آموزش, کفپوش, محصولات چوبی

روش‌های ساخت کف پله چوبی چیست؟ و کدام یک بهتر است؟

روش‌های ساخت کف پله چوبی

 ساخت کف پله چوبی به روش‌های مختلف انجام می‌شود. باتوجه‌به استفاده از فلز برای ساخت پله‌های داخل و خارج ساختمان، در این سال‌ها استفاده از کف پله چوبی برای این پله‌ها رونق زیادی گرفته است. پوشش پله‌های فلزی و سیمانی یکی از کارهای مرسوم در ساختمان‌های مدرن است.

 بسیاری از سازندگان در مرحله ابتدایی ساخت، اسکلتی از جنس فلز برای پله می‌سازند و پس از اتمام مراحل ساخت ساختمان به یکی از نجارها سفارش ساخت کف پله و یا پوشش کامل پله با چوب را می‌دهند.

 البته پوشش پله با چوب محدود به پله‌های فلزی نیست و در پروژه‌های بازسازی برای پوشش پله‌های سنگی و سیمانی هم از چوب استفاده می‌شود.

 در این نوشته در مورد روش‌ها و بهترین مواد برای ساخت کف پله چوبی با شما صحبت خواهیم کرد. در مورد معایب و مزایا هر یک از این روش‌ها هم توضیح خواهیم داد. با ما در ادامه همراه باشید.

روش‌های ساخت کف پله چوبی

روش‌های ساخت پله متفاوت هست. شما می‌توانید از هر ایده‌ای برای ساخت کف پله چوبی بهره بگیرید. نکته اینجاست که کدام یک بهتر است؟ کدام روش ساخت کف پله برای داخل ساختمان مناسب است و کدام روش برای بیرون از ساختمان پیشنهاد می‌شود؟ همچنین کدام روش را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم؟! پس با ما همراه باشید تا این تجارب ارزنده را از دست ندهید.

تخته سلایی پرسی

تخته سلایی پرسی

 در این روش از یک کلاف چوبی از جنس چوب‌هایی مانند نراد، بلوط راش و… ساخته می‌شود. در داخل کلاف از همان چوب یا چوب ارزان‌تر به‌عنوان مشبک داخل استفاده می‌شود و بر روی کلاف تخته سلایی و بر روی سلایی روکش (بلوط، راش، گردو، ملچ، ون و…) پرس می‌کنند.

 از این روش در سال‌های گذشته زیاد استفاده می‌شد. به‌واسطه زمان‌بر بودن ساخت و هزینه بالای اجرای آن، کمتر استاد کاری از این روش استفاده می‌کنند.

 باتوجه‌به ورود صفحات چوبی جدید به صنعت چوب ایران و امکان اجرای سریع‌تر و باکیفیت‌تر کف پله چوبی، استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.

استفاده از ورق ام دی اف روکش لمینیت برای کف پله چوبی

روکش لمینیت برای پله چوبی

 

 این مورد یکی از شاهکارهای برخی افراد به‌اصطلاح نجار است. برخی نابلدها (سودجوها) از بی‌اطلاعی مشتری سوءاستفاده می‌کنند و ورق MDF لمینیت شده را از چهار طرف PVC و به اسکلت پله پیچ می‌کنند!

 یک نجار حرفه‌ای به‌هیچ‌عنوان تن به انجام این کار نمی‌دهد. مشتری باید بداند نجاری استانداردهای مشخص و درستی دارد و نباید با این ایده‌ها و نظرات، ارزش نجاری را زیر سؤال برد. هرچند که بین نجاری و ام‌دی‌اف کاری فرسنگ‌ها فاصله است.

 چرا نباید از ام‌دی‌اف روکش لمینیت به‌عنوان کف پله استفاده کرد؟

 ۱- ورق ۱۶ میل MDF در برابر فشار رفت‌وآمد زیاد توان ندارد. اگر در پله‌های پر تردد از این ورق‌ها استفاده شود، به‌مرورزمان دفرمه خواهد شد.

 ۲- روکش لمینیت پرس شده روی ورق MDF بسیار لغزان است. اگر کسی با جوراب از روی این کف پله‌های غیراستاندارد عبور کند، احتمال آسیب‌دیدگی بسیار بالاست.

 ۳- ام‌دی‌اف در برابر آب و رطوبت بسیار ضعیف هست و برای کف پله‌ای که همیشه نیاز به تمیزکاری دارد، توصیه نمی‌شود.

اسلب چوبی برای کف پله

اسلب چوبی برای کف پله

 اگر دسترسی به اسلب خشک چوبی دارید استفاده از این ورق‌ها را برای ساخت کف پله در ذهن داشته باشید. ضخامت ۳ تا ۴ سانتی‌متر برای ساخت کف پله توصیه می‌شود. اگر چوب خشک و تمیز و عاری از هرگونه لارو و موریانه باشد، به‌جرئت می‌توان اسلب را یکی از زیباترین روش‌ها برای ساخت کف پله دانست.

 البته این زیبایی هزینه بیشتری را برای شما در پی دارد، زمان‌بر هست و اگر نتوانید چوب سایز مناسب آن را پیدا کنید، پرتی بالایی هم خواهید داشت.

استفاده از تخته‌های چوب طبیعی برای ساخت پله

تخته‌های چوب طبیعی برای ساخت پله

 اگر دسترسی به چوب‌بری‌های فعال داشته باشید، می‌توانید چندین ماه قبل از شروع پروژه ساخت و اجرای پروژه به آن‌ها سفارش دهید تا بر اساس نیاز شما کف پله را با توجه به‌اندازه مور نیازتان از گرد بینه درخت برش نمایند. در تصویر بالا نمونه‌ای از تخته چوبی بلوط برش شده برای کف پله چوبی را مشاهده خواهید کرد.

 این تخته‌ها پس از برش‌کاری در کارگاه به مدت ۵ ماه نگهداری شد تا خشک شود. اجرای این پله‌ها بسیار آسان است و نیاز به انجام مراحل خاصی ندارد.

 تخته‌ها قبلاً کمی بیشتر از عرض پله در چوب‌بری برش شده‌اند. حال باید آن‌ها را در طول موردنظر برش کرد. سپس رنده و گندگی و ابزارزنی و سنباده‌کاری و اجرای روغن گیاهی مخصوص چوب…

 به همین سادگی کف پله ساخته می‌شود. برای اجرا هم باید بر اساس نوع سازه و شرایط کار مراحل را پیش برد.

ام دی اف خام با کلاف چوبی برای کف پله

کلاف چوبی برای کف پله

 

 برخی اساتید از ام دی اف خام استفاده می‌کنند. این شرایط کمی بهتر از ام دی اف روکش لمینیت هست. در این روش ورق MDF از چهار طرف با چوب کلاف می‌شود. سپس روی آن روکش چوبی پرس می‌شود. البته برخی اساتید دو ورق ام دی اف را به‌صورت دوبل پرس می‌کنند تا مقاومت کار بیشتر شود.

 در این سبک از نظر ظاهری هیچ اثری از MDF نیست و کاملاً چوب طبیعی دیده می‌شود. همچنین می‌توان انواع رنگ مخصوص چوب را بر روی آن اجرا کرد.

 برای جلوگیری از انتشار گاز مواد شیمیایی‌ام دی اف در فضای خانه و جلوگیری از نفوذ رطوبت از زیر کار پیشنهاد ما پوشش زیر کف پله با رنگ است. با این روش راه‌های تنفس ام دی اف را می‌بندید.

 به خاطر مضرات MDF بسیاری از علاقه‌مندان به چوب علاقه‌ای به استفاده از این روش ندارند. پس به دنبال روش‌های پیشنهادی دیگر باشید.

کف پله با چوب چند لایه پرسی (پرس گرم)

 در این روش الوار یا تخته چوبی برش می‌شود و تخته اصلی به برش‌های نازک‌تری (بین ۸ تا ۱۰ میلی‌متر) تبدیل می‌شود. سپس این برش‌ها به‌صورت تار و پودی با پرس گرم پرس می‌شوند و یک‌تخته با ضخامت ۳۰ میلی‌متر به دست خواهد آمد.

 برای ساخت این پله‌ها معمولاً از چوب کاج (نراد – روسی) استفاده می‌شود. البته می‌توان رویه چوب را از نوع بلوط و دولایه زیرین را کاج در نظر گرفت.

 در کف پله، مغز (لایه وسط) و رویه، چوب کاملاً طبیعی هست. مقاومت تخته‌های پرس شده بسیار بالاست و به‌سادگی خم یا دفرمه نمی‌شوند.

 نکته بسیار مهم در این روش دقت در انتخاب چوب است. چوب باید خشک باشد. اگر چوب خشک نباشد، مطمئناً بعد از نصب و روشن‌شدن بخاری و شوفاژ با دردسر ایجاد ترک در چوب‌دست و پنجره نرم خواهید کرد. در پروژه‌های زیادی این مشکل به وجود آمده است.

 به همین منظور استفاده از این روش هم توصیه نمی‌شود و در صورت اصرار مشتری، بهتر است موارد منفی انجام این کار را توضیح دهید.

استفاده از صفحات فینگر جوینت برای کف پله

 صفحات فینگر جوینت هم نوع دیگری از صفحه‌های چوب طبیعی موجود در بازار ایران هستند. تولیدکننده ورق‌های فینگر جوینت ورق‌هایی مخصوص کف پله چوبی هم تولید می‌کنند. این ورق‌ها از چوب طبیعی ساخته می‌شوند و درصد ایجاد ترک در آن‌ها بسیار پایین است (بستگی به کیفیت تولید دارد).

 ساخت و اجرا و رنگ‌کاری این ورق‌ها بسیار آسان است و درصورتی‌که طرح شکل ظاهری این صفحات موردپسند شماست، می‌توانید از این ورق‌ها استفاده کنید. پس از اجرا هم یک‌لایه روغن گیاهی روی کار اجرا کنید و لذت ببرید.

استفاده از ترموود برای کف پله!

استفاده از ترموود برای کف پله

 

 برخی دوستان از ترموود برای کف پله در داخل ساختمان استفاده می‌کنند! بنا به دلایل بسیار زیاد که توضیح آن بسیار طولانی خواهد شد، از ترموود برای کف پله داخل ساختمان استفاده نکنید.

 البته در هیچ جای دنیا از ترموود چه برای کف پله در داخل خانه و چه در بیرون خانه استفاده نمی‌شود! اگر هم استفاده شود، ترمو چوب‌هایی سخت‌تر از چوب درخت کاج است.

 تصاویری که در ایران به‌عنوان ترموود در کف حیاط منتشر می‌شود، مربوط به هاردوود هایی مانند ایپه است. یا ترمو چوب‌های سخت که به‌مراتب مقاوم‌تر از چوب‌های نراد، یولکا و ساسنا هستند.

 ایده پردازی‌های من‌درآوردی برخی مجریان و اصرار آن‌ها بر درست بودن کارشان عجیب است.

استفاده از پلای وود و تخته‌های چندلایی چوبی

 اگر از اساتید حرفه‌ای اجراکننده پله چوبی بپرسید، استفاده از ورق پلای وود را یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های ساخت کف پله می‌دانند.

 روش کار ساده هست. پلای وود را در اندازه موردنیاز برش کنید، روکش چوب را روی آن پرس و برای نصب آماده کنید.

 روش اجرای کار مانند ام‌دی‌اف خام هست؛ اما باتوجه‌به اینکه در پلای وود معایب ام‌دی‌اف را ندارد، ضد آب است، ترک نمی‌خورد، بسیار قوی است، دفرمه نمی‌شود، قیمت مناسبی دارد و… می‌توان از آن به‌عنوان یک گزینه مناسب نام برد.

 مخصوصاً اگر روی کار روکش سه میل پرس کنید، زیبایی و کیفیت کار بیشتر خواهد شد.

رنگ مناسب کف پله چیست؟

 همان‌طور که می‌دانید پوشش‌های زیادی برای چوب وجود دارد. سیلر و کیلر و نیم پلی استر یکی از روش‌های رایج برای پوشش کف پله چوبی در فضای داخل ساختمان هست. البته می‌توان به‌جای نیم پلی استر از روغن جلا خودرویی هم استفاده کرد تا مقاومت بیشتری داشته باشد.

 پوشش‌های فوری و روغنی دو عیب بزرگ دارند:

 ۱- این پوشش‌ها دارای مواد شیمیایی هستند و بوی رنگ و گازهای رنگ تا مدت‌ها در فضای داخل خانه باقی خواهد ماند.

 ۲- در صورت پرتردد بودن فضا و از بین رفتن رنگ کف پله، مجبور هستید هزینه زیادی صرف تعمیر و بازسازی رنگ پله نمایید.

رنگ گیاهی مخصوص چوب

راهکار دیگری برای پوشش و رنگ پله چوبی وجود دارد و آن استفاده از روغن گیاهی مخصوص چوب است. روشی که سال‌های سال است در کشورهای پیشرفته مورداستفاده قرار می‌گیرد و سریع‌ترین و ایمن‌ترین راه برای رنگ کاری چوب در داخل و خارج ساختمان است.

درواقع استفاده از سیلر و کیلر و نیم پلی استر سال‌های سال است که به فراموشی سپرده شده است.

امیدواریم این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفاً شما هم تجربه و روش خود برای ساخت کف پله را با ما در قسمت دیدگاه‌های همین نوشته در میان گذارید.

قبل از سفارش ساخت پله گرد چوبی این نکته های فنی را به خاطر بسپارید!

پله گرد چوبی نمای زیبا و باشکوهی رو برای منازل ویلایی و دوبلکس ایجاد می‌کنند. بخصوص وقتی سایر تزئینات و دکوراسیون منزل هم در کنار پله از چوب استفاده شود.

در این مطلب به ارائه‌ی نکاتی بسیار مفید و کاربردی برای انتخاب درست و استانداردهای پله گرد چوبی یا اسپیرال می‌پردازیم. همچنین نمونه کارهایی شیک از پله‌های چوبی اجرا شده در ایران را برای اولین بار در آیچوب مشاهده خواهید کرد.

اگر دوست دارید برای منزلتان از پله‌های چوبی استفاده کنید، بدانید که علاوه بر زیبایی باید به استحکام پله هم توجه کافی داشته باشید.

درصورتی‌که نوع مواد اولیه بکار گرفته شده در پله و طراحی ساختار آن طبق اصول مهندسی صورت گرفته باشد، این پله‌ها علاوه بر زیبایی منحصربه‌فرد می‌توانند یک‌عمر (حداقل پنجاه سال) دوام داشته باشند.

ظرفیت بار گسترده این پله‌ها باید یک تن (۱۰۰۰ کیلوگرم) باشد؛ یعنی هم‌زمان ۱۰ نفر مرد سنگین وزن بتوانند روی پله قرار بگیرند.

برای اینکه مطمئن شوید پله قابلیت تحمل یک تن بار را دارد به ضخامت هند ریل (دست‌انداز) دقت کنید. هند ریل که شاسی پله هست از لمینیت ساخته می‌شود؛ یعنی لایه‌های نازک‌تر چوب که تحت شرایط ویژه به هم پرس و فشرده شدند و قابلیت مکانیکی بسیار عالی را برای تحمل بار و فشار پیدا کردند. ضخامت هند ریل باید حداقل ۴ سانتیمتر باشد.

این پله‌ها در برابر صدمات مکانیکی مثل شل شدن یا شکستن کف پله‌ها باید مقاومت عالی داشته باشند و موقع قرارداد برای خرید آن‌ها باید توسط سازنده حداقل ۱۰ سال ضمانت شوند.

ساخت پله گرد چوبی

 

به دلیل تراکم بافت و فشردگی لمینیت، این پله‌ها در برابر حشرات چوب‌خوار و موریانه و همچنین رطوبت و پوسیدگی مقاومت خیلی خوبی دارند.
ویژگی خاص این پله گرد چوبی صرفه‌جویی در فضا است؛ یعنی شکل و ابعاد پله برحسب فضای در دسترس منزل طراحی می‌شود. بنابراین در منازلی که دارای دیوارهای منحنی هستند این پله‌ها به‌خوبی قابلیت اجرا دارند.

برای طراحی و ساخت پله ابتدا مساحت در دسترس در طبقه هم کف و ارتفاع تا طبقه بالا مشخص می‌شود. سپس طراحی مهندسی پله صورت می‌گیرد که در کنار زیبایی، مشخصات مکانیکی بسیار عالی را هم برای پله ایجاد می‌کند.

بعد از این مراحل اجزاء پله در کارخانه ساخته و یک‌بار کاملاً مونتاژ می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همه‌چیز در سر جای صحیح خودش قرار دارد. سپس پله مجدداً دمونتاژ و برای حمل به سمت مقصد آماده می‌شود. سرانجام پله در منزل نصب و مونتاژ نهایی می‌شود.

پس از دانستن اطلاعاتی در مورد پله چوبی، اجازه دهید انواع پله مورد استفاده در ساختمان را هم معرفی کنیم.

انتخاب مناسب‌ترین نوع پله برای فضای داخلی یا خارجی بستگی به عواملی مانند مقدار فضای در دسترس، نوع نیاز شما و امنیت استفاده کنندگان از پله دارد. همچنین گزینه‌ی ها و ایده‌ی های بی‌حد و حصر برای انتخاب طرح و شکل پله وجود دارد که بنا بر سلیقه‌ی شما قابلیت تغییر در جزئیات را دارد. در این مطلب به بررسی انواع پله و خصوصیات هر سبک می‌پردازیم.

انواع پله داخل ساختمان

درمجموع سبک‌هایی برای طراحی و ساخت پله‌های وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.
پله آل شکل L
پله مارپیچ
پله مستقیم
پله منحنی
که هرکدام مزایای منحصربه‌فرد خود را دارند. در این مطلب خواهیم آموخت که هرکدام از پله‌های چه کاربردی دارند و مناسب چه فضایی هستند.

پله‌ مستقیم

معمولاً این پله‌های در اکثر خانه‌ها وجود دارند و به دلیل ارزان قیمت بودن این سبک از پله‌ها، تقاضای بیشتری دارند. این سبک پله‌ها را معمولاً با سنگ با چوب طراحی می‌کنند به‌گونه‌ای که کفی‌های پله و پاگردها با سنگ ساخته می‌شد و نرده‌های و دست انداز ها هم با چوب …این پله‌های را می‌توان با موادی مانند سنگ، چوب، استیل و آهن اجرا نمود.

پله‌ مارپیچ اسپیرال

پله‌هایی که بیشتر در ساختمان‌های ویلایی و دوبلکس استفاده می‌شود و در دو طرف آن نرده و دست‌انداز قرار دارد و کفی پله در مرکزیت آن شما را به طبقه‌ی بالاتر، هدایت می‌کند.

این سبک پله‌ها برای فضاهای محدود مناسب است؛ اما یکی از نقاط ضعف این پله‌ها می‌توان به دردسرهای بالا بردن اشیا و لوازم حجیم به طبقات بالاتر اشاره کرد! معمولاً این پله‌ها با فولاد ساخته و جوش داده می‌شود همچنین پله‌های چوبی بسیار زیبایی هم توسط اساتید ساخته می‌شود که زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این پله‌ها در بازار با نام پله اسپیرال هم شناخته می‌شوند.

پله ال L شکل

زمانی که فضای کافی برای استفاده از پله‌های مستقیم نیست، پله‌های آل شکل نقش خود را ایفا می‌کند و وارد عمل می‌شود. پاگرد این پله‌ها با زاویه‌ی ۹۰ درجه می‌چرخد و در فضایی مناسب شما را به طبقه‌ی بالا خواهد رساند.

پله منحنی

پله‌های منحنی ازنظر شکل و شمایل خیلی شبیه پله‌های مارپیچ هستند هرچند که ازنظر فنی و پایه‌ی کار به پله‌های مستقیم هم شباهت‌هایی دارند. پس پله‌های منحنی، ترکیبی از پله‌های مارپیچ و مستقیم هستند. کف پله‌های چوبی به همراه دست‌انداز های فلزی، پله‌ای مدرن به شما خواهد داد.

منبع: آیچوب

6 نظر در “روش‌های ساخت کف پله چوبی چیست؟ و کدام یک بهتر است؟

  1. حبیب گفت:

    سلام
    پله فلزی کار کردم واز کفی چوبی استفاده کردم
    اما بعضی از پله ها لق می کنه وصدا ایجاد می‌کنه
    پیشنهادتون برای رفع این مشکل استفاده از چه موادی هست،ممنونم

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      یا پیچ زیرش شل شده و باید دوباره محکم کنید
      یا اینکه زیر چوب رو با فوم پوشش بدید که فاصله ایجاد شده پر بشه

  2. پله کنسولی گفت:

    سلام
    برای کف پله، که پله ها به صورت کنسولی در داخل دیوار هست، چه چیزی پیشنهاد می کنید؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      از تخته های چوب سالید استفاده کنید
      خیلی قشنگ میشه

  3. احمد گفت:

    برای کف پله اگه از تنها یک چند لایی ۱۸میل استفاده بشه مشکلی ایجاد نمیشه؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام احمد عزیز
      خیر
      مشکلی نداره
      از پلای وود استفاده کنید

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )