معرفی ابزار

قبل از خرید ابزار نجاری دست دوم از شیپور و دیوار این مقاله را بخوانید!

خرید ابزار نجاری دست دوم

 ابزار دست‌دوم نجاری امروزه باتوجه‌به شرایط اقتصادی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از سوی خریداران موردتوجه بیشتر قرار گرفته است. این افزایش قیمت نه‌تنها برای خریداران حتی برای فروشنده‌ها هم موجب ایجاد چالش‌های فراوان شده است.

 خریداری که امکان تأمین بودجه موردنیاز برای خرید ابزار را نداشته باشد، مجبور است علی‌رغم میل باطنی خود به خرید ابزار نجاری دست دوم روی بیاورد.

 با توجه به داغ بودن این بازار در چند ماهه اخیر و احتمالاً ماه‌های آینده، لازم دانستیم مطلبی در مورد خرید ابزار دست دوم نجاری منتشر کنیم.

 با توجه به عدم نظارت بر سیستم فروش و خدمات پس از فروش محصولات نو در ایران خریداران همیشه با چالش‌هایی مواجه هستند.

 بدون شک خرید ابزار دست دوم نجاری چالش‌های بیشتری را برای خریدار در بر دارد به همین جهت تلاش می‌کنیم مواردی را که یک خریدار قبل از خرید ابزار دست دوم نجاری باید رعایت کند را در این مطلب با شما به اشتراک بگذاریم.

از چه جایی ابزار نجاری دست دوم را تهیه کنم؟

خرید اینترنتی ابزار دست دوم نجاری از شیپور و دیوار

 در سال‌های گذشته معمولاً خریداران برای تهیه ابزار نجاری دست‌دوم از طریق فروشگاه‌های ابزارآلات، چوب فروشی‌ها و یا جستجو در بین اساتید اقدام به تهیه ابزار دست دوم نجاری می‌کردند؛

 اما امروزه با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و پتانسیل بالای آن خریداران و فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند از این طریق به خرید یا فروش محصولات و خدمات خود اقدام نمایند و دیگر درگیر واسطه‌ها نباشند.

 امروزه کانال‌های تلگرامی، پیج‌های اینستاگرام، سایت‌های مرتبط مانند دیوار یا شیپور و… به صورت گسترده در این زمینه فعالیت دارند و روزانه هزاران خریدار و فروشنده با یکدیگر برای خرید محصولات با یکدیگر ارتباط می‌گیرند.

 فضاها با تمام جذابیت‌هایی که دارند و روند خرید و فروش را بسیار ساده و سریع کردن، مشکلاتی را هم برای خریدار و فروشنده‌ها ایجاد کرده‌اند.

 نبود سازوکار مناسب در این وب سایت‌ها برای تشخیص هویت خریدار و فروشنده، موجب شده است که در آمارهای غیررسمی اعلام کند که درصد بالایی از شکایت‌های مربوط کلاهبرداری‌های اینترنتی مربوط به دو سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور و… است!

 البته نمی‌توان نگاهی صفر یا صد نسبت به این موضوع داشت و مطمئناً این راه‌های پیش روی ما روند انجام کار را بسیار آسان و راحت کرده‌اند. این وظیفه خریدار یا فروشنده است که تمهیدات لازم برای انجام یک معامله درست و بی‌نقص را در نظر داشته باشند.

 پیشنهاد ما برای انجام یک خرید مطمئن این است که ابتدا فروشنده را از طریق فضای مجازی پیدا کنید و برای تهیه ابزار موردنظر به صورت حضوری دستگاه را از نظر فنی بررسی و در صورت تمایل خرید کنید.

 اگر خودتان امکان حضور در مکان فروشنده را ندارید، از یک نماینده بخواهید که به صورت حضوری اقدام به دریافت محصول و پرداخت وجه نماید

 رعایت این موارد برای زمانی است که پای هیچ فروشگاه اینترنتی در میان نباشد و مجبور باشید به صورت تلفنی خرید کنید.

پیشنهاد آیچوب: لیست ابزار کارگاه نجاری در منزل | وسایل نجاری خانگی + ویدئو

خرید ابزار نجاری دست دوم حضوری

 یکی از اقدامات مثبت برخی شرکت‌های فروشنده ابزار صنعتی نجاری، خرید دستگاه دست‌دوم از نجارها و سرویس (اورهال) دستگاه برای فروش مجدد است.

 این شرکت‌ها ابزار قدیمی را از نجارها خریداری می‌کنند و با انجام تعمیرات، کالیبره کردن آن و آماده‌سازی آن برای کار دوباره خیال مشتری را از بابت خرید ابزار دست دوم راحت می‌کنند حتی برخی از این فروشنده‌ها دستگاه را با گارانتی یک‌ساله به خریدار تحویل می‌دهند.

 به نظر می‌رسد خرید از این فروشنده‌ها به نفع خریداران باشد. هرچند که گاهی قیمت دستگاه کمی بالاتر از حالت خرید مستقیم است؛ اما ضمانت عملکرد صحیح و اورهال شدن دستگاه ارزش پرداخت این مابه‌التفاوت را دارد.

چه ابزار نجاری را دست دوم بخریم؟

 همان‌طور که می‌دانید ابزارهای مورداستفاده در صنعت چوب و نجاری تعدادشان بسیار زیاد است و هر کدام کارایی و قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند.

 یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی که یک ابزار نجاری باید داشته باشد، دقت بسیار بالای آن است. بیشتر ابزارآلات نجاری باید دقتشان در حد میلی‌متر و دهم میلی‌متر داشته باشند تا در نهایت پروژه‌ای باکیفیت و حرفه‌ای تحویل مشتری شود.

 خریدوفروش برخی ابزار آلات نجاری مانند اره فلکه، گندگی، رنده میزی، فارسی بر، اره میزی، کمپرسور هوا، دریل، پیچ بند شارژی، اره دیسکی، دستگاه سنباده و… باید بادقت بسیار بالایی انجام پذیرد.

تمامی این محصولات برقی هستند و یک ایراد کوچک در این دستگاه‌ها می‌تواند کارایی و دقت آن‌ها را مختل نمایند.

ابزار دست دوم نجاری

 

در زمان خرید ابزار نجاری مراقب باشید!

مدت زمان کارکرد ابزار کارکرده

 یکی از مواردی که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید، مدت‌زمان کارکرد دستگاه است. ابتدا از فروشنده بپرسید این دستگاه را چه مدت مورداستفاده قرار داده است و زمینه کاری فروشنده چیست؟

 پرس‌وجو در مورد شغل فروشنده و ساعت کارکرد یک دستگاه در روز می‌تواند به شما برای سنجش مقدار کارکرد دستگاه کمک کند.

 به‌عنوان‌مثال دستگاه اره میزی مورد استفاده در یک کارگاه خدمات برش ام‌دی‌اف ده‌ها برابر یک دستگاه اره میزی در کارگاه شخصی، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مطمئن باشید زمان این دستگاه به شما فروخته می‌شود که دیگر آن دقت و قابلیت گذشته را نخواهد داشت!

 در مثالی دیگر فارسی بر نجاری که در یک کارگاه گره چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد مطمئناً ده‌ها برابر یک فارسی بر کارگاه نجاری درب سازی، کار کرده است و زمانی به شما فروخته می‌شود که دیگر آن دقت مورد نظر را ندارد.

گارانتی ابزار نجاری دست دوم

 نکتهٔ دیگری که می‌توانید بپرسید این است که دستگاه موردنظر گارانتی یا خدمات پس از فروش دارد؟ آیا در صورت خرابی دستگاه نماینده یا تأمین‌کننده قطعات یدکی دستگاه را در اختیار قرار می‌دهد؟ آیا دستگاه تابه‌حال تعمیر و سرویس شده است؟

 این‌ها پرسش‌هایی است که شما را می‌تواند یک‌قدم دیگر به سنجش کیفیت و قیمت دستگاه نزدیک کند.

همچنین شما می‌توانید از فروشنده بخواهید دفترچه راهنما، کارت گارانتی و هرگونه متعلقات جانبی دستگاه را به شما تحویل دهد. به‌عنوان‌مثال دستگاه اور فرز حدود پنج یا شش قطعه جانبی دارد که به شما برای انجام کارهای مختلف کمک می‌کند.

بررسی ظاهر ابزار کارکرده نجاری

 نکته دیگری که در زمان خرید ابزار دست‌دوم نجاری باید در نظر داشته باشید، بررسی شکل ظاهری دستگاه است. هر گونه رنگ پریدگی‌های نامتعارف، وجود ضربه بر روی قسمت‌های مختلف دستگاه، ترک، شکستگی، نشت روغن یا گریس، بوی سوختگی و… می‌تواند نشانه‌هایی باشد که به شما هشدار دهد استفاده‌کننده از این دستگاه در نگهداری سرویس فردی سهل انگار بوده است.

 مطمئناً یک فرد سهل انگار در سرویس به موقع و نگهداری از دستگاه، به‌هیچ‌عنوان در زمان استفاده از آن هم دلسوز نبوده و در بدترین حالت ممکن از ابزار بهره برده است.

دستگاه های برقی را حتماً روشن کنید

 در زمان خرید دستگاه تعارف را کنار بگذارید و برای پولی که قرار است هزینه کنید ارزش قائل شوید!

 برخی فروشنده‌ها با ترفندهایی مانند نبود منبع برق، نصب نبودن دوشاخه، خرابی خازن و… بهانه‌هایی پیش روی شما می‌گذارد تا شما را قانع کنند امکان روشن‌کردن دستگاه وجود ندارد.

 اطلاع داریم که در چندین موارد فروشنده‌ها با همین ترفند دستگاه معیوب و غیرقابل‌استفاده را به خریدار فروخته‌اند.

 همیشه قبل خرید از فروشنده پرسید آیا امکان تست دستگاه در محل فروش وجود دارد یا نه؟! اگر فروشنده به شما پاسخ منفی داد به‌هیچ‌عنوان حتی برای دیدن دستگاه هم نروید.

 پس از روشن‌کردن دستگاه حتماً صحت عملکرد آن را هم مورد بررسی قرار دهید. به‌عنوان‌مثال پس از روشن کردن دستگاه اره فلکه قطعه چوبی با تراکم بالا برش دهید تا از صحت عملکرد موتور آن و گونیا بودن برش اطمینان حاصل کنید.

 اگر دستگاهی مانند فارسی بر خرید می‌کنید حتماً یک پروفیل چوب همراه خود به محل خرید ببرید و یک قاب چوبی با زاویه ۴۵ درجه بسازید.

پیشنهاد آیچوب: ۶ نکته مهمی که قبل از خرید ابزار برقی باید بدانید!

بررسی دقیق تر دستگاه دست دوم نجاری

 پس از بررسی صحت عملکرد دستگاه باید کمی دقت بیشتر به خرج دهید و دستگاه را بیشتر بررسی کنید. لرزش زیاد دستگاه، کالیبره نبودن، صدای زیاد موتور، جرقه‌های بیش از حد کلکتور، داغ‌شدن زودهنگام موتور و… مواردی است که به شما هشدار می‌دهد که این دستگاه کیفیت مناسبی ندارد.

 اگر در این موارد تجربه‌ای ندارید حتماً از یک یا چند استادکار بخواهید شما را در زمان بررسی و تحویل دستگاه همراهی کنند.

خرید ابزار دست دوم نجاری

موارد قانونی که در زمان خرید دستگاه دست دوم باید رعایت کنید

 پس از تأیید کیفیت دستگاه، اقدام بعدی این است که طی یک قرارداد نامه (حتی دست‌نویس) دستگاه را از فروشنده تحویل بگیرید. در این قرارداد مدل دستگاه، سال ساخت، شماره‌سریال، قیمت، تعهدات فروشنده، شرایط پرداخت، شماره‌حساب یا شماره کارت واریز وجه و مواردی دیگر را ذکر نمایید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی از طریق این قرارداد اقدام قانونی نمایید.

 نکته مهم دیگر این است که به‌هیچ‌عنوان پول را به‌صورت نقدی تحویل ندهید و حتماً به شماره حسابی که به نام فروشنده است پول را واریز نمایید.

 ترجیحاً تنهایی به خرید نروید و حتماً دو نفر شاهد به همراه داشته باشید. این دو نفر می‌توانند هم در زمان انتخاب دستگاه و هم در موارد قانونی پس از خرید دستگاه یاری گر شما باشد.

پیشنهاد آیچوب: آموزش تشخیص ابزار تقلبی و فیک برقی از ابزار اصلی

قیمت ابزار دست دوم نجاری

 نکته مهم دیگری که در هنگام خرید ابزار دست دوم نجاری باید در نظر داشته باشید، قیمت آن است. وقتی نام دست دوم بر روی یک دستگاه است و جعبه دستگاه یک بار باز شده، حداقل ۲۰ درصد از قیمت نمونه نو آن ارزان‌تر است.

 شکل ظاهری تمیز و بدون خط و خش دستگاه نشانه خوبی است؛ اما دلیلی بر نو بودن دستگاه نیست! اساساً وقتی یک دستگاه از جعبه خارج می‌شود دیگر نو به حساب نمی‌آید و دستگاهی دست دوم است.

 برای قیمت گذاری دستگاه‌های دست دوم نمی‌توان فرمول خاصی معرفی کرد. مجموعه‌ای از عواملی که در بالا اشاره کردیم دست به دست هم می‌دهند تا قیمت یک ابزار دست دوم مشخص شود.

این شما هستید که با بررسی تمامی مواردی که در بالا اشاره شد و مواردی که شاید به آن‌ها اشاره نکردیم و همچنین قیمت دستگاه آکبند می‌توانید به یک قیمت منصفانه و منطقی دست یابید.

خرید ابزار دست دوم از دیوار وشیپور

 برخی دوستان از ما می‌پرسند آیا خرید ابزار دست دوم از شیپور یا خرید از دیوار را پیشنهاد می‌کنید؟ پاسخ ما این هست که وب‌سایت شیپور یا دیوار یا هر وب‌سایت دیگری تنها یک بستر هستند.

هر فردی امکان ارائه محصول و قیمت‌گذاری آن را خواهد گذاشت. این بستر هیچ مشکلی ندارد و درواقع فضای خوبی برای فروش محصول را بدون واسطه فراهم می‌کند.

 اینکه هر کس بدون هیچ سیستم نظارتی و کنترلی امکان فروش محصول بدون نظارت در قیمت‌گذاری را دارد، مشکل است. متأسفانه چندین مورد گزارش شده که در راستای خرید از این وب‌سایت ها کلاهبرداری‌هایی از قبیل فروش مال غیر، عدم تحویل کالا، خرابی در کالا و… انجام‌گرفته است.

 فقط در یک صورت خرید از شیپور و دیوار به شما پیشنهاد می‌شود. فقط و فقط حضوری برای خرید اقدام کنید. ابتدا دستگاه را تحویل بگیرید و بعد پرداخت کنید.

پیشنهاد آیچوب: ۴۴ ابزار نجاری مهم برای راه اندازی کارگاه نجاری + لیست

سخن پایانی

 امیدواریم شرایط اقتصادی کشور به سمت پیش رود که به‌هیچ‌عنوان نیاز به تهیه ابزار دست دوم نداشته باشیم و تمامی ابزارهای مورد نیازتان را از شرکت‌های معتبر با گارانتی معتبر و کیفیت بالا خریداری کنیم.

 لطفاً شما هم تجربه خود را از خرید ابزار دست دوم با ما و دوستان آیچوبی در میان گذارید.

منبع: آیچوب

10 نظر در “قبل از خرید ابزار نجاری دست دوم از شیپور و دیوار این مقاله را بخوانید!

  1. محمد گفت:

    سلام دوستان میشه یه راهنمایی بفرمایید
    برا خرید اره مویی برقی دست دوم ماکیتا چه مطالبی رو در نظر بگیرم ؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      مطلب اره مویی برقی چیست آیچوب رو بخونید

  2. کیاوش گفت:

    من خودم کارم نه فنی نه نجار فقط واسه علاقه به شغل نجاری ابزارشو میخرم
    سعی هم مبکنم دست دوم نخرم
    به نظرم ابزار چینی نو خیلی بهتر از دست دوم برند هست و اگه خبره کار باشی متوجه میشی تو اون رنج قیمت چی به کارت میاد
    تا جایی که میشه دست دو نخرید چون اون ابزار اگه ایراد نداشت قطعا فروخته نمیشد
    عموی من ده سال کارگاهشو بسته ولی ابزاراشو داره

    1. آیچوب گفت:

      سلام کیاوش
      نمیشه یک حکم قطعی برای همه دستگاه های دست دوم صادر کرد
      همانطور که در مطلب توضیح دادیم این نوع خرید ها ترجیحا حضوری باشد تا امکان معاینه ابزار فراهم شود.
      قطعا همه دست دوم ها به دلیل ایراد داشتن به فروش نمی رسند. دلایل فروش ابزار کارکرده می تواند متفاوت باشد . از تعویض و ارتقای دستگاه تا جمع شدن کسب و کار و …

    2. Edi گفت:

      سلام
      خیر کاملا و بسیار زیاد مخالفم خرید یک دستگاه برقی کوچک یا بقول معروف ابزار دستی در حال حاضر که اکثر شرکتهای معتبر نیز بخاطر عدم خراب شدن دستگاههای تولیدی شان در گذشته به سمت تولید ابزار تاریخ مصرف دار یا به عبارتی مصرفی روی آورده و یا اینکه با انتقال تکنولوژی در چین تولید می‌کنند، من در بعضی موارد که با یک دستگاه سالم و تمیز مواجه می‌شوم حتی خریده دستگاه استوک را نه تنها به یک مارک چینی معتبر ترجیح می‌دهم ، بلکه به دستگاه تازه تولید شده همان مارک نیز ترجیح میدهم و تجربه ثابت کرده که ضرر نخواهم دید
      به طور مثال خرید یک اره چکشی متابو استوک ۲۴ سرعته که به علت قیمت بالا و مصرف تخصصی حتی در نمایندگی نیست را به یک ماکیتا چینی ترجیح میدهم ،یا دریل کازالس را حتی به دیوالت چینی ،.، مینی فرز نجاری ریوبی را به رونیکس و کل مارکهای معروف چینی ،.، مینی فرز آهن و سنگ متابو را به همه چی حتی نمونه چینی خودش،.، بتن کن هیلتی اصل مارک فلزی استوک را حتی به بوش ، دیوالت ، ماکیتا و همه مارکها،.، اره دیسکی ماکیتا مارک فلزی کارکرده تمیز را به خاطر ارگونومی و خوش دستی حتی به بوش , metabo , خود ماکیتا نو و کارنکرده کل مارکها .
      فقط هنگام خرید دقت کنید اولا آدرس و شماره تلفن طرف را یاداشت کنید و در جای مناسبی نگه دارید ،.، به ظاهر دستگاه خیلی با دقت نگاه کنید یک دستگاه با لبه های شکسته و ترک و نداشتن مثلاً یک پیچ یا تعویضی بودن آن خصوصا با یک قطعه غیر فابریک ارزان قیمت و همچنین نداشتن وسایل جانبی فابریکی نشان از استفاده طولانی یا استفاده کننده بی توجهی دارد و برایتان کار نخواهد کرد .،. برای فهمیدن اینکه یک دستگاه برقی کوچک که ظاهری سالم دارد چه قدر کار کرده کافیست تا محل تعویض ذغال را باز کرده و میزان پله کلکتور را ببینید یک میلیمتر پله برای یک دستگاه با دور حدود۲۰۰۰ دور یعنی کار کارگاهی به مدت ده سال به صورت موردی دو تا چهار ساعت در هفته البته همین مقدار میتواند به مدت یک سال با همین مقدار ساعات در صورت وجود یک ذغال بی‌کیفیت چینی به وجود آمده باشد که این امر یعنی حتی هنگام استفاده از ابزارهایتان از مواد مصرفی اصلی استفاده کنید .,. حتما در روز و ساعات کاری یا نزدیک به آن برای خرید مراجعه کنید، حتما کسی را همراه ببرید ، در صورت پرت و خلوت بودن آدرس بخواهید تا فروشنده به جایی عمومی در همان نزدیکی بیاید در صورت آوردن بهانه بخاطر اینکه کلی راه آمده‌اید به استقبال خطر نروید ، هیچ وقت پول نقد همراه نبرید ، اشیا گرانبهای خود را نه تنها هنگام خرید بلکه تمام اوقاتی که با وسیله های نقلیه عمومی در شهر تردد می‌کنید در گاوصندوق محل کار یا منزل بگذارید ، اتومبیل خود را در جایی که می توانید ببینید پارک کنید ، هر گاه کسی وسیله‌ای را خیلی پایین تر از قیمت دیگران گذاشته بود شک کنید و در صورت بیعانه خواستن فرد به هر دلیلی مطمئن باشید که در معرض وقوع جرم هستید (حتی می‌توانید از این روش برای فهمیدن اینکه فروشنده کلاهبردار هست یا نه استفاده کنید کافیست پیشنهاد مبلغ خیلی کم بیعانه دهید مثلاً دوهزاروپانصد تومان اگر درخواست مبلغ بالاتری کرد بهتر است بجای آن وقتتان را برای پیداکردن مورد دیگری استفاده کنید) .،. هنگام خرید ابزار کوچک دستی مانند رنده پرداخت یا رنده قائم ( بغل دوراهه) بهترین راه مقایسه نوشته ها و طول تیغه آن با یک دستگاه نو می‌باشد .
      در کل در اکثر دستگاههای تولیدی گذشته به دلیل اینکه در گذشته مواد مصرفی ارزان تر از امروز بوده حتی بیشتر از نیاز کار شده یا به قول معروف مایه گذاشته شده است
      در آخر مارکهای موجود در بازار برای لوازم برقی کوچک دستی را به ترتیب کیفیت عرض میکنم البته در چند جایگاه اول فاصله واقعا کوچک می باشد بطوریکه در اکثر موارد شانه به شانه هم پیش می‌روند.
      ۱ متابو آلمان
      ۲ بوش آلمان
      ۳ کازالس اسپانیا
      ۴ماکیتا مارک فلزی ژاپن
      ۵ ریوبی ژاپن
      ۶ فلکس هلند
      ۷ دیوالت انگلستان
      ۸ هیوندای کره
      ۹ توسن
      ۱۰ رونیکس

      1. آیچوب گفت:

        سپاس از توضیحات عالی شما

  3. ahmad گفت:

    ممنون از وقتی که گذاشتید واین مطلب رو نوشتین
    اما این شرایطی که گفتین را حتی ابزارهای نو و آکبند هم ندارند مخصوصا کالیبره بودن و گارانتی ….متاسفانه
    وقتی با یک اره فلکه یا ماشین خوب خارجی کار می کنی تازه به این نتیجه می رسی که حتا محصولات نو داخلی آن دقت و کارایی لازم را ندارند
    متاسفانه نبود کالا و گران بودنش باعث می شود قیمت دست دوم هم بالا برود، من خود ابزار دست دوم با مشکل رو دیدم که در جواب فروشنده گفت اینه که هست!! و وقتی که شما انتخاب دیگری نداشته باشین و روز به روز قیمتها بالا بکشه ….

  4. آهو گفت:

    ممنون مطلب خیلی عالی بود

    1. صادق گفت:

      بسىار خوب بود.چرا خودتان به عنوان خبره و کارشناس،به خرىد ابزار دست دوم و اور هال کردن و فروش ان اقدام نمى کنىد.با اعتبارى که شما دارىد،ىقىنا مشترى بسىار خواهىد داشت و خیال انها هم از لحاظ هاى مختلف اسوده خواهد بود.

      1. آیچوب گفت:

        سلام صادق عزیز

        متاسفانه یا خوشبختانه در حال حاضر برنامه ای برای ورود به این حوزه نداریم. مسئولیت فروش لوازم دست دوم بالاست و ممکنه ناخواسته موجب ناراحتی یا خسارت به فردی شویم.

        سپاس از لطف شما دوست گرامی

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )