اره, معرفی ابزار

اره میزی نجاری (اره رومیزی) چیست و چه کاربردی دارد؟

خرید اره میزی نجاری

برش چوب به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. کمپانی‌های تولیدکننده ابزار از سال‌های گذشته تا به امروز تلاش کردند تا باتوجه‌به نیاز نجارها، دستگاه‌های جدید تولید کنند. اره میزی یکی از مدل‌های اره برش چوب است که برای برش دقیق چوب و ساخت سازه‌های چوبی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در این نوشته و ویدئو به توضیح در مورد ساختار اره رومیزی و قابلیت‌های آن اشاره خواهیم کرد. قابلیت‌هایی که بین اره رومیزی و سایر اره‌های مخصوص چوب تفاوت ایجاد می‌کند. با ما در ادامه همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر در پروسه یادگیری از ویدئو منتشر شده در این مقاله استفاده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر: راهنمای خرید اره میزی نجاری

 

تماشا ویدئو آنلاین معرفی اره میزی نجاری

 

 

تماشا این ویدئو در برخی اپوراتور ها با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

اره میزی نجاری چیست؟

اره میزی نجاری شامل یک میز و موتور و تیغه‌اره دیسکی است که برای برش‌های دقیق طولی و عرضی طراحی شده است. باتوجه‌به ساختار میزی شکل این دستگاه به آن اره میزی گفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اره میزی، امکان برش طولی چوب بدون محدودیت خاصی است.

اره میزی یک ابزار برشی بسیار ساده است. در واقع یک اره دیسکی و موتور در زیر میز نصب شده است که امکان تنظیم مقدار بیرون‌زدگی تیغه‌اره و تنظیم زاویه آن نسبت به سطح را خواهید داشت.

در اره‌های دیگر، برای برش چوب دستگاه را در مسیر برش حرکت می‌دهید؛ اما در اره دیسکی چوب در مسیر برش تیغه حرکت می‌کند.

 

چرا اره میزی نجاری؟

احتمالاً برای شروع در صنعت چوب و برای ورود به شغل نجاری به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانم با یک دستگاه برش‌های مختلف چوب را انجام دهم. شاید بهتر است بگوییم احتمالاً شما دوست دارید فقط با خرید یک دستگاه، خود را از خرید دستگاه‌های نجاری دیگر بی‌نیاز کنید. پاسخ به این سؤال پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد اما می‌توان اره میزی نجاری را به شما پیشنهاد داد!

اکثر برش‌هایی که سایر ابزارها انجام می‌دهند را می‌توانید با اره میزی نجاری بادقت و سرعت و کیفیت بیشتری انجام دهید. تنها برشی که نمی‌توانید با اره میزی به‌درستی انجام دهید، برش منحنی است.

 

مدل های مختلف اره میزی چوب

اره میزی در مدل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. اره رومیزی، اره دورکن، اره دورکن سی‌ان‌سی از مدل‌های رایج مورداستفاده در بازار هستند.

اره دورکن در سایزهای مختلف و برای استفاده در کارگاه‌های نیمه‌صنعتی و صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد: اما مدل‌های سی‌ان‌سی اره میزی مناسب استفاده در کارخانه‌های صنعت چوب است.

در نوشته‌های آتی در مورد مدل‌های مختلف اره میزی بیشتر آشنا خواهیم شد. در این نوشته به موضوع اره رومیزی نجاری خواهیم پرداخت. این اره‌ها نمونه سبک و قابل‌حمل و رومیزی هستند.

 

بخش های مختلف اره میزی نجاری

اره رومیزی هم مانند سایر ابزارها از بخش‌های مختلف تشکیل شده است. شناخت هر یک از این بخش‌ها به استفاده درست از دستگاه و حفظ ایمنی شما کمک خواهد کرد. در ادامه هر یک از این بخش‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. صفحه اره میزی

۲. شکاف هدایت گونیا

۳. گونیا موازی

۴. صفحه تیغه

۵. فرمان تنظیم زاویه تیغه

۶. فرمان تنظیم ارتفاع تیغه

۷. کلید خاموش و روشن

۸. بدنه اصلی

۹. خروجی مکنده

۱۰. چاقویی پشت تیغه (تیغه جداکننده)

۱۱. محافظ تیغه

 

صفحه اره میزی

 

صفحه اره میزی

صفحه اره میزی محل قرارگیری قطعه کار برای برش است. سلامت صفحه اره میزی و تراز بودن این صفحه نسبت به تیغه مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. هرگونه ضربه و فشار و تنش این صفحه موجب خطا در برش‌کاری خواهد شد.

هرچه ابعاد این میز بیشتر باشد، کنترل ورق‌های چوبی راحت‌تر انجام خواهد شد. در واقع شما فضای بیشتری باری حرکت قطعه کار خواهید داشت.

میز اره میزی به‌عنوان پایه و بستر برای استفاده از تجهیزات دیگر هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید با نصب تجهیزات بیشتر روی میز مانند گونیا، از قابلیت‌های مختلف اره میزی استفاده کنید.

در بیشتر اره میزی‌ها بر روی صفحه شیارهایی وجود دارد که امکان نصب گونیا متحرک را بر روی آن خواهید داشت. همچنین در قسمت جلوی صفحه و بخشی که اپراتور در روبروی آن قرار می‌گیرد، خط‌کش مندرجی وجود دارد که امکان تنظیم گونیا موازی برای برش با عرض مشخص را فراهم می‌کند.

توضیحات بیشتر در مورد صفحه اره میزی را در ویدئو تماشا کنید.

 

شیار گونیا

 

شیار گونیا اره میزی

 

این شیار روی صفحه گونیا ایجاد می‌شود و دقیقاً در راستای (موازی) تیغه قرار دارد. از این شیار می‌توان برای هدایت جیگ‌هایی مانند گونیا مندرج (گونیا نقاله) استفاده کرد.

معمولاً این شیار در دو طرف تیغه وجود دارند تا امکان استفاده از جیگ‌ها در دو طرف تیغه را داشته باشید.

 

تیغه اره میزی

 

تیغه اره میزی

 

تیغه‌اره میزی هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های اره میزی است. این تیغه در سایزهای مختلفی تولید می‌شود و باتوجه‌به ساختار دستگاه، شما باید تیغه مناسب آن را انتخاب کنید. برای انتخاب تیغه دو موضوع را باید مدنظر داشته باشید.

مورد اول جنس چوب مورداستفاده است. به‌عنوان‌مثال برای برش چوب طبیعی باید از تیغه‌های مخصوص چوب و برای برش ورق‌های چوبی مانند ام‌دی‌اف و پلای وود و تخته فشرده چوبی باید از تیغه‌های مخصوص ام‌دی‌اف استفاده کنید.

ما در نوشته‌های پیشین در مورد انواع تیغه‌های مورداستفاده در صنعت چوب توضیح داده بودیم

مورد دوم قطر تیغه است. همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، تیغه‌ها در قطرهای مختلف تولید می‌شوند و شما باید باتوجه‌به ظرفیت دستگاه و پیشنهاد تولیدکننده، تیغه مناسب آن را انتخاب و نصب کنید.

 

صفحه تیغه

 

صفحه تیغه اره میزی

 

این صفحه قطعه‌ای با قابلیت جابه‌جایی است. شما می‌توانید با برداشتن آن به کل تیغه دسترسی داشته باشید. این صفحه معمولاً دارای یک شیار با عرض زیاد است که امکان تغییر زاویه تیغه را فراهم می‌کند. به عبارتی عرض این شیار اجازه می‌دهد که تیغه در زمان تغییر زاویه به صفحه برخورد نکند.

صفحه تیغه ممکن است به‌صورت فلزی یا پلاستیکی یا چدنی و حتی چوبی بر روی دستگاه نصب شده باشد. معمولاً نجارها در صورت خرابی این صفحه، نمونه چوبی آن را می‌سازند و روی دستگاه نصب می‌کنند.

 

شفت تیغه اره میزی

این محور وظیفه بسیار مهمی را بر دوش دارد. برای نصب تیغه روی دستگاه باید آن را روی شفت نصب و مهره شفت را محکم کنید. قطر شفت یکی از نکته‌های مهم برای انتخاب تیغه است. در واقع برای انتخاب تیغه، باید یکی از معیارهای شما قطر شفت آن باشد.

 

دسته چرخان بالابرنده / تنظیم زاویه

 

تنظیم زاویه تیغه اره میزی

 

در اره رومیزی و حتی دورکن ها (اره میزی صنعتی) دسته چرخنده برای تنظیم ارتفاع و دسته چرخنده برای تنظیم زاویه تیغه نسبت به میز وجود دارد.

در مدل‌های حرفه‌ای اره میزی تنظیم ارتفاع و تنظیم زاویه توسط موتورهای برقی و به‌صورت دیجیتال انجام می‌شود. کارکردن با این اهرم‌ها از کارهای روتین و همیشگی یک نجار است.

 

محافظ تیغه اره میزی

 

محافظ تیغه اره میزی

 

محافظ تیغه یک پوشش پلاستیکی یا فلزی است که در بالای تیغه قرار می‌گیرد. مهم‌ترین وظیفه این محافظ، مراقبت از بریده شدن دست اپراتور از قسمت بالای تیغه است. در بیشتر مدل‌ها محافظ تیغه به مکنده هوا متصل می‌شود و نقش جمع‌کننده گرد غبار را بازی می‌کند.

محافظ تیغه در کنار جمع‌آوری گردوغبار و حفاظت از دست اپراتور در برابر بریده شدن، از ضربات شدید ناشی از کیک بک (پس‌زدن قطعه کار) جلوگیری می‌کند.

وجود محافظ تیغه یک استاندارد بین‌المللی و الزام در زمان استفاده از اره میزی است و به‌هیچ‌عنوان نباید این بخش را از دستگاه جدا کرد.

بعضی از مدل‌های محافظ دارای زبانه آنتی کیک بک (anti-kickback) هستند. این صفحه‌های فولادی متحرک هستند روی آن‌ها دندانه‌هایی وجود دارد. اگر چوب در زمان‌برش به عقب برگردد به دندانه‌های آنتی کیک بک گیر می‌کند از پرت‌شدن آن به سمت اپراتور جلوگیری می‌کند.

 

محافظ چاقویی پشت تیغه

 

محافظ چاقویی پشت تیغه

 

محافظ چاقویی یک قطعه فلزی شبه به خنجر و چاقو است که در پشت تیغه‌اره میزی نصب می‌شود. این قطعه مانع از درگیرشدن قطعه کار به پشت تیغه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید درصورتی‌که قطعه کار با پشت تیغه گیر کند، دوباره به جلو پرتاب می‌شود و اپراتور شدیداً آسیب خواهد دید.

در برخی کارها مانند شیارزنی نیاز به استفاده از محافظ چاقویی ندارید و در این حالت مجبور هستید محافظ را از جای خود خارج کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بعد از شیارزنی دوباره چاقویی را نصب کنید.

به این بخش اسپلیتر (شکافنده) هم گفته می‌شود. اسپلیتر باید مستقیماً در پشت و در راستای تیغه قرار بگیرید. اسپلیتر باید کمی نازک‌تر از تیغه باشید تا به چوب اجازه دهد بدون فشار از کنار آن عبور کند.

 

خروجی گرد و غبار اره میزی

 

خروجی گرد و غبار اره میزی

 

در اره میزی و سایر ابزارها به هر نوع روش و سیستمی که برای جمع‌آوری گردوغبار استفاده می‌شود، خروجی گردوغبار گفته می‌شود. در اره میزی معمولاً یک اگزوز (لوله) وجود دارد که امکان نصب مکنده‌های مختلف بر روی آن را خواهید داشت.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً از جاروبرقی‌های صنعتی یا هر نوع مکنده دیگری برای مکش گردوغبار ناشی از برش چوب استفاده کنید.

گونیا برش مورب (گونیا نقاله)

درصورتی‌که قصد برش چوب در یک زاویه مشخص (طولی) را داشته باشید، استفاده از گونیا برش مورب استفاده می‌کنید. این ابزار دارای درجه‌بندی‌های مختلفی است که امکان تنظیم آن در زاویه‌های مختلف را خواهید داشت.

برای استفاده از این گونیا باید زبانه آن را در داخل شیار موجود روی صفحه اره میزی قرار دهید و در موازات تیغه حرکت دهید.

 

پرسش و پاسخ

بهترین تیغه برای اره میزی (اره رومیزی) کدام است؟

شما باید با توجه به نوع متریالی که برش می کنید، تیغه مناسب آن را انتخاب کنید. برای برش چوب از تیغه های مناسب برش چوب (۴۸ دندانه) و برای برش ورق های ام دی اف از تیغه های مخصوص ام دی اف (۹۶ دندانه) استفاده کنید.

 

کاربرد چاقویی پشت تیغه چیست؟

چاقویی پشت تیغه مانع از گیر کردن چوب (محل برش چوب) به پشت تیغه و کیک بک یا پس زدن قطعه کار می شود. این محافظ همیشه باید در محل خود نصب باشد و فقط در زمان شیاز زنی امکان برداشتن آن را خواهید داشت.

 

منبع: آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]