mdf, بتونه, پرداخت‌, رنگ‌کاری

آموزش درزگیری چوب و MDF با خاک اره و چسب چوب

بتونه ترک چوب,بتونه درز چوب,درزگیری چوب,بتونه خاک اره,بتونه خاک MDF,بتونه با خاک ام دی اف,پوشش ترک چوب,پوشش درز چوب,

 یکی از مشکلات موجود در دیوارپوش‌ها و لوازم چوبی، ایجاد ترک و درز است. علی‌رغم مشکلاتی که از نظر ساختاری و مقاومتی ممکن است برای سازه چوبی به وجود آید، حفظ زیبایی لوازم چوبی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 ممکن است شما نجار باشید و به چندین و چند دلیل ممکن است در سازها و پروژه‌های اجرا شده توسط شما درز یا ترک ایجاد شود. همچنین گاهی زمان و هزینه برای شما مهم هست و امکان صرف هزینه‌های سنگین برای بازسازی و رنگ‌کاری دوباره را ندارید.

 به همین جهت به دنبال یک روش آسان و کم‌هزینه برای حل مشکل خود هستید. در این نوشته یکی از راه‌های پوشش درز و ترک چوب را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. روشی بسیار ساده و ارزان که نیاز به کمترین مقدار دانش شناخت چوب و رنگ چوب را خواهد داشت.

پیشنهاد آیچوب: آموزش ۰ تا ۱۰۰ رنگ چوب و MDF

علت به وجود آمدن درز و ترک روی چوب چیست؟

 چوب ماده‌ای زنده است و به تغییر شرایط شدید دمایی و رطوبتی واکنش نشان می‌دهد. معمولاً چوب به‌محض ازدست‌دادن ناگهانی رطوبت و شُک دمایی تَرَک می‌گیرد.

 به همین دلیل بیشتر سازه‌هایی که در زمستان ساخته می‌شوند و وارد فضای خشک و گرم خانه می‌شوند، خیلی سریع به تغییرات واکنش نشان داده و ترک می‌گیرند.

 به‌عنوان‌مثال اگر سازه‌ای را در فصل زمستان بسازید و از استان‌های شمالی به تهران یا شهرهای خشک مرکزی و جنوبی انتقال دهید، احتمال ایجاد درز، ترک و دفرمه شدن چوب بسیار بالاست؛ اما در فصل تابستان با چالش کمتری مواجه خواهید بود.

 

بتونه MDF چیست و چگونه به وجود آمد؟

 ما در آیچوب حدود ۸ سال پیش با مشکل ایجاد درزهای عریض و طولانی در یک پروژه چوبی مواجه شدیم. باتوجه‌به اینکه دیوارپوش چوبی کامل رنگ شده بود، امکان استفاده از بتونه مل و سیریش وجود نداشت. همچنین در بتونه مل و سیریش برای پوشش درزهایی با طول و عمق و عرض زیاد، ترک ایجاد می‌شد.

 به دلیل دردسترس‌بودن خاک MDF و چسب چوب، تصمیم بر این شد که برای پوشش درز از خاک ام‌دی‌اف استفاده کنیم. نام‌گذاری این روش به بتونه MDF یک اصطلاح رایج بین دوستان هست!

 در مجموع ساخت این بتونه کاملاً تجربی هست و هیچ پشتوانه علمی ندارد. ممکن است در سال‌های پیش‌ازاین دیگر اساتید از این ترفند استفاده کرده باشند.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: بتونه حرارتی چوب چیست و چه مزایایی دارد؟

 

مواد لازم و روش ساخت درزگیر چوب؟

  •  خاک نرم MDF
  • چسب چوب
  • الک
  •  قلم‌مو
  •  شاپان یا هر رنگ دیگر
  •  دستمال نم‌دار
  •  چسب‌کاغذی

 برای شروع ابتدا به یکی از کارگاه‌های خدماتی برش MDF یا نجاری مراجعه کنید و از استادکار بخواهید از زیر تیغه برش، مقداری خاک MDF نرم در اختیار شما قرار دهد.

 معمولاً این خاک حاوی ذرات پلاستیک و لمینت است. سپس خاک‌اره MDF را با استفاده از الک بسیار نرم که برای الک‌کردن آرد استفاده می‌شود، آرام الک کنید.

 

الک کردن خاک اره

 

در این مرحله پیشنهاد می‌شود از ماسک صورت استفاده کنید تا مواد سمی موجود در خاک MDF را تنفس نکنید.

 

ترکیب چسب چوب و خاک اره بتونه ترک چوب,بتونه درز چوب,درزگیری چوب,بتونه خاک اره,بتونه خاک MDF,بتونه با خاک ام دی اف,پوشش ترک چوب,پوشش درز چوب,

بتونه چسب چوب و خاک اره

 

 در مرحله بعد مقداری خاک ام‌دی‌اف را بر روی یک تخته پرتی قرار دهید و چسب چوب را کمکم به خاک اضافه کنید. با دستان خود خاک‌اره و چسب چوب را با هم ترکیب کنید تا به‌صورت خمیر نسبتاً سفت آماده شود. خمیر را به‌صورت گوی‌های خمیری آماده کنید.

 با استفاده از چسب‌کاغذی دو طرف درز را پوشش دهید و با استفاده از کاردک یا دستانتان، با خمیر درز را پوشش دهید تا درز کامل پر شود. سپس چسب کاغذی را جدا کرده و بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا بتونه کامل خشک شود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: بتونه چوب چیست؟

 

بتونه ترک چوب,بتونه درز چوب,درزگیری چوب,بتونه خاک اره,بتونه خاک MDF,بتونه با خاک ام دی اف,پوشش ترک چوب,پوشش درز چوب, بتونه ترک چوب,بتونه درز چوب,درزگیری چوب,بتونه خاک اره,بتونه خاک MDF,بتونه با خاک ام دی اف,پوشش ترک چوب,پوشش درز چوب,

 

پس از خشک شدن بتونه، در صورتی که سطح کار ناهموار شده و بتونه پستی و بلندی دارد، می توانید با استفاده از سنباده، بتونه خشک شده را سنباده کاری کنید تا سطح کار کاملاً یکنواخت شود. در پایان با توجه به تم رنگ چوب، از شاپان یا رنگ پوششی مخصوص به آن استفاده کنید.

 

بتونه ترک چوب,بتونه درز چوب,درزگیری چوب,بتونه خاک اره,بتونه خاک MDF,بتونه با خاک ام دی اف,پوشش ترک چوب,پوشش درز چوب,

بتونه ترک چوب,بتونه درز چوب,درزگیری چوب,بتونه خاک اره,بتونه خاک MDF,بتونه با خاک ام دی اف,پوشش ترک چوب,پوشش درز چوب, درز گیری ترک و شکاف چوب

 

اگر بتونه به اطراف درز چسبید، با استفاده از دستمال نم دار می توانید بتونه را قبل از خشک شدن پاک کنید؛ اما اگر بتونه خشک شود، به سادگی خشک نخواهد شد!

 

چرا از خاک اره نواری تولید شده از چوب روسی و چسب چوب برای درزگیری چوب استفاده نکنیم؟

* امکان دریافت خاک بسیار نرم و تمیز از خاک اره چوب طبیعی کمی سخت است. خاک اره از دانه های زبر تشکیل شده است.

* خاک اره چوب طبیعی به خصوص چوب نراد پس از ترکیب با چسب چوب به رنگ پذیری کمی دارد و برای اجرای شاپان روی آن با مشکل مواجه خواهید شد.

* خاک ام دی اف در حالت عادی تم رنگ قهوه ای دارد و نیاز به رنگ کاری سخت برای همرنگ نمودن با چوب اصلی نیست.

* خاک MDF در دسترس هست و به سادگی می توانید به آن دست یابید.

* چسبندگی و اجرای خاک MDF راحت تر از خاک اره نواری هست.

موارد استفاده از بتونه با خاک MDF چیست؟

 از این بتونه می‌توانید برای درزگیری هر سازه چوبی استفاده کنید. پوشش درز و ترک دیوارپوش چوبی، پوشش درز اسلب، پوشش ترک میز و صندلی چوبی و… از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

 این بتونه بهترین گزینه نیست؛ اما اگر راهکار دیگری مدنظر ندارید، می‌توانید روی این روش حساب کنید.

 

سخن پایانی

قانون اول پس از ایجاد ترک در سازه‌های چوبی، رفع ایراد فیزیکی و مقاوم‌سازی سازه است. نمی‌توان فقط به استناد استفاده از بتونه، مقاومت سازه را تأیید کرد. بتونه فقط به‌عنوان یک پوشش‌دهنده عمل می‌کند و نمی‌توان از آن برای ایجاد اتصال و استقامت بیشتر بین دو قطعه چوبی استفاده کرد.

لطفا شما هم تجربیات خود را ازترک های ایجاد شده روی چوب و حل این مشکل را با دوستان خود در میان گذارید.

 

منبع: آیچوب

51 نظر در “آموزش درزگیری چوب و MDF با خاک اره و چسب چوب

  1. زمانی گفت:

    سلام وقت بخیر این بتونه میتونه روی تخته چوبی گوشت که از تنه درست شده و خودش ترک داشته کارآمد باشه؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      بله
      مشکلی نداره

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )