ایمنی کار با چوب و تجهیزات و ایزارهای صنعت چوب, معرفی ابزار

خطرناک ترین دستگاه های نجاری را بشناسید! انگشتان بریده نجار…

خطرناک ترین دستگاه های نجاری

 کار با ابزار و تجهیزات صنعت چوب مانند بیشتر دستگاه‌های مورداستفاده در دیگر صنایع، خطرات و تهدیداتی برای اساتید دارد. تولیدکنندگان ابزار نجاری تلاش می‌کنند با نوآوری در طراحی و ساخت ابزار، ایمنی دستگاه را در کنار قابلیت‌های فنی آن بهبود ببخشند.

 دستگاه‌های نجاری باتوجه‌به اینکه بیشترشان عملیان برش انجام می‌دهند، خطرناک هستند. در این نوشته شما را با خطرناک‌ترین دستگاه‌های نجاری آشنا خواهیم کرد. همچنین به دستگاه‌هایی اشاره خواهیم کرد که بیشترین آمار جراحت دست و قطع انگشتان به این آن‌ها اختصاص دارد.

 اساتید و کارگران مشغول در کارگاه یا کارخانه صنایع چوب در معرض طیف گسترده‌ای از خطرات شامل احتراق مواد شیمیایی، چسب‌ها و رنگ‌ها، آسیب‌دیدن سیستم شنوایی در اثر صدای زیاد دستگاه، آسیب‌های چشمی ناشی از برخورد جسم سخت و عفونت، بریدگی‌های سطحی و عمقی در اثر برخورد تراشه‌های چوب با پوست بدن و… مواجه هستند.

 بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته در ایران بیشتر حوادث هنگام کار با ماشین‌های برش چوب صورت‌گرفته که بخش عمده آن‌ها به دلیل گیرکردن لباس کار به تیغه و بخشی دیگر به دلیل سهل‌انگاری در زمان سرویس‌کاری ابزار بوده است.

 باتوجه‌به اهمیت حفظ سلامت فعالین صنعت چوب اجازه دهید شما را با دستگاه‌های صنعت چوب که بیشترین خطر آفرینی را دارند (خطرناک‌ترین دستگاه‌های نجاری)، آشنا کنیم. همچنین آمار صدمات ناشی از کار با دستگاه‌های نجاری توسط مؤسسه (NEISS) را ارائه خواهیم داد.

 در سال ۲۰۱۱ سیستم نظارت الکترونیکی بررسی سوانح ایالات متحده آمریکا (NEISS) آمار مربوط به سوانح کارگاه‌های نجاری امریکا را منتشر کرد. چند بیمارستان و مرکز اورژانس به‌عنوان یک جامعه آماری کوچک از طرف (NEISS) برای بررسی این موضوع انتخاب شدند.

انگشتان بریده نجار

خطرات استفاده از اره نواری یا اره فلکه

اره نواری در سه حالت بیشترین خطر را برای نجار ایجاد می‌کند و اگر کاربر مراقب نباشد، ممکن است حادثه‌ای جبران‌ناپذیر رخ دهد.

شکستن تیغه اره نواری

شکستن تیغه اره نواری

 حالت اول این است که تیغه‌اره در اثر گذر زمان استحکام خود را از دست دهد و ترک ایجاد شده بر روی تیغه اره، بشکند. باتوجه‌به دور بالایی که تیغه دارد، پس از شکستن در جهت حرکتش به بیرون پرتاب شود و مانند یک شلاق فلزی به هرچه در مسیرش باشد برخورد می‌کند.

 البته شرکت‌های سازنده اره نواری تلاش می‌کند با پوشش‌های مناسب مانع از پرتاب‌شدن تیغه به طرفین در اثر شکستن شوند؛ اما باتوجه‌به فنری بودن تیغه اره نواری، ممکن است از کوچک‌ترین فضای موجود در دستگاه به بیرون پرتاب شود.

سُر خوردن دست به سمت تیغه اره فلکه

سُر خوردن دست به سمت تیغه اره فلکه

 در حالت دوم معمولاً اساتید برای برش چوب با استفاده از اره فلکه قطعه چوبی را به‌طرف تیغه هل می‌دهند تا عملیات برش انجام پذیرد؛ اما ممکن است در اثر خستگی استادکار یا هر دلیل دیگری، در زمان فشاردادن قطعه چوبی به جلو، دست با تیغه اره برخورد کند و خساراتی را به وجود آورد.

 در برخی موارد گزارش شده است که استادکار در حال سرویس‌کاری دستگاه لباس یا بدنش به تیغ برخورد کرده است و متأسفانه آسیب‌دیده است. نکته بسیار مهم در انتخاب لباس مناسب برای کار در کارگاه نجاری این است که بهتر است از لباس‌های آستین‌کوتاه استفاده کنیم و از پوشیدن لباس‌هایی که آویزان هستند خودداری کنید. بدترین لباس برای کار در کارگاه نجاری، لباس کاموایی است.

 همچنین مشاهده می‌کنیم که برخی بانوان باتوجه‌به علاقه خود به نجاری، با این دستگاه‌ها کار می‌کنند. از این عزیزان خواهش می‌کنیم که لباس مناسب این کار بپوشند و مراقب باشند که لباسشان به تیغه‌ها برخورد نکند.

 بر اساس جامعه آماری (NEISS) سالانه حدود ۳۵۵۰ نفر در زمان کار با اره نواری حادثه دیدند.

حادثه با تیغه اره فلکه

 تمام این آمارها نشان می‌دهد که خطر نزدیک‌تر از آن چیزی است که به آن فکر می‌کنید. اگر نگاهی به اساتید و نجارهای اطراف خودمان بیندازیم مطمئنم دوستانی را می‌شناسیم که یکی از اعضای بدنشان و به‌خصوص انگشتان دستشان اثر برخورد با تیغه‌های دستگاه‌های نجاری آسیب‌دیده باشد.

 این ما هستیم که با انتخاب ابزار و فراهم‌آوردن شرایط ایمنی مناسب، از بروز حوادث این چنینی جلوگیری می‌کنیم. لازم است بدانیم که انتخاب یک دستگاه مناسب و استاندارد هم بی‌تأثیر نیست. همان‌طور که در بالا اشاره شد شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند با رعایت اصول ایمنی و با نگاه امن بودن دستگاه در زمان طراحی نگاه ویژه‌ای به این مورد داشته باشند.

زخم ناشی از پرتاب چوب به سمت پا

زخم ناشی از پرتاب چوب به سمت پا

خطرات استفاده از دستگاه گندگی نجاری

گندگی هم یکی دیگر از دستگاه است که در کارگاه‌های نجاری حتماً از آن استفاده خواهید کرد؛ اما این دستگاه هم مانند دیگر دستگاه‌های مورداستفاده در کارگاه نجاری خطراتی دارند که در زمان استفاده از آن باید مراقب باشید.

پرتاب تراشه و گره

 مهم‌ترین خطر گندگی، پرتاب‌شدن تراشه یا گره چوب به بیرون است. همان‌طور که می‌دانید در دستگاه گندگی توپی تیغ‌ها را با سرعت به چرخش در می‌آورد و تراشه‌های چوب از طریق خروجی که در جلوی دستگاه وجود دارد به بیرون پرتاب می‌شود.

 متأسفانه برخی دوستان در زمان کار با دستگاه برای برداشتن چوب گندگی شده در جلوی خروجی پوشال می‌ایستند. این کار اشتباه بزرگی است. شما به‌هیچ‌عنوان نباید در مسیر خروجی پوشال قرار بگیرید

. ممکن است یکی از گره‌های موجود بر روی چوب جدا شود و با سرعت به بیرون پرتاب گردد. مطمئن باشید اگر در مسیر این گره قرار بگیرید خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد شد. گره‌های چوب خشک معمولاً به این صورت پرتاب می‌شوند.

برگشت چوب به عقب

 یکی از خطراتی که ممکن است در زمان کار با گندگی شما را تهدید کند، برگشت قطعه چوبی به عقب است. به همین دلیل تولیدکنندگان شانه‌هایی را در قسمت ورودی چوب به گندگی تعبیه کردند که در صورت پس‌زدن چوب به عقب این شانه‌ها مانع از حرکت قطعه چوبی به عقب می‌شود و ایمنی لازم برای استادکار را فراهم می‌کند.

 متأسفانه خودم شاهد آن بودم که شانه‌های موجود در دستگاه‌های بی‌کیفیت داخلی به‌خوبی عمل نکرد و چوب با سرعت بسیار بالا به سمت استادکار پرتاب شد. این مشکل معمولاً برای قطعات چوبی کوچک به وجود می‌آید به همین دلیل از شما خواهشمندیم اگر قطعه چوبی کوچک‌تر از یک و نیم متر را گندگی می‌کنید، در گوشه دستگاه بایستید تا در صورت پس‌زدن قطعه آسیب نبینید.

تمیز کاری دستگاه گندگی

 یکی از خطراتی که ممکن است در زمان کار با دستگاه گندگی شما را تهدید کند آسیب در زمان تمیزکاری دستگاه است به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در نظر دارید خاک و پوشال موجود بر روی دستگاه گندگی را پاک کنید حتماً از بادپاش کمک بگیرید و به‌هیچ‌عنوان با دستان خود اقدام به پاک‌کردن پوشال از روی دستگاه و اطراف تیغه نکنید.

 نیروی هوای کمپرسور هوا به‌اندازه‌ای قوی است که پوشال موجود بر روی دستگاه گندگی را پاک کند. اگر در نظر دارید قسمت‌های داخلی دستگاه را سرویس کنید، برق دستگاه را قطع کنید و پس از آن اقدام به تمیزکاری نمایید.

خطرات استفاده از ابزار نجاری

خطرات استفاده از ماشین فرز نجاری

 دستگاه فرز نجاری به حدی خطرناک است که به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر سابقه و تجربه کافی در کار با این دستگاه را ندارید به‌هیچ‌عنوان اقدام به کار با ماشین فرز نجاری نکنید. بر روی صفحه دستگاه فرز نجاری یک توپی قرار دارد که با نصب تیغه‌های مختلف بر روی آن می‌توانید انواع شیار و ابزار و طرح را بر روی چوب پیاده کنید.

 این توپی و تیغه‌های نصب شده بر روی آن هیچ حفاظی ندارد و شما باید با ابتکار خودتان شرایط لازم و امن برای کار با دستگاه را فراهم کنید. شما می‌توانید با نصب قطعات چوبی در مسیر حرکت چوب، از پس‌زدن و تکان ناگهانی قطعه چوبی و دستتان جلوگیری کنید.

 ازآنجایی‌که همگان از خطرات کار با این دستگاه آگاه هستند، تولیدکنندگان اقدام به ساخت دستگاه جلوبرنده قطعه کار یا فیدر به استادکار برای حرکت‌دادن قطعه چوبی در مسیر تیغه کمک می‌کند.

 نکتهٔ مهم دیگر در زمان کار با دستگاه فرز نجاری این است که همیشه قبل از شروع کار، از محکم‌بودن پیچ و مهره‌های توپی مطمئن باشید.

خطرات استفاده از ماشین کف رند نجاری

ماشین کف رنده میزی یکی از دستگاه‌های مورداستفاده در نجاری است که با استفاده از آن می‌توانید قطعه‌های چوبی را یک نر، یک رو کنید تا آماده برش درست و یکنواخت شود.

برخورد دست با تیغه رنده میزی

 اساس کار رنده میزی این است که شما باید قطعه چوبی را با دستتان به جلو حرکت دهید و از روی تیغه عبور دهید مشکل کار اینجاست که در زمان کار با رنده میزی دستانتان مدام از روی تیغه‌ها عبور می‌کند و اگر در زمان کار با دستگاه دقت و حوصله کافی نداشته باشید ممکن است دستانتان از روی چوب جدا شود و به تیغ برخورد کند.

 هرچه اندازه قطعه چوبی کوچک‌تر باشد احتمال اینکه دستتان با تیغه برخورد کند بیشتر است به همین منظور اگر تجربه کافی از کار با دستگاه را ندارید حتماً به‌صورت عملی روش رندیدن چوب را از یک استادکار ماهر آموزش ببینید.

پرتاب شدن چوب به عقب

ممکن است زمان که یک الوار یا تخته چوبی را رنده می‌کنید، سرعت حرکت چوب به جلو زیاد باشد، یا تیغه کند باشد، یا تیغه به گره برخورد کند یا تراکم چوب بالا باشد… در این حالت‌ها باید مراقب باشید که چوب به عقب پرتاب نشود و به شما برخورد نکند.

خطرات استفاده از ماشین فرز نجاری

خطرات استفاده از ماشین اره میزی نجاری

 اره میزی نجاری یکی از پرکاربردترین ابزارها در هر کارگاه نجاری است. البته با ورود ورق‌های چوبی و ام‌دی‌اف استفاده از این دستگاه به‌مراتب بیشتر از گذشته شده است.

 به‌عنوان‌مثال در کارگاه‌های خدماتی برش ام‌دی‌اف، کارگرها حدود ۸ ساعت در روز با این دستگاه ورق‌های ام‌دی‌اف چوبی را برش می‌دهند. وقتی زمان استفاده از یک دستگاه برش بسیار بالا باشد امکان بروز حوادثی مانند بریده شدن انگشتان دست هم وجود دارد.

اره میزی

بر اساس پژوهش‌های انجام شده در مراکز منتخب (NEISS) سالانه ۳۹.۷۵۰ جراحت ناشی از کار با اره میزی رخ‌داده است. باتوجه‌به جامعه آماری پیش رو می‌توان پیش‌بینی کرد سالانه ۷۸.۹۸۰ مورد جراحت در اثر کار با اره میزی در کل آمریکا به وجود آمده است.

دستگاه‌های اتصال، رنده و دیگر ماشین‌ها (دستگاه سنباده کاری و فرم دهی چوب)

این دستگاه‌ها در آمریکا سالانه حدوداً ۲۱۸۵۹ مورد سانحه را به وجود آورده‌اند.

خطرات استفاده از فارسی بر

 فارسی بر را هم می‌توان به‌عنوان یک دستگاه پر کاربرد در کارگاه‌های نجاری و صنعت چوب دانست. فارسی بر به‌اندازه سایر دستگاه‌ها خطرناک نیست؛ اما اگر در زمان استفاده از این دستگاه موارد ایمنی را رعایت نکنید، به همان اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

 بیشتر آسیب‌های رخ‌داده در اثر کار با فارسی بر در زمان‌برش قطعات کوچک چوبی پدیدآمده است. البته پس‌زدن قطعات چوبی هم یکی دیگر از مواردی است که موجب بروز خسارت به اساتید شده است.

 بر اساس گزارش (NEISS) ۶۸۰۰ حادثه در اثر کار با فارسی بر به وجود آمده است.

تولید کنندگان بی‌خیال داخلی!

 در شرایطی که باوجود فناوری‌های نوین و اطلاعات فراوان در فضای مجازی باید منتظر بروز اتفاقات نو و خوشایند در تولید ابزار صنعتی نجاری باشیم، شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان هنوز اقدام به تولید دستگاه‌های فاقد کیفیت و استاندارد لازم جهت عرضه به بازار می‌کنند.

 شاید بتوان گفت دستگاه‌های ۴۰ سال پیش کیفیت و ایمنی بیشتری به نسبت دستگاه‌های تولیدی امروزه دارند!

 برخی تولیدکنندگان ایرانی حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند که بر روی دستگاه‌هایی مانند اره نواری، گندگی و رنده میزی خروجی دستگاه مکنده نصب کنند. اساساً این بزرگواران هیچ برنامه‌ای برای حفظ سلامت و امنیت شما ندارند. متأسفانه شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که خرید دستگاه باکیفیت خارجی برای بیشتر اساتید و دوستداران صنعت چوب امکان‌پذیر نیست و مجبورند تن به خرید اسباب‌بازی‌های بی‌کیفیت ساخت داخل بدهند.

 مطمئنیم تولیدکننده ایرانی توانایی تولید دستگاهی با استانداردهای جهانی را دارد. هدف ما هم تخریب تولید داخلی نیست؛ اما نباید یک‌طرفه قضاوت کنیم و با حمایت کورکورانه از تولیدات بی‌کیفیت داخلی فرهنگ بی‌مسئولیتی و بی‌خیالی نسبت را رواج دهیم. اگر با همین تولیدکننده‌های داخلی به جلو پیش بروند، داستان خودروسازهای داخلی تکرار خواهد شد.

 چرا تولیدکننده داخلی نباید با صرف حداقل هزینه (شاید کمتر از ۱۰۰ هزار تومان) شرایطی را فراهم کند که امکان نصب مکنده بر روی دستگاه‌های نجاری وجود داشته باشد؟

 آیا نصب خروجی مکنده بر روی دستگاه‌های تولید داخل تکنولوژی عجیب‌وغریبی دارد؟!

 آیا امکان نصب فیدر بر روی رنده میزی (۴ عدد سوراخ) خیلی پیچیده است؟!

 آیا نصب سه عدد بلبرینگ برای کنترل تیغه اره نواری کار سختی که هنوز باید با دوتکه چوب باید این کار را انجام دهیم؟

 چرا به خودمان رحم نمی‌کنیم؟

 جالب اینجاست مطمئناً همین تولیدکنندگان داخلی از صنعت خودرو می‌نالند و چینی‌ها را باعث خرابی بازار می‌دانند.

#لطفاً_کمی_تفکر

در پایان از شما عزیزان خواهشمندیم دیدگاه‌های خود را نسبت به این نوشته و تجارب ارزنده‌تان را با دیگر عزیزان در قسمت دیدگاه‌های این مطلب به اشتراک بگذارید.

www.ichoob.ir

13 نظر در “خطرناک ترین دستگاه های نجاری را بشناسید! انگشتان بریده نجار…

  1. محمد گفت:

    سلام به همه دوستان و استاد کاران عزیز
    دو تجربه خطرناک دارم از کار با دستگاه خراطی اولی با سی ان سی خراط و دومی با دستگاه خراطی دستی
    جوب هایی رو با قطر 2 در 15 سانت در میان مرغکها و کارگیر سی ان سی خراطی کار میزاشتیم و دستگاه بدون دخالت دست بصورت انومات شروع به تراشیدن و اتمام کار میکرد تا اینکه قطعه دیگری رو داخل کار گذاشتیم و دستگاه شروع به تراشیدن کرد همینکه کار در حال اتمام بود دفعتا قطعه چوب از بین دستگاه پرید و با سرعت و قدرتی باورنکردنی از بین من و همکارم عبور کرد و به دیوار خورد ضربه چوب چنان بود که جای آن بر دیوار گچ و خاک باقی ماند و خدا به ما رحم کرد.
    پس از بررسی متوجه شدیم که داخل چوب گرهی بوده که ما نتوستیم اون رو ببینیم و همین گره باعث شکسته شدن و در رفتن چوب از دستگاه شده.
    اما تجربه دوم که بسیار خطرناکتر و وحشت ناکتر از اولی هست این بود که یک کنده چوب ون با قطر 20 در 30 و با وزن تقریبی 7 کیلو رو برای گرد گردن داخل دستگاه خراطی دستی گذاشتیم (البته از اول هم متوجه ترک ریزی در اون شدیم اما توجه نکریم و بنظرمون رسید این ترک سطحی هست)
    گرد کردن چوب با سرعت بالا داشت انجام میشد که دفعتا چوب از وسط نصف شد ، یک نصف از آن به طرز وحشتناکی از کنار سر اپراتور رد شد و با شدت هرچه تمام تر به دیوار برخورد کرد.
    اما وحشتناکتر این بود که قطعه دوم با وزنی معادل سه کیلو و نیم، با صدایی مهیب به طرف سقف کارگاه پرتاب شد و باعث شد همه پنج شش نفری که شاهد این اتفاق بودند به وحشت افتاده و دستشون رو روی سرشون بذارند و بشینن روی زمین و منتظر بمونند و ببینند که چوب سه کیلو ونیمی تو سر کدومشون میخوره.
    صحنه پرت شدن چوب و برگشتتش به زمین اگر چه چند ثانیه بیشتر طول نکشید اما چنان ایجاد رعب و وحشتی کرد که تا چندین روز در خاطر افراد حاضر در آنجا ماند و برخی از آنها هنوز که هنوزه از دستگاه خراطی میترسند و وقت کار ازش فاصله میگیرند.
    در هر حال خدا به ما رحم کرد اما اگر دقت میکردیم و چوب ترک دار یا گره دار رو تو دستگاه نمیذاشیم این اتفاقات خطرناک نمی افتاد.
    امیدوارم نقل این تجربه مورد توجه قرار گرفته باشه.
    یا حق خدا نگهدار و پشت و پناه تمام کارگران و استاد کاران زحمت کش باشه.

  2. صحرا گفت:

    سلام
    ممنون از مطلب خوب و مفیدتون.
    من به نجارب خیلی علاقه دارم و تزئینات کوچک چوبی هم می سازم. البته بدون دستگاه و امکانات. قصد داشتم این حرفه رو دنبال کنم و ادامه بدم اما با خوندن این مطلب پشیمان شدم.
    البته از شما ممنونم که این مطلب رو گذاشتید تا قبل از وقت زیاد گذاشتن و هزینه ی زیاد متوجه بشم به درد این کار با چوب نمی خورم.

    سپاس از شما

  3. اردلان گفت:

    در مورد انتقادی که در مورد ساخت آره فلکه کردین اون چوب از بلبرینگ که برای هدایت تیغه آره فلکه استفاده میشه خیلی بهتر عمل میکنه من خودم تغییراتی تو آره فلکه ام دادم بهش مکنده وصل کردم و قسمت هدایت زیر صفحه براش درست کردم بلبرینگ چند تا عیب داره و در دستگاه‌های خارجی با مارک معتبر و حرفه ای استفاده نمیشه اول اینکه تتیغه رو تمیز نمیکنه و رزین و خاک آره به تیغه می‌چسبه دوم اینکه باعث تولید صدای زیادی میشه منخودم همین سیستم بلبرینگ رو برا آره فلکه درست کردم وقتی متوجه مشکلاتش شدم بازش کردم و از همون چوب استفاده کردم. در مورد کیفیت ساخت و ایمنی دستگاه‌های نجاری ساخت داخل حق با شماست دقیقا دستگاه‌هایی که چهل یا پنجاه سال پیش شروع به ساخت کردن هنوز دارن میسازن و هیچ تغییری ندادن بهترین سازنده دستگاه در ایران هم که به نظر من ایران رنده س دستگاه‌های برند معروف و معتبر scm ایتالیا رو کپی کرد در اون زمان حرکت خیلی خوبی بود ولی مشکل اینجاست هیچ تغییری بعد از سی سال به دستگاه‌ها نداده و همونا رو همچنان داره تولید میکنه من باهاشون صحبت کردم که چرا نیامدین بعد چند سال دستگاه های جدیدتر رو کپی کنید جوابشون این بود تغییر در خط تولید هزینه داره و با شرایط اقتصادی فعلی به صرفه نیست البته به نظر من توجیه قابل قبول ی نیست

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از شما اردلان عزیز بابت توضیحات کامل.

  4. علی گفت:

    من خودم با موتور چهل و هشت ولتی یک اره میزی ساختم و خیلی هم راضی هستم. بیشتر اشتباهات دوستان ما در نجاری این است که نکات ایمنی را رعایت نمی کنند وگرنه هیچ خطری ندارد

  5. امین گفت:

    بارها اره فرز پس زده بارها تیغه در آمده بارها مته شکسته بارها چوب گرفته به مته چرخیده و پرتاب شده بارها شده وقتی رفتم خونه دستم و شستم دیدم کلی بریدگی ریز روی دستم هستش بارها دستم سوخته دوبار فرز رفته روی یک انگشتم و بدون بخیه کار کردم و با دستهای سوخته و خونی و آسیبهای جدی نتونستم کار مشتری و عقب بندازم و شده سه روز نخوابیدم تا کار مشتری تمام بشه همیشه درصدی کمتر گرفتم که مشتری راضی باشه و سه ماه پیش به دلیل بالارفتم قیمت و نبود مشتری کارگاه با بدهی ۱۰۰ میلیونی تعطیل شد و این نتیجه ۲۶ سال تلاش من بود سه تا دستگاه سی ان سی داشتم کلی وسایل با ارزش از نظر ابزار عالی بودم دائم در حال مطالعه و دیدن فیلم های آموزش در یوتیوپ و مشکل نه از طرف من و مدیریت من بود و نه مشتری کار از جای دیگری مشکل داشت که قطعا در درون کارگاه من نبود کارگران من همه فداکار و سختی کشیده و با تجربه بودن بازار کار خراب بود و ما سعی می کردیم خودمان را بهتر کنیم و هیچ فایده ای نداشت به دوستان پیشنهاد میدم یک کارگاه را همیشه بروز کنند که از همکار خودشون عقب نمانند با دستگاه های پیشرفته و آموزش های لازم و مطالعه خودشون و به روز کنند متاسفانه مشتریان واقعی تصاویر می بینند که در جهان بهترین هستش و ما آمادگی کافی نداریم پس آماده باشیم و در مرحله دوم حتما به تجارت بیشتر از ایده فکر کنند مهم نیست چه ایده ای دارین مهم اینه بفروشین فقط به فروش فکر کنین والا میشید مثل من بیکار موفق باشید

  6. عباس گفت:

    سپاس بابت تهیه و تنظیم این مطلب مفید
    تجربه ی حدود سه ماه قبل خودم رو در میون می ذارم با شما:
    توی کارگاهی یه دستگاه کف رند بود که از مته ای که بغلش سوار می شد واسه اتصال کم و زبونه استفاده می شد، حین کار با اون مته- از اون جایی که وقتی رنده کار می کرد محافظی نداشت و یه تیکه MDF رو روش می ذاشتن- اون تیکه ورق کذایی به خاطر لرزش دستگاه افتاده بود و یکی از بچه ها کف دستش رو دقیقن روی تیغه ی در حال چرخش گذاشت ونتیجه ش شد از انتهای انگشت شست تا مچ شکافته شدن گوشت و تماس با اورژانس و …
    خودم هم یکبار با وجود چک کردن اوور فرز با کلید روشن اون رو به برق زدم که فقط خدا رحم کرد، فکرشو بکنین تیغه ای با سرعت چند هزار دور در دقیقه بخوره به هر نقطه ای از بدن چی ممکنه پیش بیاد
    در مورد مقایسه ی تولید کننده های وطنی با اون خودروسازهای شریک در خون هزاران ایرانی هم باهاتون موافقم، هر کجای دنیا بود الآن مدیراشون رو بازخواست کرده بودن که این همه ازتون حمایت کردیم الآن خروجیتون چی هست؟ چند روز قبل ترکیه بودم، توی یه فروشگاه ابزار بسیار بزرگ حتی یه برند چینی هم ندیدم،و هم چنین حتی یه ماشین چینی هم تو خیابونا ، ببینیم، بگردیم کجای کار ما اشتباه هست، اولین و مهم ترین مسئله در مورد ابزار ایمنی فرد استفاده کننده هست که اینجا حتی به عنوان آخرین اولویت هم بهش نگاه نمی کنن، همه چیز گرون جز جون ایرانی

    1. آیچوب گفت:

      سلام و سپاس از شما .

  7. ahmad گفت:

    متاسفانه تولید ، هنر ، صنعت و دانش و…. به طور کلی تو مملکت ما شعاره، در تمام زمینه ها
    تولید کنندگان داخلی فقط نوک دماغشان را می بینند! اولا می دانند با این وضع بازار و دلار کسی طرف جنس خارجی نمی ره دوما اصلا این تولید کنندگان( سر هم کننده قطعات) به فکر صادرات نیستند پس می گویند همینی که هست!! هر چند اینقدر از نظر امکانات و سرمایه و دانش کوچکند که خیلی هاشون باید سفارش بدی تا برات بسازند.
    آشنایی بعد خریدن یک دستگاه ایتالیایی می گفت تازه فهمیدم دستگاه یعنی چی، سرعت ،دقت، ایمنی و…

  8. صادقی گفت:

    عالی بود حرف دل تمامی عزیزان شاغل در صنعت چوب را زدید با دیدن تصاویر دستگاههای خارجی فقط افسوس می کشیم انگار ما در قرون وسطی کار میکنیم

  9. محمد گفت:

    یه کارگر داشتم که در عرض یک ماه از همه دستگاه ها
    ازجمله اره فلکه، رنده، سمباده، اره میزی صدمه های دید
    که ممکن بود خیلی شدید و بدتر باشه و مرخص شد.
    تو شرایطی که دستگاه ها از لحاظ امنیت خیلی ضعیف هستند باید چندین برابر احتیاط کرد.
    یه اره فلکه دارم ساخت ۴۰ سال پیش المان. با این وضعیت تولید داخلی و اهمیت ایمنی، تا ۴۰ سال دیگه هم به این کیفیت و ایمنی نمیرسیم.
    ممنون.

    1. آیچوب گفت:

      کاملا درسته

  10. سینا درخشان گفت:

    یکی از همسایه هام که حدود۳۰ ساله نجار هست. یک بند انگشتش رو موقع کار با رنده میزی از دست داد. واقعا نمیشه گفت تجربه زیاد در نجاری ضامن سلامتی و ایمنی هست. باید مراقب باشیم.
    واقعا این مطلب تلنگری هست برای همه

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )