آموزش, ابزارهای فرز, عیب‌یابی و تعمیر ابزار, فارسی‌بر, معرفی ابزار

اصلی‌ترین دلیل خطای همه فارسی‌برهای نجاری را پیدا کردیم!

تاثیر فشار دست در خرابی فارسی بر

 برش ۴۵ درجه یا برش در زوایای مختلف یکی از کارهایی هست که هر استادکار نجار برای ساخت سازه چوبی موردنظرش انجام می‌دهد.

 برخی اساتید با اجرای درست زاویه برش چوب با استفاده از دستگاه برش فارسی بر و به‌خصوص فارسی بر کشویی مشکل دارند. این مشکل خطای برش زاویه بیشتر در دستگاه فارسی بر اسلایدی (کشویی) بیشتر وجود دارد. اگر شما هم با این مشکل مواجه شدید، لطفاً با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

 همان‌طور که می‌دانید برش دقیق و با زاویه درست برای هر نجاری مهم است. حتی یک درجه اشتباه در زاویه برش موجب به‌هم‌ریختگی در ساختار سازه می‌شود و بدون اجرای درست زاویه برش نمی‌توان به یک اتصال چوب درست و دقیق دست‌یافت.

 اساتید نجار با استفاده از ابزارهایی مانند گونیا فلزی، گونیا پلاستیکی (شیشه‌ای) موجود به همراه دستگاه یا دستگاه شیب‌سنج دیجیتال به کالیبره کردن یا تنظیم دقیق دستگاه فارسی بر می‌پردازند.

 فارسی بر ها در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند و هرکدام قابلیت مخصوص به خود را دارند. فارسی برهای ایستاده رومیزی که برخی اساتید آن را به‌عنوان پروفیل بر یا آلومینیوم بر هم می‌شناسند، معمولاً خطا ندارد.

 ساختار بدنه و گونیا بسیار ساده هست و جنس بدنه این فارسی برها چدنی هست. همین امر موجب می‌شود تا دستگاه به‌راحتی از حالت کالیبره خارج نشود.

تماشا آنلاین ویدئو تاثیر فشار دست روی خطای فارسی بر

 

تماشا این ویدئو در برخی اپراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 

پیشنهاد مطالعه آموزش‌های بیشتر در مورد فارسی‌بر نجاری:

راهنمای کامل انتخاب و خرید فارسی‌بر نجاری
آموزش کار با فارسی‌بر برای تازه‌کارها و آماتورها
راهنمای انتخاب و خرید تیغ مناسب برای اره فارسی‌بر
آموزش نحوه نصب و تعویض تیغ اره فارسی‌بر
آموزش تنظیم زاویه فارسی‌بر | ساخت کلیشه ۱۵ درجه
نحوه اجرای زاویه‌های بسیار دقیق با فارسی‌بر
انواع روش‌های برش در فارسی‌بر نجاری
نحوه برش سری‌کاری با اره فارسی‌بر نجاری
اصلی‌ترین دلیل خطای اره‌های فارسی‌بر چیست؟
آموزش ساخت شابلون برای برش دوبل چوبی با فارسی‌بر

 

 

یکی دیگر از انواع فارسی بر های موجود در بازار، فارسی بر کشویی یا اسلایدی است. این فارسی بر ها با توجه به ساختارشان به گونه ای طراحی شده اند که آزادی عمل بیشتر در اجرای زوایای مختلف به شما دهند.

در واقع طراحان این فارسی بر ها با ایجاد اتصالات و ریل ها و بازو های مختلف به شما امکان اجرای زاویه در زوایای مختلف را می دهند.

برش زاویه با فارسی بر

 همان‌طور که می‌دانید هرچه تعداد تجهیزات و امکانات و قطعات یک ابزار بیشتر شود، درصد خرابی آن نیز افزایش می‌شود. چون به‌جای یک یا دو قطعه با مکانیسم ساده، از ده‌ها قطعه با کارکرد پیچیده استفاده می‌شود و همین امر موجب خرابی بیشتر و یا بهتر است بگویی آسیب‌پذیری بیشتر دستگاه‌های شود.

 مبحث مشکل در زاویه برش فارسی بر بسیار گسترده هست و عوامل مختلفی موجود ایجاد زاویه نادرست در زمان برش با فارسی بر می‌شوند. ما در این مقاله به موضوع تأثیر فشار دست در به‌هم‌ریختن زاویه فارسی بر می‌پردازیم.

 در واقع قرار است توضیح دهیم که اشتباه اپراتور در زاویه حرکت دست چه تأثیری در ایجاد خطا در برش فارسی چوب دارد.

در فارسی بر اسلایدی یا کشویی، با توجه به وجود ریل به جهت ایجاد دامنه بیشتر برش، خطای دستگاه در زمان برش کمی بیشتر می‌شود. هر چه سیستم حرکتی فارسی بر پیچیده‌تر و دارای قطعات بیشتری باشد، امکان ایجاد خطا در آن بیشتر هست.

 یکی از دلایل برش دقیق فارسی بر رومیزی، سادگی در سیستم حرکتی و امکانات بسیار محدود آن است. به‌عنوان‌مثال برخی فارسی بر ها دارای ریل دوبل و برخی دارای ریل تک و برخی مدل‌های دیگر بازویی هستند.

 در فارسی بر های ریلی، کیت موتور و تیغه بر روی دو ریل (در برخی فارسی بر ها چهار ریل) سوار شده‌اند. به دلیل وجود همین ریل‌ها و وزن بالای موتور تیغه، احتمال خطای فارسی بر افزایش می‌یابد.

 البته شرکت‌های تولیدکننده ابزار و فارسی بر به‌خوبی به این موضوع واقف هستند و ساختار ریل و تجهیزات آن را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که این وزن را به‌خوبی تحمل کند؛ اما اگر اپراتور وزنی بیشتر از وزن محاسبه شده و استاندارد به این ریل وارد کند چه اتفاقی رقم می‌خورد؟!

 اینجاست که احتمالاً شاهد تغییر زاویه فارسی بر خلاف آنچه انتظار داریم خواهیم بود. اجازه دهید تجربه خود از این مشکل را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

ریل فارسی بر کشویی

تجربه ما در تغییر زاویه برش فارسی بر

یکی از تجربه های ما در زمان کار با فارسی بر، خطای آن در زمان استفاده از دستگاه توسط اپراتور های مختلف بود. گاهی اوقات بعضی اپراتور ها درصد خطای بیشتری داشتند و این برای ما سوال بود که دلیل خطای متفاوت در هر برش چیست!

پس از چندین بار بررسی این موضوع فرضیه‌ای به ذهن ما خطور کرد و آن هم تأثیر زاویه حرکتی دست اپراتور ها در زمان پایین کشیدن دستگیره فارسی بر برای برش بود.

از یکی همکاران خواستیم دستگیره فارسی بر را در حالت خاموش به پایین حرکت دهد و عمل برش را به‌صورت نمادین انجام دهد. زاویه سنج را بر روی تیغه قرار دادیم و در کمال تعجب شاهد بودیم که بین ۲ تا ۴ درجه زاویه برش نسبت به حالت ۴۵ درجه تغییر می‌کند!

زاویه سنج فارسی بر

با بررسی حرکت دست اپراتور متوجه شدیم او دست خود را به‌صورت عمود به پایین حرکت می‌دهد و این کار اپراتور موجب ایجاد فشار به ریل‌ها و خمش بسیار کم آن و تغییر در زاویه برش می‌شد!

از اپراتور خواستیم دست خود را دقیق در راستای حرکت تیغه (۴۵ درجه) حرکت دهد تا مقدار انحراف را محاسبه کنیم.

نتیجه قابل پیش‌بینی بود. هیچ خطایی وجود نداشت چوب در زاویه درست کیت تیغه حرکت داده شد.

این مشکل مختص به فارسی برهای اسلایدی یا کشویی نیست. ایجاد خطا در زاویه برش ممکن است در فارسی برهای معمولی هم نمود داشته باشد؛ اما ساختار فارسی بر کشویی به گونه‌ای است که درصد خطا در آن بیشتر است.

شما به‌عنوان استادکار باید نسبت به تکنیک‌های درست کار با دستگاه آشنایی داشته باشید. نبود اطلاعات از روش‌های استاندارد کار با محصول کاربران ایرانی را با مشکل مواجه کرده است.

 

جمع بندی پایانی خطای فارسی بر

 همان‌طور که در بالا اشاره شد، اگر در زمان برش با فارسی بر اپراتور دست خود را درست و دقیق در جهت محور حرکت ندهد، امکان ایجاد خطا در زمان برش وجود دارد.

 پیشنهاد می‌کنیم در جهت اجرای درست پروژه‌های خود و حفظ سرمایه‌های مادی و زمان، به همکاران و دوستان خود پیشنهاد کنیم به‌صورت اصولی و دقیق از ابزار و تجهیزات خود استفاده کنند.

 پیشنهاد می‌کنیم ویدئو کامل این مقاله را در کانال یوتیوب آیچوب تماشا کنید.

 لطفاً شما هم تجربه خود از برش چوب و تغییر زاویه برش فارسی بر را با ما در میان گذارید.

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )