در این آموزش با زبانی ساده عیب یابی الکتریکی دریلهای برقی و موتورهای یونیورسال را یاد می گیرید.
تمرکز ما در این آموزش روی موتور های یونیورسال ( اصطلاحا ذغالی) است که بخش بزرگی از ابزارها مانند اره میزی،اورفرز،مینی فرز و حتی بسیاری از لوازم برقی خانگی موتوری از آن استفاده می کنند.
مزایا و معایب موتور یونیورسال را بررسی می کنیم و پس از معرفی بخش های مختلف آن روش های عیب یابی و تست قسمت های برقی یک دریل برقی با موتور یونیورسال را بررسی خواهیم کرد.
توجه:
تلاش آیچوب در این آموزش آشنایی بیشتر و رسیدن مخاطب به شناخت بهتر از مکانیسم ابزار است. آیچوب به هیچ عنوان مشوق خود تعمیری و یا کنجکاوی در ابزار برقی نیست. اکیداً توصیه می کنیم هرگونه تعمیر ابزار به تکنسین ماهر یا خدمات پس از فروش ابزار سپرده شود.
آموزش تعمیر دریل برقی
دریل برقی از پرفروشترین و پرکاربردترین ابزار برقی است که هر علاقهمند به ابزار و هر کارگاهی حتماً یکی از انواع آن را دارد.
هیچ کارگاه کوچک و بزرگی نیست که یک یا چند دریل یا پیچ بند برقی در آن نباشد.
موتورهای یونیورسال به دلیل مزایای انحصاری که دارند نقطه مشترک بسیاری از ابزارهای نجاری مانند فارسی بر، فرز، اور فرز، گرد بر و… است که با دانستن نحوه کارکرد و عیب یابی آن دید بهتری نسبت به ابزار و نحوه تعامل با آن پیدا می کنید.
دریل در اینجا بهعنوان یک ابزار نمونه برگزیده شده و روش عیب یابی و تشخیص خطای موتورهای یونیورسال در همه دیگر ابزارها یکسان است.
پیشنهاد آیچوب:
راهنمای خرید انواع دریل گیربکسی، دریل شارژی و دریل سیمی در بازار ایران
اجزای مختلف دریل برقی
یک دریل برقی را میتوان به دو جز اصلی مکانیکی و الکتریکی تقسیمبندی کرد.
بخش مکانیکی شامل یک یا چند ردیف چرخدنده است که دور بالای موتور یونیورسال را کاهش و گشتاور ( اصطلاحا زور دستگاه) را افزایش میدهند.
کلید انتخاب حالت چکشی هم در قسمت مکانیکی دریل قرار دارد و برقی نیست.
هر دریل بسته به نوع کاربردی که برای آن طراحی میشود میتواند آرایش مختلفی از اجزای مکانیکی و الکتریکی داشته باشد؛ اما بهصورت معمول و در یک دریل برقی محور آرمیچر بهصورت مستقیم به سهنظام وصل نیست و در قسمت مکانیکی خود حداقل یک چرخدنده برای انتقال دور محور موتور به سهنظام وجود دارد.
قسمت برقی دریل کمی متفاوت است و این قسمت شامل یک موتور الکتریکی از نوع یونیورسال و شسی کنترل دریل است.
کیت کنترل دریل برقی (و شارژی) وظیفه کنترل تعداد دور و جهت گردش موتور را بر عهده دارد.
موتور یونیورسال چیست؟
یونیورسال به معنای جهانی است (!). ایده پشت موتور یونیورسال این بود که صنعت نیازمند به موتوری بود که هم قابلیت استفاده در برق رایج متناوب (AC) را داشته باشد و هم مزیتهای یک موتور مستقیم (DC) را دارا باشد.
درواقع موتور یونیورسال یک موتور مستقیم (از نوع سری) است که برای استفاده در جریان متناوب سازگار شده است.
موتور یونیورسال در تئوری قابلیت استفاده در هر دو جریان متناوب و مستقیم را دارد.
به بیانی سادهتر شما میتوانید موتور یونیورسال را به برق باتری یا برق شهری متصل کنید؛ اما در عمل برای استفاده از یک موتور مستقیم (نوع سری) در جریان متناوب به مشکلاتی مانند جریانهای گردابی فوکو و هیسترزیس در هسته (که با فرکانس و مجذور فرکانس رابطه دارد و موجب داغ شدن هسته میشود) و مشکلات ناشی از اندوکتانس بوبین ها بر خواهیم خورد.
برای حل این مشکل هسته موتور یونیورسال (هستهای که سیمها در استاتور و آرمیچر به دور آن پیچیده میشود) را بهصورت ورقهای نازک کنار هم میسازند.
همچنین هنگام استفاده از موتور یونیورسال در جریان متناوب جابجا شدن محور خنثی نیز رخ میدهد که اثر خود را بهصورت جرقه در محل اتصال زغال به کلکتور هنگام کار نشان میدهد.
موتورهای یونیورسال در بسیاری از ابزار موتوری پرتابل و لوازمخانگی استفاده میشود و مشخصه ظاهری بارز یک موتور یونیورسال وجود مجموعه کموتاتور است که شامل کلکتور، زغال و نگهدارنده های ذغال میشود.
موتور یونیورسال هم مانند همه موتورهای برقی شامل یک استاتور و یک روتور است.
استاتور و روتور (در موتور یونیورسال آرمیچر نیز نامیده میشود) هر دو سیمپیچی شده هستند (در موتورهای القایی معمولا روتور از نوع قفس سنجابی است).
در این موتور مدار سیمپیچی استاتور و آرمیچر سری ( پشت سر هم) باهم قرار میگیرند و به منبع متصل میشوند.
به بیانی سادهتر میتوان گفت جریان وارد ورودی کلاف سیمپیچ استاتور شده و خروجی آن وارد روتور و خروجی از روتور به سیم دیگر منبع تغذیه متصل میشود.
با توجه به اینکه نیازمند رسیدن جریان به آرمیچر در حال گردش هستیم از براش یا زغال استفاده میشود.
براش یا زغال عنصری با جنس گرافیت (ترکیب گرافیت و مس) با رسانایی بالا است که با طراحی خاصی جریان را وارد آرمیچر میکند تا درنتیجه گردش روتور حاصل گردد.
در دریلهای الکتریکی، برق پس از ورود از طریق کابل و دوشاخه وارد کیت کنترل (کنترل سرعت و جهت گردش) میشود و ازآنجا وارد روتور یا استاتور میگردد.
در این مبحث همینکه بدانیم استاتور و آرمیچر موتور یونیورسال سیمپیچی شده هستند، اتصال آنها سری باهم است و دارای قطعاتی مانند زغال است کافی است.
مبحث موتورهای یونیورسال بهصورت تخصصی نیازمند پیش زمینهای بسیار خوب از مباحث برق است که بیان تخصصی آن در حوصله این نوشته نمیگنجد. پاسخگوی هرگونه پرسش شما با این موضوع در قسمت دیدگاههای آیچوب این نوشته خواهیم بود.
مزیت های موتور یونیورسال چیست؟
موتور یونیورسال مزیتهای یک موتور جریان مستقیم را هم دارد. ازجمله این مزیتها میشود به موارد زیر اشاره نمود:
دور بالا در موتور دریل برقی
موتور یونیورسال توانایی رسیدن به دورهای بالا حتی تا ۱۶۰ هزار دور در دقیقه بدون وابستگی به فرکانس را دارد که در برابر حداکثر دور پایدار 4 هزار دور موتورهای سه فاز و تکفاز عدد بسیار بزرگی هست.
علاوه بر دور بالا، این موتورها با اینکه تکفاز هستند راه انداز نیاز ندارند و با قدرت و شتاب زیادی راه اندازی می شوند.
کنترل سرعت گسترده ساده و ارزان موتور دریل
شما می توانید با کمتر از 200 هزار تومان ( معادل 4 دلار امروز!)یک کیت کنترل دور و تغییر جهت موتور 10 آمپر یونیورسال را بخرید که در مشت یک دست جا می شود.اما همین موتور 10 آمپری اگر القایی باشد کیت کنترل دور آن قیمتی حدود 8 تا 14 میلیون تومان دارد!
کنترل دور وسیع و بسیار ساده و ارزان که میتوان با کنترل جریان یا ولتاژ ورودی یا یک مدار تریستوری بسیار ساده و ارزان انجام داد.
برخلاف موتورهای القایی که کنترل سرعت در آن بسیار گران و بهصورت پلهای است.
(با ارزان شدن قطعات الکترونیک قدرت و ورود اینورتر های فرکانسی این مشکل برای موتورهای القایی حلشده است. درگذشته برای داشتن چنین بازهای از کنترل سرعت در موتورهای القایی نوع خاصی از موتور به نام شراک ریشتر وجود داشت. دیدن یک نمونه از این موتور بسیار کمیاب در صنعت امروز چندان تفاوتی با دیدن اسب تک شاخ یا یوفو ندارد!)
پیشنهاد آیچوب:
نکته های خرید دریل شارژی | قبل از خرید باید بدانید
گشتاور راهاندازی بالا موتور دریل
گشتاور راهاندازی بالا در موتورهای یونیورسال از مشخصات بارز این موتورهاست. به این معنی که این موتور در لحظه استارت و کلید خوردن میتواند نیروی زیادی را وارد کند
توجه داشته باشید که گشتاور با دور و چرخش موتور متفاوت است. گشتاور را میتوانید معادل قدرت چرخاندن محور موتور در نظر بگیرید که جنس آن از نیرو است با واحد نیوتن متر.
این گشتاور بالا وقتی روی محور موتور بار وجود دارد خیلی کاربرد دارد. مثلا در دریل ها همیشه روی محور آرمیچر گیربکس وجود دارد.
تغییر جهت گردش ساده و ارزان در موتور دریل برقی
در موتورهای یونیورسال بهراحتی میتوان جهت چرخش موتور را عوض کرد. در یونیورسال ها میتوان با کمک یک سوئیچ بسیار ساده و ارزان و با عوض کردن جهت جریان در استاتور یا روتور جهت چرخش موتور را چپگرد یا راستگرد نمود.
اما در موتورهای القایی تکفاز و سه فاز اینکار خیلی پر هزینه است.
حجم کم و جمع و جور موتور یونیورسال
موتورهای یونیورسال به دلیل همین حجم و اندازه کم خود در بسیاری از ابزارها و دستگاهها از اسباب بازیهای کوچک گرفته تا جاروبرقی و لوازم پرتابل برقی استفاده میشود.
اگر می خواستیم موتوری داشته باشیم که یونیورسال نباشد ولی همین مشخصه ها را داشته باشد، حجم دریل معمولی خانگی به اندازه موتور چمن زن می شد!
معایب موتور یونیورسال
موتور یونیورسال در کنار مزیتهای کمنظیر که دارد با توجه به ساختمان طراحی دارای استهلاک بالای مکانیکی است.
این موتور دوره مراقبت و تعمیر و نگهداری کوتاه مدتی دارد.
قطعاتی مانند زغال هر از چند گاهی با توجه به زمان کاربری شما نیاز به تعویض دارند.
هم در روتور و هم در استاتور سیم پیچی داریم که باز هم استهلام را افزایش می دهد.
مشکلات مکانیکی دریل های برقی
این مشکل معمولاً در گیربکس دریل رخ میدهد و خود را بهصورت صداهای ناهنجار و غیرطبیعی نشان می دهد.
توصیه میشود هر چند وقت بهصورت دورهای دریل را بازکنید و قطعات متحرک و پوسته داخلی قرارگیری گیربکس را پس تز تمیز کردن ودوباره با گریس نسوز، گریس کاری کنید.
گریس پس از مدتی با گردوغبار ترکیبشده و میتواند باعث خوردگی بیشتر عاج چرخدندههای گیربکس دریل شود.
در دریلهای ارزان قیمت بیشترین خرابی مربوط به چرخدنده متصل به محور موتور یا دنده مقابل است. این چرخدنده در دریلهای ارزانقیمت و پایین رده پس از مدت کوتاهی هرز می شود عاج چرخدنده از بین میرود و اصطلاحا کچل می شود
با توجه به قرارگیری دریل در معرض گردوخاک سعی کنید پس از هر بار استفاده از دریل آن را باید گیری کرده و تا حد امکان خاک زدایی کنید.
حتماً برای ابزار خود مخصوصاً دریل و ابزاری که در آنها از گیربکس و موتورهای یونیورسال استفادهشده است دورههای بازسازی منظم تعریف کنید. میتوانید تاریخ آخرین بازسازی (شامل تمیزکاری، تعویض زغال و گریس کاری) را با برچسب روی دریل بچسبانید.
پیشنهاد آیچوب:
چرا دریل کاشی و دیوار را سوراخ نمی کند؟
مشکلات الکتریکی و عیب یابی دریل برقی
بیشترین اشکال دریلهای برقی در قسمت الکتریکی آن به دلیل ذات موتور یونیورسال و پر استهلاک بودن آن رخ میدهد.
این مشکلات را میتوانیم در چند بخش مختلف دستگاه تعریف کنیم:
دوشاخه و کابل ورودی به دریل، سوئیچ و دیمر یا کیت کنترل دریل، استاتور موتور، آرمیچر (روتور)،مجموعه کلکتورهای (تیغههای مسی) و درنهایت براش یا زغالها که شامل زغال و پایههای نگهدارنده آن میشود.
بسیاری از مشکلات الکتریکی دریلهای برقی را میتوان با دیدن و یا حتی بوییدن دستگاه متوجه شد. پس از گشودن قاب دستگاه به دنبال سیم یا سوکت هایی باشید که احتمالاً از اتصال خود جدا شده باشند. همچنین در صورت فشار بیشازحد به دریل بوی سوختگی (بوی شارلاک سوخته که شبه به بوی چسب است) هم نشانه سوختن سیم پیچ دستگاه است.
مشکل در دوشاخه و کابل رابط دریل برقی
این مشکل بسیار شایع است مخصوصا اگر سالیان زیادی از دریل استفاده کرده باشید.
این اشکال خود را بهصورت روشن نشدن دریل و یا روش و خاموش شدن با تکان دادن کابل نشان میدهد.
دریلها و ابزار پرتابل سیمدار برقی پس از مدتی به دلیل تنشهایی که در قسمت کابل پاور آن رخ میدهد ممکن است سیمهای داخل آن دچار کشیدگی، سستی یا پارگی شوند.
مخصوصاً در مدلهای میان رده و ارزان ابزار برقی جنس کابلها ممکن است باعث تشدید این روند شود. این اشکال بیشتر در قسمت ورودی کابل به بدنه دریل دیده می شود که بهراحتی با تعمیر یا تعویض کابل قابلرفع شدن است.
در مدلهایی از دریل و معمولاً وارداتیهای چمدانی که استانداردی غیر از استاندارد رایج در ایران دارند، در جعبه دوشاخه کابل یک عدد فیوز سرامیکی وجود دارد که از دستگاه در برابر اضافه جریان و سوختن سیم پیچ های دریل محافظت می کند.
اگرچنین دریل هایی دارید اول این قسمت را بررسی کنید.
عیب یابی و تعمیر کابل برق دریل برقی
برای عیب یابی ابتدا دوشاخه را از برق جدا کنید. محفظه دریل را باز کنید دو سیم کابل ورودی را مشخص کنید.
دو سر سیم را به هم متصل کنید (در مدلهایی از دریل که فاقد عایق دوبل هستند از سه سیم در کابل ورودی استفاده میشود که سیم با رنگ ترکیبی زرد و سبز اتصال بدنه بوده و در این تست استفاده نمیشود).
پس از اتصال این دو سر با استفاده از دستگاه آوامتر (اهممتر در اصطلاح رایج) و با انتخاب حالت اتصال سنج، دو پراپ دستگاه را به دوشاخه متصل کنید.
در صورت سالم بودن مسیر کابل صدای بوق از دستگاه شنیده میشود.
در صورت انتخاب حالت اهم سنجی در دستگاه، اگر اهممتر شما عدد ۱ و یا OL (Open loop) را نشان داد به معنی قطع بودن مسیر کابل ارتباطی است.
برای تست کامل تر می توانید هر رشته از سیم های ورودی را طبق شکل زیر آزمایش کنید.
در این آزمایش در صورت سالم بودن سیم، مقدار اهم نشان داده شده در هر رشته از دو سیم مقداری برابر خواهد بود.
علاوه بر برابری هر دو مقدار، مجموعه دو عدد این تست شده در این مرحله برابر با مقدار نشان داده شدت در تست اول است.
دیمر دریل برقی چیست؟
کیت کنترل در بازار با نام سوئیچ یا دیمر نیز شناخته میشود.
این کیت وظیفه خاموش روشن کردن دریل، کنترل دور و تعویض جهت چرخش دریل را بر عهده دارد.
این کیت یا بهاصطلاح دیمر در مسیر بین برق ورودی و مجموعه موتور قرار میگیرد ( سری می شود).
در دریلهای دارای کنترل سرعت (بدون تعویض گردش) حداقل یک ورودی به کیت و یک خروجی داریم. در این مدل از دو سیم کابل ورودی یک سیم وارد دیمر می شودو یک خروجی آن به موتور وارد میشود. این مدل از سادهترین نوع موجود هست.
در دریلهایی که امکان کنترل تعداد دور (دیمر) و کنترل جهت چرخش (چپگرد راستگرد) را همزمان دارند، دو سیم وارد دیمر می شود و چند سیم خارج می شود.
در این نوع کیت حداقل چهار خروجی داریم که با شماره گذاری خاص (طبق طراحی سازنده) شماره گذاری شدهاند. از این چهار خروجی از کیت کنترل کننده دو سیم به دو زغال و دو سر دیگر به دو طرف سیمپیچ استاتور متصل میشود.
کلید گازی از واژههایی است که مربوط به همین قسمت میشود. کلید گازی اشاره به شیوه کار کردن پدال گاز خودرو دارد (!)؛ مانند خودرو که هرچه بیشتر به پدال فشار وارد کنیم دور موتور ماشین بالاتر میرود، در کلیدهای موسوم به گازی هم هر چه بیشتر کلید را فشار دهیم دور خروجی دریل بالاتر میرود. این نوع کلید مخصوصاً در پیچ بندیها و سوراخ کاریهای دقیق بسیار کاربردی هست.
عیب یابی کیت کنترل یا سوئیچ دیمر دریل برقی
این کیت معمولاً قابل تعمیر نیست (به بیان بهتر بهصرفه برای تعمیر نیست) و به دلیل ارزانی آن در صورت خرابی تعویض میشود.
برای تست این واحد باید برق دریل را وصل کنید ( بدون اتصال به برق هم امکان تست استاما توضیح آن در حوصله این نوشته نمی گنجد) که به دلیل خطرناک بودن آن از توضیح بیشتر آن معذورم.
اگر متوجه شدید که دریل شما چپگرد راستگرد میکند ولی کنترل سرعت آن کار نمیکند و یا بالعکس حتماً این کیت خراب شده و باید تعویض کنید.
پیشنهاد آیچوب:
مفهوم گشتاور و پیچ بند و ایمپکت در دریل شارژی چیست؟
مشکل در کموتاتور، زغالها و رفع آن
مشکل در قسمت زغال موتور یونیورسال بهصورت روشن نشدن دریل، کمجان بودن دریل حین کار و یا جرقههای شدید زیر زغالها خود را نشان می دهد.
در بررسی زغالها مشکل عمده مربوط به تمام شدن زغال است که با تعویض حل میشود.
در مواردی هم ضربه ناشی از افتادن دریل باعث کج شدن قاب نگهدارنده زغال میشود که یکی از دلایل جرقههای شدید و پر صدای دریل است.
سعی کنید در دورههای کاری منظم زغال دریل را تعویض کنید. از زغالهای باکیفیت و هم سایز با نشیمنگاه زغال استفاده کنید.
چگونه استاتور موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟
استاتور موتورهای یونیورسال رایج دریلها و بسیاری دیگر از ابزارهای شامل یک هسته و دو بوبین یا سیمپیچ است.
این دو بوبین هر یک دارای یک ورودی و خروجی هستند که درمجموع چهار سر خواهیم داشت.
این چهار سیم به دو شکل وارد دیمر می شود. یا چهار سر سیم جداگانه وارد دیمر می شود و یا دو کلاف با هم سری می شود و دو سر سیم وارد دیکر می وشد.
اما بوبین استاتور چه مشکلاتی می تواند داشته باشد؟
دو ایراد محتمل است؛ اول ضربه فیزیکی که میتواند ناشی از تعمیر ناصحیح آن باشد و یا برخورد روتور به پیشانی بوبین.
دوم سوختن بوبین ها بر اثر عبور جریان زیاد از آنها ناشی از فشار بیش از جدی که به دستگاه وارد شده است.
دریلها ممکن است دریل هنگام کار بهاصطلاح قفل کند که این عامل میتواند باعث عبور جریان شدیدی از سیمپیچها شود. این جریان شدید حرارتی ایجاد میکند که درنهایت سوختگی بوبین را نتیجه میدهد.
میزان حرارت تولیدشده در بوبین با میزان جریان عبوری از آن رابطه مجذور دارند. مثلاً اگر جریان عبوری از بوبین دریل دو برابر شود حرارت تولیدشده در آن ۴ برابر خواهد شد. این سوختگی باعث تغییر رنگ سیمهای بوبین از قرمز به سیاه میشود، بوی شارلاک به مشام میرسد و در مواردی دود سفیدی غلیظی از خروجی فن دریل قابلدیدن است.
برای عیب یابی ابتدا چهار سر (ورودی و خروجی هر یک از دو بوبین) را مشخص میکنیم.
سپس به کمک دستگاه آوامتر (اهمتر در اصطلاح رایج) اهم هر کلاف سیم پیچ را انجام می دهیم.
در این اهم سنجی مقدار نشان دادهشده مهم نیست! اندازهای که هر دو بوبین نشان میدهند باید برابر باشد.
در غیر این صورت یکی از بوبین ها (آنکه مقاومت کمتر دارد یا اینکه هیچ اتصالی نشان نمیدهد) خراب شده و باید تعویض شود.
تست دوم آزمایش اتصال هر یک از دو بوبین با بدنه استاتور است.
مانند حالت بالا یک سر پراپ دستگاه اهمتر را به یک سر یکی از بوبین ها متصل کرده و سر دیگر پراپ را به بدنه اتصال میدهیم.
در صورت نشان دادن عددی روی اهممتر این معنی را میدهد که آنسیم پیج از داخل اتصالی کرده و به هسته وصل شده است.
برای بوبین دوم هم همین آزمایش را تکرار میکنیم.
وقتی سیم پیچ بر اثر ضربه پاره می شود یا بر اثر فشار زیاد می سوزد معمولا چنین اتفاقی رخ می دهد.
در صورت سالم بودن بوبین ها در این مرحله صفحه اهمتر مقدار عددی ۱ و یا مقدار OL (Open loop) را نشان میدهد.
چگونه روتور (آرمیچر) موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟
روتور یا آرمیچر دراینبین از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و اغلب خرابیهای موتور یونیورسال مربوط به همین قسمت هست.
ابتدا و پس از باز کردن روتور اقدام به تست چشمی آن کنید. دقت کنید که در قسمت کلکتور های آن (تیغههای مسی زیر زغالها) اثری از ذوبشدگی نباشید.
همچنین شکستگی تیغهها را هم در این قسمت بررسی نمایید.
تغییر رنگ سیم از قرمز به سیاه و ذوب شدن لاک و وارنیش های روی آرمیچر میتواند نشانی از سوختن سیمپیچهای آن باشد.
پیشنهاد آیچوب:
تفاوت پیچ بند شارژی و دریل شارژی چیست؟ کدام یک بهتر است؟!
سه تست برای آرمیچر پیشنهاد میشود که هر سه توسط اهممتر قابل انجام است.
تست اتصال بدنه، تست تیغههای مجاور هم و تست ۱۸۰ درجه.
در تست تیغههای کنار هم میزان مقاومت داخلی بین بوبین های دوتیغه کنار همروی کلکتور سنجیده میشود.
مثلاً مقاومت تیغه اول و دوم، دوم و سوم و الیآخر. در این تست هممقدار عددی مهم نیست.
تنها مقدار این اعداد باید مشابه یا بسیار نزدیک به هم باشند. در انواع خاصی از سربندی دو عدد نشان داده میشود که تکرار میشود.
در تست ۱۸۰ درجه دوتیغه مقابل هم با اهممتر تست میشود. برای این تست میتوانید تیغهها را شماره گذاری کنید و با یافتن تیغههای مقابل هم تست را انجام دهید. در این تست هممقدار عددی مهم نیست و مقادیر نشان دادهشده باید یکسان باشند.
تست سوم مانند تست بدنه در استاتور است.
یک سر پراپ (منظور از پراپ سرسوزنی شکل برای تست در اهممتر است) به بدنه روتور و سر دیگر به تکتک تیغههای کلکتور متصل میشود.
در حالت سالم بودن سیمپیچی در این تست، هیچ اتصالی بین بدنه و تیغهها نباید برقرار شود و اهم متر هیچ عددی را نباید نشان دهد.
علت جرقه زدن دریل چیست
هر گونه اتصال نادرست بین دو قسمت دارای ولتاژ ایجاد جرفه می کند.
این اتصال می تواند بین فاز و نول در سیم های رابط یا بین سیم های بوبین با بدنه باشد اما دلیل اصلی جرفه در دریل های برقی از ناحیه کموتاتور است. در بسیاری مواقع ذغال دریل دچار مشکل شده یا نگهدارنده ذغال آسیب دیده یا از جایگاه خود خارج شده است.
به طور کلی در صورت بروز هر نوع جرقه در قدم اول مکانیسم مکانیکی و سپس الکتریکی مجموعه ذغال،نگهداره ذغال و کلکتور را بررسی کنید.
بیشتر اوقات جرقه ها ناشی از کج شدن زغال یا خراب شدن نگهدارنده زغال است و در مواردی هم یک یا چند تیغه می شکند که معمولا تعمیری نیست.
پیشنهاد آیچوب:
ویدئو آموزش سوراخ کردن فلز با دریل شارژی
چگونه از دریل و ابزار برقی مراقبت کنیم؟
- خرید دریل برقی و دیگر ابزار را مطابق با نیاز خود و پس از جستجوی کافی انجام دهید. از ابزار میان رده یا ارزان توقع کارهای صنعتی و سنگین نداشته باشید.
2. همواره با ابزار مدارا داشته باشید. دقت و وسواس در کاربری ابزار عمر آن را افزایش میدهد.
3. نه گفتن را بیاموزید! هیچوقت دریل یا ابزارتان را قرض ندهید. هیچکس مانند شما دلسوز ابزارتان باشد.
4. سرویس دورهای داشته باشید. این سرویسها عمر ابزار شما را چندین برابر خواهد کرد.
5. پس از استفاده از دریل یا ابزار برقی که با گردوغبار سروکار دارند حتماً آن را باد بگیرید و تمیز نمایید.
6. در صورت عدم مهارت کافی دست به هیچگونه تعمیر یا تعویض قطعه ننمایید.
7. از بین همکاران یا آشنایان همیشه نشانی یک تعمیرکار منصف و ماهر را به خاطر بسپارید.
پاسخ به سوالات
لطفاً پرسش یا تجربه خود با این موضوع را در نظرات همین مطلب ( پایین صفحه) با آیچوب در میان بگذارید.
منبع: آیچوب
سلام من دریل برقی نووا خریدم نو هستش کاملا میزون کار میکنه ولی گیربکسش یه صدای اضافه داره
من دریل پیچ بند برقی دارم برق پشت زغالا میاد ولی روشن نمیشه ولی وقتی دریل باز کردم یکم با زغالا جا ب جا کردم روشن شد ولی بعدش هر کاری کردم دیگه روشن نمیشه برقم تو مدار سیم پیچ هست ولی روشن نمیشه
به تکنسین مراجعه کنید
تعمیر کار تخصصی هست
سلام. یه دریل نو خریدم CREATOR اما دیمرش اصلا کار نمیکنه و با سرعت بالا میچرخه. مشکل از چیه؟
مشکل ار دیمر هست!
سلام ، سوییچ نگهدارنده تیغه اره عمود بر شکسته است و تیغه اره را نگه نمیدارد آیا به سوییچ فنری به تنهایی قابل تهیه است؟ ممنون از پاسخ
سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنیم از شرکت گارانتی کننده محصول بپرسید.
سلام استادمن یک دریل دارم ده ساله کارمیکنه الانم سروصداش وضربش مشکل نداره فقط هرکاری میکنم سوراخ نمیزنه اولش فکرکردم مته دریل خرابه دوتاگرفتم ولی مشکل حل نشد میتونین راهنماییم کنین
سلام
تکنیسین باید برای شما سرویس کند
عیب یابی و تعمیر یک تخصص بسیار زمان بر هست
سلام استاد من ابزار فروشی دارم ،ولی میخوام دوره کامل تعمییر انواع دریل برقی ،شارژی تعمییر فرز تعنییر اینورتر و تعمییرات محصولات بادی بکس و کمپرسور رو ببینم ،بصورت کامل و حرفه ای ،شما میتونین بابت اموزش مارو همراهی بکنین؟یا شخصی رو دارید ما هزینه رو صحبت کنیم و استارت بزنیم ،ممنون میشم خبرشو بدید
سلام سعید عزیز
نمیشناسیم کسی رو متاسفانه
سلام من سراغ دارم شما اهل کجا هستید؟
سلام خدمت استاد عزیزم.من دریل متابو دارم چگونه سرویس کنم میترسم خراب بشه با این گرانی…ممنون میشم راهنمایم کنید
سلام دوست عزیز
لطفا از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید
سلام دریل برقی من دکمه روشن شدنش قفل شده روشن نمیشه دکمه مربوط به قفل هم کار نمیکنه باید چیکار کرد
سلاممنیکدریلدارم روشننمیشه بازشکردممشکلینداشتفقطسیمهایالمیچریهکمسیاههستنازیکتعمیرکار پرسیدمگفتن این همینجوری هستن میشهراهنمایمکنیدممنونمیشم
سلام
ببرید تعمیرکار برای شما درست کند
وقتی نمی توانید عیب یابی تعمیر کنید کار با به متخصص آن بسپارید
با سلام خدمت شما استاد
چند وقتی بود از دریل استفاده نکرده بودم،بعد از مدت های دو یکی دو دقیقه کار کردم
اما وقتی خواستم مته بیرون بیارم از جاش تکون نمی خورود.
میتونید راهنمایی کنید؟
سلام
جم کرده
چند ضربه کوچک بزنید اگر باز نشد ببرید تعمیرگاه
سلام، ضمن تشكر بنده يه فرز ٢٦٠٠ وات متابو خريدم كه بمحض روشن كردن گيربكس آن بشدت داغ ميكند و قطراتي هم گريس مذاب سياه از آن بيرون ميزند. لطفا بفرماييد دستگاه ايراد دارد يا بايد آببندي شود. ممنون
سلام خسته نباشید .
من یه دریل دارم که وقتی مته رو به سمت بالا میگیری دریل روشن نمیشه ولی وقتی به سمت پایین میگیری روشن میشه نظرتون چیه و باید چیکار کنم تا مشکل حل بشه ؟
سلام
ببرید تعمیرگاه
یا کموتاتور خراب است
یا جای ذغال لق شده
یا ذغال خورده شده
سلام و سپاس فراوان بابت آموزش مفهومی شما.
در برخی دریلها، دقیقا قبل از ذغالها یک قطعه، جیزی شبیه سلف با مغزی شبیه نوک مداد که شاید هسته فریت باشد، وجود دارد. لطفا اگر ممکن است بفرمایید که این قطعه جیست و کارش چیست؟
سلام
خداروشکر . انسانهایی هنوز وجود دارن که بدون خساست هرآنچه را که میدانند و علمش را دارند بی منت و بدون طلب پول ، دراختیار دیگران قرار میدن. خوشحالم اساتید متواضعی مثل شما منقرض نشدن
من تکنسین تاسیسات پالایشگاهی هستم و مختصر اطلاعاتی درباره الکترونیک و الکتریک و همینطور الکترومکانیک دارم که باهاشون وسایل برقی فامیل و آشنا و همسایه رو رایگان تعمیر میکنم و از این راه خودمم چیزی یادمیگیرم
استاد عزیز دو سوال دارم ازتون درباره سیم پیچی دریل:
۱-اگر سیم پیچهای یک بالشتک سالم باشه و شما سیم هم قطر نداشته باشید ، میتوانید از سیم قطورتر برای سیم پیچی بالشتک معیوب استفاده کنید؟
۲-استفاده سیم قطورتر =با حجم بیشتر در سیم پیچی جدید، من فرمولها و نسبتهای قوانین سیم پیچو بلد نیستم. ممکنه راهنماییم کنید؟
قطر سیم۰/۳ میلیمتر
تعداد دور کلاف ۱۵۰
سیم ۰/۸ موجود دارم. با این سیم و تعداد دور کمتر کلاف میتونم به میدان مغناطیس ایجاد شده در بالشتک روبرو (قدیمی )برسم؟
سلام
خیر
دور بر ولت و در نهایت میزان گشتاور خروجی را کاهش می دهد
پس استاد شما نظرتون اینا که هردو سیم پیچ رو باهم با یک نوع سیم و تعداد دور یکجور بپیچم؟
همان دور
همان قطر
سلام و خسته نباشید
فرز ۳۰۶۱ توسن دارای یک مقاومت ۲۰ آمپری در مسیر استاتور دارد.کار این مقاومت چیه؟ و اگر این مقاومت را حذف کنیم چه اتفاقی میافته؟
واحد مقاوت آمپر نیست
اگر فیوز مودرد نظر شماست
فیوز اورلود یا اورکارنت هست برای جلوگیری از سوختن موتور
سلام و عرض ادب
مهندس جان علت نوسان سرعت بخصوص تو سرعت پایین در اور فرز چی میتونه باشه؟ (ضمنا دستگاه نو هستش!!!)
سلام
مشکل از کیت دیمر هست
حتی در دستگاه های نو هم در بعضی مدل ها دیده میشه ( مثل هیوندای در یکی از مدل ها)
سلام خسته نباشید.
یه اورفرز دارم که صداشو لرزشش خیلی زیاد شده و زودم داغ میکنه
علتش چیه؟
سلام دوست عزیز
احتمالا بلرینگش خراب شده
با سلام،ببخشید در قسمت چپ گرد و راست گرد،اتصال چگونه است؟منظور سیم هایA,B,CوD.ممنون.
با سلام دلر ماگیتا دارم مدتیه درجا کار میکنه و سر مته ها رو خراب میکنه فقط درجا کار میکنه و بسیار آماده کار است اما این مشکل از کجاست گیرسگاری و روعن کاری هراز چند وقت انجام دادم ممنون راهنمایی بفرمایید
سلام
درجا یعنی چه دوست عزیز؟
حالت چکشی اگر ندارد بسپارید به تعمیرکار مجرب
تعمیر ابزار کار آماتوری نیست
سلام
یه دریل ماکیتا مدل ۱۶۳۰ دارم موقعی که سر دریل رو حین کار پایین میارم
دریل خاموش میشه و موقعی که سر دریل رو بالا میارم روشن میشه
میشه بفرمایید مشکلش چیه؟
سلام
کابل پاور ورودی از داخل پاره شده
سلام وقت بخیر
من یک پیچ کن شارژی DCA دارم ترانزیستورهاش سوخته بود جدا کردم که برم بخرم متاسفانه گمشون کردم ، و الان نمیدونم شمارشون چی بود میشه شمارهاشونو بهم بگید ممنون میشم
سلام عزیز جان شما اموزش حضوری هم دارید
ممنونم
سلام
خیر
باسلام دریل شارژی dca دارم حالت با وبسته شدن سه نظامش قفل کرده نه باز میشه نه بسته ولی کار کردش عادی فقط جام کرده میشه راهنمایی کنید چکار کنم
سلام
سه نظام قابل تعویض هست
سلام
کلکتور دریل توسن 0022 خراب شده و خیلی زود ذغال تموم مشیه البته عمرشم زیاده
میخوام ارمیچر مدل دریلم رو از اینترنت بخرم و خودم تعویض کنم میخواستم بدون این کار توسط خودم امکان داره یعنی فقط بلربینگ ها رو جا به جا کنم و ارمیچر نو و کهنه رو تعویض کنم درسته کار دیگه ای لازم نیست مثل تراشکاری یا هر کار تخصصی دیگه ای ؟
ممنون میشم جواب بدید
سلام
خیر. باید توسط تکنسین تعمیرکار انجام شود
موارد زیادی برای تطبیق وجود دارد که باید در نظر گرفته شود چه از لحاظ مکانیکی چه الکتریکی
سلام ببخشید مزاحم می شم سیم های سویچ رو در اوردم ویادم رفت جاشون کجاست میشه اموزش
سلام
روی سوئیچ دیاگرام اتصالات کشیده شده
سلام دریل بوش قدیمی دارم موقع استارت گیر داره و تا سه نظام رو تاب ندیم روشن نمیشه مشکل کجاست ممنون میشم راهنماییم کنید ؟؟
سلام
براش دستگاه رو عوض کنید
سلام وقت بخیر دوستان من یک دریل دارم هیلتی کوچک رونیکس که موقع کار کردن ضربه نمیزنه و سریش که قلم بهش وصله در میاد ایرادش چی میتونه باشه و هزینه اش حدودا چقدر میشه ممنونم
سلام دوست عزیز
لطفا این موردرو با مرکز خدمات مشتریان رونیکس در میان بگذارید.
سلام استاد من یه دریل ماتیکا دارم پنج دقیقه که باهاش کار میکنم خیلی داغ میشه به طوری که دست بزنی دست ادم میسوزه میشه راهنماییم کنین علتش چیه ممنون
سلام
کجای دریل داغ میشه؟
اگر از گیرباکس هست باید سرویس و روغن کاری کنید
اگر از موتور هست باید از نزدیک بررسی کرد
با سلام و خسته نباشید. بنده یکدستگاه دریل متابو دارم که کلید دیمر آن روی دور آهسته و بیشتر کار نمیکنه فقط دور تند کار میکنه و چپ گرد و راست گرد اون سالمه و کار میکنه. یک عدد کلید نو براش خریدم و طبق نقشه روی کلید دیمر سیمها را وصل کردم ولی باز هم فقط دور تند دریل و چپ گرد و راست گرد کار میکنه و دورهای متغیر کار نمیکنه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
سلام
با این توضیح شما موتور سالم هست و باید دنبال مشکل در دیمر باشید
سوئیچ را از مدار باز کنید و دو سر موتور را مستقیم به برق وصل کنید ببینید دور تند دارید یا خیر
سلام من یه دریل بوش قدیمی sb350-2 دارم همه پیچ هاشو باز کردم ولی هرکاری میکنم نمیتونم از هم جدا کنم ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام
نیاز به کمی فشار دارد
سلام.. هنگام سوراخکاری بادریل معمولی بوی سوختگی و دود سفید بوجود میاد و بسیار هم داغ میشه و کم جون. .. مشکلش چیه؟
سلام
دارید به دریل فشار وارد می کنید
دود سوختن شارلاک هست
سلام وقتتوندبخیر یه دریل برقی دارم وقتی روشن میکنم صدای روشن شدن و چرخش پروانه میاد ولیچرخ دنده درگیر نمیشه و سه نظام حرکت نمیکنه گاحساس میکنم یه بویی هم داره اگه بتونید راهنمایی کنید ممنون میشم چرخش
سلام
تاج دنده در گیربکس کچل شده و باید تعویض کنید
احتمال خراب شدن بالشتک یاتاقان هم هست که باید بررسی کنید اما احتمال دوم قوی نیست
سلام خسته نباشید ممنون میشم کمکم کنید
بنده دریل شارژی دارم بوش120 ماشه رو فشار میدم کار نمیکنه قبلا بگیر نگیر کار میکرد تا این که الان کلا دیگه کار نمیکنه راهنمایی کنید دعاتون میکنیم بخدا
سلام
ببرید نمایندگی یا تعمیرگاه مجاز
باز کردن ابزار و عیب یابی تعمیر یک کار تخصصی هست
ممنون از توضیحات خوبتون ، برای سوراخ کاری بتن (برای پیچ کاری ن تخریب ) چه دریلی پیشنهاد میکنید؟
بستگی به قطر سوراخکاری داره
اگر در حد پیچ های 10 سانت هست دریل های معمولی بازار کفایت می کند
اگر بیشتر هست دریل های سنگین( 4 کیلویی و بزرگتر) نیاز دارید
در هر دو صورت باید گیربکسی و چکشی باشد
موتور دریل شارژی زغال دارد یا نه
بستگی به موتور دارد
براش دارد که ممکن هست زغال یا زبانه مسی باشه
سلام
باطری دریل شارژی شارژ نمیشه چراغ قرمز و سبز خاموش روشن میشه
سلام
باید توسط تکنسین معاینه شود
ممکن هست ایراد از شارژر یا کیت باتری باشد
با سلام و تشکر بابت مطالب خیلی مفیدتون
بنده دریل بوش دارم قسمت چب گرد و راست گرد کلیدش از داخل شکسته چیکار میشه کرد؟
سلام
این قطعه تعمیری نیست باید تعویض کنید
سلام دریل من سیم ورودی اش قطع شده بود و روشن نمیشد .ان را وصل کردو حالا چپ گردوشده و فقط خلاف عقربه ساعت کارمیکنه.لطفا راهنمایی کنید
سلام
سه فاز هست یا تکفاز؟ چه دریلی استفاده می کنید؟
اگر تکفاز هست مربوط به سیم بندی سوئیچ هست و ربطی به سیم ورودی ندارد
سلام ،ممنون ازآموزشهای بسیارمفیدتان
سوالی داشتم دریلی روتازه خریدم بعدازچندسوراخ کاربسمت راست نگه میدارم کارمیکنه وقتی بسمت چپ خم میکنم کارنمیکنه لطفاراهنمایی فرماییدباتشکرازلطف ومرحمت شما.????
سلام
ار احتمالات رایج پاره شدن سیم در محل ورود به بدنه دریل به دلیل ضربه یا فشار هست
پس از اون جاروبک و مجموعه کموتاتور را بررسی کنید. فنر پشت براش هم باید بررسی شود
به تکنسین ماهر برای تعمیر بسپارید
سلام استاد وقتتون بخیر ممنون از اموزش های خوبتان
دریل برقی دارم که قبلا دیمر ان کار می کرد و سرعتش قابل کنترل بود. اخیرا سرعت تند و ثابتی دارد. لطفا برای حل ان راهنمایی کنید
سلام
کیت دیمر یا سوئیچ رو تعوبض کنید
قابل تعمیر نیست
سلام دلر ادون مدل : ed-2603 پیکورش کار نمی کند دلیل چیست؟
سلام اسد عزیز
اطلاعی ندارم متاسفانه
سلام و عرض ادب ؛ پیچ گوشتی شارژی من یه مقدار تاب داره ! گفتم ببینم این طبیعیه ؟ قابل تعمیر هست این مشکل؟
ممنون
سلام پارسا گرامی
قاعدتا نباید این لنگی وجود داشته باشه؛ اما بیشتر دریل شارژی ها این مشکل رو دارند.
سلام وقتتون بخیر-من یدونه دریل شارژی 18 ولت چکشی بوش گرفتم-امروز 5 6 تا سوراخ توی دیوار باهاش زدم یدفعه وایساد و دیگه کار نکرد و بعد از دو سه دقیقه مجددا شروع به کار کردن کرد-البته نا گفته نماند یکم داغ شد دستگاه-بعد که از شرکت گارانتی پرسیدم گفت که این مورد بر میگرده به سیستم حفاظتی دریل و باتری که وقتی زیادی به دستگاه فشار میاریم و داغ میشه جریان رو قطع میکنه که دریل و باتری آسیب نبینه و بعد از خنک شدن مجددا فعال میشه-میخواستم بدونم این قضیه صحت دارد و اینجور سیستم حفاظتی دارن یا نه دستگاه مشکل دارد؟؟با تشکر
سلام
بله.درست گفتند.
در ایسنتاگرام آیچوب به این سوال شما جواب دادیم.
سلام من به دریل توسن دارم که زغالش جرقه میزد پیش تعمیر کار بردم زغال وآرمیچر وبالشتک عوض کرده ولی بازم دور چپش جرقه میزنه علت چیه
سلام
نگهدارنده ذغال رو چک کنید
کمی جرقه عادی هست البته
به نام خدا
سلام وقت بخیر
ممنون بابت مطالب ارزشمند شما
یک سوال تقریبا تخصصی دارم
فرمودید برای اینکه موتور داغ نکنه
از ورقه های نازک استفاده میکنند
بنده قصد دارم در آینده بالشتک تولید کنم
می خواستم بپرسم که آیا میشه برای بدنه
بالشتک، از قالب آلومینیومی استفاده کرد؟
یعنی جنس بدنه بالشتک بجای ورقه های نازک،
آلومینیوم یک تکه باشه؟
سلام
چیزی ورقه ورقه هست هسته استاتور هست که هر ورق با ورق های بالا و پایین خودش از نطر الکتریکی عایق هست و جنس این ورق ها هم آلومینیوم نیست چون هیچ هدایت مغناطیسی ندارد
فلز با آلیاژ فولاد هست بنابراین آلومینیوم نیست.
هیج قطعه آلومینیومی در موتور یونیورسال قابلیت استفاده ندارد
ایران رادیاتور هم خوبه سریع خنک میکنه
سلام ممنون از اطلاعاتتون
من یک دریل بوش غیر اصل دارم، برای کارای خونگی خوبه، ولی چرخ دنده ای که مربوط به ضربه ای شدن دریل هست، هرز شده و فقط بصورت غیر ضربه ای کار می کنه. اون چرخ دنده هست که تعویضش کنم؟
سلام
از تعمیر کار بپرسید
برندهای متفرقه معمولا لوازم یدکی ندارند
شانسی هست و ممکنه پیدا کنید
ممنون
شما تعمیر کار میشناسید که مراجعه کنم؟
نه متاسفانه
مجموعه ی دریل شارژی craftsman دارم که با برق ۱۱۰ کار می کنه. شارژرش رو اشتباهی به برق ۲۲۰ زدن و سوخته. آیا قابل تعمیر هست؟ کجا ببرمش؟
ممنون میشم راهنمایی کنید. متشکرم
سلام
بله قابل تعمیر هست
به تعمیرگاه های ابزار الکترونیک ببرید
من شهریار هستم، جایی رو می شناسید که وارد به مدار ۱۱۰ باشن که ببرم اونجا؟ ممنون میشم
خیر
فرق چندانی ندارد. یکی از مقاومت ها با پل دیود ها معمولا می سوزد که عوض می کنند.
یک نفر تعمیرش کرده اما یک استوانه ی icar بیرون از جعبه بهش وصل کرده که فقط روشن میشه اما باتری رو شارژ نمی کنه. عکسش رو نتونستم براتون بفرستم. برای همین خواستم کسی رو معرفی کنید که وارد باشه و از این بدترش نکنه.
تو اینستاگرام آیچوب دایرکت ارتباط بگیرید
سلام
فی الواقع توضیحات حضرت عالی از هر توضیح المسائلی کاربردی تر بود.
سپاس از محبت شما
سلام استاد .بنده تکنیسین لوازم خانگی و برقی هستم .دستگاه دلر مشتری توسن مدل ۰۲۲dهستش.یکی از سیم های بالشتک ازروی سیم پیچ قطع شده بود که با زحمت وصل کردم.حالا سیم های کلید دیرش رو وصل میکنم وقتی دورش میره بالا جرقه داره چپ گردش هم کار نمیکنه ،اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
سلام
ابتدا اتصال بدنه در استاتور رو بررسی کنید
همین کار رو برای روتور انجام دهدید
بعد بوبین یک استاتور را اهم سنجی کنید و سپس بوبین دو. هر دو باید یک اندازه را نشان دهند. بوبین یک و دو را سری کنید و دوباره اهم سنجی کنید. این بار باید اندازه نشان داده شده حاصل مجموع دو اهم سنجی هر یک از دو بوبین باشد. این تست نشان می دهد که سیم پیچ های شما سالم هست و اتصال داخلی ندارد و اتصالاتی که انجام دادید درست هست.
برای تست عملی دیمر را از مدار خارج کنید و دو سر موتور ( سری شده چهار سر استاتور با دو سر روتور) را به برق وصل کنید.
اگر موتور بدون مشکل راه اندازی شد و کار کرد یعنی مشکل از دیمر شما و یا شیوه سربندی شما در سوئیچ و دیمر هست.
سلام
با دریل داشتم کار می کردم که یکدفعه خاموش شد ودیگه روشن نشد. موقعی که اینجوری شد صدا نداد و دودی ازش بلند نشد . عیب یابی کردم دیدم که کابلی که بهش وصل. کردم. اتصالی داشته وفاز ونولش به هم خورده و مطمئنم که به خاطر این سوخته دلیل سوختگی برای این باشه که حالا نمدونم موتورشم سوخته. یا نه سیم پیچی سوخته یا کیت کنترلش. عوض کردن میخواد .ممنون میشم که راهنماییم کنید
سلام
پیشنهاد می کنم به تکنسین ماهر بسپارید برای تعمیر
با توجه به اینکه اطلاعات لازم فنی را ندارید امکان آسیب رساندن به خودتان و دستگاه بسیار بالا هست
سلام
وقتتون بخیر
ممنون بابت پاسخ های شما و وقتی که گذاشتین
بنده دریل دیوالت ۱۲۵۰ تازه گرفتم امروز برای اولین بار باهاش کار کردم چند تا سوراخ کاری فلز انجام دادم و چهار تا پیچ ورق به قوطی انجام دادم یهویی دود بیرون اومد و بوی سوختگی و قدرت دستگاه پایین اومد طوری که پیچ نتونست سفت کنه و وایساد.
ممنون میشم رهنمایی بفرمایید.
سلام
دریل ضعیف هست برای این کار شما و فشار بیش از حد موجود اورهیت وایرینگ اون شده
دستگاه خراب شده و باید تحویل گارانتی بدید
سلام دریل بوش دارم الان میزنم برق از داخل جرقه میزنه و کار نمیکنه
سلام
ببرید تکنسین برای شما تعمیر کنه
در صورت عدم تخصص و تجربه لازم به هیچ عنوان دست به تعمیر خودسرانه نزنید.
سلام
دریل مناسب برای اختلاط بتن چه نوع دریلیه؟!
سلام
همزن مخصوص این کار در بازار هست و می تونید تهیه کنید
اگر اسرار به استفاده از دریل دارید باید دو خصوصیت داشته باشد
اول دیمر و دوم حالت کلاچ دور پایین
باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و همکاران گرامی با کمال تشکر از راهنمایی های جامع شما
ببخشین پکیجی دارین ک آموزش بده این مطالب رو
سلام دوست عزیز
خیر
سلام پوسته دریل ترک برداشته چیکار باید کرد آیا میشه باچسب هل چسبوند فقط ترکه نشکسته ممنون میشم پاسخ بدین
سلام
بله میشه چسباند. برای چسباندن درست باید دو سر شکستی کاملا جدا شده باشه و چسب به درستی در محل شکستگی وارد بشه
با سلام خدمت شما دوست عزیز
دریلم رو دور کند کلر میکنه ولی وقتی میزارم رو دور تند اصلا کار نمیکنه حالت اتصالی پیدا میکنه
یعنی اینکه دور کند و تا جایی تند میکنم ازون ببعد رو دور تند نمیره
دلیلش چیه بسیار سپاس
سلام احسان
شستی و کیت کنترل رو عوض کنید
قبل از تعویض ببینید سرسیم ها با توجه به وایرینگ روی کیت درست هست یا خیر
سلام و درود
من یه دریل شارژی ماکیتا ۱۸ ولت دارم الان خیلی ضعیف کار میکنه باوری رو میزارم شارژ میمونه بعد یه ساعت هم میزارم روش باز تو ۳۰ ثانیه کار میکنه بعد تموم میشه .خوده باتری ها رو تست میکنم ۱۲ ولت برق دارن دریل هم اصلا قدرت نداره .مشکل از باتریه یا خوده دریل؟یا باتری رو میشه تعمیر کرد؟
سلام شهرام
اگر باتری ها خیلی داغ میکنه احتمالا گریبکس دریل شما مشکل داره اگر نه دو احتمال هست. مشکل از باتری هست و یا کیت الکترونیکی روی باتری که وظیفه مانیتور و شارژ و مراقبت از باتری را رو بر عهده داره.
باتری که از جنس خوبی نباشه مقدار ظرفیت اون پس از مدتی به شدت کاهش پیدا می کنه و قابلیت استفاده نخواهد داشت. باتری های لیتیوم یونی عمر مفیدی دارند که عوامل مختلفی روی این عمر موثر هست.
سلام،خسته نباشید،دریل من متابو مدل sbe600 هست،مشکلم اینه که روشن نمیشه،البته برق تا روی آرمیچر میاد،راهنمایی بفرمایید که چکار کنم؟نمایندگی ببرم یا راه دیگه ای داره که درستش کنم
سلام
ببرید نمایندگی. حتی با دیدن و لمس کردن و تست ابزار مشکل دار تعمیر اون دشوار هست. با نیم خط نوشتن وتوضیحات غیر تخصصی نمیشه به عیب دستگا پی برد
حتما ببرید نمایندگی
سلام ممنون از مطالب بالا،،دریل من وقتی درجا کار میکنه خیلی خوب کار میکنه ولی دو دقیقه کار بکشی داغ میکنه و دورش خیلی پایین میاد بنظرتون مشکل از کجاست؟ راستی زغال ها را هم عوض کردم نتیجه نداد
سلام
قسمت های مکانیکی دریل در ناحیه گیربکس و بلبرینگ سر و ته روتور را بررسی کنید که درست و روان باشند
تنها دلیل داغ کردن موتور دریل گیرهای مکانیکی می تونه باشه در مورد شما.
سلام. در صورت پارگی کابل دریل یا ابزارهای برقی مشابه، ایمن ترین روش برای اتصال مجدد کابل پاره کدام است؟ استفاده از ترمینال و بستهای پیچی یا لحیم کردن دو سر سیم؟ ممنون میشم اگر توضیح مختصری در این خصوص بفرمایید.
سلام
اگر سر یا ته کابل پاره شده باشد بهترین کار قطع کردن آن و اتصال دوباره آن هست
اگر میانه کابل باشد پیشنهاد می کنیم کل کابل را عوض کنیم
اگر نیاز به اتصال به ترمینال هست حتما از سرسیم استفاده کنید
اگر نه از سیم ها را به هم بتابرید و سپس لحیم کنید. برای عایق هم حتما از وارنیش حرارتی استفاده کنید
سلام بزرگوار.
من یه دریل بوش چکشی دارم که چرخ دنده دریل که با سه نظام درگیر هست قسمت چکشیش ساییدگی پیدا کرده به نظرتون از کجا می تونم این چرخ دنده رو پیداش کنم. مدلش هم bocsh 530re هستش
سلام وحید
قطعا باید به نمایندگی بوش مراجعه کنید.
یا دارند یا معرفی می کنند به تعمیرکاری خارج از نمایندگی
ممنونم. آدرسشون ررو از کجا می تونم پیدا کنم؟
سرچ کنید در گوگل، ابزار سرا و سازوکار دو نماینده بوش هستند.
سلام، مرسی از مطالب مفیدتون
جسارتا دریل من تاب داره و همین باعث شده که مته زود بشکنه، چه راهکاری ارایه میکنید برای حل این مشکل ؟
سلام مهیار
دریل رو باز کنید و ناحیه گیربکس و بلبورینگی که نگه دارنده محور سه نظام هست رو بررسی کنید.اگر بلبورینگ نیاز به تعویض داشته باشد به راحتی قابل جایگزینی هست اگر ایراد ار جای دیگری مانند داخل سه نظام یا نشیمن گاه بلبورینگ باشد خیلی نمی توان کاری انجام داد.
سلام
به تعمیر کار ماهر یا گارانتی بسپارید
تعمیر دریل نیاز به تخصص و مهارت و ابزار مناسب برای تعمیر دارد.
بوی شارلاک به دلیل اورکارنت یا جریان بیش از خد در بوبین های دریل به وجود می آید که معمولا به دلیل فشار بیش از حد به دریل و یا مشکل در گیربکس آن است.
مطالب عالی ممنون از راهنمای های ارزشمند تون
سلام
بنده یه دریل دارم یهویی موقع کار خاموش شد. الان متوجه شدم که وقتی سر مته به سمت پایین یا کف هست دریل خاموش میشه ولی وقتی دارم به سمت بالا مثلا سقف کار میکنم روشنه.
کار کردش هم زمانی که روشن هست عادیه. چیز عجیبیه. لطفا راهنمایی کنید احتمال داره کلید روشن خاموش خراب باشه. البته گاهی رو به بالا هم روشن نمیشه و یه ضربه کوچک میزنم روشن میشه. ولی به سمت پایین اصلا روشن نمیشه. وقتی هم در حالت روشن هست سر دریل رو میچرخونم به سمت پایین خاموش میشه.
سلام محمد
احتمال بسیار زیاد کابل برق ورودی دریل مشکل دارد.
معمولا این مشکل در قسمتی که کابل وارد دریل می شود رخ می دهد.
از روش تستی که در این پست توضیح داده ایم برای عیب یابی دریل استفاده کنید.
سلام.ممنون از وقتی که برای ما میذارید.
برق به تمام قطعات دریل میرسد ولی هیچ کار نمیکند،یکی از ذغالها شکسته است. ممکنه دلیل کار نکردنش شکستن ذغالش باشد.
اگر برق می رسد مشکل همین ذغال شکسته هست
سلام مطلبتون بسیار آموزنده بود.
دنده روی آرمیچر دریل من سابیده شده و رد میکنه ولی خود آرمیچر سالمه آیا این دنده تعویض میشه یا این به همراه آرمیچر یک تکه هست و باید کلاً تعویض بشه؟
سلام دوست عزیز.
خیر یک تکه نیست و در اکثر دریل ها قابل تعویض هست ولی به صورت معمول روتور یعنی قسمت گرداندند تعویض خواهد شد.
سلام ، دریل nec بتن کن من سالم بود، بازش کردم و گرد و خاک آن را گرفتم و مجدد آن را بستم.حالا دریل در قسمت کلکتور جرقه شدید میزند و اتصال بدنه دارد.لطفا مرا راهنمایی کنید
سلام
کلکتور را باز کنید دوباره ببندید.
پایه براش را حتما خوب بررسی کنید که سرجای خودش باشد.
مرسی خیلی عالی بود ممنون.فقط یه نکته اضافه کنم برای دانستن این که دریل جریان بیشتری میکشه و سیم پیچ ها مورد داره وات مصرفی دریل تقسیم بر ولتاژ برق میکنیم تا امپر به دست بیاد بعد با یه امپر متر به صورت سری دریل رو روشن میکنیم اگه از امپر به دست امده بیشتر بود نشون دهنده کشیدن جریان بیشتروایراد دریل هست
مثال :دریل ۸۱۰ وات و برق ما ۲۲۵ ولت
۸۱۰/۲۲۵=۳.۶
و امپرمتر رو به صورت سری میبندیم اگه بیشتر از ۳.۶کشید مشکل داره
سلام
این مورد حالت موسوم به روتور قفل شده را آشکار می کند.
اگر به هر دلیل مکانیکی چرخش دریل با گیرمکانیکی همراه باشد می توان از این طریق به آن پی برد
البته در این آزمایش باید توجه داشت که جریان راه اندازی دریل در نظر گرفته شود. به همین دلیل خوانش میزان جریان آمپرمتر باید چند ثانیه پس از راه اندازی باشد.
در بعضی از برند ها مانند بوش جریان مصرفی هم روی پلاک دستگاه نوشته می شود.
پیشنهاد می شود برای محاسبه جریان مقدار ضریب توان ۰.۹۵ محاسبه شوده
سلام وقت به خیر ،ممنون از مطالب مفیدتان
سوالی داشتم ،امروز ارمیچر یک اسیاب برقی رو با روش اهم تست تیغه های مجاور کلکتور انجام دادم ،فقط یک جفت از تیغه های مجاور اهم بالاتری نسبت به بقیه داشتن ،ایا این نشان از بروز نیم سوزی در امیچر میباشد؟؟؟
با تشکر ،پورمحسنی
سلام مسعود
قبل از تست به خوبی تیغه ها و شیار بین آن ها را تمیز کنید.
بین دو تیغه مشکل زیادی ایجاد نمی کند.
تمیز کنید دوباره تست اهم بگیرید.
سلام آقا لطفا نفشه سیم بندی دریل دو سرعتی رو بذارین دریرم از کار افتاده نگاش که کردم چند تا ازسیماش از روی لحیمش بازشده که نمید. نم چی مال چیه ممنونم.
سلام قربانیان
در کاتالوگ دستگاه حتما این سیم بندی هست.اگر پیدا نکردید روی سوئیچ و دیمر دریل هم نقسه سیم بندی وجود دارد.
پیشنهاد می کنم به تعمیر کار معتبر و ماهر بسپارید.
سلام برای سوراخکاری فلزات نرم به طور دائم چه دریلی پیشنهاد میدین ؟ممنون
درود بر شما فرشاد عزیز
دریل بوش استفاده کنید.
سلام.من یه دریل NEKدارم که موقع کار کردن و بعد تقریبا 2سانت که دیوار رو سوراخ میکنه دریل کار میکنه ولی سرمته چرخ نمیخوره و قفل ميکنه
سلام فردین
گیربکس دریل مشکل دارد باید سرویس کنید
احتمالا دنده گیربکس هرز شده به دلیل عدم سرویس دوره ای منظم
سلام دریل رونیکس 2214 خریدم پشت سه نظامش احتمالا گیربکسش صدای غیر عادی می دهد مخصوصا در دور کم بیشتر شنیده میشود
سلام عباس
این مشکل شما را نمی شود بدون دیدن و لمس نزدیک دریل تصدیق کرد
گیرباکس معمولا در دور کند به دلیل کم شدن صدای موتور دریل صدای بیشتری می دهد.
اگر دریل نو نیست و از گارانتی خارج شده است می توانید در صورت مهارت آن را باز کرده و گیرباکس آن را معاینه کنید.
ممکن هست به دلیل شکستگی یا کج شدن یکی از چرخ دنده ها باشد.
پیشنهاد می کنم به تکنسین تعمیر نشان دهید.
سلام یه دریل خریدم گشتاورش پایینه و بی زور میشه بگید ایرادش چیه
سلام.دلایل مختلف هست برای این موضوع.باید از نزیک بررسی شود.
قبل از همه ابتدا باید دید آیا واقعا گشتاور پایینی دارد یا انتظار شما از این دریل متناسب نیست.
گشتاور ربطی به زور و حتی به میزان سرعت نداره
گشتاور به سرعت ربطی نداره اما کاملا برابر با قدرت خروجی روی محور موتور هست که این قدرت می تونه به صورت مستقیم و یا به واسطه گیربکس منتقل بشه
سلام من دریل ادون خردم دو روز که به دستم رسیده روشنش که میکنم داخلش جرقه میزن میخواستم بدونم دوستانی که دریل دارند این جرقه عادیه یا نه
سلام ارسلان.
جرقه از ناحیه کموتاتور ( قسمتی که ذعال دارد) طبیعی هست.
البته این جرقه حالت آزار دهنده و پر سر و صدایی ندارد.
با سلام خدمت شما دوست گرامی :
دریل من وقتی تازه خریدم خوب کار میکرد (وقتی کلیدو فشار میدادم به آرامی میرفت رو دور تند )ولی با چند بار افتادن از دستم وقتی کلیدو فشار میدم یهویی کار میکنه یعنی دور آروم حذف شده اگه میشه راهنمایی کنین مشکل از کجاس
سلام امیر
کلید گازی دریل شما خراب شده. قطعه تعمیری نیست و باید تعویض کنید.
سلام
امروز که با دریلم کار میکردم یهو از کار افتاد
بهش گردبر وصل کرده بودم داشتم باهاش جای هالوزن های سقف رو در میاوردم که یه دفعه بدون اینکه صدایی بده یا بویی داشته باشه بطور کل از کار افتاد
الانم که بازش کردم پر توش کچی که از سقف ریخه توش و هرکاریش میکنم کار نمیکنه
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
سلام داود.
حتما دستگاه را باد بگیرید و تمیز کنید.
ممکن هست سوئیچ دریل دچار مشکل شده باشه.
برای تست سالم بودن دریل از راهنمایی همین نوشته استفاده کنید.
زکات علم آموختن آن به دیگران است. من جواب سوالم رو از نوشته های بسیار مختصر و مفید شما گرفتم. درود خدا بر شما و رحمت خدا بر پدر ومادر گرامی شما.. کمال تشکر از اینکه مطلبی به من آموخنید . بدون هیچ مبلغ و چشم داشتی. زنده باد
سلام یوسف گرامی.
بسیار خرسندیم از اینکه مشکلی هر چند کوچک از شما توسط آیچوب مرتفع شده است.
بینهایت سپاس…..
سلام
یک دریل ۱۵کیلویی دارم وقتیکه بافازمترروی بدنشه میذاریم
بدنشه برق داره اشکال از کجاست
سلام محمد.
اتصال بدنه دارد.در قسمت پاور دستگاه و کلید و متعلقات مربوط به آن بررسی کنید که ساییدگی یا پارگی سیم به بدنه فلزی دستگاه وجود دارد یا خیر.
باید دستگاه را باز کنید.
اگر دستگاه شما در دوشاخه خروجی ارت یا زمین دارد با آمپر متر میزان مقاومت ( اهم) بین سوکت ارت و دو سر دو شاخه را اندازه گیری کنید. در هر دو حالت اگر اتصال بدنه ای وجود نداشته باشد دستگاه اهم متر مقدار مدار باز یا مقاومت بی نهایت را نشان می دهد. در صورت نشان دادن کوچکترین عددی روی صفحه اهم متر به معنی اتصال بدنه دستگاه هست.
سلام دریل من ضرب چکشیش ضیف شده ولی دورش مثل روز اول سالم و سریه مشکل از چیه
سلام.
گیربکس باید باز شود. سیستم چکشی یک مکانیزم کاملا مکانیکی هست.
بسیار مفید بود
بسیار دقیق و مفید توضیح دادید….سپاس
سلام
دریل من تازگی وقتی روشن میکنم گاهی کار میکنه گاهی کار نمیکنه من حدس میزنم فیوز سرامیکیش سوخته شما علتش چی میدونید ؟ ایا میشه فیوز سرامیکی رو حذف کرد ؟$
سلام
اگر با تکان دادن خاموش روشن میشه کابل ورودی را چک کنید.
زغال ها را هم حتما بررسی کنید.
اتصالات داخلی دریل جاهایی که سوکت یا لحیم دارد را بررسی کنید.
فیوز اگر سوخته باشد دریل روشن نمی شود. اون فیوز هم در مواقع اضافه جریان و قفل شدن دریل عمل می کند.
سلام من چند روزه یه دریل پیچ بند گرفتم که بعد از دو روز استفاده وقتی که کارم تموم میشه بعد از دو یا سه ثانیه یه بوق کوتاه میزنه و قطع میشه میخواستم این بوق واسه چیه
سلام
مربوط به گیربکس دریل پیچ بند باید باشد.
معمولا وقتی از خاصیت دیمر و گازی دریل شارژی استفاده می کنید این صدا شنیده می شود در در دورهای پایین.
اگر بوی سوختگی یا صدای غیر طبیعی هنگام کار حس نمی کنید مشکلی ایجاد نمی شود.
محض اطمینان با گارانتی ارتباط بگیرید.
با عرض سلام وتشکر از آموزشهای واقعا عالی و روان خدا خیرتان بدهد مشکل من با توضیحات شما حل شد. سپاسگزارم ممنون ????????????
با سپاس از انتشار این مطلب که باعث صرفهجویی بسیاری در هزینه تعمیر و نگهداری میشه، جسارتا جنس زغالها از «گرافیت» هست نه گرافیک.
بله. گرافیت درست هست.
بعضی واژگان تخصصی در قوه تشخیص نرم افزارهای ویراستاری نیست. به همین دلیل گرافیت نوشته شده در نوشته ابتدایی را گرافیک تشخیص داده و جایگزین نموده است.
تشکر از توجه شما.
چرا دریلم رو حالت چپ گرد کار نمیکنه و قفل میکنه
کیت چپ گرد راست گرد خراب است.
تعویض کنید.