عیب‌یابی و تعمیر ابزار, کمپرسور

دلیل سوختن موتور کمپرسور هوا چیست؟ مهم ترین دلیل اینجاست!

دلیل سوختن موتور کمپرسور هوا

 سوختن موتور کمپرسور هوا یکی از اتفاق‌های رایج در صنعت است. در این مقاله به روش‌هایی اشاره خواهیم کرد. چند روز گذشته ویدئویی را در صفحه آیچوب قرار داده و سؤالی را برای شما عزیزان مطرح کرده بودیم.

 حدود ۴۰۰ جواب دریافت کردیم؛ اما با وجود ساده‌بودن سؤال، تنها یک پاسخ صحیح وجود داشت. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله به‌صورت مفصل اقدام به توضیح پاسخ سؤال دلیل سوختن موتور کمپرسور هوا نماییم. هدف ما در آیچوب افزایش و به‌روز کردن هرچه بیشتر اطلاعات شما عزیزان است.

 

 

  آیچوب تمام سعی خود را در انتقال کامل تجربیات خود به مخاطبان عزیز می‌کند و شما با مطالعه و دنبال‌کردن مطالب آیچوب، درنهایت می‌توانید در تشخیص مشکلات ابزار و دستگاه‌های خود حرفه‌ای شده و مانند یک پزشک که با شناخت کامل عوارض یک بیماری می‌تواند آن را درمان کند، شما نیز پزشک ابزار خود شوید و با نشانه‌های ظاهری دستگاه‌ها بتوانید مشکلات آن‌ها را شناسایی کنید و از آسیب جدی و سوختگی ابزار جلوگیری کنید.

 سؤال طرح‌شده این بود: علت وجود لوله آلومینیومی که از هواساز به سمت مخزن کشیده شده چیست؟ در صورت عدم وجود این لوله آلومینیومی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

 قبل از پاسخ به این سؤال، برای روشن‌تر شدن موضوع، به توضیح کوتاهی راجع به ساختار دستگاه‌های کمپرسور هوا می‌پردازیم.

 

تماشا ویدئو دلیل سوختن کمپرسور هوا

تماشای این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

مقالات و ویدئوهای بیشتر در مورد کمپرسور هوا را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید:

کمپرسور هوا چیست؟ + نکته‌های مهم در انتخاب و خرید کمپرسور هوا
کمپرسور چند لیتری بخریم؟ لیست مصرف ابزارهای بادی
کمپرسور سایلنت یا کمپرسور بی‌صدا چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
برای کاهش صدای کمپرسور هوا چه کارهایی انجام دهیم؟
نکته‌های خرید کمپرسور هوا سایلنت یا بی‌صدا چیست؟
بهترین روغن برای کمپرسور باد چیست؟
راهکارهای افزایش طول عمر کمپرسور هوا
دلیل سوختن موتور کمپرسور هوا چیست؟
فیلتر کمپرسور هوا و رطوبت‌گیر چیست و چرا اهمیت دارد؟
آموزش تعمیر شیلنگ باد فنری کمپسور هوا بدون هیچ هزینه‌ای
فشار هوای ابزار بادی کارگاه نجاری باید چه مقدار باشد؟

 

کمپرسور هوا چگونه کار می کند؟

کمپرسورهای معمولی و پیستونی که در اکثر کارآگاه‌ها وجود دارند، از چهار قسمت عمده تشکیل‌ شده‌اند:

  1. قسمت هواساز که کار فشرده‌سازی هوا را انجام می‌دهد.
  2. قسمت مخزن که هوای فشرده ‌شده را در خودش ذخیره می‌کند.
  3. قسمت موتور که هواساز را به حرکت درمی‌آورد.
  4. پرشر سوییچ یا شیر تابع فشار که کنترل دستگاه را برعهده دارد.

و همین‌طور تعدادی اجزای جانبی مانند شیر فشارشکن یا فشارسنج، کابل‌ها و غیره.

 

چگونه از سوختن موتور کمپرسور هوا جلوگیری کنیم؟

پاسخ به سوال طرح شده

به پرشر سوییچ ۲ کابل و یک لوله آلومینیومی متصل است؛

  1. کابل ورودی برق که به برق شهری متصل است.
  2. کابل برق که مستقیماٌ به موتور کمپرسور متصل است و درواقع سری می‌شود.
  3. لوله آلومینیومی که به شیر کناری مخزن متصل است.

 

دلیل سوختن موتور کمپرسور هوا

 

 سمت دیگر لوله آلومینیومی متصل به پرشر سوئیچ، بین مخزن هواساز و سوپاپ هوا قرار دارد، به فشار مخزن جهت داده و دستور می‌دهد در چه زمان‌هایی اتصال را قطع و وصل کند (مثلاً دستور می‌دهد در ۷ بار قطع و در ۴ بار موتور را روشن کند تا هواساز شروع به کار کند).

 تقریباً می‌توان گفت که این لوله آلومینیومی در سیکل تولید هوای فشرده هیچ جایگاهی نداشته و کاملاً خارج از آن قرار دارد.

 این لوله، وظیفه خارج‌کردن فشار هوای بالای سیلندر در پایان کار دستگاه را برعهده دارد. موتورها دارای یک جریان نامی یا جریان مصرفی هستند (مثلاً ۵ یا ۱۰ آمپر) که وقتی استارت اولیه می‌خورد، بین ۳ تا ۱۵ برابر جریان نامی (که روی پلاکشان است) جریان مصرف می‌کنند. با استارت خوردن موتور، فشار زیادی روی خود موتور به وجود می‌آید.

 با خاموش‌شدن کمپرسور، این سوئیچ از طریق لوله آلومینیمی مذکور، هوای اضافی یا همان هوای فشرده که در داخل سیلندر به‌جای‌مانده است را خارج می‌کند. این خارج شدن هوای اضافه سبب می‌شود که در استارت بعدی کمترین فشار بر موتور وارد شود.

 یک سرنگ را در نظر بگیرید در حالت عادی پیستون متصل به سرنگ را به‌راحتی می‌توانیم بالا و پایین کنیم. اما به‌محض انسداد دریچه هوای نوک سرنگ، دیگر بالا و پایین کردن پیستون کار راحتی نیست و تکرار آن سبب خستگی عضلات می‌شود. این دقیقاً همان اضافه‌کاری و مشکلی است که در صورت عدم خروج هوای اضافی در پایان کار کمپرسور، به آن تحمیل می‌شود.

 پس دراسرع‌وقت دستگاه کمپرسور هوای خود را روشن و سپس خاموش کرده و در هنگام خاموش کردن آن، به صدایی که در آخرین لحظه روشن ماندن موتور ایجاد می‌شود دقت کنید.

 اگر صدای خالی شدن هوای اضافه را نشنیدید، حتماً به سالم بودن پرشر سوئیچ شک کرده و سریعاً اقدام به تعمیر آن کنید؛ زیرا سلامت پرشر سوئیچ ارتباط مستقیم با سلامت کل دستگاه دارد و خرابی آن در میان مدت می‌تواند باعث سوختن تمام موتور شود که هزینه‌های بسیار سنگینی را بر عهده شما می‌گذارد.

 اگر شخصی را می‌شناسید که دارای کارگاه و دستگاه کمپرسور هوا است حتماً این مطلب را با آن‌ها به اشتراک بگذارید؛ زیرا با همین اقدام ساده، می‌توانید کمک شایانی به صرفه جویی انرژی و مالی دوستانتان کنید. همچنین می‌توانید دلیل سوختن موتور کمپرسور هوا را به او آموزش دهید.

 

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]