رپورتاژ آگهی, معرق

معرفی مجموعه آموزشی رویال، برگزار کننده دوره های آموزش معرق چوب

آموزش معرق کاری

 معرق کاری یکی از هنرهای پر طرف‌دار و ارزشمند صنعت چوب است. علاقه‌مندان به معرق کاری با شرکت در دوره‌های آموزشی و حضور در کنار اساتید معرق‌کار استانداردها، ترفندها و اصول اولیه معرق کاری را می‌آموزند.

 در این نوشته در نظر داریم به بررسی روند آموزش معرق کاری در دوره‌های آموزشی و سؤالاتی که یک هنرجو قبل از شرکت در کلاس آموزش معرق دارد، بپردازیم. به همین منظور با جناب آقای انیسی، (مدرس آموزش معرق) همراه شدیم تا جزئیات بیشتری از شرکت در کارگاه آموزش معرق آشنا شوید.

 پرسش‌های ما از جناب آقای انیسی (مدرس آموزش معرق چوب)

برای شرکت در کلاس‌های معرق به چه پیش زمینه ای نیاز هست؟

برای یادگیری معرق و شرکت در دوره‌های آموزش معرق نیاز به تخصص و هنر خاصی نیست. همین‌که کارآموز به این هنر عشق و علاقه داشته باشد و تمرین و تکرار و مداومت در کار داشته باشد، به‌راحتی معرق چوب را فرا خواهد گرفت.

برای یاد گیری معرق چه مقدار زمان نیاز داریم؟

 همان‌طور که عرض کردم اول باید عشق و علاقه در کار باشد وقتی این دو باهم باشند کارآموز سریع‌تر معرق کاری را فرا خواهد گرفت؛ ولی در مجموع برای آموزش معرق باید چهار دوره طی شود.

 در مرحله اول آشنایی با تاریخچه معرق، آشنایی با لوازم کار و آموزش برش صحیح که پایه و اساسی‌ترین مبحث هست، آشنا خواهید شد.

 در مرحله دوم شناخت چوب‌ها و کارایی هر کدام از چوب‌ها است که هر چوبی چه بافتی دارد (از نظر سختی و نرمی چوب) و در چه قیمت‌هایی از طرح مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 در مرحله سوم آشنایی با رنگ‌بندی هست که می‌تواند بعد از برش خوب مهم باشد. چون اگر از رنگ‌بندی درست در کارها استفاده نشود، طرح اجرایی ما ممکن هست واضح نباشد و یا حتی برای بیننده گنگ باشد.

 رنگ بندی در معرق باید به صورتی باشد که مخاطب با دیدن آن اثر کاملاً متوجه طرح شود و در آن اثر دنبال چیز خاصی نباشد. مثلاً در یک تابلو مخاطب دنبال چهره یا بدن و یا در کل دنبال جزء و حتی کل از آن اثر نباشد.

 در مرحله‌ی آخر ادغام فلزات خاتم صدف و… برای زیباتر شدن آن اثر هست که برش‌کاری و آماده‌سازی غیر چوب در معرق مستلزم مهارت و تجربه‌ی بالا هست که آن توسط یک استاد با تجربه می‌تواند قابل انتقال باشد.

آموزش معرق

سبک های معرق کاری چیست؟

در معرق چوب از چهار سبک می‌شود نام برد.

۱. رئال

۲. گل و مرغ

۳. اسلیمی

۴. مینیاتور

معرق روکش (که کلاً سوای معرق چوب هست و کار و روش کار متفاوت است.)

معرق کار بردی چه فرقی با معرق چوب دارد؟

 در معرق چوب از چوب‌های به قطر ۲ الی ۳ میلی‌متر استفاده می‌شود و بیشتر برای ساخت تابلو است؛ ولی معرق کار بردی از روکش چوب با قطر نهایتاً ۵/۰ استفاده می‌شود. در معرق روکش دقت و مهارت بیشتری به کار می‌رود و برای تزئین لوازم چوبی مثل میز صندلی بوفه و ویترین و… کاربرد دارد.

 امروزه این نوع معرق بیشتر با لیزر کار می‌کنند ولی خیلی از علاقه‌مندان به آثار دستی هنوز خواهان معرق روکش دستی هستند.

 

در زمان یادگیری معرق چه ابزاری مورد نیاز کارآموز هست؟

 ابزار و امکانات زیادی موردنیاز نیست؛ ولی در کل از ابزارهای موردنیاز در معرق عبارت‌اند از:

 کمان‌اره که مهم‌ترین ابزار هست که باید از استاندارهای خاص خودش را داشته باشد و بهترین نوع اره، اره‌های تسمه‌ای است.

 اره مویی که در معرق چوب از شماره ۲/۰ استفاده می‌شود.

 میز و صندلی استاندارد

 تخته برش

 چکش میخ سایه میخ‌کش

 و در آخر چوب‌های موردنیاز طرحی که می‌خواهید کار کنید.

یادگیری معرق

هزینه شرکت در دوره های آموزش معرق چگونه است؟

هزینه‌های آموزش در حال حاضر در هر آموزشگاه و هر استاد متفاوت است و نمی‌توان هزینهٔ مشخصی در نظر گرفت؛ ولی میانگین آموزش در هر جلسه ۲ الی ۳ ساعت است و هزینهٔ آن حدوداً برای هر جلسه بین ۳۰ الی ۵۰ هزار تومان است.

درآمد معرق کار و بازار خرید آثار معرق کاری شده چگونه است؟

درآمد معرق بسته به نوع کار و ذوق و سلیقه‌ای خالق اثر بستگی دارد. برای مثال ممکن است یک طرح را دو نفر کار کنند؛ ولی از نظر نوع کار رنگ بندی و تفکیک‌کردن قسمت‌های مختلف کار باهم تفاوت داشته باشند و همین چند نکته باعث بشود یک اثر داری ارزش فراوان و دیگری کاری ساده و مبتدی شود.

آیا می‌توان معرق کاری را یک شغل دانست؟

بسته به این دارد که شغل را چطور ببینم بعضی‌ها دوست دارند پشت‌میزنشین باشند بعضی‌ها دوست دارند فعالیت بدنی داشته باشند بعضی‌ها با حداقل درآمد راضی هستند و بعضی‌ها با درآمد چندمیلیونی هم راضی نیستند؛ ولی بنده این حرفه رو به‌عنوان شغل اصلی خودم قرار دادم.

آموزش معرق

 

استاندارد های آموزش معرق چیست؟

اولین استاندار معرق کاری طرز نشستن درست و صحیح است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. استاندارد بعدی این است که محیط کار باید از نور کامل و صحیح برخوردار باشد. استفاده از کمان خوب و طرز استفاده صحیح از کمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است حتی طرز بستن اره به کمان هم نکتهٔ مهمی است که باید به آن توجه داشت.

پس از یادگیری معرق و برای راه اندازی کارگاه چقدر بودجه و فضا نیاز هست؟

فضای موردنیاز برای این کار حداقل به اندازهٔ میز کار برای کار در منزل کافی است. دوستان می‌توانند از قسمت زیر میز برای نگه‌داری چوب‌های موردنیاز استفاده کنند. درواقع فضای زیادی برای معرق کاری لازم نیست؛ ولی اگر کسی بخواهد معرق را به‌صورت کاربردی اجرا کند، فضای بیشتری لازم است.

یک مربی خوب باید چگونه باشد؟

یک مربی خوب باید به تمام مراحل و فن‌های کار آشنا باشد. همچنین نباید هنرجو بعد از پایان دورهٔ آموزشی خود به مربی متکی باشد. متأسفانه برخی از دوستان با نداشتن اطلاعات کافی و نادرست شروع به آموزش کردند و این کار باعث می‌شود هنرجو درک کامل و درستی از مفاهیم هنر معرق پیدا نکند و در انتها یا به طور کامل از این هنر دوری کند و یا آثار خلق شده از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.

آموزش معرق رویال

 

معرفی مجموعه آموزش معرق رویال:

مجموعه آموزشی ((رویال)) حدود ۳۰ سال است که در داخل و خارج از کشور دوره‌های آموزش معرق را برگزار نموده است. هدف اصلی مجموعه آموزش معرق رویال آموزش صحیح و جامع معرق چوب و معرق کاربردی هست و دوره‌های آموزشی این مجموعه از مقدماتی تا پیشرفته و زیر نظر اساتیدی چون خسرو جعفری و وحید انیسی انجام خواهد شد.

معرفی مدرس معرق استاد وحید انیسی

 استاد وحید انیسی متولد ۱۳۶۱ – تهران از کودکی فراگیری نجاری را در کارگاه پدر خود (استاد سعید انیسی) آغاز نموده و تحت آموزش پدر با صنعت چوب، نجاری، شناخت چوب و… آشنا شد.

وی پس از گذشت چند سال از فراگیری نجاری، فراگیری معرق را تحت‌نظر پدر معرق ایران، استاد محمدطاهر امامی شروع کرد. در سال ۱۳۷۹ به کمک استاد بهزاد امامی و استاد سعید انیسی آموزشگاه ((معرق چوب)) را پایه‌گذاری کرد و به‌عنوان یک استاد جوان، به تدریس در این حوزه پرداختند.

 وحید انیسی در آثارش با دنیای درون خود و طبیعت به خلوت نشسته و مخاطب را به تماشای آن دعوت کرده است. در بسیاری از آثاری که از خود خلق کرده تکان‌دادن ادراک مخاطب از جمله ویژگی‌های این هنرمند است.

برای شرکت در دوره های آموزش معرق لطفاً با ما تماس بگیرید

۰۹۱۲۱۱۹۱۱۵۳

2 نظر در “معرفی مجموعه آموزشی رویال، برگزار کننده دوره های آموزش معرق چوب

  1. رامز جعفری مرندی گفت:

    درود.
    بسیار سودمند بود. شاد و تندرست باشید.

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از شما

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]