چسب, مواد مصرفی صنعت چوب

معرفی انواع چسب چوب نجاری و ضد آب + تکنیک های استفاده از چسب چوب

انواع چسب چوب نجاری ضد آب

 چسب چوب یکی از مواد مورداستفاده در صنایع چوب است. با استفاده از چسب چوب می‌توانید دو قطعه چوبی را به هم متصل کنید.

 اگر از چسب به‌درستی استفاده شود یک اتصال محکم و ناگسستنی خواهید داشت. اگر یک چسب چوب استاندارد باشد، بعد از خشک‌شدن چسب چوب دو قطعه چوبی به‌هیچ‌عنوان از قسمت چسب از هم جدا نخواهند شد.

 چوب‌ها در این حالت از قسمت چوب می‌شکنند و چسب همچنان در جای خود خواهد ماند.

در این نوشته تلاش می‌کنیم اطلاعات مناسب در مورد چسب چوب و موارد استفاده از آن و ساختار شیمیایی این ماده در اختیار شما قرار دهیم.

 بهتر است همه ما اطلاعاتی کافی در مورد مواد و لوازم مورد استفاده در کارگاه خود داشته باشیم. دانستن این موارد به شما در انجام یک کار اصولی و حرفه‌ای کمک خواهد کرد.

 با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد چسب چوب کسب کنید.

انواع چسب نجاری

 چسب چوب از قرن ۱۷ میلادی در اروپا و بخصوص هلند جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و برای اتصال قطعات چوبی از آن استفاده می‌شد. به‌مرورزمان چسب چوب جایگاه خود را در دیگر کشورهای جهان هم پیدا کرد.

 توسعه و تکامل چسب چوب در زمان جنگ جهانی اول و برای استفاده در صنایع کشتی‌سازی جنگی، ساخت واگن قطار، هواپیماسازی و کامیون‌سازی شروع شد.

 در زمان جنگ جهانی هم به‌واسطه رشد صنعت چوب استفاده از چسب چوب بیشتر شد.

 روش کارکرد چسب چوب به این صورت است که بین چوب و چسب چوب اتصال فیزیکی برقرار می شود. به‌طوری‌که زائده‌ها یا قندیل‌های چسب به داخل فضای خالی ساختمان چوب نفوذ می‌کند.

در این حالت چسب، نیروی چسبندگی فیزیکی در سطوح چسب خورده و داخل منفذهای چوب به وجود می‌آورد.

پیشنهاد آیچوب:

چسب آکواریوم چیست؟ نکته های یک استادکار برای استفاده از چسب درزگیر

چسب چوب چیست؟

 چسب چوب‌ها بر پایه هموپلیمرپلی وینیل استات هست. چسب چوب بوی خاصی ندارد و قابلیت حل‌شدن با آب و رنگ‌های پلاستیکی را دارد.

 چسب چوب از نظر ظاهری شبیه به شیر است و رنگ آن سفید هست. چسب چوب مانند عسل غلیظ است؛ اما برای استفاده از چسب چوب در کارگاه نجاری، نیاز به حل‌کردن آن با آب ندارید.
معمولاً چسب چوب‌ها به‌صورت استاندارد در ظرف‌های ۰.۵ و ۱ و ۷ و ۱۴ کیلویی در فروشگاه‌های رنگ و ابزار یراق‌ها به فروش می‌رسند.

 برندهای زیادی در ایران چسب چوب را به فروش می‌رساند؛ اما دو شرکت معروف درزمینهٔ تولید چسب چوب‌های باکیفیت شرکت چسب شمال و چسب مشهد هستند. البته ظرفیت‌های دیگری هم موجود هست که بیشتر مصرف خانگی دارند.

چسب مشهد

 

روش استفاده از چسب چوب

 قبل استفاده از چسب چوب ابتدا باید سطح موردنظر را کاملاً عاری از هرگونه گردوغبار کنید. سپس را با استفاده از یک‌تکه چوب یا قلم‌مو بر روی سطح بکشید.

 سپس دو قطعه را بر روی‌هم قرار دهید و اجازه دهید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه سطوح بدون هیچ حرکتی بر روی‌هم باقی بماند البته این زمان بستگی به درجه هوا و نوع کار شما دارد. شما می‌توانید با استفاده قطعه‌ها را در کنار یکدیگر محکم کنید.

روش استفاده از چسب چوب

 برای استفاده بهتر از چسب چوب و رسیدن به یک نتیجه بهتر باید دو قطعه را با استفاده از گیره نجاری و پیچ‌دستی به‌خوبی محکم کنید و اجازه دهید این دو قطعه حدود یک ساعت تحت‌فشار باقی بماند.

 البته اگر نیاز به زمان بیشتری برای پرس‌کاری دارید، می‌توانید ۲۴ ساعت این فشار را نگه دارید. پس از ۲۴ ساعت چسب چوب به ۹۰ درصد استحکام نهایی خود می‌رسد.

 اضافه‌های چسب چوب را تا زمانی که خشک نشده می‌توانید با استفاده از پارچه نمناک پاک کنید. البته این کار را باید پس از اجرای چسب انجام دهید و اگر زمان زیادی از آن بگذرد، امکان تمیزکردن آن با پارچه وجود ندارد.

بهترین چسب چوب

 

برای استفاده از چسب چوب چه محدودیت هایی دارید؟

 نمی‌توانید از چسب و چوب برای چسباندن چوب و فلز در کنار هم استفاده کنید.

 زمان خشک‌شدن این چسب کمی طولانی است. (البته شرکت‌هایی چسب با سرعت خشک‌شدن بالا هم تولید می‌کنند)

 چسب چوب رنگ‌پذیر نیست و معمولاً در رنگ‌کاری مشکل ایجاد می‌کند.

رقیق کردن چسب چوب

 

 بهتر است از چسب چوب در دمای بالای صفر درجه سانتی‌گراد استفاده کنید.

 چسب را از نور مستقیم آفتاب و گرما دورنگه دارید و پس از اتمام کار، درپوش ظرف چسب را به‌خوبی محکم کنید.

 شما می‌توانید از چسب چوب در محیط خشک و خنک که دمای آن بین ۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است، یک سال نگهداری کنید.

 این چسب‌ها غیر قابل اشتعال هستند؛ اما بهتر است که را در محلی دور از دسترس کودکان نگه دارید در صورت تماس چسب با چشم بهتر است آن را با آب فراوان بشویید.

پیشنهاد آیچوب:

چگونه از چسب چوب حرفه ای استفاده کنیم؟! آموزش ترفندهای کاربردی نجاری

کاربر چسب چوب

 

 نکته مفید در مورد چسب باید بدانید این است که در هنگام چسباندن دو قطعه چوبی به هم باید مراقب باشید که چسب به بخش‌های دیگر چوب برخورد نکند.

 شاید در نگاه اول وجود چسب بر روی بخشی از سازه ناراحت‌کننده نباشد و به‌راحتی با استفاده از دسته یک‌تکه پارچه پاک شود.

 جالب است بدانید بر روی همان قسمتی که چسب برخورد داشته لایه فیلم تشکیل می‌گردند و در زمان رنگ‌کاری سازه نفوذ آستری به‌خوبی صورت نمی‌پذیرد و این قسمت روشن‌تر از سایر قسمت‌های سازه می‌شود.

 پس باید مراقب باشید که از چسب به‌اندازه کافی استفاده کنید و از استفاده بیش از حد آن خودداری کنید.

 همچنین اگر چسب بر روی قسمتی از کار ریخته شود باید با استفاده از یک‌ پارچه نمناک به‌خوبی آن بخش را تمیز کنید. با این کار می‌توانید بخشی از ایراداتی که امکان دارد در آینده ایجاد شود جلوگیری کنید.

انواع چسب چوب

 

انواع چسب چوب

چسب چوب پلی اورتان

 چسب PUV یا UV مقاومت بالایی در شرایط آب‌وهوایی با رطوبت بالا دارد. چسب پلی‌اورتان از نظر شکل ظاهری به رنگ زرد هست و به علت مقاومت بالای آن‌ها نسبت به اشعه ماورای‌بنفش یا همان اشعه UV برای استفاده در فضای بیرون بسیار مناسب هستند.

 این چسب‌ها حلال به خصوصی ندارند و پس از استفاده دچار ترک و تغییر حالت نمی‌شوند. معمولاً برای اتصال بخش‌های سازه‌هایی مانند آلاچیق چوبی یا دکینگ فضای باز از چسب‌های پلی‌اورتان استفاده می‌شود.

 این چسب ضد آب و ضد رطوبت است؛ اما برای استفاده طولانی‌مدت در آب مناسب نیست.

 از معایب چسب پلی‌اورتان این است که برای استفاده از آن در مناطق خشک کمی با مشکل مواجه می‌شوید. چون نیاز به این است در زمان استفاده از چسب، کمی فضا مرطوب باشد.

 در واقع این چسب‌ها با استفاده از رطوبت فعال می‌شوند و عملکرد خود را نشان می‌دهند. پس از تماس این چسب با رطوبت کمی تغییر حالت می‌دهد و به‌اصطلاح پف می‌کند.

 مدت نگهداری چسب پلی‌اورتان حدود یک سال است و پس از باز شدن و نفوذ رطوبت به آن خیلی زود خراب می‌شوند.

 این چسب‌ها بسیار سمی و سرطان‌زا هستند و در زمان استفاده از آن باید بسیار مراقب باشید که تماسی با دست و پوست شما ایجاد نشود.

چسب چوب اپوکسی یا چسب قایق

 همان‌طور که از اسم این چسب مشخص است معمولاً برای تعمیر و ساخت قایق استفاده می‌شود. چسب اپوکسی را نمی‌توان در لایه خارجی قایق استفاده کرد.

 این چسب در مقابل اشعه uv مقاومت خوبی ندارد، برای همین فقط در قسمت داخلی قایق و برای تعمیر و اتصال قطعات استفاده می‌شود. چسب قایق به‌صورت تک‌جزئی و دوجزئی در بازار به فروش می‌رسد.

چسب مخصوص پرس گرم

 چسب پرس گرم اغلب از نوع اوره فرمالدئید و به رنگ کرم هست. این چسب به‌صورت مایع معمولاً در بازار عرضه می‌شود. از چسب مخصوص پرس گرم برای ساخت تخته چندلایی و پرس‌کردن روکش بر روی چوب استفاده می‌شود.

 چسب پرس گرم برای سخت‌شدن نیاز به گرما و فشار دارند که توسط دستگاه‌های مخصوص پرس این کار انجام می‌شود.

 بیشتر درب‌های چوبی که امروزه در ساختمان‌ها استفاده می‌شود، معمولاً از پرس‌شدن دو صفحه چوبی، HDF، سلایی و… بر روی یک کلاف چوبی با استفاده از چسب مخصوص پرس گرم ساخت می‌شود.

چسب صنعتی

 یکی از قوی‌ترین چسب‌هایی که تابه‌حال با آن کار کرده‌ایم. در بازار چسب صنعتی را با نام چسب آهن هم می‌شناسند.

 اگر به کفاشی مراجعه کرده باشید حتماً یکی از این چسب‌ها را بر روی میز کار کفاش دیده‌اید. درست است این چسب را با نام چسب آهن می‌شناسند؛ اما در واقع چسب صنعتی را برای موارد متعددی می‌توانید استفاده کنید.

 یکی از موارد استفاده از چسب صنعتی در نجاری، چسباندن روکش بر روی ورق‌های چوبی است.

 روش چسباندن قطعات با استفاده از چسب صنعتی به این صورت است که ابتدا باید هر دو قطعه را از هرگونه گردوخاک پاک کنید.

 سپس چسب را بر روی هر دو قطعه موردنظرتان اجرا کنید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دو قطعه را به یکدیگر بچسبانید و تحت‌فشار قرار دهید.

 پس از حدود یک ساعت نتیجه کار حاصل خواهد شد و به یک اتصال قوی و پایدار دست پیدا خواهید کرد.

 عامل اصلی در میزان و قدرت چسبندگی میزان فشاری است که بر روی دو سطح وارد می‌کنید. هرچه فشار بر روی دو قطعه بیشتر باشد چسبندگی بیشتری خواهید داشت.

 یکی دیگر از موارد استفاده از چسب صنعتی در صنایع چوب، چسباندن ورق سنباده به صفحه سنباده است.

 نکته مهم در استفاده از چسب صنعتی این است که قبل از استفاده باید محتویات داخل قوطی را خوب ترکیب کنید تا چسب آماده‌به‌کار شود.

پیشنهاد آیچوب:

چگونه از چسب چوب حرفه ای استفاده کنیم؟! آموزش ترفندهای کاربردی نجاری

منبع: آیچوب

135 نظر در “معرفی انواع چسب چوب نجاری و ضد آب + تکنیک های استفاده از چسب چوب

  1. 09127205789 گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من انواع چسب های رو که گفتید تست کردم از چسب چوب سفید و پلی اورتان راضی تر بودم، اگرچه مشکل لکه های سفید در چسب چوب و کف کردن پلی اورتان مسئله ساز هست. سوالی که دارم 1- مرطوب کردن محل اتصال زمان استفاده از چسب چوب سفید باعث نفوذ بیشتر چسب به داخل بافت چوب و افزایش کیفیت چسبندگی میشه؟ وقتی قطعه رو سیلر زدیم چه چسبی مناسب چسباندن هست؟ ۳-بعد از کیلر یا اپوکسی چطور؟
    در واقع من معرق کار میکنم چوب زیرکارم و قطعات رو سیلر میزنم و بعدا میچسبانم، در درازمدت متوجه شدم که قطعه از زیرکار جدامیشه.

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      برای سیلر از چسب اپوکسی استفاده کنید

  2. 09118870996 گفت:

    درود بر همگی
    چسب چوب مناسب چسباندن قطعات تخته های چندلا (پلای وود) رو چی معرفی می فرمایید؟
    برای ساخت صفحه میز کار با روی هم گذاشتن دو تخته چندلا هجده میل به صورت دوبل می‌خوام
    سپاسگزارم 🙏

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      از همین چسب های معمول موجود در بازار استفاده کنید
      دلتا
      مشهد
      شمال

  3. 09356775888 گفت:

    سلام خسته نباشید
    تشکر از سایت خوبتون
    یه صندلب دارم میزنم که نیاز به خم کردن چوب داره و چوبی که ۴میل برش کردم خم نخورد و شکست
    میخوام بذارم تو دیگه بخار یکی دوساعت بمونه بعد ببندم دوره شابلون
    به دلیل خیس شدن و رطوبت دار بودن چوب چه چسبی استفاده کنم باز نمیشه پرسم؟
    حلال تقریبا ۱۸۰
    ضخامت چوب ۴میل
    راش
    ۱۰ قید باید پرس شه

    1. Khorami گفت:

      درود بر شما
      اگر چوب خیس باشه چسب خاصی برای این مورد وجود نداره
      پیشنهاد می کنیم بعد از خم کاری اجازه بدید چوب خشک بشه و بعد اتصالات رو انجام بدید

      1. 09127205789 گفت:

        در واقع مشکل من هم همین مورد هست قصد ساخت کشتی دارم و لذا وقتی چوب بدنه رو خم میکنیم نگه داشتن آن در آن موقعیت کار سختی هست. به نظرم یک فرد عادی قبل از هر اقدامی باید لوازم کارش رو جفت و جور کنه و بعد بره سمت چسب زدن و خمکاری. گاهی اوقات آماده سازی ابزار سخت و پیچیده تر از کار میشه

  4. سیدجواد گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من میخوام روی چوب پارچه بچسبونم از چه چسبی استفاده کنم که هم محکم و سریع بچسبه وهم چسب روی پارچه رو لک نکنه ممنون

    1. آیچوب گفت:

      درود بر شما
      ابعاد رو بفرمایید و ضخامت پارچه رو (نوع پارچه)
      همچنین آیا امکان استفاده از منگنه کوب بادی رو دارید؟
      سازه چی هست؟

  5. مجتبی گفت:

    سلام.
    میخوام چند تکه چوب کوچیک(۱۰*۱۰*۵) به هم بچسبونم و یه صفحه بزرگ چوبی درست کنم برای روی میز. گاهی در معرض آب و رطوبت هم هست. از چه چسبی استفاده کنم. ممنون

    1. آیچوب گفت:

      سلام مجتبی عزیز
      از همین چسب های معمولی استفاده کنید؛ اما روی چوب رو با پوشش های مناسب (روغن گیاهی یا پلی اورتان) بپوشونید.

  6. مجتبی گفت:

    سلام.
    ممنون بابات اطلاعات مفیدتون
    میخوام چند تکه کوچیک چوب که از چوبهای مختلف هست به اندازه کوچیک(cm ۱۰*۱۰) کنار هم بچسبونم و یک صفحه چوبی برزگتر برای روی میز درست کنم. گاهی در معرض آب و رطوبت هست. از چه چسب چوبی استفاده کنم؟ آیا رزین اپوکسی مناسب هست؟
    از همچین صفحه ای میشه برای کابینت استفاده کرد؟

    1. آیچوب گفت:

      سلام مجتبی عزیز
      از چسب اپوکسی استفاده کنید.
      همین چسب چوب معمولی هم خوبه؛ اما باید روی صفحه رو با پوششی مثل پلی اورتان یا روغن گیاهی مخصوص چوب عایق کنید.

  7. armin گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید ، بنده میخاستم روی صفحه های MDF ورق های یونولیتی بچسبونم
    بنظر شما چسب چوب برای این کار مناسب هست؟
    چون هم چسب چوب نسبت به حجم قیمت بسیار مناسبی داره (سطح کار بزرگ هست و استفاده از هر چسبی صرفه اقتصادی نداره) و اینکه فشاری بر روی کار قرار نیست باشه.
    تشکر
    تشکر

    1. آیچوب گفت:

      سلام آرمین عزیز
      خیر چسب چوب مناسب نیست.
      از چسب صنعتی استفاده کنید.
      مثلا چسب 8888 پارس

      1. 09127205789 گفت:

        البته یونولیت رو آب میکه، برای یونولیت چسب چوب مناسبتر هست

  8. سعید گفت:

    سلام روزتون بخیر
    اگر امکان داره یه نمونه چسب چوب بدون فرمالدئید معرفی کنید.برای ساخت وسایل کودک بشدت نیاز دارم
    ممنونم

    1. آیچوب گفت:

      سلام سعید عزیز
      در جستجو هستیم
      اگر پیدا کردیم، حتما در وبسایت آیچوب یا پیج اینستاگرام آیچوب اطلاع رسانی می کنیم.

  9. قاسم گفت:

    سلام خسته نباشید
    برای ساختن سطحی شبیه نیوپان با استفاده از خاک اره از چه نوع چسبی میشه استفاده کرد ، منظورم چسبیه که هم سریع خشک بشه و هم استحکام خوبی داشته باشه

    1. آیچوب گفت:

      سلام قاسم عزیز
      سلامت باشید
      اطلاعی از چسب مورد استفاده در نئوپان ندارم.

  10. مهرداد گفت:

    سلام خسته نباشید برای چسباندن پایه شکسته میز چه نوع چسب چوبی پیشنهاد میکنید که علاوه بر استحکام سریع هم بچسبد؟اگر راهنمایی کنید ممنون میشم.

    1. آیچوب گفت:

      سلام مهرداد عزیز
      می تونید از چسب چوب استفاده کنید. چسب چوب بعد از حدود دو ساعت خشک میشه و استحکام مناسب ایجاد می کنه
      پیشنهاد می کنیم از میخ یا پیچ هم در کنار چسب چوب استفاده کنید.

  11. امير گفت:

    سلام وقت بخير چسب چوب كه در برابر حرارت مقاوم باشه چي پيشنهاد ميكنيد برايساخت كاور رادياتور ميخوام استفاده كنم

    1. آیچوب گفت:

      سلام امیر عزیز
      نکته اول اینه که چوب باید خشک باشه
      در مرحله بعد به فکر چوب هایی با چگالی بالا باشید. مثل بلوط و راش و …

      1. امیر گفت:

        ممنونم از توجه تو کاملن درست میفرمایید چوبم راش بسیار خشک هست ولی نمیدونم برای اتصالاتش از چه چسبی استفاده کنم بهتر هست!

        1. آیچوب گفت:

          چسب چوب مشهد یا شمال

برای ثبت نظر لطفا وارد اکانت خود شوید ( عضویت رایگان است )

[dm-modal]