ابزارهای دریل‌کاری, عیب‌یابی و تعمیر ابزار, معرفی ابزار

آموزش تعمیر دریل + نقشه سیم کشی دریل برقی | تصویری

آموزش عیب یابی و تعمیر دریل برقی

در این آموزش با زبانی ساده  عیب یابی الکتریکی دریل‌های برقی و موتورهای یونیورسال را یاد می گیرید.

تمرکز ما در این آموزش روی موتور های یونیورسال ( اصطلاحا ذغالی) است که بخش بزرگی از ابزارها مانند اره میزی،اورفرز،مینی فرز و حتی بسیاری از لوازم برقی خانگی موتوری از آن استفاده می کنند.

مزایا و معایب موتور یونیورسال را بررسی می کنیم و پس از معرفی بخش های مختلف آن روش های عیب یابی و تست قسمت های برقی یک دریل برقی با موتور یونیورسال را بررسی خواهیم کرد.

توجه:

تلاش آیچوب در این آموزش آشنایی بیشتر و رسیدن مخاطب به شناخت بهتر از مکانیسم ابزار است. آیچوب به هیچ عنوان مشوق خود تعمیری و یا کنجکاوی در ابزار برقی نیست. اکیداً توصیه می کنیم هرگونه تعمیر ابزار به تکنسین ماهر یا خدمات پس از فروش ابزار سپرده شود.

 

آموزش تعمیر دریل برقی

دریل برقی از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین ابزار برقی است که هر علاقه‌مند به ابزار و هر کارگاهی حتماً یکی از انواع آن را دارد.

هیچ کارگاه کوچک و بزرگی نیست که یک یا چند دریل یا پیچ بند برقی در آن نباشد.

موتورهای یونیورسال به دلیل مزایای انحصاری که دارند نقطه مشترک بسیاری از ابزارهای نجاری مانند فارسی بر، فرز، اور فرز، گرد بر و… است که با دانستن نحوه کارکرد و عیب یابی آن دید بهتری نسبت به ابزار و نحوه تعامل با آن پیدا می کنید.

دریل در اینجا به‌عنوان یک ابزار نمونه برگزیده شده و روش عیب یابی و تشخیص خطای موتورهای یونیورسال در همه دیگر ابزارها یکسان است.

پیشنهاد آیچوب:

راهنمای خرید انواع دریل گیربکسی، دریل شارژی و دریل سیمی در بازار ایران

 

اجزای مختلف دریل برقی

یک دریل برقی را می‌توان به دو جز اصلی مکانیکی و الکتریکی تقسیم‌بندی کرد.

بخش مکانیکی شامل یک یا چند ردیف چرخ‌دنده است که دور بالای موتور یونیورسال را کاهش و گشتاور ( اصطلاحا زور دستگاه) را افزایش می‌دهند.

کلید انتخاب حالت چکشی هم در قسمت مکانیکی دریل قرار دارد و برقی نیست.

هر دریل بسته به نوع کاربردی که برای آن طراحی می‌شود می‌تواند آرایش مختلفی از اجزای مکانیکی و الکتریکی داشته باشد؛ اما به‌صورت معمول و در یک دریل برقی محور آرمیچر به‌صورت مستقیم به سه‌نظام وصل نیست و در قسمت مکانیکی خود حداقل یک چرخ‌دنده برای انتقال دور محور موتور به سه‌نظام وجود دارد.

 

اجزای مختلف دریل برقی

 

قسمت برقی دریل کمی متفاوت است و این قسمت شامل یک موتور الکتریکی از نوع یونیورسال و شسی کنترل دریل  است.

کیت کنترل دریل برقی (و شارژی) وظیفه کنترل تعداد دور و جهت گردش موتور را بر عهده دارد.

 

موتور یونیورسال چیست؟

یونیورسال به معنای جهانی است (!). ایده پشت موتور یونیورسال این بود که صنعت نیازمند به موتوری بود که هم قابلیت استفاده در برق رایج متناوب (AC) را داشته باشد و هم مزیت‌های یک موتور مستقیم (DC) را دارا باشد.

درواقع موتور یونیورسال یک موتور مستقیم (از نوع سری) است که برای استفاده در جریان متناوب سازگار شده است.

موتور یونیورسال در تئوری قابلیت استفاده در هر دو جریان متناوب و مستقیم را دارد.

به بیانی ساده‌تر شما می‌توانید موتور یونیورسال را به برق باتری یا برق شهری متصل کنید؛ اما در عمل برای استفاده از یک موتور مستقیم (نوع سری) در جریان متناوب به مشکلاتی مانند جریان‌های گردابی فوکو و هیسترزیس در هسته (که با فرکانس و مجذور فرکانس رابطه دارد و موجب داغ شدن هسته می‌شود) و مشکلات ناشی از اندوکتانس بوبین ها بر خواهیم خورد.

برای حل این مشکل هسته موتور یونیورسال (هسته‌ای که سیم‌ها در استاتور و آرمیچر به دور آن پیچیده می‌شود) را به‌صورت ورق‌های نازک کنار هم می‌سازند.

همچنین هنگام استفاده از موتور یونیورسال در جریان متناوب جابجا شدن محور خنثی نیز رخ می‌دهد که اثر خود را به‌صورت جرقه در محل اتصال زغال به کلکتور هنگام کار نشان می‌دهد.

موتورهای یونیورسال در بسیاری از ابزار موتوری پرتابل و لوازم‌خانگی استفاده می‌شود و مشخصه ظاهری بارز یک موتور یونیورسال وجود مجموعه کموتاتور است که شامل کلکتور، زغال و نگه‌دارنده های ذغال می‌شود.

موتور یونیورسال هم مانند همه موتورهای برقی شامل یک استاتور و یک روتور است.

استاتور و روتور (در موتور یونیورسال آرمیچر نیز نامیده می‌شود) هر دو سیم‌پیچی شده هستند (در موتورهای القایی معمولا روتور از نوع قفس سنجابی است).

در این موتور مدار سیم‌پیچی استاتور و آرمیچر سری ( پشت سر هم) باهم قرار می‌گیرند و به منبع متصل می‌شوند.

 

موتور یونیورسال چیست؟

 

به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت جریان وارد ورودی کلاف سیم‌پیچ استاتور شده و خروجی آن وارد روتور و خروجی از روتور به سیم دیگر منبع تغذیه متصل می‌شود.

با توجه به اینکه نیازمند رسیدن جریان به آرمیچر در حال گردش هستیم از براش یا زغال استفاده می‌شود.

براش یا زغال عنصری با جنس گرافیت (ترکیب گرافیت و مس) با رسانایی بالا است که با طراحی خاصی جریان را وارد آرمیچر می‌کند تا درنتیجه گردش روتور حاصل گردد.

در دریل‌های الکتریکی، برق پس از ورود از طریق کابل و دوشاخه وارد کیت کنترل (کنترل سرعت و جهت گردش) می‌شود و ازآنجا وارد روتور یا استاتور می‌گردد.

در این مبحث همین‌که بدانیم استاتور و آرمیچر موتور یونیورسال سیم‌پیچی شده هستند، اتصال آن‌ها سری باهم است و دارای قطعاتی مانند زغال است کافی است.

 

مبحث موتورهای یونیورسال به‌صورت تخصصی نیازمند پیش زمینه‌ای بسیار خوب از مباحث برق است که بیان تخصصی آن در حوصله این نوشته نمی‌گنجد. پاسخگوی هرگونه پرسش شما با این موضوع در قسمت دیدگاه‌های آیچوب این نوشته خواهیم بود.

 

مزیت های موتور یونیورسال چیست؟

موتور یونیورسال مزیت‌های یک موتور جریان مستقیم را هم دارد. ازجمله این مزیت‌ها می‌شود به موارد زیر اشاره نمود:

دور بالا در موتور دریل برقی

موتور یونیورسال توانایی رسیدن به دورهای بالا حتی تا ۱۶۰ هزار دور در دقیقه بدون وابستگی به فرکانس را دارد که در برابر حداکثر دور پایدار 4 هزار دور موتورهای سه فاز و تکفاز عدد بسیار بزرگی هست.

علاوه بر دور بالا، این موتورها با اینکه تکفاز هستند راه انداز نیاز ندارند و با قدرت و شتاب زیادی راه اندازی می شوند.

 

کنترل سرعت گسترده ساده و ارزان موتور دریل

شما می توانید با کمتر از 200 هزار تومان ( معادل 4 دلار امروز!)یک کیت کنترل دور و تغییر جهت موتور 10 آمپر یونیورسال را بخرید که در مشت یک دست جا می شود.اما همین موتور 10 آمپری اگر القایی باشد کیت کنترل دور آن قیمتی حدود 8 تا 14 میلیون تومان دارد!

کنترل دور وسیع و بسیار ساده و ارزان که می‌توان با کنترل جریان یا ولتاژ ورودی یا یک مدار تریستوری بسیار ساده و ارزان انجام داد.

برخلاف موتورهای القایی که کنترل سرعت در آن بسیار گران و به‌صورت پله‌ای است.

(با ارزان شدن قطعات الکترونیک قدرت و ورود اینورتر های فرکانسی این مشکل برای موتورهای القایی حل‌شده است. درگذشته برای داشتن چنین بازه‌ای از کنترل سرعت در موتورهای القایی نوع خاصی از موتور به نام شراک ریشتر وجود داشت. دیدن یک نمونه از این موتور بسیار کمیاب در صنعت امروز چندان تفاوتی با دیدن اسب تک شاخ یا یوفو ندارد!)

پیشنهاد آیچوب:

نکته های خرید دریل شارژی | قبل از خرید باید بدانید

 

گشتاور راه‌اندازی بالا موتور دریل

گشتاور راه‌اندازی بالا در موتورهای یونیورسال از مشخصات بارز این موتورهاست. به این معنی که این موتور در لحظه استارت و کلید خوردن می‌تواند نیروی زیادی را وارد کند

توجه داشته باشید که گشتاور با دور و چرخش موتور متفاوت است. گشتاور را می‌توانید معادل قدرت چرخاندن محور موتور در نظر بگیرید که جنس آن از نیرو است با واحد نیوتن متر.

این گشتاور بالا وقتی روی محور موتور بار وجود دارد خیلی کاربرد دارد. مثلا در دریل ها همیشه روی محور آرمیچر گیربکس وجود دارد.

 

تغییر جهت گردش ساده و ارزان در موتور دریل برقی

در موتورهای یونیورسال به‌راحتی می‌توان جهت چرخش موتور را عوض کرد. در یونیورسال ها می‌توان با کمک یک سوئیچ بسیار ساده و ارزان و با عوض کردن جهت جریان در استاتور یا روتور جهت چرخش موتور را چپ‌گرد یا راست‌گرد نمود.

اما در موتورهای القایی تکفاز و سه فاز اینکار خیلی پر هزینه است.

 

حجم کم و جمع و جور موتور یونیورسال

موتورهای یونیورسال به دلیل همین حجم و اندازه کم خود در بسیاری از ابزارها و دستگاه‌ها از اسباب بازی‌های کوچک گرفته تا جاروبرقی و لوازم پرتابل برقی استفاده می‌شود.

اگر می خواستیم موتوری داشته باشیم که یونیورسال نباشد ولی همین مشخصه ها را داشته باشد، حجم دریل معمولی خانگی به اندازه موتور چمن زن می شد!

 

معایب موتور یونیورسال

موتور یونیورسال در کنار مزیت‌های کم‌نظیر که دارد با توجه به ساختمان طراحی دارای استهلاک بالای مکانیکی است.

این موتور دوره مراقبت و تعمیر و نگهداری کوتاه مدتی دارد.

قطعاتی مانند زغال هر از چند گاهی با توجه به زمان کاربری شما نیاز به تعویض دارند.

هم در روتور و هم در استاتور سیم پیچی داریم که باز هم استهلام را افزایش می دهد.

مشکلات مکانیکی دریل های برقی

این مشکل معمولاً در گیربکس دریل رخ می‌دهد و خود را به‌صورت صداهای ناهنجار و غیرطبیعی نشان می دهد.

توصیه می‌شود هر چند وقت به‌صورت دوره‌ای دریل را بازکنید و قطعات متحرک و پوسته داخلی قرارگیری گیربکس را پس تز تمیز کردن ودوباره با گریس نسوز، گریس کاری کنید.

گریس پس از مدتی با گردوغبار ترکیب‌شده و می‌تواند باعث خوردگی بیشتر عاج چرخ‌دنده‌های گیربکس دریل شود.

در دریل‌های ارزان‌ قیمت بیشترین خرابی مربوط به چرخ‌دنده متصل به محور موتور یا دنده مقابل است. این چرخ‌دنده در دریل‌های ارزان‌قیمت و پایین رده پس از مدت کوتاهی هرز می شود عاج چرخ‌دنده از بین می‌رود و اصطلاحا کچل می شود

 

مشکلات مکانیکی دریل های برقی

 

با توجه به قرارگیری دریل در معرض گردوخاک سعی کنید پس از هر بار استفاده از دریل آن را باید گیری کرده و تا حد امکان خاک زدایی کنید.

حتماً برای ابزار خود مخصوصاً دریل و ابزاری که در آن‌ها از گیربکس و موتورهای یونیورسال استفاده‌شده است دوره‌های بازسازی منظم تعریف کنید. می‌توانید تاریخ آخرین بازسازی (شامل تمیزکاری، تعویض زغال و گریس کاری) را با برچسب روی دریل بچسبانید.

 

پیشنهاد آیچوب:

چرا دریل کاشی و دیوار را سوراخ نمی کند؟

 

مشکلات الکتریکی و عیب یابی دریل برقی

بیشترین اشکال دریل‌های برقی در قسمت الکتریکی آن به دلیل ذات موتور یونیورسال و پر استهلاک بودن آن رخ می‌دهد.

این مشکلات را می‌توانیم در چند بخش مختلف دستگاه تعریف کنیم:

دوشاخه و کابل ورودی به دریل، سوئیچ و دیمر یا کیت کنترل دریل، استاتور موتور، آرمیچر (روتور)،مجموعه کلکتورهای (تیغه‌های مسی) و درنهایت براش یا زغال‌ها که شامل زغال و پایه‌های نگه‌دارنده آن می‌شود.

 

مشکلات الکتریکی و عیب یابی دریل برقی

 

بسیاری از مشکلات الکتریکی دریل‌های برقی را می‌توان با دیدن و یا حتی بوییدن دستگاه متوجه شد. پس از گشودن قاب دستگاه به دنبال سیم یا سوکت هایی باشید که احتمالاً از اتصال خود جدا شده باشند. همچنین در صورت فشار بیش‌ازحد به دریل بوی سوختگی (بوی شارلاک سوخته‌ که شبه به بوی چسب است) هم نشانه سوختن سیم پیچ دستگاه است.

 

مشکل در دوشاخه و کابل رابط دریل برقی

این مشکل بسیار شایع است مخصوصا اگر سالیان زیادی از دریل استفاده کرده باشید.

این اشکال خود را به‌صورت روشن نشدن دریل و یا روش و خاموش شدن با تکان دادن کابل نشان می‌دهد.

دریل‌ها و ابزار پرتابل سیم‌دار برقی پس از مدتی به دلیل تنش‌هایی که در قسمت کابل پاور آن رخ می‌دهد ممکن است سیم‌های داخل آن دچار کشیدگی، سستی یا پارگی شوند.

مخصوصاً در مدل‌های میان رده و ارزان ابزار برقی جنس کابل‌ها ممکن است باعث تشدید این روند شود. این اشکال بیشتر در قسمت ورودی کابل به بدنه دریل دیده می شود که به‌راحتی با تعمیر یا تعویض کابل قابل‌رفع شدن است.

در مدل‌هایی از دریل و معمولاً وارداتی‌های چمدانی که استانداردی غیر از استاندارد رایج در ایران دارند، در جعبه دوشاخه کابل یک عدد فیوز سرامیکی وجود دارد که از دستگاه در برابر اضافه جریان و سوختن سیم پیچ های دریل محافظت می کند.

اگرچنین دریل هایی دارید اول این قسمت را بررسی کنید.

عیب یابی و تعمیر  کابل برق دریل برقی

برای عیب یابی ابتدا دوشاخه را از برق جدا کنید. محفظه دریل را باز کنید دو سیم کابل ورودی را مشخص کنید.

دو سر سیم را به هم متصل کنید (در مدل‌هایی از دریل که فاقد عایق دوبل هستند از سه سیم در کابل ورودی استفاده می‌شود که سیم با رنگ ترکیبی زرد و سبز اتصال بدنه بوده و در این تست استفاده نمی‌شود).

 

عیب یابی و تعمیر  کابل برق دریل برقی

 

پس از اتصال این دو سر با استفاده از دستگاه آوامتر (اهم‌متر در اصطلاح رایج) و با انتخاب حالت اتصال سنج، دو پراپ دستگاه را به دوشاخه متصل کنید.

در صورت سالم بودن مسیر کابل صدای بوق از دستگاه شنیده می‌شود.

در صورت انتخاب حالت اهم سنجی در دستگاه، اگر اهم‌متر شما عدد ۱ و یا OL (Open loop) را نشان داد به معنی قطع بودن مسیر کابل ارتباطی است.

برای تست کامل تر می توانید هر رشته از سیم های ورودی را طبق شکل زیر آزمایش کنید.

در این آزمایش در صورت سالم بودن سیم، مقدار اهم نشان داده شده در هر رشته از دو سیم مقداری برابر خواهد بود.

علاوه بر برابری هر دو مقدار، مجموعه دو عدد این تست شده در این مرحله برابر با مقدار نشان داده شدت در تست اول است.

 

 تعمیر کابل برق دریل برقی

 

دیمر دریل برقی چیست؟

کیت کنترل در بازار با نام سوئیچ یا دیمر نیز شناخته می‌شود.

این کیت وظیفه خاموش روشن کردن دریل، کنترل دور و تعویض جهت چرخش دریل را بر عهده دارد.

این کیت یا به‌اصطلاح دیمر در مسیر بین برق ورودی و مجموعه موتور قرار می‌گیرد ( سری می شود).

 

دیمر دریل برقی

 

در دریل‌های دارای کنترل سرعت (بدون تعویض گردش) حداقل یک ورودی به کیت و یک خروجی داریم. در این مدل از دو سیم کابل ورودی یک سیم وارد دیمر می شودو یک خروجی آن به موتور وارد می‌شود. این مدل از ساده‌ترین نوع موجود هست.

دیمر دریل برقی

 

در دریل‌هایی که امکان کنترل تعداد دور (دیمر) و کنترل جهت چرخش (چپ‌گرد راست‌گرد) را هم‌زمان دارند، دو سیم وارد دیمر می شود و چند سیم خارج می شود.

در این نوع کیت حداقل چهار خروجی داریم که با شماره گذاری خاص (طبق طراحی سازنده) شماره گذاری شده‌اند. از این چهار خروجی از کیت کنترل کننده دو سیم به دو زغال و دو سر دیگر به دو طرف سیم‌پیچ استاتور متصل می‌شود.

کلید گازی از واژه‌هایی است که مربوط به همین قسمت می‌شود. کلید گازی اشاره به شیوه کار کردن پدال گاز خودرو دارد (!)؛ مانند خودرو که هرچه بیشتر به پدال فشار وارد کنیم دور موتور ماشین بالاتر می‌رود، در کلیدهای موسوم به گازی هم هر چه بیشتر کلید را فشار دهیم دور خروجی دریل بالاتر می‌رود. این نوع کلید مخصوصاً در پیچ بندی‌ها و سوراخ کاری‌های دقیق بسیار کاربردی هست.

 

عیب یابی کیت کنترل یا سوئیچ دیمر دریل برقی

این کیت معمولاً قابل تعمیر نیست (به بیان بهتر به‌صرفه برای تعمیر نیست) و به دلیل ارزانی آن در صورت خرابی تعویض می‌شود.

برای تست این واحد باید برق دریل را وصل کنید ( بدون اتصال به برق هم امکان تست استاما توضیح آن در حوصله این نوشته نمی گنجد) که به دلیل خطرناک بودن آن از توضیح بیشتر آن معذورم.

 

سوئیچ دیمر دریل برقی

 

اگر متوجه شدید که دریل شما چپ‌گرد راست‌گرد می‌کند ولی کنترل سرعت آن کار نمی‌کند و یا بالعکس حتماً این کیت خراب شده و باید تعویض کنید.

پیشنهاد آیچوب:

مفهوم گشتاور و پیچ بند و ایمپکت در دریل شارژی چیست؟

 

مشکل در کموتاتور، زغال‌ها و رفع آن

مشکل در قسمت زغال موتور یونیورسال به‌صورت روشن نشدن دریل، کم‌جان بودن دریل حین کار و یا جرقه‌های شدید زیر زغال‌ها خود را نشان می دهد.

در بررسی زغال‌ها مشکل عمده مربوط به تمام شدن زغال است که با تعویض حل می‌شود.

در مواردی هم ضربه ناشی از افتادن دریل باعث کج شدن قاب نگه‌دارنده زغال می‌شود که یکی از دلایل جرقه‌های شدید و پر صدای دریل است.

 

مشکلات دریل برقی

 

سعی کنید در دوره‌های کاری منظم زغال دریل را تعویض کنید. از زغال‌های باکیفیت و هم سایز با نشیمن‌گاه زغال استفاده کنید.

چگونه استاتور موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟

استاتور موتورهای یونیورسال رایج دریل‌ها و بسیاری دیگر از ابزارهای شامل یک هسته و دو بوبین یا سیم‌پیچ است.

این دو بوبین هر یک دارای یک ورودی و خروجی هستند که درمجموع چهار سر خواهیم داشت.

این چهار سیم به دو شکل وارد دیمر می شود. یا چهار سر سیم جداگانه وارد دیمر می شود و یا دو کلاف با هم سری می شود و دو سر سیم وارد دیکر می وشد.

اما بوبین استاتور چه مشکلاتی می تواند داشته باشد؟

دو ایراد محتمل است؛ اول ضربه فیزیکی که می‌تواند ناشی از تعمیر ناصحیح آن باشد و یا برخورد روتور به پیشانی بوبین.

دوم سوختن بوبین ها بر اثر عبور جریان زیاد از آن‌ها ناشی از فشار بیش از جدی که به دستگاه وارد شده است.

دریل‌ها ممکن است دریل هنگام کار به‌اصطلاح قفل کند که این عامل می‌تواند باعث عبور جریان شدیدی از سیم‌پیچ‌ها شود. این جریان شدید حرارتی ایجاد می‌کند که درنهایت سوختگی بوبین را نتیجه می‌دهد.

میزان حرارت تولیدشده در بوبین با میزان جریان عبوری از آن رابطه مجذور دارند. مثلاً اگر جریان عبوری از بوبین دریل دو برابر شود حرارت تولیدشده در آن ۴ برابر خواهد شد. این سوختگی باعث تغییر رنگ سیم‌های بوبین از قرمز به سیاه می‌شود، بوی شارلاک به مشام می‌رسد و در مواردی دود سفیدی غلیظی از خروجی فن دریل قابل‌دیدن است.

برای عیب یابی ابتدا چهار سر (ورودی و خروجی هر یک از دو بوبین) را مشخص می‌کنیم.

سپس به کمک دستگاه آوامتر (اهم‌تر در اصطلاح رایج) اهم هر کلاف سیم پیچ را انجام می دهیم.

 

چگونه استاتور موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟

 

در این اهم سنجی مقدار نشان داده‌شده مهم نیست! اندازه‌ای که هر دو بوبین نشان می‌دهند باید برابر باشد.

در غیر این صورت یکی از بوبین ها (آن‌که مقاومت کمتر دارد یا اینکه هیچ اتصالی نشان نمی‌دهد) خراب شده و باید تعویض شود.

 

تست اهم دریل برقی

 

تست دوم آزمایش اتصال هر یک از دو بوبین با بدنه استاتور است.

مانند حالت بالا یک سر پراپ دستگاه اهم‌تر را به یک سر یکی از بوبین ها متصل کرده و سر دیگر پراپ را به بدنه اتصال می‌دهیم.

در صورت نشان دادن عددی روی اهم‌متر این معنی را می‌دهد که آنسیم پیج از داخل اتصالی کرده و به هسته وصل شده است.

برای بوبین دوم هم همین آزمایش را تکرار می‌کنیم.

وقتی سیم پیچ بر اثر ضربه پاره می شود یا بر اثر فشار زیاد می سوزد معمولا چنین اتفاقی رخ می دهد.

 

خرابی دریل برقی

 

در صورت سالم بودن بوبین ها در این مرحله صفحه اهم‌تر مقدار عددی ۱ و یا مقدار OL (Open loop) را نشان می‌دهد.

 

چگونه روتور (آرمیچر) موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟

روتور یا آرمیچر دراین‌بین از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و اغلب خرابی‌های موتور یونیورسال مربوط به همین قسمت هست.

ابتدا و پس از باز کردن روتور اقدام به تست چشمی آن کنید. دقت کنید که در قسمت کلکتور های آن (تیغه‌های مسی زیر زغال‌ها) اثری از ذوب‌شدگی نباشید.

همچنین شکستگی تیغه‌ها را هم در این قسمت بررسی نمایید.

تغییر رنگ سیم از قرمز به سیاه و ذوب شدن لاک و وارنیش های روی آرمیچر می‌تواند نشانی از سوختن سیم‌پیچ‌های آن باشد.

پیشنهاد آیچوب:

تفاوت پیچ بند شارژی و دریل شارژی چیست؟ کدام یک بهتر است؟!

 

چگونه روتور (آرمیچر) موتور یونیورسال را عیب یابی کنیم؟

 

سه تست برای آرمیچر پیشنهاد می‌شود که هر سه توسط اهم‌متر قابل انجام است.

تست اتصال بدنه، تست تیغه‌های مجاور هم و تست ۱۸۰ درجه.

در تست تیغه‌های کنار هم میزان مقاومت داخلی بین بوبین های دوتیغه کنار هم‌روی کلکتور سنجیده می‌شود.

مثلاً مقاومت تیغه اول و دوم، دوم و سوم و الی‌آخر. در این تست هم‌مقدار عددی مهم نیست.

تنها مقدار این اعداد باید مشابه یا بسیار نزدیک به هم باشند. در انواع خاصی از سربندی دو عدد نشان داده می‌شود که تکرار می‌شود.

 

خرابی دریل برقی

 

در تست ۱۸۰ درجه دوتیغه مقابل هم با اهم‌متر تست می‌شود. برای این تست می‌توانید تیغه‌ها را شماره گذاری کنید و با یافتن تیغه‌های مقابل هم تست را انجام دهید. در این تست هم‌مقدار عددی مهم نیست و مقادیر نشان داده‌شده باید یکسان باشند.

تست سوم مانند تست بدنه در استاتور است.

یک سر پراپ (منظور از پراپ سرسوزنی شکل برای تست در اهم‌متر است) به بدنه روتور و سر دیگر به تک‌تک تیغه‌های کلکتور متصل می‌شود.

در حالت سالم بودن سیم‌پیچی در این تست، هیچ اتصالی بین بدنه و تیغه‌ها نباید برقرار شود و اهم متر هیچ عددی را نباید نشان دهد.

 

علت جرقه زدن دریل چیست

هر گونه اتصال نادرست بین دو قسمت دارای ولتاژ ایجاد جرفه می کند.

این اتصال می تواند بین فاز و نول در سیم های رابط یا بین سیم های بوبین با بدنه باشد اما دلیل اصلی جرفه در دریل های برقی از ناحیه کموتاتور است. در بسیاری مواقع ذغال دریل دچار مشکل شده یا نگهدارنده ذغال آسیب دیده یا از جایگاه خود خارج شده است.

به طور کلی در صورت بروز هر نوع جرقه در قدم اول مکانیسم مکانیکی و سپس الکتریکی مجموعه ذغال،نگهداره ذغال و کلکتور را بررسی کنید.

بیشتر اوقات جرقه ها ناشی از کج شدن زغال یا خراب شدن نگهدارنده زغال است و در مواردی هم یک یا چند تیغه می شکند که معمولا تعمیری نیست.

پیشنهاد آیچوب:

ویدئو آموزش سوراخ کردن فلز با دریل شارژی

 

چگونه از دریل و ابزار برقی مراقبت کنیم؟

  1. خرید دریل برقی و دیگر ابزار را مطابق با نیاز خود و پس از جستجوی کافی انجام دهید. از ابزار میان رده یا ارزان توقع کارهای صنعتی و سنگین نداشته باشید.

2. همواره با ابزار مدارا داشته باشید. دقت و وسواس در کاربری ابزار عمر آن را افزایش می‌دهد.

3. نه گفتن را بیاموزید! هیچ‌وقت دریل یا ابزارتان را قرض ندهید. هیچ‌کس مانند شما دلسوز ابزارتان باشد.

4. سرویس دوره‌ای داشته باشید. این سرویس‌ها عمر ابزار شما را چندین برابر خواهد کرد.

5. پس از استفاده از دریل یا ابزار برقی که با گردوغبار سروکار دارند حتماً آن را باد بگیرید و تمیز نمایید.

6. در صورت عدم مهارت کافی دست به هیچ‌گونه تعمیر یا تعویض قطعه ننمایید.

7. از بین همکاران یا آشنایان همیشه نشانی یک تعمیرکار منصف و ماهر را به خاطر بسپارید.

 

پاسخ به سوالات 

لطفاً پرسش یا تجربه خود با این موضوع را در نظرات همین مطلب ( پایین صفحه) با آیچوب در میان بگذارید.

 

منبع: آیچوب

181 نظر در “آموزش تعمیر دریل + نقشه سیم کشی دریل برقی | تصویری

  1. 09935949840 گفت:

    سلام من دریل برقی نووا خریدم نو هستش کاملا میزون کار میکنه ولی گیربکسش یه صدای اضافه داره

  2. عباس گفت:

    من دریل پیچ بند برقی دارم برق پشت زغالا میاد ولی روشن نمیشه ولی وقتی دریل باز کردم یکم با زغالا جا ب جا کردم روشن شد ولی بعدش هر کاری کردم دیگه روشن نمیشه برقم تو مدار سیم پیچ هست ولی روشن نمیشه

    1. آیچوب گفت:

      به تکنسین مراجعه کنید
      تعمیر کار تخصصی هست

  3. Mehrdad گفت:

    سلام. یه دریل نو خریدم CREATOR اما دیمرش اصلا کار نمیکنه و با سرعت بالا می‌چرخه. مشکل از چیه؟

    1. آیچوب گفت:

      مشکل ار دیمر هست!

  4. محمد گفت:

    سلام ، سوییچ نگهدارنده تیغه اره عمود بر شکسته است و تیغه اره را نگه نمیدارد آیا به سوییچ فنری به تنهایی قابل تهیه است؟ ممنون از پاسخ

    1. آیچوب گفت:

      سلام دوست عزیز
      پیشنهاد می کنیم از شرکت گارانتی کننده محصول بپرسید.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]