پرداخت‌, رنگ‌کاری

لیست بهترین ابزار سوخته نگاری روی چوب | آموزش سوخته کاری

ابزارهای مورد نیاز برای سوخته کاری روی چوب

ابزار مورد نیاز سوخته نگاری با هزینه پایین قابل تهیه است و می‌توانید در کارگاه نجاری یا کارگاه خانگی خود، به انجام هنر سوخته نگاری بپردازید.

به عبارتی سوخته کاری یا سوخته نگاری هنری کم هزینه است. فقط کافی است ابزار سوخته نگاری را تهیه کنید و آثار هنری زیبایی خلق کنید.

ابزار سوخت نگاری شامل هویه، چوب، سنباده، کاربن، زغال طراحی و طرح است که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

 

هنر سوخته کاری یا سوخته نگاری چوب چیست؟

سوخته کاری روی چوب هنری است بسیار زیبا و چشم‌نواز و قابلیت تلفیق با اکثر هنرهای چوبی را داشته و می‌تواند در کنار این هنرها، زیبایی چشم‌نوازی به آن‌ها ببخشد و بر بعضی محدودیت‌های سایر هنرهای چوبی چیره گردد.

 

هویه مناسب سوخته نگاری

مهم‌ترین ابزار های مورد استفاده در هنر سوخته کاری چوب هویه است. هویه های سوخته کاری به دو صورت موجود است. هویه هایی که از المنت برای تولید حرارت استفاده می کنند و هویه هایی که با عبور جریان زیاد از سیم موجب ایجاد حرارت در آن می شود.

 

هویه سوخته کاری

 

در صورتی که هزینه هویه‌های جرداک برای شما زیاد است می‌توانید از هویه ۴۰ یا ۶۰ وات استفاده کنید. این هویه‌ها قابلیت تنظیم دما را ندارند.

می‌توانید با اتصال یک دیمر به ورودی برق هویه تا حدودی حرارت آن را کم یا زیاد کنید اگر به این هنر علاقه‌مند هستید، در خرید هویه دست و دل باز باشید و هویه مناسبی تهیه کنید.

 

سایر ابزار مورد استفاده در سوخته کاری چوب چیست؟

سنباده برای سوخته نگاری

سنباده‌های مورد نیاز بستگی به چوب شما دارد. اگر چوب شما خوب برش خورده باشد و سطح نسبتاً صافی داشته باشد می‌توانید سطح آن را با سنباده ای نرم تر (با دانه بندی های بیشتر) برای سوخت نگاری آماده کنید.

سنباده های موسوم به پوستاب گزینه مناسبی برای پرداخت سطوح مورد نظر شما برای سوخته کاری هستند. سنباده ها در شماره های مختلفی تولید می شوند. هر چه شماره روی سنباده عدد بزرگ‌تری را نشان دهد آن سنباده نرم تر خواهد بود.

 

ابزار مورد استفاده در سوخته کاری

 

برای سنباده زدن چوب باید حداقل سه مرحله سنباده کاری کنید. ابتدا با سنباده زبر به‌عنوان مثال پوسته آب شماره ۱۲۰ چوب را سنباده بزنید. وقتی سطح چوب کاملاً صاف شد با سنباده نرم‌تری به‌عنوان مثال پوستاب شماره ۴۰۰ کار را ادامه بدهید و در نهایت هم با سنباده نرم‌تری از شماره ۸۰۰ به بالا سطح چوب را کاملاً صیقلی کنید.

با توجه به این که چوب برای کار سوخت نگاری باید کاملاً صاف و صیقلی شود، سنباده زدن برای هنرجویان به‌خصوص بانوان کار دشواری است. می‌توانید برای این منظور از سنباده‌های برقی استفاده کنید.

بنا به تجربه بهتر از سنباده لرزان گرد که حرکت لرزشی و دورانی را باهم دارند برای سنباده زدن چوب استفاده کنید.

پیشنهاد آیچوب:

لیست انواع سنباده چوب | بهترین سمباده چوب کدام است؟!

 

سنباده کاری در سوخته نگاری

 

دقت نمایید که برای حرکت روان هویه روی چوب، به سطحی کاملاً صیقلی و صاف نیاز دارید. پس باید مراحل سنباده کاری را به‌خوبی انجام دهید.

 

انتقال طرح روی چوب برای سوخته کاری

برای انتقال طرح روی چوب روش‌های گوناگونی وجود دارد. مرسوم ترین و ساده ترین روش ممکن استفاده از کاغذ های کاربنی است.

باید حتماً از کاربن‌های مشکی یا زرد استفاده کنید. کاربن‌های زرد بسیار مناسب هستند به این دلیل که اثری که از آن بر روی چوب می‌ماند مشکلی برای سایه‌های ایجاد شده توسط هویه ایجاد نمی‌کند ولی اثر کاربن‌های آبی و سیاه بعد از رسیدن حرارت هویه کمی پخش شده و اثر خوبی بر جا نخواهند گذاشت.

از کاربن‌های آبی به هیچ عنوان استفاده نکنید و برای طرح‌های مشکل‌تر از کاربن مشکی استفاده کنید. سعی کنید کاربن مارک pelican تهیه کنید.

قبل از استفاده از آن با دستمال کاغذی کمی جوهر کاربن را بگیرید تا سطح چوب را سیاه نکند و اثری که روی چوب می‌گذارد تا حد امکان کمرنگ باشد.

 

سوخته کاری روی چوب، چرم و مقوا!

برای سوزاندن خود را محدود نکنید. می‌توانید از پیش پا افتاده‌ترین زمینه‌ها برای کار استفاده کنید. اگر چوب مناسب پیدا نکردید می‌توانید کار را بر روی یک برگه کاغذ معمولی شروع کنید.

اجرای سوخت نگاری روی اکثر چوب‌ها ممکن است؛ اما چوب‌هایی هستند که زیباتر می‌سوزند. به‌طور کلی به دلیل اینکه سوخت نگاری روی چوب از ایجاد طیف رنگ قهوه‌ای به وجود می‌آید بهتر است چوبی انتخاب شود که پس از سوختن رنگ قهوه‌ای به‌خوبی روی آن دیده شود.

بنابراین تمرکز ما بر روی چوب‌هایی بارنگ روشن خواهد بود. برخی از چوب‌ها مانند چوب کاج و توت باوجود رنگ روشن مناسب سوخت نیستند.

رگه‌های موجود بر روی این چوب‌ها جنسی سخت‌تر از بافت چوب داشته و این امر باعث خواهد شد سوزاندن قسمت‌هایی از طرح که روی رگه‌های چوب است مشکل شود و رنگی که روی رگه ایجاد خواهد شد بارنگی که روی بافت خود چوب ایجاد خواهد شد متفاوت است که موجب می‌شود کار یکدستی نداشته باشید.

چوب افرا یکی از بهترین چوب‌های موجود برای سوخت نگاری است. جنس این چوب نه آن‌قدر محکم است که به‌سختی بسوزد و نه آن‌قدر نرم که باعث فرورفتن هویه به داخل چوب و ایجاد فرورفتگی شود.

پیشنهاد آیچوب:

دانلود رایگان ۱۹ طرح سوخته نگاری با موضوعات مختلف (سری اول)

 

از دیگر چوب‌های مناسب برای سوخت نگاری می‌توان چوب گلابی، نارنج، گردوی سفید و سپیدار را نام برد. در صورت عدم دسترسی به چوب مناسب می‌توان از روکش‌های چوب موجود در بازار استفاده کرد. روکش‌ها قیمت مناسبی دارند و برای تمرین و ایجاد آثاری در اندازه‌های بزرگ مناسب هستند.

 

سوخته نگاری چوب

 

سوخت نگاری روی چرم هم قدمتی طولانی داشته و در قدیم به‌صورت داغ گذاری با کلیشه‌های فلزی، بیشتر برای جلد کتاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته.

اصول سوخت نگاری روی چرم و چوب تفاوت چندانی باهم ندارد و فقط برای کار روی چرم رعایت نکاتی الزامی است که در ادامه آموزش به آن خواهیم پرداخت. در صورتی که به چوب و چرم مناسب دسترسی ندارید می‌توانید از مقواهای گرم بالا و حتی کاغذ استفاده کنید.

برای شروع کار به یک طرح مناسب نیاز خواهید داشت. این طرح بسته به سلیقه شما متفاوت خواهد بود. بهتر است برای شروع کار طرحی ساده انتخاب کنید چون بر خلاف تصور اولیه افراد سوخت نگاری بسیار دشوارتر از آن است که تصور می‌کنید و با انتخاب یک طرح مشکل به‌زودی از این هنر زده خواهید شد. بهتر است این هنر را گام به گام و باحوصله دنبال کنید.

 

روش های هنر سوخته کاری روی چوب در هنر معرق

از مزیت های معرق چوب انعطاف پذیری و قابلیت ترکیب آن با سایر هنرها مانند منبت ، مشبک ، سوخته کاری و … است.

سوخته کاری چوب بصورت مجزا و یا بصورت ترکیبی برای عمق بخشی،سه بعدی سازی و سایه زدن در هنر معرق چوب استفاده می شود که جلوه ی بی نظیری به کار خواهد داد.

سوخته کاری روی چوب با سه ابزار رایج شعله های تحت کنترل،هویه های مخصوص و شن داغ صورت می گیرد که هر کدام در جایی کاربرد خواهد داشت.

استفاده از شن داغ برای سوخته کاری روی چوب

شن داغ ابزار بسیار خوبی برای ایجاد ساده و گرادیانت روی چوب است. برای این روش ابتدا کمی شن رو شسته و خشک می کنیم، سپس شن را در یک ظرف فلزی ریخته و روی شعله می گداریم تا شن کاملا داغ شود.

در این روش هم می توانیم شن را بصورت کنترل شده روی چوب بریزیم یا قطعات چوبی را وارد شن داغ کنیم.

این روش از سبک های قدیمی سایه اندازی روی قطعات در معرق روکش است که در اروپا و امریکا بسیار رواج دارد.

پیشنهاد آیچوب:

سندبلاست چوب چیست؟ تکنیک های سند بلاست چوب

استفاده از شعله برای سوزاندن چوب

ازز دیگر روش های قدیمی برای سوزاندن چوب استفاده از شعله آتش می باشد. در این روش با استفاده از شعله قابل کنترل اقدام به سوزاندن سطح چوب می شود.می توان با شعله پخش کن یا سرپیک این کار را انجام داد.

در ایران برای سوزاندن چوب و رسیدن به بافتی موسوم به سند بلاست (سند بلاست واقعی با ترکیب فشار هوا و ماسه انجام می شود) از این روش استفاده می شود.

می توان با استفاده از فندک های کوچک ( موسوم به اتمی) در سطوح کوچک تر نیز این عمل سوخته کاری را انجام داد.

منبع: آیچوب

30 نظر در “لیست بهترین ابزار سوخته نگاری روی چوب | آموزش سوخته کاری

  1. امیر پیمانی گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    آموزشگاه و یا استادی برای آموزش سوخته نگاری در تهران معرفی میفرمایید

    1. آیچوب گفت:

      سلام امیر عزیز
      اطلاعی نداریم.

  2. اهورا گفت:

    درود، من تازه با این شغل آشنا شدم میخاستم ببینم آموزشگاهی در شیراز هست که من برای آموزش دیدن برم

    1. آیچوب گفت:

      سلام اهورا عزیز
      خیر

      1. اهورا گفت:

        چطوری میتونم شروع کنم، فایل پی دی اف إموزش هم ندارید؟؟

        1. آیچوب گفت:

          خیر
          نداریم

  3. مرجان جلالی گفت:

    سلام من تازه میخوام شروع کنم از کجا میتونم ابزار کار و چوب کار و تهیه کنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      وقت شما بخیر
      می تونید از حسن آباد تهیه کنید یا اینکه از فروشگاه های اینترنتی مورد اعتماد ما که در مطلب زیر معرفی کردیم:

      معرفی بهترین فروشگاه های اینترنتی خرید ابزار در ایران! (آپدیت ۹۹)

    2. علی حبیب پور گفت:

      قبلام سوال کردم جواب نگرفتم

      1. علی خرمی گفت:

        لطفا دوباره بپرسید

  4. فاروق گفت:

    سلام خانم فریبا.کجا ممکنه هوویه رادپور را تهیه کرد؟شما چند وات رو استفاده میکنید؟

  5. سهراب گفت:

    با سلام و سپاس از سایت بسیارخوب آیچوب.
    یه سوال از خدمت‌تون داشتم؛ آیا هویه‌ی لحیم کاری با هویه سوخته‌کاری متفاوت هست؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما سهراب عزیز
      امکان انجام سوخته کاری با هویه برقی معمولی هم هست ولی هویه مخصوص این کار قابلیت تغییر دما دارند و قابلیت تغییر نوک هویه که قابلیت های بیشتری را برای طراحی طرح به شما خواهند داد.

      1. سهراب گفت:

        تشکر از شما آی‌چوب عزیز????
        با ۵۰ الی ۱۰۰ تومان چه مارکی رو برای هویه سوخته‌کاری پیشنهاد میکنید.

        1. آیچوب گفت:

          سلام سهراب.
          هویه سوخته نگاری با این قیمت وجود ندارد. تنها یک مدل ایرانی ساز از هویه سوخته نگاری موحود هست که قیمتی چندین برابر بازه ای که نوشتید دارد.
          با این قیمت می توانید یک هویه ۶۰ وات لحیم کاری چینی بخرید.

    2. مهدی گفت:

      سلام بنده چوب افرا واسه این کار از کجا میتونم تهیه کنم لطفا اگه میدونید شماره تلفن هم ارسال کنید

      1. آیچوب گفت:

        سلام
        چوب بری ها و یا آموزشگاه های معرق

  6. ارامیس گفت:

    با سلام.هزینه نوشتن نام دونفر به صورت لاتین همراه با تاریخ مراسم برای تهیه گیفت روی برش چوب هایی با قطر تقریبا ۱۲ سانتی متر با تعداد تقریبا ۸۰ تا چقدر می شود؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام آرامیس.
      با توجه به نوع چوب. نوع برش. پرداخت چوب و روشی که برای حکاکی استفاده می شود متفاوت است.
      معمولا با لیزرکات این نوشتن انجام می شود که هزینه های خود را دارد.

      1. حمید گفت:

        سلام من یکی لازم دارم چطور می تونم سفارش بدم اینم شمارم۰۹۱۳****برای سوخته کاری روی ساز نی

        1. آیچوب گفت:

          درود بر شما حمید عزیز
          در زمینه فروش فعالیت نداریم.

  7. فریبا گفت:

    آقای مصباح جای تاسف دارد که به هنرمندان عزیزکشورمان اطلاعات ناصحیح را ابلاغ میفرمایید، بنده ازهویه مخصوص سوخته کاری رادپور الکتریک تهیه کرده ام بسیار باکیفیت است ومایه افتخار بنده است که این هویه بااین کارایی بی نظیرتوسط متخصصان کشورخودم تولید میشود.

    1. اشتی گفت:

      بله درسته

      1. Zahra گفت:

        از هویه کای معمولی ام میشه استفاده کرد؟؟؟

        1. آیچوب گفت:

          بله
          حداقل 40 وات
          اما کارایی لازم را ندارد برای کارهای حرفه ای

  8. Masomeh گفت:

    سلام خسته نباشید من میهواستم برای خودم یک پلاک درست کنم میخوام ضخامت پلاک یک یا دو سانت باشه و یه حالت استوانه ای داره من چوب ها رو نمیشناسم ولی میخوام رنگ چوب یه رنگ قهوه ای و قرمز داشته باشه و بعد طراحی . طرحش رنگه مشکی بگیره و روش کامل دیده بشه ممنون میشم راهنماییم کنید که همچین چوبی رو پیدا کنم

    1. فریبا گفت:

      باعرض سلام ووقت به خیر. شما میتونید ازچوب عناب استفاده کنید دقیقا رنگ قرمزقهوه ای داره.

  9. مهدی گفت:

    میخواستم ببینم که سوخت نگاری بر روی چوب ،روی تخته فیبر امکان پذیر هست؟ یانه؟

    1. الیاس گفت:

      نمیدونم

    2. فریبا گفت:

      باعرض سلام ووقت به خیر.
      بله من باهویه سوخته کاری رادپور الکتریک روی فیبر سوختنگاری انجام داده ام

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]