معرفی ابزار, میخکوب

شناخت انواع میخ میخکوب بادی | سایز میخ میخکوب بادی چند است؟!

معرفی میخ مخصوص میخکوب بادی نجاری

 میخ مخصوص میخکوب بادی در بازار ایران داستان‌های عجیبی و غریبی دارد! بعد از چندین سال سردرگمی اشتباه، بالاخره تحقیقات خود در زمینه انواع میخ مخصوص میخکوب بادی را به اتمام رساندیم.

 قاطعانه می‌گوییم هرچه از داستان میخ و میخکوب بادی و SK و Tipo و… می‌دانستید را فراموش کنید. ما قرار است با شگفتانه‌ای جدید شما را آشنا کنیم.

 لازم به ذکر است این مقاله و تحقیقات آن برای اولین‌بار توسط تیم آیچوب انجام شده است. دوستان کپی کار لطفاً رعایت کنند.

 با ما در ادامه همراه باشید. تأکید می‌کنیم این مقاله چکیده ((ویدئو)) منتشر شده در همین صفحه است. شما با مشاهده این مقاله با جزئیات بیشتری آشنا خواهید شد.

 

تماشا آنلاین ویدئو معرفی ۰ تا ۱۰۰ میخ مخصوص میخکوب بادی نجاری!

 

 

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

میخکوب بادی چیست؟

 میخکوب بادی ابزاری است که با استفاده از فشار باد ذخیره شده در مخزن کمپرسور هوا میخ را به سمت تخته شلیک کند.

 دستگاه میخکوب بادی به‌تنهایی هیچ کاربردی ندارد و برای استفاده از آن باید با استفاده از کمپرسور هوا فشار هوای موردنیاز را برای راه‌اندازی دستگاه فراهم کنید.

 البته میخکوب‌های شارژی هم در بازار موجود هستند؛ اما میخکوب بادی پرکاربردترین و متنوع‌ترین مدل موجود در بازار است.

 میخکوب‌ها در مدل‌های میخکوب مخصوص میخ‌های سقف، میخکوب مخصوص میخکوبی دیوارپوش‌های چوبی، میخکوب مخصوص اتصال اسکلت ساختمان چوبی و… وجود دارد.

 انتخاب میخ مناسب این میخ کوب‌ها بسیار اهمیت دارد. به همین جهت در این مقاله به معرفی میخ‌های پرکاربرد در صنعت چوب و نحوه تشخیص میخکوب مناسب آن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد آیچوب: ۰ تا ۱۰۰ انواع میخکوب بادی در صنعت چوب + کاربرد آن ها

انواع میخ مخصوص میخکوب بادی

 میخکوب بادی در مدل‌های مختلف تولید می‌شود. در واقع با یک میخکوب نمی‌توان مدل‌های مختلف میخ موجود در بازار را با یک میخکوب شلیک کرد. شما باید باتوجه‌به نوع میخ و پروژه‌ای که در نظر دارید، باید میخکوب را انتخاب کنید.

 میخ مخصوص میخکوب بادی با مواد مختلفی ساخته می‌شود. از میخ‌های فولادی و مسی گرفته تا حتی میخ‌های پلاستیکی!

 برخی میخ‌ها به حدی کوچک هستند که پس از کوبیدن آن بر روی چوب به‌سختی می‌توان محل سوراخ میخ را پیدا کرد. همچنین برخی میخ‌ها ارتفاع و ضخامت زیاد دارند و مناسب میخکوبی روی پالت و ساخت اسکلت ساختمان هستند.

 

نحوه تشخیص گیج میخ میخکوب بادی

 

دسته بندی میخ میخ کوب بادی از نظر نوع چیدمان

 مهم‌ترین خصوصیت میخ‌های مخصوص میخکوب بادی، امکان استفاده از آن به‌صورت گروهی و در داخل خشاب است. در واقع اگر قرار بود شما میخ‌ها را به‌صورت جداگانه و یک عدد، یک عدد روی کار اجرا کنید، دیگر دستگاه میخکوب نیاز نخواهید داشت.

 میخ‌ها به سه روش عمده پکینگ می‌شوند:

برخی مدل‌ها با استفاده از چسب به کنار هم چسبیده می‌شوند. به این مدل‌ها میخ‌های شانه‌ای هم گفته می‌شود.

برخی مدل‌های نواری میخ هم در بازار موجود است. میخ‌های تاج‌دار یا میخ‌های پالت، باتوجه‌به ساختار تاج (سر) آن‌ها امکان چسباندنشان در کنار هم وجود ندارد. به همین جهت از سیم‌های بسیار نازک مفتولی برای نگه‌داشتن این میخ‌ها در کنار هم استفاده می‌شود.

 این میخ‌ها در کنار هم به‌صورت نوار چینش می‌شوند و با قراردادن آن در خشاب دستگاه امکان استفاده از آن را خواهید داشت.

 یکی دیگر از روش‌های دسته‌بندی و نگه‌داشتن میخ‌ها در کنار هم استفاده از نوارهای کاغذی یا پلاستیکی برای چیدمان میخ‌ها است. در شرایطی خاص، شرکت‌های تولیدکننده از این روش برای چسباندن میخ‌ها در کنار هم استفاده می‌کنند.

 در ویدئو کامل به این موضوع پرداختیم. به عبارتی بهتر است برای درک بهتر این مقاله ویدئو را تا پایان تماشا کنید.

تفاوت میخ t و f

تفاوت بین میخ T و F  کاملا من درآوردی است که هیچ پاسخ درستی برای آن وجود ندارد. در ویدئو کامل توضیح دادیم که همه این حروف اشتباه هستند و باید به عدد گیج میخ دقت کنیم.

میخ رولی مخصوص میخکوب بادی

 

گیج (gauge) میخ چیست؟

 برای اینکه درک درستی از میخ‌های میخکوب بادی داشته باشید، باید با مفهوم بسیار مهمی به نام گیج یا به انگلیسی Gauge آشنا شوید. مفهومی که مهم‌ترین عدد در شناسایی میخ مناسب میخکوب بادی است.

 تا وقتی ندانید مفهوم گیج چیست، نمی‌توانید میخ مناسب دستگاه میخکوب را انتخاب کنید. پس باحوصله در ادامه با آیچوب همراه باشید.

 گیج عددی است که همیشه در پلاک همه میخکوب‌های بادی درج می‌شود. این عدد ممکن است ۱۳ یا ۱۴ یا ۱۵ یا ۱۶ یا ۱۸ یا ۲۰ یا ۲۱ یا ۲۳ باشد.

عدد گیج میخ و میخکوب نشان دهنده چیست؟

 عدد گیج به تعداد میخ در یک اینچ اشاره دارد؛ یعنی با شمردن تعداد میخ چسبیده به هم در هر اینچ (طول ۲۵ میلیمتر) می‌توان عدد گیج یک میخ را یافت.

 بنابراین میخ با گیج ۱۶ ضخیم‌تر از میخ با گیج ۱۸ است. در واقع عدد گیج کمتر مساوی با ضخامت بیشتر میخ است. این عدد روی میخکوب بادی و روی بسته‌بندی همه میخ‌های استاندارد درج شده است و نیاز به کشف یا محاسبه آن ندارید.

 اگر به اطلاعات درج شده روی میخکوب‌های بادی توجه داشته باشید، حتماً عدد گیج میخ درج می‌شود. در واقع به‌اشتباه در بازار ایران میخ‌ها را به فروش می‌رسانند و عموماً مشتری‌ها اطلاعات دقیقی در مورد خصوصیات و مدل‌های میخ‌های مخصوص میخ کوب بادی ندارند.

 در زمان خرید میخ برای هر میخکوب باید به عدد گیج آن توجه ویژه داشته باشید. درصورتی‌که عدد گیج میخ با عدد گیج میخکوب تناسب نداشته باشد، موجب ایجاد خسارت برای دستگاه می‌شود.

پیشنهاد آیچوب:آموزش حرفه‌ای طرز کار و استفاده از میخکوب بادی نجاری

تفاوت میخ با گیج ۱۶ و میخ با گیج ۱۸ چیست؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، میخ گیج ۱۶ و گیج ۱۸ تفاوتش در تعداد میخ در یک اینچ است. به عبارتی میخ ۱۶ ضخیم تر از میخ ۱۸ است. دستگاهی که میخ گیج ۱۸ را می‌کوبد، متفاوت از گیج ۱۶ است.

در ادامه به تفاوت های بیشتر میخ ۱۶ و ۱۸ می پردازیم.

 

میخ گیج 16 شانه ای

 

موارد استفاده از میخ gauge ۱۶

 میخ گیج ۱۶ ضخامت بیشتری دارد و اساساً باید برای استفاده در سازه‌هایی که وزن بیشتری دارند از آن استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال در موارد زیر امکان استفاده از میخ گیج ۱۶ را خواهید داشت.

 نصب قالب و چوب‌های ضخامت بالا

 میخکوبی پارکت کف

 نصب کابینت

 نصب راه پله

 سازه‌های چوبی فضای بیرونی

 نرده و دست انداز نرده

 سرهم بندی صندلی

 در واقع میخ گیج ۱۶ برای سرهم بندی و اتصال قطعات چوبی سنگین استفاده می‌شود. در صورتی که اگر از این میخ برای سرهم بندی قطعات نازک استفاده کنید، احتمالاً باعث شکستن یا ایجاد آسیب به آن خواهد شد.

موارد استفاده از میخ گیج ۱۸

میخ گیج ۱۸ از میخ گیج ۱۶ نازک تر است. اگر سازه های کوچک و نسبتاً سبک و پیچیده دارید پیشنهاد می‌کنیم از میخکوب گیج ۱۶ استفاده کنید. میخکوب گیج ۱۶ سری نازک تر دارد و در نهایت سوراخ کوچکتری ایجاد می‌کند.

کارشناسان معتقدند میخ گیج ۱۸ مناسب اتصال ورق MDF نیست.

 

میخ گیج 18 شانه ای

 

موارد استفاده از میخ گیج ۲۳ یا نامرئی!

میخ گیج ۲۳ برای استفاده در شرایطی طراحی شده است که محل اتصال قرار نیست وزن و بار زیاد را تحمل کند. حتی زمانی مدل های پلاستیکی میخ میخکوب بادی گیج ۲۳ هم در بازار موجود بود.

همچنین یکی دیگر از مزایای این میخ، سوراخ بسیار ریزی هست که در زمان کوبیدن میخ روی سازه ایجاد می‌شود.

در مورد میخ گیج ۲۳ بیشتر در ویدئو توضیح دادیم.

 

میخ گیج 23 شانه ای

 

کدام میخ مخصوص کدام میخکوب بادی است؟

حالا با توجه به اطلاع در مورد انواع گیج باید تصمیم بگیرید که چه میخی را باید برای میخکوب خود انتخاب کنید.

انجام این کار بسیار ساده است. در بازار ایران تنوع میخکوب از نظر کاربرد نداریم. اکثر میخکوب های موجود در بازار برای میخ کوبی میخ های (پایانی / نما) هستند.

همین تنوع کم میخ کوب های بادی موجب می‌شود تا تنوع میخ ها کم باشد. تنوع میخ کوب ها در بازار در حد میخکوب های Finishing یا نما کاری و میخکوب های نواری (این میخکوب ها معمولاً با نام میخکوب پالت هم شناخته می‌شوند) است.

با این حساب تا به امروز در بازار ایران نباید دنبال میخ های عجیب و غریب باشید. روی پلاک دستگاه عددی درج شده که نشان دهنده گیج استاندارد میخ کوب است. این عدد را پیدا کنید و در زمان خرید میخ درخواست خود را با توجه به عدد گیج به فروشنده دهید.

عدد دیگری هم برای انتخاب میخ باید در نظر داشته باشید، طول پایه میخ است. شما با توجه به ضخامت چوب های مورد نظرتان، اقدام به انتخاب میخ با طول پایه مناسب کنید. در صورتی که طول پایه کوتاه تر از ضخامت چوب باشد اتصال بین چوب ها به درستی انجام نمی شود.

همچنین در صورتی که طول پایه میخ بلندتر از دو قطعه چوبی باشد، از چوب بیرون می‌زند.

پیشنهاد آیچوب: میخکوب بادی نجاری چیست؟ معرفی بخش‌های مختلف میخکوب بادی نجاری

میخ مخصوص میخکوب بادی گیج 16

 

میخ finish یا میخ های سری F

میخ اف F یکی از رایج ترین و پرکاربرد ترین نام های میخ مورد استفاده در بازار ایران است. با جستجو های ما در سایر سایت ها و تولید کننده های میخ در دنیا به نتیجه مشخصی در مورد میخ های سری F نرسیدیم.

اما می‌توان گفت میخ های سری F اف در دسته میخ های گیج ۱۸ قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه در بازار ایران تا سال‌های آینده احتمالاً شاهد وجود این میخ ها با این عناوین خواهیم بود، پیشنهاد می‌کنیم اگر دستگاه با گیج ۱۸ دارید از میخ اف استفاده کنید.

 

میخ SK چیست و چه کاربردی دارد؟

در تحقیق های ما باز هم هیچ اثری از میخ های سری SK پیدا نکردیم. میخ های اسکا از میخکوب های سری SK برند BEA نام گرفته‌اند. طبق بررسی های ما شرکت Bea یک سری میخ با پیشوند اسکا دارد که شامل میخ هایی با گیج های متنوع است.

البته در وبسایت این شرکت هیچ اثری از گیج میخ ها نیست و مبنای محاسبه سایز میخ با توجه ضخامت میخ به میلی متر است.

به عبارتی در بازار ایران با توجه به اینکه شرکت ب آ از گذشته در بازار ایران فعال بود، ملاک خریداران نام گذاری بر اساس نام محصولات این شرکت بوده است؛ مانند استفاده از واژه‌هایی مثل برف و تاید به جای ((پودر ماشین لباس شویی))…

 

میخ ۳۰ درجه چیست و چه کاربردی دارد؟

مناسب برای بازسازی و کارهای کوچک

این میخ ها در نهایت وقتی روی کار اجرا می‌شوند به صورت صاف قرار می‌گیرند و میخ زاویه‌ای ندارد.

اما برای اینکه در دستگاه های مختلف درست چینش شود، این میخ ها در زاویه های مورد نظر چینش و چسبانده می‌شود.

این میخکوب ها در زاویه های ۲۱ و ۲۳ و ۲۸ درجه هم تولید می‌شوند. این واریانس کم باعث آزاد بودن انتخاب شما با توجه به نوع پروژه می‌شود.

میخ رولی گیج 12 شانه ای 30 درجه

 

میخ ۱۵ درجه مخصوص میخکوب بادی

این میخ ها مخصوص framing یا ساخت اسکلت ساختمان هستند و یا برای کارهای مشابهی مثل آن کاربرد دارند.

میخ های ۱۵ درجه با استفاده از دو رشته سیم نازک به هم متصل و شکل گرفته‌اند.

مزیت میخکوب های ۱۵ درجه این است که به خوبی در قسمت های تنگ و خاص دسترسی خواهید داشت. این میخکوب های هم از نظر کاربرد تفاوت چندانی بینشان وجود ندارد.

مزیت دیگر این میخکوب ها این است که با توجه به حجم زیاد میخی که در داخل خشاب آن جای می‌گیرد، امکان میخکوبی طولانی مدت را خواهید داشت.

 

بهترین میخ برای استفاده کدام است؟

انتخاب بهترین میخ برای سازه چوبی باید با توجه به نوع سازه و نوع چوب و نوع کاربرد آن انجام شود. به عنوان مثال میخ های گالوانیزه گرم، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ همگی در برابر خوردگی مقاوم هستند و می‌توان از همه آن‌ها برای میخ زدن سدر قرمز غربی استفاده کرد.

 انواع دیگر میخ برای این چوب توصیه نمی‌شود. آن‌ها می‌توانند زنگ بزنند و متلاشی شوند و با روغن های نگهدارنده طبیعی موجود در سدر واکنش نامطلوبی نشان دهند که منجر به ایجاد لکه و رگه می‌شود.

میخ های مسی نیز با سدر (چوب نراد) واکنش نشان می‌دهند و نباید استفاده شوند. پس همیشه استفاده از میخ مسی مناسب نیست.

پیشنهاد آیچوب: ۸ نکته مراقبت از میخکوب بادی + ترفند افزایش عمر میخکوب نجاری

 

میخ گیج 12

 

جمع بندی پایانی نکته های انواع میخ مخصوص میخکوب بادی

اگر ویدئو موجود در این صفحه را دیده باشید و یا اینکه مقاله را کامل مطالعه کرده باشید حتماً متوجه شدید که هر آنچه عموم نجار ها در مورد انواع میخ می‌دانستند، اشتباه بود.

شما برای خرید میخ مخصوص میخکوب بادی باید با توجه به گیج میخ اقدام به انتخاب محصول کنید. دیگر کلماتی مانند SK و Tipo و F برای شما معنای فنی ندارند. عدد مهم برای ما گیج میخ و گیج دستگاه است.

لطفاً شما هم اگر تجربیاتی در زمینه انواع میخ مناسب میخکوب بادی دارید با ما در قسمت کامنت های همین نوشته در میان بگذارید.

 

منبع: آیچوب

 

کپی کارها لطفاً کپی نکنید. برای تهیه این مقاله روزهای زیادی زحمت کشیده شده است! نویسنده این مقاله هیچ رضایتی برای کپی شدن مقاله ندارد.

9 نظر در “شناخت انواع میخ میخکوب بادی | سایز میخ میخکوب بادی چند است؟!

  1. 09177075234 گفت:

    بسیار ممنون از راهنمایی کامل و دقیق تون
    خیلی کاربردی بود

  2. حسین بدری گفت:

    با عرض سلام و احترام خدمت تمام پرسنل پرکار آی چوب .
    بسیار ممنون و سپاس از شما و تیم محترمتون بابت تمامی ویدئو های آموزشی خوب و کاربردی که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دادید .
    همواره سلامت ، موفق و پر رزق و روزی باشید انشاالله 🤲

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما حسین بدری عزیز

      سپاس از همراهی و حمایت شما

      1. مجید مرادی گفت:

        سلام خدا قوت من یه میخکوب حرفه‌ای برای منتاژ کابینت می‌خوام بخرم میشه لطفاً راهنمایی کنید چی مارک و مدلی بخرم
        ممنون

        1. آیچوب گفت:

          درود بر شما
          جیت و رونیکس خوبه
          پیشنهاد می کنیم ویدئو مربوط به انواع میخکوب رو هم تماشا کنید

        2. مجید مرادی گفت:

          سلام مجدد وتشکر از پاسخ سریع شما
          من برای منتاژ کابینت کدام مدل میخکوب jit را تهیه کنم ۱۸۵۰a یا t50
          ممنون از راهنمایی شما

        3. آیچوب گفت:

          درود بر شما
          برای ورق های ام دی اف میگن میخ گیج ۱۶ بهتره
          باید به دنبال این گیج ها باشید.
          البته برای مونتاژ باکس ام دی اف
          اما برای نصب گیج ۱۸ مناسبه

  3. بهروز حسن زاده گفت:

    با درود، نکات خوب و تازه ای بود، با احترام، یاد گرفتم ممنون از شما

    1. آیچوب گفت:

      سپاس بهروز گرامی از همراهی با آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )