معرفی ابزار, میخکوب

مثل حرفه ای ها با میخکوب بادی نجاری کار کنید! آموزش میخکوب بادی…

آموزش کار با میخکوب بادی نجاری

 آموزش کار با میخکوب بادی نجاری یکی از چالش‌های خریداران میخکوب بادی است. این دستگاه با قدرت و سرعت بسیار زیاد میخ‌های سوزنی را به سمت هدف موردنظر شلیک می‌کند.

 میخکوب بادی یکی از ابزارهای پراستفاده در صنعت چوب و نجاری و به‌خصوص نصب سازه‌های چوبی در پروژه‌های ساختمانی است.

 از میخکوب بادی می‌توان برای اتصال دو قطعه چوبی به هم و حتی اتصال تخته‌ها و پروفیل‌های چوبی به دیوار گچی استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال برای نصب دیوارپوش‌های چوبی مانند لمبه و نصب قرنیز کف به دیوار گچی از میخکوب بادی استفاده می‌شود.

 در واقع بهتر است بگوییم هرجایی در محل اتصال دو قطعه چوبی، نیروی برشی وجود ندارد می‌توان از میخکوب استفاده کرد. در غیر این صورت پیچ گزینه جایگزین مناسبی برای این کار است.

 در این نوشته به آموزش کار با میخکوب بادی و روش استفاده از آن و نکته‌های ایمنی خواهیم پرداخت. میخکوب‌ها در مدل‌های برقی و بادی در بازار موجود هستند. در این نوشته هدف ما آموزش کار با میخکوب بادی هست.

تماشا آنلاین ویدئو آموزش کار با میخکوب بادی نجاری

 

تماشا این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 هوای موردنیاز برای شلیک میخ از طریق کمپرسور هوا تأمین می‌شود. برای شلیک میخ به ۵ تا ۶ بار فشار نیاز هست. هوای فشرده در پشت پیستون میخکوب باقی می‌ماند و با فشردن ماشه دستگاه، پیستون به سمت جلو حرکت می‌کند. در مرکز پیستون یک سوزن وجود دارد که با حرکت پیستون، یک میخ را از خشاب جدا و به داخل چوب وارد می‌کند.

 میخکوب بادی هم در ابعاد و اندازه‌های مختلف در بازار موجود هست و شما بر اساس نوع سازه و نوع میخ موردنظر، دستگاه مناسب را انتخاب می‌کنید. یکی از پراستفاده‌ترین میخکوب‌های مورداستفاده در صنعت چوب، میخکوب اس کا (SK) است. عموماً از میخکوب اسکا برای نصب قطعات چوبی و ام دی اف به هم یا برای نصب دیوار پوش و قرنیز بر روی دیوار استفاده می‌شود.

 اگر شما یک نجار هستید و یا حتی یک خویش ساز، احتمالاً میخکوب SK اولین انتخاب شما برای خرید میخکوب خواهد بود.

پیشنهاد آیچوب:

میخکوب بادی نجاری چیست؟ معرفی بخش‌های مختلف میخکوب بادی نجاری

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی میخکوب بادی

فشار هوای مورد نیاز دستگاه را تأمین کنید

میخکوب بادی به‌تنهایی هیچ کاربردی ندارد و برای راه‌اندازی آن نیاز به فشار باد ثابت (۵ تا ۶ بار) دارید. برای تأمین فشار باد میخکوب از کمپرسور هوا استفاده می‌شود. مهم نیست از چه کمپرسور هوا و با چه سایزی استفاده می‌کنید، همین‌که دستگاه قادر باشد ۶۰ تا ۱۲۰ PSI فشار ثابت ایجاد کند، کافی است.

فشار هوای مورد نیاز برای کار با میخکوب بادی

 

اگر قصد استفاده از میخکوب برای نصب دیوار پوش و کف‌پوش در پروژه‌های ساختمانی دارید، پیشنهاد ما خرید کمپرسور هوا ۵۰ لیتری است. البته اگر کمپرسور هوا از نوع سایلنت باشد، با صدای کمتری این کار را انجام خواهید داد.

 

میخ مناسب میخکوب را انتخاب کنید

کمپرسور هوا هم به‌تنهایی قادر به انتقال هوای فشرده به میخکوب بادی نیست. شما باید این هوای فشرده را از طریق شیلنگ (شلنگ) هوا از کمپرسور به میخکوب هدایت کنید. معمولاً برای این سبک از دستگاه‌ها از شیلنگ هوای فنری استفاده می‌شود. این شیلنگ‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند و در صورت نیاز به خاطر فنری بودن، می‌توان به طول آن‌ها افزود.

میخ مناسب میخکوب بادی

 

نکته‌ی دیگری که در مورد میخکوب بادی باید اشاره کرد، انتخاب نوع میخ است. میخکوب‌ها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و باید میخ متناسب با نوع دستگاه را تهیه کرد. به‌عنوان مثال برای میخکوب اسکا از میخ SK یا F استفاده می‌شود.

این میخ یکی از پر کاربردترین میخ‌ها در صنعت چوب است و معمولاً در هر فروشگاه ابزار یراقی این میخ در اندازه‌های (طول) ۱۶ تا ۵۰ میلی‌متری موجود هست.

گیج (Gauge) چیست؟

اندازه گیج به تعداد میخ ها در هر اینچ اشاره دارد که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. از این رو، گیج نشان دهنده ضخامت میخ ها است و در نهایت استحکام میخ را مشخص می‌کند.

هر چه عدد گیج بالاتر باشد، میخ در هر اینچ بیشتر می‌شود، یعنی ضخامت میخ نازک تر است.

هر چه ضخامت گیج کمتر باشد، تعداد میخ ها در هر اینچ کمتر می‌شود، یعنی ضخامت میخ ضخیم تر است.

میخ با اندازه گیج ۱۶ و ۱۸ و ۲۳ در صنعت چوب بسیار پر کاربرد هستند.

ما در نوشته‌های پیشین در مورد انواع میخ مورد استفاده در صنعت چوب صحبت کرده بودیم.

 

از رطوبت گیر یا درایر استفاده کنید

نکته اول برای استفاده از میخکوب این هست که باید با توجه به فشار مورد نیاز میخکوب، فشار خروجی کمپرسور هوا را تنظیم کنید.

رطوبت گیر مخصوص میخکوب بادی

 

اگر کمپرسور هوا موجود در کارگاه شما این قابلیت را ندارد، یک رطوبت‌گیر تهیه کنید و با استفاده از آن فشار خروجی به سمت میخکوب را تنظیم کنید. فشار مورد نیاز دستگاه در کاتالوگ آن درج‌شده است. فشار کم هوا موجب تداخل در انجام‌ کار و فشار زیاد، موجود خرابی زودرس قطعات داخلی میخکوب می‌شود.

نکته دوم اینکه حتماً از رطوبت‌گیر هوا استفاده کنید. رطوبت‌گیر مانع از نفوذ رطوبت و کثیفی‌های داخل کمپرسور هوا به میخکوب می‌شود. با این کار میخکوب سال‌های بیشتری انجام وظیفه خواهد کرد.

پیشنهاد آیچوب:

۸ نکته مراقبت از میخکوب بادی + ترفند افزایش عمر میخکوب نجاری

 چگونه از میخکوب بادی استفاده کنیم؟

آموزش استفاده از میخکوب فقط محدود به راه اندازی و تجهیزات مورد نیاز آن نیست. در دست گرفتن میخکوب بادی و روش شلیک و زاویه نگه داشتن و… میخکوب هم نکته های مخصوص به خود را دارد.

البته پیشنهاد می‌کنیم ویدئو منتشر شده در این نوشته را کامل مطالعه کنید تا اطلاعات بهتر و کامل‌تری را به دست آورید.

آموزش کار با میخکوب بادی

 

بررسی وضعیت ظاهری میخکوب

قبل از شروع به کار با میخکوب بادی، دستگاه را از نظر شکل ظاهری بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد. هر گونه شکستگی و شل بودن پیچ و ترک و… باید بررسی و رفع ایراد شود.

ورودی هوا میخکوب را چک کنید تا کثیفی و خاک و… در داخل آن نباشد. با استفاده از بادپاش می‌توانید ورودی هوا را بادگیری کنید تا گرد و غبار احتمالی از داخل آن خارج شود.

سرویس و نگهداری از میخکوب بادی

 

در واقع باید امیدوار باشید که این گرد و غبار خارج شود! شما باید بسیار مراقب باشید تا هیچ‌گونه شئ یا غبار وارد ورودی هوا نشود.

با توجه به روغنی و چرب بودن ورودی هوا و قطعات داخل میخکوب، احتمال چسبیدن گرد به مجاری دستگاه بسیار زیاد است.

پیشنهاد آیچوب:

آموزش میخکوب بادی | 13 اشتباه عجیب یک تازه کار!

بررسی خشاب میخکوب بادی و میخ

پس از بررسی اوضاع ظاهری دستگاه، باید خشاب میخکوب را باز کنید و وضعیت موجودی میخ را هم بررسی کنید. میخ باید با توجه به نوع اتصالی انتخاب شود.

میخ نه باید کوتاه باشد و نه خیلی بلند! کاملاً مشخص است که اگر میخ بلند باشد، از طرف دیگر چوب بیرون می‌آید و موجب خرابی سازه خواهد شد. اگر میخ کوچک باشد، اتصال قوی بین دو قطعه ایجاد نخواهد شد.

طرز استفاده از میخکوب بادی

 

به‌عنوان مثال برای نصب قرنیز باید به ضخامت گچ اجرا شده روی دیوار توجه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین دلایل شکستن سوزن میخکوب، همین مورد است. برخی دوستان محاسبه دقیق برای انتخاب نوع میخ ندارند و میخ را بلندتر از ضخامت چوب و ضخامت گچ انتخاب می‌کنند. در این حالت میخ از چوب و گچ عبور می‌کند و به آجر یا بتن برخورد می‌کند.

همان‌طور که در ویدئوهای قبلی توضیح دادیم، فضای داخل خشاب هم باید عاری از هرگونه گرد و غبار باشد. بهتر است داخل خشاب را هم مانند دیگر بخش های میخکوب، با فشار باد تمیز کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، جهت درست قرار گیری سوزن میخکوب است. این سوزن ها را باید به گونه‌ای داخل خشاب قرار دهید که قسمت زبانه دار میخ در بخش پشت قرار گیرید. آیچوب

(پیشنهاد می‌کنیم ویدئو موجود در همین صفحه را تماشا کنید)

دماغه میخکوب بادی و تجهیزات آن

 

با توجه به اینکه میخ توانایی سوراخ کردن بتن، آجر یا فلز را ندارد به عقب برمی‌گردد و موجب خرابی محل اتصال می‌شود. همچنین سوزن منگنه هم در اثر برگشت میخ به سمت عقب خواهد شکست. پس اگر در هنگام اجرای میخ با میخکوب بادی جرقه مشاهده کردید، احتمالاً میخ بلندتر از حالت استاندارد است و به عقب برگشت می‌کند. اگر این کار را بیش‌ازحد انجام دهید، بدون شک سوزن می‌شکند.

روغن کاری میخکوب بادی

نکته سوم اینکه قبل از نصب میخکوب به شیلنگ باد، یک یا دو قطره روغن به داخل ورودی هوا بچکانید، این روغن معمولاً همراه با دستگاه هست و موجب عملکرد بهتر قطعات داخلی دستگاه می‌شود. توضیحات مربوط به زمان انجام این کار در دفترچه راهنما دستگاه موجود هست.

تنظیم عمق نفوذ سوزن میخکوب

پیچ تنظیم عمق میخکوب بادی رونیکس

 

برخی دستگاه های میخکوب بادی پیچ تنظیم مقدار عمق نفوذ سوزن دارند. همان‌طور که از اسم آن پیداست، با تنظیم این پیچ می‌توان دقیقاً مشخص کرد که سوزن میخکوب تا چه عمقی میخ را در داخل چوب فرو ببرد.

البته اگر این آپشن وجود نداشت، مشکلی برای کار با دستگاه نخواهید داشت.

آموزش نصب شیلنگ باد میخکوب بادی

 

نحوه گذاشتن میخ در میخکوب بادی چگونه است؟

برای گذاشتن میخ در میخکوب بادی، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ابتدا، مطمئن شوید که میخ مناسب اندازه و نوع میخکوب بادی شما استفاده شود. اندازه میخ باید به قطر و عمق سوراخ موردنظر در کارتن یا جسم دیگری که میخ را در آن قرار می‌دهید، مناسب باشد. باید به دنبال عدد گیج میخ و میخکوب باشید! در نوشته‌های قبلی در مورد عدد گیج توضیح دادیم.

۲. حالا، میخ را با دست خود در شیار طولی خشاب قرار دهید. به‌اندازه کافی فشار دهید تا میخ به طور کامل در شیار فرو برود.

۳. سپس میخ را به سمت بالا فشار دهید تا در شیار بالایی قرار گیرد.

۴. در مرحله بعد درب خشاب را ببندید و تمام.

پیشنهاد آیچوب:

۰ تا ۱۰۰ انواع میخکوب بادی در صنعت چوب + کاربرد آن

 

شیلنگ هوا را به میخکوب متصل کنید

در مرحله بعد شیلنگ هوا را به میخکوب متصل کنید. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، فشار هوای کمپرسور هوا باید متناسب با نوع میخکوب باشد.

در ویدئوهای قبلی تأکید کرده بودیم که فشار هوا نه کم باشد و نه زیاد… در هر دو حالت به میخکوب آسیب جدی وارد خواهد شد.

آموزش میخکوبی با میخکوب بادی

بعد از آماده سازی دستگاه، حالا نوبت به کوبیدن میخ است. پیشنهاد می‌کنیم برای اولین بار میخ را روی قطعه چوبی پرتی تست کنید. در این حالت اگر هرگونه مشکلی میخ یا میخکوب داشته باشد به پروژه چوبی آسیبی وارد نمی‌شود.

* در مرحله بعد دو قطعه چوبی را دقیقاً در محلی که در نظر دارید، فیکس کنید و مطمئن باشید که محل قرار گیری قطعه ها کاملاً درست است.

* نوک میخکوب را روی محل مورد نظر برای میخ کوبی قرار دهید و دست خود را به سمت جلو فشار دهید. فشار باید در حدی باشد که نازل محافظ دماغه دستگاه به عقب کشیده شود. در این حالت مکانیسم ماشه فعال می‌شود و دستگاه آماده شلیک است.

زاویه درست کار با میخکوب بادی

 

* دستگاه را به صورت قائمه و نزدیک به زاویه ۹۰ درجه روی قطعه کار قرار دهید و ماشه را فشار دهید و سریع آزاد کنید.

* در این حالت دستگاه میخ را به سمت قطعه کار شلیک می‌کند. توجه داشته باشید که ماشه نباید در حالت فشرده نگه‌داشته شود!

* اولین میخ شلیک شد… در مرحله بعد به صورت ظاهری محل کوبیده شدن میخ را دقیق بررسی کنید تا میخ کار بیرون نزده باشد و یا اینکه میخ درست شلیک شده باشد.

ایمنی استفاده از میخکوب بادی

بله درست است. نه‌تنها میخکوب، بلکه دیگر ابزارهای نجاری با شما شوخی ندارد. شما هم نباید از میخکوب به‌عنوان ابزاری برای شوخی با دیگران استفاده کنید. نمونه‌های بسیار زیادی در اطراف ما بوده است که در اثر شوخی دو نفر باهم خسارت‌های جبران ناپذیری رخ داده است.

زبانه ایمنی مخصوص میخکوب بادی

 

بیشتر میخکوب‌های بادی موجود در بازار دارای یک زبانه در قسمت نوک دستگاه هستند. این زبانه فنری هست و برای جلوگیری از شلیک ناگهانی دستگاه و به‌عنوان یک بخش ایمنی طراحی شده است.

باوجود این زبانه، دستگاه زمانی شلیک می‌کند که نوک میخکوب (محل خروجی میخ) به سطح کار چسبانده شود. به‌محض چسبیدن نوک میخکوب به سطح کار، زبانه به عقب هدایت و ماشه فعال می‌گردد.

نکته بعدی که در زمان کار با میخکوب باید به آن توجه داشته باشید، محل قرارگیری دستتان است. به‌عنوان مثال اگر با دست راست میخکوب را هدایت می‌کنید، باید مراقب باشید که دست چپتان در نزدیکی محل خروج میخ نباشد.

آموزش میخکوب بادی

 

 در برخی از موارد میخ به گره داخل چوب برخورد می‌کند و به سمت بالا منحرف می‌شود. در این حالت اگر دستتان در بالای چوب باشد، احتمال سوراخ شدن آن بسیار زیاد است.

شخصاً چندین مورد از این اتفاق را تجربه کرده‌ام. با توجه به اینکه میخکوب ابزاری خطرناک هست، استفاده از عینک محافظ چشم به شما پیشنهاد می‌شود.

در زمان استفاده از میخکوب، عادت نکنید که دستتان را روی ماشه قرار دهید. فقط هر زمانی که قصد شلیک دارید از ماشه استفاده کنید. گاهی فنر زبانه محافظ آزاد می‌شود و حتی با یک حرکت کوچک دستگاه هم ماشه فعال می‌شود.

 

جمع‌بندی پایانی آموزش کار با میخکوب بادی نجاری

میخکوب بادی نجاری ساختار پیچیده‌ای ندارد و کار با آن بسیار ساده است؛ اما نکته‌های ریزی وجود دارند که کار با آن را آسان و عمر آن را افزایش می‌دهند.

امیدواریم بامطالعه دقیق این نوشته آموزش کار با میخکوب بادی نجاری از تجربیات دیگران استفاده کنید و همچنین اگر این نوشته ارزشمند بود، لطفاً آن را به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد آیچوب:

شناخت انواع میخ میخکوب بادی | سایز میخ میخکوب بادی چند است؟!

منبع: آیچوب

7 نظر در “مثل حرفه ای ها با میخکوب بادی نجاری کار کنید! آموزش میخکوب بادی…

  1. Mostafade1986 گفت:

    سلام وقت بخیر
    ازبین میخکوب های (اسکا) dca باقیمت ۲تومن و جیت رونیکس کدوم رو پیشنهاد میکنید اکثرا جیت رو پیشنهاد می‌کنند اما از نظر قیمت ۳میلیون تفاوت داره

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      جیت خوبه به نظرم

  2. سيامك گفت:

    مرسى از آقاى خرم .
    با تشكر از آيچوب

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از لطف شما

  3. محسن گفت:

    سپاس از فیلم های آموزشی عالی و تخصصی که جهت آگاهی مخاطب قرار میدین🙏

  4. عادل گفت:

    ممنون از سایت خوبتون

  5. احمد گفت:

    دستتون درد نکنه.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )