آموزش

آموزش نجاری به کودکان چه تأثیری در افزایش مهارت‌های فردی دارد؟

آموزش نجاری به کودکان,نجاری کودکان,نجار کودک,نجار کوچک,آموزش نجاری به نوجوانان,مزایای نجاری برای خردسالان,کار با چوب,

آموزش نجاری به کودکان مبحثی جدید در مهارت آموزی به کودکان است که احتمالاً کمتر مورد توجه والدین قرار گرفته است. البته با توجه به گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، پدر و مادرهای بیشتری با آموزش نجاری ویژه کودکان آشنا شده‌اند. احتمالاً برایتان جالب است بدانید کودک شما در دوره یادگیری نجاری، چه قابلیت‌های فردی دیگری در کنار نجاری خواهد آموخت. لطفاً در این نوشته با ما همراه باشید تا مزایای فراگیری نجاری برای کودکان و نوجوانان را توضیح دهیم.

آموزش نجاری به کودکان,نجاری کودکان,نجار کودک,نجار کوچک,آموزش نجاری به نوجوانان,مزایای نجاری برای خردسالان,کار با چوب,

کار با چوب و نجاری یکی از بهترین فعالیت‌ها برای افزایش مهارت‌های فردی، شرکت در جمع برای کودکان است. کودک می‌تواند با راهنمایی‌های مربی خود و همفکری و مشارکت با دیگر هم سن و سال‌های خود توانایی حضور در جمع و مشارکت جمعی را بیاموزد.

 

در کنار این مهارت‌ها، توانایی حل مسئله هم در کودکان و حتی نوجوانان تقویت می‌شود. یکی دیگر از مزایای حضور کودکان در کارگاه نجاری و شرکت در جمع، یادگیری از نحوه عملکرد دیگران است. در بیشتر موارد کودک نیاز به راهنمایی استاد ندارد و با مشاهده نحوه عملکرد دیگر کودکان، تلاش می‌کند حرکات آن‌ها را تقلید کند و از ابزارها استفاده کند. این یکی از بهترین انواع تجربه آموزی است.

 

مزایای شرکت کودکان در دوره‌های آموزش نجاری ویژه کودکان

 

دنیای نجاری سرشار از تجربه است. یک نجار باید مجموعه‌ای از توانایی‌ها را در خود داشته باشد تا بتواند اثری جدید خلق کند، محاسبات دقیق هم بخش جدا نشدنی از صنعت چوب هست. نجار باید قوه تخیل قوی داشته باشد تا تمامی اجزا سازه را قبل از ساخت، تصویر سازی کند. مزایای یادگیری نجاری برای کودکان محدود به توضیحات بالا نیست. در ادامه به بخش‌های بیشتری اشاره خواهیم کرد.

 

توانایی فیزیکی:

بخش بسیار مهم نجاری، فعالیت بدنی هست. ارتباط بین چشم‌ها و دست‌های کودک در دوره آموزش نجاری بسیار قوی می‌شود. کار عملی به کودک اجازه می‌دهد تمامی عضلات بدن خود را به کار بی اندازد تا هماهنگی بیشتر بین آن‌ها برقرار کند. از این رو می‌توان در کنار یادگیری مباحث فنی، از نظر بدنی هم کودک را تقویت نمود.

آموزش نجاری به کودکان,نجاری کودکان,نجار کودک,نجار کوچک,آموزش نجاری به نوجوانان,مزایای نجاری برای خردسالان,کار با چوب,

 

زیبایی شناسی:

 

مطمئناً هر کودکی دوست دارد سازه‌ای زیباتر از دیگر هم سن و سال‌های خود بسازد. استفاده از رنگ‌های شاد برای هرچه زیباتر جلوه دادن سازه در دوره آموزش نجاری به کودکان این امکان را به آن‌ها می‌دهد که حس زیبایی شناسی آن‌ها را تقویت کند.

 

توانایی شناختی و فکری:

 

تقویت قوه تخیل و تصویر سازی ذهنی هم از مزایای شرکت در دوره‌های آموزش نجاری کودکان است. کودک باید در این دوره بیاموزد چگونه سازه را قبل از ساخته شدن در ذهن خود تصور کند. در دوره آموزش نجاری کودک فرصت دارد ایده پردازی کند، تصویر سازی ذهنی انجام دهد و خلاقیت‌های خود را به کار گیرد تا ایده مورد نظر خود را اجرایی کند.

 

تقویت مهارت عاطفی و اجتماعی:

 

نجاری به کودکان کمک می‌کند که با مشارکت در جمع، مشکلات خود را حل کنند و آموختن این مهارت برای پیشرفت آن‌ها در آینده بسیار تأثیرگذار است. نجاری و کار در کارگاه حس اعتماد به نفس کودک را تقویت می‌کند و با توجه به اینکه از ابزار نجاری بزرگ‌سال ها استفاده می‌کنند، خود را در جایگاه یک استادکار نجار می‌بینند.

آموزش نجاری به کودکان,نجاری کودکان,نجار کودک,نجار کوچک,آموزش نجاری به نوجوانان,مزایای نجاری برای خردسالان,کار با چوب,

 

 

آیا جنسیت کودکان برای یادگیری نجاری مهم هست؟

 

خیر. به هیچ عنوان مهم نیست کودک شما دختر باشد یا پسر… هر دو توانایی این را دارند که به راحتی کار با چوب و نجاری را بیاموزند. پس نگران نباشید و کودک خود را چه دختر باشد و چه پسر، برای فراگیری نجاری، آشنایی با ابزار و خلق یک اثر منحصر به فرد به کارگاه آموزش نجاری بسپارید.

 

قرار نیست کودکانتان با دستگاه‌های برقی خطرناک نجاری کار کنند. همین‌که بتوانند با چند تکه چوب و میخ و اره و چکش قاب عکس بسازند، برای آن‌ها بسیار ارزشمند هست.

 

رفتار کودکان برای یادگیری نجاری در سنین مختلف چگونه است؟

 

موضوع رفتار کودک در سنین مختلف مبحث بسیار مهمی هست که هر مربی یا پدر و مادری باید از آن آگاهی داشته باشد. لزوماً همه کودکان یک رفتار مشخص و قابل پیش‌بینی بروز نمی‌دهند. شما باید با چگونگی رفتار کودک در زمان شرکت در کلاس آموزش نجاری کودکان آگاهی داشته باشید تا بهتر بتوانید کودک دلبندتان را آموزش دهید. در ادامه به بررسی رفتار کودکان در سنین مختلف خواهیم پرداخت.

 

شرایط کودکان ۲ تا ۴ سال برای یادگیری نجاری

 

کودکان ۲ تا ۴ سال دیدن چگونگی کارکرد دستگاه‌ها و تبدیل چوب به سازه برایشان جذاب است. آن‌ها دوست دارند که به کشف دنیای کارگاه بپردازند. همچنین دوست دارند چوب را لمس کنند، احساس کنند، بو بکشند و… کمی طول می‌کشد که کودکان در این سنین به ساخت لوازم چوبی علاقه‌مند شوند. آن‌ها بیشتر دوست دارند با ابزار و تجهیزات بازی کنند.

 

شرایط کودکان ۴ تا ۵ سال برای آموزش نجاری

 

کودکان ۴ تا ۵ سال دوست دارند چوب‌ها و مواد مورد استفاده در کارگاه نجاری را با هم ترکیب کنند. به عنوان مثال آن‌ها دوست دارند همه چیز را به هم با چسب و میخ بچسبانند. البته این کار را زمانی انجام می‌دهند که کنجکاوی‌شان از کارکرد و خصوصیات هر دستگاه یا وسیله به پایان رسیده باشد.

 

شکل نامفهوم سازه‌هایی که آن‌ها می‌سازند ممکن است یادآور چیزی مهم برای آن‌ها باشد، لطفاً به دیدگاه و اندیشه کودکتان احترام بگذارید. اگر کودکتان سازه‌ای نامفهوم ساخت، با او همراه شوید و به تخیلاتش احترام بگذارید.

 

شرایط کودکان ۵ سال و پیش دبستانی برای کار با چوب

 

کودکان ۵ سال و بیشتر علاقه بیشتری به ساخت محصول نشان می‌دهند. آن‌ها علاقه‌مند به یادگیری مراحل تولید سازه چوبی و اجرای آن توسط خودشان هستند. اشیاء ساده‌ای مانند ماشین و قایق.

 

کودکانی که تجربه بیشتری کسب می‌کنند و در کارشان ماهر می‌شوند، دوست دارند سازه‌های نزدیک به نمونه واقعی آن و پیچیده‌تر بسازند.

آموزش نجاری به کودکان,نجاری کودکان,نجار کودک,نجار کوچک,آموزش نجاری به نوجوانان,مزایای نجاری برای خردسالان,کار با چوب,

 

نکته‌های ایمنی آموزش نجاری کودکان در محیط کارگاه:

 

نجاری کودکان نباید بدون نظارت و کنترل مربی انجام شود. با توجه به تیز و برنده بودن ابزار نجاری ممکن است کودکان در هنگام کار با ابزار نجاری به خودشان آسیب وارد کنند. برای جلوگیری از بروز این آسیب‌ها باید مواردی را در هنگام آموزش نجاری به کودکان رعایت کنید.

 

 

هیچ ابزاری را در ارتفاع و بالاتر از سر کودکان قرار ندهید.

اجازه ندهید کودک با ابزار در دست خود بدود.

اجازه ندهید کودک با ابزار از محیط کارگاه خارج شود و به عبارتی ابزار را از کارگاه بیرون ببرد.

ابتدا کودکان را با ابزار آشنا کنید و روش کارکرد آن را بیاموزید.

در ابتدای کار دستان خود را بر روی دست کودک قرار دهید و به آرامی چوب را اره کنید.

از لوازم ایمنی برای حفظ ایمنی کودک استفاده کنید.

کودکان حتماً باید از کفش برای پوشش پا استفاده کنند.

کودک فقط زمانی می‌تواند از ابزار استفاده کند که یک بزرگ‌سال در کنارش باشد.

لطفاً شما هم تجربه خود را از آموزش نجاری به کودکان با ما در میان گذارید.

 

 

www.ichoob.ir

 

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]