اره, اره دیسکی/گردبر, برش‌کاری, معرفی ابزار

دلایل کیک بک اره دیسکی یا اره گرد بر نجاری چیست؟ مراقب باشید!

دلایل کیک بک اره دیسکی نجاری

 کیک بک اره دیسکی متأسفانه یکی از مشکلات رایج در زمان کار با اره گرد یا اره دیسکی است. اره گرد بر یا اره دیسکی یک ابزار پرکاربرد و جذاب و البته بسیار خطرناک نجارها و علاقه‌مندان با صنعت چوب است.

 از اره گرد بر برای برش چوب، ورق‌های چوبی و ام‌دی‌اف با ضخامت‌های مختلف به کار می‌رود. از اره گرد بر برای برش‌های صاف و مستقیم استفاده می‌شود؛ اما همین برش صاف و یکنواخت را می‌توانید در زوایای مختلف هم اجرا کنید.

 نکته مهم در مورد اره گرد بر این است که حتی می‌توان از این دستگاه در صنایعی مانند صنعت فلز هم استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال با نصب تیغه‌های مخصوص برش فلز، می‌توان ورق‌های نازل فلزی را هم برش داد.

 اره دیسکی یک ابزار سبک است که به‌راحتی می‌توانید عملیات برش چوب را انجام دهید. البته در صورت عدم استفاده درست از اره گرد بر یا اره دیسکی خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای استفاده‌کننده و افراد حاضر در محل کار وارد می‌شود.

 یکی از خطرهای پیش روی شما برای استفاده از دستگاه اره گرد بر، پس‌زدن قطعه کار یا کیک بک است. پس زدن قطعه کار یا کیک بک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که در این مقاله به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

فیکس کردن قطعه کار به میز کار

 در زمان‌برش چوب با استفاده از اره دیسکی، ابتدا با استفاده از گیره (که بسته به قطعه کار ممکن است از یک یا دو گیره استفاده شود) محکم قطعه کار را به میز کار فیکس کنید. البته درصورتی‌که امکان فیکس کردن قطعه کار به میز را نداشتید، می‌توانید چوب را به خرپا یا قطعه چوب سنگین‌تر و بزرگ‌تر فیکس کنید. پیشنهاد می‌کنیم از دو گیره به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید تا به نتیجه بهتری برسید.

 در صورت که قطعه کار در جای خود محکم نباشد به‌راحتی در زمان‌برش با اره گرد بر حرکت می‌کند و امکان کیک بک بسیار افزایش می‌یابد.

گیر کردن سیم اره دیسکی

یکی دیگر از عوامل کیک بک در اره گرد بر، گیرکردن سیم دستگاه است. معمولاً در زمان‌برش با اره گرد بر تمرکز مخاطب به خط برش و درست بودن برش‌کاری است. در این زمان احتمال گیرکردن سیم و چوب یا لوازم دیگر موجود در کارگاه افزایش می‌یابد.

گیر کردن سیم اره دیسکی

گیرکردن سیم باعث می‌شود دست شما به چپ یا راست منحرف شود و همین مورد یکی از عوامل کیک بک دستگاه اره گرد بر است. در صورت انحراف دستگاه به چپ و راست، تیغه به چوب گیر می‌کند و موجب چرخش دستگاه به سمت بدن شما و یا پرتاب قطعه کار به سمت شما می‌شود. در این حالت ممکن است حوادث جبران‌ناپذیری به وجود بیاورد.

 پس همیشه قبل از شروع برش‌کاری مراقب باشید که سیم دستگاه آزاد باشد.

تماشا ویدئو دلایل کیک بک اره دیسکی

 

 

ترافیک مصرفی شما برای دیدن این ویدئو نیم بها محاسبه می‌شود!

شروع برش از لبه‌ی قطعه کار

برای شروع عملیات برش هیچ‌گاه نباید دستگاه را از سمت بالا به سمت چوب به حرکت در بیاورید. همیشه تیغه اره گرد بر را لبهٔ قطعه کار و بافاصله 3 یا 4 سانتی‌متری با قطعه کار قرار دهید تا دستگاه در مسیر مشخص شده قرار بگیرد.

 برش اره دیسکی از لبه‌ی قطعه کار

 سپس دستگاه را روشن کنید و عملیات برش‌کاری را از ابتدای ورق آغاز کنید. در این حالت پس‌زدن قطعه کار را به حداقل می‌رسانید.

اجازه دهید موتور به حداکثر دور برسد

پس از اینکه دستگاه را در لبه کار قرار دادید، برای شروع برش باید اجازه دهید تیغه اره دیسکی به‌دور حداکثری برسد تا باربرداری در بهترین حالت انجام شود. همان‌طور که می‌دانید تیغه‌ها برای برش در دور مشخصی (مثلاً ۵ هزار دور) طراحی شده‌اند و در این دور استاندارد به بهترین بازدهی و کیفیت در برش خواهید رسید.

هیچ‌گاه اره دیسکی را به سمت چپ یا راست حرکت ندهید

 یکی از اشتباهات رایج در کار با اره گرد بر یا اره دیسکی تصحیح خط برش اشتباه است.

 ممکن است در بعضی مواقع اره دیسکی از خط برش منحرف شود. در این حالت افراد تازه‌کار برای تصحیح خط برش در زمانی که دستگاه بر روی قطعه کار قرار دارد اره دیسکی را کمی به سمت چپ یا راست حرکت می‌دهند. در همین هنگام دستگاه با پس‌زدن قطعه کار ممکن است باعث ایجاد خسارت شود.

 البته باید به این نکته توجه داشت که کنترل‌کردن دستگاه در هنگام کیک بک به مدل اره گرد بر بستگی دارد، در دستگاه‌های سبک‌تر تا حدی امکان کنترل وجود دارد؛ ولی در اره دیسکی‌های سنگین‌تر به حدی کیک بک یا پس‌زدن قطعه کار در این دستگاه‌ها بالاست که قدرت بدنی و حتی در مواردی گیره‌ها هم نمی‌توانند قطعه کار را نگه‌دارند.

نگه‌داشتن اره گرد بر با دو دست

 

نگه‌داشتن اره گرد بر

 

نگه‌داشتن دستگاه با دودست یکی از راه‌های جلوگیری از کیک بک است. در اره گرد بر های سنگین‌تر و قدرتمندتر دستگیره‌ای تعبیه شده که می‌توانید با دو دست دستگاه را کنترل کنید. البته شما حتماً باید در سایر اره گرد بر های سبک‌تر که این دستگیره را ندارند هم با دو دست دستگاه را هدایت کنید و برش را انجام دهید.

 هدایت‌کردن دستگاه با دو دست موجب می‌شود دستگاه در مسیر مشخص شده بادقت و امنیت بیشتری باربرداری را انجام دهد و درصورتی‌که کیک بک اتفاق بیفتد احتمال آسیب کمتر می‌شود.

هیچگاه اره دیسکی را به عقب نکشید

 در برش برخی از چوب‌ها با استفاده از اره گرد بر ممکن است در هنگام برش به هر دلیلی قطعه کار جمع شود و دو طرف خط برش با تیغه اره دیسکی اصطکاک ایجاد کند. در این هنگام می‌توان با استفاده از یک گوه خط برش را از یکدیگر دور نگه داشت.

 اگر در هنگام برش متوجه کاهش سرعت تیغه شدید، احتمال کیک بک اره دیسکی وجود دارد. در این حالت کافی است خونسردی خود را حفظ کنید و بدون هیچ عجله‌ای اره دیسکی را در همان نقطه از برش متوقف کنید.

 دستگاه را به سمت پایین فشار دهید و دستتان را از روی کلید دستگاه بردارید. هرگاه دستگاه به طور کامل متوقف شد می‌تواند دستگاه را از قطعه کار بردارید.

 یکی دیگر از عوامل کیک بک بلندکردن اره دیسکی از روی قطعه کار در هنگام چرخش تیغه است.

 در هنگام کار با اره دیسکی باید توجه داشته باشید که اجازه دهید تیغه کاملاً از حرکت بایستد و پس از آن دستگاه را از روی قطعه کار بردارید.

تیز بودن تیغه اره گرد بر مهم است!

 نکته مهم دیگر توجه به تیز بودن تیغه اره دیسکی است. تیغه‌های کند مستعد کیک بک یا پس زدن قطعه کار هستند. تیغه‌های کند امکان باربرداری درست و راحت چوب را ندارد به همین دلیل اصطکاک زیادی بین چوب و تیغه به وجود می‌آید.

 هر چه اصطکاک بین چوب و تیغه بیشتر باشد احتمال کیک بک افزایش خواهد یافت. تیز بودن تیغه در کنار افزایش کیفیت در برش، خطرات احتمالی ناشی از پس زدن قطعه کار را افزایش خواهد داد.

هیچگاه در هنگام برش پشت دستگاه نباشید

 

آموزش کار با اره گرد بر

 در هنگام کار با اره گرد بر به‌هیچ‌عنوان پشت دستگاه نایستید. معمولاً دستگاه اره دیسکی پس از کیک به سمت اپراتور پرتاب خواهد شد.

 همیشه به نحوی خط برش و فضای برش را انتخاب کنید که در موضع کنار دستگاه اره دیسکی قرار بگیرید که اگر کیک بک اتفاق افتاد و دستگاه به بدن شما برخوردی نداشته باشد.

سخن پایانی در مورد ایمنی اره گرد بر

 حتماً موارد ایمنی ذکر شد در این مقاله را رعایت کنید. در کار با هر دستگاهی رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در اولویت است و اره دیسکی یا همان اره گرد بر نیز از این قائله مستثنا نیست.

 طبیعتاً اگر روش استفاده صحیح از این دستگاه را رعایت نکنیم نمی‌توانیم به نتیجه دلخواه در کار برسیم.

منبع: تیم آیچوب

2 نظر در “دلایل کیک بک اره دیسکی یا اره گرد بر نجاری چیست؟ مراقب باشید!

  1. احمد گفت:

    سلام. آیا بستن اره را از زیر به میز کار پیشنهاد می دهید؟

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      به عنوان یک راهکار دائمی خیر

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]