پیچ‌بند, معرفی ابزار

دستگاه ایمپکت چیست؟ پیچ بند ضربه ای چه کاربردی دارد؟

ایمپکت درایو یا پیچ بند ضربه ای

 ایمپکت درایو یا پیچ بند شارژی ضربه‌ای یکی از انواع پیچ بند مورداستفاده در صنایع و به‌خصوص صنعت چوب برای بستن انواع پیچ است. این پیچ بند از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به پیچ بندهای شارژی یا سیمی استاندارد موجود در بازار است.

 اگر در پروسه تولید محصول یا خدمات از پیچ برای اتصال دو قطعه کار استفاده می‌کنید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید و یا برای درک بهتر توضیحات ما، ویدئو موجود در این مقاله را تماشا کنید. با ما در ادامه همراه باشید

تماشا ویدئو معرفی ایمپکت درایو یا پیچ بند ضربه ای

 

تماشا این ویدئو برای شما با ترافیک نیم بها محاسبه می‌شود!

 

پیچ بند ضربه‌ای‌های استاندارد مورداستفاده برای بستن پیچ‌ها معمولاً دارای یک چاک ۱۳ میلی‌متری است که یک نگهدارنده آچار از نوع هکس HEX وظیفه نگه‌داشتن آچار پیچ گوشتی را بر عهده دارد.

 

ایمپکت درایو یا پیچ بند شارژی؟

 

ایمپکت درایو چه کاری انجام می‌دهد؟

 پیچ بند شارژی ضربه‌ای یکی از پرکاربردترین مدل‌های پیچ بند ضربه‌ای موجود در بازار است. همان‌طور که از نام این دستگاه پیداست از آن می‌توان برای بستن پیچ استفاده کرد.

 باتوجه‌به تخصصی بودن وظیفه این دستگاه می‌توان انتظار داشت که بستن پیچ را با بهترین کیفیت انجام دهد.

 در ایمپکت درایو گشتاور حرف اول را می‌زند. به‌خاطر گشتاور بالای پیچ بند ضربه‌ای این دستگاه می‌توان پیچ‌های بلند و عریض و قطور را باقدرت خود به‌راحتی ببندد.

 البته این همه قدرت برای بستن پیچ فقط مربوط به گشتاور نیست و همان‌طور که از نام این دستگاه پیداست، عامل دیگری به نام ضربه هم وجود دارد. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

پیشنهاد آیچوب: نکته های خرید دریل شارژی | قبل از خرید باید بدانید

 

ایمپکت درایو یا پیچ بند ضربه ای چیست؟

 

انواع مختلف پیچ بند ضربه ای

 ایمپکت درایو در مدل‌های بازار توسط شرکت‌های تولیدکننده ابزار به بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید پیچ بند ضربه‌ای را در سه مدل بادی و شارژی و سیمی تهیه کنید.

 ایمپکت درایوهای بادی از نظر عملکرد بسیار شبیه به بوکس‌های بادی هستند که احتمالاً در مکانیکی‌ها و آپاراتی‌ها به‌وفور آن‌ها را دیده‌اید. باتوجه‌به اینکه مدل‌های بادی در صنعت چوب زیاد مورداستفاده قرار نمی‌گیرند به بررسی آن نمی‌پردازیم.

 پیچ بندهای ضربه‌ای سیمی و شارژی در صنعت چوب عمومیت بیشتری دارند. همان‌طور که از نام این دو مدل پیداست، منبع تغذیه مدل سیمی، برق شهری (AC) است و منبع تغذیه شارژی نیروی باتری (DC) است.

پیشنهاد آیچوب: راهنمای خرید انواع دریل گیربکسی، دریل شارژی و دریل سیمی در بازار ایران

 

پیچ بند ضربه ای رونیکس

 

درایور ضربه ای چگونه کار می‌کند؟

مکانیسم کارکرد پیج بند ضربه ای بسیار جالب است. در هر بار چرخش محور یا نگهدارنده آچار، یک ضربه به محور وارد می‌شود. تصور کنید در زمان چرخش پیچ گوشتی دستی همزمان با چکش به پشت پیچ گوشتی هم ضربه وارد کنید. همچنین در زمان چرخش هم یک ضربه ریز به چپ یا راست وارد شود.

در این حالت مطمئناً پیچ راحت تر و سریع تر حالت‌های معمول باز می‌شود.

در صنعت مکانیکی با توجه به دردسرهای زیاد برای باز کردن پیچ های قدیمی و زنگ زده، معمولاً از این تکنیک استفاده می‌شود.

ایمپکت درایو برای باز کردن پیچ از نیروی چرخشی استفاده می‌کند. با این تفاوت که هر زمانی برای باز کردن پیچ به نیروی بیشتری نیاز داشت با استفاده از ایجاد ضربه، پیچ را باز و بست می‌کند.

 

موارد استفاده از پیچ بند ضربه ای چیست؟

 از پیچ بند ضربه‌ای برای باز و بست هر پیچی می‌توان استفاده کرد و محدودیت چندانی ندارید؛ اما این دستگاه برای باز و بست پیچ‌های بزرگ کارآمدتر است. شاید بهتر است بگوییم این پیچ بند برای کارهای سنگین و قدرتی طراحی شده است و برای باز کردن پیچ‌های سبک و کوچک قدرت اضافی دارد.

 به‌عنوان‌مثال از پیچ بند ضربه‌ای برای باز و بست پیچ‌های آلاچیق و پرگولا و خانه چوبی و سازه‌های سنگین می‌توانید استفاده کنید.

 اگر تجربه داشته باشید، بستن پیچ در تعداد زیاد و برای باکس کابینت موجب فشار زیاد به مچ دست می‌شود و شاید تا روزها درگیر درد مچ دست باشید. این درد زیاد به خاطر گشتاوری است که پیچ بند شارژی به پیچ و دست وارد می‌کند.

 نکته جالب در مورد پیچ بند ضربه‌ای شارژی این است که در زمان بستن پیچ فشار زیادی احساس نمی‌کنید.

 

impact drive ronix

 

پیچ بند ضربه ای مناسب چه کاری نیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد ایمپکت درایو قدرت زیادی دارد و همین امر موجب ایجاد محدودیت هایی هم می‌شود.

اگر به دقت زیاد نیاز دارید، پیچ بند ضربه ای مناسب کار شما نیست.

اگر نیاز به سوراخ کاری دارید ایمپکت درایو مناسب نیست و پیشنهاد نمی‌کنیم. در واقع این دستگاه مناسب سوراخ کاری آهن و بتن و چوب نیست.

در دستگاه ایمپکت درایو امکان تنظیم دقیق مانند پیچ بند شارژی را ندارید.

پیشنهاد آیچوب: مفهوم گشتاور و پیچ بند و ایمپکت در دریل شارژی چیست؟

 

امکانات دستگاه ایمپکت درایو

 ایمپکت درایو از نظر ساختار و حتی شکل ظاهری بسیار شبیه به پیچ بند شارژی است. این دستگاه هم دارای یک موتور است که با استفاده از شستی می‌توان دور موتور را کم‌وزیاد کرد. با کم زیاد کردن دور موتور می‌توان سرعت باز و بست پیچ را کنترل کرد.

 در همه دستگاه‌ها سلکتور حالت چپ‌گرد و راست‌گرد هم وجود دارد. همچنین در برخی مدل‌ها امکان تنظیم سرعت موتور را هم با استفاده از یک سلکتور خواهید داشت.

 در مدل‌های شارژی ایمپکت درایو، توان باتری‌ها متفاوت هست و شما باتوجه‌به نیاز و بودجه‌تان دستگاه موردنظرتان را انتخاب می‌کنید.

 در ویدئوهای بعدی به معرفی دستگاه‌های مختلف موجود در بازار و امکانات هر یک از این مدل‌ها می‌پردازیم.

بستن پیچ با پیچ بند شارژی

 

پیچ بند بخریم یا دستگاه ایمپکت درایو؟

پاسخ به این سؤال کمی سخت است. شما باید با توجه به نوع نیاز خود اقدام به خرید دستگاه کنید. به عنوان مثال اگر درزمینهٔ ساخت و تولید آلاچیق چوبی و خانه‌های چوبی فعالیت دارید و یا حتی مکانیک هستید، پیچ گوشتی شارژی ضربه ای بهترین گزینه برای شما است.

اگر درزمینهٔ ساخت لوازم چوبی سبک فعالیت دارید و برای بستن پیچ نیاز به فشار زیاد ندارید، از پیچ بند شارژی یا سیمی معمول موجود در بازار استفاده کنید.

لازم به توضیح است که اگر پیچ ضعیف باشد، ایمپکت درایو به راحتی پیچ را می‌شکند. به عنوان مثال پیچ ام دی اف در برابر قدرت ایمپکت درایو بسیار ضعیف و شکننده است. در زمان بستن پیچ MDF باید بسیار مراقب باشید تا این فشار زیاد موجب شکستن پیچ نشود.

 

پیشنهاد ما این است که اگر تا به حال پیچ بند شارژی نداشتید، حتماً ابتدا پیچ بند شارژی تهیه کنید. در مرحله بعد اگر با توجه به توضیحاتی که در ویدئو دادیم، نیاز به دستگاه قوی‌تری داشتید ایمپکت درایو بخرید.

 

لطفاً شما هم تجربیات خود از خرید ایمپکت درایو و تفاوت‌های آن با پیچ بند را با ما در میان گذارید.

پیشنهاد آیچوب: تفاوت پیچ بند شارژی و دریل شارژی چیست؟ کدام یک بهتر است؟!

 

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )