ابزارهای دریل‌کاری, پیچ‌بند, معرفی ابزار, ویدئو

۰ تا ۱۰۰ نحوه کار با دریل شارژی و پیچ بند شارژی + ویدئو

نحوه کار با دریل شارژی و پیچ بند شارژی

 نحوه کار با دریل شارژی یکی از درخواست‌های همراهان عزیز ما در آیچوب بوده است. باتوجه‌به اهمیت استفاده درست از پیچ بند شارژی و هر ابزار دیگری، باید به موضوع آموزش توجه ویژه‌ای داشت.

 در این ویدئو و مقاله به آموزش کار با پیچ بند شارژی برای افراد تازه‌کار خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم از ویدئو موجود در این صفحه استفاده کنید تا به‌صورت ویدئویی و با جزئیات بیشتر آموزش ببینید.

 همچنین در وب‌سایت آیچوب تعداد زیادی ویدئو آموزشی با موضوعات مختلف کار با ابزار و آموزش رنگ چوب و آموزش نجاری منتشر شده است.

 با ما در ادامه همراه باشید…

تماشا آنلاین ویدئو نحوه کار با دریل شارژی

تماشا این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

با توجه به اینکه ممکن است تازه به جمع ما اضافه شده باشید، بهتر است با این ابزار آشنا شوید.

پیچ بند شارژی چیست؟

 پیچ بند شارژی ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان انواع پیچ‌های دو سو و چهارسو و سر مته و… را بر روی سطوح مختلف و متریال مختلف بست.

 همان‌طور که از اسمش پیداست از این ابزار برای بستن انواع پیچ استفاده می‌شود. البته می‌توان از پیچ بند برای سوراخ‌کاری با مته هم استفاده کرد؛ اما در این آموزش هدف ما آموزش درست و اصولی و استاندارد بستن پیچ با پیچ بند شارژی است.

آموزش کار با دریل شارژی

 

بخش های مختلف پیچ بند شارژی چیست؟

 ما در مقالات گذشته بخش‌های مختلف پیچ بند شارژی را به شما معرفی کرده بودیم. پیشنهاد می‌کنیم ویدئوهای پیشین آیچوب در مورد پیچ بند شارژی را تماشا کنید.

 به‌طورکلی پیچ بند شارژی دارای بخش‌هایی مانند باتری و سلکتور تنظیم سرعت و یقه محدودکننده گشتاور ماشه تنظیم سرعت و… است.

 در ویدئوهای قبلی به توضیح در مورد این بخش‌ها پرداخته بودیم و از تکرار مجدد آن‌ها در این مقاله خودداری می‌کنیم.

 پیشنهاد می‌کنیم از مقاله زیر برای کسب اطلاعات حرفه‌ای و درست در مورد پیچ بند شارژی استفاده کنید:

آموزش ۰ تا ۱۰۰ کار با پیچ بند شارژی

 در این آموزش ما فرض را بر این می‌گیریم که شما اطلاعات کافی و درست از پیچ بند شارژی ندارید. تلاش می‌کنیم از پایه و کامل به نحوه کار با دریل شارژی و سوراخ‌کاری با پیچ بند شارژی بپردازیم.

 برای اینکه از پیچ بند شارژی استفاده کنید باید با بخش‌های مختلف آن آشنایی داشته باشید.

 پیچ بند شارژی از یک بدنه اصلی تشکیل شده است که با قراردادن باتری به محل مخصوص به آن، امکان راه‌اندازی دستگاه را خواهید داشت.

 یکی دیگر از بخش‌های دستگاه ماشه راه‌انداز و تنظیم سرعت دستگاه است. در بخش‌های دیگر پیچ بند شارژی سلکتور تنظیم سرعت و یقه‌های مربوط به محدودکننده گشتاور پیچ بند شارژی (ترکمتر) وجود دارد.

 ما در نوشته‌های پیشین از ۰ تا ۱۰۰ به معرفی بخش‌های مختلف پیچ بند شارژی پرداختیم.

روش استفاده از باتری دریل شارژی چگونه است؟

 همان‌طور که از اسم دریل شارژی پیداست، این دستگاه به‌وسیله باتری‌های شارژ شونده (شارژی) کار می‌کنند و نیروی خود را از طریق این باتری هم تأمین می‌کنند. پس دانستن روش استفاده از باتری‌ها اهمیت زیادی دارد.

 در نوشته‌های پیشین در مورد باتری شارژی با شما صحبت کرده بودیم. پیشنهاد می‌کنیم این آموزش را از دست ندهید. باتری‌ها در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات خود را در مورد باتری‌های شارژی بالا ببرید.

نصب باتری دریل شارژی

 

 همیشه به‌عنوان یک استفاده‌کننده از ابزارهای شارژی، باید به مقدار شارژ باتری ابزار شارژی و روش درست شارژ این باتری‌ها توجه داشته باشید.

 در ویدئو اختصاصی آیچوب انواع باتری‌ها را به شما نمایش دادیم. خوشبختانه شرکت‌های تولیدکننده ابزار، باتری شارژی را بسیار ساده و کاربرپسند طراحی کرده‌اند. با حداقل آشنایی به ابزار می‌توانید از این باتری‌ها استفاده کنید.

 شما باید قبل از استفاده، باتری را کامل شارژ کنید تا بتوانید مدت‌زمان بیشتری از ابزار شارژی استفاده کنید.

 باتری را در شارژر قرار دهید و اجازه دهید کامل شارژ شود.

 معمولاً بر روی باتری‌ها شارژی دو عدد لامپ وجود دارد. لامپ قرمز به این معناست که باتری در حال شارژ است و لامپ سبز به این معناست که باتری فول‌شارژ شده است.

 به‌محض اینکه چراغ‌سبز را مشاهده کردید، باتری را از شارژر جدا کنید. از این به بعد هرچه باتری بیشتر در دستگاه باقی بماند، تأثیری در کارکرد دستگاه ندارد.

 پس از نصب باتری به دستگاه، ابزار آماده‌به‌کار است و باید مابقی مراحل را انجام دهید!

 پیشنهاد می‌کنیم ویدئو منتشر شده در این مقاله را تماشا کنید تا اطلاعات بیشتری از روش کار با پیچ بند شارژی را به دست آورید. این مقاله چکیده ویدئو اختصاصی آیچوب است.

 باتری دریل شارژی

تنظیمات ابتدایی دریل شارژی برای سوراخ کاری چگونه است؟

 پس از نصب باتری به دستگاه، دریل شارژی آماده‌به‌کار است. در واقع با فشردن ماشه، موتور و سه‌نظام شروع به حرکت می‌کند.

 قبل از شروع به کار باید تصمیم بگیرید تنظیمات دستگاه را چگونه انجام دهید. حتماً می‌دانید که تنظیمات سوراخ‌کاری با دریل و تنظیمات مربوط به بستن پیچ با هم متفاوت است.

 اگر تنظیمات مربوط به پیچ بندی را انجام دهید، سوراخ‌کردن با مته به‌درستی انجام نمی‌شود و اگر تنظیمات مربوط به سوراخ‌کاری را انجام دهید، پیچ بندی به‌صورت استاندارد انجام نمی‌شود.

چطور دریل شارژی را برای سوراخ کاری چوب و فلز آماده کنیم؟

 برای سوراخ‌کاری نیاز به تنظیمات عجیب و خاص نیست. فقط کافی است یقه سلکتور حالت دریل پیچ بند شارژی را روی علامت مته قرار دهید.

 در این حالت ترکمتر (بهتر است بگوییم محدودکننده گشتاور) غیرفعال می‌شود و موتور بدون اینکه محدودیتی در چرخش داشته باشد، شروع به چرخیدن می‌کند.

 سلکتور حالت چپ‌گرد / راست‌گرد را در حالت راست‌گرد قرار دهید. در این حالت مته سوراخ‌کاری را درست انجام می‌دهد. به‌هیچ‌عنوان در حالت چپ‌گرد سوراخ‌کاری را انجام ندهید. در این حالت مته تیزی و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

 در مرحله بعد باید باتوجه‌به نوع متریال، سرعت چرخش سه‌نظام را تنظیم کنید. عموماً پیچ بندهای شارژی یک سلکتور دوحالته دارند. با قراردادن سلکتور روی عدد ۱ (یک) سرعت چرخش سه‌نظام کاهش و با قراردادن سلکتور روی عدد ۲ (دو) سرعت چرخش سه‌نظام افزایش می‌یابد.

 شما باید باتوجه‌به نوع مته و نوع استراتژی برای سوراخ‌کاری این اعداد را تغییر دهید.

 معمولاً برای سوراخ‌کاری فلز عدد ۱ و برای سوراخ‌کاری چوب عدد ۲ انتخاب می‌شود.

 در مرحله بعد سوراخ کاری را شروع کنید. ما در نوشته‌های پیشین در مورد آموزش سوراخ کاری فلز با استفاده از دریل شارژی صحبت کرده بودیم.

سوراخ کردن چوب با دریل شارژی

 

تنظیمات ابتدایی پیچ بند شارژی برای بستن پیچ چگونه است؟

 خوشبختانه در مورد استانداردهای بستن پیچ با استفاده از دریل شارژی در نوشته‌های پیشین صحبت کرده بودیم. یک ویدئو کامل و عالی برای بستن پیچ به‌صورت حرفه‌ای…

 برای تنظیم حالت پیچ بندی باید بعد از نصب باتری، یقه سلکتور تنظیم حالت دستگاه را روی علامت پیچ قرار دهید. در این حالت یقه محدودکننده گشتاور فعال می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این یقه گشتاور یا قدرت وارد شده از طرف موتور را محدود کنید.

 این یقه با تغییرات مکانیکی که در گیربکس پیچ بند شارژی انجام می‌دهد، مانع از ایجاد فشار زیاد در زمان بستن پیچ می‌شود.

 اعداد نوشته شده روی دریل شارژی بسیار مهم هستند. در حالت پیچ بندی، هرچه این عدد کمتر باشد، گشتاور (قدرت) کمتری به آچار پیچ بند و پیچ وارد می‌شود.

 معمولاً برای بستن بوردهای الکترونیکی عدد گشتاور بسیار کم انتخاب می‌شود تا فشار زیاد باعث شکستن بورد و قطعات پلاستیکی ابزار برقی نشود.

 برای بستن پیچ چوب معمولاً عدد گشتاور را بیشتر انتخاب می‌کنند تا حداکثر فشار به پیچ وارد شود. باز هم تأکید می‌کنم که مقاله و ویدئو مربوط به نحوه بستن پیچ با پیچ بند شارژی را تماشا کنید.

آموزش بستن پیچ با دریل شارژی

 

چه زمانی سرعت چرخش پیچ بند شارژی را تغییر دهیم؟

 سرعت پیچ بند یکی از مقادیر مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. کنترل سرعت به دو روش انجام می‌شود. شما می‌توانید با تغییر حالت سلکتور تنظیم سرعت، سرعت چرخش سه‌نظام را تغییر دهید.

 همچنین می‌توان با استفاده از مقدار فشاری که به ماشه دریل شارژی وارد می‌کنید، سرعت چرخش موتور را تغییر دهید.

 در زمان بستن پیچ به تنظیم دقیق سرعت چرخش سه‌نظام نیاز خواهید داشت. در واقعه با ماشه دیمردار دریل شارژی می‌توانید با حداقل سرعت ممکن پیچ را ببندید یا باز کنید. همچنین می‌توان سوراخ‌کاری را هم با حداقل سرعت انجام داد.

 یکی از مهم‌ترین کارهایی که به‌عنوان یک استفاده‌کننده از دریل شارژی باید انجام دهید، تنظیم دقیق سرعت دستگاه است.

تنظیم سرعت چرخش پیچ بند شارژی

 

نحوه قرار دادن مته داخل سه نظام دریل شارژی

 یکی دیگر از کارهایی که به‌عنوان یک استفاده‌کننده از دریل شارژی باید در نظر داشته باشید، نحوه قراردادن درست مته یا آچار پیچ بند در داخل چاک سه‌نظام است.

 برای قراردادن مته در داخل سه نظام، ابتدا باید دهانه چاک سه نظام را کمی بیشتر از قطر آچار یا مته باز کنید. سپس مته را دقیقاً در مرکز سه نظام قرار داده و یقه سه نظام را بچرخانید تا دندانه‌های چاک سه نظام بسته شود و مته را محکم در جای خود نگه دارد.

 برای باز کردن مته هم فقط کافی است یقه سه نظام را بچرخانید تا دندانه‌های چاک از هم باز شود و مته رها شود.

 شما می‌توانید به صورت دستی یقه را بچرخانید و یا اینکه از موتور برای باز و بست سریع سه نظام استفاده کنید.

بستن مته دریل شارژی

 

نحوه سرویس و تمیز کاری دریل شارژی

 سرویس و نگهداری از دریل شارژی هم در کنار نحوه استفاده از دریل شارژی اهمیت دارد. در مقاله‌ای جداگانه به موضوع نگهداری و سرویس دریل شارژی صحبت خواهیم کرد؛ اما دانستن نکات کلی خالی‌ازلطف نیست.

 مراقب باشید پیچ بند شارژی با آب و گردوخاک در تماس نباشد. بعد از اتمام کار حتماً مته یا آچار پیچ بند را از جای خود خارج کنید.

 در مرحله بعد باتری را از محل خود خارج کنید و در داخل کیف دستگاه قرار دهید.

 در مرحله اول بهتر است با فشار بادپاش، گردوخاک احتمالی داخل دستگاه را تمیز کنید. سپس با استفاده از یک دستمال خشک دستگاه را تمیز کنید و در جای خود قرار دهید.

 در مورد روش نگهداری اصولی از باتری دستگاه هم در مطلبی جداگانه پرداختیم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

 

نحوه سرویس و تمیز کاری دریل شارژی

 

نکته های پایانی پس از اتمام کار با دریل شارژی

امیدواریم اطلاعات خوبی در مورد نحوه استفاده از دریل شارژی به دست آورده باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر آموزش ها به صورت ویدئویی، در قسمت بالای این مقاله ویدئو اختصاصی آیچوب را تماشا کنید.

همچنین در صورتی که اطلاعات بیشتری در مورد این دستگاه دارید در قسمت دیدگاه های این نوشته با ما در میان بگذارید.

منبع: آیچوب

کپی کار ها لطفاً رعایت کنید! تمامی متن های این مقاله حاصل سال ها تجربه نویسنده است. به هیچ عنوان بابت کپی کردن مقاله راضی نیست!

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )