گرفتگی پیستوله و مشکل خروج رنگ از پیستوله در رنگکاری بسیار رایج است. گرفتگی در نوک پیستوله معمولاً در باریکترین قسمت خروجی پیستوله ایجاد میشود. علت اصلی گرفتگی نوک پیستوله، جامد شدن مایعات خروجی از پیستوله است. در این حالت یکی از مهمترین مشکلاتی که در اثر گرفتگی پیستوله به وجود میآید، کاهش کارایی مؤثر پیستوله و افت کیفیت پاشش است.
در این مقاله به دلایل گرفتگی دهانه و سوراخهای خروجی نازل پیستوله و راهکارهای حل این مشکل خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.
دلیل گرفتگی پیستوله چیست؟
باتوجهبه باریک بودن مسیر خروجی رنگ و هوا در سمت نوک پیستوله، گفتگی معمولاً در این نواحی ایجاد میشود. نکته مهم اینجاست که هوای اتمیزه کننده از شکاف بین درپوش هوا و نازل مایع به بیرون میپاشد و این شکاف کمتر از ۱ میلیمتر عرض دارد.
اگر رنگ یا هر مایع و ماده دیگری این شکاف را مسدود کند، مطمئناً فرایند اتمیزهشدن صحیح مایع با مشکل مواجه خواهد شد.
پیشنهاد مطالعه بیشتر: آموزش رنگکاری با پیستوله بادی
تماشای آنلاین ویدئو دلایل گرفتگی نازل پیستوله
تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!
اتمیزه شدن رنگ چیست؟
اتمیزه شدن به معنای تبدیل یک مایع به اسپری از ذرات ریز همان مایع با فشار هوا است. تجزیه مایع به ذرات بسیار کوچک زمانی ایجاد میشود که هوای فشرده با مایع مخلوط شود. برای اتمیزه و اسپری کردن رنگ از یک نازل استفاده میشود که با فشار بالا و بهصورت کنترل شده هوا و مایع را از روزنه یا روزنهها خارج میکند.
مقالات و ویدئوهای بیشتر در مورد پیستوله رنگکاری را میتوانید در لینکهای زیر دنبال کنید:
چرا مایع به دهانه پیستوله میچسبد؟
سه دلیل اصلی برای چسبیدن مایع به نوک پیستوله وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
ضعف فشار هوا
یکی از مهمترین دلایل چسبیدن رنگ به نوک پیستوله، فشار هوای کم است. در این حالت هوای کم مانده از اتمیزه شدن مایع میشود و مایع در اثر تماس با هوا سریع سفت میشود و به نوک پیستوله میچسبد.
فشار زیاد هوا
فشار هوای زیاد هم میتواند موجب برگشت مایع و چسبیدن به درپوش هوا میشود. تجمع بسیار کم و ناچیز رنگ روی درپوش، موجب بستهشدن مسیر عبور بخش اتمیزه کننده هوا میشود.
نشت رنگ از نازل
یکی از اتفاقهای رایج در پیستولهها نشتهای بسیار ریز و کم و نامحسوس از سوزن است. این مقدار رنگ ممکن است پس از توقف پاشش رنگ از نازل خارج شود. اگر زیاد از پیستوله استفاده کنید و مدتزمان کار با این ابزار طولانی باشد بهمرورزمان خروجی رنگ کمی خیس میشود که این مورد به دلیل ساختار پیستوله است و امری اجتنابناپذیر…
این مشکل در پیستولههای اتوماتیک برقی حل شده و خروجی هوا چند دهم ثانیه بعد از خروجی رنگ بسته میشود تا مشکلات اینچنینی ایجاد نشود.
راهکار برای حل مشکل گرفتگی پیستوله
در این بخش به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که مشکلات مربوط به گرفتگی دهانه پیستوله را برطرف خواهید کرد.
درپوش هوا را همیشه تمیز نگه دارید
همیشه بعد از اتمام کار با پیستوله، تمامی قطعات مربوط به نازل را از هم جدا کنید و با استفاده از محلول آخرین رنگی که اجرا کردید، تمیز و سرویس کنید.
این کار را با استفاده از پارچه آغشته به محلول انجام دهید. یکی دیگر از پیشنهادها ما این است که تینر یا محلول موردنظر را در داخل ظرف اسپری بریزید و هر زمانی که وقت داشتید، نوک خروجی هوا و رنگ پیستوله را تمیز کنید.
یکی دیگر از تکنیکهایی که میتوانید برای سرویس درپوش هوا در نظر بگیرید این است که نازل پیستوله و درپوش هوا را در درون ظرف تینر (محلول) قرار دهید تا همیشه نوک نازل تمیز باشد.
از هر پیستوله در جایگاه مخصوص به خودش استفاده کنید
شما باید دقیق بدانید که چه پیستولهای مناسب چه کاری است. بهعنوانمثال پیستولههای سایفونی (کاسه زیر) مناسب پاشش رنگهای رقیق نیستند. اگر از رنگهای نسبتاً غلیظتر استفاده میکنید این پیستولهها گزینه خوبی هستند.
در نوشتهای جداگانه به تفاوتهای بین پیستولههای کاسه بالا و کاسه پایین اشاره خواهیم کرد.
از نازل با قطر مناسب استفاده کنید
انتخاب نازل مناسب هم یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. همانطور که میدانید پیستوله با نازلهای مختلفی تولید و به بازار عرضه میشوند. بهعنوانمثال برای اجرای سیلر و کیلر و نیم ولی استر پیستوله کاسه بالا پلاستیکی با نازل ۱.۶ و ۱.۷ و ۱.۸ و نهایت ۲ گزینه خوبی برای اجرای رنگ هستند.
درصورتیکه قصد پاشش سایه یا سایه کاری داشته باشد، پیشنهاد میکنیم از پیستوله ۰.۵ استفاده کنید. این پیستوله سایز کوچکتر و سایز بدنه کوچکتری دارد.
تأخیر زمانی پاشش هوا را فراموش نکنید!
این مورد یکی از تکنیکهای نایاب و خاص در زمان اجرای رنگ با پیستوله است. این تکنیک را هر کسی با شما در میان نمیگذارد. این تکنیک از دسته آموزشهای اختصاصی آیچوب است که برای اولینبار در صنعت چوب ایران مطرح میشود!
تأخیر زمانی (CYL) به این معنی است که شما در زمان اجرای رنگ با پیستوله قبل و بعد از پاشش رنگ، با فشردن ماشه پیستوله مقداری هوا از دهانه پیستوله (بدون رنگ) میکنید تا قطرههای رنگ احتمالی را از دهانه دور کنید.
فاصله و زاویه پاشش را تنظیم کنید
رعایت فاصله به این معناست که نباید پیستوله را بیش از حد به قطعه کار نزدیک کرد. بهعنوانمثال در زمان پاشش یک مایع با ویسکوزیته (گرانروی / غلظت) کم در فاصله ۵۰ میلیمتری باعث برگشت رنگ به سمت نازل میشود و نازل در این حالت بهسرعت کثیف میشود.
پیستوله را باز کنید و مسیر خروجی رنگ را تمیز کنید
برای حل مشکل گرفتگی دهانه پیستوله باید به بخش ورودی مایع و مسیر حرکت آن هم دقت کرد. شما باید مسیر خروجی مایع را هم بررسی کنید. ممکن است رنگ بهخوبی فیلتر نشده باشد یا مقداری رنگ در مسیر حرکت پیستوله خشک شده باشد و همین مورد مانع از حرکت روان رنگ در مسیر خود شده باشد. پیشنهاد میکنیم به ثورت دورهای (همیشه نیاز نیست) این مسیر را بازدید و سرویس کنید.
معمولاً به همراه پیستوله فرچههای مخصوص این کار وجود دارد.
رنگ را در زمان اضافهکردن به کاسه پیستوله، فیلتر کنید
صافی کردن رنگ یکی از پایهایترین و سادهترین کارهایی است که هر رنگکار باید آن را مرتب و همیشه انجام دهد. به دلایل مختلف ممکن است رنگ خام یا ظرف آلوده به موادی دیگر باشد و همین دانههای بسیار ریز و بیارزش، وارد دهانه پیستوله میشود.
حالا که موضوع اتمیزه شدن برای شما روشن شده است، بهتر میدانید که کمترین ایراد در بخش اتمیزه شدن رنگ موجب خرابی پروژه شما خواهد شد.
کلام آخر آیچوب
همانطور که تا به این لحظه مطالعه کردید، سادهترین کارهایی که تا به امروز برای شما امری پیشپاافتاده و بیارزش بود، سرآغاز بسیاری از مشکلات در زنگ کاری است. همین یک ایراد کوچک در پیستوله موجب ایجاد مشکلاتی مانند تف پاش یا پوست پرتقالی شدن رنگ میشود.
منبع: آیچوب
برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )