تیغه ابزار برشی, فارسی‌بر, معرفی ابزار, ویدئو

فیلم آموزش نحوه نصب و تعویض تیغ فارسی‌بر نجاری

فیلم آموزش نحوه نصب و تعویض تیغ فارسی بر نجاری

 تعویض تیغه اره فارسی‌بر در دستگاه‌های فارسی‌بر نجاری به‌منظور تیزکردن تیغه کند شده انجام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید هر چه تیغ اره فارسی‌بر تیزتر باشد، نتیجه بهتری در زمان‌برش کاری خواهید داشت.

 تیغه اره در هر ابزاری یک قطعه مصرفی است که پس از مدتی به دلیل کند یا کثیف‌شدن نیاز به تیزکردن دوباره (به انگلیسی: Resharpening) یا تمیزکردن دارد.

 علاوه بر این برای داشتن یک برش حرفه‌ای به‌ازای متریال‌های مختلفی مانند چوب طبیعی، ام‌دی‌اف، چندلایی‌های چوبی و… نیاز به تیغ‌های مختلفی داریم. در این آموزش تعویض اصولی و ایمن تیغ اره فارسی‌بر را یاد می‌گیرید.

ویدئو فارسی آموزش مرحله به مرحله تعویض تیغه اره فارسی‌بر نجاری

 

در این ویدئو تمام نکات ایمنی و فنی که برای تعویض تیغه اره فارسی‌بر نیاز دارید را جز به جز و مرحله‌به‌مرحله آموزش دادیم.

ترافیک مصرفی شما برای دیدن این ویدئو نیم بها محاسبه می‌شود!

 

پیشنهاد مطالعه آموزش‌های بیشتر در مورد فارسی‌بر نجاری:

راهنمای کامل انتخاب و خرید فارسی‌بر نجاری
آموزش کار با فارسی‌بر برای تازه‌کارها و آماتورها
راهنمای انتخاب و خرید تیغ مناسب برای اره فارسی‌بر
آموزش نحوه نصب و تعویض تیغ اره فارسی‌بر
آموزش تنظیم زاویه فارسی‌بر | ساخت کلیشه ۱۵ درجه
نحوه اجرای زاویه‌های بسیار دقیق با فارسی‌بر
انواع روش‌های برش در فارسی‌بر نجاری
نحوه برش سری‌کاری با اره فارسی‌بر نجاری
اصلی‌ترین دلیل خطای اره‌های فارسی‌بر چیست؟
آموزش ساخت شابلون برای برش دوبل چوبی با فارسی‌بر

 

 

نکته ایمنی قبل از عوض کردن تیغ فارسی‌بر

تعویض تیغ هر ابزاری ذاتاً یک کار خطرناک است که به معنای واقعی نیاز به آموزش دارد. هم باید تیغه مناسب را بشناسید و هم باید از ساختار درست تعویض تیغه و ایمنی آن اطلاعات کاملی داشته باشید. ساده بگوییم کاری نیست که با سعی و خطا بتوانید پیش روید و ریسک بسیار بالایی برای سلامت دستگاه و ایمنی اپراتور دارد.

قبل از تعویض تیغه فارسی‌بر منبع برق را جدا کنید

قبل از تعویض تیغه فارسی‌بر یا هر ابزاری اگر برقی است دوشاخه آن را جدا کنید و کنار دستگاه قرار دهید و اگر شارژی است باتری آن را جدا و کنار دستگاه قرار دهید. به قطع بودن فیوز و یا روشن نبودن سوئیچ ابزار به‌هیچ‌عنوان اکتفا نکنید.

ساختار دستگاه را قبل از تعویض تیغ فارسی فر کامل بررسی کنید

برای شروع تعویض اگر بار اولی است که اقدام می‌کنید با گوشی موبایل از تیغه و گارد عکس بگیرید تا برای بستن مجدد کار در صورت نیاز راهنمای شما باشد. گر چه این تعویض خیلی ساده است؛ اما این کار را می‌توانید به‌عنوان یک عادت خوب بیاموزید.

با تسلط کامل بر فارسی‌بر شروع به کار کنید

در قدم بعدی باتوجه‌به فشاری که به فارسی‌بر برای تعویض تیغه وارد می‌شود پیش‌بینی تغییر مکان یا افتادن یا تغییر زاویه فارسی را داشته باشید تا با حرکت ناگهانی غافلگیر نشوید.

جدا کردن گارد محافظ تیغه فارسی‌بر

برای تعویض تیغ در اره فارسی‌بر ابتدا باید گارد محافظ آن را جدا کنید که این جدا کردن در مدل‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد اما فقط در حدی که دسترسی ایمنی به پیچ و فلنج تیغه به شما بدهد کافی است و بیش از آن نیاز به جدا کردن گارد ندارید.

جدا کردن گارد محافظ تیغه فارسی بر

پیدا کردن قفل کن اسپیندل فارسی‌برای تعویض تیغ فارسی‌بر

 برای تعویض تیغه اره فارسی‌بر پشت گیربکس و روی بدنه فارسی را بررسی کنید و به دنبال شسی قفل‌کن محور فارسی‌بر باشید. اگر این ضامن وجود داشته باشد که بسیار عالی است؛ اما اگر وجود نداشت یک تکه چوب روی سینی فارسی‌بر قرار دهید و تیغه را به آن تکیه دهید.

 بعضی فارسی‌برها ممکن است؛ مانند اره دورکن برای تعویض نیاز به دو آچار مخصوص داشته باشند که تعویض تیغ در چنین مواردی احتمال برخورد دست با آج تیغه را افزایش می‌دهد.

قفل کن اسپیندل فارسی

 

با آچار مخصوص آماده برای باز کردن تیغ فارسی‌بر شوید

 در زمان تعویض تیغه اره فارسی‌بر هم‌زمان با نگه‌داشتن شسی نگه دارنده محور؛ تیغه فارسی‌بر را کمی به سمت جلو یا عقب بچرخانید تا صدای جاافتادن قفل اسپیندل را بشنوید. در این حالت محور قفل می‌شود؛ ولی باید برای قفل ماندن محور شسی همچنان تحت‌فشار باشد.

 با دست دیگر و با استفاده از آچار مخصوص همراه فارسی‌بر که معمولاً آچار آلن هست پیچ روی فلنچ را به سمت ساعت‌گرد فشار دهید تا باز شود.

باز کردن تیغ فارسی بر

 اگر به هر دلیلی باز نشد تلاش کنید با اسپری DW40 محل را آغشته کنید و پس از ده دقیقه دوباره امتحان کنید. اگر باز هم مقاومت وجود داشت که بعید است می‌توانید با چند ضربه خیلی سبک به پشت آچار آلن پیچ را باز کنید.
توجه داشته باشید که این پیچ مستقیم به محور متصل به چرخ‌دنده مقابل متصل است و فشار بیش از حد می‌توانید به نشیمنگاه بلبرینگ محور به‌راحتی آسیب وارد کند و باتوجه‌به آلیاژ خشک پوسته گیربکس باعث شکستن آن شود.

 به‌طورکلی این پیچ با فشار مچ دست باز می‌شود و اگر نشد تلاش برای فشار بیش از حد به آن نکنید. نکته تجربی دیگر اینکه آچار آلن را ابتدا کامل وارد مادگی پیچ آلن خور کنید و بعد باز کنید تا سر آچار و پیچ هرز نشود.

 با کمی چرخاندن پیچ شل می‌شود و ابتدا پیج و سپس فلنج را جدا کنید. اگر با وجود تلاش پیچ باز نشد از بکس ایمپکت برای باز کردن پیچ استفاده کنید.

پیچ تیغه فارسی بر

تمیز کردن مهره و فلنج را فراموش نکنید

 پس از جداکردن تیغه بوشینگ پشت تیغه را هم می‌توانید ببینید که پیشنهاد می‌کنیم که خارج شود و پس از تمیزکردن دوباره برگردانده شود.

 در چنین مواردی که اقدام به تعویض تیغه می‌کنید باتوجه‌به اینکه دسترسی شما به نقاطی از دستگاه فراهم می‌شود، تمیزکردن آن نقاط را همیشه مدنظر قرار دهید.

 در زمان تعویض تیغه اره فارسی‌بر برای جاانداختن دوباره تیغ پس از تمیزکردن یا تیز شدن و یا تغییر نوع تیغ حتماً محور، زیر فلنچ و زیر پیچ را با اسپری یا با کمی تینر و مسواک تمیز کنید.

از تیغ مناسب دستگاه فارسی‌بر استفاده کنید

قبل از استفاده از تیغ جدید مواردی مانند قطر تیغ، قطر سوراخ وسط تیغ و سازگاری تعداد دور درج شده روی تیغ و دور نوشته شده روی پلاک موتور را بررسی کنید.

جهت دندانه های تیغ فارسی‌بر به کدام سمت باشد؟

 جهت برش در فارسی‌بر به سمت داخل فارسی‌بر است و به‌صورت ساعت‌گرد می‌چرخد؛ بنابراین در جاانداختن تیغه این جهت را رعایت کنید. در تیغه‌های اصلی قسمتی که پرینت شده هست و اطلاعات تیغه درج می‌شود باید به سمت بیرون باشد. همچنین عاج تیغه‌ها باید به سمت پایین و سمت صفحه فارسی‌بر باشد و نه به سمت بالا.

بستن فلنج و بستن پیچ تیغ فارسی‌بر

پس از جاانداختن تیغ مهره فلنج تمیز شده و با دست پیچ را سفت کنید. در مرحله بعدی مانند حالت باز کردن، شسی قفل‌کن تیغه را نگه دارید و با آچار آلن خلاف جهت ساعت (به سمت پشت دستگاه) آن را سفت کنید و در آخرین مرحله گارد محافظ تیغه را دوباره نصب کنید.

بستن فلنج و بستن پیچ تیغ فارسی بر

قبل از روشن کردن دستگاه فارسی‌بر آن را تست کنید

 برای تعویض تیغه اره فارسی‌بر قبل از روشن‌کردن دستگاه در حالت خاموش یک‌بار گارد دستگاه را آزمایش کنید.

 و پس از اطمینان از کارکرد درست گارد تیغه یک استارت 10 ثانیه داشته باشید و تیغه و صدای دستگاه و لرزش فارسی‌بر را بررسی کنید.

 پس از نصب تیغه بهتر است بررسی کنید که آیا تیغه تاب دارد یا خیر که این کار با قراردادن تکه چوب صاف کنار تیغ قابل‌بررسی است. این تاب می‌تواند ناشی از تیغه، بوشن پشت تیغه، فلنج یا خط محور اسپیندل باشد که می‌توان با تغییراتی بخشی از آن را حل کرد.

 اگر درخواست‌ها برای این آموزش زیاد باشد حتماً در این مورد هم ویدئویی خواهیم ساخت.

 

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )