آموزش, پرداخت‌, معرق

آموزش معرق مس و پتینه معرق مس با استفاده از محلول نشادر

آموزش معرق مس و پتینه معرق مس با استفاده از محلول نشادر

 معرق مس یکی از سبک‌های معرق‌کاری است. از نام معرق مس می‌توان دریافت که مواد اصلی مورداستفاده این هنر مس و ورق‌های مسی است. این روش معرق با کمی تفاوت جزئی به دلیل استفاده از ورق‌های مسی در آن شبیه به معرق چوب است.

 در این روش مانند معرق چوب طرح روی ورقه‌های مس با روشی خاص منتقل می‌شود و توسط اره مویی دور بری و برش انجام خواهد شد. نکاتی ظریف به دلیل خاصیت ترکیب‌پذیری سریع مس با اکسیژن و تغییر رنگ آن در ساخت تابلوهای معرق مس وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

 همچنین تکنیک پتینه مس در ادامه نوشته با روشی ساده مرور می‌شود. لطفاً در ادامه با آیچوب باشید.

از چه مسی برای معرق مس استفاده می‌شود؟

 مس استفاده شده در این هنر ورق‌های مسی است. این ورق‌ها همان ورق‌هایی است که ازآن‌جهت ساخت بوردهای الکترونیکی استفاده می‌شود. این تخته‌های مسی شامل لایه نازکی از مس است که روی فیبرهای پلاستیکی پرس شده‌اند.

 همچنین می‌توان ورق‌های نازک مسی را خرید و آن را روی تخته‌های سه‌لایی (پیشنهاد ما سه‌لایی قرمز موسوم به چینی و پلای وود است) پرس گرم نمود.

آموزش معرق مس

در قدم نخست با استفاده از تیغ کاتر ورق مس را در اندازه دلخواه برش می‌دهیم. در ادامه تکه‌های برش خورده را با سنباده‌های ۱۰۰ یا ۱۲۰ پرداخت می‌کنیم تا سطحی یکنواخت و صاف به دست آید. این سنباده‌کاری موجب جلوگیری از اکسیدشدن سطح مس می‌شود.

انتقال طرح روی ورق مس

 به‌منظور انتقال طرح به روی صفحات مسی ابتدا تمام سطح صفحه مسی را توسط چسب کاغذی پوشش می‌دهیم. در مرحله بعدی پشت چسب‌ها را با چسب چوب یا چسب صنعتی (پیشنهاد ما استفاده از چسب صنعتی است.

 چسب چوب کاغذ را مرطوب می‌کند و احتمال به‌وجودآمدن حباب بیشتری در آن وجود دارد) به طور یکنواخت پوشش می‌دهیم. اکنون سطح مس آماده چسباندن طرح پرینت شده است. کاغذ طرح را بادقت به‌گونه‌ای که حبابی زیر کاغذ ایجاد نشود می‌چسبانیم.

برش طرح در معرق مس

 برش ورقه‌های مسی در معرق مس و پتینه کاملاً مشابه برش در معرق چوب است. پیشنهاد ما استفاده از تیغ اره ۲ یا به بیان علمی‌تر ۰.۲ است. باتوجه‌به نازک‌تر بودن ورق‌ها در معرق مس استفاده از تیغ‌های اره مویی پا ملخی شاید مناسب نباشد.

 در این مورد بهترین گزینه می‌تواند تیغه‌های موسوم به آهن بر باشد. با این تیغه‌ها برش کمی کندتر؛ اما با لبه‌هایی صاف و دقتی بیشتر صورت می‌پذیرد.

 پس از پایان برش‌ها لبه‌های قطعات برش خورده را در صورت نیاز سنباده بزنید. سپس بدون اینکه سطح قطعات مس را لمس کنید چسب روی آن‌ها را جدا کرده و روی تکه روزنامه‌ای قرار دهید. به‌منظور جلوگیری از اکسیدشدن و تغییر رنگ مس بلافاصله با اسپری کیلر سطح آن را پوشش دهید.

توجه:

چربی و عرق روی دست موجب کدر شدن و اکسید شدن سریع ورق‌های مسی می‌شود.

معرق مس

معرق مس از مصطفی علیزاده

پس از خشک شدن کیلر می توانید قطعات برش شده را توسط چسب چوب یا چسب صنعتی بچسبانید.

پتینه و تغییر رنگ در معرق مس

 در معرق مس گاهی با قطعاتی به رنگ آبی فیروزه‌ای برخورد می‌کنیم. این قطعات همان قطعات مسی هستند که با تکنیکی با نام پتینه مس به این رنگ درآمده‌اند که در ادامه توضیح خواهیم داد:

 به این منظور از محلول نشادر و آب استفاده می‌کنیم. روش‌های مختلفی برای پتینه نمودن مس وجود دارد که استفاده از نشادر ساده‌ترین و راحت‌ترین آن‌هاست. پودر نشادر را می‌توانید از بازار با نام‌های نمک سفید یا کلرید آمونیوم تهیه نمایید.

پودر نشادر

پودر سفیدرنگ نشادر را به‌ازای هر پیمانه آب ۳ تا ۵ پیمانه افزوده و حل کنید. محلول را در ظرفی که امکان اسپری‌شدن داشته باشد بریزید. محلول اکنون قابل‌استفاده هست. میزان ترکیب پودر نشادر و آب به تجربه به دست خواهد آمد.

معرق مس

در پتینه‌کاری مس پس از برش قطعات چسب روی قطعات را بردارید و محلول آب و نشادر را روی آن اسپری کنید. این اسپری باید در چند مرحله و پس از خشک‌شدن اسپری اولیه انجام شود. در مراحل ابتدایی ممکن هست سطح کار تیره شود که جای نگرانی ندارد. در تصویر زیر مراحل کار نشان‌داده‌شده است:

آموزش معرق مس و پتینه

با تشکر از از هنرمند مصطفی علیزاده

لطفا سوالات خود در مورد این هنر را در نظرات همین مطلب ( پایین) بپرسید.

.

47 نظر در “آموزش معرق مس و پتینه معرق مس با استفاده از محلول نشادر

  1. 09920670565 گفت:

    سلام من با تیغ ۰.۲ ماهی برش میدم ولی زود می‌شکنه ؟ چکارکنم

    1. Rouzbeh گفت:

      سلام
      یاد بگیرید. ارتباطی به تیغ ندارد شما باید تلاش بیشتری کنید و یاد بگیرید

  2. حسین گفت:

    سلام ترو خدا کمک کنید من خوب متوجه نشدم چند درصد اب و نشادر بریزیم

    1. آیچوب گفت:

      ساده تر از این امکان توضیح دادن نیست
      تمرین کنید

    2. حسین گفت:

      سلام به ازای هر لیتر آب حدود یک تا سه قاشق غذا خوری پودر نشادر کافیه.

  3. حمید گفت:

    سلام ..به غیر از نشادر چینی چه مدل نشادر دیگر است وبهتر است ازکدوم استفاده کنیم ..

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      در کیفیت تقریبا فرقی ندارند

  4. فرزانه زینلی گفت:

    درود.
    آیا از محلول نشادر میتوان برای اکسیده شدن رنگ متالیک مسی هم استفاده کرد و همون رنگ فیروزه ایی رو بدست اورد؟

  5. علی گفت:

    پاسخ همه سوالها شد اطلاعی ندا م، نحوه ترکیب اب و نشادر رو هم که اشتباه گفتی برادر ????

    1. آیچوب گفت:

      لطفا شما اطلاعات خودتون رو در اختیار ما و دیگر دوستان قرار دهید

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]