رنگ‌کاری, سیلر, کیلر, مواد مصرفی صنعت چوب, ویدئو

سیلر کیلر چیست؟ فرق سیلر و کیلر سلولوزی + ویدئو فاسی

تفاوت سیلر و کیلر چیست؟

تفاوت سیلر و کیلر از آن جایی مهم است که بسیاری از مخاطب‌های آیچوب خسارت‌های زیادی بابت همین ندانستن فرق سیلر و کیلر پرداخت کرده‌اند.

تذکر:

تمامی محتویات این نوشته حاصل تجربه اساتید آیچوب است و برای اولین بار در وب فارسی منتشر می‌شود. لطفاً به حرمت قلم نویسنده از کپی برداری آن خودداری کنید. لطفاً!

 

تماشا آنلاین ویديو تفاوت سیلر و کیلر

 

تماشای این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

 

پیشنهاد آیچوب: آموزش ۰ تا ۱۰۰ رنگ چوب و MDF برای حرفه ای شدن

سیلر چیست؟

در نوشته‌های پیشین کامل به مبحث سیلر پرداخته بودیم و دقیق توضیح دادیم که سیلر چیست و چه کاربردهایی در رنگ چوب دارد. شما می‌توانید این مقاله را در لینک زیر مشاهده کنید.

سیلر در واقع یک بتونه مایع است که وظیفه پر کردن یا seal کردن منافذ بسیار ریز چوب را بر عهده دارد. شما با اجرای سیلر مانع از جذب وارنیش و رنگ‌های بعدی به داخل منافذ چوب می‌شوید.

ما در مقاله‌ای به‌طور کامل به سیلر پرداخته‌ایم.

 

کیلر سلولوزی چیست

کیلر چیست؟

در مورد کیلر هم در نوشته‌های پیشین توضیح داده بودیم که پیشنهاد می‌کنیم در سایت آیچوب کلمه ((کیلر)) را سرچ کنید. (کلیر)clear یا به اصلاح رایج در فارسی کیلر وارنیشی است که به عنوان پوشش و محافظ روی سیلر اجرا می‌شود.

کیلر در انواع مات و براق به بازار عرضه می‌شود و شما با توجه به نیاز خود اقدام به انتخاب کیلر می‌کنید.

ما در مقاله‌ای به طور کامل به کیلر پرداخته‌ایم.

 

تفاوت سیلر و کیلر چیست؟

حالا که می‌دانید سیلر و کیلر چیست، به معرفی تفاوت سیلر و کیلر می‌پردازیم. تفاوت هایی که حاصل تجربیات تیم آیچوب است و برای اولین بار در فضای مجازی منتشر می‌شود. لطفاً دوستان کپی کار رعایت کنید!

اگر این تفاوت‌ها را درست درک کنید، بهتر می‌توانید از سیلر و کیلر استفاده کنید و نتیجه بهتری در اجرای رنگ چوب به دست آورید.

در ویدئو موجود در همین صفحه توضیحات بیشتری در این خصوص دادیم.

 

وظیفه سیلر چیست؟ وظیفه کیلر چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم سیلر یک بتونه مایع است که وظیفه پر کردن منافذ چوب و اشباع آن را بر عهده دارد. سیلر کاربرد محافظتی ندارد و فقط مانع از جذب وارنیش (کیلر، نیم پلی استر، تمام پلی استر و…) می‌شود.

اما کیلر یک وارنیش و پوشش پایانی است که به عنوان لایه پوشاننده و محافظ عمل می‌کند. برای اجرای کیلر حتماً باید زیر کار سیلر اجرا کنید تا کیلر به اصلاح جذب چوب نشود.

در صورت جذب شدن کیلر در داخل چوب، سوراخ‌های ریزی روی رنگ ایجاد می‌شود و کیلر از حالت یک دستی زیبایی خارج می‌شود. در این حالت به نظر می‌رسد که رنگ را یک دست و تمیز روی سطح اجرا نکردید.

 

فرق کیلر و سیلر از نظر شکل ظاهری

از نظر شکل ظاهری سیلر و کیلر دو تفاوت دارند. غلظت سیلر بیشتر از کیلر است و برای رساندن غلظت سیلر به اندازه استاندارد باید تینر بیشتری با آن ترکیب کنید؛ اما کیلر رقیق تر است و باید تینر فوری کمتری با آن ترکیب کنید.

رنگ سیلر کهربایی است و بعد از هم زدن آن با تینر کف ظرف را نمی‌توانید ببینید اما رنگ کیلر عسلی است و شفاف و بعد از ترکیب آن با تینر به خوبی کف ظرف رنگ مشخص است.

در ویدئو موجود در همین صفحه توضیحات بیشتری در این خصوص دادیم. در تصویر زیر عکس سمت چپ متعلق به سیلر است.

 

فرق سیلر و کیلر

تفاوت حلال (تینر) سیلر و کیلر

همان‌طور که می‌دانید حلال مناسب سیلر و کیلر و نیم پلی استر، تینر فوری است. به هیچ عنوان نباید از تینر روغنی و بنزین برای حل کردن رنگ های سلولوزی استفاده کنید.

بهترین تینر برای سیلر ۱۵۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ است و برای ترکیب کیلر بهتر است از تینر ۱۲۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ استفاده کنید.

با توجه به کیفیت تینر تولید شده توسط شرکت‌های تولید کننده تینر می‌توانید عدد مناسب برای خرید تینر سلولوزی را انتخاب کنید.

معمولاً در فصل زمستان برای کیلر از تینر ۱۲ هزار و برای سیلر از تینر ۲۰ هزار و در فصل تابستان از تینر ۱۰ هزار برای کیلر و تینر ۱۵ هزار برای سیلر استفاده می‌شود.

انواع مختلف سیلر و کیلر

سیلر و کیلر هم مانند سایر رنگ ها در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال سیلر در مدل های فوری و پلی اورتان و حتی پایه آب هم تولید می‌شوند. به سیلر های پایه آب، سیلر اکرلیک هم گفته می‌شود.

کیلر هم در دسته وارنیش ها قرار دارد و می‌توان کیلر ها را در انواع سلولوزی، روغنی، پلی اورتان و حتی پایه آب هم در بازار پیدا کرد.

در ویدئو موجود در همین صفحه توضیحات بیشتری در این خصوص دادیم.

 

سیلر سلولوزی

تفاوت در هم زدن سیلر و کیلر

سیلر و کیلر به صورت خام و غلیظ به بازار عرضه می‌شود و شما برای استفاده از آن حتماً باید کیلر و سیلر را با تینر مخصوص ترکیب کنید. در بالا اشاره کردیم که بهترین تینر برای سیلر و بهترین تینر برای کیلر چیست.

قبل از حل کردن تینر با سیلر حتماً باید مواد داخل قوطی را به خوبی هم بزنید تا با هم ترکیب شود اما برای کیلر نیاز نیست این کار را انجام دهید.

ترکیب سیلر کیلر مجاز است؟

خیر به هیچ عنوان نباید سیلر را با کیلر ترکیب کنید. اگر نیاز بود این دو با هم ترکیب شوند، شرکت‌های تولید کننده حتماً قبل از شما این کار را انجام می‌دادند.

وظیفه و سیلر و کیلر متفاوت از هم است و باید اجازه بدهید هر کدام از آن‌ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

 

سخن پایانی در مورد فرق سیلر و کیلر

امیدواریم ویدئو این مقاله را کامل تماشا کرده باشید و یا اینکه مقاله ما را کامل مطالعه کرده باشید. هدف آیچوب همیشه آموزش و اطلاع رسانی درست به مخاطب بوده است. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر از تفاوت سیلر و کیلر، ویدئو منتشر شده در این صفحه را تماشا کنید.

لطفاً شما هم اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید و تفاوت های بیشتر سیلر و کیلر را می‌دانید در قسمت کامنت های این پست منتشر کنید.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: راهنمای رنگ‌کاری چوب با سیلر کیلر

 

منبع: تیم آیچوب

8 نظر در “سیلر کیلر چیست؟ فرق سیلر و کیلر سلولوزی + ویدئو فاسی

  1. mortezashayani گفت:

    سلام بنده رنگ کاری دارم و هررنگ کاریو آوردم نتونست یکاری کنه اگر سیلر یا کیلر اضافه اومد سبز نشه وقتی سیلر و یا کیلر با تینر قاطی میشه سبز رنگ میشه حدودا 12 ساعت که میگذره از بهم خوردنشون تو فصل زمستان رنگشون بیشتر سبز میشه میخواستم ببینم راهی داره سبز نشه یا مواد دیگه ای هست جایگزین کرد من رنگ پودری با سیلر مخلوط میکنم به مقدار زیاد

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما دوست عزیز
      از چه برندی استفاده می کنید؟
      نکته بعد آیا ظرف فلزی هست؟

  2. شیوا گفت:

    سلام وقت بخیر.
    در ویدیو این مطلب، گفته میشه نسبت کیلر به تینر یک به یکه اما تو دوره رنگ کار ماهر، قسمت 22، نسبت سه به یک ترکیب میکنن. بالاخره چه نسبتی درسته؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      بستگی به اینکه با فرچه،با کاردک و یا با پیستوله بپاشید متفاوت هست
      حتی با توجه به نوع سیلر متفاوت هست
      حتی نوع کاربری هم این تفاوت را ایجاد می کند
      مثلا برای همرنگی یک به پنج و بیشتر پیشنهاد می شود

  3. میلاد گفت:

    سلام کیار چه رنگی داره؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      در ویدئو رنگش هست. پیشنهاد می کنیم ویدئو منتشر شده در همین صفحه رو تماشا کنید
      میشه گفت شبیه به عسل هست

  4. روح الله گفت:

    سلام و عرض ادب
    میشه لطفاً بفرمایید که تفاوت کاربرد سیلر و کیلرهای معمولی با نوع پلی اورتان سیلر و کیلر را هم بفرمایید و اینکه کیلر پلی اورتان هم فقط با تینر رقیق میشه و یا مثل پلی استر هاردنر داره ؟
    تشکر

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      سیلر و کیلر پلی اورتان گران تر و با کیفیت از محصولات سلولوزی هستند
      کیلر پلی اورتان ها معمولا با هاردنر مخصوص (همراه) خودش ترکیب میشه و می تونید استفاده کنید.
      حتی بیشترشون نیاز به ترکیب با تینر هم ندارند.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )