رپورتاژ آگهی

یک نجار دقیق و کراواتی! احسان حاجی نوروزی

احسان حاجی نوروزی

چطور میشه هم نجار خوبی بود هم کار خاص و لوکس انجام داد و هم فروش خیلی خوبی داشت؟! نجاری کردن با کت و شلوار و کراوات رو تصور کنید! احسان حاجی نوروزی یک نجار شیک و مجلسی هست!

در این کارگاه گردی آیچوب در کارگاه نجاری احسان حاجی نوروزی بودیم و چالش های نجار شدن و نجار ماندن احسان را دیدیم و شنیدیم.

احسان حاجی‌نوروزی را می‌توان با نمونه کارهای خاص و زیبا و متفاوتش شناخت. به‌غیراز نمونه کارهای زیبا، منش و نگاه زیبای احسان در ارتباط با مشتریان و علاقه‌مندان به این حوزه مثال‌زدنی است.
شروع رسمی کارگاه گردی‌های آیچوب در کارگاه اساتید نجار، با کارگاه ناری احسان حاجی‌نوروزی رقم خورد. در ادامه گفتگو ما با این هنرمند جوان را مطالعه خواهید کرد.

جناب حاجی نوروزی عزیز سلام؛

لطفاً ابتدا خودتان را معرفی کنید

سلام احسان حاج نوروزی هستم، ۳۴ سال دارم و ساکن تهران هستم و در رشتهٔ اقتصاد تحصیل کرده‌ام. تقریباً از سال ۹۱ کار نجاری را شروع کردم.

 

چرا نجاری انتخاب شما بود؟ نجاری را از کجا شروع کردید؟

 باتوجه‌به اینکه پدر پدربزرگم و همچنین پدربزرگم نجار بودند، در دوره کودکی با ابزار نجاری آشنایی پیدا کرده بودم، شاید همین موضوع محرکی شد برای این‌که من این حرفه را انتخاب کنم.
در حال تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس بودم که تصمیم گرفتم یک سری از عکس‌هایی که خودم عکاسی می‌کردم را بر روی شاسی چوب چاپ کنم. در داخل منزلمان یک فضای کوچکی نجاری وجود داشت و قاب‌های مورد نیازم را خودم می‌ساختم.

 

نجاری را از چه کسی آموختید؟ لطفاً روند فراگیری این حرفه را توضیح دهید.

من نجاری را متأسفانه پیش هیچ‌کدام از اساتید یاد نگرفتم، خودم زمان گذاشتم، مطالعه کردم و فیلم‌های آموزشی نجاری دیدم. سعی کردم تکنیک‌های کار با هر ابزار را یاد بگیریم و منطق آن را درک کنم و متناسب با آن کار را پیش ببرم.

 

اولین پروژه‌ای که ساختید چه بود؟

 همان‌طور که گفتم شروع کارم از ساختن شاسی‌های عکس برای خودم بود و با فروشگاه‌هایی آشنا شدم که به من فضا برای فروش محصولاتم را می‌دادند. یک دوره‌ای وسیله‌های کوچکی مثل قفسه‌های دیواری می‌ساختم تا کم‌کم این فضا مهیا شد که بتوانم کارهای بزرگ‌تری طراحی کنم و بسازم.
اولین پروژه جدی هم می‌توان از آن یادی کنم ساخت بوفه برای یکی از دوستان بود که همراه با برادرم آن را انجام دادیم و پروژهٔ بسیار خوبی شده بود برای همین انگیزه‌ای شد برای ادامه نجاری.

 

چه سبک از نجاری موردعلاقه شماست؟

 ما نجارهایی که طبق سفارش مشتری کار انجام می‌دهیم سبک برای ما خیلی معنا و مفهم ندارد نه این‌که معنا نداشته باشد شما متناسب با نیاز مشتری محصول را طراحی و اجرا می‌کنید؛ اما از نظر فضای ذهنی خودم کارهای من سبک مدرن و غیرمتعارف هستند.
یعنی این‌که سبک‌کارهای من را نمی‌توان در فروشگاه‌ها جستجو کرد، کارها طراحی‌های خیلی مینیمال دارند و تا حدودی می‌توان گفت که کارهای من سبک مدرن هستند؛ اما در طول فعالیت‌های که داشتم کارهای کلاسیک هم انجام دادم و آن‌ها هم بسیار لذت‌بخش بودند.

 

کارگاه گردی

 

چه بخشی از فرایند ساخت سازه را بیشتر دوست دارید؟

 به نظر من تمام مراحل ساخت یک محصول چوبی از طراحی گرفته تا رنگ‌کاری و اتمام کار همگی مراحل جذابی هستند. البته رنگ‌کاری جزو آن مراحلی است که واقعاً یک تخصص جداگانه نیاز دارد.
به شخص خودم علاقه‌مند نیستم که خودم را درگیر حرفه رنگ‌کاری کنم؛ اما پروژه‌هایی بودند که خودم رنگ‌کاری آن را انجام دادم.
به دلیل این‌که برخی روش‌های رنگ‌کاری خاص هستند و عموماً کسی اجرای آن را قبول نمی‌کند. با این‌که قطعاً سخت‌تر است؛ اما برای من لذت‌بخش است.
در مراحل ساخت یک سازه چوبی شاید ابتدایی‌ترین کار طراحی باشد؛ اما لذت‌بخش‌ترین و جذاب‌ترین مرحله برای من بخش طراحی است، شاید جزئیات کار مثل ساخت دستگیره‌ها که درواقع معنا و مفهوم را مشخص می‌کند و کار شما را متمایز می‌کند که این مرحله برای من بسیار جذاب است.

 

در حال حاضر تمرکز شما برای ساخت چه سازه‌هایی است؟

 من چون دارم روی برگزاری یک نمایشگاه فکر می‌کنم بیشتر تمرکزم روی ساخت محصولات عمومی‌تر است. یک سری مشتری‌ها مجموعه‌ای کامل از لوازم چوبی نیاز دارند تا خانه خود را تجهیز کنند، طبیعتاً نیازهای آن‌ها گسترده‌تر و متنوع‌تری است مثل سرویس خواب، بوفه، میزناهارخوری، صندلی و…
یک زمانی هم هست که مشتری‌ها می‌خواهند یک سری محصولات دیگر را اضافه کنند مثل کنسول، بوفه و که من فعلاً تمرکزم روی ساخت این‌چنین محصولاتی است.

ارزشمندترین پروژه‌ای که اجرا کردید چه بود؟

 فکر می‌کنم اصولاً از کسی که یک محصول با دست‌های خودش تولید می‌کند و یک پروژه‌ای را انجام می‌دهد دررابطه‌با ارزشمندی کارهایش سؤال بپرسید غالباً سؤال سختی برایش می‌شود؛ چون عموماً هرکسی که محصولی را تولید می‌کند را دوست دارد.
ولی من فکر می‌کنم ارزشمندترین کاری که در طول این چندین سال انجام دادم دکور یک کافه و جواهرفروشی بود، طراحی کافه توسط چند معمار انجام شده بود و اجرای آن با من بود؛ اما برای جواهرفروشی از طراحی تا اجرای نهایی با خودم بود که به نظر من خیلی جذاب بود.

 

به کدام‌یک از ابزارهای نجاری بیشتر علاقه دارید؟

 خیلی از ابزارها هستند که کارگاه نجاری بدون آن‌ها معنا و مفهوم خود را تا حدود زیادی از دست می‌دهد مثل اره فلکه، کف رند، گندگی، اره فارسی بر و…
ولی یک سری ابزار هستند که جزء ابزارهای اصلی به‌حساب نمی‌آیند؛ یعنی ممکن است شما یک سری از کارگاه‌ها را ببینید که بدون این ابزار فعالیت می‌کنند. وقتی کاربرد آن را بدانید و بفهمید که در کجای کار می‌توان از آن استفاده کرد، متوجه می‌شوید که چقدر ابزارهای ارزشمندی هستند. از نظر من یکی از مهم‌ترین ابزارآلات اور فرز نجاری است؛ چون در جایی به شما کمک می‌کند که از ابزارهای دیگر کمکی بر نمی‌آید.

 

چگونه چوب و ابزار مورد نظرتان را تهیه می‌کنید؟

باتوجه‌به محل فعالیت من که در محدوده تهران جاجرود (منطقه صنعتی خرم دشت / سیاه سنگ) است، بیشتر مواد اولیه موردنیاز خودم و یراق‌آلات را از همین منطقه تهیه می‌کنم.
خیلی چوب‌فروش‌ها، ابزارفروش‌ها و یراق فروش‌های زیادی در این منطقه صنعتی وجود دارند؛ اما من فقط چوب، MDF و یراق‌آلات را از این منطقه تهیه می‌کنم. در بحث ابزارها بخصوص اگر کمی تخصصی‌تر باشند منطقه حسن‌آباد تهران فکر می‌کنم بهترین و متمرکزترین گزینه است.

روش فروش محصولات تولید شما چیست؟

من کارهای بازاریابی محصولاتم را هم به‌صورت مستقیم و هم غیرمستقیم انجام می‌دهم. غیرمستقیم از طریق فروشگاه‌هایی که با آن فعالیت می‌کنم است و مستقیم از طریق اینستاگرام و پروژه‌ای که جدیداً درگیر آن هستم.
در پروژه جدید فروش به‌صورت نمایشگاهی و برگزاری نمایشگاه و ارائه محصولاتی که طراحی و تولید خودم هستند انجام می‌شود.

 

کارگاه نجاری

 

ویژگی‌های یک نجار موفق چیست؟

 هرکسی که در زمینه‌ای که فعالیت می‌کند بتواند از آن درآمدی کسب کند پول‌سازی کند موفق است؛ اما نگاه‌ها متفاوت است، شاید موفق‌ترین نجار کسی است که بتواند محصولاتی که طراحی می‌کند را به‌خوبی بازاریابی کند بتواند محصولاتش را بفروشد و درعین‌حال شاید موفق‌ترین نجار کسی است که بتواند امنیت و سلامت خودش را در طول سال‌های فعالیت در این رشته پرخطر حفظ کند.
نمی‌توانم لزوماً ویژگی یک نجار موفق را ذکر کنم قضاوت جامعه در مورد مردم این است که اگر می‌توانید پول‌سازی کنید از زمینه فعالیتتان یعنی آدم موفقی هستید، اما خب این قضیه یک مقدار به ارزش درونی آدم‌ها هم‌بستگی دارد.
به نظر من نجاری فارغ از این‌که یک حرفه است می‌تواند یک هنر هم باشد؛ بنابراین یکی از ویژگی‌های یک هنرمند موفق می‌تواند در مورد یک نجار موفق هم صدق کند. شاید یک نجار موفق در تعریف من کسی است که بتواند خارج از قالب‌های مشخص و تکراری که در این صنف وجود دارد، سازه‌ای را طراحی و اجرا کند و بتواند به باقی مردم عرضه کند بفروشد و درعین‌حال بتواند در طول سال‌های فعالیت سلامت و ایمنی خودش را در این رشته پرخطر بتواند حفظ کند.

آینده صنعت چوب ایران را چطور می‌بینید؟

فکر می‌کنم در این شرایطی که کشور با آن درگیر است یک مقدار صحبت‌کردن از آینده صنایع مشاغل کار راحتی نباشد؛ اما ازآنجاکه می‌بینم خیلی از جوان‌های علاقه‌مند، تحصیل‌کرده و خلاق کسانی که خیلی علمی دنبال مسائل هستند و وارد حرفه نجاری می‌شوند، من فکر می‌کنم حداقل از بُعد تولید شاید در این صنعت آیندهٔ خوب و جذابی وجود داشته باشد.

 

به علاقه‌مندان کار با چوب نجاری چه توصیه‌ای دارید؟

 من خودم را کوچک‌تر از آنی می‌بینم که بخواهم به کسی توصیه‌ای کنم؛ اما به‌عنوان عضو کوچکی از جامعهٔ نجاران اگر بخواهم چیزی را در مرکز توجه دوستان قرار دهم فکر می‌کنم اول مبحث ایمنی است.
توجه به ایمنی به نظر من باید بیش اندازه‌ای است که فکر می‌کنیم به آن توجه شود. خیلی وقت‌ها ممکن است اتفاق‌های جدید شما را غافلگیر کند بر همین اساس توصیه می‌کنم اول دررابطه‌با دستگاه‌ها و خطرات بالقوه‌ای که دارند خوب مطالعه کنید و بعد از آن با هر ابزاری کار کنید.
نکتهٔ بعدی مسئلهٔ خرید ابزار است، از نظر من ابزار سرمایهٔ یک نجار است. تا جایی که بودجه‌تان به شما اجازه می‌دهد ابزارهای بهتر درواقع به‌نوعی گران‌تر را خریداری کنید، چون از نظر کیفیت، کارکرد و دوام واقعاً تفاوت چشمگیری دارند و نکته آخر این است که لطفاً و خواهشمندم با کپی‌کاری مبارزه کنید و حق کپی‌رایت را برای دیگران رعایت کنید.

 

سخن پایانی (آیچوب):

 در پایان از شما عزیزان فعال در صنعت چوب و علاقه‌مندان به حضور در این صنعت بابت صبر و حوصله و خواندن این نوشته سپاسگزاریم. از جناب آقای حاجی‌نوروزی هم بابت قبول زحمت و به‌اشتراک‌گذاری تجربیاتشان سپاسگزاریم.
امیدواریم یک روزی مهمان کارگاه شما دوست عزیز باشیم.

آیچوب

 

 

4 نظر در “یک نجار دقیق و کراواتی! احسان حاجی نوروزی

  1. حسین گفت:

    سلام و تشکر از مطالب ارزنده ی سایتتون
    لطفا در مورد هنر درب و پنجره ارسی هم مطلب بزارید.
    موردا من دنبال نحوه ی اتصالات چوبی در ارسی هستم.
    سپاس

    1. آیچوب گفت:

      سلام حسین.
      از مطلب ارسی سازی چیست و درب و پنجره اُرسی چه مزایایی دارد؟! استفاده کنید.

      1. حسین گفت:

        این مطلب رو قبلا خونده بودم در مورد نحوه ی اتصالات و شرح یک اتصال بدون چسب یا میخ توضیحی نداده متاسفانه.
        ممنون میشم کمک یا راهنمایی کنید

        1. آیچوب گفت:

          سلام
          بله درسته.
          باید در این مورد مطلبی آماده کنیم. احتمالا زمان بر خواهد بود.

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )