آموزش

اسلب چوبی چیست و کف تراشی اسلب چگونه است؟

کف تراشی اسلب چگونه است

 کف‌تراشی اسلب چوبی یکی از مهم‌ترین بخش‌های استفاده از اسلب برای ساخت سازه‌های چوبی است. حس روستایی و آمیخته با طبیعت و اصالت چوب‌های طبیعی موجب استفاده هر چه بیشتر آن در دکوراسیون می‌شود.

 ازاین‌رو استفاده از تنه‌ها یا گرده‌بینه‌های برش خورده که به‌صورت صفحه یا اسلب در آمده استفاده بیشتری در فضاهای داخلی و بیرونی پیدا کرده است. از اسلب‌ها در ساخت انواع میز، نیمکت، صفحه تاپس کابینت و… استفاده می‌شود.

 همچنین با ترکیب فلز، شیشه و اپوکسی با اسلب چوبی می‌توان به معجونی دلپسند از هنر، طبیعت و صنعت دست یافت.

اسلب چوبی چیست؟

 واژه اسلب (Slab) به معنی صفحه است. واژه‌ای که در چند سال اخیر بین هنرمندان و اساتید نجار رواج بیشتری پیدا کرده است. اسلب صفحاتی چوبی است با ضخامت‌های مختلف که از تنه‌ها یا گرده‌بینه‌های درخت پس از برش‌های عرضی یا طولی حاصل می‌شود.

 در برش تنه درخت به‌صورت اسلب چوبی، قسمت‌های کناری تخته برش شده، صاف و یکدست نمی‌شود و اساساً فلسفه این سبک از تخته‌ها وجود ناهمواری‌ها طبیعی چوب است و این طرح‌های ناموزون است که طبیعت و اصالت چوب را به رخ می‌کشد.

 در سال‌های گذشته همین قسمت‌های ناقص چوب به دل آتش سپرده می‌شد و هیچ استفاده‌ای از این بخش‌های چوب نمی‌شد. پس از گسترش استفاده از فضای مجازی و دست‌به‌دست شدن تصاویر اساتید دیگر، استفاده از این اسلب‌ها هم موردتوجه اساتید فعال در داخل کشور قرار گرفت.

اسلب چوبی چگونه ساخته می شود؟

 اسلب چوبی به‌صورت مستقیم از تنه‌های قطع شده درختان و پس از برش خوردن حاصل می‌شود. به‌صورت معمول تنه درختان توسط اره‌هایی مخصوص همچون ((اره رام)) در ضخامت‌های دلخواه برش می‌شوند. این برش می‌تواند به روش‌های گوناگونی صورت پذیرد.

 به بیانی بهتر انتخاب جایگاه و نوع برش گرد بینه توسط برش‌کار نشان‌دهنده کاربرد آیندهٔ چوب خواهد بود.

اسلب چوبی چگونه ساخته می شود؟

یکی از روش‌هایی که برای برش چوب استفاده می‌شود برش یکپارچه طولی و یا عرضی گرده‌بینه است. برش‌های عرضی به اسلب کالباسی معروف هستند و برش‌های طولی هم نام خاصی ندارند و اسلب چوبی نامیده می‌شود.

آیا می توان از اسلب چوبی خام استفاده کرد؟

 اسلب چوب هم باید برای استفاده دارای حداقل یک سطح صاف باشد. در برش اولیه و تهیه اسلب از گرده‌بینه‌های درخت، دقت برش برای فرایند نجاری کافی نیست همچنین در فرایند خشک‌شدن اسلب‌ها پس از برش، صفحات چوبی دچار اعوجاج خواهند شد؛ بنابراین امکان استفاده از اسلب‌های چوبی به‌صورت مستقیم و بدون صاف‌کردن سطح آن نیست.

 اگر قرار باشد اسلب را به‌عنوان صفحه میز استفاده کنید، باید دو طرف اسلب را کف‌تراشی کنید تا برای نصب پایه‌ها یا اجرای رزین اپوکسی آماده شود.

راه های کف تراشی اسلب چوبی

 همان‌طور که اشاره شد اسلب‌های چوبی در برش‌های طولی یا در برش‌های عرضی و کالباسی پس از عبور گرده‌بینه‌های چوب از پروسه اسلاید و برش تشکیل می‌شوند. پر واضح هست که در فرایندهای نجاری نیاز به سطحی صاف خواهیم داشت. در قطعات کوچک‌تر و رایج نجاری با استفاده از کف رنده و سپس گندگی، سطح زیر و نرهای کار را می‌توان صاف نمود؛ اما در اسلب‌ها باتوجه‌به استفاده عرض‌های بیشتر از دهانه کار گیر ماشین‌های نجاری رایج امکان کمتری برای استفاده از این ماشین‌ها است.

 ازاین‌رو سه روش برای کف‌تراشی سطح و زیر اسلب‌ها پیشنهاد می‌شود:

 * استفاده از ماشین‌های سنباده زن (Sander) صنعتی

 * استفاده از CNCهای چوب

 * استفاده از اور فرز

 باتوجه‌به در دسترس نبودن ماشین‌های سندر (سنباده زدن‌های صنعتی) برای همگان، استفاده از سی‌ان‌سی چوب و اور فرز بیشتر مرسوم بوده که را در ادامه اطلاعات بیشتری از این روش‌ها خواهیم داد.

استفاده از سی ان سی چوب برای کف تراشی اسلب چوب

استفاده از سی ان سی چوب برای کف تراشی اسلب چوب

 در این روش اسلب چوب در ماشین CNC قرار گرفته و با نصب تیغه کف‌تراش بر روی اسپیندل و حرکت و رفت و برگشتی روتر در چند مرحله مقداری از سطح برداشته می‌شود. این عمل در کورس رفت‌وبرگشت تکرار شده تا در نهایت سطحی یکدست حاصل می‌شود.

 پس از سی‌ان‌سی کاری سطح اسلب به‌منظور هموارکردن خطوط به‌جامانده ناشی از تراش سطح چوب می‌توان از رنده یا ماشین‌های سنباده استفاده نمود. در صورت دسترسی به سی‌ان‌سی این روش دقیق و پرسرعت است.

 از جمله معایب این روش نیازمند بودن به سی‌ان‌سی و گران‌بودن نسبت به دیگر روش است.

 کف تراشی اسلب چوب

نکتهٔ بسیار مهم در این کار، تراز نمودن سطح زیرین اسلب و بدون حرکت نگه‌داشتن اسلب چوبی بر روی صفحه میز کار هست. می‌توانید برای این منظور با تکه‌های چوب شیم گذاری کرده و با چسب حرارتی آن را محکم کنید.

استفاده از اور فرز برای کف تراش کردن اسلب چوب

استفاده از اور فرز برای کف تراش کردن اسلب چوب

  این روش که تنها با استفاده از یک اور فرز و قیدهایی در اطراف آن صورت می‌گیرد. استفاده از اور فرز برای کف‌تراشی اسلب از مرسوم‌ترین روش‌ها و البته ارزان‌ترین آن‌ها است. این روش مانند استفاده از CNC است با این تفاوت که تغییر موقعیت و تنظیم ارتفاع باربرداری توسط کاربر و به‌صورت دستی انجام می‌شود.

برای این نوع از باربرداری از تیغه‌هایی موسوم به کف‌تراش استفاده می‌شود. همچنین تیغه‌های زنبوری مخصوص این روش نیز تولید شده است. برای انجام تراش سطح اسلب چوبی نخست اسلب را روی سطحی محکم کرده و سعی کنید تا می‌توانید بدون شیب و تا حدودی تراز باشد. سپس با قراردادن ریل‌ها در دو طرف و تنظیم ارتفاع اور فرز به‌تدریج و در چند مرحله اقدام به بارداری نمایید.

استفاده از اور فرز برای کف تراش کردن اسلب چوب

بیشتر نجارها با استفاده از قوطی و پروفیل‌های فلزی و حتی چوبی، سیستم کف تراش اسلب برای اور فرز را می‌سازند. البته شرکت‌های زیادی هم این ست را تولید می‌کنند.

استفاده از دستگاه های سنباده صنعتی (درام سندر) برای صاف کردن سطح چوب

 از درام سندر های حرفه‌ای برای سنباده‌کاری سطح چوب‌های صاف استفاده می‌شود. اگر اسلب چوبی اعوجاج کمی داشته باشد، شما می‌توانید با استفاده از دستگاه سنباده زن چوب، در چند مرحله سطح اسلب را باربرداری کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

 دستگاه درام سندر مناسب شرکت‌هایی است که به‌صورت عمده درزمینهٔ تولید اسلب‌های چوبی فعالیت دارند و نیاز به‌سرعت و دقت بالا در اجرا کار دارند.

 در ادامه ایده‌های بیشتری از کار با اسلب چوبی را مشاهده خواهید کرد:

کف تراشی اسلب

 

کف تراشی اسلب

 

کف تراشی اسلب

 

کف تراشی اسلب

 

کف تراشی اسلب

منبع: آیچوب

20 نظر در “اسلب چوبی چیست و کف تراشی اسلب چگونه است؟

  1. مسعود گفت:

    سلام ، ممنون از مطلب آموزشی ، بعد از کف تراشی اسلب با اور فرز ، خط به جا مانده از تیغه را با چه دستگاهی میتونم برطرف کنم ؟کارگاه کوچک دارم ، دستگاه های مناسب را کلا بفرمایید ؟و دستگاههایی که میشه به جارو برقی صنعتی وصلش کنم و خط خش را از بین ببرم را هم بفرمایید ؟ اگر سنباده دیسکی میشناسین که به جارو برقی میشه وصل بشه هم مدلش را بفرمایید ؟ بعد از برداشتن خط و خش میخوام با سنباده تخت لرزون و گرد لرزان سطح را صیقلی کنم ، این روش خوبه ؟ درسته ؟

    1. آیچوب گفت:

      درود
      شما پیش از هر چیز باید آموزش ببینید
      سوالی که مطرح کردید در سطحی نیست که بخواهید حتی به اورفرز نزدیک شوید
      اگر سلامت خودتان برایتان اهمیت دارید دستگاه ها را کنار بگذارید و شاگردی کنید و آموزش ببینید
      برای پرداخت اولیه از پولیشر و پس از آن از انواع لرزان یا اوربتال استفاده کنید

  2. علی گفت:

    اسلب آسا نمیشه مثلا با قطر دو سانت بشه و موج و تاب و ترک بر نداره؟ کسی رو میشناسید که اسلب خشک خوب بتونه تحویل بده

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      می تونید از شهرک خاوران تهیه کنید.
      اسلب های خشک زیادی موجود هست.

  3. مصطفی گفت:

    سلام وقت بخیر تفاوت تیغه های شیارزن وکف تراش در چی هست؟ و کدوم برند تیغ اورفرز رو پیشنهاد میکنید برای خردید

    1. آیچوب گفت:

      سلام محمد عزیز
      وقت شما هم بخیر
      با استفاده از تیغه کف تراش می تونید شیار هم بزنید
      پیشنهاد می کنیم از برندی که در مطلب زیر معرفی کردیم استفاده کنید:
      معرفی انواع تیغه اور فرز و سی ان سی چوب | چه تیغه ای بخریم؟!

  4. کاج گفت:

    سلام اگه ممکنه بگین چطوری سطح برش خورده کالباسی ی کنده بزرگ رو صاف کنم حدودا عرض برش خورده 90cm هستش لطف کنید راهنمایی کنیید

    1. آیچوب گفت:

      سلام کاج عزیز
      طبق همین مواردی که در مطلب هست عمل کنید.

  5. سهراب گفت:

    سلام وقت بخیر، علت لکه های سیاه بزرگ روی سطح تنه درخت چیه؟ این لکه ها با روغن کاری تیره تر هم میشه. ایا برای رفعشون و یا ایجاد نشدن این لکه ها راهی هست؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      متوجه سوال شما نشدم .اگر منظور شما از لکه گره چوب هست که از عارضه های درخت هست و با توجه به بافت متراکم اون جذب رنگ متفاوتی داره و به صورت طبیعی هم رنگ تیره ای داره

  6. توحید بیگلری گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای ریل اور فرز از چی استفاده میکنن و نحوه ی ساخت و تنظیم ارتفاش چیی هست

    1. آیچوب گفت:

      سلام توحید
      اگر منظور شما از ریل اورفرز سیستم لیفتیگ هست از تکنیک های مختلفی می توان استفاده کرد.بهترین گزینه استفاده از بال اسکرو برای تنظیک ارتفاع و لیفت و ریلیر گاید برای دقت بیشتر هست.

  7. بهروز گفت:

    شما خیلی خوبید

  8. احمد گفت:

    با سلام
    وطی مخصوص اور فرز برای کف تراشی رو از کجا تهیه کنم؟ سایت یا فروشگاهی سراغ دارید؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام احمد عزیز
      باید سفارش بدید تا برای شما بسازند. هنوز اطلاعاتی از گروهی که در این زمینه فعالیت داشته باشند، در دسترس نیست.

      1. پویا گفت:

        سلام دوست عزیز شما اوور فرز توسن رو تو کار قبول دارید؟ اگه نه چه مارکی رو و چه مدلی رو پیشنهاد میدی و اینکه بزرگ باشه یا مشتی؟ بعد اینکه قید های اور فرز رو کجا میسازن؟

        1. آیچوب گفت:

          درود بر شما پویا عزیز
          برای کف تراشی اسلب باید از اور فرز استفاده کنید. اورز فرز قدرت بیشتری داره و سریع تر کف تراشی رو انجام خواهید داد. تجربه خوبی از کار با ماکیتا دارم. البته رونیکس هم بد نبود (کمی لرزش زیادی داست)
          توسن هم در رده اور فرز های معمولی هست (مثل رونیکس)… اگر به دنبال دستگاه خوب هستید، باید بیشتر از ۴ تومن هزینه کنید.

  9. مهدی گفت:

    سلام وقت بخیر . تفاوت اسلب چوب با الوار دقیقا در چیه ؟ یعنی از اسلب نمیشه برای ساختن وسایل دیگه بهره برد برای مثال در خراطی یا منبت و معرق و… البته به نسبت کار بخوایم ضخامت اسلب و کاهش بدیم ؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام مهدی عزیز
      اسلب صفحات چوبی هستند که بین ۴ تا ۱۰ سانتی متر ضخامت دارند و طبیعی بودن کناره های صفحه حفظ شده و مانند الوار چهار تراش نیست. اگر ضخامت اسلب رو کاهش بدید به تخته تبدیل خواهد شد و قابلیت استفاده در معرق را خواهد داشت.
      برای اجرای منبت روی اسلب، محدودیتی ندارید و احتمالا اگر دیده باشید، منبت را روی تنه درخت هم اجرا می کنند.

      1. مهدی گفت:

        ممنونم از لطفتون

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )