آموزش, دکوراسیون

معایب و مزایا کابینت آشپزخانه ممبران چیست؟ | ضرر نکنی!

قیمت کابینت ممبران

 کابینت ممبران یکی از سبک‌های جدید طراحی و اجرای کابینت است که افراد زیادی علاقه به داشتن آن در آشپزخانه خانه خود دارند. کابینت ممبران در سبک‌های مختلفی مانند کلاسیک، مدرن و… طراحی و تولید می‌شوند که سبک کلاسیک کابینت ممبران در ایران بیشتر شناخته شده است و سفارش داده می‌شود.

 به همین جهت به کابینت ممبران، کابینت کلاسیک هم گفته می‌شود.

 تفاوت اصلی کابینت ممبران با کابینت MDF معمول موجود در بازار، وجود ابزار و طرح و شیارها و برجستگی‌های جذابی است که بر روی درب‌ها و بدنه کابینت اجرا می‌شود.

 برای ساخت کابینت ممبران می‌توان از انواع ورق‌های چوبی استفاده کرد که بیشتر اساتید برای ساخت کابینت‌های ممبران از ورق MDF استفاده می‌کنند. در واقع از نظر ساختار تفاوت بنیادی بین کابینت ممبران با کابینت ام‌دی‌اف وجود ندارد. به عبارتی بیشتر تفاوت در طرح کابینت و روکش و نمای کار است.

 باتوجه‌به فرهنگ و سلیقه بیشتر ایرانی‌ها، این سبک از کابینت کاری در کشور علاقه‌مندان زیادی دارد و بازار خوبی در این حوزه شکل‌گرفته است. این بازار شامل فروش انواع ورق ام‌دی‌اف، خدمات سی‌ان‌سی و انجام خدمات پرس روکش ممبران می‌شود.

 نکتهٔ مهم در مورد صنعت ممبران این است که از روش ممبران فقط برای ساخت کابینت استفاده نمی‌شود و تقریباً می‌توان هر سازه چوبی مانند سرویس خواب، سیسمونی نوزاد، انواع کمد، میز تلویزیون، میز جلو مبلی و… را با این تکنولوژی ساخت.

 در واقع کابینت ممبران برای بسیاری از علاقه‌مندان به این سبک یادآور طرح‌های کلاسیک و سلطنتی چوبی قدیمی است؛ اما با هزینه‌ای به نسبت کمتر از کابینت‌های تمام چوب و ساختاری مدرن می‌توان به این سبک کابینت دست‌یافت.

 در این نوشته شما را با کابینت ممبران و روش ساخت آن آشنا می‌کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

 به لطف واردکننده‌های فعال حوزه واردات روکش ممبران، دستگاه‌های سی‌ان‌سی چوب و طراحان خبره در ایران و دیگر کشورها و دسترسی آزاد به اطلاعات، امکان سفارش و انتخاب طرح‌ها و سبک‌ها و رنگ‌های متنوع و جذاب کابینت ممبران کلاسیک را خواهید داشت.

 به عبارتی شما با مشاهده هر طرح و رنگ در فضای مجازی می‌توانید نمونه مشابه آن را در خانه خود داشته باشید.

پیشنهاد آیچوب: آموزش رنگ‌ کاری کابینت چوبی آشپزخانه به روش صنعتی

 

کابینت ممبران چگونه ساخته می شود؟

کابینت ممبران چگونه ساخته می‌شود؟

 بدنه اصلی کابینت ممبران از ام‌دی‌اف سفید ساخته می‌شود. باکس کابینت ممبران دقیقاً همانند باکس کابینت MDF هست و تفاوتی ازاین‌جهت وجود ندارد. تفاوت اصلی در طرح درب و قسمت‌های نمای کابینت است.

 ابتدا اندازه‌گیری‌ها توسط کابینت‌ساز انجام می‌شود. در مرحله بعد اندازه‌ها و نکته‌های موردنظر مشتری به طراح ارجاع داده می‌شود و طراح پس از طراحی طرح کابینت، اندازه‌ها و طرح‌های مربوط به قسمت‌هایی از کابینت که قرار است نمای کار باشند را به مجموعه‌های خدماتی سی‌ان‌سی و خدمات روکش ممبران ارجاع می‌دهد.

 دو حالت برای اجرای اجرا و ساخت ورق‌های ممبران پیش روی شماست و تقریباً به شانس یا گسترده بودن خدمات ممبران در شهر شما بستگی دارد.

دوره آموزش رنگ چوب و MDF

روش پر دردسر ساخت کابینت ممبران!

حالت اول این است که ابتدا ام‌دی‌اف یک رو خام را خریداری می‌کنید، طرح را به یکی از مجموعه‌های خدمات سی‌ان‌سی ارجاع می‌دهید و CNC کار طرح را بر روی چوب ایجاد می‌کند و در مرحله بعد ورق‌های سی‌ان‌سی شده را به مجموعه خدمات ممبران ارجاع می‌دهید تا ورق PVC روی ورق‌ها پرس شود.

روش راحت و خوب ساخت کابینت ممبران!

 در این حالت طرح مورد نظر را به مجموعه خدمات ممبران ارجاع می‌دهید و این مجموعه ورق MDF، خدمات سی ان سی و ممبران را یکجا انجام می‌دهد و شما نیاز به چندین بار حمل و جابجایی ورق را نخواهید داشت.

 معمولاً این مجموعه‌ها در شهرهای بزرگ فعالیت دارند و در معمولاً شهرهای کوچک این امکانات به‌صورت یکجا ارائه نمی‌شود.

ساخت کابینت ممبران

مراحل و دستگاه‌های مورد نیاز برای ساخت ورق ممبران

 در واقع برای ساخت کابینت ممبران برای بدنه از ام‌دی‌اف سفید صابونی و برای قسمت درب و نما که قرار است طرح با CNC روی آن ایجاد شود، از ام‌دی‌اف یک رو خام استفاده می‌شود. طرح بر روی قسمت خام ورق MDF ایجاد می‌شود.

 سپس برای نصب ورق پی‌وی‌سی، ابتدا کل ورق سنباده‌کاری می‌شود و پرزها، سوراخ‌ها و ایرادات کار برطرف می‌شود.

 در مرحله بعد روی ورق و قسمت‌هایی که قرار است روکش اجرا شود، چسب ممبران با پیستوله اجرا می‌شود و ورق در دستگاه پرس وکیوم قرار می‌گیرد.

روکش PVC روی ورق آغشته به چسب قرار می‌گیرد و در دستگاه پرس وکیوم با مکش هوای داخل کابین، ورق به صفحه‌ام دی اف می‌چسبد. البته این فرایند با کمک گرما، فشار منفی هوا (خلأ) و استفاده از چسب انجام می‌شود.

 پس از مدت‌زمان کوتاهی روکش کامل به ورق MDF می‌چسبد و به‌راحتی امکان استفاده از آن را خواهید داشت.

پیشنهاد آیچوب: راهنمای انتخاب صفحه کابینت | صفحه تاپس کابینت

ساخت ورق ممبران

مزایای کابینت ممبران کلاسیک چیست؟

 طیف گسترده‌ای از رنگ‌های مات و براق و طبیعی و مدرن و طرح چوب و… در بازار ایران موجود هست و به‌راحتی امکان سفارش یا خرید آن را خواهید داشت.

 قابل تمیزکاری صفحه با انواع اسپری لکه بر از دیگر مزایای ورق‌های PVC است. شما به‌راحتی می‌توانید هرگونه لکه و خاک و کثیفی را با استفاده از اسپری های لکه بر یا پارچه نمناک تمیز کنید. فقط باید مراقب باشید ورق‌ها از پشت خیس نشوند.

 ورق‌های ام‌دی‌اف به‌خصوص ورق‌هایی که روکش شده باشند مقاومت بالایی دارند و به‌راحتی دچار پیچیدگی، ترک و اعوجاج نمی‌شوند.

 کابینت‌های ممبران در هر هرگونه شرایط آب‌وهوایی قابلیت استفاده دارند و محدودیتی برای نصب آن در استان‌های مختلف کشور نخواهید داشت.

کابینت ممبران کلاسیک

معایب کابینت کلاسیک ممبران چیست؟

تأثیر نور خورشید بر کابینت ممبران

ورق‌های PVC شده ممبران اگر مدت‌زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، تغییر رنگ می‌دهد. تقریباً می‌توان گفت نور خورشید و اشعه UV بر بیشتر مواد تأثیرگذاری دارد و نمی‌توان روکش ممبران را از این امر مستثنا دانست.

حتی ام‌دی‌اف و فلز هم در برابر اشعه خورشید مقاومت خوبی ندارد.

تمیز کاری کابینت ممبران

برای کابینت نظافت و نگه‌داری از آن باید دقت و ظرافت بیشتری به خرج دهید. شما نمی‌توانید از هر مایع شوینده‌ای برای تمیز نمودن ورق ممبران استفاده کنید.

نفوذ آب یا مواد شوینده از لبه کار، تأثیر مخربی بر ورق PVC و چسب ممبران دارد و در برخی موارد اگر کیفیت چسب ممبران مناسب نباشد، کم‌کم آزاد می‌شود و نمای بدی خواهد داشت.

کابینت ممبران چیست

خرابی کابینت ممبران

 در صورت ایجاد خط‌وخش روی ورق، امکان تعمیر ندارید و صفحه باید کامل عوض شود. البته این مورد برای MDF هم صدق می‌کند؛ ولی برای ممبران روند تهیه ورق سخت‌تر هست.

شما باید یک‌بار دیگر طرح را با CNC روی ورق حکاکی کنید و برای روکش کردن دوباره، هزینه بیشتری به نسبت قبل پرداخت کنید.

 پروسه تعویض ورق در صورت هرگونه مشکلی زمان‌بر و پر دردسر است.

پیشنهاد آیچوب: ماشین آلات و ابزار مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه ام دی اف MDF چیست؟

مقاومت کابینت ممبران در برابر رطوبت

 دارندگان کابینت ممبران باید توجه داشته باشند که برای نگه‌داری از این کابینت باید از روش‌های رایج شستشو و تمیزکاری کابینت با دستمال خیس و… خودداری کنند.

چه کابینت ام‌دی‌اف باشد، چه چوب و چه ممبران، باز هم باید مراقب باشید که به قسمت درز ورق رطوبت نرسد.

 ورق پی‌وی‌سی ضد آب هست و در صورت برخورد آب با آن هیچ مشکلی برای شما وجود نخواهد داشت. فقط اگر آب از طریق سوراخ یا درز و یا لبه ورق PVC به زیر آن یا مغز ام‌دی‌اف نفوذ کند با مشکل روبرو خواهید شد.

مقاومت کابینت ممبران در برابر حرارت و شعله گاز

 نکته مهم دیگری که باید در مورد کابینت ممبران بدانید این است که این سبک از کارها به حرارت زیاد و شعله آتش‌حساس هستند.

در زمان طراحی کابینت باید مواردی مانند فاصله مناسب باکس هوایی از گاز، دور بودن نمای کابینت از حرارت و روشن بودن همیشگی هود در زمان پخت‌وپز دقت ویژه‌ای شود.

 اگر روکش کابینت ممبران به هر دلیل آسیب ببیند، شما هیچ راهی ندارید جز تعویض ورق… پس بسیار مراقب باشید و کالای ارزشمند خود را نابود نکنید.

قیمت کابینت ممبران

 قیمت کابینت ممبران باتوجه‌به عوامل مختلفی مشخص می‌شود و نمی‌توان به یک عدد مشخص و قابل استنادی دست‌یافت. یک مجموعه تولیدکننده باتوجه‌به جنس بدنه، نوع صفحه تاپس کابینت، یراق‌آلات و لوله‌ها، نوع تاج، پاخور، نورپردازی و… محاسبه می‌گردد.

 قیمت کابینت به‌صورت هر متر طول محاسبه می‌گردید و این متر شامل یک متر در بالا و یک متر در پایین هست. معمولاً قیمت کابینت به‌صورت ۴۰ و ۶۰ درصد محاسبه می‌شود.

این بدان معنی است که کابینت زمینی ۶۰ درصد قیمت و کابینت هوایی ۴۰ درصد قیمت را داراست.

 در حال حاضر در فضای مجازی قیمت کابینت از ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان تا ۲.۶۰۰.۰۰۰ تومان اعلام می‌شود؛ و این عدد باتوجه‌به توضیحاتی که در بالا اشاره شد متفاوت هست.

 برای سفارش و خرید کابینت ممبران به سراغ اساتید و شرکت‌های بروید که کیفیت کار و سلامت کار آن‌ها قبلاً اثبات شده و از مواد اولیه مناسب برای ساخت کابینت استفاده می‌کنند.

 البته تشخیص اصالت و کیفیت چسب ممبران و روکش PVC و دیگر موارد برای هرکسی امکان‌پذیر نیست؛ اما شما می‌توانید با یک قرارداد رسمی که شرایط خدمات پس از فروش و گارانتی در آن قید شده باشد، خیالتان را از بابت صحت کار کمی راحت کنید.

پینشهاد آیچوب: پاسخ به ۱۵ پرسش مهم در مورد راه اندازی کارگاه خدمات پرس وکیوم!

منبع: آیچوب

2 نظر در “معایب و مزایا کابینت آشپزخانه ممبران چیست؟ | ضرر نکنی!

  1. فرزین گفت:

    کمافی السابق مثل همیشه مقاله ای کامل جامع و مانع بود . از اینکه چنین مجموعه هایی بسیار قوی در پیشاپیش بخش های دولتی بی رمق اینچنین مشتاقانه بواسطه به قله رسیدن احساس مسییییییییییییییییییییییییییئولیت کرده و دست خود را بجهت یاری و مساعدت بسوی مشتاقان این صنعت دراز میکنید بسیار بسیار خرسند و ممنون و سپاسگزار مجموعه ICHOOB هستم . قابل ذکر انکه از سال گذشته که با ای چوب اشنا شدم سعیم بر این بوده که از اگهی دهندگان و اسپانسرهای سایت خریدهای خود را انجام داده و خواهم داد .با احترام

    1. آیچوب گفت:

      سلام فرزین گرامی.
      همراهی دوستانی چون شما موجب دلگرمی تیم آیچوب است.
      بسیار خرسندیم که حساسیت تیم تولید محتوای آیچوب در انتشار مطالب، از سوی بازدید کنندگان آن مورد تایید قرار می گیرد.
      آیچوب به عنوان یک رسانه، اطلاع رسانی درست توام با مسئولیت را راهکار خود دانسته و ذره ای کم از آن را دون شان بازدید کنندگان خود می پندارد.
      امید داریم با ارائه برنامه های پیش رو هر چه بیشتر و بهتر در این مسیر گام برداریم.
      ارادتمند
      آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]