دکوراسیون

چگونه یک اتاق را آکوستیک و عایق صدا کنیم؟

چگونه یک اتاق را آکوستیک و عایق صدا کنیم؟

 چگونه یک اتاق عایق صدا داشته باشیم؟ این سؤال جدی‌ای است که بسیاری از صاحب‌خانه‌ها با آن مواجه هستند. مخصوصاً کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند. عایق صدا معمولاً در خانه‌ها نصب شده است که به ما کمک می‌کند تا صدای کمتری از شلوغی‌های شهر وارد فضای آرامش ما شود.

 آلودگی صوتی در هنگام خواب در یادگیری و آرامش اختلال ایجاد می‌کند. بستن پنجره‌ها نمی‌تواند به طور کامل مانع از ورود صدا به خانه شود. بااین‌حال راه‌های آسانی وجود دارد که می‌تواند خوابی راحت و محیطی آرام را برای شما فراهم کند.

 هنگامی که اتاق عایق صدا موردبحث قرار می‌گیرد، معمولاً عایق کردن اتاق از نظر انرژی و گرما به نظر می‌رسد، اما در این نوشته در مورد راهکارهای ساخت اتاق با عایق صدا با شما همراه هستیم.

 هنگامی که خانه در نزدیکی یک فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و یا یک بزرگراه واقع شده باشد بیشتر از نظر سروصدا مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد. سروصدای زیاد بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد و یک اثر منفی بر استراحت و خواب شما می‌گذارد و موجب خستگی بیش از حد شما می‌شود و سطح بالایی از استرس و بیماری را به وجود می‌آورد. همچنین حتی اگر در خواب هم سروصدا وجود داشته باشد، بدون شک صبح بدی را آغاز خواهید کرد و سردرد خواهیم داشت.

 هنگامی ساخت خانه شما تمام شده است، شما می‌تواند قبل از اینکه به خانه نقل‌مکان کنید به فکر عایق صدا باشید.

راه های عایق کردن اتاق

منبع صدا را شناسایی کنید

 شناسایی منبع صدا یکی از اولین وظایف شما هنگام مواجه با آلودگی صوتی و پیداکردن راه‌حل مناسب است. هنگامی که شما می‌خواهید یک مانع صدای مؤثر ایجاد کنید باید مسیر صدای منتقل شده را قطع کنید.

 بدیهی است که مانع متراکم‌تر باعث صدای کمتر می‌شود. منظور از مانع متراکم، ایجاد وسیله‌ای حجیم در مسیر ورود صدا است.

 

پنجره های دوجداره عایق

وقتی که این سؤال پیش می‌آید که چگونه یک اتاق‌خواب عایق داشته باشیم، اولین گزینهٔ شما این است که از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید. پنجره‌های دوجداره اولین گزینه برای داشتن فضای آرام است.

 

چگونه عایق صدا برای سقف اتاق داشته باشیم؟

 راه مختلفی وجود دارد که به‌وسیله آن میزان صدا را کاهش دهیم و یا به طور کامل قطع کنیم. مواد نرم و مواد متراکم مانند ام‌دی‌اف و عایق پشم‌شیشه یکی از راه‌های مقابله با سروصدا هستند.

 امروزه سازنده‌ها با ایجاد سقف کاذب، تلاش می‌کنند سقف خانه‌ها را عایق کنند. همچنین شما می‌توانید با نصب فوم‌های مخصوص عایق صدا، این کار را انجام دهید.

 اضافه‌کردن یک‌لایه دوم از سقف و نصب کاشی آکوستیک راه دیگر مقابله با این مشکل است. همچنین سقف کاذب هم می‌تواند راهکار مناسبی برای عایق سقف باشد.

پرده ضخیم

 

روش های عایق صدا

 

پرده برای عایق یک ایده خوب خواهد بود که می‌توان از پارچه‌های سنگین استفاده کرد شما می‌توانید با پارچه‌های دیگری از جنس مخمل یا پشم هم انتخاب کنید. درست مثل پنجره‌های دوجداره، پرده‌ها هم می‌توانند صدا را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش دهد و علاوه‌برآن عایقی است که باعث جلوگیری از هدررفت گرما یا سرما در داخل اتاق می‌شود.

 

چگونه یک دیوار عایق صدا داشته باشیم؟

 بدیهی است که قبل از این که دیوار ساخته شود بهترین موقع برای انتخاب گزینه مناسب برای عایق اتاق است. شما می‌توانید با قراردادن فوم‌های دیوار، به عایق شدن دیوار کمک کنید. عایق صدای اتاق با استفاده از کاشی‌ها و پانل‌های آکوستیک یک راه‌حل مناسب است.

 این کاشی‌ها در کاهش انتقال صوت از طریق دیوارها بسیار مفید است. البته بیشتر دیوارهای ساختمان‌های امروزی دوجداره ساخته می‌شوند که عتیق صدای خوبی هستند.

دیوار عایق صدا

 علاوه بر این آن‌ها دارای انواع مختلفی از رنگ‌ها، اندازه‌ها و ضخامت است. نصب کاشی‌های چوبی یک مزیت خوبی که دارد این است که علاوه بر روی دیوار، در سقف و کف اتاق نیز نصب می‌شود و یک جلوه منحصربه‌فرد به هر اتاق می‌دهد.

 همچنین پانل‌های دیواری چوبی تأثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش صدا دارد.

 یکی از ساده‌ترین راه‌ها استفاده از مبلمان است. هرچه لوازم داخل خانه بیشتر باشد، خانه شما بیشتر عایق صدا خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید در خانه‌های خالی از سکنه، صدا به‌راحتی می‌پیچد.

عایق بین جداره‌های دیوار

پوشش بین جداره‌های دیوار با استفاده از پشم‌شیشه، چوب‌پنبه یونولیت یکی از راه‌هایی هستند که به عایق بودن اتاق کمک می‌کند. چوب‌پنبه یک ماده طبیعی است که مزایای بسیار زیادی دارد. دیوارپوش‌های چوبی را می‌توان در هر سبکی در دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

 

استفاده از کفپوش

 

استفاده از کفپوش در عایق صدا

 

راه‌حل‌های که می‌تواند باعث کاهش صدا شود بسته نوع کف‌پوش متفاوت است. فرش یک راه‌حل خوب است؛ اما گاهی اوقات به‌اندازه کافی مؤثر نیست. راه دیگر این است که از موکت ضخیم برای زیر فرش استفاده شود. هر چه موکت ضخیم‌تر باشد تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 

درب‌های عایق صدا

درب‌های عایق صدا

 

یک راه آسان، سریع و مقرون به صرفه این است که از پوشش‌های چرمی با چگالی بالا برای عایق صوتی درب استفاده شود. همچنین شما می‌توانید از درهای تو خالی با ضخامت زیاد استفاده کنید که مانع نفوذ صدا می‌شود.

 

جاکتابی و قفسه دیواری

 شما می‌توانید با استفاده از نصب قفسه یا نصب کابینت بر روی دیوار مانع نفوذ صدا به داخل اتاق شوید.

 

ایده‌های پنجره و درب‌های عایق صدا

پنجره‌های دوجداره UPVC به طور قابل‌توجهی سروصداهای خارج از خانه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این پرده‌های ضخیم می‌تواند در کاهش صدا تأثیرگذار باشد.

 

چرا درب‌های عایق صدا مهم می‌باشند؟

بسیاری از درب‌ها به‌صورت تو خالی هستند برای همین تأثیر کمی در کاهش صدا دارند. علاوه بر این درب‌ها یکی مهم‌ترین تأثیرات را در عایق بودن اتاق ایفا می‌کنند پس باید در انتخاب آن دقت کرد البته استفاده از درزگیر آکوستیک و مسدودکردن قاب درب می‌تواند در عایق بودن در کمک کند.

 

گردآوری و تنظیم: آیچوب

12 نظر در “چگونه یک اتاق را آکوستیک و عایق صدا کنیم؟

  1. رضایی گفت:

    سلام. برای کاهش سر و صداهای آزار دهنده ساخت و سازی که تو کوچه هست پیشنهادتون چیه؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام جناب رضایی عزیز
      از آموزش زیر استفاده کنید:
      چگونه کارگاه نجاری خود را عایق صدا کنیم؟

  2. حمید گفت:

    با سلام سه اتاق خواب دارم که دور انها کناف اجرا شده و وسط لوستر نصب گردیده از طبقه بالا همه صداها شنیده می شود و بسیار ازاردهنده شده چه راه حلی برای رفع ان وجود دارد ؟ ایا پاشیدن فوم از سوراخ های هالوژن های منصوبه در کناف بر روی سقف اصلی امکان و تاثیر دارد ؟ ممنون اگه راهنمایی فنی شود

    1. آیچوب گفت:

      سلام حمید عزیز
      به این سادگی نمیشه مشکل رو حل کرد.
      این روشی که شما توضیح دادید هم مناسب نیست.
      اگر ارتفاع سقف بلند هست، شاید بتونید با ساخت یک سقف چوبی و پوشش با فوم ضد صدا و … مقداری از صدا رو کم کنید.

  3. بهزاد گفت:

    ممنون از پیگیریتون.اگه امکانش باشه شماره ای بدین بتونم تماس بگیرم ممنون میشم.بخدا اعصاب نزاشتن واسمون

    1. آیچوب گفت:

      سلامت باشید. ما در زمینه اجرا پارکت فعالیت نداریم. اگر سوال خاصی هست، از طریق ایمیل با ما همراه باشید. سپاس از شما

  4. بهزاد گفت:

    سلام
    چه پیشنهادی برای صدای اضافی از طبقه پایین دارید؟
    ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام بهزاد عزیز
      شاید بتونید با پارکت و استفاده از فوم با کیفیت کمی صدای طبقه پایین رو کم کنید.

  5. حمید گفت:

    سلام. بییار عالی. شگا چه پیشنهادی برای سقف آپارتمان دارید؟ که واقعا اشکمون درومده.

    1. آیچوب گفت:

      سلام دوست گرامی
      به نظرم میشه یک سقف با فاصله ۱۰ سانتی متر از سقف موجود با استفاده از چوب یا کناف ایجاد کنید و فاصله ایجاد شده رو با پوشش های عایق صدا پر کنید.

      1. سید گفت:

        خب این طرح ها رو کی واسه ما عملی کنه ؟؟؟
        البته تهران نیستیم

        1. آیچوب گفت:

          سلام سید
          شما می تونید از یک معمار درخواست کنید که این کار رو انجام بده. آیچوب در زمینه اجرایی فعالیت ندارد.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]