سوختن موتور کمپرسور هوا یکی از اتفاق های رایج در صنعت است. در این مقاله به روش هایی اشاره خواهیم کرد. چند روز گذشته ویدیویی را در صفحه آیچوب قرار داده و سؤالی را برای شما عزیزان مطرح کرده بودیم. حدود ۴۰۰ جواب دریافت کردیم اما با وجود ساده بودن سوال، تنها یک پاسخ صحیح وجود داشت. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله به صورت مفصل اقدام به توضیح پاسخ سؤال دلیل سوختن موتور کمپرسور هوا نماییم. هدف ما در آیچوب افزایش و به روز کردن هرچه بیشتر اطلاعات شما عزیزان است.
آیچوب تمام سعی خود را در انتقال کامل تجربیات خود به مخاطبان عزیز میکند و شما با مطالعه و دنبال کردن مطالب آیچوب، درنهایت میتوانید در تشخیص مشکلات ابزار و دستگاههای خود حرفهای شده و مانند یک پزشک که با شناخت کامل عوارض یک بیماری میتواند آن را درمان کند، شما نیز پزشک ابزار خود شوید و با نشانههای ظاهری دستگاهها بتوانید مشکلات آنها را شناسایی کنید و از آسیب جدی و سوختگی ابزار جلوگیری کنید.
سوال طرحشده این بود: علت وجود لوله آلومینیومی که از هواساز به سمت مخزن کشیده شده چیست؟ در صورت عدم وجود این لوله آلومینیومی چه اتفاقی رخ میدهد؟
قبلاز پاسخ به این سوال، برای روشنتر شدن موضوع، به توضیح کوتاهی راجع به ساختار دستگاههای کمپرسور هوا میپردازیم.
تماشا ویدئو دلیل سوختن کمپرسور هوا
کمپرسور هوا چگونه کار می کند؟
کمپرسورهای معمولی و پیستونی که در اکثر کارآگاهها وجود دارند، از چهار قسمت عمده تشکیل شدهاند:
- قسمت هواساز که کار فشردهسازی هوا را انجام میدهد.
- قسمت مخزن که هوای فشرده شده را در خودش ذخیره میکند.
- قسمت موتور که هواساز را به حرکت درمیآورد.
- پرشر سوییچ یا شیر تابع فشار که کنترل دستگاه را برعهده دارد.
و همینطور تعدادی اجزای جانبی مانند شیر فشارشکن یا فشارسنج، کابلها و غیره.
پیشنهاد آیچوب:
برای کاهش صدای کمپرسور هوا چه کارهایی انجام دهیم؟
چگونه از سوختن موتور کمپرسور هوا جلوگیری کنیم؟
پاسخ به سوال طرح شده
به پرشر سوییچ ۲ کابل و یک لوله آلومینیومی متصل است؛
- کابل ورودی برق که به برق شهری متصل است.
- کابل برق که مستقیماٌ به موتور کمپرسور متصل است و درواقع سری میشود.
- لوله آلومینیومی که به شیر کناری مخزن متصل است.
سمت دیگر لوله آلومینیومی متصل به پرشر سوییچ، بین مخزن هواساز و سوپاپ هوا قرار دارد، به فشار مخزن جهت داده و دستور میدهد در چه زمانهایی اتصال را قطع و وصل کند ( مثلاً دستور میدهد در ۷ بار قطع و در ۴ بار موتور را روشن کند تا هواساز شروع به کار کند). تقریباً میتوان گفت که این لوله آلومینیومی در سیکل تولید هوای فشرده هیچ جایگاهی نداشته و کاملا خارج از آن قرار دارد.
این لوله، وظیفه خارج کردن فشار هوای بالای سیلندر در پایان کار دستگاه را برعهده دارد. موتورها دارای یک جریان نامی یا جریان مصرفی هستند (مثلاً ۵ یا ۱۰ آمپر) که وقتی استارت اولیه میخورد، بین ۳ تا ۱۵ برابر جریان نامی (که روی پلاکشان است) جریان مصرف میکنند. با استارت خوردن موتور، فشار زیادی روی خود موتور به وجود میآید.
با خاموش شدن کمپرسور، این سوئیچ از طریق لوله آلومینیمی مذکور، هوای اضافی یا همان هوای فشرده که در داخل سیلندر به جای مانده است را خارج میکند. این خارج شدن هوای اضافه سبب میشود که در استارت بعدی کمترین فشار بر موتور وارد شود.
پیشنهاد آیچوب:
قبل از خرید کمپرسور هوا بی صدا این نکتهها را به خاطر بسپارید!
یک سرنگ را در نظر بگیرید در حالت عادی پیستون متصل به سرنگ را به راحتی میتوانیم بالا و پایین کنیم. اما به محض انسداد دریچه هوای نوک سرنگ، دیگر بالا و پایین کردن پیستون کار راحتی نیست و تکرار آن سبب خستگی عضلات میشود. این دقیقاً همان اضافهکاری و مشکلی است که در صورت عدم خروج هوای اضافی در پایان کار کمپرسور، به آن تحمیل میشود.
پس در اسرع وقت دستگاه کمپرسور هوای خود را روشن و سپس خاموش کرده و در هنگام خاموش کردن آن، به صدایی که در آخرین لحظه روشن ماندن موتور ایجاد میشود دقت کنید. اگر صدای خالی شدن هوای اضافه را نشنیدید، حتما به سالم بودن پرشر سوئیچ شک کرده و سریعاً اقدام به تعمیر آن کنید؛ زیرا سلامت پرشر سوئیچ ارتباط مستقیم با سلامت کل دستگاه دارد و خرابی آن در میان مدت میتواند باعث سوختن تمام موتور شود که هزینههای بسیار سنگینی را بر عهده شما میگذارد.
پیشنهاد آیچوب:
فیلتر کمپرسور هوا و رطوبت گیر چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟
اگر شخصی را میشناسید که دارای کارگاه و دستگاه کمپرسور هوا است حتما این مطلب را با آنها به اشتراک بگذارید؛ زیرا با همین اقدام ساده، میتوانید کمک شایانی به صرفه جویی انرژی و مالی دوستانتان کنید. همچنین می توانید دلیل سوختن موتور کمپرسور هوا را به او آموزش دهید.
منبع: آیچوب
برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )
ورود / ثبت نام