ابزارهای فرز, اور فرز, معرفی ابزار

فیلم طرز کار با اور فرز نجاری برای پرداخت و باربرداری چوب

طرز کار با اور فرز

 طرز کار با اور فرز یکی از سؤالات رایج در میان فعالان صنعت چوب است. در این نوشته به موضوع آموزش کار با اور فرز نجاری خواهیم پرداخت.

 اور فرز یکی از دستگاه‌های کارراه‌انداز و دوست‌داشتنی در صنعت چوب است. اگر یک کارگاه خانگی داشته باشید و حتی یک کارخانه فعال در صنعت چوب، باز هم اور فرز ابزاری کارآمد در محیط کار شما خواهد بود.

 در این ویدئو مقاله به طرز کار با اور فرز نجاری خواهیم پرداخت. ابزاری که اگر از آن درست استفاده نکنید، موجب ایجاد آسیب به شما خواهد شد. ما در نوشته‌های پیشین در مورد اور فرز نجاری با شما صحبت کرده بودیم.

 پیشنهاد می‌کنیشم اگر با اور فرز آشنایی ندارید، ویدئوهای اختصاصی آیچوب را تماشا کنید.

 

تماشا آنلاین فیلم طرز کار با اور فرز نجاری

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتورها با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

 

پیشنهاد مطالعه آموزش‌های بیشتر در مورد اورفرز نجاری:

اورفرز نجاری چیست و چه کاربردی دارد؟
معرفی امکانات و ویژگی‌های اورفرز نجاری و آموزش کار با هر یک
آموزش ویدئویی نحوهٔ کار با اورفرز نجاری
معرفی انواع تیغه اورفرز نجاری
آموزش نصب تیغه اورفرز به روش استاندارد و اصولی
جدول انتخاب دور تیغه برای اورفرز نجاری
اورفرز نجاری را با چه سرعتی حرکت دهیم؟
روش‌های تمیز کردن تیغ اره اورفرز

 

 

اور فرز نجاری چیست؟

 ما در نوشته‌های پیشین به معرفی اور فرز پرداخته بودیم؛ اما به‌صورت اجمالی به معرفی اور فرز نجاری می‌پردازیم.

 اور فرز یکی از ابزارهای اختصاصی صنعت چوب است که با استفاده از آن می‌توان طیف گسترده‌ای از کارها مانند ابزارزنی، شکل‌دهی و فرم دهی لبه چوب، کف تراشی و پرداخت چوب، سوراخ‌کاری و … را انجام داد.

 در میان بیشتر اساتید ایرانی اور فرز یک دستگاه برای ابزارزنی لبه چوب است؛ اما با جستجو در یوتیوب و منابع خارجی خواهید دید که صدها کار ارزشمند و مفید را اور فرز نجاری به‌راحتی هرچه‌تمام‌تر انجام می‌دهد. البته این قابلیت‌ها به دلیل امکان استفاده از تیغه‌های مختلف بر روی دستگاه است.

 این دستگاه شامل یک موتور پرقدرت هست که در هسته بدنه وجود دارد و نیروی چرخش خود را بدون واسطه (دنده و گیربکس) به شفت و تیغه منتقل می‌کند.

 

چگونه از اور فرز نجاری استفاده کنیم؟

 نحوه استفاده از اور فرز نیاز به آموزش اصولی و درست دارد. متأسفانه در فضای مجازی توضیحات کافی و اصولی در مورداستفاده از اور فرز نجاری وجود ندارد. ما در این ویدئو تلاش کردیم به‌صورت تصویری و عملی روش کار با اور فرز را آموزش دهیم.

 پیشنهاد می‌کنیم این آموزش مفید را از دست ندهید. مراحل کار به‌صورت زیر است:

 

انتخاب تیغه مناسب برای اور فرز

شما باید باتوجه‌به نوع پروژه و نوع طرحی که مدنظر دارید، تیغه مناسب را انتخاب کنید. ما در نوشته‌های پیشین انواع تیغه‌های مورداستفاده با اور فرز را به شما معرفی کرده بودیم و پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مقاله و ویدئو را تماشا کنید.

روش استاندارد طرز کار با اور فرز نجاری

 

 درصورتی‌که قرار است بر روی لبه چوب تراش انجام دهید، از تیغه‌های بلبرینگ دارد استفاده کنید. درصورتی‌که قصد دارید تراش و باربرداری انجام دهید از تیغه‌های باربردار استفاده کنید.

 همچنین اگر دوست دارید طرح‌های نقطه‌ای روی سطح چوب اجرا کنید، پیشنهاد ما تیغه‌های گل نقطه‌ای است. در نوشته‌های جداگانه به معرفی هر یک از این تیغه‌ها پرداختیم.

 در تمامی این مراحل باید سیم دستگاه اور فرز از برق بیرون کشیده شده باشد تا به هر دلیلی دست شما با کلید خاموش و روشن دستگاه برخورد نکند و فاجعه رخ ندهد.

 

نصب تیغه اور فرز

 پس از انتخاب تیغه، باید نصب تیغه را به‌درستی انجام دهید. ما در نوشته‌های پیشین مقاله و ویدئویی کامل در مورد نصب تیغه منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را کامل تماشا کنید.

 باتوجه‌به جدا بودن این آموزش، توضیحات کلی در مورد نصب تیغه داور فرز خواهیم داد.

 برای نصب تیغه باید مهره کولت را کمی باز کنید تا کولت باز شود و فضای خالی برای قراردادن تیغه وجود داشته باشد. در مرحله بعد تیغه را در داخل حفره کولت قرار دهید و مهره کولت را با استفاده از آچار به‌خوبی محکم کنید.

 در ویدئو با جزئیات کامل روش نصب تیغه را آموزش دادیم.

روش نصب تیغه اور فرز

 

تنظیم مقدار عمق باربرداری اور فرز

 در مرحله بعد باید مقدار عمق باربرداری تیغه‌ها را مشخص کنید. یک قانون کلی وجود دارد. هرچه تیغه را بیشتر به پایین هدایت کنید، مقدار باربرداری بیشتر می‌شود. اینکه عمق باربرداری با اور فرز تا چه اندازه باشد، کاملاً به استراتژی شما بستگی دارد.

 لازم به توضیح است که هرچه چگالی چوب بیشتر باشد، باید با عمق کمتر باربرداری را انجام دهید. تشخیص این مورد کاملاً به شما بستگی دارد و فرمول مشخصی را نمی‌توان عنوان کرد.

 

چه مقدار باربرداری باید انجام شود تا ایمن باشد؟

عمق باربرداری برای تیغه اور فرز باید به‌اندازه‌ای باشد که به اور فرز فشار وارد نشود. همچنین در تیغه های کف تراشی، گاهی به حدی باربرداری سنگین است که باعث تغییر حالت و خمش تیغه هم می‌شود. این حالت بسیار خطرناک و ناایمن است.

همچنین باربرداری زیاد باعث شکستن چوب و خشن تراشی هم می‌شود.

 

تنظیم عمق باربرداری اور فرز

 

تنظیم سرعت مناسب تیغه اور فرز

در مدل های جدید اور فرز امکان تنظیم سرعت دستگاه هم وجود دارد. برای استفاده از تیغه های رایج موجود در بازار معمولاً از حداکثر سرعت اور فرز استفاده می‌شود. باز هم پیشنهاد می‌کنیم با توجه به دستورالعمل شرکت تولید کننده سرعت اور فرز را تنظیم کنید.

اما یک اصل کلی وجود دارد. هرچه قطر تیغه کم تر می‌شود، باید از سرعت اورفرز کم کرد. به عنوان مثال اعداد زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

قطر تیغه ۲۶ میلی متر>>> سرعت ۲۴.۰۰۰ دور در دقیقه

قطر تیغه از ۲۶ تا ۵۰ میلیمتر >>> سرعت ۱۸.۰۰۰ دور در دقیقه

قطر تیغه ۵۰ تا ۶۳ میلی متر >>> سرعت ۱۶.۰۰۰ دور در دقیقه
قطر تیغه ۶۳ تا ۷۳ میلی متر>>> سرعت ۱۲.۰۰۰ دور در دقیقه

البته ما در نوشته های پیشین به موضوع سرعت مناسب تیغه اور فرز پرداخته بودیم.

در صورتی که امکان تنظیم سرعت تیغه را ندارید، مشکل خاصی وجود ندارد.

 

نحوه کار با اور فرز نجاری

بعد از تنظیم کردن اور فرز، حالا نوبت به تنظیم قطعه کار بر روی میز می‌شود. ثابت نگه داشتن قطعه کار یکی از مهم ترین کارهایی است که در زمان کار با اورفرز باید به آن توجه داشته باشید.

تیغه اور فرز بیش از ۲۰ هزار دو سرعت دارد و در صورتی که نتوانید قطعه کار را محکم در جای خود نگه دارید، آسیب های جبران ناپذیری به شما و قطعه کار وارد خواهد شد.

اگر قطعه کار کوچک است، آن را بر روی میز مهار کنید. بهتر است با بیشتر از دو گیره این کار را انجام دهید.

مهار کردن قطعه کار با یک گیره ریسک بالایی دارد و باز هم ممکن است خطرآفرین باشد.

قبل از شروع آموزش این نکته را باید اضافه کنیم که همیشه قبل از شروع کار با اورفرز روی قطعه کار اصلی، طرح مورد نظر را روی یک قطعه کار پرتی شبیه به قطعه کار اصلی تست کنید.

روش و طرز کار با اور فرز در مدل های مختلف تیغه متفاوت است به همین جهت به سه روش در مورد طرز کار با اور فرز توضیح دادیم.

توضیحات ویدئویی کامل در ویدئو منتشر شده (بالای مطلب) موجود هست.

 

آموزش طرز کار با اور فرز نجاری

 

تجهیزات ایمنی کار با اور فرز

در زمان کار با اور فرز هم مانند سایر ابزارهای نجاری باید ابزار از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید. برای استفاده از اور فرز تجهیزات ایمنی مانند عینک و دستکش و گوشی محافظ و ماسک مورد نیاز است.

دستگاه اور فرز در زمان روشن شدن و مهم تر از آن در زمان تراش چوب صدای بسیار زیادی تولید می‌کند. حتماً از گوشی صدا گیر استفاده کنید تا به گوش های شما آسیب وارد نشود.

عینک هم مانع از آسیب دیدن چوب در اثر پرتاب تراشه های چوب و فلز می‌شود. بدون شک باید از عینک هم استفاده کنید. هرچه سطح پوشانندگی عینک بیشتر باشد، احتمال نفوذ گرد و خاک و تراشه از کناره‌های عینک به حداقل می‌رسد.

جنس عینک هم نباید از شیشه باشد. در نوشته های بعدی در مورد جنس مناسب شیشه عینک با شما صحبت خواهیم کرد.

 

آموزش کار با اور فرز برای برش و باربرداری روی چوب

 در مقاله انواع تیغه اور فرز توضیح داده بودیم که تیغه‌ها در مدل‌های مختلف طراحی و تولید و به بازار عرضه می‌شود. مدل‌هایی از تیغه اور فرز بلبرینگ ندارند و برای باربرداری از سطح چوب و برای ایجاد شیار و تراش چوب استفاده می‌شوند.

 برای استفاده از اور فرز با این تیغه باید ابتدا تجهیزات ایمنی کامل را بپوشید. به‌هیچ‌عنوان بدون تجهیزات ایمنی شروع به کار نکنید.

 قطعه کار را با استفاده از گیره به میز کار مهار کنید تا به‌هیچ‌عنوان تکان نخورد.

 تیغه اور فرز را در ارتفاع مناسب و با حداقل مقدار باربرداری تنظیم کنید. در مرحله بعد دستگاه را باتوجه‌به نوع باربرداری در جایگاه مناسب روی چوب قرار دهید.

 اگر قرار است از لبه کار باربرداری را انجام دهید، باید دستگاه را در نزدیکی لبه کار قرار دهید و اور فرز را روشن کنید.

 مراقب باشید تیغه بیشتر از ۳ سانتی‌متر از لبه فاصله داشته باشد تا برخورد ناگهانی باعث کیک بک نشود!

 دستگاه را روشن کنید و به‌آرامی به لبه کار نزدیک کنید و باربرداری را شروع کنید.

 نکته مهم در مورد باربرداری با اور فرز این است که باربرداری اصلی باید زمانی انجام شود که در حال کشیدن اور فرز به سمت خود هستید. در مورد این موضوع کامل در ویدئو توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم ویدئو را تا پایان تماشا کنید.

 نهایت باربرداری در زمان کف تراشی ۳ میلی‌متر است. در مورد جهت درست حرکت اور فرز هم توضیحات بسیار مهمی هست که در مقاله‌های آینده به آن خواهیم پرداخت.

کف تراشی با اور فرز از وسط چوب

وقتی قرار باشد از وسط چوب شروع به باربرداری کنید، نیاز است تا استراتژی شروع کار را تغییر دهید. در این حالت اور فرز را در محدوده باربرداری قرار دهید. دستگاه را روشن کنید و سپس یک طرف کفی اور فرز را به سطح کار بچسبانید.

همیشه مراقب باشید که در زمان روشن کردن دستگاه، تیغه با هیچ چیزی درگیر نباشد…

سپس به آرامی تیغه را روی چوب قرار دهید تا چوب را به آرامی بتراشد و وارد چوب شود. در مرحله بعد دستگاه را در مسیر مورد نظر حرکت دهید و باربرداری را انجام دهید.

در صورتی که باربرداری باید با عمق زیاد انجام شود، بعد از باربرداری دست اول، تیغه را به پایین تر هدایت کنید و باربرداری بیشتر را انجام دهید.

در آموزشی جداگانه به موضوع کف تراشی اسلب و صفحه های چوبی با اور فرز خواهیم پرداخت.

 

آموزش استفاده از اور فرز برای ابزار زنی لبه کار

 

 یکی دیگر از کاربردهای اورفرز ابزار زنی لبه‌های چوب است. یکی از ساده‌ترین کارها این است که از تیغه‌های بلبرینگ دار برای ابزار زنی لبه‌های کار استفاده کنید.

 این تیغه‌ها فقط مخصوص اور فرز هستند و در دستگاه سی‌ان‌سی کاربردی ندارند. در واقع بلبرینگ موجود در این تیغه‌ها مانع از عملکرد درست تیغه می‌شوند.

 کار با این تیغه‌ها بسیار راحت‌تر از مدل‌های دیگر است. تیغه را مانند روش‌های قبل به کولت دستگاه متصل کنید. مهره را به‌خوبی بپیچانید (با استفاده از آچار)

 معمولاً در این تیغه‌ها به‌واسطه آزاد بودن تیغه در نیمی از کار، نیاز به باربرداری در چند مرحله نیست. در این مدل تیغه باید از دو بخش بررسی شود، اول اینکه بلبرینگ در جای مناسب قرار گرفته باشد و دوم اینکه قسمت بُرنده تیغه در محل درست قرار گرفته باشد و باربرداری به‌اندازه کافی انجام شده باشد.

 بعد از تنظیم بلبرینگ، دستگاه را به محل ابزار زنی نزدیک کنید و کلید دستگاه را برای روشن‌شدن بفشارید.

 کفی اور فرز را دقیق به صفحه بچسبانید و اور فرز را در راستای لبه (نری) ورق حرکت بدید.

 باتوجه‌به اینکه بلبرینگ به‌عنوان هدایت‌کننده تیغه در راستای مسیر موردنظر حمایت می‌کند، کنترل دستگاه در این زمان راحت‌تر است.

 در این روش اگر لبه ورق پستی‌وبلندی داشته باشد، موجب خرابی محل ابزار و کج‌شدن آن خواهد شد.

 جهت حرکت اور فرز برای ابزار زنی لبه کار باید خلاف جهت عقربه ساعت باشد.

 پیشنهاد می‌کنیم قبل از اجرای ابزار روی چوب یک نمونه تست بگیرید.

 به‌زودی آموزشی کامل در این زمینه منتشر خواهیم کرد.

آموزش استفاده از اور فرز برای ابزار زنی لبه کار

 

طرز کار با اور فرز نجاری برای اجرای طرح گل نقطه ای

تیغه های گل نقطه ای همه یکی دیگر از انواع تیغه های مورد استفاده با اور فرز نجاری است. با این تیغه ها می‌توانید طرح های مختلف را روی چوب اجرا کنید؛ اما تفاوت اینجاست که این تیغه به چپ و راست و عقب و جلو حرکت نمی‌کنند.

شما باید اورفرز را به صورت عمودی رو چوب فرود بیاورید تا تیغه منحرف نشود و به شما آسیب وارد نکند.

عمق باربرداری در این روش نباید زیاد باشد چون به تیغه فشار وارد می‌کند.

با هم تأکید می‌کنیم که ابتدا روی یک تکه چوب پرتی کاربرد و عملکرد و عمق تیغه را تست کنید.

در ویدئو روش درست کار با این تیغه آموزش داده خواهد شد.

برش رو روی چوب پرتی امتحان کنید

قسمت نری چوب تمیز باشد تا باعث پرش بلبرینگ نشود

برای برش چوب، یکباره این کار را انجام ندهید (برش را در چند مرحله انجام دهید)

کف تراشی چگونه است؟

تیغه های بلبرینگ دار چگونه عمل می‌کنند

 

آموزش کار با تیغه های گل نقطه ای

 

سخن پایانی طرز کار با اور فرز نجاری

همانطور که در ویدئو دیدید، روش های مختلفی برای کار با اور فرز نجاری وجود دارد. در این ویدئو فقط بخش کوتاهی از آموزش کار با اور فرز توضیح داده شد تا دید کلی نسبت به آموزش داشته باشید. در آموزش های بعدی کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

سپاس از همراهی شما

 

منبع: آیچوب

4 نظر در “فیلم طرز کار با اور فرز نجاری برای پرداخت و باربرداری چوب

  1. 09365196657 گفت:

    با عرض سلام و ادب
    با اور فرز مشتی میشه کار کف تراشی انجام داد؟
    کلا بنده بیشترین کاری که میخام با اور فرز انجام بدم ۱.لبه گیری و ابزار زنی لبه های سطوح صاف و ۲. کف تراشی هستش،
    حالا بنظرتون اور فرز مشتی بخرم یا از همون بزرگا؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      بله می تونید با استفاده از فرز مشتی همه این کار هایی که توضیح دادید رو انجام بدید اما در این موردی که توضیح دادید، بدون شک اور فرز نجاری بهترین گزینه هست

      1. 09365196657 گفت:

        اخه حجم کارم بسیار پایینه ، به عبارتی تازه کار هستم و تا حالا هم دست به اور فرز نزدم،با این تفاسیر بتظرتون همون فرز مشتی بخرم یا نه؟
        و اگه ممکنه یه مدل معقول بهم معرفی کنید،سپاسگذارم

        1. آیچوب گفت:

          در همین حالت هم پیشنهاد می کنیم از مدل بزرگ استفاده کنید.

          میتونید ۷۱۱۳ رونیکس رو تهیه کنید

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )