پوشش پلی استری, رنگ‌کاری, معرق

آموزش کامل و تصویری رنگ آمیزی و پلی استر تابلو معرق + پاسخ به پرسش های شما

آموزش رنگ آمیزی و پلی استر تابلو معرق

 رنگ‌آمیزی و پلی استر یک تابلوی معرق از فرایندهای پایانی و اساسی ساخت یک تابلو معرق است. این فرایند نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد که موجب شده بسیاری از معرق‌کاران تابلوهای ساخته شده با به‌منظور رنگ و پرداخت به اساتید نقاش مخصوص تابلوهای معرق بسپارند.

 یک معرق‌کار زمان و دقت زیادی را صرف حلق اثر هنری خود می‌کند که این اثر می‌تواند با یک رنگ و پرداخت خوب و استادانه نمود بیشتری پیدا کرده و به اوج زیبایی خود برسد یا اینکه توسط نقاش و رنگ کاری ناوارد به نابودی کشانده شود.

 در نوشته تنها به‌منظور آشنایی بیشتر با فرایند پلی استر کاری و خمیر ریزی تابلوهای معرق این آموزش قرار گرفته است. در انتهای نوشته و در قسمت دیدگاه‌ها نیز به پرسش‌های شما با موضوع رنگ‌آمیزی تابلو معرق پاسخ داده می‌شود.

 به‌طورکلی تابلوهای معرق به سه دسته زمینه رنگ، زمینه چوب و برجسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از نظر رنگ کاری تفاوت‌های با دیگری داشته که در این جا به توضیح در مورد هر یک از آن‌ها به طور جداگانه می‌پردازیم.

تابلو معرق

 

تابلوی زمینه رنگ در معرق چیست؟

دسترسی سریع : پنهان

 در تابلوهای زمینه رنگ در هنر معرق‌کاری، زمینه تابلو به رنگ مخلوط ساخته شده‌ای در می‌آید که توسط رنگ‌کار روی تابلو ریخته شده است. این ماده غلیظ که اصطلاحاً خمیر گفته می‌شود قسمت‌های منفی و درزهای تابلو معرق را می‌پوشاند.

 زمینه تابلوهای معرق معمولاً مشکی رنگ است که این با توجه به موضوع معرق‌کار شده می‌تواند به رنگ‌های مختلف یا حتی سبک‌های گوناگون (مانند ابروباد) اجرا شود.

 در تابلوهای زمینه رنگ استاد رنگ‌کار با ترکیب رنگ‌های فوری یا پودرهای رنگی با مایع پلی استر، به رنگ موردنظر می‌رسد.

کلاف کردن تابلو معرق در پلی استر کاری

 در رنگ کاری تابلوهای معرق حداقل ۳ میلی‌متر پلی استر یا به‌اصطلاح رنگ روی آن ریخته می‌شود. این رنگ هنگام خشک‌شدن توسط نیروی خود موجب کشیده‌شدن سطح تابلو به سمت داخل می‌شود.

 ازاین‌رو برای ازبین‌بردن این کشش که باعث تاب‌خوردن تابلو و در نتیجه ازهم‌پاشیده شدن آن می‌شود؛ باید پشت تابلو را هم مانند جلوی آن و با همان ضخامت رنگ نمود یا اینکه پشت تابلو را توسط چهارچوب‌هایی مهار کرد. به این نوع مهار نمودن به‌اصطلاح کلاف کردن گفته می‌شود.

 نکته: در تابلوهای بزرگ‌تر از ۲۰ در ۳۰ حتماً باید از کلاف چوبی استفاده کرد.

ضخامت رنگ زمینه و رنگ رویه چقدر است؟

 رنگ تابلو معرق تشکیل شده از رنگ زمینه که بسته به رنگ خمیر تغییر می‌کند و رنگ رویه که شفاف است. ضخامت مجموع این دورنگ نباید از ۳٫۵ تا ۴ میلی‌متر تجاوز کند. اگر ضخامت پلی استر از ۲ میلی‌متر تجاوز کند، در مقابل ضربه یا گرم و سردشدن هوا ممکن است از روی کار بلند شود و یا بشکند.

 برای جلوگیری از ضخامت دار شدن پلی استر لایه زمینه تابلو را با رزین و خمیر رنگ می‌سازند که بعد از سنباده‌زنی حدود دو میلی‌متر ضخامت خواهد داشت. لایه شفاف رویی را پلی استر می‌ریزند که بعد از پولیش و سنباده زدن ضخامت آن به ۱٫۵ میلی‌متر خواهد رسید.

آماده سازی زمینه و پلی استر ریزی تابلو معرق

رنگ آمیزی تابلو معرق

 به‌طورکلی در زیر پلی استر پوست پولیشی و رزین هیچ رنگ دیگری نباید باشد به عبارتی این دو نوع به هیچ نوع زیر سازی نیاز ندارند و اگر رنگی به‌غیراز خودشان در زیر باشد پلی استر یا رزین به آن نمی‌چسبد.

 به‌منظور آماده نمودن سطح تابلو معرق برای ریختن رزین پلی استر (پلی استر هم گفته می‌شود) باید مراحلی طی شده و سطح تابلو معرق آماده گردد. در ادامه این مراحل توضیح داده می‌شود:

مرحله اول: بوم کردن سطح تابلو معرق

 در تابلوهای معرق چوب‌هایی مثل نارنج – افرا – کرات هستند که ممکن است رنگ مشکی زمینه را به خود بکشند برای جلوگیری از این موضوع قبل از ریختن رنگ زمینه مقداری سیلر را در تینر فوری حل کرده و با قلم بر روی سطوح چوب‌ها می‌زنیم این کار باعث عایق شدن و پر شدن خلل‌وفرج چوب‌ها می‌شود.

 روش بهتر و سریع‌تر برای این کار می‌تواند ترکیب رزین پلی استر با تینر ده‌هزار باشد. در این روش تینر ده‌هزار و رزین پلی استر را به نسبت یک به پنج ترکیب می‌کنیم. این ترکیب را چند دقیقه هم می‌زنیم. پس از اختلاط کامل آن را با مقدار کمی (کمتر از ۳ درصد حجمی) هاردنر و ۱.۵ درصد کبالت مخلوط کرده و هم می‌زنیم.

 برای مفهوم‌تر شدن نسبت اختلاط یک لیوان (در اندازه‌های لیوان یک‌بارمصرف) را در نظر بگیرید. در این لیوان به نسبت یک به پنج رزین پلی استر و تینر ده‌هزار ریخته و خوب هم بزنید. در انتها هم حدود ۱۵ قطره هاردنر و ۵ قطره کبالت اضافه کنید و دوباره هم بزنید. نکته اینکه هاردنر و کبالت هم زمان اضافه نکنید.

 محلول رقیق به‌دست‌آمده را با قلم‌مو روی چوب‌ها بمالید تا منافذ چوب اشباع شده و مانع از جذب ماده خمیر مشکی در آوندهای آن شود. به این جذب‌شدن و لکه‌شدن کار در معرق اصطلاحاً دون زدن یا چرک شدن گفته می‌شود.

مرحله دوم: ساختن دیواره و کلاف کردن دور تابلو برای جلوگیری از ریزش رنگ

آموزش ساخت رنگ آمیزی تابلو معرق

 در مرحله دوم باید تابلو را به شکل یک حوضچه درآورده تا بتوانیم رنگ زمینه را در داخل آن بریزیم. برای این منظور اگر زیرِ کار ما از نئوپان است نر نئوپان (ضخامت کار را نر می‌نامیم) را باد می‌گیریم؛ چون از چسب‌کاغذی استفاده می‌کنیم باد گرفتن باعث می‌شود که خاک نر نئوپان مانع چسبندگی چسب نشود.

 سپس چسب‌کاغذی را به‌طوری که حدود سه میلی‌متر از لبه تابلو بیرون باشد دورتادور نر تابلو می‌چسبانیم می‌توانیم حتی برای اینکه مطمئن بشویم رنگ از کنار چسب نشت نمی‌کند بر روی چسب‌ها زهوار کوبی کنیم.

 به‌منظور اینکه رنگ در همه سطح تابلو به طور یکسان بایستد با یک تراز تابلو را نسبت به سطح تراز می‌کنیم در صورتی سطح تابلو پوشیده از چوب‌های معرق بوده و امکان گذاشتن تراز بر روی تابلو نباشد یک صفحه را تراز کرده و بعد تابلو را روی آن قرار می‌دهیم.

مرحله سوم: محاسبه رنگ و پلی استر موردنیاز برای تابلو معرق

 به‌منظور ساخت رنگ به میزان کافی باید حجم رنگ موردنیاز برای تابلو را محاسبه کنیم برای این منظور طول و عرض تابلو را اندازه گرفته در هم ضرب می‌کنیم عدد به‌دست‌آمده را در ارتفاع رنگ یعنی ۳ میلی‌متر ضرب می‌کنیم این حجم درواقع حجم رنگ زمینه بدون وجود قطعات معرق چسبانده شده است.

 برای به‌دست‌آوردن حجم واقعی رنگ باید حدس بزنیم چوب‌های معرق به طور تقریبی چه کسری از تابلو را اشغال کرده‌اند کسر را در حجم اصلی ضرب کرده و مقدار آن را از حجم اصلی کم می‌کنیم عدد حاصله حجم واقعی رنگ زمینه هست.

 مثال: فرض کنیم می‌خواهیم تابلویی به ابعاد ۳۰ در ۴۰ را رنگ کنیم

 ۳۰ ۴۰.. ۳۶۰ cm3 حجم کلی رنگ

 ۳۶۰ * ۱/۳ = ۱۲۰ cm3 حجم چوب‌های معرق
۳۶۰ – ۱۲۰ = ۲۴۰ cm3 حجم واقعی رنگ زمینه

مرحله چهارم: ساخت رنگ زمینه پلی استر تابلو معرق

ساخت رنگ زمینه پلی استر تابلو معرق

 

  بعد از محاسبه میزان رنگ به ترتیب زیر رنگ را می‌سازیم مقدار رزین موردنظر را باتوجه‌به ارتفاع محاسبه شده در داخل ظرف می‌ریزیم همان‌طور که می‌دانیم رزین از مواد پایه‌ای رنگ و سه‌جزئی هست و میزان دو جزء دیگر بستگی به مارک و برند پلی‌استر مصرفی دارد؛ لذا ابتدا کبالت که بنفش‌رنگ است و نقش شتاب‌دهنده را دارد به آن اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم.

در این حالت مخلوط به رنگ آلبالویی در خواهد آمد بعد از آن خمیر رنگ موردنظر را اضافه می‌کنیم (خمیر یک واژه فنی است و شما می‌توانید از رنگ‌فروشی‌ها رنگ فوری مخصوص پلی‌استر و یا دوده بخرید برای زمینه مشکی). در مرحله آخر ماده بی‌رنگ پراکسید را که نقش خشک‌کن را دارد به آن اضافه می‌کنیم.

نکته: ابتدا مخلوط رنگ فوری، دوده یا خمیر مشکی با رزین پلی‌استر را بسازید و خوب هم بزنید و بعد هاردنر و کبالت را اضافه کنید. در صورت استفاده از دوده صنعتی قبل از استفاده آن را الک کنید و پس از ریختن در رزین به‌خوبی هم بزنید.

نکته: خمیر مشکی، دوده یا رنگ فوری را به‌قدری به پلی‌استر اضافه کنید که وقتی آن را روی چوب می‌ریزید سطح چوب را بپوشاند و چوب زمینه مشخص نباشد.

تذکر مهم: هیچ‌وقت کبالت و هاردنر را هم‌زمان افزوده نکنید. به دلیل ایجاد حرارت بالا امکان آتش‌سوزی وجود دارد.

مرحله پنجم: رنگ ریزی رنگ زمینه تابلو معرق

رنگ را آرام‌آرام بر روی همه قسمت‌های تابلو ریخته و پخش می‌کنیم تا کاملاً درزهای اره و شیارها پر شود. رنگ بعد از ۳ تا ۴ دقیقه ژل می‌شود و بعد از ۲۴ ساعت قابلیت سنباده خوری پیدا می‌کند.

...

مرحله ششم: سنباده کاری سطح تابلو و پرداخت

سنباده کاری تابلو معرق

 

 بعد از خشک‌شدن رنگ ابتدا تابلو را با استفاده از چندتکه چوب به میز ثابت کنید سپس سنباده ۶۰ یا ۸۰ را بر روی صفحه ماشین سنباده دیسکی (پولیشر) چسبانده و سطح را آن‌قدر پرداخت می‌کنیم تا چوب‌هایی که در تابلو کار شده تمامی از زیر رنگ بیرون بیاید.

در موقع سنباده زدن باید دقت شود که صفحه سنباده کاملاً بر روی سطح بخوابد تا سطح به‌صورت یکنواخت پرداخت شود و جایی گود نشود برای یکنواخت شدن سطح و خش‌گیری سطح سنباده ۲۲۰ را بر روی ماشین سنباده لرزان بسته و سطح را خش‌گیری می‌کنیم.

مرحله هفتم: چربی گیری و قلم گیری تابلو معرق

 این مرحله به‌منظور آمادگی برای ایجاد پوشش شفاف روی تابلو انجام می‌شود. اگر در تابلو چوب‌های چربی نظیر سرخ‌دار – زیتون – آبنوس – فوفل و غیره به کار برده شده باشد رنگ پلی استر رویه را خراب خواهد کرد.

 برای جلوگیری از این مورد می‌توانیم با پنبه آغشته به تینر یا استون و زدن آن بر روی چوب‌های چرب در این مرحله چربی‌گیری کنیم همچنین در این مرحله می‌توانیم به‌وسیله راپید خطوطی را به تابلو اضافه کنیم یا اصطلاحاً تابلو را قلم‌گیری کنیم.

مرحله هشتم: ریختن پلی استر شفاف رویه تابلو معرق

 در این مرحله پلی‌استر شفاف روی تابلو کار می‌شود. هم می‌توان از پلی‌استر پوست و پولیش که بعد از خشک‌شدن باید پولیش شود استفاده کرد هم می‌توان از پلی‌استر ایستاده که بعد از خشک‌شدن کاملاً شفاف بوده و نیاز به پولیش ندارد استفاده کرد.

 پلی‌استر پوست و پولیش را هم می‌توان به‌صورت یک‌مرحله‌ای مانند روشی که در مورد رزین استفاده شد بر روی تابلو ریخت یا با پیستوله در چندین مرحله پاشیده شود. بهترین روش پاشیدن با پیستوله است پاشیدن این قابلیت را دارد که سطح تابلو به‌صورت یکنواخت و در ضخامت یکسان رنگ بگیرد درصورتی‌که در حالت ریختن امکان موج افتادن و پا گربه‌ای شدن زیاد است.

 اگر بخواهیم رنگ را بر روی تابلو بریزیم؛ مانند قبل با چسب کناره‌های تابلو را به شکل حوضچه درآورده سپس تابلو را تراز می‌کنیم. بر اساس مطالب گفته شده میزان رنگ را حساب کرده بر مبنای توصیه کارخانه سازنده به‌اندازه کافی از دو جزء دیگر ابتدا کبالت بعد از خوب مخلوط‌کردن پراکسید به آن اضافه می‌کنیم و بعد در روی سطح کار می‌ریزیم.

 در موقع مخلوط‌کردن مواد ممکن است در داخل رنگ حباب هوا به وجود آید این حباب بعد از خشک‌شدن و پولیش سوراخ‌هایی را در روی کار به وجود می‌آورد برای پیشگیری از این موضوع می‌توان با یک سوزن حباب‌های هوا را خالی کرد.

 برای خالی‌کردن حباب‌های هوای تشکیل شده در رزین می‌توانید از حرارت سشوار و یا حرارت شعله (مانند فندک اتمی) استفاده کنید. دقت داشته باشید که این حباب به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود و پس از خشک‌شدن باقی خواهد ماند.

استفاده از پلی استر پوست و پولیش به‌عنوان رنگ شفاف رویه به صورت پاششی

  اگر بخواهیم به‌وسیله پاشش پلی‌استر را کار کنیم بدین ترتیب عمل می‌کنیم اول‌ازهمه تابلو را کاملاً تراز می‌کنیم سپس میزان دو میل رنگی را که قرار است روی تابلو پاشیده شود را محاسبه کرده میزان کبالت را باتوجه‌به آنچه در مورد رزین گفته شد و سردی و گرمی هوا به آن اضافه می‌کنیم پلی‌استری که به آن کبالت اضافه کرده‌ایم را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم.

در هر مرحله که خواستیم بپاشیم یک قسمت از پلی‌استر را با هاردنر موردنیاز ترکیب کرده و می‌پاشیم صبر می‌کنیم تا رنگ تابلو ژل شود بلافاصله دست بعدی را می‌پاشیم.

اگر از حالت ژل بگذرد؛ چون سطح پارافین می‌زند و رنگ بعدی به آن نمی‌چسبد باید بگذاریم رنگ خشک شود یک دست سنباده پوست به آن می‌زنیم بعد دست بعد رنگ را می‌پاشیم آن‌قدر پاشیدن را ادامه می‌دهیم تا ضخامت دو میل حاصل شود.

استفاده از پلی استر ایستاده به‌عنوان رنگ شفاف رویه تابلو معرق

 به‌طورکلی پلی‌استر ایستاده فقط به‌صورت پاششی به کار می‌رود این پلی‌استر احتیاج به زیر ساز دارد بدین ترتیب که ابتدا یک دست سیلر با کاردک روی کار کشیده می‌شود بعد از خشک‌شدن سنباده می‌زنیم سپس سه دست سیلر به‌صورت پاششی بر روی کار می‌پاشیم بعد از هر پاشش هم یک دست سنباده می‌زنیم.

 تا این مرحله آستر اولیه به اتمام رسیده بعدازاین مرحله به‌عنوان آستر ثانویه بر روی سطح کیلر می‌پاشیم این زیر سازی باعث می‌شود تا پلی‌استر رویه ضخیم نشود؛ زیرا که ضخیم‌شدن زیاد پلی‌استر باعث شکننده شدن آن در مقابل ضربه می‌شود.

 این پلی‌استر را هم مانند پلی‌استر پوست و پولیش در چند مرحله می‌پاشیم به‌ازای هر لیتر پلی‌استر ایستاده دو لیتر تینر به آن اضافه می‌کنیم. برای هوای متعادل به‌ازای پلی‌استر رقیق شده با تینر ۳ الی ۴ دری (درب مخزن کبالت با هاردنر) به آن کبالت اضافه می‌کنیم به‌تناسب سرد یا گرم بودن هوا مقدار کبالت را بیشتر یا کمتر می‌کنیم.

 بعد از مخلوط‌کردن کبالت و پراکسید با پلی‌استر حدود ۱ الی دو دقیقه مخلوط را به حال خود می‌گذاریم تا هم مواد نسبت به هم واکنش دهد هم حباب‌های هوا از داخل رنگ خارج شود بعد از هر مرحله پاشیدن با پیستوله برای جلوگیری از لخته‌شدن رنگ در داخل پیستوله آن را باید شستشو داد.

مرحله نهم: پولیش کردن تابلو معرق

پولیش کردن تابلو معرق

 بعد از ۲۴ ساعت تابلو آماده پولیش‌کاری بوده و یک‌لایه پارافینی و کدر بر روی سطح بسته شده. در اولین مراحل پولیش باید این قشر از روی کار برداشته شود. بدین ترتیب که پولیش‌کاری را با سنباده ۱۵۰ و دستگاه سنباده لرزان شروع می‌کنیم بعد به ترتیب از سنباده‌های ۴۰۰- ۶۰۰ – ۸۰۰ – ۱۰۰۰ – ۱۲۰۰ استفاده می‌کنیم.

 در واقع با استفاده از هر سنباده خط‌های سنباده قبل و خطوط به‌جامانده از آن را هموار می‌کنیم. در اثر کشیدن سنباده گرد سفیدی از روی کار بلند می‌شود که باید در هر مرحله با یک کهنه آن را از روی کار برداریم همچنین در مورد سنباده‌های پوست‌آب می‌توان برای بهبود کیفیت سنباده زدن از آب نیز استفاده کرد.

 بعد از سنباده زدن سطح کار به ترتیب با استفاده از خمیرهای پولیش زیر کار (به رنگ قرمز) و روی کار (به رنگ سفید) و با استفاده از کله نمد متصل له دستگاه پولیشر خط‌های سنباده‌ها را هموار می‌کنیم.

 کله نمد از تعدادی لایه‌های نمد به‌هم‌دوخته شده در مرکز تشکیل شده. کله نمد را به‌وسیله یک پیچ مخصوص سر رزوه دار دو واشر و یک‌ مهره بر روی ماشین پوست سوار می‌کنند.

پولیش کاری تابلو معرق

 

 ابتدا خمیر پولیش قرمز که زبرتر هم هست بر روی کار می‌زنیم و به ترتیبی که در شکل می‌بینید روی سطح آن را کله نمد می‌زنیم تا خط‌های سنباده در بیاید سپس از خمیر پولیش سفید به همین ترتیب استفاده کرده تا خط‌های خمیر پولیش قرمز را در بیاورد همچنین می‌توان از صابون‌های پولیش قرمز و سفید هم بدین منظور استفاده کرد.

 بعد از استفاده از خمیرهای پولیش، شیر پولیش را بر روی سطح کار زده و به‌وسیله پوست بره‌ای که بر روی دیسک ماشین پوست بسته‌ایم سطح را پولیش می‌کنیم این در واقع آخرین مرحله پولیش‌کاری است. در این مرحله حالت آینه‌ای و شفاف طرح رویی تابلوهای معرق شکل می‌گیرد.

 بعد از آخرین مرحله پولیش برای اینکه بتوانیم دور تابلو را رنگ کنیم بدون اینکه سطح تابلو آسیب ببیند سطح تابلو را می‌پوشانیم سپس دور تابلو را بتونه کرده بعد از پرداخت لبه یک دست بتونه فوری دور تابلو می‌پاشیم بعد از پرداخت مجدد لبه و سنباده‌کاری رنگ مشکی نهایی را می‌پاشیم. رنگ‌کردن دور تابلو به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت طرفین و پشت تابلو معرق است که بیشتر در تابلو زمینه نئوپان استفاده می‌شود.

آموزش رنگ کردن تابلوهای معرق زمینه چوب و پازل

در این نوع معرق زمینه از چوب یا پازل کار شده و زمینه تابلو هم چوبی و معمولاً تمام تابلو مسطح بوده و برجستگی ندارد (در تابلوهای چند پلان می‌توان در چند سطح معرق را اجرا نمود)؛

بنابراین رنگ کل تابلو به‌صورت شفاف کار خواهد شد بدین ترتیب که ابتدا برای پر کردن خلل و فرج سطح تابلو از رزین به‌صورت شفاف استفاده کرده پس از خشک شدن سطح را به‌وسیله ماشین پوست سنباده زده تا تمام چوب‌های معرق به‌صورت یکنواخت صاف شود و در روی تابلو پستی بلندی نباشد به‌وسیله دستگاه لرزان و سنباده نرم خش گیری می‌کنیم بعد از این مرحله یا به‌صورت حوضچه‌ای یا به‌صورت پاششی پلی استر شفاف رویه را کار می‌کنیم.

آموزش رنگ کاری معرق طرح برجسته و معرق منبت

در این سبک از معرق از تلفیق دو هنر معرق و منبت استفاده می‌شود. به این صورت که بر خلاف تابلوهای رایج معرق سطح آن مسطح و صاف نیست و هنرمند با استفاده از ترفندهای منبت حالتی سه‌بعدی و حجم‌دار به قطعات معرق می‌دهد.

آموزش رنگ کاری معرق طرح برجسته

 

اثر: حمید رضا مهرپرور

 برای رنگ‌کردن این نوع معرق باید زیر کار درآورده شود بدین ترتیب که جاهای موردنیاز را بتونه کرده روی سطوح منبت شده و زمینه را کاملاً پرداخت می‌کنیم حداقل دودست سیلر و یک دست کیلر بر روی کار می‌پاشیم و بعد از هر مرحله پاشیدن سنباده می‌زنیم و برای رنگ رویه می‌توانیم از نیم پلی‌استر و یا پلی‌استر ایستاده استفاده کنیم.

 لطفاً شما هم تجربیات خود از رنگ‌آمیزی تابلوهای معرق را با ما در بخش دیدگاه‌های این مطلب در میان بگذارید. پاسخگوی پرسش‌های شما با این موضوع در قسمت دیدگاه‌ها خواهیم بود.

منبع: آیچوب

196 نظر در “آموزش کامل و تصویری رنگ آمیزی و پلی استر تابلو معرق + پاسخ به پرسش های شما

  1. 09031429701 گفت:

    سلام.من حدود 10 سال پیش یه تابلو 80در ۸۵ کار کردم اما وقتی دادم رنگش کنن متاسفانه خرابش کرد.خواستم ببینم امکان اصلاحش هست؟

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      بله مشکی نداره
      میتونید بدید به رنگکار که رنگ قبلی رو پاک کنه و رنگ جدید اجرا بشه

  2. محمد ش گفت:

    سلام وقت شما بخیر.
    من به صورت خودآموز معرق کار می کنم و همیشه هم مشکلم با پس زمینه بوده. این آموزش هم مناسب بود ولی من کارهای حرفه ای رو که نگاه می کنم مخصوصا در تابلوهای خطاطی متوجه می شوم رنگاهی زمینه قهوه ای تیره و اخرایی خوشرنگ هست. می خواستم در رابطه با آن بدانم. رنگ چوب رو با شاپان درست می کنند و بعد از استفاده سیلر می زنند که ثابت بشه ولی بعدش عموما از چی استفاده میشه. مثلا طرح زیر رو به نظر شما چیکار کرده اند؟
    ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      هم از شاپان و هم از جوهر می توان استفاده کرد
      روی کار در نهایت سیلر و در پایان کیلر یا نیم پلی استر پاشیده میشه

  3. حمید۱۱۱۱۱۱۱ گفت:

    سلام من با رزین پوست پولیش با دوده صنعتی، پلی استر رنگی سیاه درست کردم بعد از جوراب کل پلی استر رو گذراندم بعد کبالت وهاردنر رو اضافه کردم و تابلو رو هم با سیلر دوبار بوم کردم و پلی استر رو روی تابلو ریختم .اما بعد از خشک شدن پلی استر ژله شد اما بین چوب ها و پلی استر خالی شد و فاصله افتاده و پلی استر به چوبها نچسبیده لطفا بفرمایید اشکال کار کجاست.

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      پلی استر بی کیفیت یا فاسد بوده و یا درصد ترکیب مواد را رعایت نکرده اید
      درصد ترکیب برای بعضی برند ها وزنی و بعضی دیگر حجمی هست
      قبل از پلی استر باید چوب را روغن زدایی و سپس سیر می کردید و بعد اقدام به ریختن خمیر مشکی می کردید

      1. حمید۱۱۱۱۱۱۱ گفت:

        بله پلی استر تقریبا دو سال پیش گرفته بودم. روغن گیری رو باپنبه و استون با کشیدن روی چوب انجام باید داد؟ سیر کردن هم با سیلر هست درسته؟ مواد بصورت حجمی اضافه شده و قبلا هم با این میزان کبالت و هاردنر بصورت رنگی و بدون رنگ ژله شد و جواب داد.مارک پلی استر ایران کیتون هست.ممنون از وقت گذاری تون

  4. تیدا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    جایی هست که زمینه تابلو معرق رو برامون پلی استر بزنن ؟ ادرس و شماره تلفن میخوام لطفا

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      چرا می خواهید چنین کاری کنید؟

  5. ارسطو گفت:

    سلام استاد
    روزتون به خیر
    استاد عزیز من چند تا سوال درباره رنگ کاری معرق داشتم.
    1-میشه از نیم پلی استر برای ساخت خمیر رنگ استفاده کرد.
    2-اگر باید از تمام پلی استر استفاده کنم از پلی استر پوست و پولیش باید استفاده کنم یا پلی استر ایساده یا رزین .
    3-میشه خمیر رنگ رو با تمام پلی استر ساخت و استفاده کرد اما رنگ نهایی رو نیم پلی استر پاشید.
    4-طرح های ابرو باد رو در تابلو های معرق به چه شکلی اجرا میکنن؟ از ترکیب چه مدل رنگهایی(پودری یا مایع) استفاده میکنن برای اجرای طرح های ابرو باد در تابلو های معرق؟؟؟
    ممنون بابت تلاش هایی که میکنین.

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      ابرو باد نیم پلیستر ترکیب شده با پودر رنگی هست
      چند رنگ جداگانه می سازند و با هم ترکیب می کنند

  6. جواد گفت:

    سلام
    ببخشید پولیستر پوست پولیش با رنگ فوری سازگاری دارد یانه میتوان پولی ایستر پوست پولیش را با رنگ فوری قاتی کرده به دور کار پاشید یا نه
    ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام جواد عزیز
      معرق کار ها دوده صنعتی یا رنگ مشکی فوری رو با تمام پلی استر ترکیب می کنند و روی کار میریزند؛ اما با پیستوله امکان انجام درست و اصولی این کار نیست.

  7. فائزه گفت:

    سلام تابلو معرق پلی استر زمین افتاده و شکسته آیا راهی برای ترمیم هست؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام فائزه گرامی
      بستگی به مقدار خرابی داره
      نمیشه بدون مشاهده تابلو نظر داد.
      پیشنهاد میدیم به یک نجار کار رو نشون بدید.

  8. احمد گفت:

    با سلام لطفا”یه رنگکار خوب و حرفه ای در تهران معرفی فرمائید متشکرم

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما احمد عزیز
      متاسفانه آشنا نیستیم که معرفی کنیم.

  9. علی گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم در رنگ کاری تابلو معرق هنگام ریختن تمام پلیستر دون دون میشود برای جلوگیری از این چه باید کرد؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام علی
      اگر از دوده یا رنگ های پوردی استفاده می کنید قبل از استفاده الک کنید.پس از ترکیب به خوبی هم بزنید.
      دوده یا پودر رنگی را ابتدا با جزء اصلی ترکیب کنید و د رمراحل بعدی کبالت و هاردنر را بیافزاید.
      استفاده از رنگ فوری جایگزین بهتری برای پودرهای رنگیست.

  10. داود گفت:

    سلام و خسته نباشید
    برای تهیه خمیر مشکی آیا به جای پلی استر میشود از سیلر استفاده کرد؟
    برای رقیق کردن خمیر مشکی باید چه کار کینم؟
    خمیر مشکی را به صورت آماده میشود تهیه کرد؟
    کیفیت کار رزین های معمولی و پلی یورتان تا چه حد تفاوت دارد؟
    خیلی ممنون
    تشکر

    1. آیچوب گفت:

      سلام داود.
      خیر. نمی توانید از سیلر استفاده کنید.
      می توانید از تینر ۱۰ هزار استفاده کنید.
      به صورت آماده موجود نیست.باید با فرمول گفته شده بسازید.
      هم رزین و هم پلی یورتان دو واژه بسیار کلی هستند که طیف وسیعی از مواد را در بر می گیرند.
      اگر منظور شما تفاوت تمام پلیستر و رزین های اپوکسی هست، کیفیت اپوکسی بهتر از تمام پلیستر و قیمت آن نیز بالاتر هست.
      برای خمیر مشکی نیازی به اپوکسی ندارید. پلی استر های سه جزئی مناسب هست برای این کار.
      قبل از کار باید سطح کار را پلیستر رقیق شده بریزید تا منافذ چوب پر شود تا پس از اعمال همرنگی یا بتونه کار چرک نشود.
      پس از آن می توانید خمیر مشکی تهیه و روی کار بریزید.

  11. داود گفت:

    سلام
    ممنون از راهنماییتون
    چند سوال برایم پیش آمده
    ۱-آیا میشود سیلر و کیلر را با قلم مو روی تابلو اجرا کرد؟
    ۲-چون تابلوی خط هست حتما باید هم از سیلر و هم از کیلر استفاده کنم؟یا فقط از کیلر میتوانم استفاده کنم؟
    ۳-آیا کیلر به مرور زمان زرد رنگ نمیشود؟
    تشکر فراوان از صبر و حوصله ای که به خرج میدهید برای پاسخگویی

    1. آیچوب گفت:

      سلام داوود عزیز
      بله می تونید اجرا کنید، البته اگر زیر کار شاپان وجود داشته باشه، فشار قلم مو مقداری از شاپان رو حل می کنه…
      اگر خودرنگ کار می کنید، مشکلی نیست و به راحتی می تونید از قلم مو استفاده کنید.
      کیلر به تنهایی کافی نیست و باید از سیلر استفاده کنید
      کیلر اگر در معرض نور آفتاب یا نور شدید قرار بگیره، زرد میشه

  12. davood گفت:

    میخواستم سوالی در مورد تابلوهای معرق خط از شما بپرسم
    برای محافظت و جلوه ی بهتر تابلو بهترین و ساده ترین روش را میفرمایید
    از چه نوع سیلر و کیلری باید استفاده کنم؟
    توضیحی در مورد روش کار برایم ارسال کنید
    سپاسگذارم

    1. آیچوب گفت:

      سلام داوود عزیز
      می تونید از سیل رو کیلر پارس اشن یا پارس مهام استفاده کنید.
      روش کار در لینک زیر:

      آموزش رنگ چوب به روش سیلر و کیلر

  13. حقگو گفت:

    سلام میخواستم ببینم شما شفارش تابلو
    برای پلی استر کردن هم قبول می کنید و
    کجا باید تابلو را تحویل بدیم وهزینش چقدر هست

    1. آیچوب گفت:

      سلام جناب حقگو
      خیر در این زمینه فعالیت نداریم.

      1. نوید کمالی گفت:

        سلام نوید هستم از کرج استاد چطوری میتونم توی تابلوهای پلی استربه رنگم سایه چطوری بدم تو مثل تابلو
        ادم وهوا درضمن من توخونه دارم کار میکنم وکلاسی هم نرفتم ممنون میشم راهنمایی کنید سپاس

        1. آیچوب گفت:

          سلام نوید.
          دقیقا متوجه پرسش شما نشدم. هر گونه نقش و افکت روی تابلوی معرق را معتقدم که باید با چوب انجام داد.
          در مورد کاری که اشاره کردید روش هایی رایج شده متاسفانه که معرقکار تنها برش های دوربری را انجام می دهد با حداقل قطعات و به جای خط اره و افکت های سایه و نور و حتی بعضی از عناصر ریز مانند صورت آن را نقاشی می کند.
          این نقاشی در مرحله پس از پلیستر ریزی اولیه انجام می شود. پس از خشک شدن لایه اول، نقاشی روی کار انجام می شود و سپس لایه نهایی پوشش اعمال می شود.

  14. مجید گفت:

    من دوتا تابلو معرق دارمـ خیلی سال پیش کار کردم ولی کار پلی استر انجام ندادم
    میخواستم ببینم کسی هست در کرج یا همدان کا و کامل کنه برام پلی استر کنه تکمیل بشه تماس بگیرید ۰۹۲۱۶۰*****

  15. بهرامي گفت:

    سلام
    ببخشید میخواستم بدونم شما تابلو معرق هم میخرید
    تابلو ۵٠در٧٠ هست
    مرسی

    1. آیچوب گفت:

      سلام دوست گرامی .
      خیر.
      البته ملاک خرید تابلو معرق صرفا اندازه ان نیست .

  16. رام گفت:

    با سلام،برای از بین بردن خش های روی تابلو معرق چکار میتوانیم انجام دهیم.
    با تشکر

    1. آیچوب گفت:

      سلام رام
      ستگی به این داره که خط و خش تا چه حدی باشه، اگر درحد خشی که روی شیشه وجود داره باشه، میتونید روی کار رو یک دست سنباده پوست ۱۰۰۰ بکشید و با روغن جلا خودرویی خیلی نرم، روی کار رو پوشش بدید.
      انتخاب رنگ برای پوشش دادن، بستگی به رنگ پایانی داره، مثلا اگر تمام پلی استر باشه، این روش جواب نمیده. اگر نیم پلی استر باشه، جواب میده.

  17. هانی گفت:

    سلام پلی استر پولیشی دیگه پیدا نمیشه من حتی با چندتا شرکت تولید کننده تماس گرفتم میگن منسوخ شده از جمله ریف ودیاکو پارس که میگن اگه بخوای سفارشی بشکه ای تولید میکنیم مشکل منم فقط خمیر مشکیه که همیشه با پولیشی میریختم میخواستم بپرسم نمیشه از ایستاده یا اپوکسی یا پلی اورتان استفاده کرد چندتا تابلویی هم اماده به رنگ دارم بزرگه خودم نمیتونم امتحان کنم میترسم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. میر پارسا گفت:

      سلام
      من میتونم براتون انجام بدم
      ****
      طهماسبی

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )