آموزش, تکنیک‌های کار با چوب, نجاری

یک رو یک نر چوب در نجاری چیست؟ + ویدئو آموزش یک نر یک رو

یک رو یک نر چوب در نجاری چیست

 یک رو یک نر یکی از رایج‌ترین اصطلاحات در نجاری و صنعت چوب است. اگر شما یک نجار باشید وبا دستگاه‌هایی مانند کف رنده یا رنده میزی کار کنید، حتماً از این اصطلاح استفاده می‌کنید.

 درخت و چوب درخت ماده اولیه در صنعت چوب است. همان‌طور که می‌دانید، برای اینکه بتوانید تنه درخت را به یک سازه چوبی تبدیل کنید، باید تنه گرد (گرده‌بینه) درخت را به الوار و تخته چوبی تبدیل کنید. ابتدا تنه درخت با استفاده از اره نواری‌های صنعتی به تخته و الوار تبدیل می‌شود.

 همان‌طور که می‌دانید تخته‌های برش شده با اره نواری دارای قوس و اعوجاج و پستی‌وبلندی هستند. این پستی و بلندی‌ها در صورتی که حذف نشوند در زمان ساخت با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

 در نجاری، سه دستگاه اره نواری، رنده میزی و گندگی به‌عنوان دستگاه‌های پایه برای تبدیل الوار و تخته به پروفیل‌های چوبی صاف و یکنواخت مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این نوشته به موضوع یک نر یک رو و یا بهتر بگوییم یک رو یک نر می‌پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

تماشا ویدئو آموزش یک نر یک رو

تماشای این ویدئو برای شما با ترافیک نیم بها محاسبه می شود!

 در پروسه تبدیل تخته‌های چوبی به پروفیل آماده‌به‌کار، ابتدا با استفاده از اره نواری تخته‌های چوبی به پروفیل و ورق‌های کوچک‌تر تبدیل می‌شوند. در این پروسه ناصافی‌هایی به وجود می‌آید که با استفاده از رنده میزی باید تخته چوبی به پروفیل صاف و یکنواخت تبدیل شود.

 همان‌طور که می‌دانید تخته‌های چوبی آماده برش، عموماً دارای چهار وجه هستند. شما باید بتوانید با استفاده از دستگاه رنده میزی، دو وجه از چهار وجه چوب را بِرَندید (رنده کنید) تا آماده برای رندیدن در گندگی یا برش در اره فلکه‌ای (نواری) شود.

 باتوجه‌به اینکه نجارها به قسمت ضخامت تخته چوبی (نَر) و قسمت عرضی تخته (رو) می‌گویند، عملیات رندیدن نر و روی تخته ((یک رو، یک نر)) نامیده می‌شود.

 عدد یک هم به این معناست که برای این کار فقط کافی است یک‌روی دستگاه و یک نر دستگاه رندیده شود تا به‌راحتی بتوانید با استفاده از دستگاه‌های دیگر مابقی مراحل فرم دهی چوب را انجام دهید.

تشخیص یک رو یک نر چوب

 

تأثیر یک رو یک نر چوب چیست؟

 در صنعت چوب و نجاری، برش و آماده‌سازی چوب در زوایای استاندارد بسیار مهم است. به همین منظور در دستگاه‌هایی مانند اره فارسی بر و اره میزی و اره نواری و رنده میزی و… یک بخش مهم به نام گونیا وجود دارد.

 شما می‌توانید با استفاده از گونیا به صورتی چوب را برش یا تراش دهید که چوب در زاویه دلخواه آماده شود. این زاویه در بیشتر مواقع 90 درجه است و البته شما می‌توانید زاویه گونیا دستگاه را به‌اندازه دلخواه تغییر دهید.

 در پروسه کار دو وجه پروفیل چوبی به زاویه 90 درجه می‌رسد و در این زمان است که به‌راحتی می‌توانید با استفاده از دستگاه گندگی دو وجه دیگر را هم به زاویه 90 درجه رسانید و یا اینکه کاملاً صاف و یکنواخت برندید. همچنین بعد از قامه کردن چوب، می‌توان با استفاده از دستگاه اره نواری، چوب را در اندازه‌های درست و با کمترین مقدار اعوجاج برش داد.

یک رو یک نر یا یک نر یک رو؟!

 حالا شاید برای شما سؤال باشد که اصطلاح (یک رو یک نر) درست است یا (یک نر یک رو)؟

 در پاسخ باید گفت یا توجه به اینکه در این پروسه ابتدا روی کار رندیده می‌شود و بعد نرِ تخته، بهتر است بگوییم ((یک رو یک نر)) اما معمولاً فعالان صنعت چوب به این پروسه ((یک نر یک رو)) می‌گویند.

 در پایان پیشنهاد می‌کنیم ویدئو منتشر شده در این پست را تماشا کنید تا به توضیحات بیشتر را در این مورد دست پیدا کنید.

منبع: آیچوب

8 نظر در “یک رو یک نر چوب در نجاری چیست؟ + ویدئو آموزش یک نر یک رو

  1. 09173085895 گفت:

    سلام.وقت بخیر.
    خیلی از مطالب جالب و دقیقی که ارائه می کنید سپاسگزارم.
    خواستم بدونم با رنده نجاری برقی دستی هم میشه چوب چهار تراش رو یک رو یک نر کرد؟

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      خیر
      با توجه به اینکه گونیا نداره، مناسب این کار نیست

  2. محسن گفت:

    سپاس از آموزش های عالی شما

    1. آیچوب گفت:

      سلامت باشید

  3. اوس ممد گفت:

    ما نشد بیایم تو این سایت و یه ساعت مشغولش نشیم بس که مطالب خفن و جالبی میاد تو چشم آدم هزار تا تب باز میشه. سایت معتاد کننده است اوستا

    1. آیچوب گفت:

      شما لطف دارید اوس ممد عزیز
      بهترین ها رو براتون آرزومندیم

  4. Azar گفت:

    سایت شما برای من به عنوان یک خواننده آزاد عااالی بود. خیلی چیز یاد گرفتم. ای کاش این سایت رو وقتی پیدا کرده بودم که کاتالوگ مبلمان اروپایی رو ترجمه می کردم و دنبال خیلی اصطلاحات از جمله نام فارسی «اتصال دم‌کبوتری» می گشتم.
    می دونم چه زمان، انرژی‌ای و تخصص همراه با تعدی پشت راه‌اندازی این سایت پربار بوده. دم شما گرم????????????????????????????

    1. آیچوب گفت:

      سپاس از شما آذر گرامی
      بهترین ها رو براتون آرزومندیم

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )