ابزارهای فرز, پرداخت‌, معرفی ابزار, مینی فرز, ویدئو

نکات فنی تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش | +ویدئو

نکات فنی تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش

 تبدیل مینی فرز به پولیش درست هست؟ بررسی توان، ارگونومی، آداپتور تبدیل، ایجاد حرارت، دیمر سرعت و چالش‌های تبدیل مینی فرز به پولیش و…

 آیا می‌توانم از مینی فرز به‌جای پولیشر استفاده کنم؟ جواب فوری و شفاف برای چنین سؤالی خیر است. شما نمی‌توانید از مینی فرز یا فرز برای پولیش کردن سنگ و چوب و فلز استفاده کند؛ اما با رعایت شرایطی می‌توانید تا حدودی با مینی فرز به کیفیت پولیشر نزدیک شوید.

 به هر روی اگر سطح کیفی کاری که انجام می‌دهید بالا است، اگر عادت به ارائه کار شلخته ندارید، اگر برای زیبایی و کیفیت کار خود ارزش قائل هستید قطعاً باید از ابزار متناسب با کارتان استفاده کنید از جمله پولیشر اما اگر نه همان مینی فرز برای ارائه کارهای آماتوری و معمولی و بی‌کیفیت کفایت می‌کند.

 ابتدا تعریفی داشته باشیم از هر دو دستگاه و کاربری هر یک و سپس به ارائه دلایل برای عدم استفاده از مینی فرز به‌جای پولیشر می‌پردازیم.

مینی فرز چیست و به انگلیسی چه می‌شود؟

 مینی فرز نامی است که در ایران به فرزهای کوچک آهنگری یا سنگ‌بری داده شده است و مدل سبک‌تر و کم‌توان‌تر فرزهای بزرگ‌تر است.

 نامی که در دنیا این ابزار را به آن می‌شناسند Angle grinder است که واژه Angle به معنی زاویه اشاره به حالت زاویه‌دار بودن محور اسپیندل نسبت به محور موتور این دستگاه دارد و Grinder هم به ساب زدن سطوح اشاره می‌کند.

کار مینی فرز چیست؟

 فرز و مینی فرزها ابزارهای بسیار پر کاربردی در صنایع فلز، سنگ و چوب و هر صنعتی هستند که به‌نوعی ساختن در آن ایجاد می‌شود.

 در فرزها و مینی فرزها می‌توان با اتصال یکی از صدها نوع صفحه و چرخی که برای آن ساخته شده است برای ایجاد برش‌کاری، ساب زدن سطح، رنگ‌زدایی، زنگ‌زدایی و ایجاد بافت (تکسچر) اقدام کرد.

تماشا آنلاین ویدئو نکات فنی تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش

تماشا این ویدئو با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

پولیشر چیست و معنی آن به انگلیسی چه می‌شود؟

 پولیشر یک واژه با گسترده کاربرد بزرگی در صنعت است که در ساختار بسیار شبیه به فرزهای سنگ‌بری و آهنگری است؛ اما تغییراتی در آن برای داشتن دور و گشتاور مناسب پولیش‌کاری و همچنین تغییراتی در ارگونومی آن داده شده است.

 در صنعت چوب پولیشر ابزاری برای پرداخت اولیه چوب و لایه‌برداری نسبتاً دقیق از روی انواع چوب و سطوح است که در مرحله پرداخت و قبل از آماد سازی زیر کار و رنگ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 بسیاری از خط و خش‌هایی که روی چوب و پس از خروج از دستگاه‌هایی مانند رنده و گندگی و اره فلکه ایجاد می‌شود ابتدا باید توسط پولیشر هموار و سپس به انواع سنباده (لرزان و گرد لرزان و…) سپرده شوند.

 در این صنعت از پولیشر برای سنباده‌کاری، رنگ‌برداری از سطوح و ایجاد براقیت روی لایه‌های وارنیش برای داشتن حالت شیشه‌ای نیز استفاده می‌شود. پولیشر همچنین در دیگر صنایع مانند سنگ و فلز برای سنباده‌کاری، پرداخت و لایه‌برداری‌های کم و ایجاد حالت صیقلی روی سطوح کاربرد دارد.

 در فارسی هنوز معادلی برای پولیشر ساخته نشده و پولیشر یک واژه انگلیسی (در انگلیسی: Polisher) و به معنی صیقل دهنده یا جلادهنده است و به‌صورت پالیشر (ر تقریباً حذف می‌شود) تلفظ می‌شود.

 نظر دیوالت در مورد این سؤال چیست؟
از دیوالت پرسیدیم که آیا امکان استفاده از مینی فرز به‌جای پولیشر را داریم که جواب محکم و واضحی دادند. پاسخ خیر بود و دیوالت پیشنهاد ابزار اختصاصی برای پولیش کاری دشت و از مینی فرز به دلیل داشتن دور بالا برای پولیش کاری بر حذر داشت.

ماشین پوست

تفاوت های مینی فرز و پولیشر چیست؟

در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو ابزار بسیار پرکاربرد می‌پردازیم تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را با رویکردی کاملاً فنی و تجربی بگیرید.

تفاوت های مینی فرز و پولیشر

تفاوت در کاربرد مینی فرز و دستگاه پولیش

مینی فرز گسترده وسیعی از کاربرد دارد و با صدها نوع صفحه (Disc) و چرخی (wheels) که برای آن ساخته شده است از برش تا ساب و رنگ‌بری و تیزکردن و براشینگ را انجام می‌دهد، اما پولیشر یک ابزار اختصاصی و ویژه شده برای پولیش کاری است و هر قسمت از آن چه در ظاهر و ارگونومی چه در آپشن‌ها و قطعات الکتریکی و مکانیکی برای پولیش کاری ساخته شده است.

تفاوت در شیوه حرکت صفحه مینی فرز و پولیشر

 تفاوت اول در شکل گردش صفحه است. در همه مینی فرزها مرکز صفحه برش یا ساب یا هر صفحهٔ دیگر به‌وسیله فلنج یا مهره به اسپیندل متصل می‌شود و صفحه و محور اسپیندل کاملاً هم مرکز هستند و هیچ لنگی هنگام چرخش وجود ندارد.

 اما در پولیشرها این حالت الزاماً وجود ندارد و به جز پولیشرهای روتاری در مابقی پولیشرهای دوئال اکشن یا مولتی اکشن ها از این هم مرکز بودن مستثنا هستند و می‌توانند بدون چرخش (حالت اوربیتال) یا حالت‌های هم‌زمانی چرخش و غیر مرکزگرا (off-center) داشته باشند.

تفاوت در وزن مینی فرز و پولیشر

مینی فرزها بیشتر از 2.5 کیلوگرم وزن ندارند؛ اما پولیشرها هم جثه بزرگ‌تر و هم وزن بیشتری دارند. پولیشرهای رایج در بازار فارغ از اندازه صفحه و توانی که دارند وزن متوسطی حدود 3.5 تا 4 کیلوگرم دارند.

شیوه متفاوت دست گرفتن در مینی فرز و پولیشر

 ارگونومی مینی فرز و پولیشر باتوجه‌به نوع کاربری هم کاملاً متفاوت است. تمام مینی فرزهای موجود دارای یک دسته کمکی با قابلیت جابه‌جایی هستند.

 اگر راست‌دست باشید برای ساب زدن دسته کمکی را سمت چپ مینی فرز متصل می‌کنید. با دست چپ دسته کمکی و با دست راست بدنه مینی فرز را می‌گیرید طوری که انگشت شست راست به سمت کلید روشن و خاموش باشد و هر لحظه آماده خاموش‌کردن مینی فرز باشید.

 و برای برش‌کاری با مینی فرز در راست‌دست‌ها دسته مینی فرز را سمت راست دستگاه متصل می‌کنید و جاگذاری دست‌ها مانند حالت پولیش کاری است؛ اما این بار مینی فرز را به‌صورت عمود روی محل برش قرار می‌دهید.

 اما در پولیشرهای مرسوم فقط از حالت ساب زدن و پولیشینگ استفاده می‌کنیم و مانند مینی فرز حالتی برای برش وجود ندارد. علاوه بر این در بسیاری مواقع در پولیشرها از دسته کمکی استفاده نمی‌شود و برای کنترل بهتر و مؤثرتر فشار دست چپ‌ روی پیشانی پولیشر و روی پوسته گیربکس دستگاه است و به همین دلیل شرکت‌های سازنده روی پوسته گیربکس پولیشر را با عایق‌های لاستیکی ضد حرارت پوشش می‌دهد.

 در همه پولیشرها فشار به سمت قسمت مرکزی اسپیندل و معطوف هست و حتی در نمونه‌های موتور ایستاده و تفنگی هم تلاش می‌شود کنترل از طریق دودسته کمکی و با همین منظور انجام شود.

ارگونومی متفاوت مینی فرز و پولیشر برای پولیش کاری

 گیربکس مینی فرز و پولیشر کاملاً متفاوت طراحی شده‌اند طوری که پولیشرها به‌ازای دور کمتر دارای چرخ‌دنده بزرگ‌تری برای ایجاد گشتاور بالا هستند.

 گشتاوری که پولیشرها ایجاد می‌کنند باتوجه‌به اندازه بلندی (در طول) دارند به‌راحتی توسط کاربر کنترل می‌شود؛ اما در مینی فرزها به دلیل طول کوتاه این کنترل بسیار مشکل و خطرناک خواهد بود.

ایجاد حرارت زیا در پولیش کاری با مینی فرز

 از عوامل مهم کاهش دور در پولیشرها علاوه بر قابلیت کنترل ساده‌تر پولیشر عدم ایجاد حرارت زیاد ناشی از سایش است.

 در مینی فرزها تعداد دور بالا باعث ایجاد حرارت زیادی در سنباده‌کاری یا پولیش کاری خواهد شد که آسیب زیادی به سطح کار وارد می‌کند.

حاشیه خطای بالاتر در پولیش کاری با مینی فرز

 مینی فرز دور بالاتر و ارگونومی بسیار بدی برای پولیش کاری دارد و همین دور 2.5 تا 3 برابری مینی فرز باعث می‌شود فرصت خطای کمتری داشته باشید و با کوچک‌ترین غفلت یا حرکت دست اشتباه یا در برخورد با میخ یا گره و از کنترل خارج‌شدن مینی فرز آسیب شدیدی به کار وارد کنید.

 در بسیاری مواقع ترمیم و جبران آن سخت خواهد بود (شخصاً 15 سال پیش تجربه چنین آسیبی را به یکی از تابلوهای معرقی که سه ماه برای ساختن آن وقت صرف شده بود را دارم).

خطر سوختن مینی فرز در تبدیل فرز به پولیشر

 با کاهش دور و فشار به مینی فرز برای استفاده به‌جای دستگاه پولیشر میزان گردش هوایی که باید وارد مینی فرز شود تا خنک‌سازی مناسب فضای داخلی استاتور و اطراف کموتاتور را انجام دهد به‌شدت کاهش می‌یابد.

 پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از سوختن دستگاه پس از هر پنج دقیقه کارکردن به مدت یک دقیقه مینی فرز باحالت بدون بار روشن بگذارید یا به مدت سی ثانیه با حداکثر دور و بدون بار روشن نگه دارید تا خنک‌سازی انجام شود.

تفاوت در تعداد دور پولیشرها و مینی فرز برای پولیش کاری

 یکی از عمده‌ترین تفاوت‌ها این دو دستگاه همین گزینه است؛ یعنی تعداد دور اسپیندل دستگاه که با واحد RPM روی پلاک هر دو دستگاه نوشته می‌شود. مینی فرزها دارای حداقل دور 8500 در نمونه‌های شارژی و حداکثر 12500 دور در دقیقه در حالت بی‌باری هستند.

اما عدد RPM در پولیشرها در بیشترین حالت خود و حتی در تبلیغاتی‌ترین مدل‌های چینی بازار کمتر از 5000 دور است.

 در پولیشر حتی به دورهای کمتر هم نیاز پیدا خواهید کرد که توسط دیمر دستگاه بدون تأثیرگذاری اساسی در گشتاور خروجی تأمین می‌شود؛ اما در مینی فرزها حتی با وجود کاهش سرعت با دیمر اما باز هم به دلیل کوچک بودن اندازه موتور و گیربکس دچار افت گشتاور (زور دستگاه به‌اصطلاح) شدیدی خواهید شد.

آداپتور تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش

 در اسپیندل پولیشرها از پیچ کد M14 (قطر 14 میلی‌متر) استفاده می‌شود و تمام پدهای مخصوص پولیشرها با این پیچ و رزوه‌های روی آن تطابق دارند.

 اما در اسپیندل مینی فرز از پیچ‌های کد M10 با قطر 10 میلی‌متر استفاده می‌شود و برای استفاده از پدهای پولیش نیاز به آداپتور اتصال پد پولیش به مینی فرز دارید.

آداپتور تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش

 

تبدیل مینی فرز دیمر دار به دستگاه پولیش

 شاید با وجود تمام مشکلاتی که نام بردیم به هر دلیلی بخواهید از مینی فرز برای پولیش کاری استفاده کنید که در این راستا باید دو نکته را رعایت کنید.

 ابتدا دور مینی فرز هست که باتوجه‌به متوسط دور 10 هزار دوری مینی فرز باید آن را تا محدوده 4 هزار دور توسط دیمر کاهش دهید.

 این کار توسط مینی فرزهای دیمر دار قابل‌انجام است؛ اما اگر مینی فرز شما دیمر نداشت می‌توانید باتوجه‌به توان دستگاه یک دیمر خارجی برای آن نصب کنید.

 نکته دوم کاهش گشتاور مینی فرز با کاهش سرعت توسط دیمر است که برای جبران این مسئله باید به توان مینی فرز دقت کنید و حداقل توان 1000 وات را برای آن در نظر داشته باشید.

تبدیل مینی فرز دیمر دار به دستگاه پولیش

 

آیا پولیش با مینی فرز شدنی است؟

 با مطالعه موارد اشاره شده به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که اگر به دنبال دوباره‌کاری احتمالی و خطر خراب‌شدن کار هستید مینی فرز گزینه مناسبی برای پولیش کاری است!

 اگر در کار حرفه‌ای نیستید و اعتقادی به تخصصی‌شدن ابزار ندارید هم دلیل خوبی برای استفاده از مینی فرز برای پولیش کاری است.

 اگر کاری که قصد انجام آن را دارید سرعت انجامش بر کیفیت کار برتری دارد هم شاید مینی فرز گزینه بهتری باشد نسبت به پولیشر.

 در نهایت می‌توان گفت که مینی فرز در پولیش کاری بیش از آنکه کارراه‌انداز باشند می‌تواند باعث دردسر بیشتر شود و تلاش کنید در صورت اجبار به استفاده، موارد تذکر داده شده در این آموزش آیچوب را مدنظر قرار دهید.

منبع: آیچوب

6 نظر در “نکات فنی تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش | +ویدئو

  1. کاربر گفت:

    سلام و خسته نباشید
    با تشکر از توضیحات خوب و مفیدتون
    دستگاه ماکیتا مدل SA7000C
    1600 وات دیمر دار از ۰ تا ۱۵۰۰ دور M14
    را برای برش فلزات میتوان استفاده کرد؟
    یا فقط به درد پولیش میخورد

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      خیر مناسب برش نیست.
      برای پولیش و سنباده استفاده کنید

  2. صفوی گفت:

    سلام،ضمن تشکر ، لطفا در مورد اینکه ایا امکان تبدیل مینی فرز به اره زنجیری وجود دارد. یا خیر ؟ نیز توضیح بفرمایید. ایا گجت هایی که در بازار به بعنوان تبدیل مینی فرز به اره زنجیری عرضه میشود ، قابل اطمینان و استانداد هست؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما دوست عزیز
      بله امکانش هست؛ اما ایمن نیست به هیچ عنوان

  3. امیر گفت:

    درود استاد روزبه
    توضیحات عالی که در هیچ حایی پیدا نمی کنید
    سپاسگزارم

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      ممنونم از لطف شما

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]