کفی چوبی کابین وانت یکی از راه کارهای جلوگیری از واردشدن ضربه به قسمت کابین بار خودروهای باری، است. البته امروزه کفیهای پلاستیکی، کار را بسیار راحت کرده است و پوشش کابین عقب را در سریعترین و راحتترین حالت ممکن میسر ساخته است.
با وجود این امکانات، هستند علاقهمندانی که چوب را به پلاستیک ترجیح میدهند. ازاینرو آموزشی را دراینخصوص برای شما فراهم کردهایم که امیدواریم موردتوجه شما قرار گیرد. با ما در ادامهٔ مطلب همراه باشید.
توجه: در این آموزش اندازههای دقیق ارائه نمیگیرد؛ چون کابینت وانتهای باری معمولاً در اندازههای مختلف ساخته میشود. ازاینرو شما را با شیوههای اجرای این کار آشنا میکنیم. فقط کافی است با توضیحات و تصاویر موجود در این نوشته همراه شوید و در پروژههای بعدی در صورت تمایل از این آموزش استفاده کنید.
برای شروع چند عدد ته کار برش دهید و به فاصلهٔ ۴۰ سانتیمتر از هم در داخل کابین قرار دهید بهگونهای که از دو طرف کابین، ۵ سانتیمتر از طرفین فاصله داشته باشد. ته کار را هم میتوانید بهاندازه ۴ * ۵ برش دهید. ضخامت ته کار باید بهاندازهای باشد که قابلیت نصب پیچ به آن وجود داشته باشد و اتصالی درست انجام پذیرد.
در این پروژه برای تختههای رویه، از چوب نراد (سفید روسی) استفاده شده است. این چوبها باتوجهبه دردسترسبودن و قیمت مناسب آن، معمولاً موردتوجه اساتید نجار قرار میگیرید.
استفاده از گندگی برای یکدست کردن چوب
الوارهای عرض ۱۲ پس از رنده و گندگی، به ضخامت ۲٫۵ سانتیمتر با استفاده از اره فلکه برش دهید و با استفاده از دستگاه گندگی، به ضخامت ۲ سانتیمتری برسانید. از اره میزی برای نیمونیم کردن چوبها استفاده کنید. (نیمونیم یکی از اتصالات رایج در هنر کار با چوب هست)
برای نصب تختهها ته کار و لبههای چوب را به چسب چوب آغشته کنید و تختهها را بر روی ته کار قرار دهید.
با استفاده از مته خزینه، چوب و ته کار را سوراخ کنید و پس از آن با استفاده از پیچ امدیاف ۴ سانتیمتری، مراحل نصب تختهها را انجام دهید.
اگر چوبهای برش داده شده کمی قوس داشت و بهخوبی رویهم نمینشیند، میتوانید با استفاده از پیچدستی بلند، تختهها را به هم کامل متصل کنید و پس از آن پیچ کنید.
معمولاً نصب تختههای وسط کابین به راحت صورت میگیرد و زمانی که به کنارههای بدنه میرسید، باید با استفاده از عمود بر، قسمتهای قوسدار را برش دهید. این کار نیاز بهدقت بالایی دارد.
پس از نصب کفی، باید مرحلهی مربوط به دیوار ه ها را انجام دهید. با استفاده از گونیا، میتوانید محل دقیق آخرین چوبی که باید نصب کنید را پیدا کنید. برای دیوارههای بدنه، طول و عرض و ارتفاع باقی مانده را محاسبه کنید.
در این ماشین، ارتفاع کفی حدود ۵۰ سانتیمتر بود. رویهم جایی که الوار به این ارتفاع موجود نبود، از تکنیک اتصال لببهلب زبانهدار برای ساخته تختهای به این ارتفاع استفاده کنید. در تصاویر زیر میتوانید مراحل مربوط به این تکنیک را مشاهده کنید.
در مطالب آینده در خصوص این نوع از اتصالات مطلبی منتشر خواهیم کرد.
به صورتی که مشاهده میکنید، کنارههای کفی با توجه به اندازههای موجود، برش داده شد.
معمولاً کفیها بهگونهای ساخته میشوند که امکان خارجکردن آن از داخل کابین وجود داشته باشد. پس در هنگام نصب تختهها، حدود ۳ سانتیمتر از طرفین آزاد کنید.
باز هم طبق برنامهٔ قبل از چسب چوب و پیچ امدیاف استفاده کنید. پس از نصب چوبهای کناری، از قیدهای ابزار خرده برای پوشش قسمت لبههای کار استفاده میکنیم.
در بیشتر خودروهای وانت، برآمدگی گلگیر وجود دارد که این برآمدگی را هم با استفاده از تخته پوشش میدهیم.
اگر خودروی دوگانه سوز دارید، باکس منبع گاز را به این صورت پوشش دهید.
همچنین قسمتهای لبهی کابین را با قید پوشش دهید. همینگونه که در تصویر میبینید، کابین بار این خودرو با استفاده از چوب پوشش داده شد. این باکس قابل حرکت است و میتوانید آن را از بدنه جدا کنید.
پس از پایان کار، کفی چوبی را به رنگکار چوب بسپارید تا از پوششها ضد آب و ضد خش برای رنگکاری استفاده کند.
منبع: آیچوب
سلام. وقت بخیر، آیا امکان دارد یک استادکار حرفه ای برای سفارش ساخت معرفی کنید؟
سلام
خیر.
از اینکه تجربه خودت رو مجانی در اختیار بقیه قرار میدی معلومه آدم بزرگی هستی
پاینده باشید
سلام خیلی تمیزو خوب شده . فقط کاش جای پیچ ام دی افی از میخ استفاده میشد ، اینکار نیم متر چوب برده یعنی با قیمت الان۲/۵۰۰/۰۰۰،تو بار سنگین هرچقدم رنگکار خوب باشه کارشو سیلر بیشتریم بپاشه تو جابجاییو سرما گرما ترک برمیداره و اب میره زیر کار. ماندگاری کم ولی زیباییش حرف نداره
بسیار عالی و تمییز ای ولا داری
با سلام و خسته نباشيد
بسيار عالي و جالب بود ولي در قسمت آخر اگر لطف كنيد بگيد كه چه جوري چوب اونهم نراد رو ضدخش و ضد آب ميكنيد
ممنون از زحماتي كه ميكشيد