اره دیسکی/گردبر, معرفی ابزار, نجاری

اره نفوذی نجاری چیست؟ بررسی تفاوت اره نفوذی و اره دیسکی چوب

بررسی تفاوت اره نفوذی و اره دیسکی چوب

 اره نفوذی نمونه بهبودیافته و به‌روز شده اره دیسکی است. از اره نفوذی هم مانند سایر مدل‌های اره دیسکی می‌توان برای برش چوب استفاده کرد.

 اره گرد بر یا اره دیسکی از ابزارهای برقی پر استفاده در نجاری، کابینت‌سازی، ساخت‌وسازها و سازه‌های چوبی و برش انواع صفحه است. در این نوشته به تفاوت اره دیسکی و اره نفوذی نجاری می‌پردازیم و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چرا خرید اره نفوذی نجاری برای هر نجاری ضروری است.

 اره گرد بر از موتور با یک تیغه گردان، یک پایه (base) و گارد محافظ و چند پیچ و بست برای کنترل عمق برش و زاویه برش تشکیل شده است. برای برداشتن براده‌های چوب از جلوی تیغه هم خروجی در نظر گرفته شده است که باتوجه‌به ساختمان اره گرد بر چندان ایدئال نیست!

 در راستای کارکرد اره دیسکی برقی، تولیدکنندگان اره دیسکی نفوذی یا اره نفوذی نجاری را طراحی و تولید کرده‌اند. دستگاهی که با همان ساختمان آشنای اره دیسکی، برشی دقیق‌تر و ایمن‌تر را ارائه کرده است. در اره گرد بر نفوذی حرکت روی ریل، تنظیم عمق و زاویه برش دقیق‌تر و پوشش سرتاسری تیغه برش بر کیفیت برش‌کاری افزوده است.

 باتوجه‌به استفاده روزافزون و هر چه بیشتر از تخته‌ها و صفحات چوب طبیعی و مصنوعی به‌صورت خیلی ساده می‌توان گفت که اره گرد بر نفوذی، اره دیسکی هست که برای برش صفحات با سطوح صاف مانند ام‌دی‌اف، نئوپان، لمینت، کورین، پلای وود و… باز طراحی و سازگار شده است.

دلیل استفاده از واژه نفوذی (Plunge) در اره نفوذی نجاری چیست؟

 اره دیسکی معمولی محدودیت‌ها و مشکلاتی دارد. از محدودیت‌های اره دیسکی می‌توان به شروع برش در لبه صفحات نام برد. اره گرد بر نفوذی اما می‌تواند برش را در ابتدا یا حتی وسط صفحه شروع کند. برای این روش واژه نفوذ را انتخاب کرده‌اند.

 در اره گرد بر نفوذی نجاری می‌توان تیغه را باتوجه‌به نشانگرهای قرار داده شده روی بدنه اره بادقت خوبی روی محل برش قرارداد و اقدام به برش کرد؛ اما در اره گرد بر معمولی به دلیل سیستم طراحی گارد تیغه‌اره این امکان را بسیار مشکل می‌کند.

 اره نفوذی نجاری چیست

 برای برش به این روش توسط اره دیسکی به‌ناچار باید گارد تیغه را جمع کرده و برای عدم بازگشت آن را به نحوی مهار کرد که قطعاً خارج از استاندارد ایمنی دستگاه هست.

 اما در اره گرد بر نفوذی این مشکل وجود ندارد و باتوجه‌به نوع گارد تیغه‌اره این امکان به‌راحتی فراهم می‌شود.

معایب اره گرد بر نسبت به اره نفوذی چیست؟!

 ساختمان این دو اره بسیار شبیه به هم هستند. از اشکالات اره گرد بر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 – در اره دیسکی شروع برش حتماً باید از ابتدای ورق و لبهٔ آن باشد و این اره برای برش در وسط صفحه طراحی نشده است گرچه امکان انجام آن با بالاکشیدن گارد تیغه هست.

 – گارد دور تیغه کاملاً بسته نیست و به همین دلیل خاک‌گیر اره گرد بر عملکرد ایده‌آلی ندارد.

 – در برش توسط اره دیسکی هیچ راهی برای برش بدون لب‌پریدگی و پلیسه وجود ندارد!

 – دقت برش در اره گرد بر در مقایسه با اره گرد بر نفوذی کمتر هست و هیچ اعتمادی به گونیای آن برای برش دقیق نمی‌توان داشت!

اره گرد بر و اره نفوذی

مزایای اره نفوذی نجاری نسبت به اره دیسکی

 بزرگ‌ترین تفاوت اره دیسکی معمولی با نوع نفوذی آن در نجاری را می‌توان در ظاهر آن یافت! تیغه گردان اره نفوذی کاملاً در یک محفظه قرار گرفته است و نیاز به گارد تیغه متحرک را از بین برده است.

 شاید بتوان با بر شمردن موارد زیر به دلایل اختلاف قیمت تقریباً دوبرابری آن نسبت به اره دیسکی پی برد! از برتری‌های اره گرد بر نفوذی می‌توان به پنج مورد زیر اشاره کرد:

 – تیغه را می‌توان در هر نقطه‌ای وارد صفحه کرد و برش کرد. از لبه و یا در وسط صفحه امکان برش فراهم می‌شود.

 – تیغه کاملاً محصور بوده و راندمان استخراج گردوغبار و تراشه‌های چوب را به‌شدت افزایش داده است.

 – اره نفوذی دارای یک طرف کاملاً صاف است. این قسمت صاف روی بدنه (قسمت روی صفحه تیغه) می‌تواند به‌عنوان گونیا در برش‌هایی خاص مورداستفاده قرار گیرد.

 – مکانیسم تنظیم عمق برش در اره گرد بر نفوذی خیلی ساده و سریع است.

 – امکان استفاده از گونیا (شابلون) برش در این دستگاه باعث افزایش فوق‌العاده دقت در اره گرد بر نفوذی شده است (می‌توان بدون شابلون هم از این دستگاه استفاده کرد)

استفاده از ریل در برش با اره گرد بر نفوذی

 همکارانی که از اره گرد بر نفوذی استفاده کرده‌اند حتماً تصدیق می‌کنند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفاوت اره دیسکی نفوذی امکان استفاده آن در طول‌های بلند و با استفاده از ریل‌های برش آن است.

 این ریل‌ها را می‌توان در اندازه‌های کوتاه و بلند خرید کرد و یا با کنار هم قراردادن آن‌ها کنار هم توسط اتصالاتی خیلی ساده، به طول برش افزود.

 ریل‌ها در زیر خود لایه‌ای ضدلغزش دارند که از جابه‌جایی آن روی ورق جلوگیری می‌کند (این امکان روی ورق‌های لمینت کارا است). علاوه بر این می‌توان ریل‌ها را توسط گیره‌های مخصوص به ورق متصل کرد.

استفاده از ریل در برش با اره گرد بر نفوذی

 برای استفاده از ریل، روی صفحه اندازه موردنظرتان را نشانه‌گذاری کنید. ریل را در نقاط علامت‌گذاری شده قرار داده محکم کنید، عمق برش اره نفوذی را تنظیم کنید و با قراردادن اره روی ریل برش را انجام دهید.

 نکته: شماره‌های نشان‌داده‌شده روی صفحه مدرج تنظیم عمق برش در اره نفوذی میزان بیرون‌زدن تیغه در حالت بدون ریل است. در صورت استفاده از ریل در برش‌ها باید ضخامت ریل (معمولاً ۵ میلی‌متر است) را به عمق برش اضافه کنید.

برش‌های زاویه دار دقیق با اره گرد بر نفوذی

 این یک امکان مشترک بین اره‌های گرد بر معمولی و نفوذی است با این تفاوت که دقت و عملکرد بهتری در اره‌های نفوذی شاهد هستیم. اره نفوذی‌های رایج بازار معمولاً تا ۴۷ درجه امکان زاویه زنی (در یک‌جهت) را دارند.

 می‌توان گفت دقت برش زاویه دارد در اره نفوذی‌ها را مدیون قرارگیری اره نفوذی روی ریل آن هستیم. دراین‌بین اما یک نکته مهم را باید یادآوری کنم!

 همان‌طور که اشاره شد اره نفوذی امکان برش روی ریل و بدون آن را دارد. در برش‌های قائمه تنها نکته قابل‌توجه تغییر عمق برش (معمولاً ۵ میلی‌متر) به دلیل ضخامت ریل است؛ اما در برش زاویه‌دار باید توجه کرد که راستای خط برش در حالت ریل دار و بدون ریل متفاوت است.

 این تفاوت در دیوالت و فستول و میلواکی و برندهای مشهور دیگر تأکیدی روی آن نشده بود. در یک برند ناشناخته در بازار ایران به نام مافل (در مدل Mafell MT55CC) این تغییر خط برش به‌صورت هوشمندانه‌ای با قراردادن یک نشانگر قرمزرنگ کوچک متحرک نشان‌داده‌شده است.

برش‌ دقیق چوب

 

استفاده از اره نفوذی برای برش‌های دقیق، سریع و پی‌درپی

 از مزایای بزرگ اره نفوذی امکان تنظیم سریع و دقیق عمق و زاویه برش است. تنظیم عمق و زاویه برش در اره نفوذی بسیار شبیه به اره دیسکی‌ها است؛ اما سعی شده است با متدهایی این تنظیم سریع‌تر و دقیق‌تر باشد.

 به‌عنوان‌مثال دیوالت در اره نفوذی‌های خود از سیستمی موسوم به ” idiot-proof” استفاده می‌کند که باعث افزایش دقت در برش و حفظ این دقت در برش‌های بعدی خواهد شد.

ایمنی بیشتر برش در اره نفوذی نجاری و سیستم ضد برگشت (Anti Kick back)

 در مدل‌های مختلف اره نفوذی مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از برگشت تیغه وجود دارد. این مکانیسم در سینی اره نفوذی، در ریل و در بخش اسلایدر تیغه به‌راحتی قابل‌تشخیص است.

 می‌توان گفت این روش از اره میزی الهام گرفته شده است. طوری که پشت تیغه‌اره نفوذی کاردک فلزی (Riving Knife) در موازات تیغه نصب شده است. این گارد در مواقعی که بدون ریل از اره نفوذی استفاده می‌کنید از پیچش و تغییر مسیر ناگهانی تیغه به چپ و راست که موجب ضربه‌زدن به صفحه و به‌اصطلاح کله کردن اره نفوذی می‌شود جلوگیری می‌کند.

آموزش اره نفوذی نجاری

 در دریل نیز مکانیسمی قرار گرفته است که اره نفوذی تنها می‌تواند از یک‌جهت (جهت برش) حرکت کند و امکان عقب‌گرد آن بدون برداشتن اره نفوذی از روی ریل وجود ندارد.

 به‌منظور کارکرد ایمن‌تر از سیستمی به نام ” parallel plunge” در مدل‌هایی از اره نفوذی (دیوالت از این سیستم استفاده می‌کند) استفاده شده است. یک مکانیسم ساده شامل دو اهرم موازی با هم که نفوذ تیغه به سطح چوب را طوری تغییر می‌دهد که کمترین مقاومت در تیغ اره به وجود می‌آید.

 درواقع در این سیستم نفوذ تیغه‌اره برخلاف اره گرد به‌صورت عمود نیست و تیغه در حال گردش با زاویه‌ای ملایم به سطح چوب وارد می‌شود. این مکانیسم ساده از درگیر شده یک‌باره تیغه با سطح در حال برش جلوگیری می‌کند.

 (در فستول سیستم مشابهی وجود دارد؛ اما در مدل سیمی و شارژی ماکیتا از همان سیستم رایج در اره دیسکی استفاده شده است)

برش ورق‌های روکش لمینیت با اره نفوذی نجاری

 احتمالاً در اره‌های دورکن دیده‌اید که از دو تیغه برای برش ورق‌های با روکش لمینت یا ام‌دی‌اف و کورین استفاده می‌شود. در دور کن‌ها تیغه کوچک‌تر را پیش برش و یا خط انداز و تیغه بزرگ‌تر را تیغه برش می‌نامند.

 دلیل استفاده از خط زن برش دقیق بدون لب‌پریدگی خط برش است. تیغه خط زن هم راستا با تیغه اصلی برشی با عمق کم ایجاد می‌کند و پس از آن تیغه اصلی اقدام به برش می‌نماید.

 در اره‌های نفوذی چنین فرایندی وجود دارد! به این صورت که می‌توان پس از قراردادن ریل، ابتدا یک خط برش کم‌عمق ایجاد کرد و در ادامه با افزایش عمق برش اقدام به برش تمام عمق ورق کرد. در مدل‌هایی از این ابزار مانند اره نفوذی مدل MT55CC کمپانی Mafell این امکان به‌صورت پیش‌فرض تعبیه شده است.

 تفاوت اره نفوذی و اره دیسکی

لطفاً شما هم دیدگاه‌ها و تجربیات خود از خرید یا کار با اره‌های دیسکی و نفوذی را با ما و در قسمت دیدگاه‌های این پست در میان بگذارید…

منبع: آیچوب

24 نظر در “اره نفوذی نجاری چیست؟ بررسی تفاوت اره نفوذی و اره دیسکی چوب

  1. محسنان گفت:

    با سلام، و تشکر از محتوی‌های مفید و کاربردی.
    سوال بنده ظاهرا حذف شده،دوباره می‌پرسم.
    بنده قصد دارم کارگاه خانگی ایجاد کنم. تهیه اره نفوذی بوش و امثال اون مقدورم نیست.سوالم اینه که بین نفوذی کرون بخاطر مزایای اره دیسکی نفوذی و بوش gks 190 بخاطر کیفیت و قدرتش، کدوم رو پیشنهاد میکنید؟
    اگر کرون ارجح هست،آیا از لحاظ عملکرد و کیفیت خیلی با نفوذی شپخ متفاوته؟

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما دوست گرامی
      هر دو برندی که معرفی کردید کیفیت متوسط دارند.

      با هیچکدام کار نکردیم که بتونیم نظر درست و منطقی بدیم.

  2. کاربر گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب دقیق و کاربردی.
    مشوتی داشتم اینکه با توجه به محدودیت بودجه، اره دیسکی بوش gks 190 بهتره یا اره نفوذی کرون؟ اگر کرون رو دقیق تر و ارجح میدونید، آیا از نظر کیفیت خیلی با نفوذی شپخ متفاوته؟

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما دوست گرامی
      هر دو برندی که معرفی کردید کیفیت متوسط دارند.

      با هیچکدام کار نکردیم که بتونیم نظر درست و منطقی بدیم.

  3. احسان گفت:

    سلام
    کار من برش ورق های چوب و pvc با حداکثر ضخامت دو سه سانت هست، شما پیشنهاد میکنید چه نوع اره تهیه کنم؟ عمودبر یا دیسکی و یا موئی و …

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      قبل از هر چیز باید آموزش ببینید
      از سوال شما بر می آید که اطلاعات درستی ندارید و کاربری ابزار را نمی شناسید
      بنابراین کاربری هیچ ابزاری را پیشنهاد نمی کنیم.

  4. amin گفت:

    سلام و دروود
    ایا میشه اره دیسکی رو به اره نفوزی تبدیل کرد و براش ریل ساخت برای برش دقیق و بی دردسر

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      به صورت ایمن دشوار هست. اره های نفوذی زاویه هجوم به سمت متریال متفاوتی دارند
      گارد محافظ نیز ساختاری متفاوت دارد
      صرف داشتن ریل نیست
      ریل تنها track می کند

    2. مسعود گفت:

      ممنون از ارائه اطلاعات خوب در مورد معرفی این اره ، نکته کاردک فلزی پشت تیغه و روش برش ورق های لمینت دار خیلی خوب بود ،ممنون ، من به جای اره دیسکی این مدل را تهیه کردم که تیغه ش ۵۵ میل برش میده ، اگر بعدا به تیغه ای بزرگتر نیاز پیدا کردم احتمالا مجبور باشم اره دیسکی بخرم

      1. آیچوب گفت:

        درود
        سپاس از همراهی شما

  5. فرهنگ گفت:

    ببخشید
    باتوجه به گرانی برش صفحه ای
    ایا میشود از n5900b ماکیتا بعنوان میز برش استفاده کرد

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      خیر این کار اصولی نیست.

  6. فرهنگ گفت:

    سلام
    ببخشید بین سه اره دیسکی
    Gks9بوش
    GKS190بوش
    N5900Bماکیتا
    کدام مدل برای برش صفحه کابینت بهتر است
    چوب کار نمیکنم فقط MDF
    ۹۰ درصد استفاده من برای برش صفحه کابینت میباشد
    لطفا منو راهنمایی کنید
    در ضمن از راهنمایی شما در مورد اره عمود سپاسگذارم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      اره دیسکی بوش مدل GKS 9 برای برش ام دی اف بهتر هست.

  7. فرهنگ گفت:

    سلام
    گردبر خوب برای برش صفحه کابینت
    چه برند و مدلی پیشنهاد میکنید

    1. آیچوب گفت:

      اره گرد بر (دیسکی) که می تونیم به شما پیشنهاد کنیم، اره گردبر ۱۹۰ میلیمتر بوش مدل GKS 190 هست.

      1. مجید مرادی گفت:

        سلام خدا قوت من کابینت کار هستم و میخواستم به توصیه ایچوب اره نفوذی خریداری کنم برای در آوردن جای گاز و سینک و…
        بین ماکیتا و بوش ودیوالت کدام رو توصیه میکنید البته aeg هم هست من واقعا موندم کدام رو بخرم بودجه هم مهم نیست چون می‌خوام یه اره خوب باشه که یه عمر ازش استفاده کنم
        بعد اینکه مدلی هست که بتونم صفحه 5 سانت رو باهاش فارسی کنم ؟
        ممنون میشم راهنمایی کنید…منتظرم

        1. آیچوب گفت:

          سلام
          اگر در ایران هستید اول بوش و بعد ماکیتا

  8. مهدی گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب مفید سایت ichoob
    بنده مهندس الکترونیک هستم و در گذشته از جعبه های پلکسی گلاس برای محصولاتم استفاده میکردم. جدیدا میخوام به سمت جعبه های چوبی بیا. جعبه های مورد نظر ابعادی حدود ۱۰ در ۵ در ۳ سانتی متر با گوشه های گرد باید داشته باشن و در ماه چیزی حدود ۱۰۰ عدد لازمه. خواستم بپرسم که اولا میشه این رو در منزل انجام داد؟ چه ابزاری لازمه؟ و اینکه از چه جنس چوبی استفاده کنم؟ دقت کار بسیار مهمه.
    با تشکر.

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما مهدی عزیز
      شما می تونید از هر چوبی استفاده کنید. بلوط، راش، گردو، نراد و … بستگی به مقدار هزینه ای داره که می تونید برای ساخت این جعبه انجام بدید.
      با توجه به اینکه تعداد جعبه کم هست، پیشنهاد نمی کنم حدود ۴۰ تومن هزینه کنید و دستگاه های جدید خریداری کنید. پیشنهاد می کنیم برون سپاری کنید و کار رو به یک نجار بسپارید تا با کیفیت بالا انجام بده.
      نجار های جوان زیادی هستند که به سری سازی علاقه دارند.
      پیروز باشید

      1. مجید گفت:

        سلام وخداقوت
        من کابینت کار هستم و اره دیسکی ماکیتا مدل ۵۰۰۷ رو داشتم ولی الان به توصیه ایچوب این اره رو فروختم و می‌خوام اره نفوذی تهیه کنم و بین بوش و ماکیتا و دیوالت موندم میشه راهنمایی کنید من رو ممنون از شما و اطلاعات بسیار عالیتون

        1. آیچوب گفت:

          درود بر شما
          به ترتیب زیر پیشنهاد می کنیم:
          دیوالت
          بوش
          ماکیتا

          پیروز باشید

  9. حمید رضا گفت:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما
    بنده از طریق گوگل با آی‌چوب آشنا شدم و خیلی از محتوای ارزشمند و واقعا مفید سایت مطالعه کردم.
    یه سوال داشتم در خصوص اره دیسکی یا همون اره گرد (اره گرد بر)
    با توجه به بودجه کم امکان خرید اره میزی رو ندارم و الان مدت هاست دارم تو خونه کار میکنم حتی به ناچار از فرز با صحفه چوب بر برای برش استفاده کردم از اره دستی استفاده کردم و …
    حالا میخوام یه اره دیسکی بخرم باهاش اره میزی درست کنم و اصلا هم کار آنچنانی ندارم باهاش خیلی کم در حد سرگرمی و وقت پر کردن کار میکنم.
    حالا سوالم اینه در خرید وسایل برش به خصوص اره میزی و اره دیسکی سرعت دور تیغه اهمیت بیشتری داره یا توان مثلا من از دو مدل رونیکس یکی با دور تیغه ۴۲۰۰ و توان ۲۰۰۰ و مدل دیگه دور تیغه ۶۰۰۰ و توان ۱۳۵۰ کدوم گزینه مناسب تری هست اصلا چه تاثیری داره توان و دور تیغه.

    1. آیچوب گفت:

      سلام جناب هوری
      نخست اینکه چنین پیشنهاد نمی کنم.با توجه به عدم وجود نکات ایمنی مانند گارد تیغه و فنس و قید برای برش اینکار چندان ایمن نیست و با توجه به کارگاه خانگی شما و عدم مهارت لازم احتمال آسیب رساندن به خد فراوان هست. تجربه ای در این مورد نیز داشتم که موجب ضربه شدید به ناحیه شکم و کبودی فراموش نشدنی در آن ناحیه شد! بنابراین سعی در دوری از ساخت اره میز با اره دیسکی داشته باشید مگر در صورت داشتن مهارت لازم در ساخت کامل آن با رعایت شرایط ایمنی .
      پیشنهاد جایگزین خرید اره میزی حتی از نوع ارزان تر آن هست
      در مورد توان و سرعت باید گفت که از لحاظ فنی ایندو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.سرعت تعداد چرخش بر دقیقه است و توان ورودی که مستقیما بر توان خروجی تاثیر گذار هست را می توان معادل با توان یا زور موتور برای چرخاندن تیغه نامید.
      به عبارت ساده تر هر چه توان ورودی دستگاه بیشتر باشد، شما می توانید میزان باردهی به تیغه را بیشتر و سریع تر کنید و یا چوب های با چگالی بالا را راحت تر برش کنید.

      تعداد دور مناسب برای برش در اره میزی با توجه به متریال مورد استفاده می تواند متفاوت باشد و ۳ هزار یا ۶ هزار دور برای این مورد کاملا مناسب است.نکته مهم در این رابطه انتخاب تیغه اره مناسب با تعداد دور است.روی هر تیغه میزان حداکثر دور مناسب برای آن نوشته شده است.مبحث انتخاب و تناسب تیغه با متریال برش را قبلا در آیچوب توضیح داده ایم.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )