آموزش, اره, اره دیسکی/گردبر, برش‌کاری

ویدیو آموزش نحوه کار با اره دیسکی | اره دیسکی نجاری

فیلم آموزش عملی کار با اره دیسکی

 در قسمت دوم از نکات آموزشی کار با اره دیسکی 10 نکته عملی و تجربی کار با اره گردبُر را آموزش می‌بینیم.

 در قسمت قبلی آموزش ده نکته کار با اره دیسکی نجاری را مرور کردیم که با استقبال خوبی از طرف خوانندگان مواجه شد و در قسمت دوم نکات دیگری به آن افزودیم و بعضی از آن‌ها شاید عجیب هم به نظر آیند.

اره دیسکی چیست؟

دسترسی سریع : پنهان

 اره دیسکی (به انگلیسی: Circular saw) یک اره با تیغه دیسکی شکل و پرتابل است. اره دیسکی برای برش انواع ورق‌ها و پروفیل‌های چوبی ابزار بسیار پر کاربردی است.

 اره دیسکی با اسامی دیگری چون اره گردبر، اره بشقابی، اره سینی و اره گِرد هم شناخته می‌شود که باتوجه‌به معادل انگلیسی آن واژه اره دیسکی شاید گزینه بهتری برای نام این ابزار باشد.

تفاوت اره گردبر با اره دیسکی چیست؟

این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند و دو اسم متفاوت برای یک ابزار است. اره گردبَر اشاره به اره ایی دارد که عمل برش را با تیغه‌ای گرد یا دیسکی شکل انجام می‌دهد و هدف این واژه اره ایی که برش‌های گرد یا دایره‌ای انجام می‌دهد نیست.

کاربرد اره دیسکی (گردبر)

 اره دیسکی می‌تواند برش‌هایی صاف و بادقت و سرعت بالا را انجام دهد. با کمک تنظیمات روی اره دیسکی می‌توانید تنظیم عمق برش و تنظیم زاویه برش را انجام دهید.

 در اره دیسکی نجاری قطعه کار ثابت و تیغه دستگاه به سمت آن حرکت می‌کند و برش‌ها را انجام می‌دهد. بر خلاف اره میزی و فارسی بر که تیغه ثابت و قطعه کار به سمت تیغه حرکت می‌کند.

 کاربرد عمده اره دیسکی در برش ورق، ام‌دی‌اف کاری، برش پروفیل‌های چوبی و ساخت کلبه و آلاچیق‌های چوبی است.

 

فیلم نکات آموزشی کار با اره دیسکی برای نجاری و MDF کاری

در ویدئویی که تهیه کردیم تمام نکاتی که در این مقاله در قالب متن آمده را به تصویر کشیدیم و پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر ویدئوی آموزش را حتماً ببینید.

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

نگاه کردن به تیغه اره دیسکی

 شاید عجیب به نظر آید؛ اما این کار موجب عدم تمرکز شما و پایین آمدن دقت برش خواهد شد و حتی بعضی منابع ادعا دارند که نگاه‌کردن به محل برخورد تیغ با چوب موجب نوعی هیپنوتیزم می‌شود.

آموزش کار با اره دیسکی نجاری

 هنگام برش اگر برای مسیر برش قید ساخته‌اید به محل برخورد کفی اره به قید توجه کنید و اگر قید ندارید چاک 90 درجه جلوی سینی اره دیسکی را نگاه کنید.

 خیره نشدن به محل برخورد تیغ اره با چوب با این توصیف در تمامی ابزار برشی صدق می‌کند و تجربه هم ثابت کرده است که به هر دلیلی این خیره‌شدن از قدرت تمرکز به‌شدت می‌کاهد.

شروع برش کاری با اره دیسکی

 برای برش ابتدا لبه اره دیسکی را به قطعه کار تکیه دهید، اره را روشن کنید و پس از حداقل سه ثانیه و در صورت داشتن سیستم سافت استارت پس از 5 ثانیه که تیغ به دور نامی حالت بی‌باری خود رسید تیغ را با قطعه کار درگیر کنید.

 در صورت عدم رعایت به موتور آسیب خواهد رسید، لبه کار لب پر شده و به‌شدت آسیب می‌بیند، احتمال کیک بک به عقب بالا می‌رود و احتمال شکستن الماسه تیغ زیاد است.

 برای این کار طبق توضیحاتی که در ویدئو داده شده عمل کنید.

پیشنهاد آیچوب:

راهنمای انتخاب و خرید اره دیسکی + تجربه 10 سال کارکردن

آموزش کار با اره دیسکی نجاری

 

راهنمای برش با اره دیسکی همیشه خوب است!

 اگر هدف شما از برش با اره دیسکی دقت بالاتر است سعی کنید همیشه از قید و راهنمای برش استفاده کنید. در برش‌های کوتاه لمبه یا پروفیل‌های چوبی می‌توانید از گونیای لبه‌دار یا هر گجت مشابهی که درست می‌کنید استفاده کنید.

 با این کار هم دقت برش افزایش خواهد داشت و هم ایمنی و سرعت برش با اره دیسکی بسیار بهتر و بیشتر خواهد شد.

 قید راهنمای برش یا گونیای فارسی بر در بعضی مدل‌ها قابل‌خرید در بازار ابزار است؛ اما در ساده‌ترین حالت ممکن می‌توانید از پروفیل آلومینیوم استفاده کنید.

بیرون کشیدن اره دیسکی در زمان برش

 گاهی نیاز به برش همه یک ورق ندارید و می‌خواهیم که بخشی از کار را برش کنیم یا به هر دلیلی و در میانه کار می‌خواهیم اره را خارج کنیم.

 در این حالت سوئیچ دستگاه را در حالت خاموش قرار دهید و اجازه دهید تیغ کاملاً از حرکت بایستد و سپس اره را خارج کنید.

 برای دوستانی که به‌تازگی کاربر این دستگاه شده‌اند این اتفاق بارها تکرار می‌شود. به‌هیچ‌عنوان تیغ در حال گردش را از جای خود بلند نکنید چرا که علاوه بر خطر کیک بک بسیار شدید به سطح کار نیز آسیب وارد می‌کند.

قید راهنما اره دیسکی

 برای برش با اره گرد بر نیاز به تکیه‌گاه مناسب است. به‌صورت معمول از خرک یا لبه میز برای این کار استفاده می‌شود. از بهترین و ارزان‌ترین گزینه‌ها برای برش صفحات استفاده از فوم‌های فشرده است.

فوم را زیر صفحه گذاشته، گونیا را بسته و پس از تنظیم عمق برش شروع به کات کردن ورق می‌کنیم. همیشه قبل از شروع به برش ناحیه زیر محل برش را بررسی کنید.

 هنگام برش ورق‌ها روی میز، باید قسمت سنگین ورق روی میز باشد. در انتهای برش به دلیل سست‌شدن چوب امکان شکست و لب پر شدن چوب یا صفحه وجود دارد. برای چنین برش‌هایی آن را پیش‌بینی و مهار لازم را قرار دهید.

آموزش کار با اره گرد بر

اره دیسکی را تحت فشار قرار ندهید

 اره دیسکی باتوجه‌به توان و نوع تیغ اره و کیفیت تیغ و متریالی که برش می‌دهد باید به‌اندازه مناسبی تحت بار قرار گیرد. فهمیدن میزان فشار به اره دیسکی برای برش باتوجه‌به نوع متریال و ضخامت آن کاملاً تجربی است.

 شما می‌توانید با گوش‌دادن به صدای برش متوجه آن شوید. هر گاه احساس کردید اره دیسکی تحت‌فشار شدید قرار گرفت فقط سرعت برش را کاهش دهید.

عمق برش با اره دیسکی چقدر باشد؟

 قبل از بریدن با اره دیسکی ضخامت متریال یا صفحه‌ای که برش می‌کنید را بررسی کنید و عمق برش اره دیسکی را حدود 5 میلی‌متر بیشتر از ضخامت آن قرار دهید.

 خارج‌کردن بیش از حد تیغ از ضخامت ورق هم فشار بالایی به دستگاه وارد می‌کند و هم احتمال کیک بک اره دیسکی را افزایش می‌دهد.

 البته در بعضی برش‌ها که این نکته نقض می‌شود که به‌زودی آموزش خواهیم داد.

پیشنهاد آیچوب: 10 ترفند تجربی کار با اره دیسکی نجاری برای تازه کارها

زیر کار و مسیر برش اره دیسکی را قبل از برش بررسی کنید

 قبل از برش زیر کار را بررسی کنید تا تیغ هنگام خروج و یا پیشروی به مانع برخورد نداشته باشید.

 مخصوصاً وقتی روی خرپا برش می‌کنید و یا ابتدا و انتهای کار را با گیره مهار می‌کنید حواستان به برخورد تیغ با این موانع باشد.

تیغه مناسب برش با اره دیسکی

 قبلاً آموزشی با عنوان خصوصیات تیغ‌های مناسب در آیچوب منتشر کردیم و مفصل توضیح دادیم.

 به طور خلاصه برای برش چوب‌های طبیعی در حالت ریپ کات و کراس‌کات و برش ام‌دی‌اف و پلای وود تیغ‌های مخصوصی وجود دارد.

 تیغ‌های با دندانه‌های کمتر (مثلاً 24 دندانه) برای برش‌های نجاری روی چوب‌های طبیعی و ریپ کات چوب‌های طبیعی مناسب‌تر است. این تیغ‌ها برش‌های سریعی دارند؛ اما کیفیت برش خوبی به شما نمی‌دهد.

 تیغ‌های با دندانه بیشتر (مثلاً 60 دندانه) برای برش‌های کراس‌کات یا برش ام‌دی‌اف و چندلایی و پلای وود پیشنهاد می‌شود که در بازار ایران معمولاً چنین تیغ‌هایی همراه اره دیسکی قرار می‌گیرد.

تیغه اره گرد بر

ایمنی قبل از برش با اره گرد بر

 قبل از روشن نمودن دستگاه ابتدا باید موارد ایمنی دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. گارد محافظ تیغه اره گرد بر را بررسی کنید که به‌راحتی و بدون گیرکردن حرکت کند. سطح تیغه اره و دندانه‌های آن را بررسی کنید. در صورت برخورد با هر گونه شکستگی دندانه‌ها یا ترک در تیغه حتماً آن را تعویض کنید.

 برای اره دیسک‌های شارژی از شارژ بودن باتری اطمینان حاصل کنید و در اره‌های غیر شارژی (سیمی) از سالم‌بودن کابل برق و کافی بودن اندازه سیم برای طول برش مطمئن شوید.

 قبل از تعویض یا سفت کردن تیغه اره اگر اره گرد بر از نوع شارژی هست، باتری آن را جدا کنید و اگر سیمی است، دوشاخه را از برق جدا کنید.

تیغه اره را کنترل و بررسی کنیم

 سرعت و کیفیت برش با اره گرد بر رابطه مستقیمی با سلامت و شرایط تیغه اره گرد بر دارد. هرگز با تیغه‌های کهنه، زنگ‌زده و آسیب‌دیده اقدام به برش نکنید. از تیغه مناسب برای برش چوب‌های سالید یا صفحه طبیعی استفاده کنید.

 تیغه‌های مخصوص برای برش هر دو متریال در بازار موجود هست و با راهنمایی فروشنده می‌توانید خرید کنید.

 تیغه‌های با دندانه تنگستن کارباید معمولاً برای هر دو نوع متریال مناسب هستند. تیغه‌های مخصوص برش فلز یا سنگ و آجر و کاشی و سیمان نیز برای اره دیسکی قابل‌تهیه است. تیغه‌های برش چوب دارای دندانه کم‌تر و تیغه برش MDF دارای دندانه بیشتری هستند.

نحوه برش تمیز با اره دیسکی

 سمتی که تیغ وارد چوب می‌شود برش تمیزتر و صاف‌تری به شما می‌دهد تا سمتی که تیغ از چوب خارج می‌شود.

 برای داشتن سطح برش تمیزتر می‌توانید برشی که در نمای کار است را زیر کار قرار دهید به صورتی که کفی اره دیسکی پشت کار را برش می‌دهد.

چگونه با اره دیسکی تمیز برش کنیم؟

 برای اینکه در هر دو طرف ناحیه ورود تیغ به چوب و خروج آن لبه صاف و بدون لب پری یا پوسته‌شدن چوب داشته باشیم می‌توانید با جایگزین‌کردن دو یا چند کورس برش به‌جای یک کورس به این هدف برسیم.

 در این تکنیک ابتدا به‌اندازه یک‌دوم یا یک‌سوم ضخامت چوب را برش می‌کنیم و در کورس های بعدی مابقی برش انجام می‌شود.

 مثلاً در برش ام‌دی‌اف با ضخامت 16 میلی‌متر می‌توانیم برش را در کورس اول 4 میلی‌متر، در کورس دوم 8 میلی متر بیشتر و در کورس سوم 4 میلی متر عمیق‌تر انجام دهیم.

برش تمیز با اره دیسکی

موقعیت و استایل مناسب برش را پیدا کنید

 قبل از روشن‌کردن اره گرد بر مسیر برش را بررسی کنید. همیشه استایل و موقعیت مناسب برای برش داشته باشید. نیازی به فشار برای جلو بردن اره دیسکی نیست. فقط آن را به‌خوبی هدایت کنید. در برش دقت کنید کف اره دیسکی کاملاً روی کار نشسته باشد. در صورت مناسب نبودن تکیه‌گاه ممکن است اره از مسیر خارج شود.

 دقت کنید کابل اره دیسکی در مسیر برش قرار نگیرد. علاوه بر سطح کار همیشه مسیر خروج تیغه از زیر کار را بررسی کنید.

در اره دیسکی یا همان اره گرد بر معمولاً موتور در سمت راست و تیغه در چپ قرار گرفته است که برای راست‌دست‌ها مناسب‌تر است. نمونه‌هایی نیز برای چپ‌دست‌ها با موتور سمت چپ و تیغه در راست وجود دارد.

پیشنهاد آیچوب: تفاوت صفحه برش چوب و ام دی اف چیست؟ | مثل یک حرفه ای خرید کن

برش صاف و دقیق با گونیا

 برای برش‌های دقیق و صاف می‌توانید از قید یا گونیا استفاده کنید. گونیای مخصوص اره گرد (اره نفوذی) در بازار قابل‌خرید هست (به همراه اره گرد بر معمولاً یک گونیا ال (L) شکل قرار دارد که این گونیا معمولاً تا ۱۵ سانتیمتر را پوشش داده و تنها برای برش‌هایی که یک سمت آن‌ها کاملاً صاف و گونیاست کاربرد دارد).

 شما می‌توانید از چوب یا تخته‌ای صاف به‌گونه‌ای که گونیای اره گرد بر را به‌خوبی پشتیبانی کند هم استفاده کنید.

 برای چنین برشی اندازه را با احتساب فاصله تیغه تا لبه اره گرد بر؛ روی صفحه‌ای که قصد برش آن را دارید نشانه‌گذاری کنید. قید را به‌وسیله گیره یا پیچ‌دستی به ابتدا و انتهای آن بسته و برش نمایید.

 براش برش‌های عرضی کوتاه (Cross Cut) می‌توانید از گونیا لبه‌دار برای هدایت اره گرد بر و برش دقیق استفاده کنید.

 در قاب زیرین یا تکیه‌گاه اره گرد بر و در جلوی تیغه برش دو شیار با دو عدد ۰ و ۴۵ دیده می‌شود. عدد صفر نشانگر برش صاف و قائمه هست و تنظیم صفحه بر روی گزینه ۴۵ درجه، برای برش ۴۵ درجه مناسب است.

برش وسط ورق با اره دیسکی

 در مواقعی مانند درآوردن جای سینک یا اجاق‌گاز نیاز به برش از وسط ورق داریم. در چنین مواردی اره‌های مخصوصی با عنوان اره‌های نفوذی یا Plunge saw استفاده می‌شود که نوع آپدیت شده اره‌های دیسکی هستند.

 اما با رعایت احتیاط و قبول ریسک کیک بک می‌توانید از اره دیسکی هم برای چنین کاری استفاده کنید. باز هم تأکید می‌کنیم اره دیسکی برای چنین کاری خطرناک است و در صورت عدم وجود اره نفوذی می‌توانید از اره چکشی استفاده کنید.

 توضیح: اره دیسکی برای شروع برش از لبه ساخته شده است؛ اما در اره‌های نفوذی به دلیل تغییر سیستم گارد می‌توانیم هم از لبه چوب یا ورق و هم از وسط ورق برش داشته باشیم.

 آموزش این برش را در ویدئو توضیح دادیم.

گار تیغه اره دیسکی نجاری

 گارد محافظ در اره دیسکی هنگام برش با فشار دست به سمت عقب حرکت می‌کند؛ اما در زوایایی خاص سطح تماس کافی برای هل‌دادن گارد به سمت عقب به وجود نمی‌آید.

 در این مواقع می‌توانید ابتدا کمی گارد را به سمت عقب هل دهید و پس از درگیرشدن تیغ با چوب آن را رها کنید.

مراقب کابل اره دیسکی برقی باشید

 دو احتمال بد دررابطه‌با کابل اره دیسکی برقی می‌تواند رخ دهد. نخست بریده شدن کابل با قرارگرفتن در مسیر برش دوم گیرکردن کابل و کج کردن امتداد برش تیغ که کیک بک شدید اره دیسکی.

آموزش کار با اره گرد بر

 قبل از شروع برش و هنگام آن، کابل را با در قسمتی امنی از کار قرار دهید. این حادثه حتی برای با تجربه‌ها نیز بارهاوبارها اتفاق افتاده است.

حل مشکل گیر کردن اره دیسکی

 اگر در حین کار به هر دلیلی اره دیسکی بی‌جان شد یا از کار افتاد سعی در ادامه برش نداشته باشید و پس از ایستادن کامل تیغ آن را از کار جدا کنید.

 این ازکارافتادن می‌تواند به دلیل فشار بیش از حد به دستگاه، سرعت بالای باردهی به اره دیسکی، کندشدن تیغ اره دیسکی یا برخورد به گره چوب باشد.

 توصیه اکید می‌کنیم به صدای ابزارتان حین کارکردن توجه داشته باشید چرا که اطلاعات خوبی از سلامت دستگاه و حتی ایمنی کارکردن به شما خواهد داد.

جهت چرخش اره دیسکی چطور است؟

تیغه اره دیسکی در جهت عقربه ساعت میچرخد. برای برش اره دسکی باید دستگاه را به سمت جلو هل (فشار) دهید.

محکم کردن پیچ اره دیسکی

 در گرد بر پیچ‌هایی (معمولاً خروسکی) برای تنظیم زاویه و عمق برش وجود دارد. پس از تنظیم عمق و زاویه برش حتماً این پیچ‌ها را سفت و محکم کنید. شل‌شدن این پیچ‌ها حین کار بسیار خطرناک خواهد بود.

 حتماً قبل از تنظیم عمق یا زاویه پریز برق یا باتری را از اره دیسکی جدا کنید. هنگام تنظیم عمق برش دقت کنید بیش از ۵ میلی‌متر عمیق‌تر از ضخامت کار نباشد.

چرا باید از عینک ایمنی در کار با اره دیسکی استفاده کنم؟

یک اره دیسکی 6500 دور با تیغ 185 میلی متر را تصور کنید. این یعنی هر الماسه این تیغ در حال حرکت با سرعتی بیش از 225 کیلومتر در ساعت است.

تیغی با این سرعت در صورت برخورد با گره چوب آن را با همان سرعت 225 کیلومتر بر ساعت به سمت شما پرت می‌کند. تصور اثر این برخورد با چشم یا صورت چندان سخت نیست!

پیشنهاد می‌کنیم همیشه از عینک ایمنی برای کار با چنین ابزارهایی استفاده کنید.

 

آموزش کار با اره دیسکی نجاری

چرا باید از محافظ ایمنی گوش استفاده کنیم؟

 یک گوش کاملاً سالم می‌تواند تا 80 دسیبل را در مدت زمانی خاص تحمل کند؛ اما صدای اره دیسکی هنگام کارکردن بیش از 100 سیبل است؛ اما صد دسیبل یعنی چقدر؟!

 100 دسیبل عدد بزرگی است و توجه کنید که رابطه اندازه صدا و عدد دسیبل خطی نیست و 80 دسیبل به معنی صدایی دوبرابر بلندتر از 40 دسیبل نخواهد داشت.

 مثلاً صدای نفس‌کشیدن 10 دسیبل، صدای صحبت‌کردن آرام 60 دسیبل، صدای اره دیسکی 100 دسیبل و صدای جت جنگی 130 دسیبل است.

 با استفاده از گوشی‌های ایمنی به گوش و اعصابمان رحم می‌کنیم!

 نکات استفاده از ابزار نجاری بسیار گسترده است و محدود به موارد بیان شده نمی‌شود. در آیچوب تلاش می‌کنیم به‌تدریج و در قالب مقاله و ویدئوهای آموزشی نکات کاربردی و ایمنی استفاده از تمامی ابزار نجاری را آموزش دهیم.

پیشنهاد آیچوب: دلایل کیک بک اره دیسکی یا اره گرد بر نجاری چیست؟ مراقب باشید!

منبع: آیچوب

یک نظر در “ویدیو آموزش نحوه کار با اره دیسکی | اره دیسکی نجاری

  1. 09174001934 گفت:

    تشکر از شما

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )