عیب‌یابی و تعمیر ابزار, میخکوب

۸ نکته مراقبت از میخکوب بادی + ترفند افزایش عمر میخکوب نجاری

سرویس میخکوب بادی

 مراقبت و سرویس نگهداری میخکوب بادی نجاری یکی از حداقل کارهایی است که نجار باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 باتوجه‌به اینکه میخکوب بادی چوب ابزاری مهم و پر کاربرد و در معرض خطر است، باید نگهداری از این دستگاه در دستور کار هر روزه‌ی شما و همکارانتان قرار بگیرید. مطمئناً هیچ یک از ما دوست نداریم هزینه زیادی بابت تعمیر و سرویس از میخکوب بادی پرداخت کنیم.

 در این مقاله و ویدئو منتشر شده در آن به مواردی اشاره می‌کنیم که عمر میخکوب بادی را به حداکثر زمان ممکن برساند. با ما در ادامه همراه باشید.

 اگر دوست دارید تصاویر ویدئوهای اختصاصی آیچوب را در مورد نگهداری از میخکوب بادی استفاده کنید، ویدئو منتشر شده در این مقاله را تماشا کنید.

تماشا آنلاین ویدئو فارسی مراقبت از میخکوب بادی نجاری

 

تماشای این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

مراقبت و سرویس و نگهداری درست از میخکوب بادی

 نکته‌های مطرح شده در این مقاله بسیار ساده و راحت و بدون هزینه و در دسترس هستند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم اجرای آن را برای خود و همکارانتان تبدیل به قانون کنید.

 ما در آیچوب همیشه تلاش می‌کنیم آموزش‌های کاربردی برای استفاده درست و اصولی نگهداری از ابزار نجاری را در اختیار شما قرار دهیم.

ورودی هوا میخکوب بادی

کنترل ورودی هوای میخکوب بادی

 برای راه‌اندازی ابزارهای بادی نیاز به وجود فشار هوای مناسب است. این فشار هوا از طریق کمپرسور هوا تولید و از طریق شیلنگ هوا به ابزارهای بادی منتقل می‌شود. در میخکوب بادی هم یک ورودی هوا (کوپلینگ) وجود دارد که مکانیسم ایمنی خاصی برای جلوگیری از ورود گردوغبار و کثیفی در آن وجود ندارد.

 شما باید قبل از کار با میخکوب بادی از نظر ظاهری این بخش را کنترل کنید تا گردوغبار و آشغال در داخل آن وجود نداشته باشد. در صورت بررسی ظاهری، باید باز هم دقیق‌تر باشید و با استفاده از فشار هوا (بادپاش) داخل این ورودی هوا را هم تمیز کنید.

 کوچک‌ترین ذره‌ای که از طریق این ورودی به بخش پیستون منتقل شود، دستگاه را به‌راحتی خراب خواهد کرد.

 در ویدئو کامل توضیح دادیم که چگونه این کار را انجام دهید.

روغن کاری میخکوب را از مسیر درستش انجام دهید

 اگر تابه‌حال میخکوب نو خریده باشید، احتمالاً در داخل جعبه آن روغن مخصوص میخکوب هم وجود داشته است. این روغن نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند و باید به روغن‌کاری درست توجه ویژه‌ای داشت.

 در داخل بدنه میخکوب قطعات متحرکی وجود دارد که این قطعات باید مقداری چرب باشند تا دیرتر مستهلک شوند. معمولاً بعد از حدود ۱۰۰۰ شلیک باید یک یا دو قطره روغن از طریق ورودی هوا به داخل میخکوب بریزید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این کار باید دقیقاً باتوجه‌به دستورالعمل شرکت تولیدکننده انجام شود.

 برخی میخکوب‌های بادی موجود در بازار نیاز به روغن‌کاری ندارند و باید این مورد را مدنظر داشت. روغن‌کاری اضافی دستگاه هم موجب خرابی پیستون و قطعات داخلی خواهد شد.

شیلنگ هوا فنری مخصوص میخکوب بادی

شیلنگ هوا را بررسی کنید

 همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، فشار هوا از طریق شیلنگ از کمپرسور هوا به میخکوب بادی منتقل می‌شود. یکی دیگر از وظایف اپراتور یا استفاده کننده از دستگاه، بررسی شیلنگ هوا است. شما باید هر بار قبل از استفاده بررسی کنید که این شیلنگ پیچیدگی و تابیدگی و سوراخ و خرابی نداشته باشد.

 فشار هوای استاندارد برای عموم میخکوب‌های بادی بین ۹۰ تا ۱۲۰ PSI است و فشار هوای کمتر از این مقدار موجب ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه می‌شود.

به عنوان مثال اگر فشار کم باشد، میخ از میخکوب بادی بیرون نمی‌آید و به پیستون آسیب وارد می‌شود.

فشار هوای مناسب میخکوب بادی

فشار مناسب هوا برای میخکوب بادی

 یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، تنظیم فشار هوای مناسب میخکوب بادی است. حالا شاید برای شما سؤال باشد که فشار استاندارد چقدر است؟

 معمولاً فشار هوای مناسب برای هر دستگاه بادی، روی بدنه و پلاک دستگاه درج شده است. به‌عنوان‌مثال در ویدئو بالا آیچوب مشاهده می‌کنید که روی دستگاه عدد ۱۲۰ psi درج شده است. پس اگر فشار کمپرسور را در این سطح تنظیم کنید به بهترین نتیجه ممکن خواهید رسید.

شکل ظاهری میخکوب بادی نجاری را بررسی کنید

 قانون بعدی این است که قبل از استفاده از میخکوب بادی یا هر دستگاه دیگری از نظر شکل ظاهری دستگاه را بررسی کنید. محل اتصال قطعات را بررسی کنید تا درست به هم متصل باشند. پیچ‌ها را بررسی کنید که شل نشده باشند و یا اینکه از جای خود خارج نشده باشند.

 از نظر ظاهری بررسی کنید که بدنه دستگاه شکستگی یا ترک نداشته باشد. محل قرارگیری میخ را بررسی کنید میخ درست در جای خود قرار گرفته باشد.

 اگر در ویدئو دیده باشد، یک زبانه در قسمت دماغه میخکوب بادی وجود دارد. این ضامن یا زبانه متحرک و فنری است و شما پس از قراردادن نوک میخکوب روی سطح چوب مشاهده می‌کنید که به عقب رانده می‌شود.

 مراقب باشید که این ضامن درست کار کند و همان حالت فنری که در ویدئو می‌بینید را داشته باشد. در صورتی که این ضامن درست کار نکند به‌محض برخورد دستتان با ماشه، شلیک انجام می‌شود.

 پیشنهاد می‌کنیم ویدئو را کامل ببینید تا دید بهتری داشته باشید.

میخ مخصوص میخکوب بادی

وضعیت میخ را بررسی کنید!

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های این دستگاه و فلسفه وجودی میخکوب بادی، میخ آن است. همیشه شکل ظاهری میخ را بررسی کنید که شکستگی، خم‌شدگی یا زنگ‌زدگی نداشته باشد. اگر میخ خراب باشد به‌راحتی در داخل دستگاه و خشاب گیر می‌کند و مجبور می‌شوید دماغه و تجهیزات مربوط به آن را باز کنید.

میخکوب یا چکش! مسئله این است

 متأسفانه برخی افراد از روی تنبلی یا ناآگاهی از میخکوب به‌عنوان چکش هم استفاده می‌کنند. این عمل یکی از بدترین روش‌های کار با دستگاه است. وقتی به ضربه‌های ریز و گاهی شدید بخواهید از میخکوب به‌عنوان چکش استفاده کنید، دو مشکل به وجود می‌آید.

 مشکل اول اینکه دستگاه در این حالت ممکن است خودکار میخ شلیک کند که اتفاق بسیار خطرناک است. همچنین ممکن است بدنه دستگاه در اثر ضربه بشکند و هزینه زیادی برای تعمیر یا تعویض آن پرداخت کنید.

سیستم مراقب کمپرسور هوا فراموش نشود!

 سیستم مراقبت یا به‌اصطلاح رطوبت‌گیر یکی از امکانات جانبی کمپرسور هوا است. همان‌طور که می‌دانید در فرایند کمپرس شدن هوا، مقداری رطوبت و آب داخل مخزن جمع می‌شود. این آب همراه با هوا از کمپرسور خارج می‌شود و خودش را به میخکوب می‌رساند.

 این قطرات آب کوچک، نابودکننده تجهیزات داخلی ابزار بادی است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً از سیستم مراقبت هوا حرفه‌ای برای مراقبت از میخکوب بادی و سایر ابزارهای بادی استفاده کنید.

 اگر امکان پرداخت هزینه آن را ندارید، حداقل از تله رطوبت‌گیر استفاده کنید تا آسیب را به حداقل برسانید.

سرویس و نگهداری از میخکوب بادی

سخن پایانی مراقبت از میخکوب بادی

امیدواریم این ویدئو و مقاله موردپسند شما قرار گرفته باشد. لطفاً شما هم تجربیات خود از کار با میخکوب بادی و نکته‌های مراقبتی دیگر را در قسمت کامنت‌های همین نوشته با ما در میان بگذارید. ما در آیچوب تلاش می‌کنیم مطالب آموزشی مرتبط با ابزار و صنعت چوب و رنگ چوب را با شما در میان بگذاریم.

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )