ویدئو

ورق فینگر جوینت چیست و چگونه ساخته می شود؟!

ورق فینگر جوینت,صفحه اتصال شانه ای,ورق مسیو,صفحه ماسیو,پنل فینگ جوینت,صفحه تمام چوب,چوب پرتی,

 ورق فینگر جوینت ورق یک‌لایه چوبی است که با اتصال تکه چوب‌های طبیعی ساخته می‌شود. در این روش تخته‌های چوبی بزرگ به تکه چوب‌های کوچک تبدیل می‌شوند و از اتصال این تکه چوب‌ها در کنار صفحه فینگر جوینت تشکیل می‌شود.

 دلیل نام‌گذاری ورق فینگر جوینت، استفاده از اتصال انگشتی یا فینگر جوینت در قطعات آن است. ورق فینگر جوینت برخلاف ورق تخته فشرده (نئوپان) و MDF، دارای ساختار تمام چوب است و طبیعی بودن چوب در آن کاملاً مشهود است.

 از پنل فینگر جوینت برای ساخت انواع سازه چوبی مانند کابینت، صفحات میز، صندلی، کف پله، دیوارپوش، صفحه کابینت و… استفاده می‌شود.

 اتصال انگشتی یا شانه‌ای به‌عنوان یکی از روش‌های مقاوم برای اتصال بین دو قطعه چوبی شناخته شده است. بین جعبه‌های ساخته شده با اتصال فینگر جوینت و پنل‌های فینگر جوینت تفاوت وجود دارد.

 در جعبه ساخته شده با اتصال فینگر جوینت، چهار تکه چوب با اتصال انگشتی به هم متصل می‌شوند و یا باکس را تشکیل می‌دهند؛ اما در پنل یا ورق فینگر جوینت، شرایط کمی متفاوت است.

 در این ورق‌ها تکه چوب‌های متصل شده با هم به‌صورت پروفیل در کنار هم چیده می‌شود و یک صفحه تشکیل می‌شود.

 

چوب‌های مورد استفاده برای ساخت صفحات فینگر جوینت

برای ساخت صفحات فینگر جوینت از هر چوبی می‌توانید استفاده کنید. حتی برخی تولیدکننده‌ها از ترکیب چندین چوب برای ساخت صفحه استفاده می‌کنند. در ایران صفحات Finger joint از چوب راش، ساپلی، بلوط، گردو، ایروکو، کاج، اکاسیا و… به فروش می‌رسد. برخی از این صفحات وارداتی و برخی دیگر در ایران تولید می‌شود.

 

مزایای استفاده از صفحات فینگر جوینت چیست؟

استفاده از چوب‌های پرتی

 در سال‌های اخیر به ساخت ورق فینگر جوینت به‌واسطه استفاده از چوب‌های پرتی و کوچک توجه ویژه‌ای شده است. در این سیستم تکه‌های بسیار کوچک چوب که مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند، اکنون به ورق‌های ارزشمند چوبی زیبا تبدیل می‌شوند.

 تکه چوب‌هایی که روزی به زغال تبدیل می‌شد و سرنوشتی جز نابودی نداشت، امروز به منبع درآمد خوبی تبدیل شده‌اند.

 

طبیعی بودن پنل فینگر جوینت

 همان‌طور که می‌دانید ورق‌های MDF و تخته فشرده چوبی از ترکیب خمیر چوب و مواد شیمیایی بسیار خطرناک مانند فرمالدئید ساخته می‌شود. در ساخت پنل فینگر جوینت از چوب طبیعی، بدون اضافه نمودن هیچ ماده شیمیایی و چسب چوب (پایه آب) استفاده می‌شود.

 ترکیب تکه چوب‌های طبیعی و چسب چوب بسیار سالم‌تر از ورق‌های MDF، لترون و… است.

 

رنگ‌پذیر بودن ورق فینگر جوینت

 از دیگر مزایا پانل‌های فینگر جوینت، رنگ‌پذیر بودن آن است. باتوجه‌به اینکه این پنل‌ها از چوب طبیعی ساخته شده‌اند همان خاصیت و رنگ‌پذیری چوب‌های مورداستفاده در نجاری را دارند.

 بهترین روش رنگ کاری در این پنل‌ها از نوع موج نما هست و باتوجه‌به طبیعی بودن این ورق، روغن گیاهی مخصوص چوب هم گزینه خوبی، آسان و سریع برای رنگ کاری است.

 در کنار این مزیت، می‌توان به قابلیت رنگ‌پذیری مجدد هم اشاره کرد. شما می‌توانید ورق‌های فینگر جوینت را در صورت نیاز بار دیگر و با تم رنگ متفاوت، رنگ کاری کنید. در صورتی که این امکان در MDF فراهم نیست.

 

مقاومت در برابر رطوبت

 همان‌طور که می‌دانید ورق‌های MDF به آب و رطوبت بسیار حساس هستند و کمترین میزان رطوبت موجب برآمدگی ورق و پوسیدگی آن خواهد شد. در ورق‌های finger joint باتوجه‌به طبیعی بودن چوب، در شرایط مرطوب آشپزخانه کمترین میزان آسیب به آن وارد خواهد شد.

 اگر از روغن‌های گیاهی مخصوص چوب یا رنگ‌های آب‌گریز دیگر هم استفاده کنید، مقاومت صفحه فینگر جوینت به‌مراتب افزایش خواهد یافت.

 

ورق فینگر جوینت,صفحه اتصال شانه ای,ورق مسیو,صفحه ماسیو,پنل فینگ جوینت,صفحه تمام چوب,چوب پرتی,

 

ورق فینگر جوینت چگونه ساخته می‌شود؟

ساخت ورق فینگر جوینت شامل مراحلی است که در ادامه به توضیح در مورد آن خواهیم پرداخت. شما امکان ساخت این ورق‌ها را در کارگاه یا کارخانه تولیدی دارید، فقط کافی است تیغه و دستگاه پرس مخصوص آن را تهیه نمایید.

 

آماده‌سازی اولیه و بررسی قطعات چوبی

 ابتدا تکه چوب‌های موردنظر در کورهای مخصوص خشک می‌شوند و رطوبت چوب به ۱۲ تا ۸ درصد کاهش می‌یابد. در مرحله بعد تکه چوب‌ها از نظر ایرادات فیزیکی بررسی می‌شوند و هر قطعه چوبی که شامل گره، شکستگی، سوراخ، ترک، باختگی و… باشد، از دور خارج می‌شود.

 در مرحله بعد عرض و ضخامت قطعات به یک اندازه مشخص و ثابت تنظیم می‌شود. همچنین بلوک‌های چوبی باتوجه‌به رنگ آن تقسیم‌بندی می‌شوند. نکته مهم اینجاست که تنظیم طول بلوک‌های چوبی، زیاد مهم نیست؛ اما در مورد ضخامت و عرض چوب‌ها باید دقت و توجه ویژه‌ای داشت.

 در این بخش قسمت پشت و روی بلوک با ایجاد خط بر روی چوب مشخص می‌شود تا در مرحله ایجاد اتصال، باتوجه‌به پشت و روی کار، اتصال ایجاد شود.

 ضخامت ورق فینگر جوینت معمول مورداستفاده در بازار ۱۲ تا ۴۰ میلی‌متر است که این عدد در کشورهای مختلف، متفاوت هست.

 

ایجاد اتصال فینگر جوینت

 مرحله بعدی برای ساخت ورق فینگر جوینت، ایجاد اتصال در قسمت ابتدا و انتها قطعات چوبی است. این کار با استفاده از دستگاه اتصال فینگر جوینت انجام می‌شود. این دستگاه‌ها در انواع دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک در بازار موجود هستند.

 تیغه‌های مخصوص اتصال فینگر جوینت بر روی این دستگاه‌ها نصب شده است که فرایند اتصال زنی را سریع و دقیق انجام می‌دهند. اتصال شانه‌ای باید در ابتدا و انتها بلوک‌های چوبی اجرا شود.

مرحله چسب زنی

 اجرای چسب روی قطعات چوبی به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می‌شود. در شرکت‌های بزرگ تولیدی از دستگاه‌های چسب زن اتوماتیک و در کارگاه‌های کوچک، با استفاده از قلم‌مو و چسب، قسمت‌های فینگر جوینت شده چسب کاری می‌شود.

 چسب کاری دقیق و تمیز اهمیت بسیار زیادی دارد و هیچ قطعه‌ای را نباید بدون چسب به هم متصل کرد.

 

مرحله پرس کاری

پس از اتمام چسب کاری، قطعات در طول موردنظر به یکدیگر متصل می‌شوند و پرس کاری در طول کار با استفاده از دستگاه‌های پرس مخصوص بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت انجام می‌شود. (البته این زمان در شرکت‌های تولیدی بزرگ با توجه به استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، بسیار کم‌تر است)

 

مرحله رنده کاری پروفیل‌ها

پس از اتمام پرس و تشکیل پروفیل چوبی (به‌عنوان مثال طول ۲۴۰ سانتی‌متر)، باید این پروفیل‌ها آماده پرس در کنار یکدیگر شوند. به همین منظور از قسمت نر پروفیل رندیده می‌شوند تا یک سطح صاف و یکنواخت ایجاد شود.

 

مرحله پرس پروفیل‌های فینگر جوینت

در مرحله پایانی، قسمت پشت و روی پروفیل‌ها از قسمت لبه (نر) چسب کاری می‌شوند. این پروفیل‌ها بر اساس خط پشت و رو در کنار هم چیده می‌شوند تا در پایان ورق فینگر جوینت دارای یک سطح تمیز و یکنواخت باشد.

پروفیل‌ها در تعداد موردنظر در کنار هم چیده می‌شوند و با استفاده از دستگاه پرس به هم فشرده می‌شوند تا یک صفحه صاف و یکنواخت تشکیل شود.

 

مرحله فینیشینگ پنل فینگر جوینت

در مرحله پایانی با استفاده از دستگاه‌های سنباده زن صنعتی (سندینگ) ورق‌های به دست آمده سنباده کاری می‌شوند تا سطح رویه آن‌ها کاملاً تمیز و یکنواخت شود. سپس از ورق‌ها برای ورود به بازار آماده می‌شوند.

لطفاً شما هم تجربه استفاده از ورق فینگر جوینت را با ما در میان گذارید.

 

منبع: آیچوب

17 نظر در “ورق فینگر جوینت چیست و چگونه ساخته می شود؟!

  1. محمد سرباز گفت:

    با سلام و تشکر از آموزش های خوب
    ورق فینگر جوینت رو با چسب چوب و گیره دستی پرس کردم بعد از سه روز ورق خیلی محکمی بدست اومد حالا از کجا بفهمم که در آینده درزهاش باز میشه یا نه (هم طولی هم عرضی)

    1. آیچوب گفت:

      سلام محمد عزیز
      قابل پیش بینی نیست.
      فقط زمان میتونه نشون بده

  2. سجاد گفت:

    با سلام
    من صفحه روی کابینتی فینگر جوینت از جنس چوب نارون خریداری کردم. چوب خام هست می خواستم ببینم پیشنهادتون برای عایق کاری و رنگ چی هست؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام سجاد عزیز
      روغن گیاهی مخصوص چوب استفاده کنید.

      1. سجاد گفت:

        ممنون از پاسخگویی شما
        منظور همون رنگ Osmo هست؟

        1. آیچوب گفت:

          بله، ازمو یا مونوکوت

  3. امین گفت:

    ببخشید من سه تا ورق فینگرحوینت رابروود رو دادم سی ان سی تو هرکدوم حدود ۳۰ قطعه برش خورد و حدود هشتاد تا از تیکه ها تابیدن

    1. آیچوب گفت:

      نباید این اتفاق رخ می داد.
      در واقع یکی از قابلیت های ورق فینگر جوینت، مقاومت در برابر تابیدگی هست

    2. مهدی گفت:

      وقتی به راه برش میخوره نمیتابه ولی راه‌پود برش میخوره میتابه.
      اگر شما روی فینگر رابروودقبل سی‌ان‌سی لایی وروکش را یه صورت راه پود راه راست پرس کنید به محکمیش کمک میکنه وه این اتفاق نمیافته .

  4. امین گفت:

    سلام،وقت بخیر
    برای جلوگیری از تابیدن ورق فینگر جوینت باید چه کار کرد؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام امین عزیز
      ورق فینگر جوینت باکیفیت، نمیپیچه و تاب نمیگیره…

  5. میثم گفت:

    با سلام می خواستم بپرسم پنل های فینگرجوینت را هم مانندام دی اف می توان به اندازه ها مختلف برش داد و کار صفر تا صد کابینت را با این پنل ها انجام داد و دیگر این صفحات را از کجا می توان تهیه کرد.

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما میثم عزیز
      بله، می تونید همه بخش های کابینت رو با ورق فینر جوینت بسازید؛ اما یک مقدار هزینه بیشتری خواهید داشت.
      برای خرید ورق فینگرجوینت می تونید از خاوران این ورق ها رو تهیه کنید.

  6. مهدی گفت:

    بخواییم چنین کارگاهی بزنیم ، دستگاه هاش را کجا دارن ، کچا می شه آموزش دید
    آینده بسیار مثبتی داره

    1. آیچوب گفت:

      دستگاه های ساخت ورق فینگر جوینت رو می تونید از شرکت نوین چوب تهیه کنید.
      برای آموزش هم می تونید از همین شرکت کمک بگیرید. در آینده مطمئنا ورق های فینگر جوینت جایگاه مناسبی پیدا خواهند کرد و مردم از خطرات MDF آگاه خواهند شد.

  7. مهراد گفت:

    سلام ایا فینگرجوینت برای پارکت هم مناسب است؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      از نظر مقاومت مشکلی نداره، روش اجرا و نصب مهم هست که چطور باشه.
      همچنین می تونید در زمان خرید از تولید کننده بپرسید که از چه ضخامتی باید برای پارکت استفاده کرد.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )