باتری ابزار برقی, معرفی ابزار

باتری ابزار 40V ماکیتا | سامورایی وارد می شود!

Makita XGT 40V Max Batteries

چندی پیش چیزهایی در مورد باتری‌های جدید ماکیتا شنیده بودیم. این شنیده‌ها این‌قدر داغ و تازه بود که حتی ماکیتا هم فرصت ارائه اطلاعات به زبان انگلیسی را نداشت!

از تصاویر یک ویدئوی پرهیجان از یوتیوب ماکیتا می‌شد فهمید که ماکیتا نسل جدید باتری‌های شارژی لیتیوم یون خود را با مشخصاتی حیرت‌آور تولید کرده است.

قبلاً در مطالب آیچوب در مورد باتری‌های ابزار شارژی صحبت کردیم و گفته بودیم که رنسانس بزرگ بعدی ابزار نه در خود ابزار بلکه در باتری‌های آن رخ خواهد داد.

مثال واقعی این رقابت سنگین با تکنولوژی RedLithium باتری‌های میلواکی که در سال ۲۰۱۰ ارائه کرده بود شروع شد و باباتری‌های سری Flex-Volt دیوالت که برای اولین بار در دنیا با خاصیت تطبیق پذیری میزان ولتاژ موردنیاز دستگاه ارائه شده بود ادامه یافت و این رقابت به بوش و دیگر سوپر برندها هم رسید.

 

باتری ابزار 40V ماکیتا

 

در این بین ماکیتای ژاپن هم ساکت نماند و کمی پس از دیگر سوپر برندها، رندر ها ( تصاویر شبیه سازی شده از مدل واقعی)  و مشخصاتی از تکنولوژی جدیدی در باتری‌ها با نام ” Makita 40v XGT Brushless 21700 Cell Technology ” را ارائه داد.

با توجه به عدم انتشار اطلاعات کامل و مبسوط از سوی ماکیتا، بحث‌ها و گمانه زنی‌ها در مورد این تکنولوژی تنها بر اساس یک تیزر تبلیغاتی آن هم به زبان ژاپنی است و همچنان ادامه دارد؛ و امروز در آیچوب ما هم به این مباحث می‌پیوندیم تا ببینیم حرف تازه ماکیتا چیست.

فن آوری نسل آینده ماکیتا

ماکیتا در معرفی این فن آوری افزوده است که باتری‌های چهل ولتی سری XGT به‌منظور استفاده در صنایعی است که، کارایی و استقامت بالایی از دستگاه انتظار می‌رود.

در معرفی این تکنولوژی شعار “next generation technology” به معنی فن آوردی نسل آینده توسط ماکیتا انتخاب شده است.

باتری‌های جدید ۴۰ ولت ماکیتا Makita XGT 40V Max Batteries

ماکیتا قبلاً دارای باتری‌های ۱۲ ولت، ۱۸ ولت، ۱۸ ولت دوبل و ۳۶ ولت بود و در این قدم جدید باتری‌های ۴۰ ولت نسل XGT را معرفی کرده .

این اولین بار نیست که ماکیتا از واژه MAX در معرفی باتری شارژی خود استفاده کرده است ولی ممکن است این نوع معرفی به دلیل ایجاد تمایز بین باتری‌های ۴۰ ولتی سری XGT و پلتفرم ۳۶ ولتی سابق باشد.

درمجموع این تکنولوژی را می‌توان مجموعه هوشمندی از سه جز ابزار، باتری و شارژر نامید که در تعاملی هوشمندانه با هم هستند.

این تعامل را قبلاً در ابزاری‌های شارژی سری M18 و M12 میلواکی با نام سیستم FUEL شنیده بودیم که از سه فناوری باتری‌های لیتیوم یون، رد لیتیوم (REDLITHIUM-ION™) در پک‌های ۶ و ۹ تایی با دو برابر توان بیشتر، کیت‌های هوشمند رد لینک پلاس (REDLINK PLUS™ Intelligence) با دو برابر سرعت بیشتر و موتورهای براشلس سری پاور استیت (POWERSTATE™) با ده برابر عمر بیشتر تشکیل شده است. این سه فناوری یک سیکل بسته شامل فرمان، فیدبک و در نهایت کنترل و مراقبت را می‌دهند که راندمان دستگاه را به‌شدت بالا خواهند برد. میلواکی در سری‌های M12 و M18 از این نوآوری استفاده کرده است.

باتری‌های ۴۰ ولتی ماکیتا برای چه ابزاری ساخته شده است؟

خبر بد اینکه هیچ یک از ابزارهای شارژی ماکیتا که تاکنون ساخته شده‌اند مناسب این باتری نیستند و خبر خوب اینجاست که ماکیتا قصد دارد خط تولید جدیدی از دستگاه‌های شارژی متناسب با تکنولوژی XGT راه‌اندازی کند.

ماکیتا در سال ۲۰۲۰ ده عدد از ابزارهای شارژی را به شرح زیر به این خط تولید می‌افزاید:

 

پیچ بند ایمپکت شارژی ماکیتا TD001G

پیچ بند ایمپکت شارژی ماکیتا TD001G

اره دیسکی شارژی ماکیتا HS001G و HS002G

اره دیسکی شارژی ماکیتا HS001G و HS002G

اره دیسکی شارژی ماکیتا HS001G و HS002G

دریل شارژی چکشی ماکیتا HP001G و DF002G

اره دیسکی شارژی ماکیتا HS001G و HS002G

اره فارسی بر کشویی ماکیتا LS001G

اره دیسکی شارژی ماکیتا HS001G و HS002G

دریل تخریبی ماکیتا HR001GRDXV و HR001GRDX

مینی فرز آهنگری دسته بلند ماکیتا GA001G و GA002G

مینی فرز آهنگری دسته بلند ماکیتا GA001G و GA002G

اره افقی بر ماکیتا JR001G

اره افقی بر ماکیتا JR001G

مشخصات باتری ۴۰ ولت ماکیتا سری XGT

این باتری در دو مدل اولیه ۴ آمپر ساعت و ۲.۵ آمپر ساعت ۴۰ ولت با نام‌های BL4025 با ۱۱۵۰ وات قدرت و BL4040 با ۱۵۱۰ وات ارائه خواهند شد. ماکیتا قبلاً باتری‌های سری X2 از خانواده LXT را تولید کرده بود که از دو مجموعه ۱۸ ولتی ماکیتا با مجموعه ولتاژ ۳۶ ولت تشکیل شده بود.

به نظر می‌رسد باتری‌های سری ۲.۵ آمپری از سلول‌های اندازه ۱۸۶۵۰ و باتری‌های ۴ آمپر ساعتی از سلول‌های لیتیوم یون سایز ۲۱۷۰۰ استفاده می‌کند.

احتمالاً با توجه به تعداد باتری و تعداد سلول اندازه این باتری‌ها تفاوت چندانی با نمونه‌های ۱۸ ولتی سابق نداشته باشد اما تعریف ماکیتا نشان از سنگین‌تر بودن این باتری‌ها نسبت به نمونه‌های قبلی است.

قبل‌تر از ماکیتا دیوالت در ۲۰۱۸ باتری‌های سری FLEXVOLT را با ولتاژ ۶۰ ولت رونمایی کرده بوده اما تکنولوژی استفاده شده در آن متفاوت از XGT ماکیتا است.

با توجه به تصاویر منتشر شده از این باتری می‌توان گفت که کمی از باتری‌های ۱۸ ولتی ۱۰ سلول ماکیتا بزرگ‌تر و درنتیجه سنگین‌تر است. در این مدل هم از ۱۰ عدد باتری استفاده شده است. همچنین نشانگر ۴ وضعیتی میزان شارژ باتری را می‌توان در قسمت جلوی آن مشاهده کرد که در صورت قرار دادن آن در پشت باتری دید بهتری می‌داشت.

در توضیحات باتری سری XGT آمده است که این باتری به‌منظور دفع گرمای تولیدشده به‌صورت بهینه‌تری طراحی شده است. در کنار آن ماکیتا توانسته است استاندارد درجه حفاظتی IP56 را برای آن کسب کند.

این عدد بدان معناست که در این باتری از نفوذ گرد و غبار به محفظه باتری کاملاً جلوگیری نمی‌شود اما در برابر گرد و غبار به اندازه‌ای مقاوم هست که در کار باتری اختلالی ایجاد نکند.

همچنین این باتری در برابر پاشش یا فوران آب به روی آن نیز طبق ادعای ماکیتا ایمن است.

ماکیتا همچنین اضافه کرده است که در طراحی محفظه این باتری از لنت‌های جاذب ضربه استفاده شده است که محافظت بیشتری از آن در برابر سقوط از ارتفاع انجام می‌دهد.

با کنجکاوی بیشتر در ابزاری که باتری‌های ۴۰ ولتی ماکیتا را پشتیبانی می‌کنند در می یابیم که این ابزارها نسبت به پسرعموهای قبل‌تر خود اختلاف فاحشی ندارند! به‌عنوان مثال فارسی بر و اره دیسکی نسل جدید چهل ولتی هم مانند سری‌های قبلی ۱۸ ولتی از تیغه‌های ۶.۵ اینچی استفاده می‌کند یا در مورد مینی فرز جدید هم همین‌طور هست.

البته هنوز مشخصات کامل ارائه نشده است اما در مواردی مانند ابزارهای ۳۶ ولتی متابو یا هیتاچی شاهد افزایش قابلیت‌های دستگاه هم بوده‌ایم.

شارژر باتری‌های سری XGT ماکیتا

برای شارژ باتری‌های سری XGT ماکیتا شارژرهای مخصوص آن نیز با سرعت شارژ بالاتر ساخته شده است. این شارژها توسط یک آداپتور (تطبیق دهنده) می‌توانند برای شارژ باتری‌های ۳۶ ولتی سری X2 ماکیتا نیز استفاده شود.

شارژر باتری‌های سری XGT ماکیتا

از خصوصیات این شارژر جدید ماکیتا می‌توان به‌سرعت بالای شارژ، هوشمند بودن، نظارت دائمی پروسه شارژ و استقامت بالا اشاره کرد. ماکیتا ادعا می‌کند این شارژ می‌تواند در حداقل ۲۸ دقیقه باتری‌های سری XGT را شارژ کند.

آیا باتری‌های ۴۰ ولتی XGT با ابزارهای دیگر ماکیتا سازگار است؟

ماکیتا در این مورد هیچ توضیحی ارائه نداده است اما با توجه به ایجاد خط تولید ویژه برای ابزارهایی که این سری از باتری‌ها را پشتیبانی می‌کنند به نظر نمی‌رسد این باتری‌ها قابل استفاده در ابزارهای دیگر باشند.

برخلاف تکنولوژی تطبیق ولتاژ در دیوالت Dewalt FlexVolt یا تکنولوژی محدودسازی ولتاژ Hitachi/Metabo HPT در متابو و هیتاچی، گمان نمی‌رود در باتری‌های XGT ماکیتا چنین مکانیسمی به کار برده شده باشد.

آیا باتری‌های ۴۰ ولتی جایگزین ۱۸ ولتی‌های ماکیتا خواهند شد؟

شارژی‌های ۱۸ ولتی خیلی کامپکت، فشرده و سبک هستند و طرفداران زیادی به دلیل همین ویژگی‌ها داشته‌اند. بااینکه توان ارائه شده توسط ۴۰ ولتی‌ها خیلی بیشتر و بهتر است اما گمان نمی‌کنیم تا قبل از حل مسئله سنگین و حجیم بودن باتری‌های توان بالا جایگزین مناسبی برای کامپکت های شارژی باشند.

سخن پایانی

این نوشته در اواخر سال 2020 میلادی تهیه شده است و با ویرایش هایی اکنون در دسترس شما قرار دارد. تلاش شده است شما را با رقابت داغ سوپر برندهای ابزار در حوزه باتری ها آشنا شوید و به شما اطمینان دهیم که در آینده با باتری هایی با حجم بسیار کمتر و ران تایم بسیار بسیار بیشتر مواجه خواهیم شد.

www.ichoob.ir

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )