معرفی ابزار, ویدئو

گونیا مرکب چیست؟ آیا در کارگاه خود این ابزار را دارید؟

آموزش کار با گونیا مرکب

  گونیا مرکب یکی از انواع گونیا است که در صنعت چوب، صنعت فلز و معماری کاربرد فراوانی دارد. دلیل نام‌گذاری گونیا مرکب، به‌خاطر چندتکه بودن این گونیا هست. گونیا مرکب برای اولین‌بار توسط Laroy S. Starrett مؤسس کمپانی Starrett در سال ۱۸۷۹ اختراع شد.

گونیا مرکب ابزاری برای اندازه‌گیری و زاویه زنی است که معمولاً برای خط‌کشی زاویه ۹۰ درجه، خط‌کشی زاویه ۴۵ درجه، به‌دست‌آوردن مرکز دایره، به‌دست‌آوردن عمق شیار یا سوراخ و اندازه‌گیری‌های فاصله‌های ساده و کوتاه استفاده می‌شود.

در مدل‌های پیشرفته و نقاله دار گونیا مرکب هم می‌توان برای به‌دست‌آوردن شیب سطح هم استفاده کرد.

در این نوشته ابزار گونیا مرکب را به شما معرفی خواهیم کرد و پیشنهاد می‌کنیم ویدئو کار با این محصول و قابلیت‌های جذاب این ابزار را تماشا کنید.

 

قسمت های مختلف گونیا مرکب

در ساده‌ترین حالت ممکن یک گونیا مرکب شامل بدنه اصلی است که خط‌کش فلزی در داخل شیار بدنه آن قرار دارد. به این بدنه ((سر گونیایی)) گفته می‌شود. بنده شامل بخش‌هایی است که در ادامه به توضیح در مورد آن خواهیم پرداخت.

 

سر گونیایی

  سر گونیایی شامل قسمت‌هایی مانند بدنه، تراز، سوزن خط‌کش، پیچ‌ومهره نگهدارنده و محکم کننده خط کش است. بدنه یا همان سر گونیایی در برخی مدل‌ها شامل تراز است که عملیات تراز عمودی و افقی را انجام می‌دهد.

در برخی مدل‌های گونیا مرکب، بدنه دارای آهن‌ربایی است که عملیات جداسازی خط‌کش و نصب آن بر روی بدنه را آسان می‌کند. همچنین یک درفش سوزنی جاسازی شده در بدنه به استادکار اجازه می‌دهد خط‌کشی‌های موردنیاز را انجام دهد.

 

سر زاویه یاب

این بخش از نظر ظاهری شبیه به نقاله هست و در برخی مدل‌های پیشرفته گونیا مرکب وجود دارد. سر زاویه‌یاب شامل بخش‌هایی مانند بدنه، تراز، نقاله، پیچ‌ومهره محکم کننده خط‌کش، پیچ‌های قفل کننده نقاله است. با استفاده از سر زاویه‌یاب می‌توانید اندازه‌گیری زوایا و ترازیابی عمودی و افقی را انجام داد.

 

آموزش کار با گونیا مرکب

 

مرکز یاب

مرکز یاب در گونیا برای به‌دست‌آوردن مرکز دایره کاربرد دارد. استوانه را در داخل دهانه مرکز یاب قرار می‌دهد و با استفاده از خط‌کش، مرکز دایره را به‌سادگی به دست می‌آورید.

 

موارد استفاده از گونیا مرکب

از گونیا می‌توان استفاده‌های زیادی کرد. این ابزار باتوجه‌به کشویی بودن خط‌کش، به نجار اجازه می‌دهد در شرایط و موقعیت‌های مختلف از این ابزار ارزشمند استفاده کند. در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای گونیا مرکب خواهیم پرداخت.

 

موارد استفاده از گونیا مرکب

 

تنظیم زاویه فارسی بر و اره میزی

یکی از مهم‌ترین وظایف فارسی بر یا اره میزی، برش چوب در زوایای موردنظر هست. دو زاویه مهم و پر کاربرد، زوایای ۹۰ و ۴۵ درجه هستند. باتوجه‌به امکاناتی که گونیا مرکب در اختیار شما قرار می‌دهد، کالیبره کردن اره میزی یا فارسی بر برای برش دقیق کاری آسان خواهد بود.

 

خط کشی موازی

در نجاری زیاد پیش می‌آید که باید مقداری از صفحه چوبی را به‌اندازه مشخص و یکدست از ابتدا تا انتها برش دهید. در این موارد می‌توانید صفحه گونیا را به لبه صفحه بچسبانید و خط کش را به‌اندازه دلخواه تنظیم کنید و خط را از ابتدا تا انتها بدون هیچ موردی روی کار اجرا کنید.

 

بررسی زاویه برش شده

اگر نسبت به قائمه بودن زاویه برش شک دارید، با استفاده از این ابزار می‌توانید زاویه اجرا شده را دقیق بررسی کنید. در این حالت سطح بدنه گونیا را به لبه چوب بچسبانید و خط‌کش را در راستای خط برش قرار دهید. اگر نور از میان خط کش و خط برش دیده شد، نشانهٔ این است که زاویه درست نیست.

 

اجرای انواع اتصالات

 یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای اتصال عملیات اندازه‌گیری و خط‌کشی است. به‌عنوان‌مثال با استفاده از گونیا مرکب می‌توان یکی از پرکاربردترین اتصالات رایج در صنعت چوب را به راحتی اجرا کرد. این اتصال پر کاربرد کام و زبانه است.

 برای خط کشی خط برش اتصال زبانه می‌توان از این گونیا دقیق بهره گرفت و همچنین برای محاسبه و بررسی عمق دقیق بخش کام، با استفاده از قابلیت عمق سنجی این ابزار می‌توانید محاسبات و تنظیمات دقیق انجام دهید.

 

چگونه از گونیا مرکب استفاده کنیم؟

 

چگونه از گونیا مرکب استفاده کنیم؟

  برای خط‌کشی با زاویه ۹۰ درجه، ابتدا سطح گونیا را بر روی لبه تخته موردنظر قرار دهید و با مداد یا درخش مخصوص در امتداد خط‌کش یک خط رسم کنید. در این حالت خط کشیده شده، از لبه چوب یک زاویه ۹۰ درجه تشکیل داده است.

برای خط‌کشی در زاویه ۴۵ درجه (فارسی بر) هم فقط کافی است خط‌کش را از شیار زاویه ۹۰ درجه خارج کنید و در شیار مربوط به زاویه ۴۵ درجه قرار دهید و در راستای خط‌کش خط بکشید.

برای خط‌کشی موازی در راستای لبه موازی، فقط کافی است پیچ خط‌کش را آزاد کنید و خط کش را تا فاصله موردنظر از تیغه، تنظیم کنید. سپس نوک مداد را بر روی لبه خط کش قرار دهید و در راستای لبه بکشید.

برای استفاده از خط کش به‌صورت جداگانه هم می‌توانید خط‌کش را از بدنه گونیا جدا کنید و استفاده کنید. بدنه هم به‌صورت جداگانه قابل‌استفاده هست.

یکی دیگر از موارد استفاده از گونیا مرکب در نجاری، تنظیم اندازه تیغه باتوجه‌به شیار موردنظر است.

 

نکات ایمنی در استفاده و نگهداری از گونیا مرکب

 * در هنگام قراردادن گونیا در داخل جعبه، نقاله را روی صفر تنظیم کنید.

 * پیچ‌های بند و بست را کمتر از نیم دور باز و بسته کنید.

 * از انداختن گونیا مرکب جدا خودداری کنید.

 * از خط‌کشی روی اندازه‌ها با استفاده از خودکار یا مداد یا ماژیک روی سطوح درجه‌دار خودداری کنید.

 * از واردکردن ضربه به استوانه شیشه‌ای تراز و سر زاویه‌یاب خودداری کنید.

 * پیچ‌های ابزار را بیش از حد سفت نکنید.

 * مراقب باشید بر روی نقاله موادی مانند لکه رنگ یا چسب چوب ریخته نشود.

 

سخن پایانی برای خرید گونیا مرکب

 خوشبختانه در ایران شرکت‌ها و فروشگاه‌های زیادی، فروش گونیا مرکب را انجام می‌دهند و تهیه این محصول کار دشواری نیست. باتوجه‌به کاربرد بسیار زیاد و دقت بالای این گونیا به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال انجام یک کار حرفه‌ای هستید، از این ابزار کارآمد استفاده کنید.

 شما می‌توان برای خرید این محصول از فروشگاه اینترنتی معرفی شده در آیچوب اقدام کنید.

 

منبع: آیچوب

4 نظر در “گونیا مرکب چیست؟ آیا در کارگاه خود این ابزار را دارید؟

  1. محمد حسین گفت:

    سلام. خسته نباشید.
    فیلم متاسفانه پخش نمیشه و ایراد داره. هم با گوشی امتحان کردم هم با کامپیوتر.

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      بله
      مشکل داره
      به زودی مشکل رو حل می کنیم

  2. اميرحسين گفت:

    با عرض سلام
    جسارتا خواستم از زحمات شما تشکر کنم در مورد معرفی انواع ابزار آلات چوب . بینهایت مورد استفاده من قرار گرفته و اطلاعات زیادی را کسب کردم . البته بنده ٢٩ سال سابقه کار تراشکاری فلزات را دارم و تخصصا در زمینه ساخت قطعات ماشینهای چاپ . یک موردی را که در بحث مغار میخواستم بگم و در زمینه اصلی یا تقلبی بودن مغارها بگم این بود که تیغه مغارهای اصلی آبکاری شده هستند ولی تیغه ها یا همان فولادهای مغارهای تقلبی یا اصلا آبکاری نشده اند و یا بسیار کم سخت کاری شده . البته فهمیدن این موضوع به یک سوهان تخت کوچک نیاز دارد که آروم بروی تنه فولادی مغار بکشیم . اگر جای سوهان روی بدنه بماند و شیار ایجاد کند ، ان تیغه مغار ضعیف است و سخت کاری یا آبکاری نشده ولی اگر اثر سوهان روی تنه فولادی مغار باقی نماند و این حالت باشد که انگار روی شیشه سوهان میکشید ، در اصلی بودن مغار شک نکنید . من یکسال هست که برای سرگرمی شروع بکار با چوب کردم و ابزارهای بییار بدرد بخوری برای خودم ساختم . امیدوارم این تجربه مغار مورد استفاده دوستان عزیز قرار بگیرد . با نهایت تشکر

    1. آیچوب گفت:

      سلام امیر حسین
      سپاسگزاریم از اشتراک دانسته هاتان در آیچوب

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )