اره, برش‌کاری, معرفی ابزار

بهترین اره میزی بازار کدام است؟ راهنمای خرید اره میزی کوچک

راهنمای خرید اره میزی نجاری

 بدون هیچ مبالغه‌ای اره میزی قلب یک کارگاه نجاری است. به جز برش‌های منحنی، هیچ برش دیگری در نجاری نیست که با اره میزی نتوان انجام داد.

 در این آموزش آیچوب با انواع اره میزی قابل‌تهیه در ایران آشنا می‌شویم، نکته‌هایی که قبل از خرید اره میزی باید به آن فکر کنیم را مرور می‌کنیم، نکات نگهداری از اره میزی را یاد می‌گیریم و به پرسش‌های زیر پاسخ می‌دهیم:

 چند مدل اره میزی داریم؟ ایرانی بخرم یا چینی یا اروپایی؟ اره میزی نو یا استوک؟ پنل بر بهتر هست یا اره میزی؟ اره رومیزی بهتر است یا کارگاهی؟ اره میزی بخرم یا درست کنم؟ دورکن بهتر است یا اره میزی؟ و پرسش های دیگری که در پایان این آموزش به جواب آن می‌رسیم.

اره میزی چیست؟

  اره میزی یک ابزار نجاری ثابت کارگاهی است (پرتابل و قابل‌حمل نیست) که تیغه دیسکی (دایره‌ای) شکل آن توسط موتور الکتریکی و تسمه و پولی‌های متصل به آن به گردش در می‌آید.

الوار، قطعات چوبی و ورق‌های چوبی روی میز اره و به سمت تیغه هل داده می‌شود و برش در عمق و زاویه‌ای که تنظیم کردیم انجام خواهد شد.

حرکت بالا و پایین (Lift) تیغه در اره میزی توسط کاربر قابل‌تنظیم است و با حرکت چوب به‌موازات تیغه برش انجام می‌شود. در مدل‌های پیشرفته‌تر و کمی گران‌تر، تنظیم ارتفاع برش و حتی زاویه برش توسط اهرم و یا با دکمه و ولوم به‌راحتی و بسیار دقیق قابل‌کنترل است.

با استفاده از اره میزی می‌توانید چوب را ده‌ها برابر سریع‌تر و تمیزتر از اره‌های دستی و حتی دستی برقی برش کنید. درواقع مهم‌ترین مزیت این اره، برش سریع و بسیار دقیق آن است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: اره میزی نجاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اره میزی چیست؟

با خرید اره میزی، نه‌تنها می‌توانید تخته‌ها را برش دهید، بلکه می‌توانید با استفاده از شابلون‌ها و ابزارهای جانبی، برش‌های خاص و زاویه‌دار را هم روی چوب ایجاد کنید.

بااین‌حال اگر می‌خواهید از یک اره میزی استفاده کنید تا چوب شما صاف‌تر شود، باید موادی را برش کنید که حداقل یک طرف صاف داشته باشند.

گسترش اره میزی در ایران

 پس از گذشت زمان و ورود صفحه‌های چوبی و MDF به بازار نیاز به استفاده از اره میزی بیشتر احساس شد.

 کم‌کم تولیدکنندگان تجهیزات امکانات و قابلیت‌های بیشتری برای اره میزی در نظر گرفتند به‌گونه‌ای که به‌جرئت می‌توان گفت در کارگاه‌های مدرن نبود این دستگاه عملاً فعالیت‌های یک کارگاه را با مشکل مواجه می‌کند و به‌عنوان یک دستگاه کلیدی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 البته اره‌های میزی به شکلی که به “دورکن” معروف شده است کاربرد گسترده‌ای در کابینت‌سازی و کار با ورق‌های چوبی و MDF پیدا کردند و با مهاجرت عجیب نجاران ایرانی به سمت ام‌دی‌اف که در اوایل دهه هشتاد (1380 تا 1385) اتفاق افتاد، استفاده از اره‌های دورکن نیز به شدت گسترش یافت و از سه برند واردکننده این دستگاه، اکنون به ده‌ها برند کوچک و بزرگ رسیده است.

 

انواع اره میزی نجاری

 اره‌های میزی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و شما می‌توانید باتوجه‌به نوع و حجم کارتان از اره میزی موردنیازتان استفاده کنید.

 از انواع اره میزی می‌توان به مدل‌های تک کاره ایرانی و چینی و اروپایی، اره میزی رومیزی کوچک، اره میزی سه کاره و چندکاره ایرانی و خارجی، اره میزی دورکن یا پنل بُر، اره قطع کن، اره دیسکی بسته شده زیر میز اشاره کرد.

اره میزی چند کاره

 در کارگاه‌های ایرانی باتوجه‌به توان مالی و محدودیت مکانی بیشتر از مدل چندکاره اره میزی استفاده می‌شود که معمولاً سه ماشین کف رند، کم کن و اره میزی را با هم ارائه می‌کند که البته نباید انتظار دقت و را از اره میزی آن داشته باشید.

 از این اره‌ها می‌توان در حد برش‌کاری‌های سبک و ساده و بادقت متوسط استفاده کرد. در واقع نمی‌توان از این مدل‌ها به‌عنوان یک اره کارآمد استفاده کرد. دقت و کارایی و امکانات اره میزی‌های دستگاه سه کاره یا پنج کاره در حد رفع نیازهای معمول مناسب است.

اره میزی رومیزی (خانگی)

 اره‌های میزی سبک‌تر و کوچک‌تری با توان (قدرت موتور به وات) کمتر و سطح میز کوچک‌تری هم در ایران قابل‌خرید است که برای کارهای صنعتی و تیراژ تولید پیشنهاد نمی‌کنیم؛ اما در مصارف کارگاهی کوچک، ساختنی‌های هنری و سبک انتخاب خوبی است.

پیشنهاد آیچوب: لیست ابزار کارگاه نجاری در منزل | وسایل نجاری خانگی + ویدئو

اره میزی رومیزی

 اگر کارگاه خانگی و با حجم تولید کم دارید، اره رومیزی گزینه‌ای مناسب است؛ اما برای برش ورق‌های بزرگ و چوب‌های ضخیم و با چگالی بالا پیشنهاد نمی‌کنیم که از این مدل‌ها استفاده کنید.

 این اره‌ها محدودیت‌های مخصوص به خود را دارند و نمی‌توان به‌عنوان دستگاه صنعتی و حرفه‌ای به آن تکیه کرد.

اره میزی کارگاهی

اره میزی تک ایرانی یا خارجی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کارگاه‌های تولیدی با تیراژ است که استفاده مدام و سنگینی از اره میزی دارند. اما باتوجه‌به قدیمی بودن ساختار و قالب این اره‌ها و عدم روزآمدکردن، انتظار ایمنی و حفظ دقت را از آن نداشته باشید.

اره دورکن نجاری

 دورکن یا پنل بر به جز نیاز به مساحت چندبرابری نسبت به مدل‌های دیگر برای استفاده هیچ نقص دیگری نسبت به مدل‌های که بر شمردیم ندارد. هم در دقت هم در آپشن و هم در قدرت بسیار بهتر از دیگر مدل‌های اره میزی است.

اره میزی دورکن

 نکته قوت بزرگ آن امکان برش انواع ورق با ایمن‌ترین حالت ممکن است که در دیگر اره‌های میزی به این راحتی ممکن نیست.

 بهترین حالت برای برش ورق‌های چوبی استفاده از اره دورکن صنعتی است. این مدل اره میزی‌ها هم قدرت کافی برای برش انواع ورق‌های چوبی را دارند و هم اینکه دقت برش در این مدل‌ها بسیار بالاست.

اره میزی قطع کن

 قطع کن یا آلومینیوم بر تجهیز شده با تیغه چوب هم از اره‌هایی است که به‌عنوان اره میزی از آن استفاده می‌شود. به نظر ما ساختار یک اره میزی با حداقل ایمنی را ندارد؛ اما با کمی ابتکار و ساخت فنس و ریل مناسب می‌توانید به‌عنوان اره میزی هم از آن استفاده کنید.

 این دستگاه ساختار بسیار ساده‌ای دارد و در کارگاه‌های مدرن نجاری جایگاهی ندارد. در کارگاه‌های قدیمی نجاری حتماً یکی از این مدل اره‌ها را پیدا می‌کنید.

 ساختار این اره فارسی بر بسیار ساده است و دو خصوصیت وزن بسیار زیاد و دقت بالا از خصوصیت‌های این مدل از اره‌های است.

 این دستگاه مناسب استفاده از آن به‌عنوان اره میزی نیست؛ اما با ساخت میز و اضافه‌کردن بخش‌های جدید می‌توان از آن به‌عنوان یک اره میزی استفاده کرد.

ساخت اره میزی با اره دیسکی

 بستن اره دیسکی (اره گردبرُ هم گفته می‌شود) زیر میز یکی از ابتکاراتی است که در چند سال اخیر به دلیل رشد عجیب قیمت ابزارها بین تازه نجاران رایج شده است. صدالبته که این روش از روی اجبار و گرانی است؛ ولی به معنای واقعی خطرناک است و ایمنی بسیار پایینی دارد.

 خارج از این دسته‌بندی که اشاره کردیم اره میزی دیگری نداریم و باتوجه‌به نوع کارتان یکی را برای کار انتخاب کنید. اگر هم نمی‌توانید برای شروع چنین هزینه‌ای کنید پیشنهاد می‌کنیم کارهای اره میزی را برون‌سپاری کنید.

اره میزی با اره دیسکی

 تحقیق برای خرید اره میزی به این موارد خلاصه نمی‌شود و در آموزشی دیگر کامل‌تر در این مورد آموزش خواهیم داد.

 شما هرگز نباید کنده چوبی را که بسیار خمیده یا کج است را روی صفحه میز قرار دهید و چوب را برش کنید. با انجام این کار دستگاه ممکن است چوب را پس بزند و می‌تواند باعث ایجاد ضرباتی به دستگاه شود و دستگاه را خراب کند یا به طور بالقوه شما را در موقعیت خطرناکی قرار دهد.

 شما باید یک تخته صاف زیر کنده خمیده و ناصاف قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که امکان لیز خوردن چوب و حرکت آن به سمت شما وجود ندارد.

 

نگهداری و سرویس اره میزی

 نجاران خبره و افرادی که با چوب سروکار دارند به دلیل دقت و دوام و مطمئن بودن اره میزی، عاشق کار با آن هستند. نکته‌ای که افراد ماهر می‌دانند این است که با سرویس و نگهداری اصولی از هر دستگاه نجاری و به‌خصوص اره میزی به‌عنوان یک دستگاه دقیق می‌توان زمان بیشتری از این دستگاه استفاده کرد.

 بهترین نجاران ابزارهای کار خود را مانند گنج می‌دانند و به همان اندازه از آن‌ها نگهداری می‌کنند. درواقع ابزار نجاری خوب، سرمایه نجار است.

تمیز کردن اره میزی با فشار باد

 شاید تمیزکردن اره میزی با فشار باد امری ساده و پیش‌پاافتاده به نظر برسد؛ اما با استفاده از فشار باد می‌توان خاک اره و تکه‌های کوچک چوب را از مسیر ورودی هوای موتور یا از مسیر ریل یا از روی صفحه پاک کرد.

 همیشه یک بادپاش در کنار اره میزی داشته باشید و با استفاده از آن دستگاه را هر چند وقت یک‌بار و با توجه به مقدار خاکی که روی دستگاه وجود دارد، اقدام به تمیز کردن دستگاه کنید.

 تمیز کردن اره میزی و نگهداری خوب از آن باعث افزایش عمر قسمت‌های مختلف می‌شود و مسلماً منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های شما در طول زمان خواهد شد.

تمیز کردن سطح میز اره میزی

مقدار زمان استفاده مهم است و نه زمان عادی

 این جمله یعنی تعمیر و نگهداری و سرویس اره میزی را بر اساس میزان استفاده از آن انجام دهید. سعی نکنید ساعات استفاده از اره را در ذهن خود ذخیره کنید. بسیار ساده و راحت‌تر است که آن را در جایی بنویسید

 شما باید باتوجه‌به توضیحاتی که در کاتالوگ دستگاه وجود دارد، روغن‌کاری یا تعویض تسمه یا تعویض زغال و… را باتوجه‌به زمان استفاده از دستگاه انجام دهید.

 به‌عنوان‌مثال در اره دورکن های صنعتی یک پمپ دستی تزریق روغن وجود دارد که باید به‌ازای هر چند ساعت کارکردن دستگاه، اقدام پمپاژ روغن کنید تا ریل‌ها و قطعات مکانیکی متحرکت روان و سالم کار کنید.

 عادت کنید روی ابزار برقی و مکانیکی کارگاه یک برچسب قرار دهید و روی آن نوع سرویس، تاریخ آخرین سرویس و تاریخ سرویس بعدی را بنویسید.

 کار ساده‌ای است؛ اما عمر ابزار شما را به‌شدت افزایش می‌دهد.

به هم خوردن تنظیمات اره میزی

 هنگام استفاده از اره میزی باید بسیار مراقب باشید که در اثر ضربه یا برش‌های سنگین یا پس‌زدن قطعه کار، تنظیمات دستگاه به هم نخورد.

 اره میزی‌های ارزان‌قیمت بازار به دلیل استفاده از متریال ارزان و ساختار ضعیف در آن‌ها، یا تنظیمات درستی ندارند و یا اینکه بعد از تنظیمات به دلیل فشاری که به اتصالات دستگاه وارد می‌شود، تنظیماتشان دوباره به هم می‌خورد.

 هر از چند گاهی دقت اره میزی را بسنجید و در صورت خارج‌شدن از دقت آن را کالیبره کنید.

تراز کردن اره میزی

 ترازکردن اره میزی برای ایجاد کار خوب و همچنین ایمنی، ضروری است. تراز بودن هم موجب تسلط بهتر کاربر می‌شود و هم فشار کمتری به قسمت‌های مکانیکی و تحت فشار دستگاه وارد می‌شود.

تراز کامل اره میزی

 قبل از شروع به کار دستگاه ابتدا اطمینان حاصل کنید که درجه صفر (عمودی) اره و شیب (-45 و 45 درجه) اره میزی دقیق باشد. شما می‌توانید با استفاده از دستگاه شیب سنج این کار را انجام دهید.

 اگر از میز پشتیبان برای اره میزی استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که سطح میز اصلی و میز پشتیبان با یکدیگر هم‌سطح هستند.

 سرانجام شما باید هر قسمتی را که باعث کاهش ثبات اره میزی می‌شود، تراز و تنظیم کنید. گونیا اره میزی باید با تیغه‌ی برش، موازی باشند

. درجه‌ی برش باید بررسی شود و لازم به ذکر است که هر وسیله‌ی جانبی که در اره میزی به کار می‌برید می‌تواند بر روی تغییر زاویه‌ی برش تأثیر بگذارد؛ لذا کاربرد وسایل جانبی‌ای که با تیغه سروکار دارد باید روی خط و هم‌سطح باشند.

تمیز کردن سطح میز اصلی و میز پشتیبان

 وضعیت سطح میز ارهٔ شما می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در بهره‌وری و سهولت استفاده از آن داشته باشد

 برخی چوب‌ها مانند چوب نراد یا چوب روسی از خود صمغی ترشح می‌کنند که موجب چسبنده شدن سطح و گونیا می‌شود.

 می‌توانید با گازوئیل یا اسپری‌های پاک کننده غیر اسیدی سطح میز را تمیز کنید.

پیشنهاد آیچوب: آموزش تعویض تیغه‌ اره میزی نجاری + ویدئو فارسی

تمیز کردن سطح میز اره میزی

جایگزینی قطعه‌های آسیب‌دیده

 اگر حین کار، صداهای عجیب می‌شنوید یا لرزشی حس می‌کنید، فوراً دستگاه را خاموش کنید. قطعات متحرک مانند تسمه و فولی‌ها را بررسی کنید تا از گسترش آسیب به دستگاه جلوگیری کنید.

 با سرویس‌های دوره‌ای مانند تعویض تسمه و گریس کاری می‌توانید جلوی بسیاری از مشکلات بعدی دستگاه را بگیرید.

چگونگی حفظ و تیز کردن تیغه‌ی برش

 مواظب باشید که تیغهٔ ارهٔ خود را در کنار قطعات دیگر نگذارید. برخی اره میزی‌ها فضایی برای نگه‌داری از تیغه دارند؛ اما اگر این فضا در اره میزی شما وجود ندارد، تیغه را جدا از سایر قطعات و در محیطی امن قرار دهید.

 تیغه کند نه‌تنها باعث لب پر شدن برش و سوختن مقطع چوب می‌شود، فشار بیش از حد به موتور و خستگی کاربر هم یکی از معایب آن است.

 صمغ چوب همیشه به تیغه می‌چسبد و باعث کم شدن کیفیت برش می‌شود. برای تمیز کردن تیغه از صمغ می‌توانید از اسپری DW40 و یا گازوئیل استفاده کنید.

تیز کردن تیغه‌ی برش

 هیچ وقت سعی نکنید تیغه‌های کند شده را خودتان تیز کنید! یک کار تخصصی است و مراکز تخصصی اره تیز کنی با قیمت مناسبی برای شما انجام می‌دهند. اگر حین کار، صداهای عجیب می‌شنوید یا لرزشی حس می‌کنید، فوراً دستگاه را خاموش کنید. قطعات متحرک مانند تسمه و فولی‌ها را بررسی کنید تا از گسترش آسیب به دستگاه جلوگیری کنید.

 با سرویس‌های دوره‌ای مانند تعویض تسمه و گریس کاری می‌توانید جلوی بسیاری از مشکلات بعدی دستگاه را بگیرید.

نکته های خرید اره میزی نجاری یا اره رومیزی

برندهای آاگ، آینهل، بوش، دیوالت، رونیکس، ماکیتا، متابو، محک، کرون و… در حال حاضر اره میزی‌های مختلفی را وارد کشور کردند و شما با انتخاب یکی از محصولات این برندها می‌توانید اره میزی مناسب خود تهیه کنید.

برای دستگاهی مانند اره میزی باید بودجه و هزینه مناسب در نظر داشته باشید به عبارتی اگر قرار است با هزینه کم یک دستگاه اره میزی بخرید، بهتر است این کار را انجام ندهید. همان‌طور که می‌دانید دستگاه‌های ارزان قیمت موجود در بازار دقت و قدرت کافی برای انجام کارهای شما را ندارند.

منطقی نیست دستگاهی خریداری کنید که نتواند زوایای موردنظرتان را دقیق برش دهد.

 

تجربه خرید اره میزی ماکیتا MLT100

اره میزی ماکیتا MLT100

 

تجربه مسعود از همراهان سایت آیچوب:

من چندی است که با اره میزی ماکیتا MLT100 کار می‌کنم و خواستم که تجربه‌ام را در میان بگذارم.
اولین نکته‌ای که به نظرم می رسه قیمت این محصول نسبت به کارکردشه. ابزار رو در اسفند ۹۵ به قیمت ۱۵۵۰۰۰۰ خریدم. بسیار طبیعی که محصولات وارداتی به دلیل افزایش قیمت دلار چند برابر شوند.
دستگاه فقط دو نکته خوب داره ولی به نظرم درمجموع اصلاً دستگاه خوبی نیست و به کسی توصیه نمی‌کنم. خوبی اولش قدرت بالاییه که داره. حین کار چند بار پیش اومده که به دلیل ضخامت بالای چوب تیغه گیر کرده و به کلید حرارتی عمل کرده و موتور را خاموش کرده که آسیب نبینه.

خوبی دومش این‌که میز دستگاه قابلیت بزرگ شدن داره که به نظرم نسبت به برخی اره‌های دیگر بیشتر بزرگ میشه؛

اما بدی هاش: گونیای دستگاه فقط از یک سر به میز گیردار میشه و سر گونیا بازی می کنه و از عرض میز هم کوتاه تره. این مسئله در عکس‌هایی که در اینترنت هست کاملاً مشخصه. این ایراد که باعث کاهش دقت برش به‌خصوص در طول‌های زیاد میشه در اره‌های دیگر به دلیل طول بالای گونیا احتمالاً وجود نخواهد داشت.

بدی دومش دقت پایین درجه گونیا یا نقاله دستگاهه. نقاله دستگاه داخل ریل بسیار بازی می کنه که دقت خوبی را به دست نمی‌دهد. درمجموع دستگاه پرقدرت و بسیار کم‌دقتی است و الآن هم که قیمتش رو آن‌قدر زیاد کردن که به قیمت متابو و دیوالت و بوش نزدیک شده اصلاً به نظرم ارزش خرید نداره.
یک نکته دیگه هم این‌که بالابر تیغه دستگاه من چندین بار رزوه بریده و مشمول گارانتی هم نمی‌شود.
درجه گونیا یا نقاله دستگاه که روی ریل حرکت می کنه و درمجموع ارزش خرید نداره

پیشنهاد آیچوب: تیغه اره مناسب اره میزی نجاری کدام است؟ | مراقب باشید!

 

تجربه خرید اره میزی بوش GTX 10 XC

اره میزی بوش GTX 10 XC

 

تجربه علی راد از همراهان آیچوب از استرالیا:

من حدود یک سال هست که از این مدل اره میزی بوش (Bosch GTS 10 XC) استفاده می‌کنم.
یکی از خصوصیات خوب این اره موتور پرقدرت ۲۱۰۰ واتش هست که کار رو خیلی راحت‌تر انجام میده و به‌اصطلاح چوب رو نمیسوزونه یا نسبت به سایر اره‌ها به مقدار بسیار ناچیز میسوزونه.
مزیت دیگه این اره دقت بسیار بالای گونیا – نقاله فارسی بر – ریل نقاله فارسی بر که به‌راحتی رفت‌وبرگشت رو انجام میده.
از دیگر خصوصیات این اره داشتن لوله خروج (خاک اره) بسیار خوش جا و به‌اندازه کافی بزرگ هست که اگر مکش دستگاه خاک جمع کن یا جاروی برقی صنعتی Dust Extractor کافی باشه به‌خوبی خاک اره و تکه‌های چوب رو به‌راحتی به بیرون منتقل میکنه.
برای تعویض اره دست خیلی راحت جای مانور داره.
یک مشکل نسبتاً کوچک که اگر دستگاه مکش به اره وصل نباشه در درازمدت جک (چرخ اهرم) بالا و پایین برنده اره تا آخر پایین نمی‌ره (البته در حد میلی‌متری هستش و با تمیز کردن قسمت پایین و زیر اره این مشکل برطرف میشه.
سطح میز اره از آلیاژ بسیار محکم و نسبتاً سنگین آلومینیمی ساخته شده که به نظر من نسبت به رطوبت هوا نقطه ضعفی نداره.
این اره نسبتاً سنگینه و بهتره برای جابجایی از نفر دومی هم کمک بگیرید.
معمولاً به همراه اره، پایه جمع شوی آهنی قرمزی هم در کارتن‌های بسته‌بندی موجوده که بسیار کیفیت خوبی داره و ساخت تایوان هستش. (البته فراموش کردم که اول مطلب این موضوع رو ذکر کنم که خود اره میزی هم ساخت تایوان هستش.
در کنار و سمت راست اره (از طرفی که در حال استفاده از اره هستیم) جایی برای نگهداری Push stick و اره‌های یدکی تعبیه شده. (البته یک push stick پلاستیکی و قرمز رنگ در بسته این مجموعه ارائه میشه)
هنگام خاموش کردن اره خیلی سریع و به نرمی اره از حرکت متوقف میشه که به خاطر ترمز الکترونیکی اون هست.

 

تجربه مهدی از  اره میزی GTS10XC

سلام من ۳ هفته پیش اره بوش GTS 10XC خریدم، نکات مثبت و منفی که در این مدت ازش دیدم رو خدمت دوستان عرض می‌کنم:

نکات مثبت
-موتور پر قدرت‌تر از باقی برندهای موجود در بازار ایران
-قابلیت سافت استارت و تنظیم دور خودکار موتور
– بسیار کم‌صدا و لرزش بسیار کم.
– طراحی بسیار جمع و جو و بهینه. برای تک‌تک لوازم و تجهیزات جانبی در زمانی که از اون ها استفاده نمیشه جای مخصوصی در زیر میز تعبیه شده است.
– میز ریل دار و قابلیت بزرگ شدن (تا ۶۰ سانت) از سمت راست و پشت اره
-قفل دو طرفه گونیا
-ولی یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد با اره سه کاره کار نکنم گوه پشت تیغ اره و محافظ اره هست که ایمنی رو خیلی بالا میبره و تا حدی خیال تون از پرت شدن قطعه کار
یا رفتن دست تون روی اره راحت میشه. (ایمنی مهم‌ترین فاکتوره، اگر اتفاقی بی افته هیچ‌چیزی انگشتان شما رو به حالت اول بر نمیگردونه.)

نکات منفی
– ریل دستگاه به‌اندازه یک میل به چپ و راست لق میزنه
-تیغ اره‌ای که همراه دستگاه هست کیفیت خوبی نداره
-اهرم کشوی میز و اهرم ریل جنس پلاستیکی دارند و به نظر میرسه که دوام زیادی نداشته باشن.
– و مهم‌ترین ایراد این دستگاه این هست انتهای گونیا در زمانی که قفل نشده نسبت به ابتداش به‌اندازه دو میل خلاصی داره و وقتی‌که گونیا رو قفل می‌کنید ممکنه تا دو میل خطا داشته باشه. باقی ایرادات تا حدی قابل چشم‌پوشی یا اصلاح هستند ولی اگر دقت براتون مهمه این یکی کارو خیلی سخت میکنه.

یک نکته برای دوستانی که این اره رو میخرن این هست که قبل از استفاده تمام قسمت‌های مختلف دستگاه ازجمله زاویه تیغه، خط کش گونیا و … رو حتماً خودتون با استفاده از دفترچه راهنما کالیبره کنید.

به‌طور مثال با باز کردن پیچ‌های بالای خط کش گونیا میشه خط کش رو با تیغه موازی کرد.
درمجموع باید بگم که اره‌های پرتابل برای کسانی که دقت خیلی بالایی می‌خوان شاید گزینه خیلی خوبی نباشه. صرفاً به این دلیل که برند بوش، دیوالت یا AEG می‌خرید این انتظار رو نداشته باشید که همه چیز تمام باشن.

اره‌های پرتابل در خارج کالاهای نسبتاً ارزانی هستند که برای کارهای دقیق ساخته نشدن.

 

سخن پایانی شناخت اره میزی نجاری

خرید ابزار یک پروسه تخصصی است و پیشنهاد می کنیم یا تجربه لازم ودانش انتخاب درست ابزار را کسب کنید، یا با سعی و خطا ابزار بخرید و ریسک و هزینه این خطا را بپردازید و یا از یک متخصص با تجربه که هم کسب و کار چوب را خوب بشناسد و هم اطلاعات و تجربه فنی کافی از ابزار دارد مشاوره بگیرید.

از یک دیدگاه کلی اگر کار تیراژ و کارگاهی انجام می دهید خیر خرید اره میزی های رومیزی مخصصوا برند های چینی بازار را بزنید. شاید برای کارهای محدود و خانگی و هنری مناسب باشند اما توان چند ساعت کار سخت در روز را واقعا ندارند و احتمالا اولین حس شما پس ازخرید و راه اندازی این نوع اره میزی، خرید اسباب بازی باشد!

برای کارهای جدی تر حتما اره میزی ایستاده یا کارگاهی تک کاره ( سه کاره کارایی مناسب را ندارد) خرید کنید و اگر می توانید بودجه بیشتری هزینه کنید و مشکل فضای کاری ندارید اره دورکن بهترین انتخاب شما می تواند باشد.

 

پرسش و پاسخ:

آیا می توان از اره دیسکی برای ساخت اره میزی استفاده کرد؟

نصب اره دیسکی یا اره گرد بر زیر میز و استفاده از آن به گونه ای که کارایی اره میزی را داشته باشد، ایده ای قدیمی اما خطرناک است. با توجه به خطرهای بسیار زیادی که در زمان کار با اره میزی شما را تهدید می کند به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنیم این کار را انجام دهید.

 

خرید اره میزی ارزان قیمت را توصیه می کنید؟

با توجه به اینکه در دستگاهی مانند اره میزی دقت در برش کاری و اجرای زوایا حرف اول را می‌زند، پیشنهاد می کنیم حتما دستگاه های با کیفیت را انتخاب کنید. البته توان موتور دستگاه هم در برش های سخت کمک شایانی خواهد کرد.

 

مهم‌ترین شاخص‌ها و معیارهای انتخاب و خرید اره نجاری برای تازه‌کارها و حرفه‌ها چیست؟

مهم ترین شاخص‌ها برای خرید اره میزی نجاری، قدرت بالای موتور، رعایت استاندارد های ایمنی، سایز مناسب صفحه اره میزی و انتخاب تیغه مناسب با توجه به نوع متریال مصرفی و کیفیت گونیا است.

پیشنهاد آیچوب: دلیل کیک بک در اره میزی چیست؟! بررسی یک حادثه واقعی

 

منبع: آیچوب

234 نظر در “بهترین اره میزی بازار کدام است؟ راهنمای خرید اره میزی کوچک

  1. 09381309197 گفت:

    سلام خداقوت
    ممنون میشم درباره خرید اره میزی راهنمایی کنید
    بین اره میزی شپخ hs115 وبوش gts254 کدوم رو پیشنهاد میکنید؟

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      قطعا بوش

  2. A2aliakbar گفت:

    سلام به همه علاقمندان به چوب ونجاری
    بنده چندین سال پیش اره میزی ماکیتا رو خریدم و دارم استفاده میکنم
    صفحه متحرک رو تا آخر باز کردم و بینش ورق گذاشتم و یک رنده برقی هم بصورت برعکس از زیر به ورق نصب کردم که خیلی کارایی داره
    یکبار مارپیچی که اره رو بالا پایین میکنه هرز شد که تراشکار همون رو بصورت دنده دوبل حدیده کرد (همراه بوش با دنده مناسب به مهره بدنه موتور) و مشکل کاملا حل شد
    امروز بلبرینگ و زغال موتور رو تعویض کردم و دنده مارپیچ رو بررسی کردم کاملا سالم بود
    البته بعضی دوستان که میگن کیفیت خوبی نداره حتما کارهای خاصی میخاستن که جواب نداده اگه نه برای کارهای دم دستی ام دی اف و نجاری بنظرم جواب میده
    نکته ای که تجربه کردم اینه که حتما زیر اره محل خروج خاک اره باز باشه اگه نه خرابی قطعات بیشتر میشه
    با تشکر از شما

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      سپاس از اینکه تجربیات خود را با ما به اشتراک گذاشتید

  3. مهدی گفت:

    سلام وقت شما بخیر و به سلامتی کارشناس محترم سایت مهدی رضایی هستم
    میخوام یه دستگاه اره نواری خرید کنم،خواهشمندم در این مورد من رو راهنمایی کنین در حد و اندازه ۱۴ اینچ محک که کمتر کسی توصیه میکنه،،تبریز یا اصفهان……ممنون از شما بزرگوار

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      تحقیق برای خرید بعهده خریدار است
      ما نمی توانیم به جای شما چنین هزینه ای کنیم

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )