آموزش, تکنیک‌های کار با چوب

آموزش کار با مغار منبت روی چوب (تکنیک گلویی) | ارزش آفرینی میلیونی

آموزش اجرای طرح گلویی روی چوب

 طرح گلویی چوب یا طرح موج یکی از تکنیک‌های مورد استفاده در هنرهای چوبی برای زیبایی بیشتر و ارزش آفرینی است. ارزش آفرینی یکی از مزایای چوب و هنرهای چوبی است.

 شما می‌توانید از یک تکه چوب کوچک یک تخته گوشت ۱۰۰ هزار تومانی بسازید و یا اینکه از همان مقدار چوب، ۱۰ گردن‌بند ۱ میلیون‌تومانی!

 این معجزهٔ چوب است. هرچه خلاقیت و هنر بیشتری در ساخت سازه‌های چوبی به خرج دهید، ارزش بیشتری خلق خواهید کرد و مطمئناً هستند افرادی که برای این هنر و ارزش، پول پرداخت کنند.

 یکی از ابزارهای ایجاد ارزش برای کارهای چوبی مغار منبت است. شما می‌توانید با استفاده از مغار، طرح و نقش‌های بی حد و اندازه روی چوب ایجاد کنید. البته مغار فقط یکی از ابزارهای مورداستفاده در هنرهای چوبی است.

 در این نوشته به یکی از روش‌های ارزش‌آفرینی چوب به نام تکنیک ((طرح گلویی)) یا ((طرح موج)) می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا این تجربه گران‌بها را بیاموزید.

 طرح گلویی با استفاده از مغار گلویی بر روی چوب ایجاد می‌شود. شاید بگویید مغار ابزار منبت‌کاری هست و شما هم به منبت و منبت کاری و ابزار منبت کاری علاقه‌ای ندارید. به همین دلیل، علاقه‌ای به یادگیری این تکنیک ندارید و یا شاید بگویید توان فنی انجام این کار را ندارید.

 من هم تجربه‌ای درزمینهٔ منبت کاری ندارم؛ اما به‌سادگی می‌توانم طرح گلویی را روی چوب ایجاد کنم و کارهای چوبی ارزشمندی خلق کنم! با ما در ادامه همراه باشید تا تجربه خود از اجرای تکنیک گلویی را با شما به اشتراک گذارم.

 ما با یادگیری این تکنیک، میلیون‌ها تومان کسب درآمد کرده‌ایم، پس شما هم می‌توانید. فقط کافی است کمی حوصله به خرج دهید و این ویدئو را کامل مشاهده کنید.

تماشا ویدئو آموزش اجرای طرح گلویی روی چوب

 

تماشا این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

طرح گلویی چوب چیست؟

 در مورد نام‌گذاری این طرح باید بگوییم که طرح گلویی یک طرح ثبت شده و خاص نیست. این یک اصطلاح بین اساتید منبت کار و نجار هست. باتوجه‌به اینکه برای اجرای این طرح و کنده‌کاری (تراش) چوب از مغار گلویی استفاده می‌شود، آن را به نام ((طرح گلویی)) هم می‌شناسند.

 طرح گلویی را می‌توان طرح موج هم نامید، چون نامنظم و شبیه به امواج هستند. در واقع مهم نیست چه نامی برای این کار انتخاب می‌کنیم، مهم نتیجه‌ای هست که به دست می‌آید.

پیشنهاد آیچوب: دوره آموزش سندبلاست و رنگ چوب

ابزار موردنیاز برای اجرای طرح گلویی چیست؟

برای اجرای این طرح نیاز به ابزار خاصی نیست. با کمترین سرمایه و امکانات و فضا امکان ایجاد طرح گلویی را خواهید داشت. در زیر ابزار موردنیاز برای اجرای طرح گلویی را نام می‌بریم:

یک عدد مغار گلویی ۵ یا ۱۰ یا ۱۵ یا ۲۰ یا … میلی متری

یک عدد چکش منبت کاری

یک میز کار نسبتاً سنگین و ثابت

یک عدد پیچ دستی

نیروی بازوان قدرتمند شما!

ابزار موردنیاز برای اجرای طرح گلویی

همان‌طور که می‌بینید، برای اجرای این طرح به حداقل امکانات نیاز دارید. با کمترین بودجه و امکانات می‌توانید جادویی گلویی را اجرا کنید.

چه چوبی مناسب اجرای طرح گلویی است؟

 باتوجه‌به ساختار طرح گلویی، امکان اجرای آن بر روی هر چوبی را خواهید داشت. در واقع هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ اما یک موضوع را باید در نظر داشته باشید و آن تراکم چوب است.

 هر چه چوب متراکم‌تر باشد، مغار با سختی بیشتری روی چوب حرکت می‌کند و فشار بیشتری به دستانتان وارد می‌شود و سرعت اجرای گلویی کندتر می‌شود. به‌عنوان‌مثال اجرای طرح گلویی روی چوب نراد بسیار راحت‌تر از چوب بلوط هست.

 در این سال‌های طرح گلویی را بر روی چوب‌های مختلف اجرا کردیم، اما چوب نراد یکی از گزینه‌های خوب و راحت برای اجرای طرح گلویی است. باتوجه‌به ارزان‌بودن و دردسترس‌بودن و نرم بودن این چوب، اجرای طرح گلویی بر روی این چوب پیشنهاد می‌شود.

چه چوبی مناسب اجرای طرح گلویی است

آیا محدودیتی در ابعاد چوب وجود دارد؟

خیر، به‌هیچ‌عنوان محدودیتی ندارید. نکته اول اینکه هیچ محدودیتی در ضخامت چوب وجود ندارد. همین‌که حدود ۵ میلی‌متر چوب موردنظرتان ضخامت داشته باشد، کفایت می‌کند. در طول و عرض هم هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید بر روی هر سازه‌ای طرح مورد نظرتان را اجرا کنید.

آموزش اجرای طرح گلویی روی چوب

قبل از شروع به اجرای طرح گلویی باید کلیاتی از روش کار را توضیح دهیم. در این روش با استفاده از مغار گلویی سطح چوب را به‌گونه‌ای می‌تراشید که شیاری با ساختار منحنی در طول چوب ایجاد کنید.

ما در این آموزش فرض را بر این می‌گیریم که قرار هست بر روی یک تخته چوب روسی یک متری و به عرض ۱۵ سانتی‌متر و ضخامت ۱.۵ سانتی‌متر از جنس چوب نراد یا همان چوب روسی طرح گلویی را ایجاد کنید.

ابتدا باید مغار را کاملاً تیز و تمیز آماده کنید. مغار گلویی را روی چوب قرار دهید و با زاویه حدودی ۳۰ درجه روی سطح چوب قرار دهید. البته طبق محاسبات چشمی ما، زاویه مغار نسبت به سطح چوب بین ۱۵ تا ۴۵ درجه است.

در همین حالت مغار را به جلو حرکت دهید تا چوب تراشیده شود طول تراش باید ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد. همان‌طور که می‌بینید مقداری از چوب تراشیده شد. در مرحله بعد روش حرکت را کمی تغییر دهید.

در مرحله بعد باید کمی با زاویه نگه داشتن دست و سرعت حرکت مغار بازی کنید. یک نکته را در نظر داشته باشید. هر چه زاویه نگه داشتن مغار بیشتر باشد، عمق بیشتری از چوب تراش داده می‌شود.

در واقع روش حرکت دست شما باید به‌صورت کاسه‌ای باشد. در ابتدا حجم کمتر چوب برداشته می‌شود، در اواسط به حداکثر عمق می‌رسید و در انتها زاویه را کمتر می‌کنید و عملیات تراش به انتها می‌رسد.

پس از اینکه اولین تراش را ایجاد کردید، باید در کنار آن تراش بعدی را ایجاد کنید. این تراش‌ها باید به تعداد زیاد، در طول مختلف و در جایگاه‌های مختلف اجرا شود تا در نتیجه صدها و هزاران تراش بزرگ و کوچک در دل یکدیگر ایجاد شود.

نکته بسیار مهمی که در اجرای گلویی باید به آن توجه کنید این هست که شیارها نباید منظم ایجاد شوند. نامنظم بودن شیارها بسیار با اهمیت هست و زیبایی طرح گلویی به همین تودرتو بودن طرح‌ها هست.

آموزش اجرای طرح گلویی روی چوب

مراقب راه چوب باشید!

نکته‌ی دیگری که در زمان اجرای طرح گلویی باید در نظر داشته باشید، راه چوب هست. همان‌طور که می‌دانید حلقه‌های رشد درخت نامنظم هستند و همین حلقه‌های رشد موجب ایجاد بافتی نامنظم در چوب می‌کند.

توضیح در مورد راه چوب مربوط به این نوشته نیست و حوصله سر بر خواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم ویدئو این آموزش را کامل تماشا کنید. در این ویدئو درباره‌ی حل مشکل راه متفاوت چوب توضیح دادیم.

اگر مغار را برخلاف راه چوب حرکت دهید، چوب در هنگام تراش خوردن لاشه می‌شود و مغار بیشتر در داخل چوب فرو می‌رود و به نتیجه درستی نخواهید رسید. پس هر وقت خلاف راه چوب ایستاده‌اید، جهت حرکت مغار را تغییر دهید و مطمئناً به نتیجه درست خواهید رسید.

نکته‌ی دیگری که در مورد طرح گلویی باید توجه داشته باشید این هست که امکان اجرای طرح گلویی در عرض چوب نیست. اگر هم این کار انجام شود، به زیبایی گلویی در حالت طولی نخواهید رسید.

با مشاهده ویدئویی که در همین نوشته وجود دارد. با توضیحات بیشتری در مورد روش اجرای طرح موج روی چوب آشنا شوید.

 

میز جلو مبلی منبت کاری شده

طرح گلویی بر روی چه سازه‌هایی اجرا می‌شود؟

مهم نیست گلویی را روی چه سازه‌ای اجرا می‌کنید. شاید هدف از اجرا گلویی، ساخت قرنیز چوبی باشد، شاید هدفتان ساخت دیوار پوش طرح گلویی باشد، شاید بخواهید یک بخش از تابلو منبت کاری یا معرق کاری شده را با موج‌های زیبا تزئین کنید.

شاید بخواهید یک قاب عکس طرح گلویی بسازید. هزاران هزار ایده برای اجرای طرح گلویی وجود دارد و محدودیتی در اجرای آن نخواهید داشت.

آموزش اجرای طرح گلویی روی چوب

روش رنگ کاری طرح گلویی چوب چگونه است؟

پس از اجرای طرح گلویی، احتمالاً چوب دارای ناصافی، تراشه، محل شکستگی، پرز و … هست. مهم‌ترین نکته پس از اجرای طرح گلویی با مغار، روش رنگ کاری درست این طرح است. با یک تکنیک بسیار ساده می‌توانید دورنگی در این طرح ایجاد کنید و به زیبایی هرچه بیشتر کار بی افزایید.

پس از اتمام اجرای طرح گلویی با استفاده از سنباده چوب ۲۲۰، داخل شیارها را به خوبی سنباده کاری کنید. تأکید می‌کنیم سنباده کاری باید در داخل شیار چوب ایجاد شود و نیاز نیست تاج چوب را سنباده کاری کنید. هرچه در هنگام اجرای گلویی دقت بیشتری داشته باشید، نیاز به سنباده کاری کمتری هست.

پس از اینکه مطمئن شدید که سطح کار کاملاً صیقلی شد، نوبت به اجرای رنگ هست. شما ممکن است به دو صورت رنگ چوب را اجرا کنید. در این بخش هر دو روش را به‌صورت کلی توضیح می‌دهیم.

 

پیشنهاد آیچوب: دوره آموزش منبت کاری چوب ((منبتکار ماهر))

 

اجرای رنگ طرح گلویی با شاپان و سیلر و کیلر

برای رنگ کاری به روش شاپان و سیلر و کیلر، ابتدا خاک را از روی کار بردارید. بعد شاپان را روی چوب اجرا کنید. پس از اجرای شاپان یا جوهر، کل کار یکدست قهوه‌ای می‌شود و گلویی جلوه خاصی ندارد.

اجازه دهید شاپان یا جوهر خشک شود. سپس با استفاده از سنباده، قسمت تاج شیار را سنباده کاری کنید تا به رنگ سفید (رنگ کرم چوب نراد) تغییر کند.

در مرحله بعد روی کار سیلر و کیلر و نیم پلی استر را اجرا کنید و از زیبایی کار لذت ببرید.

اجرای رنگ طرح گلویی با شاپان و سیلر و کیلر

اجرای روغن گیاهی بر روی طرح گلویی چوب

روش اجرای رنگ با روغن گیاهی مخصوص چوب کمی راحت‌تر است. پس از اتمام سنباده کاری، روغن گیاهی قهوه‌ای یا هر رنگ دیگر را روی کار اجرا کنید. پس از خشک شدن روغن باید روی تاج شیار را سنباده کاری کنید تا به چوب خام برسید. در این حالت دورنگی در چوب مشاهده می‌کنید.

بعد از پاک کردن خاک سنباده، مشاهده خواهید کرد که دورنگی بسیار زیبا ایجاد شده است. در مرحله بعد برای اینکه این سفیدی‌ها را هم پوشش دهید، از روغن بی‌رنگ استفاده کنید و یک بار دیگر روی کار را پوشش دهید.

به همین سادگی طرح گلویی رنگ شد.

اجرای گلویی روی چوب

 

نکته‌های پایانی در مورد اجرای طرح موج روی چوب

همان‌طور که با مطالعه این مطلب یا با تماشا ویدئو منتشر شده در این نوشته متوجه شدید، ارزش آفرینی به‌سادگی و با کمترین هزینه انجام می‌شود. فقط کافی است ابتکار به خرج دهید و از ایده‌های نو استفاده کنید.

ما در سال‌های گذشته از این ترفند برای ارزش آفرینی و افزایش فروش استفاده کردیم و خوشبختانه به نتایج بسیار خوبی هم دست پیدا کردیم.

شما هم می‌توانید یک قرنیز ساده متری ۱۵ هزار تومانی را با اجرای طرح گلویی به قرنیز زیبا متری ۳۰ هزار تومانی تبدیل کنید. در صورتی که متری ۵ هزار تومان برای اجرای گلویی برای شما هزینه می‌شود.

با یک ترفند بسیار ساده می‌توانید به کسب و کار خود رونق بدهید و مشتریان راضی‌تری داشته باشید.

امیدواریم این نوشته مورد پسند شما قرار گرفته باشد. لطفاً شما هم اگر تجربه‌ای در مورد این سبک از ارزش آفرینی دارید، با ما در قسمت دیدگاه‌های این نوشته در میان گذارید.

 

پینشهاد آیچوب: دوره آموزش حجم تراشی و پیکر تراشی

 

منبع: آیچوب

12 نظر در “آموزش کار با مغار منبت روی چوب (تکنیک گلویی) | ارزش آفرینی میلیونی

  1. Edi گفت:

    سلام
    با عرض معذرت باید کمی دخالت نموده و چند نکته را عرض نمایم
    ۱ . اجرای طرح گلویی یا سه بعدی سازی به روش بالا اصلا از طرف بنده توصیه نمی‌شود زیرا نه تنها امکان ایجاد شیارها با عمق و عرض و طول متفاوت بسیار سخت و طاقت فرسا وگاه نشدنی است بلکه به علت تکرار زیاد شخص را دچار دلزدگی و فرسودگی و خستگی چشمی می‌نماید و در آخر نیز نتیجه آن طور که باید و شاید زیبا نیست زیرا دلیل زیبایی این محصول تفاوت های آشکار و کنتراست بالا می‌باشد و بعلاوه خطر بسیار زیادی از سمت ابزار اسکنه گلویی هنرمند را تهدید می‌کند زیرا سختی چوب یکسان نبوده و خستگی همیشه با کاهش دقت همراه است، و قرار داشتن دست تکیه گاه در مسیر ایجاد شیارها، هر لحظه را آبستن اتفاقاتی ناگوار می‌نماید و احتمال ایجاد صدمه‌ای چه بسا جبران ناپذیر و سرخوردگی شخص و ترک همیشگی این هنر را بسیار می‌نماید بنابراین پیشنهاد میکنم این کار را بوسیله سندبلاست اجرانموده که برای آن میتوان به شیشه بری ها مراجعه کنید،این امر باعث افزایش سرعت قابل توجهی می‌شود اما چون در آن صورت کنترلی روی میزان عمق و جزئیات آن نخواهید داشت پیشنهاد میکنم که بوسیله یک برس سیمی نرم دستی یا ترجیحا مدلهایی که روی دریل یا مینی فرز سوار می‌شوند به انجام این کار بپردازید و برای این امر مناسب‌ترین چوب به دلیل بافت مخملین یولکاست.
    برای انجام این پروژه کافیست که برس را در طول مسیر موج چوب روی آن کشیده و فشار اندکی نیز وارد نمایید ، موج چوب که همان رگه هایی است که در هر سال یک عدد به درخت اضافه می‌شود و از آن برای فهمیدن سن درختان استفاده می‌کنند از دیگر قسمت‌های چوب ساختار متراکم تر و سخت تری دارد به همین خاطر است که در هنگام برس زدن دستی یا ماشین کاری چوب اگر فشار مناسب را وارد نمایید خواهید دید که موج‌ها برجسته مانده اما دیگر قسمت‌های چوب فرو رفته خواهند شد ، این روش به دلیل اینکه انتخاب محل و ظاهر شیار را به موج‌ها و گره‌ها می‌سپارد دارای طرحی یگانه و بی‌نظیر با کنتراست منحصر به فرد می‌گردد که لبخند را بر لبانتان جاری می‌سازد.
    برای رنگ آمیزی آن نیز کافی است که جوهر را بوسیله پارچه تنظیف روی آن مالیده و قبل از اینکه خشک گردد با یک تنظیف تمیز سطح چوب را پاک نمایید،داخل شیار‌ها بخاطر جنس آن جوهر را جذب کرده اما جوهر روی موج‌ها به آسانی پاک می‌شود که این امر زحمت سمباده‌زنی را کم خواهد کرد لازم است توضیح دهم در ابتدا نیز اگر برس سیمی انتخابیتان از نرم‌ترین نوع آن باشد نیازی به سمباده‌زنی نیست زیرا اندکی زبری که کمی حالت خشن به آن میدهد باعث ایجاد کنتراست بیشتر و جذابیت آن می‌گردد.
    در آخر اگر برای رنگ‌کاری از اسپری استفاده می‌کنید که من مارک نیپون را پیشنهاد میکنم یک دست سیلر روی آن پاشیده و سعی کنید که همه جا کاملا آغشته گردد و نگران شرره و زیاد شدن نباشید سپس با یک سیم ظرفشویی همه جای آنرا بسایید تا کل سطح کاملا صاف شده و هنگامی که روی آن دست می‌کشید در تمام نقاط آن سطحی صیقلی را حس کرده و دستتان روی آن لیز بخورد، سپس نیم پلی‌استر ترجیحا مات را روی آن اسپری کنید.
    توجه داشته باشید که هر چه سطح چوب بیشتر به سیلر آغشته باشد و صیقلی‌تر باشد نیاز به پلی استر کمتری دارد.
    پس از خشک شدن رویه نهایی با یک لامپ از نزدیک همه جا را بازرسی کنید و در صورت لکه های که بازتاب متفاوتی دارند ، دوباره تمام سطح را پلی استر بپاشید.
    برای بازرسی بهترین حالت نزدیک کردن چشمان به سطح و نگاه طولی مانند بازرسی انحراف می‌باشد.
    امیدوارم که این نوشته به راحت‌تر شدن این فعالیت کمک نموده باشد.
    این نوشته حاصل نزدیک سی سال مشغولیت به حرفه نجاری در زمینه های فرنگی سازی ، مونتاژ فریم (کابینت سازی) ،منبت ، معرق و خراطی بوده ،که متاسفانه به دلیل داشتن کمال گرایی ذاتی و نگاه هنری به یک سازه چوبی بهمراه وسواس به عرضه یک دست ساخته بدون ایراد و با کیفیت که متاسفانه کمتر خریداری در ایران به آن توجه می‌نماید و مواجه شدن با بازخورد نا مناسب و دستمزد تحقیرآمیز و حتی بخاطر سپری شدن اندک زمانی طولانی تر از موعد مکدر ساختن روزهایم این حرفه را رها کرده و تجربیات اندکم بی‌ثمر مانده زین‌سبب خوشحال میشوم در صورت داشتن هر سوالی با کمال میل پاسخگو باشم
    با آرزوی سلامتی موفقیت شادکامی
    خداوند نگهدار ، یار و یاور و حامیتان. «یا علی»
    [email protected]

    1. آیچوب گفت:

      دوست گرامی
      خیلی ممنونم از زحمتی که بابت نوشتن این دیدگاه متحمل شدید و ما رو از دیدگاه خودتون مطلع کردید. مطمئنا دیدگاه شما محترم هست و اگر کسی دوست داشته باشه، میتونه خوب تحلیل کنه و تشخصی بده تا چه حد بیانات شما درست هست.
      حالا چند سوال دارم از خدمت شما:
      شما تا به حال چند متر مربع گلویی اجرا کردید؟
      تا به حال چند متر مربع سندبلاست اجرا کردید؟
      تفاوت سندبلاست و گلویی چیه دقیقا؟
      آیا میشه با سندبلاست طرح گلویی به این شکل رو اجرا کرد؟
      در مورد راه چوب چقدر اطلاعات دارید؟
      آیا میشه با سی ان سی روی چوب نراد گلویی اجرا کرد؟
      و کلی پرسش دیگه…

      برای نجاری که داره از رنده میزی و اره فلکه و گندگی و فارسی بر و اره های برقی مختلف کار میکنه، به نظرتون مغار چقدر میتونه خطرناک باشه؟!
      هزاران ساعت توسط ما و همکاران ما این روش اجرا شده اما حتی یک خراش هم ایجاد نشده خوشبختانه…

      در پایان پیشنهاد می کنم اگر دوست دارید پاسخگوی سوالات دوستان دیگر در صنعت چوب باشید، در حوزه ای که اشراف کامل دارید اقدام به مشاوره کنید. چوب به حدی این صنعت گسترده و بزرگ هست که هیچکس نمیتونه بگه من متخصص در همه زمینه ها هستم.

      آرزوی توفیق داریم برای شما دوست گرامی و سپاس از اینکه همراه ما هستید.

  2. محمد گفت:

    سلام
    خیلی0عالی0ومفیدبودبخصوص0برای0من0تازه0کارومبتدی

    1. ArmanAria گفت:

      خوشحال شدم از مورد توجه و موثر واقع شدن در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در خدمتم
      و متشکرم از دست اندرکاران فهیم و بزگوار آیچوب که زمینه را برای راحتتر شدن ورود به این حرفه اماده کرده اند زیرا این حرفه برای سرگرمی و تفنن بسیار لذت بخش بوده ولی در عین حال نیاز به دقت و آموزش دقیق داشته تا از بروز حادثه جلوگیری شود و اینجاست که نقش مهم دوستان آیچوب بسیار پررنگ میشود
      با آرزوی موفقیت روزافزون برای آیچوبی های عزیز و تمام بازدیدکنندگان
      یاعلی
      آبانماه 1400

      1. آیچوب گفت:

        سپاس از لطف و محبت و همراهی شما

  3. جليلي گفت:

    سلام
    اموزشها بسيار ارزشمند هستند و ممنونم از شما و فكر ميكنم پس از كار با مغار ميشود با روش سوخته كاري بافتهاي بسيار حذاب وهنري خلق كرد و سپس سنباده و روغنكاري نمود ???? و اينكه دوستان من ميخواستم يكسري وسايل نجاري تخيه كنم و بهمراه پسرم كه اعلاقه مند كار نجاري ميباشد كار كنيم و بيشترين مشكل ما تهيه چوب در انواع ويا سايزهاي مخلف ميباشد مه اشنا نيستيم و اينكه مسخوام يكسري وسايل ابتدايي تهيه كنم نميدونم چه لوازمي در ابتداي كار لازم ميباشد راهنمايي كنيد لطفا????

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما جناب جلیلی عزیز
      در ارائه ایده هیچ محدودیتی نیست و همیشه میشه کار های نو و جددی خلق کرد.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابزار مورد نیاز نجاری ما مطلبی آماده کردیم که پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید:

      معرفی 44 ابزار مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه نجاری

      1. alireza گفت:

        سلام
        اموزش روغن کاری و جلا دادن به چوب و براق کردنش رو قرار میدید لطفا
        و اینکه چطور روی چوب پستی و بلندی ایجاد میکنن

  4. مصطفی گفت:

    مثل همیشه خیلی خوب بود،????،من میخوام نجاری رو شروع کنم اما متاسفانه ابزارهای برقی بشدت وسرسام آور بالا میرن????

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از لطف شما
      برای خرید ابزار صبر نکنید. هر چه زمان بگذره، قیمت ها بیشتر خواهد شد.

  5. پوریا گفت:

    من از امروز صبح اجرا یان کار رو شروع کرد. اوایل کار یک مقدار سخت بود؛ اما نتیجه کار عالی شد. مخصوصا وقتی سنباده میزنم موجش خیلی نرم میشه و حس بهتری از کار پیدا می کنید.
    دم شما گرم آیچوب عزیز

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )