آموزش, اره

علت شل شدن زنجیر اره موتوری چیست؟ | آموزش اره زنجیری

نصب زنجیر اره موتوری

 نصب زنجیر اره موتوری زنجیری یکی از چالش‌های پیش روی خریداران این دستگاه است. در این مقاله و ویدئو به آموزش نحوه نصب زنجیر اره زنجیری خواهیم پرداخت.

 بعد از تماشای ویدئو آموزش نصب زنجیر اره موتوری، دیگر مشکلات رایج مثل شل‌شدن بیش از زنجیر پیش نخواهد آمد.

باتوجه‌به اینکه من هم مثل شما برای اولین‌بار سؤالات و چالش‌های زیادی برای نصب زنجیر روی ساتور اره زنجیری داشتم، در این ویدئو تلاش می‌کنم به‌تمامی سؤالات ذهنی شما پاسخ دهم تا زنجیر را به‌صورت استاندارد روی ساتوری اره موتوری نصب کنید.

تماشا ویدئو آموزش نصب زنجیر اره زنجیری

 

تماشای این ویدئو برای شما با ترافیک نیم بها محاسبه خواهد شد!

نصب زنجیر روی ساتور اره موتوری بنزینی و برقی

زنجیر یکی از مهم ترین بخش‌های اره زنجیری است. همان‌طور که می‌دانید اره زنجیری‌ها در دو مدل اره موتوری بنزینی و اره موتوری زنجیری در بازار موجود هستند. از نظر روش نصب زنجیر برای این مدل تفاوت چندانی وجود ندارد.

 نصب زنجیر باید بادقت بسیار زیادی انجام شود چون:

 اگر زنجیر در جهت مناسب نصب نشود، باربرداری و برش چوب به‌درستی انجام نمی‌شود

 اگر زنجیر به‌درستی سفت نشود، امکان خروج آن از ساتوری و ایجاد آسیب به اپراتور وجود دارد

 اگر زنجیر خوب روغن‌کاری نشود، عمر مفید ساتور و زنجیر کاهش می‌یابد

 اگر زنجیر استاندارد نصب نشود به اپراتور و دستگاه آسیب وارد می‌شود.

 باتوجه‌به درک اهمیت نصب استاندارد زنجیر اره موتوری پیشنهاد می‌کنیم ویدئو اختصاصی تیم آیچوب در مورد روش استاندارد نصب زنجیر اره موتوری را دقیق تماشا کنید و همه موارد را به ترتیب انجام دهید تا هیچ مشکلی ایجاد نشود.

 اگر امکان تماشای ویدئو را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را کامل مطالعه کنید.

پیشنهاد آیچوب: اره زنجیری موتوری بنزینی چه امکاناتی دارد؟ بخش‌های مختلف اره زنجیری

باز کردن قاب کناری اره موتوری

باز کردن قاب جانبی برای تعویض زنجیر اره موتوری

 حتماً قبل از شروح نصب اره زنجیری دستکش به دست کنید. تیغه‌های زنجیر اره موتوری بسیار تیز و برنده هستند و در فرایند نصب چندین بار نیاز به لمس و جابه‌جایی زنجیر دارد.

 برای نصب اره زنجیری ابتدا باید قاب کناری دستگاه را باز کنید تا به محل نصب زنجیر دسترسی داشته باشید. در نظر داشته باشید ممکن است ترمز اره موتوری فعال باشد و همین مورد باعث شود امکان خارج‌کردن قاب از جای خود را نداشته باشد.

 همان‌طور که می‌دانید این ترمز برای جلوگیری از ایجاد آسیب در اثر کیک بک اره موتوری طراحی شده است و در چند صدم ثانیه زنجیر دستگاه را قفل می‌کند.

نصب زنجیر روی ساتور اره زنجیری

زنجیر اره موتوری

در مرحله بعد باید دستکش به دست کنید و زنجیر اره موتوری را در جایگاه خود قرار دهید. در قسمت پشت درام یک چرخ‌دنده وجود دارد که فضای موردنیاز برای قراردادن زنجیر بر روی آن وجود دارد. ابتدا زنجیر را دقیقاً بر روی چرخ‌دنده‌های درام قرار دهید.

درام اره زنجیری موتوری

 در مرحله بعد زبانه‌های پایین زنجیر را روی ساتوری اره زنجیری قرار دهید و به جلو پیش روید. در قسمت جلوی ساتوری هم یک چرخ‌دنده وجود دارد که زنجیر را باید دقیقاً در بین چرخ‌دنده‌های جلوی ساتوری قرار دهید.

 زنجیر را در جهت ریل پایین ساتور هم قرار دهید و تمام!

پیشنهاد آیچوب: معرفی ۸ دستگاه برش چوب صنعتی و خانگی | ویدئو فارسی

جهت چرخش زنجیر اره موتوری

اگر به زنجیر اره موتوری دقت کنید، تیغه در قسمت بالای زنجیر خودنمایی می‌کند. همان‌طور که گفتیم تیغه در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند. برای تشخیص جهت تیغه باید به نوک تیغه دقت کنید. نوک (تیزی) تیغه زنجیر باید روبه‌جلو (جهت گردش عقربه ساعت) باشد.

جهت چرخش زنجیر اره موتوری

همچنین بر روی برخی تیغه‌های اره زنجیری چندین علامت فلش (پیکان) درج شده که می‌توانید با فلش درج شده روی بدنه اره زنجیری آن را تطبیق دهید و در یک راستا قرار دهید.

نصب مهره های قاب جانبی دستگاه

نصب قاب اره موتوری زنجیری

 بعد از قراردادن زنجیر در جایگاه خود مشاهده خواهید کرد که زنجیر شل هست و امکان استفاده از آن را ندارید. در این مرحله قاب جانبی زنجیر را در جای خود نصب کنید و پیچ آن را با دست سفت کنید. در این مرحله باید مراقب باشید تا ترمز قاب جانبی فعال نباشد.

 در صورت فعال‌بودن این قاب، نمی‌توانید به درست آن را در جای خود قرار دهید.

تنظیم شلی و سفتی زنجیر اره موتوری

 همه اره زنجیری‌ها دارای پیچ تنظیم کشش زنجیر هستند. شما می‌توانید با استفاده از این پیچ، مقدار شلی و سفتی زنجیر اره موتوری را تنظیم کنید. باتوجه‌به اینکه هر بار بعد از باز و بسته‌شدن زنجیر نیاز به استفاده از این پیچ دارید، دانستن مقدار استاندارد کشش زنجیر اره موتوری بسیار مهم است.

 برای تنظیم کشش ابتدا دماغه ساتور را به بالا حرکت دهید. سپس پیچ تنظیم کشش را بپیچانید تا زنجیر سفت شود. مقدار کشش باید به‌گونه‌ای باشد که زنجیر آویزان نباشد و همچنین بتوانید با دست زنجیر را با دست بچرخانید.

زنجیر اره موتوری چقدر باید محکم باشد؟

 اره‌های برقی دارای سنجش‌گر نیستند که نشان دهند زنجیر در کشش صحیح قرار دارد یا نه؛ اما یک آزمایش آسان وجود دارد که می‌توانید برای تشخیص آن انجام دهید.

 پس از تنظیم پین کشش، زنجیر پایین تیغه اره را بین انگشت شست و انگشت گرفته و به سمت پایین بکشید. باید بتوانید زنجیره را به‌اندازه کافی بکشید تا فضای کوچکی بین زنجیر و ساتوری مشاهده شود. بااین‌حال، نوک داخلی زنجیرها همچنان باید در شیار میله باقی‌مانده باشد.

ساتور اره موتوری بنزینی

 اگر بتوانید کل زنجیره را به زیر میله بکشید، باز هم خیلی شل است. اگر زنجیر اصلاً تکان نخورد، خیلی سفت است و می‌توانید پیچ تنظیم کشش را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا کمی شل شود.

 در پایان کار با استفاده از دستکش، زنجیر را دو دور بچرخانید تا از آزاد بودن آن مطمئن شوید.

بخش داخلی اره زنجیری موتوری

 اگر تنظیمات مربوط به کشش درست انجام شده باشد معمولاً پس از هر ۳۰ دقیق برش نیاز به تنظیم دوباره کشش زنجیر اره موتوری خواهید داشت.

 پیشنهاد می‌کنیم ویدئو اختصاصی آیچوب موجود در این نوشته را تماشا کنید تا به‌صورت تصویری آموزش ببینید.

 

پیچ تنظیم روغن زنجیر اره موتوری

پیچ تنظیم روغن اره زنجیری

پیچ تنظیم روغن در اره زنجیری موتوری بنزینی یک آپشن مهم است که برای تنظیم و کنترل مقدار روغن مورد استفاده در زنجیره اره استفاده می‌شود. این پیچ به شما امکان می‌دهد تنظیم دقیق میزان روغن که به زنجیره اره می‌ریزد را انجام دهید.

استفاده از پیچ تنظیم روغن اره زنجیری موتوری بنزینی بسیار مهم است. زیرا زنجیر اره نیاز به روغن کافی برای حفظ روانی و کاهش اصطکاک دارد. اگر مقدار روغن کم باشد، زنجیر ممکن است خشک شود و سریعاً ساییده شود. از طرف دیگر، اگر مقدار روغن زیاد باشد، ممکن است روغن زاید به بخش‌های دیگر اره بریزد و مشکلاتی مانند لغزش زنجیره و کاهش عمر زنجیر را ایجاد کند.

بنابراین، با استفاده از پیچ تنظیم روغن، می‌توانید به طور دقیق مقدار روغن را تنظیم کنید تا زنجیر اره به طور مناسب روغن رسانی شود و عملکرد بهینه داشته باشد. برای تنظیم روغن، به طور عمومی باید پیچ تنظیم روغن را در حالت متوسط تنظیم کنید تا مقدار مناسبی از روغن به زنجیر اره رسانده شود.

در هر صورت، برای استفاده از اره زنجیری موتوری بنزینی، توصیه می‌شود که دستورالعمل‌های تولید کننده را دقیقاً دنبال کنید و در صورت نیاز به تنظیم روغن یا سایر تنظیمات، از راهنمایی و پشتیبانی فنی استفاده کنید.

پیشنهاد آیچوب: بررسی ۵ اره زنجیری موتوری بنزینی هیوندای + ویدئو تست فارسی

سخن پایانی

با توجه به اهمیت تنظیم دقیق کشش زنجیر اره زنجیری، باید به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید. سلامت خودتان و اطرافیانتان را با یک اشتباه ساده و یا شاید بهتر است بگوییم با ساده انگاری به خطر نیاندازید.

پیشنهاد می‌کنیم از ویدئو موجود در این صفحه برای درک بهتر آموزش استفاده کنید.

لطفاً شما هم اگر تجربیاتی در مورد کار با اره زنجیری و تنظیم کشش زنجیر دارید در قسمت دیدگاه‌های این نوشته با ما در میان بگذارید.

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )