آموزش, محصولات چوبی

آموزش ساخت قاب عکس چوبی با ابزار های نجاری

آموزش ساخت قاب آینه چوبی, آموزش ساخت قاب چوبی, آموزش ساخت لوازم چوبی, چطور قاب بسازم؟, قاب آسنه چوبی, قاب آینه چوبی, قاب چوبی, قاب عکس چوبی, نجاری

ساخت قاب عکس چوبی با ابزارهای نجاری بسیار ساده و سریع انجام می شود. باتوجه‌به پرکاربرد بودن قاب عکس چوبی، می‌توانید برای ساخت آن خلاقیت به خرج دهید و ایده‌های جدیدتری پدیدآورید.

در این نوشته مراحل ساخت قاب عکس چوبی به‌صورت قدم‌به‌قدم و تصویری آماده شده است.

 

 

 برای شروع باید اندازه‌های مربوط به قاب را مشخص نمایید تا بر اساس آن الوار را برش دهید (در این آموزش از چوب‌هایی به ضخامت ۳ سانتی‌متر و عرض ۷ سانتی‌متر استفاده شده است). از چوب روسی (نراد) برای ساخت قاب استفاده کردیم.

 همان‌طور که می‌دانید الوارهای چوب نراد در عرض‌های 12 و 15 22 سانتی‌متر در بازار موجود است و شما باید برای دسترسی به پروفیل‌های کوچک‌تر، عملیات برش را با استفاده از اره نواری انجام دهید.

 

 با استفاده از گندگی، چهار طرف الوارهای برش داده شده را صاف و یکدست کنید. تا برای اجرا در مرحله بعد با مشکل مواجه نشوید. پپس از چهار تراش کردن پروفیل‌ها و دستیابی به‌اندازه درست، باید شیار مربوط به قرارگیری شیشه ایجاد شود. به این کار دوراهه کردن گفته می شود.

 برای اجرای شیار شما دو راهکار پیش رو دارید، نکته اول اینکه از تیغه‌های شیار زن اور فرز استفاده کنید و یا اینکه با استفاده از اره میزی شیار را ایجاد کنید.

 پس از آن باید برای جای عکس، آینه، شیشه و… شیار ایجاد کنید تا به‌عنوان‌مثال شیشه را بتوانید در آن جای دهید. به همین منظور با استفاده از اره میزی، طبق تصویر، این کار را انجام دهید.

 

پیشنهاد آیچوب: ۴ روش ساده و آموزش ساخت نیمکت چوبی و بتنی

 

 

 یا استفاده از یک خط کش فلزی، مقدار عمق شیارزنی را مشخص کنید. شما باید یکبار عمق شیارزنی و در مرحله بعد عرض شیار زنی را مشخص کنید. این ابعاد باید باتوجه‌به ضخامت شیشه و ابعاد کار انجام شود.

 به‌عنوان‌مثال برای یک شیشه 4 میلی متر باید حداقل 10 میلی متر عمق ایجاد کنید تا فضا برای نصب میخ وجود داشته باشد.

 

در مرحله بعد عرض شیار زنی را مشخص کنید.

 

پیشنهاد آیچوب: آموزش ساخت جعبه چوبی تزئینی با چوب های دور ریختنی

 

 

الوار آماده شد و اکنون آماده برش با استفاده از فارسی بر هستند. در مرحله بعد باید پروفیل‌ها را در ابعاد موردنظر برش دهید.

 

 

برای اجرای قاب باید چوب ها را در زاویه 45 درجه برش دهید. بر اساس اندازه عکس یا آینه‌ای که در اختیار دارید، چوب‌ها را دقیق و تمیز برش دهید و آن را فارسی کنید تا در کنار هم تشکیل یک قاب مربع یا مستطیل دهد.

 

 

 پس از برش‌کاری باید تخته‌های برش داده شده را چک کنید که حتی یک میلی‌متر هم بزرگ و کوچک نشده باشد؛ چون در پایان و هنگام نصب، با مشکل مواجه خواهید شد و لبه‌ها به‌درستی بر روی‌هم نمی‌نشیند.

 برای اتصال بخش‌های برش خورده، روش‌های متعددی قابل‌اجرا است. استفاده از هر یک از این روش‌ها بستگی به زمان، هزینه، ابزار در دسترس، کیفیت خواسته شده از شما و… دارد.

 در این آموزش از میخکوب و منگنه کوب برای ساخت قاب استفاده شده که ساده‌ترین و سریع‌ترین روش است؛ اما کمی کیفیت کار به نسبت روش‌هایی مانند استفاده از گیره‌های مخصوص این کار پایین‌تر است.

 در روش‌های دیگر، شما باید زمان بیشتری برای ساخت هر قاب اختصاص دهید؛ اما تمیزی و کیفیت بیشتری خواهید داشت.

پیشنهاد آیچوب: آموزش ساخت جاشمعی چوبی با چوب گردو

 

لبه‌های برش خورده را به چسب چوب آغشته کنید.

 

 پس از آن با استفاده از منگنه کوب لبه‌های فارسی شده را منگنه کنید. این کار را برای هر چهار طرف اجرا کنید.

 بعد از اتمام منگنه کاری، متوجه خواهید شد که لبه‌ها به هم متصل شده؛ اما قاب کمی حرکت می‌کند و ثابت نشده، برای همین از میخکوب برای اتصال سریع‌تر استفاده کنید.

 

مانند تصویر، لبه‌های قاب را میخ کنید تا سریع و آسان، به قاب استحکام ببخشید. قسمت‌های سوراخ شده را می‌تواند با استفاده از بتونه پر کنید.

 

 

پس از میخ کردن قاب نوبت به گرد کردن لبهٔ قاب می‌رسد. با استفاده از فرز دستی این کار را انجام دهید. (می‌توانید از هر تیغه‌ای که دوست داری استفاده کنید و طرح مورد نظرتان را پیاده کنید)

 

بعد از این مرحله، نوبت به سنباده کاری و پرداخت قاب می‌رسد. با استفاده از دستگاه پولیشر (سنباده برقی) طرح چوب را صاف و صیقلی کنید.

 

 

در پایان رنگ موردنظر و تم رنگی موردعلاقه‌تان را روی چوب پیاده کنید و مابقی مراحل رنگ‌کاری را اجرا کنید. اگر در زمینه رنگ چوب مهارت ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های رنگ چوب که در وبسایت آیچوب موجود هست استفاده کنید.

پیشنهاد آیچوب: ۴۴ ابزار نجاری مهم برای راه اندازی کارگاه نجاری + لیست

 

 

منبع: آیچوب

4 نظر در “آموزش ساخت قاب عکس چوبی با ابزار های نجاری

  1. 09159021278 گفت:

    سلام ببخشید من یک گلیم دارم که ذیارت عاشورا نوشته؟ شده رویش وقف یک مسجدزدم میخواهم قابش بزنم عرض ۱.۲۰در۲متر قیمت قاب چوبی چقدر میشود اگرمحبت بکنید بفرمائید

  2. وحید گفت:

    با سلام.
    ببخشید که سوالم رو اینجا مطرح میکنم.
    لطفا در مورد اتصال سه وجهی موجود در عکس منو راهنمایی کنید.
    بطوری که از بیرون مشخص نباشه و در عین حال محکم.

    1. آیچوب گفت:

      سلام
      عکسی ارسال نشد.

  3. wood BSD گفت:

    عالی بود…

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]