آموزش, معرفی ابزار

آموزش بهترین روش چینش ماشین آلات و ابزار در کارگاه نجاری| +نرم افزار

نظم کارگاه نجاری

چیدمان ابزار کارگاه نجاری همواره موردعلاقه دوستداران درودگری و هنرهای چوبی بوده، داشتن یک کارگاه مناسب و کارا برای انجام پروژه های چوبی است.

دراین‌بین پس از به نتیجه رساندن موضوع فعالیت در صنعت چوب، تعداد ابزار نجاری، نوع، برند، کیفیت و قیمت تجهیزات موردنیاز کارگاه، نکته‌ای که خیلی به آن توجه نمی‌شود ولی در حین کار خودنمایی می‌کند چیدمان این ابزار و تجهیزات است.

چیدمان کارگاه نجاری

انتظاری که ما از چیدمان داریم بهره‌وری هر چه بیشتر از فضای کارگاه نجاری و آسانی استفاده از ابزار نجاری است؛ بنابراین چیدمان در اینجا به معنی نحوه قرارگیری تجهیزات و ابزار نجاری در کارگاه نجاری برای داشتن بیشترین راندمان و کارایی و البته ایمنی هست.

متأسفانه جستجوی در منابع فارسی برای به دست آوردن استانداردی برای چینش صحیح ابزار کارگاه نجاری نتیجه‌ای در بر نداشت، بنابراین نوشته پیش را حاصل نتیجه‌گیری‌هایی از منابع غیرفارسی و تجربیات گروه آیچوب هست.

پرواضح هست که نوشتار جاری طبق روال همیشگی آیچوب تنها شروعی بر این موضوع هست و در ادامه پذیرای تجربیات و نظرات شما در قسمت دیدگاه‌های مطلب خواهیم بود.

تجهیزات یک کارگاه نجاری را می‌توان به دو گروه بزرگ پرتابل (قابل‌حمل) و ثابت دسته‌بندی کرد. پرتابل‌ها (مانند انواع ابزاردستی، پیچ بندها، گیره‌ها، گجت ها، دریل، گرد بر و…) معمولاً اندازه کوچکی دارند.

بنابراین برای جا دادن آن در کارگاه انتخاب‌های زیادی پیش روی ماست. تجهیزات بزرگ‌تر اما به دلیل وزن و حجم بزرگ‌تری که دارند از این خصوصیت بی‌بهره بوده و کمی کار را سخت خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی:

چگونه کارگاه نجاری را عایق صدا کنیم؟

نظم کارگاه نجاری

چیدمان ابزار کارگاه نجاری

همان‌طور که پیداست تجهیزات سنگین و بزرگ (مانند اره میز، اره فلکه، کف رنده، چند کاره، گندگی و…) علاوه بر حجمی که ذاتاً اشغال می‌کنند، برای اپراتوری نیز نیاز به فضا و حریم دارند. در بررسی‌ها چند نکته قابل تأمل می‌نمود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

نقطه مشترک چیدمان کارگاه‌های کوچک و متوسط نجاری که همواره به چشم می‌خورد قرارگیری تجهیزات دور یک مرکز هست.

به بیان روشن‌تر معمولاً یک میز اسمبل یا میز کارگاهی و یا اره میز در وسط و دیگر ابزار و تجیهرات در اطراف آن و با توجه به میزان استفاده قرار می‌گیرند. (قرارگیری اره میز در وسط به دلیل استفاده مدام و بیشتر از آن و قابلیت استفاده از آن بعنوان میز اسمبل با اضافه کردن میزها و صفحات اضافی به آن هست)

نقطه مشترک دیگر استفاده از میزهای کابینتی ایستاده و دیواری به‌منظور قرار دادن تجهیزات است. این مورد تقریباً بسیاری از مشکلات چیدمان و جایگذاری ابزار دستی و تجهیزات پرتابل را حل خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی:

از ضایعات کارگاه نجاری چگونه می توان کسب درآمد کرد؟

مورد دیگری که موجب راحتی بیشتر و راندمان بالاتر خواهد شد شناسایی ابزار و دستگاه‌های پرمصرف هست. مطابق این اصل دستگاه‌های موجود را به سه گروه پرمصرف، میان مصرف و کم مصرف تقسیم بنده کنید.

البته ابزار و تجهیزات قرار گرفته در هر دسته در هر پروژه ممکن هست تغییر کند اما همیشه ابزاری پرمصرف‌تر هستند.

 

در پروژه‌های مختلف ترتیب استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات به‌منظور تبدیل متریال خام به محصول ممکن هست متفاوت باشد این مورد را هم می‌شود در دسته بندی بالا قرار داد که در نحوه چیدمان تجهیزات شما مؤثر خواهد بود.

نرم افزار طراحی چیدمان ابزار کارگاه نجاری

نرم افزار طراحی چیدمان کارگاه نجاری

حالت ایدئال چیدمان تجهیزات در کارگاه می‌تواند به این صورت باشد که قبل از تجهیز یا حتی ساخت کارگاه چیدمان آن را بتونیم تصور کنیم.

این ایدئال را شرکت صنایع گریزلی با نرم افزار ” Grizzly Workshop Planner” فراهم کرده است. در این نرم افزار شما می تونید کارگاه را با مشخصاتی مانند محل و اندازه درها و پنجره ترسیم کنید و از ستون کناری تجهیزات را در آن بچینید تغییر اندازه بدید. این نرم افزار خوشبختانه رایگان و تحت وب هست و بارها و بارها امکان استفاده دارید.

نرم افزار طراحی چیدمان کارگاه دستگاه نجاری

در پایان به شما پیشنهاد می کنیم پلن های پیشنهادی برای چیدمان کارگاه نجاری را مشاهده کنید:

پیشنهاد آیچوب:

برای آموزش نجاری و راه اندازی کارگاه نجاری از کجا شروع کنم؟

طرح چیدمان ابزار کارگاه ایده نصب دستگاه کارگاه نجاری بهترین حالت چینش دستگاه های نجاری چیدمان اره فلکه و گندگی و اره میزی چیدمان میز نجاری

لطفا شما هم تجربیات و دانش خود در این موضوع را از طریق دیدگاه های پایین مطلب با دوستانتان مشترک شوید.
www.ichoob.ir

10 نظر در “آموزش بهترین روش چینش ماشین آلات و ابزار در کارگاه نجاری| +نرم افزار

  1. علی گفت:

    سلام بزرگوار
    من میخوام راحت ترین روش برای سازماندهی ابزار آلاتم (مختص کارگاه کوچیک خونگی جهت نجاری) رو بهم معرفی کنید
    جعبه ابزار؟ تعبیه کشو؟ یا تابلو ابزار؟؟؟ یا روش دیگه؟؟؟
    تشکر

    1. آیچوب گفت:

      سلام علی عزیز
      مجموعه مطالبی در این زمینهمنتشر کردیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد:

      ۸ نکته برای بهبود عملکرد کارگاه نجاری که نادیده گرفته می‌شود!

      ۱۹ ترفند برای نگهداری و ساماندهی ابزار در کارگاه نجاری

  2. mohadeseh گفت:

    نرم افزارgrizzly workshop plannerرو از کجا میشه دانلود کرد؟لینک دانلودش رو پیدانکردم.ممنون میشم اگر لینکش رو دارید در ادامه قرار بدین

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      یک نرم افزار رایگان و تحت وب هست و نیازی به دانلود آن ندارید
      اسم نرم افزار را گوگل کنید نتیجه اول و دوم صفحه اجرای نرم افزار هست

  3. حسینی گفت:

    سلام.ممنون از سایت کاربردی و خوبتون.
    از کجا میشه مشاوره گرفت برای راه اندازی کارگاه برای تولید پاف و تزئینات کوچیک چوبی؟
    ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام شما تقریبا به بیشتر دستگاه ها نیاز دارید. اگر خانگی هست، می تونید از دستگاه هایی مثل فلکه، گندگی، رنده و … مخصوص کارگاه های کوچک استفاده کنید و اگر راه اندازی کارگاه کوچک مد نظر شما هست، می تونید از دستگاه های صنعتی استفاده کنید.

  4. میثم بهپور گفت:

    مطالب عالین ولی به نظر من یه کارگاه نجاری متوسط به فضایی حدود ۶۰ متر به بالا نیاز داره طول وعرض یک کارگاه نجاری باید طوری باشه که یه ورق ام دی اف توش راحت بازی کنه و نیازی نباشه که ورق رو بچرخونیم …. ومسایل دیگه ممنونم از آیچوب عزیز که سطح علمی ما نجارا رو بالا میبره.

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از همراهی و مشارکت شما جناب بهپور .

  5. بنیامین گفت:

    جالب بود. اما سوالی که می مونه معمولا یه کارگاه خویش ساز که بتونه علاوه بر ابزارالات نجاری، ابزارهای الکترونیک و … در بر بگیره حداقل به چه فضایی نیاز داره؟

    1. آیچوب گفت:

      بستگی به این دارد که در چه مقیاسی کار می کنید . برای الکترونیک معمولا جای وسیعی نیاز نیست. یک میز با چند کشو برای ابزار/. روی میز هم شلف و باکس هایی برای پاور سورس و اسیلوسکوب و جای قطعات و کیت هویه و .. همه اینها رو می توانید روی یک میز با سطح ۱٫۵*۱ متر جای دهید

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )