دکوراسیون, کابینت

نورپردازی کابینت + نکته های قبل از نورپردازی

نورپردازی کابینت

نورپردازی کابینت ایده‌ای بسیار تأثیرگذار در دکوراسیون آشپزخانه است که اغلب موردتوجه قرار نمی‌گیرد. بسیاری از روشنایی‌ها یا لامپ‌ها عملکردی نامتناسب با فضای موجود دارند و انتخاب مناسبی برای فضای موردنظر به شمار نمی‌آیند. در این مطلب به چند فن برای نورپردازی کابینت می‌پردازیم.

روش های نورپردازی کابینت

 چند سالی است نورپردازی کابینت به‌صورت حرفه‌ای و گسترده موردتوجه قرار گرفته است. استفاده از این سبک دیزاین در طراحی دکوراسیون آشپزخانه بسیار مهم هست. هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر نورپردازی را در بهتر جلوه‌دادن کابینت و فضای آشپزخانه نادیده بگیرد.

 در این نوشته به بررسی نورپردازی کابینت و جوانب مثبت و منفی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چندین گزینه برای نورپردازی کابینت مورداستفاده قرار می‌گیرد که در این نوشته با این روش‌ها و توضیحاتی در مورد هر یک می‌پردازیم.

نورپردازی کابینت با چراغ فلورسنت

 چراغ‌های فلورسنت نواری که در الکتریکی‌ها به فلورسنت زیر کابینتی شناخته می‌شوند، یکی از گزینه‌های موجود هستند. نصب این چراغ‌ها بسیار ساده است و سیم‌کشی آن، بدون دردسر. از طرفی نور بسیار قوی دارند و به‌خوبی فضای اطراف خود را روشن می‌کنند.

 از مزایای این لامپ می‌توان به پر نور بودن و راحتی در تعویض لامپ نام برد.

  نورپردازی کابینت با چراغ فلورسنت

 از معایب آن هم می‌توان به مصرف برق نسبتاً بالا نسبت لامپ‌های SMD و LED نام برد. یکی دیگر از مشکلات آن، شکننده بودن لامپ است. این لامپ‌ها ممکن است در اثر برخورد وسیله‌ای با آن، به‌راحتی بشکنند و موجب خسارت شوند. از دیگر معایب آن می‌توان به نور بسیار زیاد آن اشاره کرد. شما در فضای زیر کابینت نیاز به این شدت نور ندارید.

نورپردازی کابینت

 برای پوشاندن لامپ فلورسنت به‌گونه‌ای که در دیدرس نباشد، نیازمند به ایجاد پیشانی بلندتر هستید که شاید این امر موجب ایجاد اشکال در طرح گردد.

نورپردازی کابینت با لامپ‌های هالوژن

 در نمونه کارهای موجود خارجی نمونه‌های از این لامپ‌ها دیده شده است؛ اما در واقع لامپ‌های هالوژن موسوم به هالوژن در ایران نیست. این لامپ‌ها در باکس خود جای گرفته‌اند و باکس لامپ به صفحهٔ بالایی پیچ می‌شود. این لامپ‌ها در مدل‌های SMD و LED موجود هستند. نوع تابش لامپ هالوژن به‌صورت نقطه‌ای و متمرکز است.

 اگر دوست داشته باشید از لامپ‌های بدون باکس استفاده کنید، نیاز دارید بدنه را سوراخ کنید که با این کار، عملاً از کارایی طبقه کم می‌کنید.

نورپردازی کابینت با لامپ‌های هالوژن

 مزایا:

 نور قوی و درخشان

 نصب آسان و بدون دردسر

 شکل زیبا و بدون دردسر

 معایب:

 در این لامپ‌ها پرتاب نور به‌صورت متمرکز است و برای ایجاد فضایی کاملاً نورانی، مجبور هستید از تعداد زیادی از لامپ هالوژن استفاده کنید.

نور پردازی کابینت با لامپ‌های LED با SMD

 این مدل از لامپ‌ها به لامپ ریسه‌ای معروف هستند. لامپ‌های ریسه‌ای هم به شیلنگی و نواری تقسیم می‌شوند.

 نوع نور شیلنگی را معمولاً در نورپردازی سقف کاذب، دیده‌اید که بسیار زیباست. اما این لامپ‌ها به‌واسطه شکل خاصی که دارند، به‌سادگی قابل‌نصب در زیر کابینت نیستند. البته اگر در بالای کابینت تمایل به استفاده از لامپ داشته باشید، می‌توانید از لامپ‌ها شیلنگی استفاده کنید.

 در قسمت زیر کابینت بهترین گزینه استفاده از لامپ نواری اس ام دی است. این لامپ‌ها معمولاً به‌صورت پشت چسب‌دار هستند و می‌توانید به‌راحتی در هر نقطه‌ای که مدنظر دارید، این نوارها را بچسبانید.

نور پردازی کابینت با لامپ‌های LED با SMD

 مزایا:

 قابل‌استفاده از در بخش‌های مختلف کابینت، بدون محدودیت

 مصرف برق بسیار پایی

 یکپارچگی در تابش نور

 بسیار امن و بی‌خطر

 هزینه پایین در اجرا

 معایب:

 دردسر بیشتر در سیم‌کشی

 امیدواریم این نوشته موردتوجه شما قرار گرفته باشد. شما هم می‌توانید دیدگاه و تجربه خود در این زمینه در قسمت دیدگاه‌ها ارسال کنید.

 در ادامه ایده‌های بیشتر مشاهده کنید.

نورپردازی کابینت

 

نورپردازی کابینت

در پایان پیشنهاد می کنیم کمی بیشتر در مورد نورپردازی بدانید:

استفاده از نورهای چند لایه برای کابینت

 در این تکنیک می‌توانید لامپ‌های مختلفی را در یک فضا استفاده کنید. مثلاً لوستر را در مرکز اتاق، لامپ‌های سقفی را در اطراف آن در درون باکس قرار دهید. لامپ‌های کفی را در گوشه‌های اتاق در نظر بگیرید و همچنین در فضای سقف کاذب از لامپ‌های ریسه‌ای، برای هایلات کردن فضا استفاده کنید.

 اصولاً نورهای تزئینی و نورپردازی یکی از بهترین راه‌ها برای بهتر جلوه‌دادن به دکوراسیون داخلی و خارجی هر ساختمان و سازه‌ای است؛ اما برای بهتر جلوه‌دادن و زیبایی بیشتر باید اصول و شرایطی را رعایت نمود تا این کار به بهترین روش ممکن صورت پذیرد.

نور در فرورفتگی‌های دیوار

 یکی از نقاطی که شاید به آن توجه نشود فرورفتگی‌هایی از دیوار است که برای ایجاد طبقه و کتابخانه ایجاد شده‌اند. برای زیباسازی این منطقه، از لامپ‌های ریسه‌ای باقدرت روشنایی کم استفاده کنید.

 کلید جداگانه‌ای برای آن در نظر بگیرید تا کمترین میزان برق را به خود اختصاص دهند و در صورت لزوم این لامپ‌ها را روشن کنید.

نورپردازی متمرکز

 در این شیوه از منابع نور متمرکز مانند لوستر، آباژور، چراغ شب‌خواب و … برای نورپردازی استفاده می‌شود که معمولاً نیاز به لامپ‌هایی پرقدرت است. لامپ‌هایی که توانایی رساندن نور به‌تمامی نقاط را داشته باشد.

 برای حفظ روشنایی محیط و داشتن نوری یکدست، بهتر است نقاط تاریک را شناسایی و چراغی برای آن در نظر بگیرید. معمولاً از این شیوه برای اتاق‌های بزرگ و فضای لابی استفاده می‌شود.

استفاده از نور شمع

 از این تکنیک برای ایجاد فضاهای رمانتیک و عاشقانه و بعضاً عارفانه استفاده کنید. درست است که نور شمع قادر به روشن نمودن فضای زیادی نیست؛ اما برای زیباسازی فضا و مشخص نمودن سبک موردعلاقه‌تان، می‌توانید از نور شمع استفاده کنید.

 شمع‌ها را می‌توانید در اندازه‌های مختلف و در نقاطی که دوست دارید بیشتر به چشم بیایند، روشن کنید. البته باید در نظر داشته باشید که در این شیوه از نورهای متمرکز و قوی استفاده نکنید تا اصالت سبکتان حفظ گردد.

نور مخفی کابینت

 تکنیکی که چند سالی است طرف‌داران مخصوص به خود را دارد و انصافاً ایده‌ای جالب برای زیباسازی فضا به‌واسطهٔ نورپردازی است. با این تکنیک می‌توانید محیطی را برجسته‌تر از جاهای دیگر نشان دهید.

 به‌عنوان‌مثال در نقاطی مانند باکس‌های سقف کاذب، زیر کابینت، بالای کابینت، داخل قفسه‌ها، بالای درب، سقف حمام و سرویس بهداشتی و … از این تکنیک نورپردازی می‌توان استفاده کرد.

نورپردازی پله‌ها

ایده‌ای بسیار جالب برای نورپردازی. معمولاً پله‌ها، راهروها نقاطی پر رفت‌وآمد و استراتژیک هستند که با نورپردازی می‌توان زیبایی آن را دوچندان کرد. پله‌ها را می‌توان به چند صورت نورپردازی کرد؛ مثلاً در کف پله منابع نور متمرکز مانند لامپ‌های هالوژن نصب کرد و یا اینکه همین لامپ‌ها را بر روی دیوار به‌گونه‌ای نصب کرد که فضای پله را به‌صورت افقی روشن کند.

منبع: آیچوب

10 نظر در “نورپردازی کابینت + نکته های قبل از نورپردازی

  1. امیر گفت:

    سلام
    زری کابینت می خوام نور بذارم. چه نوری خوبه. زل نباشه زننده نباشه. انعکاسش چشم را آزار نده. خودتون برای نصب میایید ؟؟
    نور زرد یا سفید ؟؟؟ به کلید دیواری وصل می شه یا سنسور داره ؟؟؟ پر نور باشه.

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما امیر عزیز
      در زمینه فروش و اجرا و نصب نور فعالیت نداریم.

      1. طاها انیسی گفت:

        با عرض سلام و ادب
        لامپ های توکار کابینتی دو مدل هستند که یکی توکار که بهش میگن لامپ دفنی تو بدنه کابینت جاش شیار می خوره با دستگاه سی ان سی و یا اور فرز های نجاری بزرگ اونم قبل از اجرای کار و نصب کار .
        یه سری لامپ روکار کنجی هستش که زاویه تابش 45 درجه است و کیفیت بسیار بالایی رو داره و بعد از اجرای کار و نصب کابینت قابلیت نصب رو دارند .
        البته همه این لامپ ها با سنسور هایی قابلیت خاموش و روشن شدن رو دارند که مدلهای مختلفش رو من تو سایت تجهیز یراق دیدم که مثلا مدل دفنی داره و کابینتی و یه مدل که من خودم باهاش نورپردازی کابینتم رو انجام دادم سنسور زیر سطحی کابینتی بود می توانید از سنسور ها و لامپ هاس شرکت های مین فری و دانا سنس استفاده کنید

  2. نوین کابین گفت:

    سلام و وقت بخیر
    تشکر میکنیم از اطلاعات خوبی که تو این مقاله بود واقعا لذت بردیم
    حتما در کنار تیم حرفه ایتون همیشه موفق هستید.

    1. آیچوب گفت:

      پاینده باشید

  3. سلیمیان گفت:

    سلام خسته نباشید. یه سوال داشتم: میخوام برای نورپردازی زیر کابینت نور نقطه ای داشته باشم. بدون نیاز به بریدن کابینت. وقای میرم الکتریکی باید دقیقا بگم چی میخوام؟؟؟

    ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام.
      بله. مدل هایی از اس ام دی موجود هست که زیر کابینت پیچ می شود. امکان چسباندن آن با چسب سیلیکون هم هست.
      اگر بتوان بدون سوراخ کاری برق آن را متصل کنید ایده ال خواد بود.
      همین نکاتی که عرض کردید رو به الکتریکی بگویید احتمالا ( در صورت انصاف !) راهنمایی خواهید شد.
      سعی کنید از چند فروشنده سوال داشته باشید. از نمایشگاه های کابینت هم می توانید سوال کنید.

      1. سلیمیان گفت:

        ممنون از راهنماییتون. ولی راستش از چندتا الکتریکی پرسیدم یا نداشتن یا نمی دونستن چیه. از کابینت سازمون هم پرسیدم اونم گفت از الکتریکی ها بپرس????

      2. سلیمیان گفت:

        ببخشید من همچنان منتظر پاسخ و راهنماییتون هستم. ممنون

        1. آیچوب گفت:

          باید جستجو کنید.
          منبع نوری که عرض کردید بسیار شایع هست و کمیاب نیست.
          انواعی از آن نیاز به سوراخ کردن برای نصب دارند و نمونه هایی هم پشت فلت هستند و با پیچ یا چسب نصب خواهند شد.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]