اره, اره نواری/فلکه, تیغه ابزار برشی, معرفی ابزار

بررسی ۱۱ دلیل ایجاد ترک تیغ اره نواری نجاری + معرفی راهکار

دلیل ایجاد ترک تیغ اره نواری نجاری

 ترک تیغ۱ اره نواری یا شاید بهتر است بگوییم شکستن تیغ اره نواری یکی از مشکلات رایج در صنعت چوب و نجاری است. این مشکل معمولاً در فصل زمستان نمود بیشتری دارد و نجارها را کلافه و سردرگم می‌کند.

 ایجاد ترک ریز در تیغ اره نواری به‌مرور زمان موجب شکستن تیغه هم می‌شود و باید هرچه زودتر نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد. در این نوشته به بررسی دلایل ایجاد ترک روی تیغ اره نواری می‌پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید و به تجربیات خود بیفزایید.

 نکتهٔ اولی که در مورد ایجاد ترک تیغه اره باید در نظر داشته باشید این هست که یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد ترک روی تیغه تغییرات دمایی شدید هست. زمانی که تیغ اره گرم و در حال کار از حرکت باز می‌ایستد و در اثر سرمای زیاد محیط زود خنک می‌شود، امکان ایجاد ترک در آن بسیار بالا است.

 همچنین ترک زمانی روی تیغه ایجاد می‌شود که زمان زیادی از عمر آن گذشته باشد. ترک تیغ اره نواری مشکلی جدی است که اگر تعداد آن زیاد باشد، باید تیغ اره نواری را دور بی اندازید.

 ترک گرفتن تیغه دلایل مختلفی دارد و نمی‌توان یک دلیل مشخص را برای به‌وجودآمدن آن نام برد. پس لطفاً بادقت این نوشته را مطالعه کنید و سعی در حل این مشکلات نمایید. با رعایت این موضوعات می‌توانید از ایجاد ترک روی تیغ اره فلکه جلوگیری کنید.

بخش راهنمای تیغه را درست تنظیم کنید!

 یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد ترک روی تیغه این هست که شما بخش راهنمای تیغه را به‌خوبی تنظیم نکرده‌اید و همین مورد باعث بازی‌کردن بیش از حد تیغه و ایجاد فشار و تنش زیاد بر روی آن شود. شما باید بلبرینگ‌ها یا چوب‌های راهنمای تیغه را نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک به تیغه تنظیم کنید.

 متأسفانه باتوجه‌به اینکه در اره نواری‌های تولید شده در ایران به‌جای بلبرینگ از چوب استفاده می‌کنند، اصطکاک زیادی ایجاد می‌شود و همین مورد دمای تیغه را به‌شدت بالا می‌برد. پیشنهاد می‌کنیم از راهنمای تیغه بلبرینگی استفاده کنید و اینکه خودتان یک نمونه بلبرینگی بسازید.

زمان کار با اره فلکه‌ای زیاد هست

 هرچه زمان بیشتری با دستگاه کار کنید و برش‌های سنگین و سریع انجام دهید، تیغه گرم‌تر می‌شود. اگر تیغه بسیار گرم باشد و دمای محیط پایین، تیغه ترک می‌گیرید. معمولاً از این دست مشکلات در فصل زمستان ایجاد می‌شود. شما باید برای حل این مشکل دمای کارگاه را بالاتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارید.

 در فصل تابستان این مشکل بسیار کمتر ایجاد می‌شود. پیشنهاد می‌شود به‌محض اتمام کار برش، تیغ دستگاه را شل کنید.

علت ترک تیغ اره نواری

تیغه اره را بیش‌ازحد سفت نکنید

 برخی اره نواری‌ها دارای یک نشانگر هستند که می‌توان مقدار فشار موردنیاز برای بستن تیغه را تنظیم کرد. متأسفانه در اره نواری‌های تولید شده در بازار این هیچ نشانگری وجود ندارد و قاعدتاً باید مادرزادی به این موضوع تسلط داشته باشید!

 اگر تیغه بیش از حد محکم شده باشد، احتمال ایجاد ترک بر روی تیغه بسیار زیاد هست. پیشنهاد می‌کنیم مقدار استاندارد فشار موردنیاز برای بستن تیغه را از اساتید قدیمی بپرسید.

سرعت و قدرت خوراک دهی را تنظیم کنید

 باتوجه‌به اینکه در اره نواری، حرکت قطعه کار توسط اپراتور انجام می‌شود، مقدار فشار موردنیاز هم باید به‌صورت دستی و حسی تنظیم شود. شما باید باتوجه‌به نوع چوب (چگالی آن)، قدرت دستگاه و تیز بودن تیغه، سرعت حرکت قطعه کار را تنظیم نمایید.

 در صورتی که به تیغه فشار بیش از حد وارد شود، تیغه بیش از حد گرم می‌شود و در اثر این تنش‌ها ترک ایجاد می‌شود. به‌آرامی کارتان را انجام دهید و با ایجاد فشار زیاد به دستگاه سلامتی خودتان را به خطر نی اندازید.

خرابی یاتاقان و لرزش فلکه های اره نواری

 کارکرد درست فلکه هم در برش درست و عمر بیشتر تیغه تأثیر دارد. اگر فلکه لقی، تاب یا لرزش داشته باشد به تیغه فشار وارد می‌شود و احتمال ترک گرفتن تیغه بالاتر می‌رود.

 اگر در ساختار فلکه مشکلی مشاهده نمی‌کنید، حتماً یاتاقان فلکه را بررسی کنید. در صورتی که یاتاقان لرزش داشته باشد عملکرد تیغه با مشکل مواجه می‌شود. حتماً با پمپ گریس یاتاقان دستگاه را شارژ کنید تا خشک کار نکند.

 اگر یاتاقان مشکل دارد، حتماً آن را تعویض کنید.

کثیف بودن فلکه اره نواری

 در اره نواری‌های مدرن توجه ویژه‌ای به تمیز کارکردن دستگاه می‌شود. معمولاً در کنار فلکه بالا و پایین یک برس پلاستیکی وجود دارد که خاک‌اره حاصل از برش را از روی فلکه تمیز می‌کند. هرچه اصطکاک کمتری وجود داشته باشد، گرمای کمتری ایجاد می‌شود و قطعات مکانیکی بهتر کار می‌کنند.

 معمولاً نجارها با پاشش گازوئیل روی فلکه و تیغه و سپس با استفاده از یک کاردک فلزی گردوخاک بین تیغه و فلکه را تمیز می‌کنند. البته این کار بسیار خطرناک هست و می‌توان با نصب یک نوار فلکه، مقداری از این مشکل کم کرد.

تیغ اره نواری

سرعت دستگاه بیش‌ازحد زیاد است

 برخی دوستان با تغییراتی در دستگاه، سرعت چرخش تیغه را بالاتر می‌برند تا برش تمیز و سریع داشته باشند. این کار باعث افزایش حرارت تیغه و ایجاد ترک و شکستن آن می‌شود. در دستگاه‌های خطرناکی مانند اره نواری، نباید پا را از استانداردهای رایج فراتر نهاد و با تغییرات این‌چنینی ایجاد مشکل کرد.

 پیشنهاد می‌کنیم ازاین‌دست کارها بپرهیزید و دستگاهی قوی‌تر تهیه کنید.

چپ و راست تیغه زیاد است

یکی از مراحل تیز کردن تیغه، تنظیم چپ و راست دندانه‌های آن هست. اگر مقدار چپ و راست تیغ اره نواری بیش از حد زیاد باشد، به تیغه فشار وارد می‌شود. این تنش و فشار و گرمای زیاد موجب ترک گرفتن تیغ اره فلکه‌ای می‌شود. پس حتی در چپ و راست تیغه هم نباید زیاده‌روی کرد.

جنس تیغ اره خوب نیست

درنهایت اگر مطمئن هستید که هیچ‌یک از موارد فنی بالا موجب خرابی تیغه نشده است، حتماً از فروشگاه دیگری تیغه‌ای با برند دیگر تهیه کنید. شاید محصولی که شما خریداری کردید از کیفیت لازم برخوردار نیست.

دلیل ایجاد ترک تیغ اره فلکه نجاری

جمع‌بندی پایانی مشکل ایجاد ترک روی تیغ اره نواری

 اگر این نوشته را کامل خوانده باشید، احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که دلیل اصلی ترک گرفتن تیغه اره نواری تغییرات دمایی شدید هست. در مرحله اول باید بیندیشید که علت گرم‌شدن بیش از حد تیغه چیست؟ سپس این مشکل را برطرف کنید. البته نمی‌توان از گرم‌شدن تیغه جلوگیری کرد؛ اما می‌توان جلوی شوک ناگهانی گرم و سردشدن دستگاه را گرفت.

 باتوجه‌به اینکه این مشکل معمولاً در فصل زمستان ایجاد می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم دمای کارگاه را متعادل نگه دارید تا از این شوک‌های دمایی جلوگیری شود.

 لطفاً شما هم اگر تجربه‌ای درزمینهٔ کار ایجاد ترک روی تیغه دارید، در قسمت دیدگاه‌های این نوشته با ما در میان گذارید.

منبع: آیچوب

17 نظر در “بررسی ۱۱ دلیل ایجاد ترک تیغ اره نواری نجاری + معرفی راهکار

  1. 09375582128 گفت:

    سلام ببخشید یک سوال داشتم
    من اره فلکه ۶۰ دارم بعضی ها میگن وقتی تیغه اره فلکه پاره میشه موقع کار باید فورا فلکه بالای رو نگه داشت از بغل این عمل درست است یا باید فلکه خودش بایستد بهتر است

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      اگر تیغه پاره شد، خودتون رو از دستگاه دور نگه دارید.
      به هیچ عنوان نزدیک نشید به دستگاه

      1. 09375582128 گفت:

        ببخشید سوالم این بود که اگر اره فلکه تیغه پاره کرد فلکه بالایی آسیب نمی بیند آن را نگه داریم یا چه عملی انجام دهم که فلکه خراب نشود

        1. Khorami گفت:

          درود بر شما
          خیر
          برای فلکه هیچ مشکلی به وجود نمیاد
          ساختارش بسیار قوی هست

  2. مصطفی گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت همه مخصوصاً برو بچه های آیچوب من که مهمترین دلیل ترک خوردن اره اونم از نوع ترک های زیاد و ریز روی یک تیغه اره نواری رو تو تیز کردن و چپ و راست کردن می‌دونم چون خیلی به خودم ثابت شده مخصوصاً تیز کردن چه با سوهان و چه با سنگ موفق و پیروز باشید

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما مصطفی عزیز
      خیلی جالبه
      احتمالا به دلیل تنش حرارتی باشه!

  3. رمان گفت:

    سلام همکارای عزیز
    یک علت مهم واسه ترک ورداشتن زدن نفت هستش که بعضی از دوستان اطلاعی ندارن و موقع برش کاری نفت میزنن باعث ترک خوردن میشه مخصوصا وقتی تیغ رو هم شل نکرده باشن .
    همیشه از گازوئیل استفاده کنید .

  4. اردلان گفت:

    سلام به همکی

  5. بهنام رفیع‌نژاد گفت:

    سلام و احترام
    من یک فلکه‌ی متابو ۴۰۰ وات به تازگی خریدم، کارم ساخت ساز هست و برای ورقه کردن چوب توت ازش استفاده کردم و یک روز کامل باهاش کار کردم، برش‌های حداکثر تا ده سانت (حداکثر برش دستگاه)، یک چوب توت کهنه و نه چندان سنگین،
    در طی کار کردن حدود ۵ تیغه عوض کردم، تیغه‌ها خیلی زود ترک می‌خورد و برش رو دچار مشکل می‌کرد، منم با مشاهده اولین ترک‌ها تیغه رو عوض می‌کردم،
    تیغه‌هایی که استفاده می‌کنم دست دوم هست، چون تیغ کوچکی روش نصب میشه، با پیشنهاد اره تیز کن تصمیم گرفتیم از تیغه‌های دست دوم استفاده کنیم، باقی مانده‌ی تیغه‌های شکسته، عرض حدودیشون هم ۱ونیم سانت هست. طول تیغه‌ی دستگاه من هم ۱۷۱ سانتی متر است
    نکته‌ی دیگه اینکه دستگاه متابو خیلی در بسته و کیپی داره و خاک اره ناشی از برش داخل دستگاه جمع میشه و من متاسفانه مکنده ندارم که بتونم بهش وصل کنم و غبار روبی کنم. جای مکنده روی دستگاه تعبیه شده.
    با توجه به نکته‌هایی که عرض کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که بتونم از دستگاه به خوبی استفاده کنم.
    آیا راهی هست که از ترک خوردن و شکستن تیغه ها بشه جلوگیری کرد؟ آیا بستن نوار روی فلکه‌ی دستگاه و قرار دادن تیغه روی اون کمکی می‌کند؟
    سپاسگزارم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      برای چوب توت این دستگاه ها مناسب نیست
      انتخاب خوبی نداشتید
      تیغه کند نمی شه ممکنه به دلیل تنظیم نکردن تیغه روی فلکه چپ و راست اون از بین رفته باشه و در نتیجه تیغه هنگام برش داغ می کنه و در نهایت با ایجاد تنش ترک بر میداره
      اره فلکه 40 یا 60 ایرانی یا دست دوم ایتالیایی بگیرید بهتر هست

  6. رضا گفت:

    سلام کند بودن اره به نظر من یکی از دلایل اصلی پاره شدن اره هست و شل نکردن اره بعد کار

  7. حسین گفت:

    سلام استاد من امروز نوار اره فلکه ایم شکست اره فلکه 12اینچ ایرانی دارم
    چند ثانیه قبل از شکستن متوجه شدم (من پشت دستگاه نبودم از بغل دیدم) بازی می‌کرد تیغه هی جلو عقب میشد درحدچندمیل بقولیحرکتش با تاب بود بعد 3یا4ثانیه با صدای بدی شکست از ناحیه جوش هم نشکست از بخش یکنواخت دوتیکه شد ممنون میشم اگه علتش روبگید ویااینکه میتونم جوشش بزنم با اینورتر خانگی؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام حسین عزیز
      تیغه اره فلکه رو شما نباید جوش بزنید… مجموعه های اره تیز کنی در همه شهر ها هستند که با دستگاه های مخصوص و دقیق عملیات جوش تیغ اره نواری رو انجام میدن.
      پیشنهاد می کنیم مطلب زیر رو مطالعه کنید. دلایل شکستن تیغه در این مطلب وجود داره…
      پاسخ به پرسش های شما در خصوص مشکلات کار با اره نواری یا اره فلکه!

  8. مرتضی گفت:

    عرض سلام و ادب خدمت شما دوستان عزیز.
    ضمن تشکر از مطالب مفید و دقیق شما
    خیلی دقیق و استادانه به اکثر مواردی که باعث ترک خوردن
    اره نواری میشود اشاره کردید..
    اما به نظر بنده نجاری که توانایی انجام به موقع تیز و چپ و راست کردن اره خود را ندارد(فنی نیست)نباید انتظار داشته باشد که یک اره ماهها برایش کار کند و نشکند.آن هم با این
    اجناس قلابی و بی کیفیت..
    اره ای که با سوهان تیز میشود نسبت به اره ای که با سنگ تیز میشود دوام بیشتری دارد و دیر تر آلیاژ خود را از دست می‌دهد.اینکه اره با چه سنگی و با چه کیفیتی تیز شود در ترک اره خیلی موثر است.
    ختم کلام؛ اره ای که یک نجار حرفه ای آب بندی،تیز و چپ و راست میکند با اره ای که یک اره تیز کن که در عمرش حتی یک چوب هم برش نزده.. تفاوتیست از زمین تا آسمان…
    موفق باشید.

  9. احمد گفت:

    ممنون از اشتراک مطالب مفیدتان.

  10. مجید گفت:

    سلام
    اگر بلبرنگهای فلکه کچلی داشته باشه باعث ترک خردن تیغ اره میشه.اگر دو فلکه مماس با یکدیگر نباشند باعث ترک خردن تیغ اره میشه که باید با کشیدن ریسمان به صورت ضربدری مشکل رفع بشه

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما مجید عزیز
      از اشتراک گذاری این تجربیات سپاسگزاریم.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]