معرفی ابزار

ماشین آلات و ابزار مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه ام دی اف MDF چیست؟

ابزار مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه ام دی اف MDF

 صنعت چوب زیرشاخه‌های فراوانی دارد. ساخت سازه‌های MDF و فعالیت در این حوزه، یکی از مشاغل پرطرف‌دار این روزهای صنعت چوب است. اگر شما علاقه‌مند به راه‌اندازی کارگاه ام‌دی‌اف باشید به ابزار و تجهیزاتی مناسب این صنعت نیاز دارید.

 در این نوشته به معرفی دستگاه‌های موردنیاز برای راه‌اندازی کارگاه ام‌دی‌اف خواهیم پرداخت.

 باتوجه‌به افزایش استفاده از ورق‌های MDF در صنعت چوب، اساتید زیادی در این حوزه اقدام به فعالیت کردند و به همین جهت مجموعه‌های زیادی به‌عنوان کارگاه خدماتی MDF تأسیس شدند. در این کارگاه‌ها تمامی خدمات از قبیل فروش انواع ورق ام‌دی‌اف در طرح و رنگ‌های مختلف، برش‌کاری ورق، خدمات اجرای نوار PVC و… انجام می‌شود.

 باتوجه‌به وجود کارگاه‌های خدمات برش و پی‌وی‌سی MDF در هر شهری، برای فعالیت در حوزه ساخت سازه‌های ام‌دی‌اف، شما دو راهکار پیش رو دارید. در ادامه این دو راهکار را به شما معرفی می‌کنیم و به معایب و مزایای آن هم اشاره خواهیم کرد.

راه اندازی کارگاه با کمترین ابزار و سرمایه

 اگر در شروع کار هستید و سرمایه و فضای کافی برای راه‌اندازی کارگاه نجاری و MDF را ندارید، یک راه‌حل خوب و آسان پیش روی شما هست. ابتدا باید کارگاهی متناسب با حجم کاری خود اجاره یا خرید کنید. طرح موردنظر خود را در نرم‌افزار طراحی کنید و اندازه‌های موردنظر را در فرم اندازه‌گیری (که معمولاً همه مجموعه‌های خدماتی دارند) وارد نمایید.

 نوع ورق و رنگ نوار PVC مشخص می‌شود و خدمات برش کاری ورق ام دی اف و اجرای نوار PVC توسط مجموعه خدماتی انجام می‌گردد. البته برخی مجموعه‌های خدماتی اسمبل (سرهم بندی و جمع کردن باکس) را هم انجام می‌دهند.

 همکاری با این مجموعه‌ها معایب و مزایا مخصوص به خود را دارد. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

مزایا همکاری با مراکز خدمات ام دی اف

 کمترین میزان بودجه را درگیر کار خود خواهید کرد و نیاز به خرید ابزار و تجهیزات را نخواهید داشت.

 نیاز به خرید/اجاره کارگاه با فضای زیاد نیست و با کمترین فضا امکان گذران کارهای کارگاه را خواهید داشت.

 نیاز به جذب نیروی کار بیشتر برای برش کاری و پی وی سی نخواهید داشت.

 کمتر درگیر کارهای اجرایی و ساخت خواهید شد و در صورت کمبود نیرو، وقت کمتری تلف خواهد شد.

پیشنهاد آیچوب:

خم کردن چوب و MDF به روش شیارزدن | ویدئو فارسی

معایب همکاری با مجموعه‌های خدمات MDF

 مجبور هستید هزینه زیادی بابت خدمات برش و PCV پرداخت کنید.

 به‌هیچ‌عنوان استقلال در کار ندارید و همیشه وابسته به مجموعه خدمات ام‌دی‌اف هستید

 معمولاً (در بیشتر موارد) به‌خاطر بدقولی کارگاه خدماتی شما هم بدقول خواهید شد و این امر هیچ وجه خوبی برای شما ندارد.

 ممکن است در کیفیت اجرا، از سمت مجموعه خدماتی کاستی صورت پذیرد و کار باکیفیت و دقت اجرا نشود.

 ابزار مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه ام دی اف MDF

راه اندازی کارگاه MDF با تجهیزات کامل

 معمولاً افرادی که فضا و بودجه مناسب دارند، اقدام به خرید تمامی ابزارآلات و دستگاه‌های کارگاه ام‌دی‌اف می‌کنند. این افراد برنامه بلندمدت برای کار و کسب خود دارند و با تهیه دستگاه‌های موردنیاز خود، استقلال کامل برای ساخت مصنوعات چوبی و ام‌دی‌اف خواهند داشت.

 در این حالت تمامی مراحل کار درون‌سپاری می‌شود و محدودیت کمتری در قبول سفارش خواهید داشت. فقط کافی است نیروی کار حرفه‌ای استخدام کنید و با قدرت و کار و کسب خود ادامه دهید.

 این روش هم دارای معایب و مزایای مخصوص به خود هست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای خرید تمامی دستگاه‌ها کارگاه کابینت

 مهم‌ترین مزیت تهیه تمامی دستگاه‌های موردنیاز برای راه‌اندازی کارگاه ام‌دی‌اف استقلال کامل مجموعه شماست. دیگر به هیچ گروه دیگری وابسته نیستید و امکان قبول هر سفارشی را خواهید داشت.

 سرعت اجرای کار به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

 امکان جذب پروژه‌های بیشتری را خواهید داشت.

 هزینه تولید کاهش پیدا خواهد کرد و سود بیشتری باقی خواهد ماند.

راه اندازی کارگاه MDF با تجهیزات کامل

 

معایب هزینه برای خرید دستگاه کارگاه ام دی اف

 برای خرید دستگاه‌های اصلی و کامل نیاز به سرمایه‌گذاری نسبتاً زیادی خواهید داشت.

 باید نیروی کار حرفه‌ای برای کار با دستگاه ام‌دی‌اف استخدام کنید یا آموزش دهید.

 فضای زیادی برای استفاده از دستگاه‌ها نیاز خواهید داشت.

 اگر نیروی کار کافی نداشته باشید، با مشکل مواجه خواهید شد.

ابزار مورد نیاز راه اندازی کارگاه ام دی اف

 پس از اطلاع از برنامه‌های پیش روی شما، باید به دنبال تهیه دستگاه‌های مورد نیازتان باشید. در ایران شرکت‌های زیادی درزمینهٔ فروش ماشین‌آلات صفحه (MDF) فعالیت دارند.

 در نمایشگاه‌های صنعت چوب معمولاً این شرکت‌ها باقدرت حضور پیدا خواهند کرد و محصولات و خدمات خود را به مشتریان عرضه خواهند کرد. پیشنهاد اول ما حضور در نمایشگاه‌هایی هست که در شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و… معمولاً در سال بین یک یا دو بار برگزار می‌شود.

 شما می‌توانید دستگاه موردنظرتان را با شرایط مناسب خریداری نمایید. حال سؤال اینجاست برای راه‌اندازی کارگاه ام‌دی‌اف چه ابزار موردنیاز هست؟

 این توضیح را اضافه می‌کنیم که در این نوشته به معرفی بخشی از دستگاه‌های عمومی (صفحه) خواهیم پرداخت. دستگاه‌هایی که عمومیت بیشتری دارند و شما باید بر اساس نوع نیاز خود اقدام به خرید دستگاه‌های تخصصی بیشتری نمایید.

ابزار مورد نیاز راه اندازی کارگاه ام دی اف

اره دورکن ام دی اف

 شاید اره دورکن را بتوان یکی از پرفروش‌ترین و مهم‌ترین دستگاه‌های مورداستفاده در کارگاه ام‌دی‌اف دانست. از این دستگاه برای برش انواع ورق چوبی از جمله‌ام دی اف، لترون، پلای وود، چوب طبیعی و… استفاده می‌شود.

باتوجه‌به اینکه ورق‌های MDF تا ارتفاع ۳۸۰ سانتی‌متر هم در بازار موجود هستند پیشنهاد ما استفاده از اره دورکن با طول ریل ۳۸۰ است.

 اگر قصد راه‌اندازی کارگاه تولید مصنوعات ام‌دی‌اف یا چوبی را دارید، پیشنهاد ما این هست که حتماً برای خرید اره دورکن اقدام نمایید.

پیشنهاد آیچوب:

معرفی انواع ورق چوبی و تخته چوبی مورد استفاده در صنایع چوب و نجاری

دستگاه PVC زن

دستگاه PVC زن هم جزو جداناشدنی تولیدات ام‌دی‌اف هست. پس از برش ورق با استفاده از اره دورکن باید قسمت‌هایی که در دید هستند با استفاده از نوار پی‌وی‌سی پوشانده شوند. به همین منظور از دستگاه PVC زن استفاده می‌شود.

دستگاه PVC زن منحنی

دستگاه پی وی سی زن منحنی به منظور پوشاندن لبه‌های منحنی ورق‌های MDF برش خورده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دستگاه PVC زن پرتابل

 

دستگاه PVC زن پرتابل

 

این دستگاه به‌صورت دستی روی لبه کار قرار می‌گیرد و توسط اپراتور هدایت می‌شود. دستگاه لبه چسبان پرتابل قابلیت لبه چسبانی قطعات منحنی و صاف را به‌صورت هم‌زمان دارد. باتوجه‌به قیمت مناسب به نسبت نمونه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی؛ خرید لبه چسبان پرتابل می‌تواند برای کارگاه‌هایی با تیراژ پایین پیشنهاد خوبی باشد.

دستگاه کرنر زن

 پس از اجرای PVC بر روی ورق ام‌دی‌اف، لبه‌های نوار پی وی سی کمی تیز و نامتقارن هست. برای از بین بردن این مشکل و گرد نمودن کنج کار از دستگاه کرنر زن استفاده می‌شود. این دستگاه ساختار بسیار ساده‌ای دارد.

 در بیشتر این دستگاه‌ها یک اور فرز با استفاده از جک‌های پنوماتیک به بالا و پایین حرکت می‌کند و عملیات ابزار زنی انجام می‌شود.

دستگاه کرنر زن

دستگاه سوراخ زن

 شاید با دستگاه سوراخ زن زیاد آشنا نباشید! اگر برنامه برای تولید مصنوعات چوبی، سرویس ام‌دی‌اف و دیگر لوازم چوبی و MDF دارید، دستگاه سوراخ زن ابزاری حرفه‌ای برای ایجاد سوراخ با مته‌های مختلف بر روی چوب است. با عنوان مثال برای نصب خار طبقه روی صفحه‌ام دی اف نیاز به سوراخ‌های دقیق و زیاد دارید.

 اجرای سوراخ به تعداد زیاد برای اپراتور زمان‌بر و سخت هست و اجرای سوراخ در تعداد زیاد با خطا همراه خواهد بود. دستگاه سوراخ زن قابلیت‌های اجرای سوراخ بر روی صفحات در تعداد زیاد به‌صورت هم‌زمان است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه اجرای سوراخ مخصوص اتصال الیت است.

کمپرسور هوا

 دستگاه کمپرسور هوا هم بدون شک جزو جداناشدنی از کارگاه صنایع چوب است. بخشی از دستگاه‌های های مهم این صنعت مانند منگنه کوب و میخکوب از نیروی هوای تولید شده توسط این دستگاه استفاده می‌کنند.

 بخش از دستگاه PVC زن هم با نیروی کمپرسور هوا کار می‌کند. برای یک کارگاه متوسط حداقل به کمپرسور هوا ۵۰۰ لیتری احتیاج دارید.

دریل ستونی

در کارگاه ام دی اف از دریل ستونی برای ایجاد سوراخ مخصوص لولا گازور استفاده می‌شود. البته کاربردهای دریل ستونی محدود به سوراخ لولا گازور نیست؛ اما بیشتر به این منظور استفاده می‌شود.

زاویه سنج

برش در زوایای مختلف بخشی از مراحل ساخت سازه‌های چوبی است. گاهی نیاز دارید چوب را در زاویه‌ای به‌خصوص (مثلاً ۳۴.۵) برش دهید. با استفاده از زاویه سنج می‌توانید به راحتی تیغه دستگاه را در هر زاویه‌ای که مدنظر دارید، تنظیم نمایید.

از زاویه سنج برای تنظیم زاویه و کالیبره کردن فارسی بر، اره فلکه‌ای، رنده میزی، اره دورکن و … استفاده کرد.

پیشنهاد آیچوب:

یک کارگاه رنگ کاری چوب استاندارد، چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

میخکوب و منگنه کوب

میخکوب و منگنه کوب هم از دیگر ابزارهای مورد استفاده در کارگاه نجاری هستند. هرچند که برای ساخت سازه‌های MDF و اتصال قطعات ام دی اف از پیچ استفاده می‌شود؛ اما گاهی نیاز می‌شود از میخکوب و منگنه کوب هم استفاده شود.

پیچ بند شارژی و دریل برقی

پیچ بند شارژی و دریل برقی

 

این دو ابزار هم قسمتی جدا نشدنی از کارگاه ام دی اف هستند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، معمولاً برای اتصال ورق‌های چوبی از اتصال پیچ استفاده می‌شود.

گیره گونیا

 تصور کنید برای ساخت قاب چوبی نیاز به اتصال دو قطعه چوبی به‌صورت ۹۰ درجه در کنار هم دارید. در حالت عادی یک استادکار قطعات چوب را با استفاده از فارسی بر به‌صورت ۴۵ درجه برش می‌دهد و در کنار هم قرار می‌دهد تا یک زاویه ۹۰ درجه تشکیل شود.

 پس از اتصال اولیه، با استفاده از میخ، پیچ، چسب و … این اتصال پایدار و محکم می‌ماند.

 برخی اساتید باتوجه‌به نگاه ویژه خود در افزایش کیفیت، با استفاده از گونیا فلزی، درست یا غلط‌بودن زاویه را بررسی می‌کنند تا از دویدگی قاب پس از اتصال تمامی بخش‌ها جلوگیری شود.

 گیره گونیا باتوجه‌به ساختار آن به‌راحتی دو قطعه را به‌صورت ۹۰ درجه در کنار یکدیگر با فشار نگه می‌دارد تا هر گونه اتصال یا عملیاتی که مدنظر دارید، بر روی آن اجرا کنید.

ابزار آلات کارگاه ام دی اف

در میان ابزار کارگاه ام دی اف می‌توان به اور فرز، گونیا، گیره نجاری، اره گرد، اره عمود بر، فارسی بر، دریل تخریبی و … اشاره کرد.

انواع سی ان سی، پرس وکیوم، مکنده گرد و غبار، پانل بر و … را می‌توان از ماشین آلات رایج کارگاه‌های MDF دانست.

امیدواریم این نوشته مور توجه شما قرار گرفته باشد. تجربه شما آر ه اندازی کارگاه ام دی اف می‌تواند چراغ راهی برای علاقه‌مندان به این رشته از صنعت چوب باشد.

پیشنهاد آیچوب:

معرفی انواع تیغه اره دیسکی برای برش چوب و MDF

 

منبع: آیچوب

11 نظر در “ماشین آلات و ابزار مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه ام دی اف MDF چیست؟

  1. مهدی گفت:

    سلام من دیپلم کابینت سازی دارم در شاخه کار و دانش
    دوسال در کارگاه ام دی اف شاگرد بودم الان بخواهم برا خودم کارگاه بزنم باید چیکار کنم؟؟؟ من دیپلم کابینت سازی کارو دانش دارم دیگه لازمه برا گرفتن مجوز برای کارگاه برم فنی و حرفه ایی دوره ببینم ؟؟؟
    لطفا راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم جواب بدهید

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      بله.باید مراجعه کنید. برای گرفتن مدرک احتمالا دوره را طی نمی کنید و فقط امتحان کتبی آخر دوره را خواهید داد.

  2. صبا گفت:

    سلام خدمت شما
    ببخشید برای راه اندازی یک کارگاه حدودا چقدر سرمایه نیاز است؟
    چجوری باید مجوز کارگاه و بگیریم؟
    و نحوه شرکت کردن در نمایشگاه ها به چه نحو است ؟
    ممنون میشم ازتون که به سوال هایم جواب دهید بدرود

    1. آیچوب گفت:

      سلام صبا گرامی پیشنهاد می کنیم مطلب زیر رو مطالعه کنید:
      نکته های مهم ورود به بازار صنعت چوب ایران چیست؟!

  3. Mehran گفت:

    سلام خسته نباشید.نحوه کارکردن تو صنعت ام دی اف چجوریه؟مثلا ام دی اف کار می‌تونه مراجعه کنه به نمایشگاه ها مثلا نمایشگاه سرویس خواب و میز tv و برای اونا‌ کار بزنه؟ اصلا نمایشگاه دار ها قبول میکنم همچین چیزی را؟ یا مثلاً میشه ام دی اف کار به صورت کنترات کار کنه اما تو کارگاه خودش؟ مثل خیاطی که کارگاه بیرون بر داره…مثلا شما برای یک شرکت تولیدی کنترات کار کنی اما نه تو محیط کارگاه با کارخونه اونا تو مکان خودت….ی دنیا ممنون میشم جواب سوالم را بدین

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما مهران عزیز
      سپاس از اینکه این مطلب رو مطالعه کردید. این موضوعی که شما مطرح کردید بسیار پیچیده هست و بنا رو بر این گذاشتیم یک مطلب در این مورد منتشر کنیم.

  4. علی گفت:

    بین ماشین آلات صنعتی به نظر من هلزمک واقعا عالیه

  5. میثم بهپور گفت:

    ممنون از آیچوب عزیز بنده حدود ۵ سال هست تو صنایع ام دی اف و کابینت
    و مصنوعات ام دی اف فعال هستم توی این ۵ سال به این نتیجه رسیدم
    که نود درصد کارگاه های خدماتی جز کلاه برداری چیز دیگه ای ندارن
    بخاطر همین با هزار تا قرض و وام یه دورکن و یه لبه چسبان صنعتی دست دوم
    خریدم و دارم کار میکنم البته ملک کارگاه از خودم بود.نوسانات قیمت و
    کمبود مشتری و زیاد شدن ام دی اف کاران باعث شده عده ای زیادی از همکاران من از این شغل
    کناره بگیرند.

    1. آیچوب گفت:

      سلام جناب بهپور عزیز
      سپاس از نظر شما
      متاسفانه وضعیت بازار بسیار نابسامان هست. امیدواریم از این مشکلات عبور کنیم.

  6. کریمی گفت:

    سلام

    پرتی ورق و پرتی صفحه خود را به راحتی در سایت ما به صورت رایگان به فروش برسانید و می توانید کسری خود را در سایت یا اپلیکیشن ما به صورت کاملا رایگان پیدا کرده و یا با درج مشخصات تیکه و کسری مورد نیاز خود با عنوان خریداریم آگهی وارد نمایید.
    با این لینک وارد سایت بشید
    ((لینک قابل مشاهده نیست))

  7. امین گفت:

    یک پیشنهاد برای دوستان که البته همه میونن و این گفته من شاید تکراری باشه این هست که حتما از دستگاههای خوب ودرجه یک و کاملا صنعتی استفاده کنید که دائما نخوایید دست به آچار باشین و دائم کالیبره کنید

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]