پرداخت‌, تکنیک‌های کار با چوب, رنگ‌کاری

آموزش تکنیک پتینه‌کاری روی چوب و ایجاد طرح‌های مختلف روی چوب

آموزش تکنیک پتینه کاری روی چوب

 اجرای طرح پتینه روی چوب به روش‌های مختلف انجام می‌شود. شما می‌توانید باتوجه‌به نوع سازه و نوع چوب و نوع روکش چوب اقدام به انتخاب روش و طرح مناسب برای پتینه کردن چوب کنید.

 در این مطلب آموزشی قصد داریم تا با اجرای روشی از رنگ‌کاری با نام پتینه‌کاری بیشتر وارد دنیای بیکران رنگ‌ها شویم.

اجرای پتینه روی چوب

 قبل از هر چیز لازم است بدانیم در مبحث فنّاوری رنگ‌کاری چوب هر کجا که نتوانیم از رنگ‌های مایع به‌عنوان رنگ‌های جوهری استفاده کنیم می‌توانیم به این تکنیک متوسل شویم.

اجرای کیلر فوری روی چوب

 این مطلب؛ یعنی اینکه ذات بعضی از رنگ‌ها پوششی است و با اجرای آن‌ها بر روی چوب امکان پیدا بودن موج‌های چوب وجود ندارد مثل استفاده از رنگ سفید یا مشکی یا خاکستری که در اینجا می‌توان از همین تکنیک بهره برد.

 در بعضی از موارد می‌خواهیم که رنگی را بروی چوب اجرا کنیم که دارای تنوع رنگی باشد بدین ترتیب که زمینه چوب رنگی متفاوت با رگه‌های چوب داشته باشد.

 به‌طورکلی پتینه یعنی ترکیب دو یا چندرنگ به طور مجزا و با ایجاد لایه‌های رنگی جدید و متفاوت… پتینه پیچیدگی‌ها و شرایط اجرای مخصوص به خود را دارد. نمی‌توان استاندارد و دستورالعمل مشخصی را برای اجرای پتینه روی چوب مشخص کرد.

 در تکنیک های پتینه بخش هنری بر سایر موارد تقدم پیدا کرده است. هر استادی باتوجه‌به تجربه و خلاقیت و مهارت خود اقدام به اجرای روشی خاص در اجرای طرح پتینه می‌کند و هر کدام هم ارزش مخصوص به خود را دارند.

 همین اجرای ایده‌های مختلف و محدود نبودن در ساختار و خطوط قرمز، پتینه را تبدیل به هنری دلنشین کرده است. شما با اجرای پتینه روی چوب امکان خلق آثار جدید و تکرارنشدنی را خواهید داشت.

آموزش اجرای پتینه روی چوب روکش ملچ

حال با این آشنایی وارد این مقوله می‌شویم قبل از هر چیز لازم است بدانیم که برای اجرای این روش آشنایی با تکنیک سند بلاست که قبلاً آن را به‌طور کامل بیان کردیم لازم است.

 

اجرای پتینه روی چوب

 

اگر در زمینه سندبلاست تجربه ای ندارد، ما در نوشته های پیشین در مورد روش های اجرای سندبلاست آموزش کامل منتشر کرده ایم. همچنین در دوره آموزش ویدیویی رنگ‌کاری حرفه‌ای چوب (دوره رنگ‌کار ماهر) هم به این موضوع پرداختیم.

پیشنهاد می کنیم اگر به موضوع رنگ چوب علاقه دارید، این دوره آموزشی اختصاصی آیچوب را تهیه کنید.

به‌طور کلی چوب‌ها به دو دسته همگن و غیر همگن یا نرم و سفت تقسیم می‌شوند که سند بلاست کردن آن‌ها چنان کار دشواری نیست اما در این نوشته قصد دارم تا راز سند بلاست و پتینه بر روی کارهای روکشی را برای شما عزیزان توضیح دهم.

برای شروع از یک تکه تخته فشرده نئوپان که روکش ملچ بر روی آن چسبانده شده استفاده می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که آن را پتینه کاری مشکی و سفید کنیم بدین شکل که زمینه کار مشکی ولی رگه‌ها سفید باشد.

در ابتدا شاید فکر کنید که چنین کاری غیرممکن است اما باکمی دقت و تلاش می‌بینید که کاملاً این کار شدنی است.

آموزش پتینه کاری سندبلاست چوب

برای پتینه کاری سندبلاست روی چوب ابتدا با کمک فرچه سیمی دستی در امتداد رگه‌ها شروع به کشیدن فرچه بر روی کار می کنید.

از آنجا که روکش ضخامت چندانی ندارد (معمولاً ضخامت روکش‌ها از نیم میلی‌متر تجاوز نمی‌کند) فرچه را با فشار زیاد نباید بر روی سطح روکش کشید چرا که ممکن است قسمتی از روکش زخمی و از بین برود که اصطلاحاً به این عیب کچل شدن روکش میگویند.

به‌آرامی و در جهت امتداد روکش چند مرتبه از اول تا آخر کار فرچه می‌کشیم به نحوی که وقتی ناخن خود را در جهت خلاف موج‌ها بکشیم احساس کنیم که شیارهایی در کار ایجاد شده است.

 

پیشنهاد آیچوب: دوره آموزش سندبلاست چوب و رنگ سندبلاست

 

اجرای رنگ مشکی فوری

پس از اتمام فرچه کشی سطح کار را به‌خوبی باد می‌گیریم و سپس رنگ مشکی فوری را رقیق کرده و در جهت رگه‌های چوب دو دست نازک و بافاصله حدوداً چهل سانتی متر با پیستوله رنگکاری می‌پاشیم.

دقت کنید که همین دو دست رنگ کفایت می‌کند چرا که گذاشتن رنگ زیاد بر روی کار سبب می‌شود تا رگه‌ها پر شود و مسئله مهم‌تر اینکه اگر رنگ ما غلیظ باشد باعث می‌شود تا رگه‌ها پر شده و کار به اشکال برخورد.

 

اجرای رنگ مشکی فوری

 

اجرای کیلر فوری و اجرای بتونه

 پس از اجرای رنگ مشکی و خشک‌شدن آن یک دست کیلر بر روی کار می‌پاشیم هدف از کیلر پاشی این است که در پایان پس از پتینه‌کاری رنگ مشکی با رنگ سفید تداخل پیدا نکند.

 بعد از خشک‌شدن کیلر باید بتونه ساخت. برای این کار لازم است که مقدار یک کاردک مل را با نصف قاشق‌چای‌خوری سریش مخلوط کرده و با کمک آب آن را خمیری کرده و به‌وسیله لیسه کاردک بتونه را بر روی کل سطح کار می‌کشیم.

 دقت کنید که در هنگام بتونه‌کاری رعایت چند مطلب الزامی است:

 ابتدا اینکه سریش بتونه اگر زیاد باشد به مشکل بر می‌خوریم

 دوم اینکه در زمان اجرای بتونه‌ چوب دقت لازم به عمل آید تا هیچ کجا بدون بتونه نباشد و یا اینکه بتونه زیاد یا دو بار روی‌هم کشیده نشود و یا اینکه بتونه بر خلاف جهت رگه‌های چوب انجام نشود (اصطلاحاً چپ انجام نشود)

 و مهم‌تر از همه اینکه بتونه به‌صورت یک تکه بوده و یا اصطلاحاً تکه‌تکه نشود البته در مقطع طول زیاد که کار بالای یک متر باشد سعی کنید کار را به دو قسمت فرضی تقسیم کرده و یک‌بار از وسط تا انتها و بار دیگر قسمت بعدی را بتونه کنید.

 پس از اتمام بتونه‌کاری و خشک‌شدن آن، نوبت به مرحله سنباده کشی می‌رسد که تقریباً مهم‌ترین قسمت کار هست.

با استفاده از یک سنباده ۲۲۰ و در جهت رگه‌های چوب به‌آرامی سطح کار را سنباده کرده به‌نحوی‌که فشار زیادی به سنباده نیاید و یا بیش از حد سنباده به یک قسمت زده نشود و فقط سطوح صاف‌کار سنباده شود.

دقت کنید که سنباده داخل رگه‌های چوب را پاک نکند و کاملاً بادقت و یکنواخت زده شود.

اجرای سیلر بعد از بتونه کاری

 پس از اتمام سنباده‌کاری، کار را از فاصله دور باد بگیرید چرا که فشار باد زیاد از نزدیک باعث می‌شود تا بتونه از کار جدا شود.

 پس از برطرف‌کردن گردوخاک از روی کار یک دست سیلر چوب بر روی کار پاشیده و بعد از خشک‌شدنش با یک سنباده ۲۲۰ کارکرده سطح کار را سنباده کاری کرده تا زبری حاصل از سیلر کاری بر طرف شده و در نهایت هر نوع نیم پلی‌استری را که تمایل داشتید بر روی کار اجرا کنید.

 با شناخت رنگ‌ها شما قادر خواهید بود انواع بسیاری از پتینه‌کاری روی چوب اجرا کنید. به طور مثال پس از سندبلاست کاری یک‌لایه نازک آستر فوری ۱۰۱۹ بر روی کار بپاشید.

اگر خواستید رنگ زمینه نمایان‌تر از رگه‌ها باشد یک دست کیلر بپاشید و در غیر این صورت پس از خشک‌شدن آستر فوری با ترکیب مل و مقدار بسیار کمی سریش و افزودن پودر دوده تاحدی‌که بتونه شما کاملاً مشکی شود کار را ماستیک کنید.

(به بتونه‌کاری کل کار در رنگ‌کاری ماستیک می‌گویند)

 پس از خشک‌شدن و سنباده‌کاری به همان ترتیب قبل، یک دست سیلر و بعد یک سنباده بسیار نرم و در آخر هم پلی‌استر و نهایتاً شما یک کار خاکستری بسیار زیبایی خواهید داشت.

روش های دیگر اجرای پتینه روی چوب

 یا به طور مثال پس از سندبلاست آستر سفید ۱۰۱۹ و بعد کیلر پاشی بعد با کمک پودر لاجورد بتونه کاملاً آبی ساخته سپس ماستیک، سنباده، سیلر، سنباده و پلی‌استر…

اجرای پتینه روی چوب

 روش دیگر آنکه شما به آستر فوری ۱۰۱۹ رنگ اضافه کنید؛ مثلاً افزودن رنگ سبز به بتونه فوری تا رنگ آن به‌صورت سبز لجنی یا هر رنگی که تمایل داشتید در بیاید.

 سپس رنگ را پاشیده بعد کیلر پاشی بعد با کمک بتونه‌ای که ترکیب آن مل و کمی سریش و پودر اخراست بتونه‌ای قرمز ساخته سپس ماستیک بعد سنباده بعد سیلر و سنباده و پلی‌استر…

 اکنون شما دوست عزیز به علم انجام پتینه‌کاری روی چوب آشنا شده‌اید و قادرید با تغییر رنگ بتونه یا رنگ آستر فوری هزاران رنگ بی‌نظیر خلق کرده که هر کدام چشم‌انداز خاصی خواهد داشت.

 در انتها لازم است که چند مطلب را متذکر شوم اول آنکه اجرای این روش با قلم‌مو امکان‌پذیر نیست دوم اینکه شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که بجای استفاده از آستر فوری از رنگ استفاده کنیم پاسخ این است که در مقایسه هزینه، انرژی، کیفیت و زمان استفاده از آستر فوری بجای رنگ بهتر است.

 البته در مواردی هم ما ناگزیر می‌شویم که از رنگ استفاده کنیم که مبحث آن جداست و مطلب پایانی اینکه شما با استفاده از این روش قادر خواهید بود تا هر نوع رنگی را که بر روی ام‌دی‌اف وجود دارد را بر روی چوب و روکش اجرا کنید
برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

پیشنهاد آیچوب: آموزش تغییر رنگ چوب سفید به قهوه ای از ۰ تا ۱۰۰

منبع: آیچوب

66 نظر در “آموزش تکنیک پتینه‌کاری روی چوب و ایجاد طرح‌های مختلف روی چوب

  1. پریسا گفت:

    سلام خسته نباشی مقاله اموزشی خوندم ولی در مورد موج سفید (نقش نهایی) روی سطح کار چیزی گفته نشد

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      سلامت باشید
      پیشنهاد می کنیم از سیستم رنگی (پریکالر) Precolor مونوکوت استفاده کنید.

  2. اکبر زارعی گفت:

    سلام آیا از رنگهای روغنی که نقاشای ساختمانی استفاده میکنن میشه برای پتینه کاری هم استفاده کرد ؟ مثلا زیر کار رو مشکی روغنی بزنم . بعد سیلر بپاشم و بعد بتونه رو اجرا کنم ؟ آیا سیلر و رنگ روغنی باهم سازگاری دارند . ممنون میشم راهنماییم کنید ؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام جناب زارعی
      در پتینه، از هر رنگی می تونید استفاده کنید، مخصوص رنگ روغنی…
      روی رنگ روغنی نمی تونید سیلر اجرا کنید. رنگ زیرین می سوزه.
      اول باید زیر کار سیلر اجرا کنید تا چوب اشباع بشه و در مرحله بعد رنگ های مورد نظر رو بر روی چوب اجرا کنید.

  3. سجاد گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت اساتید ای چوب,اگه امکانش هست توضیح مختصری درمورد چگونگی پاشش رنگ طلایی زیر خاکی و همچنین نوع مواد مورد استفاده در این رنگ رو بدی, ممنونم؟؟؟؟؟

    1. سجاد گفت:

      البته رنگ طلایی زیرخاکی برای اجرا روی مبلمان استیل لطفا

    2. آیچوب گفت:

      درود بر شما سجاد عزیز
      با این سبک پتینه کاری آشنا نیستیم.

  4. حامد گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    برای وایت واش و پتینه سفید طلایی روی درب روکش بلوط چه دستورالعملی رو پیشنهاد میدید
    ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام حامد عزیز
      اگر تجربه ای در استفاده از رنگ فوری ندارید، پیشنهاد ما استفاده از روغن گیاهی مخصوص چوب هست که همین طرح رو به شما میده، البته بدون نیاز به تجربه و آسان…

      نوشته پیشنهادی:
      آموزش اجرای طرح وایت واش با استفاده از روغن گیاهی

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]