پوشش پلی استری, رنگ‌کاری, معرق

آموزش کامل و تصویری رنگ آمیزی و پلی استر تابلو معرق + پاسخ به پرسش های شما

آموزش رنگ آمیزی و پلی استر تابلو معرق

 رنگ‌آمیزی و پلی استر یک تابلوی معرق از فرایندهای پایانی و اساسی ساخت یک تابلو معرق است. این فرایند نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد که موجب شده بسیاری از معرق‌کاران تابلوهای ساخته شده با به‌منظور رنگ و پرداخت به اساتید نقاش مخصوص تابلوهای معرق بسپارند.

 یک معرق‌کار زمان و دقت زیادی را صرف حلق اثر هنری خود می‌کند که این اثر می‌تواند با یک رنگ و پرداخت خوب و استادانه نمود بیشتری پیدا کرده و به اوج زیبایی خود برسد یا اینکه توسط نقاش و رنگ کاری ناوارد به نابودی کشانده شود.

 در نوشته تنها به‌منظور آشنایی بیشتر با فرایند پلی استر کاری و خمیر ریزی تابلوهای معرق این آموزش قرار گرفته است. در انتهای نوشته و در قسمت دیدگاه‌ها نیز به پرسش‌های شما با موضوع رنگ‌آمیزی تابلو معرق پاسخ داده می‌شود.

 به‌طورکلی تابلوهای معرق به سه دسته زمینه رنگ، زمینه چوب و برجسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از نظر رنگ کاری تفاوت‌های با دیگری داشته که در این جا به توضیح در مورد هر یک از آن‌ها به طور جداگانه می‌پردازیم.

تابلو معرق

 

تابلوی زمینه رنگ در معرق چیست؟

دسترسی سریع : پنهان

 در تابلوهای زمینه رنگ در هنر معرق‌کاری، زمینه تابلو به رنگ مخلوط ساخته شده‌ای در می‌آید که توسط رنگ‌کار روی تابلو ریخته شده است. این ماده غلیظ که اصطلاحاً خمیر گفته می‌شود قسمت‌های منفی و درزهای تابلو معرق را می‌پوشاند.

 زمینه تابلوهای معرق معمولاً مشکی رنگ است که این با توجه به موضوع معرق‌کار شده می‌تواند به رنگ‌های مختلف یا حتی سبک‌های گوناگون (مانند ابروباد) اجرا شود.

 در تابلوهای زمینه رنگ استاد رنگ‌کار با ترکیب رنگ‌های فوری یا پودرهای رنگی با مایع پلی استر، به رنگ موردنظر می‌رسد.

کلاف کردن تابلو معرق در پلی استر کاری

 در رنگ کاری تابلوهای معرق حداقل ۳ میلی‌متر پلی استر یا به‌اصطلاح رنگ روی آن ریخته می‌شود. این رنگ هنگام خشک‌شدن توسط نیروی خود موجب کشیده‌شدن سطح تابلو به سمت داخل می‌شود.

 ازاین‌رو برای ازبین‌بردن این کشش که باعث تاب‌خوردن تابلو و در نتیجه ازهم‌پاشیده شدن آن می‌شود؛ باید پشت تابلو را هم مانند جلوی آن و با همان ضخامت رنگ نمود یا اینکه پشت تابلو را توسط چهارچوب‌هایی مهار کرد. به این نوع مهار نمودن به‌اصطلاح کلاف کردن گفته می‌شود.

 نکته: در تابلوهای بزرگ‌تر از ۲۰ در ۳۰ حتماً باید از کلاف چوبی استفاده کرد.

ضخامت رنگ زمینه و رنگ رویه چقدر است؟

 رنگ تابلو معرق تشکیل شده از رنگ زمینه که بسته به رنگ خمیر تغییر می‌کند و رنگ رویه که شفاف است. ضخامت مجموع این دورنگ نباید از ۳٫۵ تا ۴ میلی‌متر تجاوز کند. اگر ضخامت پلی استر از ۲ میلی‌متر تجاوز کند، در مقابل ضربه یا گرم و سردشدن هوا ممکن است از روی کار بلند شود و یا بشکند.

 برای جلوگیری از ضخامت دار شدن پلی استر لایه زمینه تابلو را با رزین و خمیر رنگ می‌سازند که بعد از سنباده‌زنی حدود دو میلی‌متر ضخامت خواهد داشت. لایه شفاف رویی را پلی استر می‌ریزند که بعد از پولیش و سنباده زدن ضخامت آن به ۱٫۵ میلی‌متر خواهد رسید.

آماده سازی زمینه و پلی استر ریزی تابلو معرق

رنگ آمیزی تابلو معرق

 به‌طورکلی در زیر پلی استر پوست پولیشی و رزین هیچ رنگ دیگری نباید باشد به عبارتی این دو نوع به هیچ نوع زیر سازی نیاز ندارند و اگر رنگی به‌غیراز خودشان در زیر باشد پلی استر یا رزین به آن نمی‌چسبد.

 به‌منظور آماده نمودن سطح تابلو معرق برای ریختن رزین پلی استر (پلی استر هم گفته می‌شود) باید مراحلی طی شده و سطح تابلو معرق آماده گردد. در ادامه این مراحل توضیح داده می‌شود:

مرحله اول: بوم کردن سطح تابلو معرق

 در تابلوهای معرق چوب‌هایی مثل نارنج – افرا – کرات هستند که ممکن است رنگ مشکی زمینه را به خود بکشند برای جلوگیری از این موضوع قبل از ریختن رنگ زمینه مقداری سیلر را در تینر فوری حل کرده و با قلم بر روی سطوح چوب‌ها می‌زنیم این کار باعث عایق شدن و پر شدن خلل‌وفرج چوب‌ها می‌شود.

 روش بهتر و سریع‌تر برای این کار می‌تواند ترکیب رزین پلی استر با تینر ده‌هزار باشد. در این روش تینر ده‌هزار و رزین پلی استر را به نسبت یک به پنج ترکیب می‌کنیم. این ترکیب را چند دقیقه هم می‌زنیم. پس از اختلاط کامل آن را با مقدار کمی (کمتر از ۳ درصد حجمی) هاردنر و ۱.۵ درصد کبالت مخلوط کرده و هم می‌زنیم.

 برای مفهوم‌تر شدن نسبت اختلاط یک لیوان (در اندازه‌های لیوان یک‌بارمصرف) را در نظر بگیرید. در این لیوان به نسبت یک به پنج رزین پلی استر و تینر ده‌هزار ریخته و خوب هم بزنید. در انتها هم حدود ۱۵ قطره هاردنر و ۵ قطره کبالت اضافه کنید و دوباره هم بزنید. نکته اینکه هاردنر و کبالت هم زمان اضافه نکنید.

 محلول رقیق به‌دست‌آمده را با قلم‌مو روی چوب‌ها بمالید تا منافذ چوب اشباع شده و مانع از جذب ماده خمیر مشکی در آوندهای آن شود. به این جذب‌شدن و لکه‌شدن کار در معرق اصطلاحاً دون زدن یا چرک شدن گفته می‌شود.

مرحله دوم: ساختن دیواره و کلاف کردن دور تابلو برای جلوگیری از ریزش رنگ

آموزش ساخت رنگ آمیزی تابلو معرق

 در مرحله دوم باید تابلو را به شکل یک حوضچه درآورده تا بتوانیم رنگ زمینه را در داخل آن بریزیم. برای این منظور اگر زیرِ کار ما از نئوپان است نر نئوپان (ضخامت کار را نر می‌نامیم) را باد می‌گیریم؛ چون از چسب‌کاغذی استفاده می‌کنیم باد گرفتن باعث می‌شود که خاک نر نئوپان مانع چسبندگی چسب نشود.

 سپس چسب‌کاغذی را به‌طوری که حدود سه میلی‌متر از لبه تابلو بیرون باشد دورتادور نر تابلو می‌چسبانیم می‌توانیم حتی برای اینکه مطمئن بشویم رنگ از کنار چسب نشت نمی‌کند بر روی چسب‌ها زهوار کوبی کنیم.

 به‌منظور اینکه رنگ در همه سطح تابلو به طور یکسان بایستد با یک تراز تابلو را نسبت به سطح تراز می‌کنیم در صورتی سطح تابلو پوشیده از چوب‌های معرق بوده و امکان گذاشتن تراز بر روی تابلو نباشد یک صفحه را تراز کرده و بعد تابلو را روی آن قرار می‌دهیم.

مرحله سوم: محاسبه رنگ و پلی استر موردنیاز برای تابلو معرق

 به‌منظور ساخت رنگ به میزان کافی باید حجم رنگ موردنیاز برای تابلو را محاسبه کنیم برای این منظور طول و عرض تابلو را اندازه گرفته در هم ضرب می‌کنیم عدد به‌دست‌آمده را در ارتفاع رنگ یعنی ۳ میلی‌متر ضرب می‌کنیم این حجم درواقع حجم رنگ زمینه بدون وجود قطعات معرق چسبانده شده است.

 برای به‌دست‌آوردن حجم واقعی رنگ باید حدس بزنیم چوب‌های معرق به طور تقریبی چه کسری از تابلو را اشغال کرده‌اند کسر را در حجم اصلی ضرب کرده و مقدار آن را از حجم اصلی کم می‌کنیم عدد حاصله حجم واقعی رنگ زمینه هست.

 مثال: فرض کنیم می‌خواهیم تابلویی به ابعاد ۳۰ در ۴۰ را رنگ کنیم

 ۳۰ ۴۰.. ۳۶۰ cm3 حجم کلی رنگ

 ۳۶۰ * ۱/۳ = ۱۲۰ cm3 حجم چوب‌های معرق
۳۶۰ – ۱۲۰ = ۲۴۰ cm3 حجم واقعی رنگ زمینه

مرحله چهارم: ساخت رنگ زمینه پلی استر تابلو معرق

ساخت رنگ زمینه پلی استر تابلو معرق

 

  بعد از محاسبه میزان رنگ به ترتیب زیر رنگ را می‌سازیم مقدار رزین موردنظر را باتوجه‌به ارتفاع محاسبه شده در داخل ظرف می‌ریزیم همان‌طور که می‌دانیم رزین از مواد پایه‌ای رنگ و سه‌جزئی هست و میزان دو جزء دیگر بستگی به مارک و برند پلی‌استر مصرفی دارد؛ لذا ابتدا کبالت که بنفش‌رنگ است و نقش شتاب‌دهنده را دارد به آن اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم.

در این حالت مخلوط به رنگ آلبالویی در خواهد آمد بعد از آن خمیر رنگ موردنظر را اضافه می‌کنیم (خمیر یک واژه فنی است و شما می‌توانید از رنگ‌فروشی‌ها رنگ فوری مخصوص پلی‌استر و یا دوده بخرید برای زمینه مشکی). در مرحله آخر ماده بی‌رنگ پراکسید را که نقش خشک‌کن را دارد به آن اضافه می‌کنیم.

نکته: ابتدا مخلوط رنگ فوری، دوده یا خمیر مشکی با رزین پلی‌استر را بسازید و خوب هم بزنید و بعد هاردنر و کبالت را اضافه کنید. در صورت استفاده از دوده صنعتی قبل از استفاده آن را الک کنید و پس از ریختن در رزین به‌خوبی هم بزنید.

نکته: خمیر مشکی، دوده یا رنگ فوری را به‌قدری به پلی‌استر اضافه کنید که وقتی آن را روی چوب می‌ریزید سطح چوب را بپوشاند و چوب زمینه مشخص نباشد.

تذکر مهم: هیچ‌وقت کبالت و هاردنر را هم‌زمان افزوده نکنید. به دلیل ایجاد حرارت بالا امکان آتش‌سوزی وجود دارد.

مرحله پنجم: رنگ ریزی رنگ زمینه تابلو معرق

رنگ را آرام‌آرام بر روی همه قسمت‌های تابلو ریخته و پخش می‌کنیم تا کاملاً درزهای اره و شیارها پر شود. رنگ بعد از ۳ تا ۴ دقیقه ژل می‌شود و بعد از ۲۴ ساعت قابلیت سنباده خوری پیدا می‌کند.

...

مرحله ششم: سنباده کاری سطح تابلو و پرداخت

سنباده کاری تابلو معرق

 

 بعد از خشک‌شدن رنگ ابتدا تابلو را با استفاده از چندتکه چوب به میز ثابت کنید سپس سنباده ۶۰ یا ۸۰ را بر روی صفحه ماشین سنباده دیسکی (پولیشر) چسبانده و سطح را آن‌قدر پرداخت می‌کنیم تا چوب‌هایی که در تابلو کار شده تمامی از زیر رنگ بیرون بیاید.

در موقع سنباده زدن باید دقت شود که صفحه سنباده کاملاً بر روی سطح بخوابد تا سطح به‌صورت یکنواخت پرداخت شود و جایی گود نشود برای یکنواخت شدن سطح و خش‌گیری سطح سنباده ۲۲۰ را بر روی ماشین سنباده لرزان بسته و سطح را خش‌گیری می‌کنیم.

مرحله هفتم: چربی گیری و قلم گیری تابلو معرق

 این مرحله به‌منظور آمادگی برای ایجاد پوشش شفاف روی تابلو انجام می‌شود. اگر در تابلو چوب‌های چربی نظیر سرخ‌دار – زیتون – آبنوس – فوفل و غیره به کار برده شده باشد رنگ پلی استر رویه را خراب خواهد کرد.

 برای جلوگیری از این مورد می‌توانیم با پنبه آغشته به تینر یا استون و زدن آن بر روی چوب‌های چرب در این مرحله چربی‌گیری کنیم همچنین در این مرحله می‌توانیم به‌وسیله راپید خطوطی را به تابلو اضافه کنیم یا اصطلاحاً تابلو را قلم‌گیری کنیم.

مرحله هشتم: ریختن پلی استر شفاف رویه تابلو معرق

 در این مرحله پلی‌استر شفاف روی تابلو کار می‌شود. هم می‌توان از پلی‌استر پوست و پولیش که بعد از خشک‌شدن باید پولیش شود استفاده کرد هم می‌توان از پلی‌استر ایستاده که بعد از خشک‌شدن کاملاً شفاف بوده و نیاز به پولیش ندارد استفاده کرد.

 پلی‌استر پوست و پولیش را هم می‌توان به‌صورت یک‌مرحله‌ای مانند روشی که در مورد رزین استفاده شد بر روی تابلو ریخت یا با پیستوله در چندین مرحله پاشیده شود. بهترین روش پاشیدن با پیستوله است پاشیدن این قابلیت را دارد که سطح تابلو به‌صورت یکنواخت و در ضخامت یکسان رنگ بگیرد درصورتی‌که در حالت ریختن امکان موج افتادن و پا گربه‌ای شدن زیاد است.

 اگر بخواهیم رنگ را بر روی تابلو بریزیم؛ مانند قبل با چسب کناره‌های تابلو را به شکل حوضچه درآورده سپس تابلو را تراز می‌کنیم. بر اساس مطالب گفته شده میزان رنگ را حساب کرده بر مبنای توصیه کارخانه سازنده به‌اندازه کافی از دو جزء دیگر ابتدا کبالت بعد از خوب مخلوط‌کردن پراکسید به آن اضافه می‌کنیم و بعد در روی سطح کار می‌ریزیم.

 در موقع مخلوط‌کردن مواد ممکن است در داخل رنگ حباب هوا به وجود آید این حباب بعد از خشک‌شدن و پولیش سوراخ‌هایی را در روی کار به وجود می‌آورد برای پیشگیری از این موضوع می‌توان با یک سوزن حباب‌های هوا را خالی کرد.

 برای خالی‌کردن حباب‌های هوای تشکیل شده در رزین می‌توانید از حرارت سشوار و یا حرارت شعله (مانند فندک اتمی) استفاده کنید. دقت داشته باشید که این حباب به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود و پس از خشک‌شدن باقی خواهد ماند.

استفاده از پلی استر پوست و پولیش به‌عنوان رنگ شفاف رویه به صورت پاششی

  اگر بخواهیم به‌وسیله پاشش پلی‌استر را کار کنیم بدین ترتیب عمل می‌کنیم اول‌ازهمه تابلو را کاملاً تراز می‌کنیم سپس میزان دو میل رنگی را که قرار است روی تابلو پاشیده شود را محاسبه کرده میزان کبالت را باتوجه‌به آنچه در مورد رزین گفته شد و سردی و گرمی هوا به آن اضافه می‌کنیم پلی‌استری که به آن کبالت اضافه کرده‌ایم را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم.

در هر مرحله که خواستیم بپاشیم یک قسمت از پلی‌استر را با هاردنر موردنیاز ترکیب کرده و می‌پاشیم صبر می‌کنیم تا رنگ تابلو ژل شود بلافاصله دست بعدی را می‌پاشیم.

اگر از حالت ژل بگذرد؛ چون سطح پارافین می‌زند و رنگ بعدی به آن نمی‌چسبد باید بگذاریم رنگ خشک شود یک دست سنباده پوست به آن می‌زنیم بعد دست بعد رنگ را می‌پاشیم آن‌قدر پاشیدن را ادامه می‌دهیم تا ضخامت دو میل حاصل شود.

استفاده از پلی استر ایستاده به‌عنوان رنگ شفاف رویه تابلو معرق

 به‌طورکلی پلی‌استر ایستاده فقط به‌صورت پاششی به کار می‌رود این پلی‌استر احتیاج به زیر ساز دارد بدین ترتیب که ابتدا یک دست سیلر با کاردک روی کار کشیده می‌شود بعد از خشک‌شدن سنباده می‌زنیم سپس سه دست سیلر به‌صورت پاششی بر روی کار می‌پاشیم بعد از هر پاشش هم یک دست سنباده می‌زنیم.

 تا این مرحله آستر اولیه به اتمام رسیده بعدازاین مرحله به‌عنوان آستر ثانویه بر روی سطح کیلر می‌پاشیم این زیر سازی باعث می‌شود تا پلی‌استر رویه ضخیم نشود؛ زیرا که ضخیم‌شدن زیاد پلی‌استر باعث شکننده شدن آن در مقابل ضربه می‌شود.

 این پلی‌استر را هم مانند پلی‌استر پوست و پولیش در چند مرحله می‌پاشیم به‌ازای هر لیتر پلی‌استر ایستاده دو لیتر تینر به آن اضافه می‌کنیم. برای هوای متعادل به‌ازای پلی‌استر رقیق شده با تینر ۳ الی ۴ دری (درب مخزن کبالت با هاردنر) به آن کبالت اضافه می‌کنیم به‌تناسب سرد یا گرم بودن هوا مقدار کبالت را بیشتر یا کمتر می‌کنیم.

 بعد از مخلوط‌کردن کبالت و پراکسید با پلی‌استر حدود ۱ الی دو دقیقه مخلوط را به حال خود می‌گذاریم تا هم مواد نسبت به هم واکنش دهد هم حباب‌های هوا از داخل رنگ خارج شود بعد از هر مرحله پاشیدن با پیستوله برای جلوگیری از لخته‌شدن رنگ در داخل پیستوله آن را باید شستشو داد.

مرحله نهم: پولیش کردن تابلو معرق

پولیش کردن تابلو معرق

 بعد از ۲۴ ساعت تابلو آماده پولیش‌کاری بوده و یک‌لایه پارافینی و کدر بر روی سطح بسته شده. در اولین مراحل پولیش باید این قشر از روی کار برداشته شود. بدین ترتیب که پولیش‌کاری را با سنباده ۱۵۰ و دستگاه سنباده لرزان شروع می‌کنیم بعد به ترتیب از سنباده‌های ۴۰۰- ۶۰۰ – ۸۰۰ – ۱۰۰۰ – ۱۲۰۰ استفاده می‌کنیم.

 در واقع با استفاده از هر سنباده خط‌های سنباده قبل و خطوط به‌جامانده از آن را هموار می‌کنیم. در اثر کشیدن سنباده گرد سفیدی از روی کار بلند می‌شود که باید در هر مرحله با یک کهنه آن را از روی کار برداریم همچنین در مورد سنباده‌های پوست‌آب می‌توان برای بهبود کیفیت سنباده زدن از آب نیز استفاده کرد.

 بعد از سنباده زدن سطح کار به ترتیب با استفاده از خمیرهای پولیش زیر کار (به رنگ قرمز) و روی کار (به رنگ سفید) و با استفاده از کله نمد متصل له دستگاه پولیشر خط‌های سنباده‌ها را هموار می‌کنیم.

 کله نمد از تعدادی لایه‌های نمد به‌هم‌دوخته شده در مرکز تشکیل شده. کله نمد را به‌وسیله یک پیچ مخصوص سر رزوه دار دو واشر و یک‌ مهره بر روی ماشین پوست سوار می‌کنند.

پولیش کاری تابلو معرق

 

 ابتدا خمیر پولیش قرمز که زبرتر هم هست بر روی کار می‌زنیم و به ترتیبی که در شکل می‌بینید روی سطح آن را کله نمد می‌زنیم تا خط‌های سنباده در بیاید سپس از خمیر پولیش سفید به همین ترتیب استفاده کرده تا خط‌های خمیر پولیش قرمز را در بیاورد همچنین می‌توان از صابون‌های پولیش قرمز و سفید هم بدین منظور استفاده کرد.

 بعد از استفاده از خمیرهای پولیش، شیر پولیش را بر روی سطح کار زده و به‌وسیله پوست بره‌ای که بر روی دیسک ماشین پوست بسته‌ایم سطح را پولیش می‌کنیم این در واقع آخرین مرحله پولیش‌کاری است. در این مرحله حالت آینه‌ای و شفاف طرح رویی تابلوهای معرق شکل می‌گیرد.

 بعد از آخرین مرحله پولیش برای اینکه بتوانیم دور تابلو را رنگ کنیم بدون اینکه سطح تابلو آسیب ببیند سطح تابلو را می‌پوشانیم سپس دور تابلو را بتونه کرده بعد از پرداخت لبه یک دست بتونه فوری دور تابلو می‌پاشیم بعد از پرداخت مجدد لبه و سنباده‌کاری رنگ مشکی نهایی را می‌پاشیم. رنگ‌کردن دور تابلو به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت طرفین و پشت تابلو معرق است که بیشتر در تابلو زمینه نئوپان استفاده می‌شود.

آموزش رنگ کردن تابلوهای معرق زمینه چوب و پازل

در این نوع معرق زمینه از چوب یا پازل کار شده و زمینه تابلو هم چوبی و معمولاً تمام تابلو مسطح بوده و برجستگی ندارد (در تابلوهای چند پلان می‌توان در چند سطح معرق را اجرا نمود)؛

بنابراین رنگ کل تابلو به‌صورت شفاف کار خواهد شد بدین ترتیب که ابتدا برای پر کردن خلل و فرج سطح تابلو از رزین به‌صورت شفاف استفاده کرده پس از خشک شدن سطح را به‌وسیله ماشین پوست سنباده زده تا تمام چوب‌های معرق به‌صورت یکنواخت صاف شود و در روی تابلو پستی بلندی نباشد به‌وسیله دستگاه لرزان و سنباده نرم خش گیری می‌کنیم بعد از این مرحله یا به‌صورت حوضچه‌ای یا به‌صورت پاششی پلی استر شفاف رویه را کار می‌کنیم.

آموزش رنگ کاری معرق طرح برجسته و معرق منبت

در این سبک از معرق از تلفیق دو هنر معرق و منبت استفاده می‌شود. به این صورت که بر خلاف تابلوهای رایج معرق سطح آن مسطح و صاف نیست و هنرمند با استفاده از ترفندهای منبت حالتی سه‌بعدی و حجم‌دار به قطعات معرق می‌دهد.

آموزش رنگ کاری معرق طرح برجسته

 

اثر: حمید رضا مهرپرور

 برای رنگ‌کردن این نوع معرق باید زیر کار درآورده شود بدین ترتیب که جاهای موردنیاز را بتونه کرده روی سطوح منبت شده و زمینه را کاملاً پرداخت می‌کنیم حداقل دودست سیلر و یک دست کیلر بر روی کار می‌پاشیم و بعد از هر مرحله پاشیدن سنباده می‌زنیم و برای رنگ رویه می‌توانیم از نیم پلی‌استر و یا پلی‌استر ایستاده استفاده کنیم.

 لطفاً شما هم تجربیات خود از رنگ‌آمیزی تابلوهای معرق را با ما در بخش دیدگاه‌های این مطلب در میان بگذارید. پاسخگوی پرسش‌های شما با این موضوع در قسمت دیدگاه‌ها خواهیم بود.

منبع: آیچوب

196 نظر در “آموزش کامل و تصویری رنگ آمیزی و پلی استر تابلو معرق + پاسخ به پرسش های شما

  1. مهدی عالمی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اساتید محترم
    سوالی داشتم…
    ایا ممکنه فقط تمام پلی استر سه جزئی رو برای همسطح کردن استفاده کرد ؟؟؟
    و اگر ممکنه چه زیر سازی احتیاج داره ؟؟؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام مهدی عالمی عزیز
      اگر ضخامت تمام پلی استر خیلی زیاد باشه، ترک میگیره. در این موارد بهترین گزینه برای شما رزین اپوکسی هست.

      1. مهدی عالمی گفت:

        استاد عزیز
        وقتی برای خرید رزین اپوکسی ب فروشگاه مراجعه کردم با طیف گسترده ای از رزینهای اپوکسی با کد های متفاوت شدم…
        اگر ممکنه نوع دقیق رزین رو مشخص کنید…
        متعاقبا متشکر

        1. آیچوب گفت:

          جناب عالمی سلام
          متاسفانه در مورد رزین اپوکسی اطلاعات چندانی ندارم.

  2. مهدی س گفت:

    سلام ، میخواستم بدونم قبل از زدن نیم پلی استر برای تابلو معرق خط برجسته نیاز به سیلر پاشی هست یا خیر و اینکه محل درز کار که سنباده نمیشه چیکار کنم مهم هست سنباده بشه یا خیر و اینکه با پیستوله برقی ۵۰۰ وات میشه استاد نیم پلی استر بزنم و سیلر ؟ نحوه ترکیب پلی استر و هاردنر و غلظتش رو بفرمایید هم ممنون میشم

    1. آیچوب گفت:

      سلام

      از این آموزش استفاده کنید:
      https://ichoob.ir/paint-learning-407/

  3. اصف گفت:

    ببخشید خسته نباشید خمیر مشکی چطور درست میشه روش ساختشو لطفا بذارید

    1. آیچوب گفت:

      سلام.
      توضیح داده شده در مطلب . مطالعه کنید
      ترکیبالت تمام پلی استر قبل از ترکیب شدن با هاردنر و کبالت با رنگ فوری مشکی و یا دوده الک شده مخلوط می شود
      ترکیب مشکلی حاصل با کبالت و سپس هاردنر به اندازه نیاز ترکیب شده و روی کار ریخته می شود

  4. سعيدي گفت:

    سلام اگر رزین ی که از قبل انجام شده کمی به علت سوختگی چال افتاده باشه چه ماده ای بزنیم که پر بشه چه باید کرد و اینکه چی کار منیم که خط های روی رزین بره.

  5. معتمدي گفت:

    سلام فرق معرق بامعرق مینیاتورچیه ممنون میشم جواب بدید

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      معرق یک واژه عام هنری هست . با مراجعه به معنای آن میتوان آنرا به بیاری از هنرها و حتی فنون غیر هنری چسباند.
      مانند معرق شیشه ، مس ، کاشی و ..
      یکی از موضوعاتی که در اسامی بالا و از جمله معرق چوب کار می شود معرق میناتور هست . معرقی که طرح آن مینیاتور هست
      سبک و موضوع متفاوتی از معرق نیست .

  6. یوسف گفت:

    سلام.برای آموزش رنگ کاری معرق کلاس برگزار نمیکنید؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام یوسف عزیز
      در حال حاضر خیر .

    2. مهدی گفت:

      با سلام من چند روز پیش راجع به خمیر ریزی و خرید ملزومات آن پرسیدم ولی جوابم را نگرفتم میشه لطفا جوابم رو بدید

  7. نازنین گفت:

    سلام . لطفا طرح این کار را اگر دارید در سایت بگذارید

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      اگر موجود بود حتما .

  8. اشرفی گفت:

    سلام خسته نباشید
    بخاطر زحماتتان بسیار ممنون و سپاسگزار.
    موففففففففففففففففففق باشید

  9. امیر حنیفه گفت:

    متاسفانه کیلر پلی یورتانم صرفه اقتصادی نداره!

    ( البته برای ریختن روی تابلو بارضخامت بالا)

    لیتری بالای ۴۰ هزارتومنه ( شرکت پارس اشن )

    طبق تحقیقاتی که انجام دادم ، لاک اپوکسی، همون رزین اپوکسی هستش.

    که کار کردن باهاش خیلی راحته.

    درحالی که لاک اپوکسی لیتری ۱۱ هزارتومنه که بسیار به صرفه تر از کیلر پلی یورتانه.

    حالا سوالم اینه که وقتی اپوکسی رو با رنگ های پودری ( مثل رنگ های الکترواستاتیک ) قاطی میکنیم، یه مقدار از رنگ پودری در ته ظرف ته نشین میشه.

    میشه اپوکسی رو با دوده صنعتی مخلوط کرد؟

    مشکلی پیش نمیاد به نظرتون؟

    1. آیچوب گفت:

      تا به حال استفاده نکردم
      رنگ فوری رو در این مورد امتحان کنید

  10. fshid گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشيد و سپاس از سايت بسيار خوبتون ..
    گلدان هاي چوبي کوچکي ساخته ام که نيمي از آن را با جوهر گردو رنگ کرده ام و مي خواهم قسمت ديگر آن را به رنگ چوب خام باقي بماند ..
    پيشنهاد شما براي پوششي که چوب را در برابر رطوبت محافظت کند و بيرنگ باشد و همچنين از لحاظ قيمتي مقرون به صرفه باشد چيست؟
    لاک الکل يا رزين و يا …
    سپاس فراوان از پاسخگوويي شما ..

    1. امیر غفرانی گفت:

      @fshid,
      سلام
      کارتون چند دست سیلر و سنباده بزنید بعد از کیلر پلی یورتان که به کیلر دوقلو هم معروف هست استفاده کنید

  11. امیر حنیفه گفت:

    با سلام خدمت اساتید محترم

    طبق آخرین قیمت گیری هایی که انجام دادم، رزین ایستاده ۳ جزئی شرکت تابا لیتری ۳۳ هزار تومنه. و برای شرکت پارس اشن ۲۸ هزار تومنه.

    در حالی که رزین اپوکسی ساخت کشور هایی مثه ترکیه ۲۷ هزار تومن ، و ساخت کشور ایتالیا ۳۲ هزار تومنه.

    در حالی که لاک اپوکسی لیتری ۱۱ هزار تومنه!

    سوالم از اساتید این بود که میتونم از لاک اپوکسی برای اینکار استفاده کنم؟

  12. صادق گفت:

    با سلام
    واقعا ممنون از توضیحاتتون و پاسخ های شما به دوستانی که به دنبال یادگیری این هنر هستند
    زکات العم نشره
    شما واقعا مصداق این حدیث شریفه هستید

  13. وحيد گفت:

    ببخشيد دوباره سوال ميكنم
    اگه رنگ مشكي معمولي موجود در بازار رو بدون هيچ رزين و كبالت و پراكسيد
    فقط و فقط رنگ مشكي رو در تابلو بريزيم تا وقتي هم سطح بشه بعد كه خشك شد واسه هم سطحي و نمايان شدن كل تابلو سنباده بزنيم چه مشكلي پيش مي ايد؟
    آيا اينطوري نميشه؟

    1. آیچوب گفت:

      امکان پذیر نیست
      رنگی که مورد نظر شماست پس از خشک شدن تغییر حجم خواهد داد
      مورد استفاده اون هم هیچوقت این نیست

    2. مهدی عالمی گفت:

      اگر ازین رنگ استفاده کنید علنا حاصل دسترنجتونو نابود کردید…
      چرا که چوب ها رنگو به خود میکشا و بافت و رنگ چوب کاملا نابود میشه
      در ضمن قابل سنباده زدنم نیست…

  14. وحيد گفت:

    با سلام خدمت استاد گرامي
    من يه تابلو معرق دوست كردم ميخواستم زمينش رو رنگ بريزم تا همسطح معرقم بشه بعدش سنباده بزنم كلش يك سطح بشه
    لطفا راهنماييم كنيد اولا از چه رنگي و به چه مقدار بايد استفاده كنم
    دوما ايا نميشه مستقيم از رنگ هاي موجود در بازار استفاده كنم مثلا رنگ مشكي بريزم كل كار رو بگيره بعدش سنباده بزنم
    ممنون ميشم راهنماييم كنيد

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      آموزش همین مطلب به کار شما خواهد آمد
      رنگی که مد نظر شماست تمام پلی استر هست و در مطلب کاملا توضیح داده شده

      1. FARDIN_13_85 گفت:

        با سلام و خسته نباشید آیا فیلمی هم در رابطه با پلی استر کاری تابلو معرق موجود هست و اینکه میشه تمام رنگها و چیزهایی که در این مقاله هست رو لیست کنید چون اینطوری پیدا کردن مواد لازم آسون تر میشه

        1. آیچوب گفت:

          سلام
          آموزش کامل هست
          زحمت لیست دیگه با خودتون!

  15. علیرضا گفت:

    با سلام
    مرسی از مطالب ارزشمندتون دو تا سوال داشتم
    ۱ من پلیستر ریزی کردم و هاردنر رو اضافه کردم کبالتو نتونستم تهیه کنم ۴۸ ساعت گذاشتم اما حالت رزین خمیره و اثر دست روش میمونه چه کار کنم
    ۲ غیر از کبالت از چی میتونم استفاده کنم و یا نام دیگه ای داره که بخرم رنگ فروشها نمیشناسن چند جا پرسیدم

    ممنون

  16. آیچوب گفت:

    مهدی
    با سلام _ببین دوست.خوب من همونطور که قبلا”هم بهت گفتم اکثر کسانی که دنبال کار معرق هستند در واقع دنبال تمایلات شخصی و عشق و علاقه اشون به این رشته است و تقریبا”میشه گفت تمامی این دوستان شغلی دارند و این کار رو به عنوان شغل بهش نگاه نمیکنند والا خاطرت جمع باشه اکه به عنوان شغل اصلی بخواهید دنبال معرق باشید به مشکل برمیخورید اینکه تابلوهای معرق پس از اتمام کار مشتری ندارند یه چیز واضحی است که قبلا”هم بهتون گفتم چون قیمت محصول نهایی بالا است کسی زود زود زیر بار این قیمتها نمیره و نهایتا” اینکه با توجه به سن و سالت تجربه خوبی رو کسب کردی که اگر قبل از انجام این کار برات این تجربه رو میگفتند فکر میکنم قبول کردنش برات سخت بود ولی حالا خودت به این تجربه رسیدی
    تقریبا ۵۲رشته زیر مجموعه رشته درودگری است و خب بعضی هاش زحمتشون بسیار کمه و درآمدشون هم بالاست مثل کابینت سازی هم کار خاصی نیست هم زود تموم میشه هم بی درد سره و هم اینکه یه کابینت ساز در طول سال هزار برابر یه معرق کار درآمد داره بطور کلی یه سری از این رشته ها مثل سوخته نگاری،پیکره تراشی،حجم کاری،منبت سوزنی،مشبک کاری ،معرق کاری و.. کم درآمد و پر زحمت هستند حالا در این بین اگه به عنوان شغل به این رشته ها بخوای فکر کنی که خب تکلیفش معلومه کلاهت
    پس معرکه است امیدوارم که از این جریانات تجربیات خوبی بدست آورده باشی برات آرزوی موفقیت دارم

  17. مهدی گفت:

    با عرض خسته نباشی خواستم یک نکته کلی را به همه معرق کارا بگم اینکه کار معرق را رها کنن این را از روی تجربه میگم که دو سه سال است کار میکنم منکه تمام انگیزم فروش تابلو بود حال فهمیدم هیچ کس حاضر به خرید نیست و عمرم را هدر دادم و الان دو تا تابلو رو دستم مونده و فقط به خودم ضرر زدم.میخوام بگم که برید سراغ یک حرفه ای که در آینده بدردتون بخوره و دنبال معرق را نگیریر منکه این کار را بعد از اتمام تابلوم رها میکنم به شما هم این پیشنهاد را میدهم .اما خواستم یک تشکر از این سایت بکنم که تو این مدت راهنماییم کرد.

  18. آیچوب گفت:

    مهدی
    با سلام_ببینید عزیز من تمام پلی استر پوست و پولیش گالنی هست و گفتم
    گالنش هم قیمتش شصت هزار تومانه کمتر از این مقدار اصلا”تو بازار نیست شما میتونید از طریق فروشگاههای اینترنتی پلی استر پوست و پولیش رو تهیه کنید ولی بعد دوباره یه سری ابزار آلات و وسایلی میخواد که هزینه بره مثلا”بعد از ریختن خمیر مشکی ماشین پوست میخواد تا سنباده کنی و بعد نمد پولیش و پوست بره جهت پولیش کاری میخواد و بعد هم برای تمام پلی استر ایستاده اش دوباره بایست صدو بیست هزار تومان بابت گالنش بدی ضمن اینکه کمپرسور و پیستوله میخواد که فراهم کردن ابزار پلی استر و…حدود یک میلیونی هزینه داره و نهایتا” اینکه تجربه ای در این رابطه نداری و کار بسیار سختی هم هست که از هر پونصد تا رنگکار حرفه ای چوب فقط یکی بلده و از طرفی یه بحث دیگه هم هست البته نمیخوام نا امیدت کنم یا خدای ناکرده عشق و علاقه ای رو که به این کار داری ازت بگیرم ولی خب این یه واقعیته بعد از اینکه کار یه تابلو معرق کارش تموم میشه هزینه اش بسیار بالاست مثلا”یه تابلو هفتاد سانتی تکمیل شده حداقل دو میلیون تومن قیمتشه بنابراین مشتری اول و آخر تابلوهای معرق معمولا” خود سازنده های تابلو هستند و اگه شما فرض کن بیست هزار تا تابلو ساز معرق تو ایران هست فقط ده نفرشون میتونن تابلوهاشون رو بفروشند تازه اونهم به کشورهای خارجی باز هم میگم نمیخوام ناامیدت کنم ولی به نظر من بیخود برای خودت دردسر درست نکن موفق باشی

  19. مهدی گفت:

    بخدا کمکم کنید اشکم در اومده من تابستونم را پایه اینا گذاشتم این همه خرج کردم اما الان همه انگیزمو از دست دادم موندم چیکار کنم از کجا پول بیارم .من بابام تا همینجا تونسته پول چوب هارو بده یه راه ارزون تر در هد صد تومن بهم بدید خواهش میکنم

  20. مهدی گفت:

    خیلی معذرت میخوام که دوباره سوال میکنم راه دیگه ای برای براق کردن یا مشکی کردن کف تابلو نمیشناسید .بخدا من یک دانش آموز 15ساله ام و تو کار معرق استادم ولی انقدر درامد یا پول ندارم که رزین را گالنی بخرم یا سیسد تومن بدم به یک استاد واصلا استادی تو شهرستانما نیست همه کارا با خودمه.خواهش میکنم کمکم کنید.راستی اگه انقدر خرج تابلو ها کنی ایا کسی هست اونارو بخره یا نه

    1. رامین گفت:

      آقا مهدی صد درود
      غصه نخور اگه ساکن تهرانی تابلو رو بردار بیا پیش من همونجا با هم
      رنگش میکنیم .
      امکان درج شماره تماس نیست. لطفا با ایمیل ارتباط کنید.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )