آموزش, معرفی ابزار

آموزش تشخیص ابزار تقلبی و فیک برقی از ابزار اصلی

آموزش تشخیص ابزار تقلبی و فیک

 تشخیص ابزار تقلبی و فیک متأسفانه یکی از مهم‌ترین کارهای یک خریدار در این روزها شده است به‌واسطه شرایط کشور در بازار ایران به‌وفور یافت می‌شود.

 چندی پیش یکی از همراهان آیچوب در اینستاگرام ویدئویی برای ما ارسال کردند که یک دریل شارژی را در حال کار نشان می‌داد و از آیچوب نظرمی خواستند که آیا این ابزار واقعی هست یا فیک. ما هم بلافاصله، بدون کوچک‌ترین تردیدی گفتیم که فیک هست.

تماشا ویدئو تشخیص ابزار تقلبی و فیک

 

تماشا این ویدئو برای شما نیم بها محاسبه می شود!

 در این مقاله و ویدئویی که تهیه کردیم یاد می‌گیرید که هم به همین سرعت و دقت این فیک بودن رو تشخیص دهید.

 ترفند تشخیص ابزار تقلبی و فیک در این مورد برای دوستانی که حوصله آموزش ندارند و با بله یا خیر راضی می‌شوند این بود که با مقایسه اندازه ولتاژ و آمپر ساعتی که روی باتری نوشته شده بود، با حجم فیزیکی باتری پک فیک بودن ابزار مشخص شد.

 اما برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند مفهومی و عمیق یاد بگیرند طوری که هیچ‌وقت فراموش نکنند دعوت می‌کنم این آموزش را تا انتها و بادقت دنبال کنند.
قبل از شروع آموزش باید گفت که این آموزش در حد آشنایی است و عمیق‌شدن در آن نیازمند ساعت‌ها آموزش است که در این آموزش نمی‌گنجد مگر اینکه به درخواست شما باشد.

 برای اینکه این آموزش مفهومی و مؤثر باشد مفاهیمی را بدانید تا این آموزش کامل منتقل شود. واژه‌هایی که خیلی شنیده‌اید و تمام تلاش ما این هست که تعریفی درست و مفهوم از این واژه‌ها را داشته باشیم. مفاهیمی مانند ولتاژ، آمپرساعت، جریان، باتری پک، سلول، سی ریت و…

سلول باتری چیست؟

 

سلول باتری ابزار شارژی

 

 باتری‌هایی که در ابزارها داریم یک واحد سالید و یکپارچه نیستند. اگر قاب باتری رو باز کنید در آن مجموعه‌ای از باتری‌های کوچک را می‌بینید که کنار هم قرار گرفتند.

 به هرکدام از این باتری‌های کوچک استوانه شکل سلول گفته می‌شود که با کنار هم قراردادن این سلول‌ها به ولتاژ و جریان و ظرفیت موردنیاز ابزار شارژی می‌رسیم.

عدد استاندارد سلول‌ها چیست؟

 سلول‌ها اشکال بسیار متفاوتی دارند چه در ظاهر و چه در مواد تشکیل‌دهنده باتری‌ها و در اندازه ولتاژ و ظرفیت و… اما سلول‌هایی که در ابزار شارژی استفاده می‌شوند را با کدهایی مشخص می‌کنند.

 18350/18650/26650/21700

 کدهایی مانند 18350 یا 18650 یا 2665 و 21700 که هر یک باتوجه‌به مشخصات در ابزارهای مختلف استفاده می‌شوند.

 مثلاً کد 18650 که بسیار رایج هست در باتری‌های ابزارها یا کد 21700 که در ابزارهای پرقدرت‌تر استفاده می‌شود. در این کد دو عدد اول قطر استوانه باتری و دو عدد دوم ارتفاع استوانه باتری هسته ست. هر چه حجم این استوانه بیشتر باشد این معنی را می‌دهد که این استوانه از مواد لیتیوم یونی بیشتری تشکیل شده است.

 یا مثلاً سری core باتری‌های بوش از کد 21700 استفاده می‌کند. یا در سری flexvolt دیوالت از 18650 استفاده شده که در سری جدید power stack تحول بسیار بزرگی ایجاد کرده و به‌جای سلول از باتری‌های تخت استفاده می‌کند.

 یا در ابزار شارژی میلواکی در سری M18 رد لیتیوم از 18650 و 21700 استفاده کرده است.

 البته باتری‌ها فقط استوانه‌ای نیستند و صدها اندازه مختلف باتری در ابزارهای مختلف استفاده می‌شود.

باتری پک و باتری بانک چیست؟

 

پک باتری ابزار شارژی

 

با ترکیب چند سلول باتری پک یو با کنار هم قراردادن باتری پک‌ها کنار هم ماژول یا باتری بانک ساخته می‌شود که این ترکیب باتوجه‌به توان و ظرفیتی که نیاز داریم ساخته خواهد شد.

ولتاژ ابزار شارژی چیست؟

 

مقایسه باتری اصلی و تقلبی

 

مفهوم فیزیکی ولتاژ در حوصله این مقاله نمی‌گنجد اما در رابطه بین ابزار برقی و ولتاژ دو قانون اساسی وجود دارد:

  1. ابزارهای برقی وقتی خوب کار می‌کنند که به منبع ولتاژ مناسب خودشان به لحاظ اندازه و نوع ولتاژ متصل شوند؛ یعنی منبع ولتاژ علاوه بر اینکه باید عدد ولتاژ مناسب دستگاه را تولید کند که نه بیش و نه کمتر از مقدار موردنیاز باشد بلکه باید توانایی تأمین جریان موردنیاز ابزار یا مصرف کننده را داشته باشید.
  2. در ابزارها ولتاژ بالاتر یعنی توان و گشتاور بیشتر

منابع مختلف ولتاژ برای ابزارهای برقی

 دو منبع برق متناوب (برق شهر یا برق صنعتی) و منبع برق مستقیم (باتری) برای ابزارها قابل‌تصور است.

 برق شهر به‌اصطلاح منبع برق بی‌نهایت یا برق متناوب است و دلیل این نام‌گذاری هم به دلیل تناوب یا فرکانسی هست که این نوع از منبع دارد. اندازه این ولتاژ در کشورهای مختلف متفاوت است و مقدار آن از 110/115/120/127/220/230/240 تک‌فاز تا و 380 و 415 ولت سه‌فاز با فرکانس‌های 50 و 60 هرتز مرسوم است.

 در این نوع منبع ران تایم بی‌معنی هست که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 منبع دوم انواع دیسی هست که به شارژی معروف است و بزرگ‌ترین مزیت آن نسبت به نوع تعریف شده بالا قابلیت کردن برق است. ابزارهای برقی شارژی با ولتاژهای 1.5/3/6/9/12/20/24/36/48/60/ولت بسیار رایج هستند.

ظرفیت باتری ابزار شارژی چیست؟

 ظرفیت یعنی مقدار جریانی که یک باتری می‌تواند در یک‌زمان معین بدون اینکه به باتری آسیب برسد تأمین کند. به زبان ساده‌تر آمپرساعت واحد اندازه‌گیری ظرفیت باتری است و هر چه اندازه آمپرساعت با واحد Ah بزرگ‌تر باشد یعنی آن باتری دیرتر شارژ می‌شود و شارژ بیشتری را در خود ذخیره می‌کند.

ابزار شارژی رونیکس

 مثلاً یک باتری 10 آمپر ساعت یعنی اگر آن ابزار را طوری استفاده کنید که از مجموع باتری آن یک آمپر عبور کند؛ این باتری می‌تواند 10 ساعت کار کند.

 البته این اعداد خطی نیستند و این محاسبه در شرایط تئوری و کاملاً ایده‌آل اتفاق خواهد افتاد و در عمل این مقادیر کمتر و تابعی از دیگر شرایط هستند.

 و در انتها توجه داشته باشید که آمپر ساعت ارتباطی با آمپر ندارد و عدد آمپر ساعت نوشته شده روی باتری‌ها به معنای توانایی جریان دهی آن باتری نیست. برای به دست آوردن توانایی تشخیص ابزار تقلبی و فیک نیازمند مؤلفه دیگری هستیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

سی ریت باتری شارژی چیست؟

 سری ریت (c-rate) را روی مشخصات باتری یا دیتا شیت آن می‌توان به دست آورد. سی ریت واحد ندارد و یک عدد و یک ضریب است که وقتی در کنار دیگر واحدها مانند آمپرساعت قرار می‌گیرد معنی متفاوتی به آن می‌دهد.

 با ضرب عدد سی ریت در عدد آمپر ساعت حداکثر جریانی را که می‌توان از باتری طلب کرد بدون اینکه به آن آسیب برسد را می‌توان محاسبه کرد.

 مثلاً یک باتری 10 آمپر ساعت با سی ریت 2 می‌تواند 20 آمپر جریان دهی داشته باشد؛ اما همان باتری 10 آمپر ساعت با سی ریت 0.5 فقط می‌تواند 5 آمپر از خود عبور دهد که این یعنی چهار برابر کمتر از همان باتری با همان آرایش و همان آمپر ساعت.

 در نتیجه سی ریت یک عدد بسیار مؤثر در باتری‌ها است که مستقیماً به کیفیت ساخت باتری‌ها اشاره می‌کند. باتری‌های بی‌کیفیت بازار در همین نکته ضعف دارند.

تعریف جریان در ابزار شارژی

 در هر دستگاهی که برق مصرف می‌کند از هر منبع برقی وقتی کار انجام خواهد شد که آن ابزار جریان مصرف کند. این جریان از منبع ولتاژ تأمین می‌شود و منبعی خوب است که توانایی تأمین جریان موردنیاز برای مصرف‌کننده را داشته باشد.

 نکته مهم در این تعریف تفاوت آن با جریان با واحد آمپر است. تنها با ضرب ضریب سی ریت است که از آمپرساعت می‌توانیم به عدد حداکثر جریان دهی باتری برسیم.

ران تایم (Runtime) ابزار شارژی چیست؟

ران تایم مدت زمانی است که شما با هر بار شارژ کردن ابزار می‌توانید از آن استفاده کنید. هر چه آمپر ساعت باتری ابزار عدد بزرگتری باشد و ضعیف‌تر با ابزار کار کنید عدد ران تایم بالاتر خواهد رفت.

مثلاً دریل شارژی خودتان را شارژ می‌کنید و پس از نیم ساعت کار کردن شارژ باتری تمام می‌شود، می‌توانیم بگوییم ران تایم برای این کار خاص نیم ساعت است. در استفاده‌ای دیگر با همان مقدار شارژ این بار دریل شارژی شما یک ساعت کار می‌کند که این بار گفته می‌شود ران تایم یک ساعت است.

بنابراین ران تایم همیشه یک زمان است که با توجه به اندازه شارژ، سلامت باتری و نوع کاربری می‌تواند متفاوت باشد. این نکته برای تشخیص ابزار تقلبی و فیک بسیار مهم است.

 

تشخیص ابزار تقلبی و فیک

لایف تایم (life time) باتری شارژی چیست؟

 لایف تام عمر مفید باتری ابزار شما است که با دو تعریف سنجیده می‌شود. در تعریف اول این‌طور بیان می‌شود که هر وقت ظرفیت برگشت‌ناپذیر باتری به 80% ظرفیت اولیه خود برسد به معنی پایان عمر مفید باتری است و لایف تایم باتری به اتمام رسیده است.

 مثلاً شما ابزار را شارژ می‌کردید و 100 پیچ ام‌دی‌اف می‌بستید؛ اما اکنون با شارژ کامل بیش از 80 پیچ نمی‌توانید ببندید.

 و سنجش دوم که منطقی‌تر است بر حسب سیکل شارژ بیان می‌شود که بسیار مرسوم‌تر است. در این سنجش تعداد نهایی بر حسب سیکل شارژ بیان می‌شود که با نزدیک‌شدن سیکل شارژ به آن عمر باتری هم روبه‌پایان می‌نهد.

اتصالات باتری‌های ابزار شارژی

گفتیم که هر سلول از باتری حدود 4 ولت است و با ظرفیت و جریان محدود؛ اما چطور ما در ابزارها ولتاژها و ظرفیت های متنوع و بالاتر داریم؟

برای رسیدن به ولتاژها و ظرفیت های بالاتر باتری‌ها رو با سه آرایش کنار هم قرار می‌دهند:

اتصال سری باتری‌ها و مشخصات

 سلول‌های باتری یک سر منفی و یک سر مثبت دارند. اتصال سری یعنی مثبت یک باتری به منفی باتری کناری و دوباره مثبت باتری به منفی باتری کناری و این تسلسل تا رسیدن به ولتاژ موردنظر ادامه دارد.

 در این اتصال ولتاژ سلول‌ها با هم جمع می‌شود؛ اما ظرفیت کل باتری‌های سری شده معادل ظرفیت یکی از سلول‌ها خواهد بود.

 مانند باتری‌های 12 ولت 1.5 آمپر ساعت که از سه عدد سلول 4 ولتی سری شده که هر یک 1.5 آمپر ساعت ظرفیت دارند تشکیل شده است.

اتصال موازی سلول‌های باتری‌ها

 اتصال موازی یعنی مثبت‌های سلول‌ها به هم و منفی‌های سلول‌ها به هم متصل شوند. مثل حالتی که باتری ماشین را به‌اصطلاح باتری به باتری می‌کنیم.
در این حالت ولتاژ نهایی ناشی از موازی‌کردن سلول‌ها برابر با ولتاژ یکی از سلول‌ها (که 4 ولت در نظر گرفته می‌شود) اما ظرفیت کل معادل مجموع ظرفیت سلول‌های موازی شده است.

 مثلاً اگر 3 سلول 4 ولت 1.5 آمپر ساعتی را با هم موازی کنیم به ولتاژ نهایی 4 ولت و ظرفیت 4.5 آمپرساعت می‌رسیم.

اتصال مختلط سلول‌های باتری

 گاهی در ابزارهای شارژی در کنار ولتاژ بالاتر نیاز به ظرفیت بالاتر هم داریم که برای رسیدن به آن از آرایش مختلط جهت چیدمان باتری‌ها استفاده می‌کنیم.
هر سه این چیدمان‌ها را در ویدئویی که تهیه کردیم با مثال کامل توضیح دادیم.

 با آموخته‌هایی که در این مقاله داشتیم در انتهای ویدئوی آموزشی یکی از ابزارهای فیک طرح ماکیتا را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در صورت درست بودن ادعای سازنده وزن این باتری باید نزدیک به هشت کیلو باشد که به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست.

 ویدئویی را که در بالای مقاله قرار دادیم حتماً ببینید.

منبع: تیم آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )