اره, اره دیسکی/گردبر, تیغه ابزار برشی, معرفی ابزار

معرفی انواع تیغه برش چوب و MDF | کدام تیغه بهتر است؟!

انواع تیغه اره دیسکی برای برش چوب و MDF

 تیغ اره گرد یا تیغه دیسکی شاید از نظر شکل ظاهری ساده به نظر برسد؛ اما همین قطعه ساده، قوانی و استانداردهای مخصوص به خود را دارد. این تیغه‌ها در ماشین‌هایی چون اره میزی، دورکن، فارسی بر، اره دیسکی، اسلایسرها چند تیغ و بسیاری دیگر از ماشین‌های نجاری استفاده می‌شود.

 یکی از مشکلات اساتید نجار برای انتخاب تیغه موردنظر، نداشتن اطلاعات کافی از انواع تیغ اره گرد، موارد مصرف، خصوصیات هر تیغه و معایب و مزایا آن است.

در این نوشته انواع مختلف تیغه‌اره گرد را به شما معرفی خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که برای هر متریال باید از چه تیغ اره گرد و با چه مشخصاتی استفاده کنید.

 بسیاری از نجارها و کابینت‌سازها بدون توجه به خصوصیات هر تیغه، اقدام به برش چوب یا ورق‌های چوبی می‌کنند و از تیغه‌ای که بر روی دستگاه نصب شده، بدون توجه به کارایی و قابلیت آن بهره می‌گیرند.

شاید یکی از دلایل افت کیفیت کار برخی نجارها، عدم اطلاع از تفاوت‌ها و قابلیت‌های تیغه اره گرد موجود در بازار است. بعد از مطالعه این مقاله بهترین تیغه را برای کارگاه نجاری خود تهیه خواهید کرد.

انواع تیغ اره گردبر مورد استفاده در نجاری و صفحه

 در کارهای نجاری و صفحه باتوجه‌به نوع متریال و میزان استفاده از تیغه اره گرد، با انتخاب‌های مختلفی مواجه می‌شویم. شما باید با توجه نوع متریال مورداستفاده، تیغه استاندارد را تهیه کنید.

 در این بخش به معرفی انواع تیغه‌های برش گرد مورداستفاده در صنعت چوب اشاره خواهیم کرد.

تیغ اره گرد برای برش چوب یا تیغه اره چوب بر

تیغه‌های مخصوص چوب خام معمولاً برای برش چوب‌های خام و سخت استفاده می‌شوند. با تیغه برش مخصوص چوب، برشی سریع و تمیز خواهید داشت. تعداد دندانه‌های این تیغه بین ۲۴ تا ۴۰ عدد هست و معمولاً ارتفاع و گام‌های بلندتری نسبت به تیغه MDF دارند.

درواقع اگر با تیغه MDF چوب خام را برش دهید، مشاهده خواهید کرد که برش به سختی انجام خواهد شد و حتی در مواردی باعث سوختن چوب می‌شود. البته این تیغه‌ها باید خصوصیان فنی دیگری هم داشته باشند.

با تیغه چوب امکان برش ورق‌هایی مانند MDF و لترون را خواهید داشت؛ اما بزرگ‌ترین عیب آن لب پر شدن قسمت برش و کیفیت پایین در برش‌کاری است.

پیشنهاد آیچوب:

تفاوت صفحه برش چوب و ام دی اف چیست؟ | مثل یک حرفه ای خرید کن

 

تیغ اره گرد برای برش چوب

 

تیغه برش صفحات ام دی اف و ملامینه

 این تیغه‌ها برای برش صفحات ام‌دی‌اف و روکش ملامینه مناسب هستند. شکل ظاهری و شیوه قرارگیری دندانه‌ها در این تیغه به‌گونه‌ای است که برش‌های صورت‌گرفته باعث ایجاد شکستگی و لب‌پریدگی در خط برش نمی‌شود.

 در واقع نکته مهم و اختلاف اصلی بین این تیغه در جنس دندانه و شیوه قرارگیری و زاویه آن‌ها نسبت به هم است.

تیغه برش صفحات کورین

 کورین باتوجه‌به خصوصیات فیزیکی، بدون درز بودن، قابلیت فرم‌پذیری بالا و مقاومت بالای خود در برابر مواد شیمیایی و اسیدی استفاده گسترده‌ای پیدا کرده است. کورین از نوع سالید سرفیس (Solid Surface) ها است و با نام سنگ مصنوعی نیز شناخته می‌شود.

 به دلیل جنس خاص صفحات کورین و ترکیبات آن نیاز به تیغه‌های مخصوص برش کورین هست. در صورت استفاده از تیغه نامناسب برش‌ها در کورین دارای لبه‌های نامنظم و شکسته خواهد شد. تیغه‌های کورین دارای تعداد دندانه‌های بیشتر و با عمق کم است که برش‌های بدون لب‌پریدگی را نتیجه می‌دهد.

تیغه برش خط زن

 این تیغه‌ها در اره دورکن ها یا پنل برها استفاده می‌شود. خط زن با ایجاد یک شیار بسیار کم‌عمق هم‌راستا با تیغه اصلی مانع از ایجاد لب‌پریدگی در صفحات ام‌دی‌اف، کورین و ملامینه می‌شود. این تیغه هم راستا با تیغه اصلی قرار داشته و جهت گردش آن مخالف جهت گردش تیغه اصلی است.

 تیغه خط زن قطر و اندازه کوچک‌تری نسبت به سایر تیغه‌های معرفی شده دارد و معمولاً در قطرهای ۱۰۰ و ۱۲۰ میلی‌متری تولید می‌شوند. تعداد دندانه و تراکم آن روی تیغه خط زن معمولاً کم است. تیغه‌های خط زن دور بالایی (۱۲ و ۱۴ هزار دور) دارند و در انواع یک و دوتکه تولید می‌شوند.

تیغ مخصوص شیار زن

 این تیغ به‌منظور شیار زدن روی سطوح چوبی خام و صفحه استفاده می‌شود؛ مانند شیار پشت باکس برای قرارگیری ورق، شیار شیشه و…

 تیغه شیار زن در دو نوع ثابت و متغیر وجود دارد. نوع ثابت تک تیغ بوده و عرض شیار ثابتی ایجاد می‌کنند؛ اما نوع چند تیغ می‌تواند در عرض‌های مختلف در سطح کار ایجاد شیار نماید.

تیغه اره مخصوص PVC

از این تیغه‌ها برای برش ورق‌های PVC، پلکسی گلس، روکش چوب، کف‌پوش‌های لمینت، تخته چندلایی و… مناسب هستند. این تیغه‌ها معمولاً دندانه‌های ریز، کم‌عمق و نزدیک به هم دارند و به‌راحتی امکان برش ورق‌های نازک را هم خواهند داشت.

پیشنهاد آیچوب:

تیغه اره مناسب اره میزی نجاری کدام است؟ | مراقب باشید!

تیغه اره PVC

قسمت‌های تیغه اره گرد را بشناسیم

برای درک بهتر و انتخاب مناسب یک‌تیغ اره گرد شناخت قسمت‌های مختلف آن ضروری است. در ادامه قسمت‌های مهم اره گرد که برای بررسی و مقایسه کاربردی خواهد بود را بررسی می‌کنیم.

شناخت تیغه اره گرد

تعداد دندانه تیغ اره گرد

 تعداد تیغه در اره گرد، بیانگر نوع برش و روش برش‌کاری تیغه است. دندانه‌های بیشتر به معنای برش صاف و نرم، با حجم باربرداری کم است؛ یعنی مقدار باربرداری کمتر و تعداد دفعات باربرداری بیشتر است. تعداد بالای دندانه برای برش صفحاتی مانند MDF و ملامینه بسیار مناسب هستند.

 تعداد تیغه کم‌تر به این معناست که تعداد دفعات باربرداری کم‌تر است؛ اما در هر بار برخورد تیغ اره گرد با متریال، حجم بیشتری برداشته می‌شود. باتوجه‌به ساختار چوب طبیعی و سخت، این تیغه‌ها مناسب چوب خام هستند.

 تیغه با دندانه ریز مناسب برای باربرداری‌های حجیم و سنگین نیست. اگر مجبور هستید با تیغه MDF صفحات چوبی ضخیم را برش دهید، پیشنهاد ما باربرداری آرام است.

تعداد دندانه تیغ اره گرد

فضای بین دندانه‌ها تیغه

هر چه فضای بین دندانه‌ها بیشتر باشد، باربرداری راحت‌تر انجام خواهد شد. به‌عنوان‌مثال در تیغه‌های مخصوص چوب خام فاصله بین دندانه‌ها بیشتر از تیغه MDF است. این تیغه‌ها توان برش سریع چوب‌های ضخیم را دارند.

شکل دندانه تیغه چوب

 خصوصیت دیگری که در بررسی تیغ اره گرد باید در نظر داشت، شکل دندانه‌های آن است. شکل دندانه و زاویه قرارگیری الماسه ها در نوع کارایی تیغه تأثیرگذار است. شکل دندانه مشخص می‌کند که تیغه برای برش عرضی، برش طولی، برش MDF، برش لمینت، برش چوب خام و… ساخته شده است.

 در این بخش تیغه‌های گرد برش را باتوجه‌به شکل دندانه آن معرفی خواهیم کرد. شکل دندانه معمولاً با حروفی مشخص می‌شوند که معمولاً بر روی برخی تیغه درج شده و قابل‌مشاهده هستند. در تصویر امکان مشاهده انواع دندانه‌ها در تیغه‌های مختلف را خواهید داشت.

دندانه (FTG) FLAT TOP GRIND TEETH

این دندانه‌ها در تیغه‌هایی با این خصوصیت صاف هستند و برای تیغه‌هایی استفاده می‌شوند که باربرداری سریع و زیاد اهمیت دارد. برش با این تیغه در جهت موازی با الیاف چوب انجام می‌شود و مناسب تیغه‌های مخصوص چوب خام و سخت هستند.

دندانه (ATB) ALTERNATE TOP BEVEL TEETH

 این تیغه‌ها مانند چاقو عمل می‌کنند. شکل قرار گیره الماسه بر روی هر دندانه به‌صورت مورب و یکی در میان چپ و راست است. افزایش زاویه تیغه کیفیت افزایش می‌دهد؛ اما عمر تیغه را کم می‌کند. از این تیغه‌ها برای برش عرض (فارسی بر)، برش‌های عمومی و برخی برش‌های طولی استفاده می‌شود.

 از این تیغه می‌توان برای برش صفحه، پلای وود، ملامینه، ورق تخته فشرده چوبی (نئوپان) استفاده کرد.

پیشنهاد آیچوب:

آموزش انتخاب بهترین تیغه اره گرد برای ابزار نجاری

انواع تیغه اره دیسکی برای برش چوب و MDF

 

دندانه (Hi-ATB)

این تیغه از دندانه‌هایی با شیب تند (۳۰ تا ۴۵ درجه) تشکیل شده که به‌صورت یکی در میان در کنار تیغه‌های صاف چیده شده‌اند. از این تیغه برای برش ورق‌های ملامینه مناسب است و روکش ملامینه با این تیغه آسیب نمی‌بیند. همچنین از این تیغه می‌توان برای برش چوب سخت و پلای وود استفاده کرد.

دندانه Combination (ATBR)

 تیغه‌های ATBR دندانه‌های ۵۰تایی دارند که این دندانه‌ها به‌صورت دسته‌های ۵تایی چیده شده‌اند که ترکیبی از تیغه‌های ATB و FTG است. تیغه Combination با نام تیغه همه‌کاره هم شناخته می‌شوند.

 مبحث تیغه‌اره‌های دیسکی بسیار گسترده‌تر از مواردی است که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد. امیدواریم این نوشته موردتوجه شما قرار گرفته باشد. لطفاً شما هم تجربیات خود از خرید تیغه اره گرد با همکارانتان در قسمت دیدگاه‌های همین نوشته به اشتراک گذارید.

پیشنهاد آیچوب:

بررسی ۱۱ دلیل ایجاد ترک تیغ اره نواری نجاری + معرفی راهکار

گردآوری و تنظیم: آیچوب

31 نظر در “معرفی انواع تیغه برش چوب و MDF | کدام تیغه بهتر است؟!

  1. امیر گفت:

    سلام من یه اره میزی دارم متاسفانه هنگام برش قسمت هایی از چوب لب پر میشه .. چون بیشتر باهاش برش های ظریف میزنم – چوب حدود یک سانت تا یک و نیم
    مشکل از تیغ اره هست؟ از چه تیغ اره با چه خصوصیاتی باید استفاده کنم؟
    تیغ اره ایی که الان دارم 21 سانت – 24 دندانه هست
    این مشخصات تیغ فعلی هست : 210*30*2.8
    سرعت 7000

    1. آیچوب گفت:

      سلام امیر عزیز
      تیز بودن تیغه کمک می کنه که برش تمیز و بی نقص انجام بشه
      سرعت حرکت دست هم مهمه که قطعه کار رو سریع حرکت بدید یا آروم
      چگالی چوب هم مهمه….
      معمولا چوب هایی که چگالی کم دارند، این مشکل براشون پیش میاد… مثل چوب نراد
      جهت برش هم مهمه، گاهی میشه به تغییر جهت برش از این مشکل جلوگیری کرد.
      اینها مواردی بود که به ذهنم رسید

  2. محسن گفت:

    استاد سلام وقتتون بخیر مناسب تعداد دندانه برای تیغ ۳۰ برای برش چوب های زخیم مثلا ۷ ۸ چه تعداد است؟؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      این کاملا وابسته به عواملی مانند نوع متریالی که برش می دهید.شیوه برش،دور دستگاه و شکل بدنه و تاج تیغه دارد
      تعداد دندانه یکی از ملاک های انتخاب هست
      به کاتالوگ با بروشور سازندگان تیغه مراجعه کنید و ببینید پیشنهاد آن ها برای برش مدنظر شما چه هست

  3. یاسر گفت:

    سلام
    بنده یک دستگاه اره میزی محک دارم با قطر تیغه 210 میلیمتر و تعداد دندانه 24 برای کارهای کوچک چوب استفاده میکنم .
    متاسفانه این تعداد دندانه برش تمیزی رو برای کارهای ظریف چوب نداره ، آیا امکان داره تیغه با دندانه 64 استفاده کنم ؟
    سوال دوم اینکه تیغ برش با قطر 210 چوب یا نیست خیلی کم پیدا میشه ، آیا میشه بجاش از تیغ برش با قطر 200 استفاده کنم ؟ّمشکلی پیش نمیاد ؟
    متشکرم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      بله می تونید. فقط دور دستگاه و دور تیغه رو دقت کنید که دور تیغه کمتر از دور دستگاه نباشد

  4. خیری گفت:

    سلام. آقای مهندس لطفا مرا راهنمایی فرمایید. من جویای نقاله اره میزی هستم . از کجا پیدا کنم.بازار تبریز را زیرورو کردم.مگر جزو قطعات نیست پس چرا پیدا نمیشه؟ البته برند هم مهم نیست با اینحال پیدا نمیکنم.سپاس

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      این نقاله به صورت جداگانه معمولا برای اره میزی های فعلی بازار به سختی پیدا می شود
      در بازار حسن آباد تهران شاید بتوان یافت

  5. علی گفت:

    سلام استاد عزیز.سرعتی که روی تیغه های اره نوشته شده چیست؟دستگاه من ۵ هزار دور است،تیغه ی سرعت کمتر هم میتونم بندازم؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام علی عزیز
      سرعت یا باید برابر باشه، یا کمتر از سرعت دستگاه…

      1. علی گفت:

        خیلی ممنون،واقعا مطالب بسیار مفیدی گذاشتید،و به من خیلی کمک کرده.متشکرم

      2. رضا گفت:

        نه آقا. برعکس. سرعت روی تیغه به هیچ وجه نباید از سرعت دستگاه کمتر باشه. روی تیغه همیشه حداکثر سرعت قابل تحمل تیغه ذکر میشه. بالاتر از اون سرعت احتمال کنده شدن لبه های برشی یا حتی خرد شدن تیغه هست که بسیار خطرناک ه

        1. آیچوب گفت:

          دوست من سرعت روی تیغه آستانه تحمل هست
          سرعت اسپیندل باید کمتر از سرعت ذکر شده باشه

  6. Amin گفت:

    سلام

    واقعا مطالب عالی بود ممنون

    سوالی داشتم در خصوص تیغه های برش ام دی اف

    دقت کردید در اکثر تیغه های برش ام دی اف یک دندونه کاملا صافه اما یک دندونه حالت گرد داره

    یک اینکه نقش دندونه گرد چیه وقتی که دندونه صاف بزرگتره و بیشتر بار رو برمیداره و به عبارتی دندونه گرد سهم خیلی کمتری در برداشتن بار داره

    دو اینکه چطور دندونه های صاف و گرد این تیغه که زاویه ای ندارن بدون اصطلاحا لب پر کردن روکش ملامینه برش میدن؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام امین عزیز
      راستش دلیل این امر رو دقیقا نمیدونیم و مطمئنا شرکت های سازنده دلیل خوبی برای انجام این کار دارند.
      پیشنهاد می کنیم مطلب دیگری که در این مورد منتشر کردیم رو مطالعه کنید، شاید به بخشی از پرسش های شما پاسخ بده…

      چگونه تیغه اره گرد مناسب را انتخاب کنیم؟!

    2. رضا گفت:

      سلام. بیشتر برش بوسیله دندانه های گرد انجام میشه. دندانه های صاف فقط گوشه های باقیمانده را برمی دارند

  7. مرتضی گفت:

    حرف شما درسته ولی ما چون شهرستانیم حتی یه سری چیزای عادی هم به راحتی گیر نمیاد به همون خاطر مجبوریم بیشتر ابزارها مون رو اینترنتی بخریم. این تیغه ها قطر هاشون چقدره؟ و اسم دیگه ای هم دارند؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام مرتضی
      تیغه یک ابزار پرفروش هست و قطعا هر جایی که ابزار یراق باشد تیغه هم یافت می شود

      1. مرتضی گفت:

        سلام اره ولی با این ضخامت پیدا نکردم هر چی گشتم

        1. آیچوب گفت:

          سلام حسن آباد می تونید پیدا کنید. گیتار ساز ها هم از این دیسک استفاده می کنند.

  8. مرتضی گفت:

    سلام دیسکی هست که ضخامت برشش ۱ میلیمتر باشه؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام. دیسک های موسوم به خاتم چنین ضخامتی دارند.

      1. مرتضی گفت:

        از کجا پیدا کنم؟ تو گوگل که چیزی با این اسم نبود

        1. آیچوب گفت:

          سلام
          پیشنهاد می کنم از گوگل کردن دست بردارید و کمی هم بازار را بگردید. گوگل شناختی از بازار ایران ندارد.

        2. shr گفت:

          سلام و عرض ادب.
          استاد من یک عدد مینی سنگ فرز ۱۲۵mm رونیکس دارم و براش یه پایه درست کردم کارم هم زیورالات رزین و چوب هست نهیت برش چوبم طول ده سانت عرض پنج سانت و ضخامت دو سانت هست یه تیغه بمن معرفی بفرمایید که هم برش صاف و هم بدون کنده شدن بمن بده.ممنون و سپاس.

        3. آیچوب گفت:

          سلام دوست گرامی
          لطفا
          لطفا
          لطفا
          این کار رو انجام ندید که بسیار خطرناک هست.
          هیچ پیشنهادی ندارم، به جز استفاده از فارسی بر
          حتی اگر شده دست دوم…

  9. Nikolwoodart@ گفت:

    خدمت دوست عزیزمون یادآوری کنم که این مدل اره چون دور پایینی داره (اگه اشتباه نکنم ۲۷۰۰ دور) پس با استفاده از تیغه مناسب هم باز نمیتونه برش خیلی تمیزی مثل دستگاههای حرفه ای داشته باشه.

  10. عباس گفت:

    سلام من یک دستگاه LF1000 Makita دارم که بصورت پیشفرض یه تیغ اره گرد ۶۰ دندانه کارباید داره که روش نوشته مخصوص چوب شکل دندانه هاش هم از نوع ATB هست ، اما چون من قصد دارم برای برش صفحات mdf از اون استفاده کنم و خیلی مهم هست که لبه های برش لب پر نشه آیا باید از تیغ های ۱۰۰ دندانه که مخصوص mdf هست استفاده کنم؟ شرکت ماکیتا دو دیسک ۱۰۰ دندانه خاص mdf متناسب با سایز این دستگاه ارائه داده که در ایران هم موجود هست که یکی از دندانه های ATB و دیگری از دندانه های TCG استفاده میکند به نظر شما کیفیت برش و دوام کدام دیسک بیشتر هست؟
    D-19071 > TCG یا D-38940 > ATB

    1. آیچوب گفت:

      سلام عباس گرامی
      با توجه به توضیحات تولید کننده، به نظر می رسد TCG گزینه بهتری باشد.

      1. علی گفت:

        سلام استاد گرامی اگر تعداد زیادی تیغ صفحه ای رو کنار هم بزاریم ویک شفت از وسطش رد کنیم وبا یک الکترو موتور بچرخه میشه شاخه درختان رو باش خرد کرد خیلی ریز
        ممنون

        1. آیچوب گفت:

          درود بر شما
          پیشنهاد نمی کنیم
          هر تیغی و با هر آلیاژی مناسب این کار نیست.
          امکان شکستن تیغه های HSS وجود داره

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )