آموزش, برش‌کاری, تکنیک‌های کار با چوب, فارسی‌بر

آموزش ۴ روش برش با فارسی‌بر نجاری | مثل حرفه‌ای‌ها برش بده!

آموزش برش با فارسی بر نجاری

 اره فارسی‌بُر چه برش‌هایی را می‌تواند انجام دهد و روش اجرای هر کدام چگونه است؟ در این آموزش 4 نوع برش با فارسی‌بر را یاد می‌گیرید.

 فارسی‌بر (به انگلیسی Miter saw) از ابزارهای بسیار مهم نجاری است که هیچ نجاری را بدون داشتن حداقل یکی از آن‌ها نمی‌توان تصور کرد. در این مقاله تمام برش‌هایی که با یک فارسی‌بر نجاری می‌توانید انجام دهید را معرفی می‌کنیم و به‌صورت عملی اجرا می‌کنیم. در ویدئویی که برای این مقاله تهیه کردیم می‌توانید اطلاعات کاملی را دریافت کنید.

چند نوع برش در نجاری داریم؟

 دو نوع برش عمده در نجاری و کار با چوب وجود دارد؛ برش‌هایی که در آن سرعت برش مطرح هست و انتظار دقت از آن نداریم و برش‌هایی که در آن دقت حرف اول را می‌زند.

 ابزارهایی مانند اره رام بر (به انگلیسی: Saw mill)، اره چکشی (به انگلیسی:Jig saw)، اره زنجیری (به انگلیسی:Chain saw) و اره فلکه (به انگلیسی:Band saw) جزو دسته اول و ابزارهایی مانند اره دیسکی (به انگلیسی: Circular saw)، اره میزی (به انگلیسی:Table saw)، اره دورکن و اره فارسی‌بر (به انگلیسی:Miter saw) جزو دسته دوم هستند.

آموزش ویدئویی انواع برش در فارسی‌بر نجاری

 

در ویدئوی زیر برش های مهم نجاری و شیوه اجاری آن را توضیح دادیم.

 

 

تماشای این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می شود

 

پیشنهاد مطالعه آموزش‌های بیشتر در مورد فارسی‌بر نجاری:

راهنمای کامل انتخاب و خرید فارسی‌بر نجاری
آموزش کار با فارسی‌بر برای تازه‌کارها و آماتورها
راهنمای انتخاب و خرید تیغ مناسب برای اره فارسی‌بر
آموزش نحوه نصب و تعویض تیغ اره فارسی‌بر
آموزش تنظیم زاویه فارسی‌بر | ساخت کلیشه ۱۵ درجه
نحوه اجرای زاویه‌های بسیار دقیق با فارسی‌بر
انواع روش‌های برش در فارسی‌بر نجاری
نحوه برش سری‌کاری با اره فارسی‌بر نجاری
اصلی‌ترین دلیل خطای اره‌های فارسی‌بر چیست؟
آموزش ساخت شابلون برای برش دوبل چوبی با فارسی‌بر

 

 

فارسی‌بر نجاری چیست؟

 فارسی‌بر یک ابزار برشی دقیق است برای ایجاد برش‌های کوتاه، صاف و غیر منحنی و تحت زاویه در روی چوب یا در پهنای آن. در فارسی‌بر قطعه کار همیشه ثابت است و تیغه‌اره از بالا یا پایین به سمت قطعه کار حرکت می‌کند.

 برش‌هایی که در فارسی‌بر انجام می‌شود معمولاً برش نهایی و پایانی است. این برش‌ها برش‌هایی دقیق و بدون خطا هستند که پس از بریده شدن توسط فارسی‌بر وارد پروسه اسمبل (سرهم‌بندی) و ساخت سازه یا فرنیچر نهایی می‌شوند.

فارسی بر کشویی

انواع فارسی‌بر موجود در بازار

سه نوع فارسی‌بر با توجه به نوع برشی که انجام می‌دهد در بازار موجود است:

فارسی‌بر های ساده یا بازویی (basic or standard mitersaw)

 ساده‌ترین نوع فارسی‌بر که قابلیت برش به پهلو یا برش کشویی را ندارد و جزو ارزان‌ترین‌های بازار هست؛ اما باتوجه‌به قطعات متحرک کمتر دقت بسیار خوبی در برش‌ها دارد.

 پیشنهاد می‌شود اگر در کاربری فارسی‌بر نیازمند به حالت کشویی و یا برش به پهلو نیستید حتماً از این نوع فارسی‌بر خرید کنید چرا که ذاتاً دقت بسیار بالاتری دارند و بسیار کمتر نیاز به کالیبره‌شدن‌های دائم دارند.

فارسی بر های ساده یا بازویی

فارسی‌بر های کامپوند (Compound Mitre Saw)

 بسیار شبیه به فارسی‌برهای ساده هستند با این تفاوت که امکان برش‌های تحت زاویه به پهلو در دو یا یک طرف را دارند. فارسی‌بر های کامپوند هم مانند انواع ساده دقت بالاتری نسبت به انواع کشویی دارند که امکان برش‌های زاویه دار به پهلو را هم فراهم کرده‌اند. این نوع فارسی‌بر کاربری خوبی در نصب زهوار و انواع قرنیز چوبی PVC دارد.

 فارسی‌برهای کامپوند اسلایدی (Sliding Compound Mitre Saw)

 کامل‌ترین انواع فارسی‌بر که علاوه بر امکان زاویه زدن در روی چوب و پهنای آن امکان برش‌های اسلایدی برای داشتن طول برش بلند را هم فراهم می‌کنند؛ اما اگر اسلایدی بودن به کار شما نمی‌آید خرید آن را به دلیل خارج‌شدن از کالیبره و نیاز همیشگی به تنظیم مجدد توصیه نمی‌کنیم.

انواع برش در فارسی‌برهای نجاری چیست؟

برش در فارسی‌برها را می‌توان به چهار دسته تقسیم بندی کرد که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

برش در عرض یا کراس کت (Cross cut) فارسی‌بر

در این برش فارسی‌بر قطعه کار بدون هیچ زاویه‌ای برش می‌خورد؛ یعنی نه زاویه‌ای روی چوب داریم و نه زاویه‌ای در پهنای چوب. یک خط صاف و بدون زاویه روی چوب ایجاد می‌شود.

ساده‌ترین نوع برش است که بیشترین کاربرد را در همه فارسی‌برها دارد. در کراس کات طول و عمق برش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

انواع برش در فارسی بر

برش فارسی‌بر یا مایتر کات (Miter cut)

 یکی از مهم‌ترین برش‌ها در فارسی‌بر است که حتی نام این ابزار هم به‌واسطه ایجاد چنین برشی بر آن نهاده شده است. در این نوع برش تیغه فارسی‌بر یا بهتر بگوییم بازویی که تیغه به آن متصل است در زاویه صفر درجه و سینی فارسی‌بر سمت چپ یا راست با اهرمی که دارد حرکت داده می‌شود و زاویه موردنظر پس از برش ایجاد می‌گردد.

 این زاویه در دو طرف چپ و راست فارسی‌بر قابل‌اجرا خواهد بود؛ اما باتوجه‌به ساختار دستگاه معمولاً محدود به 65 درجه به راست و حدود 45 تا 55 درجه در زاویه زدن به چپ هستیم. توجه داشته باشید که با ساختن گجت‌هایی و استفاده از ترفندهایی امکان برش با هر زاویه‌ای را خواهیم داشت.

برش زاویه دار در ضخامت چوب یا بِوِل کات (Bevel cut) با فارسی‌بر

 در این نوع برش صفحه برش فارسی‌بر (برش Miter cut) روی صفر درجه و بازویی که تیغه به آن متصل است به پهلوی چپ یا راست حرکت می‌کند و امکان برش زاویه دار در ضخامت، پهنا یا به‌اصطلاح نر چوب را با ما می‌دهد. این نوع برش نیز محدودیت‌هایی در اندازه زاویه به پهلوها داریم که باتوجه‌به محصولات موجود در بازار زاویه‌های بیشتر از 47 درجه در این نوع برش نداریم.

 نکته‌ای که هنگام خرید می‌توانید به آن توجه کنید محدودیت زاویه برش به پهلوی بیشتر در فارسی‌برهایی هست که موتور آن‌ها در سمت راست قرار داد که به دلیل وجود پوسته موتور این محدودیت ایجاد شده است.

 به همین دلیل دو نوع فارسی‌بر برای چنین زاویه‌هایی در بازار موجود است؛ فارسی‌برهای موسوم به Single bevel cut که تنها از سمت چپ برش Bevel انجام می‌دهد و نوعی دیگر مشهور به Dual bevel cut که در هر دو پهلوی چپ و راست امکان برش را دارد.

انواع برش در فارسی بر

برش ترکیبی (Compound cut) با فارسی‌بر

برش ترکیبی همان‌طور که از نامش پیداست ترکیبی از دو نوع برش است. برش‌های Bevel cut و Miter cut که به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌شود. در این برش هم یک زاویه در صفحه فارسی‌بر داریم و هم یک زاویه روی بازوی فارسی‌بر. این برش مخصوصاً در نصب قرنیز و زهوارها و ساخت آلاچیق بسیار کاربرد دارد.

آموزش کار با فارسی بر

جمع بندی پایانی

 در این مقاله تلاش کردیم با ساده تین تعریف ممکن به انواع برش‌ها در فارسی‌برهای نجاری بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده عملی برش‌ها و تفاوت هر یک، حتماً ویدئویی که در این مقاله قرار دادیم را دیدن بفرمایید.

 پاسخگوی سؤالات شما در کامنت‌های این مقاله هستیم.

منبع: تیم آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]